فهرست مطالب

پژوهش ادبیات معاصر جهان - پیاپی 51 (بهار 1388)

نشریه پژوهش ادبیات معاصر جهان
پیاپی 51 (بهار 1388)

  • 140 صفحه، بهای روی جلد: 12,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/04/15
  • تعداد عناوین: 10
|
  • ابوالقاسم پرتوی، مروارید رهبری صفحه 5
    تئاتر قرن بیستم فرانسه، متاثر از دو جنگ جهانی اول و دوم، دستخوش تحولاتی شد که بارزترین آن به کنار نهادن و دگرگون کردن اصول نمایشی مرسوم تا به آن زمان بوده است. ساموئل بکت (Samuel Beckett) که بی شک از نام آوران و مبتکران عرصه تئاترآوانگارد است، در جستجوی تئاتری با قالبی عریان و به دور از قراردادهای نمایشی و مقررات صحنه است. تئاتر بکت را می توان مقطع و سرآغاز شیوه نوینی در سبک نوشتاری، شخصیت پردازی و گره گشایی نهایی در نمایش به شمار آورد. تئاتر بکت که در زمره تئاتر فلسفی جای می گیرد، فلاکت و نگون بختی انسان گرفتار در دنیایی پوچ را نشان می دهد که با فروپاشی ارزش های دیرینه و امکان ناپذیر شدن هم کنشی معنادار بین انسان ها معنای زندگی در آن رنگ باخته است. بی گمان بکت- که یکی از پیام آوران انحطاط در عصر حاضر است- با زیرکی خاصی با بر ملا کردن روابط غیر انسانی و حیات معنا باخته آدمیان خود در جستجوی جامعه ای انسانی با شالوده های معنادار است. بکت سعی دارد مشکلات انسان معاصر را به تصویر بکشد؛ انسانی که می کوشد جایگاه خود را در این جهان پیدا و خود را با شرایط آن سازگار کند. این جستار فرصتی است تا بیش از پیش با جهان تئاتری بکت که سرشار از ای هام و مضامینی تکان دهنده است، آشنا شویم.
    کلیدواژگان: بکت، تئاتر معاصر، انسان معاصر، نمایش، در انتظار گودو، پایان بازی
  • سارا حبیبی کاسب، غلامرضا ذات علیان صفحه 17
    رمان ادواری «در جستجوی زمان از دست رفته» که توسط مارسل پروست در هفت مجلد، بین سال های 1913 و 1927، به رشته تحریر در آمده است، نه تنها داستان یک دوره خاص است، بلکه نگرشی نوین در شیوه پرداخت و ساختار رمان و گونه ای نوآوری در درون نگری و تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی است. پروست در این رمان به تحلیل مفصل عشق و جنبه های بحث انگیز آن پرداخته است. در «جستجو»، تنها پیامدهای مثبت عشق خیالی، آتشین و مطلق نیست که مورد مطالعه و بحث قرار می گیرد، بلکه ناکامی های عاشقانه که همانا وسوسه، حسادت، نا امیدی و بیماری است، نیز مطرح شده اند. پروست به زیبایی نشان می دهد که انسان در مقابل پیامدهای تلخ عشق، یعنی تیره روزی و شوربختی، کاملا مسئول نبوده بلکه تقدیر در ایجاد آن نقش بسزایی ایفاء می کند. کلیه جنبه های مطرح شده عشق، شکل های کاملا خودخواهانه عاشق بوده که گواهی بر خود شیفتگی وی اند.
    کلیدواژگان: عشق، حسادت، خیال پردازی، وسوسه، تملک مطلق
  • روح الله رحمتیان، محمدحسین اطرشی صفحه 27
    ظهور رایانه ها تحولی عظیم در عرصه های گوناگون و از آن جمله آموزش پدید آورده اند، به گونه ای که آموزش را وارد مرحله نوینی کرده است، آنچنان که این تاثیر، در زمینه آموزش زبان نیز نمود داشته است. رشد رو زافزون رایانه ها و به دنبال آن نرم افزارهای آموزشی زبان به عنوان وسیله ای کمک آموزشی در نظام های آموزشی کشورهای پیشرفته، توجه تولیدکنندگان و کاربران را همواره به این سؤال جلب می کند که این نوع نرم افزارهای آموزشی بر اساس چه معیارهایی باید تولید شوند. دراین مقاله سعی شده با ارائه معیارهای تخصصی الف) ابعاد آموزشی (اهداف، نظام آموزشی باز یا بسته، روش یاددهی/یادگیری و منحنی آموزشی)؛ ب) فنون رایانه ای بکار رفته (ساختار خطی یا منشعب، انعطاف پذیری و امکان کنترل نرم افزار) و کاربری آسان به بررسی چگونگی ارائه نرم افزارهای آموزشی زبان پرداخته شود. بررسی شکل، محتوا و تکنیک های بکاررفته در نرم افزارهای آموزشی زبان، امکان سنجش کارایی نرم افزارهای موجود و در نتیجه تهیه وتولید نرم افزارهای آموزشی کارآمد را با توجه به شرایط و نیازهای کاربران داخلی فراهم می آورد.
    کلیدواژگان: تحلیل، تولید نرم افزار، آموزش زبان، محتوا و تکنیک
  • افشین رستمی، حسین غلامی صفحه 43
    ایده های تربیتی همواره در زمره مهمترین موضوعات برای جامعه بشری بوده اند. در بین مفاخر علم و ادب ایران، نخبگانی بودند که به فرایند و اهداف اندیشه های تربیتی به صورت جامع نگریسته اند، بنابراین ضرورت دارد دیدگاه آنان مورد توجه ادیبان و صاحب نظران نظام های آموزشی وتربیتی قرار گیرد از جمله این بزرگان که اندیشه های آنان بررسی می گردد، فارابی، ابن سینا، ابن مسکویه و سعدی اند. هدف از این پژوهش، رسالت پرداختن به موضوع اخلاق، تربیت و آموزش در آثار مفاخر علم و ادب ایران است که با تکیه بر جستار ادیبان روس استدلال شده است. در این مقاله، ابتدا از تجزیه وتحلیل ایده های تربیتی مفاخر علم و ادب ایران، با استناد بر آراء ادیبان و شرق شناسان روس که منجر به بهبود روش ها، محتوا و فرم آموزشی کنونی شده است توضیحاتی داده خواهد شد و سپس به بررسی عقاید تربیتی استاد سخن سعدی می پردازیم. دراین پژوهش با تاکید بر نقش عقاید تربیتی ادیبان ایرانی و بکارگیری تحقیقی جامع از نظرات شرق شناسان و ادیبان روس به تحلیل ریشه و عناصر فرهنگی و تربیتی تاثیرگذار بر ادبیات توجه می گردد. نتیجه آن است که این امر در شناسایی اقتدار فرهنگ و ادبیات غنی ایران در جوامع دیگر سهم بسزایی دارد.
    کلیدواژگان: تجزیه و تحلیل، ایده های تربیتی، سعدی، عقاید، ادیبان
  • فریده علوی، ناهید شاهوردیانی صفحه 55
    داستان کوتاه، همواره به عنوان یکی از ژانرهای اصلی بسیاری از روایات ادبی مطرح بوده و مطالعات فراوانی که در زمینه ویژگی ها و عناصر سازنده آن صورت گرفته، مؤید همین مهم است. در واقع همین ویژگی هایند که روایت را در داستان های کوتاه از سایر انواع ادبی متمایز می سازند. اما گاهی ادبیات معاصر فرانسه این مرزها را در هم آمیخته و تشخیص ژانرهای ادبی را بسیار دشوار می سازد. اغلب داستان های ژان ماری گوستاو لوکلزیو در زمره آثار نویسندگانی است که خود را متعلق به هیچ سرزمین و یا فرهنگی نمی دانند. او از ادبیات جهانی برای نوشتن داستان های کوتاه خود بهره می برد و با تلفیق افسانه و اسطوره در داستان کوتاه، شکل نوینی از داستان نویسی را ابداع می کند. مقاله حاضر به طرح این مهم می پردازد که ابعاد این شکل نوین داستان نویسی کدامند و از چه عناصری تشکیل شده است. از این رو، در پاسخ به این پرسش ها، به بررسی گستره ادبیات جهانی در روایت موندو و داستان های دیگر ژان ماری گوستاو لوکلزیو با رویکردی تطبیقی پرداخته ایم.
    کلیدواژگان: لوکلزیو، موندو و داستان های دیگر، افسانه، اسطوره، داستان کوتاه
  • محمدرضا محسنی صفحه 67
    از میان مفاهیم گوناگون مطرح شده در ادبیات، بی گمان مفهوم «عشق» یکی از جذاب ترین و در عین حال چالش برانگیزترین موضوعاتی است که در اشکال مختلف به آن پرداخته شده است. مارسل پروست نیز در «عشق سوان» به تحلیل عشق و بررسی تاثیرات آن بر روان آدمی می پردازد. از دیدگاه او، عشق حاصلی جز سرسپردگی در برابر معشوق نیست، و از ایجاد پیوند روحی در میان آنها ناتوان است. پروست شالوده عشق را بر بنیاد محرومیت استوار می کند. پیوند عاشقانه سوان و اودت نیز به عنوان نمونه ای از یک رابطه عاشقانه نافرجام است که نتیجه ای جز شکست در بر ندارد. پروست با ارائه تصویری نو از مفهوم عشق، آن را حاصل یک سوء تفاهم کم اهمیت می داند که با تردید، ناآرامی و بی ثباتی آغاز می شود، و با دلزدگی و ملال پایان می پذیرد. این مقاله، به تحلیل دیدگاه های پروست درباره عشق در «عشق سوان» می پردازد.
    کلیدواژگان: عشق، پروست، رابطه، دلدار، دلداده، سوان، اودت
  • علی محمد محمدی صفحه 83
    بحث اصلی این مقاله تحلیل گفتمان محققان و پژوهشگران زمینه نقد ترجمه به منظورکشف مبانی و منابع آموزشی و یادگیری، تعیین معیارها و ملاک های نقد ترجمه، و تشخیص نوع، کیفیت، و چگونگی هم کنشی بین متغیرها در عرصه نقد ترجمه است. این مقاله با نگرشی تحلیلی، توصیفی، و تطبیقی دیدگاه های زبان شناسان، ترجمه شناسان، و مترجمان را تجزیه و تحلیل کرده است. نتیجه نشان می دهد که 7/62% مبانی فکری و منابع آموزش و یادگیری محققان در مطالعات انتقادی ترجمه را بررسی و توصیف خود فرایند ترجمه تشکیل می دهد. این نکته مبین رابطه مثبت بین رویکردهای نقد ترجمه و مبانی علم آزمون سازی است. 5/39% محققان ابعاد گوناگون تحلیل را مورد توجه قرار داده اند که در آن هم کنشی بین متغیرها تجزیه و تحلیل می گردد. 7/69% محققان بر این باورند که فرایند نقد ترجمه دارای معیارها و ملاک هایی است که میان آنها و زبان، ادبیات، فرهنگ، و علوم گوناگون رابطه معناداری وجود دارد. به نظر همه محققان، نقد ترجمه ماهیتی پژوهشی دارد و می تواند آثار مختلفی بر ابعاد گوناگون نظام تربیت مترجم داشته باشد. لازمه چنین رویکردی بازنگری و تحول در زمینه های تهیه و تدوین مطالب درسی، آموزش، و روش های آزمون ترجمه می باشد و روش های سنتی دیگر پاسخ گوی نیازهای رشته تربیت مترجم در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات نیست. با توجه به این که در رشته های مرتبط از جمله آموزش زبان و زبان شناسی تحقیقات گسترده و نظام مندی صورت گرفته است، می توان اصول و مبانی آنها را مطالعه کرد و اشتراکات را اقتباس نمود و با اتخاذ روش های خلاق، نظام آموزشی مدون تربیت مترجم را ارائه کرد. به خاطر این که در آن حوزه ها در طول سال ها تحقیقات فراوانی انجام گرفته است و ترجمه شناسان می توانند با تجزیه و تحلیل آنها رسیدن به هدف در ابعاد گوناگون را تسهیل نمایند.
    کلیدواژگان: رویکردهای نظری، نقد ترجمه، کاربردهای آموزشی و پژوهشی
  • مرضیه یحیی پور، فرشته مشهدی رفیع صفحه 109
    انتخاب پیر، برای پیمودن طریق معرفت و دست یابی به اسرار الهی، از مسایل اساسی در عرفان و صوفیه به حساب می آید. از نظر اهل صوفیه سیر و سلوک در مسیر پر فراز و نشیب بدون بهره گیری از وجود پیری که خود به مرحله کمال در طریقت رسیده، امکان پذیر نیست. در مقاله سعی شده است به بررسی موضوع پیر از دید عارفان، حافظ شیرازی و گومیلیوف شاعر روس که متاثر از تصوف شرقی است و همچنین به دلایل تاثیرپذیری گومیلیوف از حافظ شیرازی در پذیرش پیر پرداخته شود. شمس الدین محمد حافظ شیرازی وجود پیر را برای حل معضلات اسرار آفرینش و تهذیب نفس و همچنین رسیدن به معرفت حق تعالی ضروری می داند، گرچه پیر خاصی را در اشعار خود معرفی نمی کند. گومیلیوف برای خلق نمایشنامه منظوم «فرزند خدا» از موتیوهای شرقی کمک گرفته است و تحت تاثیر تعالیم تصوف اسلامی و نیز اندیشه های حافظ، به موضوع پیر و اهمیت آن برای رسیدن به کمال پرداخته است. با بررسی نمایشنامه «فرزند خدا»، به این مطلب پی می بریم که گومیلیوف درباره پیر نقطه نظرات مشابهی با اهل تصوف و حافظ دارد. پیر گومیلیوف صاحب «حکمت» و عالم به «اسرار هفت آسمان و عناصر اربعه» از جانب خداوند، برای هدایت سالکان است.
    کلیدواژگان: پیر، درویش، صوفیه، سیر و سلوک، سالک
|
  • Page 5
    Twentieth century French Theatre has strongly been affected by World Wars I and II, obviously resulting in a change of existing dramatic principles. Samuel Beckett well known innovator in the field of the Avant-garde, probed the theatre with a naked form and far from conventional regulations and dramatic arrangements. Beckett's Theatre is known as the beginning of the new method in writing style, personification and final outcome in dramatic art. Beckett's Theatre belongs to the group of philosophical theatre that shows the calamity and misfortune of man who exists in a world devoid of meaning in which ancient values and meaningful relations have disappeared. Surely Beckett - who is one of the messengers of decadence in our age- in addition to exposing lack of humanity in human relations, by a specific shrewdness searches in human society for a meaningful foundation. Beckett tries to show the problems of contemporary man, an individual who tries to search for his place and to adapt himself to conditions. This research is an opportunity to familiarize us further with Beckett's world which is full of ambiguities and shocking matters.
  • Page 17
    "In Search of Lost Time", a semi-autobiographical novel in seven volumes, written by Marcel Proust between the years 1913 and 1927, is not only the story of a particular era but of a new style of discourse analysis pertaining to social issues. In this prominent work, Proust has deeply analyzed love and has explained its different aspects. Positive dimensions of illusionary, deep and absolute love are not the only aspects treated in "In Search"; we can also see the absurd and illogic facets of love which leads to obsession, jealousy and illness. Proust shows us explicitly that men are not completely responsible for tyrannical aspects of love which they face but that destiny too has an important role in its creation. Different facets of love revealed by Proust put into evidence the immensely egoistic and narcissistic aspect of the lover.
  • Page 27
    The advent of computer has revolutionized a variety of fields including education thus paving the way for educational science to enter a new stage. This effect has exhibited itself well in language learning. The development of computer technology and the resulting language learning software, as a reliable tool in the educational system of developed countries, has attracted the attention of both learners and producers, simultaneously questioning the basis on which the software is to be produced. This article, attempts to consider the development of language learning software by representing two specialized criteria a) educational aspects (objectives, open/closed educational system, teaching/ learning method and learning curve), b) utilized computer techniques (linear/ramiform structure, flexibility and controllability of software) and being user friendly. Considering configuration, content, and techniques used in language learning software makes the assessment of available software possible and thus provides the efficient learning software to be produced according to the internal users’ requirements.
  • Page 43
    Educational methods have always been one of the most important subjects for human societies. Among Iranian scientific and literary figures there are some, who have been closely involved with the process and the goal of educational ideas. Thus, it is necessary that their ideas be taken into account by methodologists for educational and training systems. We will take a look at the opinions of Farabi, Ibn Sina, Ibn Miskawaih, Saadi. This research aims to study ethics, education and training in the works of Iranian scientific and literary figures in relation to the efforts of Russian scientists. There are firstly some explanations on analysis of educational ideas related to ideas of Russian literary figures and orientalists in order to improve educational methods, content and form, then the opinions of the master of Speech, Saadi, has been studied. Focusing on the role of educational opinions of Iranian literary figures and applying a comprehensive research of ideas by Russian orientalists and literary figures, this research attempts to analyze the educational and cultural origin and principles effective on literature, and finally concludes that it has played a crucial role in recognizing the power of rich Iranian culture and literature on other societies.
  • Page 55
    The short story as a literary genre has always been of prime concern. Studies carried out in this field as far as its literary development is concerned, directly reflects the significance of this genre, and conspicuously distinguishes it from others. French literature normally abandons literary boundaries thereby blurring the identity of genres. This style is most peculiar of Jean Marie Gustave Le Clézio, a writer who does not consider himself as belonging to any nation or culture. He uses world literature as a valuable material and source for his writings. By using myth and fantasy in his short stories he gives it a new dimension. The present article aims to explore questions pertaining to the dimension and component of his work. A deep interpretation of this world literature in the narrative, Mondo and other Stories with a comparative outlook, is the most important aim of this article.
  • Page 67
    Among different concepts represented in literature, there is no doubt that the concept of "love" is one of the most attractive and at the same time a challenging subject expressed in various forms. In" Swan love" Marcel Proust analyses "love" and its effects on the human psyche. According to his opinion, love entangles human beings and can not create a spritual relation among them. In this idea then, the theme of love is only suffering in isolation, a lonely relation that is futile and based on " lie".By representing a new image of the concept of love, Proust believes that it is a trivial misunderstanding which begins with doubts, restlessness and instability and terminates with the feeling of tiredness and annoyance. This article studies the linguistic structure of Proust's masterpiece and analysis his view about "love".
  • Page 83
    This paper intends to analyze the attitudes of translation criticism researchers in order to present a theoretical map for translation criticism studies, extract the investigator's learning resources, infer translation criticism criteria, and determine the kind, quality, and degree of interrelationship between translation criticism variables. The linguists, translatologists, and translator's views have been investigated from descriptive, comparative, and critical points of view. The results of the study reveal that 62.7% of the total 43 researchers, in this survey, believe that the process of translation itself is the major teaching-learning resource and there is a meaningful and positive relationship between the theoretical approaches to translation criticism and the principles of language testing. Moreover, 39.5% of researchers have approached text analysis from different perspectives expressing the positive interaction between the textual and social variables. Also, 69.7% of the investigators maintain that there is a positive interaction between the criteria for translation criticism and linguistic, literary, cultural outlooks. All of the researchers in the survey hold that translation criticism is basically a research oriented phenomenon. Therefore, this positive, interactive, and cause and effect relationship should not be taken for granted in the process of material development, translation education and evaluation. Since, in relevant areas such as linguistics, semiotics, socio-cultural studies, and language education a large number of scientific investigations have been carried out, their foundations can be analyzed, classified, and finally applied creatively and innovatively in order to establish a well-organized, scientific, and educational system for translation.
  • Contents
    Page 2
  • Abstracts
    Page 5