فهرست مطالب

نشریه شیمی کاربردی روز
پیاپی 1 (زمستان 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/10/11
  • تعداد عناوین: 5
|
  • نقی سعادتجو صفحه 9
    پیگمان فتالوسیانین مس (آبی فتالوسیانین) از مواد اولیه و حد واسط در مقیاس آزمایشگاهی تهیه گردید. برای اینکار با در نظر گرفتن امکانات کشور روش مناسبی انتخاب شد. توسط فرآیند تر سیب با اسید سولفوریک از فرم کریستالی β، فرم α بوجود آمد. خواص مختلف این بلورها بعد از کریستالیزاسون مورد ارزیابی قرار گرفت و در این راستا طیف مرئی پیگمان بررسی و با طیف مرئی خود فتالوسیانین (بدون فلز) مقایسه گردید. در مقاله حاضر تکنیک مشخص و عملی مناسب برای شناسائی پیگمانها توسط چهار حلال کلروفرم، متانول، دی متیل فرم آمید و اسید سولفوریک غلیظ پیشنهاد شده است. بالاخره از پیگمان تهیه شده در فرمولاسیون یکی از رنگهای پوشش سطحی استفاده گردید.
  • علی عمو زاده، پریوش پیوندی صفحه 29
    این مقاله به بررسی تئوریک برخی مشتقات آنترانیلیک اسید به عنوان داروهای جدید حاجب رادیوگرافی می پردازد. خاصیت هیدروفیلی- لیپوفیلی این دسته از داروها باید به گونه ای باشد که با کنترل نیمه عمر آنها هم جذب اشعه را انجام دهند وهم به سادگی از بدن دفع شوند. از نظر تئوریک این عبارت باید درشاخص ممان دوقطبی مستتر باشد. در ابتدا ممان دوقطبی گونه های متفاوتی از این مشتقات محاسبه و با مقادیر داروهای موجود در بازار مقایسه شده اند. در ادامه راه سنتزی مناسبی برای تهیه آنها پیشنهاد شده است. نقطه قوت این روش، سنتز پایه مشترک و امکان جایگزین کردن گروه های متفاوت روی این پایه آنترانیلیک اسیدی است که صرفه جویی بسیاری را برای بررسی مطالعات آزمایشگاهی دارو به دست می دهد.
    کلیدواژگان: داروهای حاجب، آنترانیلیک اسید، ممان دوقطبی، روش AM1 نیمه تجربی
  • اسماعیل کیومرثی، علی حقیقی اصل، فرشاد ورامینیان صفحه 33
    در این مقاله تاثیرات برهم کنش های فیزیکی و شیمیایی بر روی نرخ جرم گرفتگی غشاهای استات سلولز (CA) و پلی آمیدهای آروماتیکی شرح داده شده است. نتایج تحقیقات نشان می دهد که نرخ جرم گرفتگی کلوئیدی با افزایش قدرت یونی محلول، غلظت کلوییدی آب خوراک و دبی آب محصول خروجی از غشاء افزایش می یابد. این موضوع نشان دهنده آن است که جرم گرفتگی کلوییدی توسط رابطه ای میان کشش تراوایی و دافعه دو لایه ای الکتریکی کنترل می شود. درنتیجه جرم گرفتگی کلوییدی غشاهای سیستم اسمز معکو س با برهم کنش های فیزیکی و شیمیایی رابطه مستقیم دارد. درمورد محلول های نمونه آب های طبیعی کشش تراوایی بسیار مهم تر از برهم کنش های شیمیایی بوده و کشش تراوایی کنترل کننده اصلی نرخ جرم گرفتگی کلوئیدی می باشد. علاوه برکشش تراوایی ساختار سطحی غشاء نیز برروی پدیده جرم گرفتگی غشایی تاثیر به سزایی دارد. با توجه به نتایج بدست آمده ملاحظه می شود که زبری و یا صافی سطح نیز می تواند بر روی نحوه و میزان جرم گرفتگی تاثیر گذار باشد.
    کلیدواژگان: جرم گرفتگی کلوئیدی، کشش تراوایی، قدرت یونی، اسمز معکوس، غشاء