فهرست مطالب

فصلنامه کومش
سال سوم شماره 1 (پیاپی 8، زمستان 1380)

  • تاریخ انتشار: 1380/10/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • مریم شهابی نژاد، محمد خاکساری صفحه 1
    سابقه و هدف
    استروژن ها علاوه بر اعمال آنها بر روی دستگاه تولید مثل، دارای بعضی از اثرات مهم بر روی عروق زایی جدید، تکثیر و رشد یاخته ها و افزایش ترشح هورمون رشد نیز می باشند. بنابراین، با توجه به این اثرات در این پژوهش، اثرات احتمالی 17-بتا استرادیول بر روی التیام زخم جلدی در موش صحرایی فاقد تخمدان ارزیابی شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی روی 80 سر موش صحرایی ماده بالغ انجام شد. ابتدا بعد از بیهوشی، تخمدان های حیوان برداشته شد و دو هفته بعد حیوان های فاقد تخمدان به طور تصادفی به 6 گروه 12 تایی تقسیم شدند. گروه های I و II یا گروه های کنترل، حلال بتا استرادیول را به ترتیب به صورت موضعی و تزریقی دریافت کردند. گروه های III و IV، به ترتیب دوزهای اندک (10mg/kg) و زیاد (25mg/kg) از 17-بتا استرادیول والرات را به صورت پماد موضعی دریافت کردند. به گروه های V و VI به ترتیب دوزهای 5mg/kg و 10mg/kg، از 17-بتا استرادیول والرات روزانه به صورت زیر جلدی به آنها تزریق شد. قبل از مصرف استرادیول یا حلال، زخم دایره ای شکل با سطح 3 سانتیمتر مربع بر روی پشت حیوان ایجاد و در روزهای 0، 4، 7، 10، 13، 16، 19، 22، 25 و 28 بعد از القا زخم، میانگین سطح زخم و درصد بهبودی زخم و همچنین مدت زمان لازم برای بهبودی کامل زخم اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین سطح زخم در روز یکم در همه گروه های مطالعه یکسان است. میانگین سطح زخم در گروه IV در روزهای 4 و 7 بعد از عمل بیشتر از گروه I با (P<0.001) و گروه III با (P<0.01) و در روز دهم بیشتر از گروه III با (P<0.05) است. میانگین سطح زخم در گروه II در روزهای 16، 19 و 22 بعد از عمل کمتر از گروه V با (P<0.01) است. درصد بهبودی زخم در هیچ یک از گروه های آزمایشی در هیچ یک از روزهای بعد از عمل در گروه های موضعی و تزریقی اختلاف معنی دار با گروه های کنترل نداشتند. مدت زمان لازم برای بهبودی کامل زخم اگرچه در گروه های تحت درمان با استرادیول بیشتر از گروه های کنترل بود، اما اختلاف معنی دار مشاهده نشد. از سوی دیگر این مدت زمان در گروه II با (0.42±16.5 روز) کمتر از گروه I با (0.8±21.5) بود (P<0.05).
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر پیشنهاد می کند که استرادیول بویژه مصرف موضعی دوز زیاد آن در روزهای اول بعد از القا زخم و دوز اندک تزریقی آن در روزهای آخر مطالعه بهبود زخم را به تاخیر می اندازد.
    کلیدواژگان: استرادیول، بهبود زخم، موش صحرایی، برداشتن تخمدان
  • جداسازی کریپتوکوکوس نئوفورمنس واریته گتی از درختان اکالیپتوس کامالدولنسیس
    فرحناز بینشیان، فریده زینی صفحه 8
    سابقه و هدف
    در استرالیا، درخت اکالیپتوس کامالدولنسیس به عنوان تنها مخزن محیطی کریپتوکوکوس نئوفورمنس واریته گتی می باشد. با توجه به کشت اکالیپتوس کامالدولنسیس در ایران و آلودگی اولیه این درختان به علت استفاده از بذرهای وارداتی اکالیپتوس کامالدولنسیس حاوی میسلیوم دی کاریوتیک از استرالیا، در این مطالعه وجود کریپتوکوکوس نئوفورمنس در اکالیپتوس کامالدولنسیس بررسی شد.
    مواد و روش ها
    نمونه گیری، شامل 380 نمونه برگ، 300 نمونه گل، 380 نمونه پوست درخت و 80 نمونه میوه از 3 منطقه گرمسار، آموزشکده منابع طبیعی گنبد و سد قابوس وشگمیر انجام شد. سوسپانسیون نمونه ها در محیط Sc و NSA) Niger seed agar) کشت و 7 روز در اتو 30 درجه سانتی گراد نگهداری شده و مخمرهای بدست آمده به روش های لاکتوفنل کاتن بلو و مرکب چین رنگ آمیزی و از طریق محیط های کورن میل آگار+توئین 80 و اوره آگار شناسایی شدند.
    یافته ها
    مجموعا 138 نمونه مخمر قادر به تولید بلاستوسپور روی محیط کورن میل و ایجاد رنگ ارغوانی روی اوره آگار بودند. با استفاده از کیت API 20c Aux دو مورد کریپتوکوکوس نئوفورمنس، یکی از گرمسار و دیگری از سد قابوس وشگمیر و 43 مورد کریپتوکوکوس آلبیدوس و 36 مورد کریپتوکوکوس لارنتی و 57 مورد کریپتوکوکوس SP شناسایی شدند. به منظور تسریع تشکیل ملانین از محیط NSA حاوی 0.1 درصد گلوکز استفاده شد. در نتیجه کریپتوکوکوس نئوفورمنس، در محیط فوق پیگمان قهوه ای پررنگ ولی اکثریت استرین های کریپتوکوکوس لارنتی رنگ سبز و تعدادی از کریپتوکوکوس SP رنگ آبی ایجاد کردند. با استفاده از دو روش گلایسین سیکلوهگزامید فنل قرمز (GCP) و کاناوانین گلایسین برموتیمول آبی (CGB)، هویت کریپتوکوکوس نئوفورمنس بدست آمده از گل و میوه درخت اکالیپتوس کامالدولنسیس مشخص شد. از آموزشکده منابع طبیعی گنبد، 3 مورد هندرسونلا تورولوئیده نیز از پوست درختان اکالیپتوس کامالدولنسیس ایزوله گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج فوق نشان می دهند که بذر اکالیپتوس های وارد شده از استرالیا دارای آلودگی اولیه به کریپتوکوکوس نئوفورمنس واریته گتی می باشد. این مطالعه همچنین نشان داد که محیط CGB، بهترین وسیله برای شناسائی واریته های کریپتوکوکوس نئوفورمنس بوده ولی برای تشخیص کریپتوکوکوس نئوفورمنس از کریپتوکوکوس لارنتی قابل استفاده نمی باشد
    کلیدواژگان: کریپتوکوکوس نئوفورمنس، اکالیپتوس
  • محسن طاهری، سعید شهرابی، حسین مزدارانی، مینا ایزدیار صفحه 11
    سابقه و هدف
    لوسمی های حاد که از تغییر شکل بدخیم سلول خون ساز ناشی می شوند در غالب موارد با ناهنجاری های سیتوژنتیکی مشخصی همراه است. درمان این بیماری (شیمی درمانی و پرتودرمانی) نیز سبب تغییرات سیتوژنتیک و انواع ناهنجاری های کروموزومی می گردد. سلولهای خون ساز یکی از سلولهای بسیار حساس بدن نسبت به مواد شیمیایی و اشعه هستند و استفاده از این مواد تغییرات زیادی را در مغز استخوان به وجود می آورد که از آن جمله تغییرات سیتوژنتیک و انواع ناهنجاری های کروموزومی است. یکی از روش های اندازه گیری آسیب های ژنتیکی و ناهنجاری های کروموزومی، اندازه گیری فراوانی بروز میکرونوکلئی در سلول های خونی مغز استخوان است. هدف این مطالعه، بررسی آسیب های ژنتیکی ناشی از پروتکل های شیمی درمانی و پرتودرمانی در بیماران مبتلا به لوسمی لنفوئیدی حاد به روش میکرونوکلئی اسی است.
    مواد و روش ها
    در تحقیق حاضر آسیب های ژنتیکی ناشی از شیمی درمانی و پرتودرمانی در بیماران مبتلا به لوسمی لنفوئیدی حاد (ALL) به روش میکرونوکلئی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. در این تحقیق 40 بیمار مبتلا به ALL مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند. بیماران با توجه به مرحله درمانی به 4 گروه بیمارانی که هیچگونه درمانی دریافت نکرده اند، بیماران مرحله Induction، بیماران مرحله Consolidation و بیماران مرحله Maintenance تقسیم بندی شدند و 10 نفر نیز به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که فراوانی بروز میکرونوکلئی بعد از هر مرحله از درمان اختلاف معنی داری نسبت به مرحله قبل نشان می دهد که در مورد بیمارانی که هیچگونه درمانی دریافت نکرده اند نشانگر آسیب ژنتیکی خودبخودی است و در مورد بقیه گروه ها نیز باید گفته شود که شیمی درمانی و پرتو درمانی موجب فراوانی بروز میکرونوکلئی در سلولهای خونی مغز استخوان شده که این نشانگر بروز آسیب های ژنتیکی در اثر استفاده از این داروها است.
    نتیجه گیری
    یافته های فوق نشان می دهد که شیمی درمانی و پرتو درمانی در بیماران مبتلا به لوسمی حاد لنفوئیدی سبب افزایش آسیب های ژنتیکی در این افراد شده و هرچه تعداد اریتروسیت های حاوی میکرونوکلئی افزایش یابد تعداد اریتروبلاست های حاوی میکرونوکلئی هم افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: لوسمی، شیمی درمانی، آسیب ژنتیکی، میکرونوکلئی اسی
  • بهپور یوسفی، محمدحسن تبریزی امجد، عباسعلی طاهریان، منوچهر صفری، حمیدرضا ثامنی، محمدرضا الداغی، سعید حقیقی صفحه 19
    سابقه و
    مقدمه
    هدف اساسی ارزیابی درونی، بهبود کیفیت امور آموزشی می باشد. با توجه به این که تمامی سازمان ها موظف به بهبود کیفیت امور خود می باشند و از طرفی دانشگاه ها مسئولیت تربیت آینده سازان جامعه را بر عهده دارند، بهبود کیفیت این ارگان از اهمیت بسزایی برخوردار است. تا کنون هیچ ملاک و معیار مشخصی برای ارزیابی بخش های مختلف آموزش پزشکی مطرح نشده است و اعمال استانداردهای خارجی نیز در محیط های آموزشی داخلی چندان مناسب به نظر نمی رسند، لذا اعضای هیات علمی بخش علوم تشریح با استفاده از تجارب و دیده گاه های علمی و فنی خود سعی در ایجاد یک نظام هماهنگ برای ارزیابی بخش علوم تشریح نموده اند.
    مواد و روش ها
    در این طرح ابتدا با اهداف و سپس معیارها و ملاک ها وضعیت مطلوب و استاندارد از دیدگاه اعضای هیات علمی تعیین گردید. سپس 29 پرسشنامه تهیه شد که به چهار دسته جهت ارزیابی: فرایند آموزش، فرایند پژوهشی، تجهیزات و فضای آموزشی و تشکیلات گروه تقسیم شدند. برای این پرسشنامه ها براساس مقیاس لیکرت رتبه های عالی، خوب، متوسط، ضعیف و خیلی ضعیف در نظر گرفته شد و امتیازات (5-1) برای آنها منظور گردید. جامعه مورد ارزیابی شامل کلیه اعضای هیات علمی و پرسنل بخش (9 نفر)، دانشجویان 6 دوره پزشکی (180 نفر)، امکانات فیزیکی بخش علوم تشریح و فرایند آموزش و پژوهش بوده است. معدل امتیازات بدست آمده از این پرسشنامه ها با استانداردهای مطلوب که توسط اعضای هیات علمی تعیین شده بود مورد سنجش قرار گرفت و سپس با جدول گورمن [(بسیار قوی=5-4.51)، (قوی=4.5-4)، (خوب=3.99-3.6)، (بیش از رضایت بخش=3.59-3)، (رضایت بخش=2.99-2.51)، (مرزی=2.50-2) و (غیر رضایت بخش=کمتر از 2)] مقایسه شد.
    یافته ها
    بررسی امتیازات بدست آمده نشان می دهد که در مورد ارزیابی فرایند آموزش 12.5% از پرسشنامه ها عالی، 82.3% خوب و 6.2% متوسط است. این نتایج در مورد اعضای هیات علمی 85.7% خوب، 14.3% متوسط را نشان می دهد. با توجه به رتبه بندی گورمن، گروه در امور آموزشی از نظر دانشجویان و استادان رتبه خوب (به ترتیب 3.63 و 3.96) و در خصوص امور پژوهشی نمره 3.58 (بیش از رضایت بخش) را کسب کرده است. در مورد تجهیزات و فضاهای آموزشی امتیازات کسب شده از پرسشنامه ها، نشان دهنده 16.7% عالی، 33.3% خوب، 33.3% متوسط و 16.6% ضعیف می باشد، که براساس رتبه بندی گورمن از نظر هر دو گروه فوق رتبه رضایت بخش (2.85) بدست آمده است. از نظر دانشجویان، تشکیلات گروه بیش از رضایت بخش (3.58) است.
    نتیجه گیری
    یافته های فوق نشان می دهند که دیدگاه دانشجویان و اعضای هیات علمی در مورد عوامل مورد ارزیابی گروه تقریبا یکسان بوده و علیرغم وضعیت خوب، بخش علوم تشریح نیاز به ارتقا سطح آموزش و جبران نقطه ضعف های خود نیز دارد
    کلیدواژگان: ارزیابی، ارزیابی درونی، بخش علوم تشریح، دانشگاه علوم پزشکی سمنان
  • فاطمه کسبی صفحه 29
    سابقه و هدف
    از آنجا که فعل در زبان فارسی شامل انجام دهنده عمل، نحوه عمل و زمان عمل می باشد، لذا نقش مهمی در گفتار ایفا می کند. از این رو در این تحقیق ساخت و ساختمان فعل در کودکان طبیعی 4.5-2 ساله مورد بررسی قرار گرفته است. براساس این تحقیق بین متغیرهای مورد بررسی در گروه های سنی مختلف مقایسه های برون گروهی و درون گروهی انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این تحقیق از نوع مقطعی-مقایسه ای بوده و روی 101 کودک بین سنین 4.5-2 ساله در 5 گروه سنی که به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده بودند، انجام گرفته است. روش جمع آوری داده ها ارزیابی سریع بوده و نمونه های گفتاری کودکان برای زمان های فعل و پسوندهای صرفی فعل از پنج طریق گفتار خودبخودی، توصیف تصاویر، تکمیل جملات ناقص، تکرار، پرسش و پاسخ و برای افعال ساده و مرکب، پیچیدگی فعل، پیشوندهای فعلی (ب، ن، می)، افعال معین و افعال امر از دو طریق گفتار خودبخودی و توصیف تصاویر به دست آمده است. داده ها پس از استخراج با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسن، کروسکال والیس، ویل کاکسون و فریدمن در سطح معنی داری (0.05) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که بین سن و پیچیدگی فعل، تنوع زمان های فعل، تنوع پسوندهای صرفی فعل برحسب شخص/شمار و تنوع افعال معین در گفتار کودکان ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد (P=0.000)، ولی بین سن و تنوع پیشوندهای فعلی (ب، ن، می) و تنوع افعال امر ارتباط معنی داری وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    با افزایش سن میزان بکارگیری اجزا ساخت و ساختمان فعل بجز افعال امر، پیشوندهای فعلی (ب، ن) و فعل گذشته ساده در گفتار کودکان افزایش می یابد. نتایج بدست آمده از این یافته ها می تواند به عنوان بخشی از هنجارهای رشد زبان، در زمینه آسیب شناسی گفتار و زبان مورد استفاده قرار گیرد و از سوی دیگر لازم است که متون کتاب های مربوط به کودکان در این گروه سنی براساس یافته های به دست آمده از این تحقیق مورد بررسی مجدد قرار گیرند.
    کلیدواژگان: فعل، ساخت فعل، ساختمان فعل، کودکان
  • کامران ورشوکار صفحه 39
    سابقه و هدف
    آسپرژیلوزیس برونکوپولمونری آلرژیک (ABPA، Allergic Bronchopulmonary Aspergilosis) یک بیماری ایمنی است که در اثر واکنش های آلرژیک نسبت به آنتی ژنهای قارچ ساپروفیت آسپرژیلوس (اغلب آسپرژیلوس فومیگاتوس) و همچنین واکنش التهابی تخریبی ناشی از عفونت این قارچ در نواحی تحتانی دستگاه تنفس افراد مستعد ایجاد می گردد. در این تحقیق طی مدت 3 سال، 147 بیمار مبتلا به آسم عود کننده مراجعه کننده به بیمارستان شریعتی و مرکز قارچ شناسی دانشکده بهداشت را از لحاظ امکان ابتلا به ABPA مورد بررسی قرار گرفتند.
    مواد و روش ها
    ابتدا بیماران توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرار گرفته و رادیوگرافی ریه آنها بررسی شد. سپس حدود 10 میلی لیتر از خون بیماران را برای تهیه فروتی نازک جهت رنگ آمیزی گیمسا، جهت شمارش گلبولهای سفید و تهیه سرم گرفته می شد. سرم تهیه شده در دمای زیر 70 درجه سانتیگراد جهت آزمایش های تکمیلی سرولوژی؛ یعنی، سنجش میزان IgE توتال و سنجش آنتی بادی رسوبی به روش کانترایمنوالکتروفورز مورد استفاده قرار داده شد. سپس تست جلدی، به روش Prick test با استفاده از آنتی ژن تجارتی MRC انگلستان انجام شد. نمونه خلط بیماران نیز جهت آزمایش مستقیم و کشت، در شرایط استریل جمع آوری شد.
    یافته ها
    تشخیص ABPA در مورد 6 نفر از بیماران قطعی گردید و 3 بیمار دیگر نیز به عنوان آسم ناشی از آسپرژیلوس شناسایی گردیدند. با توجه به درصد قابل توجه (4%) مبتلایان به ABPA که با شرایط اقلیمی ایران نیز هماهنگی دارد، توصیه می گردد که تمامی مبتلایان به آسم مخصوصا آنهایی که امکان تماس بیشتری با اسپور قارچ دارند از لحاظ امکان ابتلا به ABPA مورد بررسی قرار گیرند.
    نتیجه گیری
    با توجه به درصد قابل توجه (4%) مبتلایان به ABPA که با شرایط اقلیمی ایران نیز هماهنگی دارد، توصیه می گردد که تمامی مبتلایان به آسم مخصوصا آنهایی که امکان تماس بیشتری با اسپور قارچ دارند از لحاظ امکان ابتلا به ABPA مورد بررسی قرار گیرند
    کلیدواژگان: ABPA، آسپرژیلوزیس آلرژیک، آسم، آسپرژیلوس فومیگاتوس
  • مهدی کاهویی، حسام الدین عسکری مجدآبادی صفحه 45
    سابقه و هدف
    اخذ شرح حال و انجام معاینات بدنی بیمار، به پزشک در حصول تشخیص مطمئن کمک می کند و بر اساس آن روند درمانی و مراقبت از بیمار مقرر گردد. با توجه به گزارش های های نگران کننده در مورد عملکرد دانشجویان و دستیاران پزشکی در اخذ شرح حال و معاینات فیزیکی بیماران در بعضی از بیمارستان های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، اصفهان و شهید صدوقی یزد، ضروری است در این زمینه عملکرد دانشجویان و دستیاران پزشکی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان مورد بررسی قرار گیرد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی-تحلیلی وضعیت عملکرد 134 نفر دانشجو و دستیار پزشکی را نسبت به اخذ شرح حال و انجام معاینات فیزیکی بیماران در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 79-78 مورد بررسی قرار داده است. ابزار اندازه گیری، چک لیستی مشتمل بر 40 مورد بوده که پس از تائید اعتبار و روایی آن مورد استفاده قرار گرفت. داده ها از طریق مشاهده غیرمستقیم، مصاحبه نمونه آماری (دانشجویان و دستیاران) با بیماران و مطالعه برگ شرح حال بیماران جمع آوری شدند.
    یافته ها
    وضعیت عملکرد دانشجویان و دستیاران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در بیمارستان های آموزشی امیرالمومنین (ع)، شهید دکتر معیری و فاطمیه مورد بررسی قرار گرفت. بین محل آموزش با عملکرد رابطه معنی داری وجود داشت (P<0.001)، به طوری که دانشجویان و دستیاران بیمارستان فاطمیه نسبت به سایر بیمارستان ها از عمکلرد بهتری برخوردار بودند. همچنین بین مقاطع تحصیلی با وضعیت عملکرد رابطه معنی داری وجود داشت (P=0.003)، به طوریکه دانشجویان استاجر از عملکرد بهتری برخوردار بودند. یافته ها نشان داد 51.5% از نمونه آماری نتوانسته اند به تشخیص اولیه بیماران دست یابند. همچنین یافته ها نشان داد فقط 15% از نمونه آماری بیش از 90% اطلاعات پزشکی را، از طریق مصاحبه و معاینات فیزیکی بیماران، کسب کرده اند.
    نتیجه گیری
    اکثر نمونه آماری در برخورد با بیماران و معاینات فیزیکی ایشان، از عملکرد ضعیف و متوسط برخوردار بوده و ضروری است فرآیند آموزش بالینی دانشجویان و دستیاران در بخش های سرپائی و بستری مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: دانشجویان پزشکی، دستیاران پزشکی، شرح حال، معاینات فیزیکی، کیفیت
  • محمدطاهر بروشکی، فرهاد ملک، ابوالقاسم بهارلو صفحه 53
    سابقه و هدف
    با توجه به مزمن بودن بیماری های تشنجی و مصرف طولانی مدت داروهای ضد تنشج و همچنین عوارض فراوان این داروها، اخیرا استفاده از گیاهان دارویی جهت کنترل حملات تشنجی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. هدف این تحقیق، بررسی اثر ضد تشنجی عصاره گیاه آکلیل کوهی (Rosmarinus officinalis) در کنترل تشنجات ناشی از پنتیلن تترازول در موش سفید آزمایشگاهی می باشد.
    مواد و روش ها
    مقادیر متفاوتی از عصاره آبی گیاه آکلیل کوهی (12ml/kg و 9 و 6 و 3) به گروه های مختلف موش به وزن 30-25 گرم به صورت داخل صفاقی (i.p) تزریق گردید. گروه کنترل سرم فیزیولوژیک (6ml/kg) و گروه های شاهد فنوباربیتال (40mg/kg و 30 و 20 و 10) دریافت نمودند. در آزمون پنتیلن تترازول (i.p و 80mg/kg)، تغییرات رفتاری، زمان شروع تشنج، طول مدت تشنج و مرگ و میر 24 ساعته در تمامی گروه ها ثبت گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهند که تمامی مقادیر عصاره گیاه موجب تاخیر در زمان شروع تشنج گردیده اند اما موثرترین مقدار عصاره 12 mg/kg بود که قابل مقایسه با دوز 30 mg/kg فنوباربیتال می باشد. در مورد طول مدت تشنج به جز مقدار 3 ml/kg عصاره، بقیه مقادیر نسبت به گروه کنترل اختلاف معنی داری را نشان داده اند. در ارتباط با کاهش درصد مرگ و میر 24 ساعته، در گروه شاهد هیچ گونه مرگ و میری مشاهده نگردید، در گروه کنترل 45% و در گروه های مورد آزمایش با مقادیر 12 mg/kg عصاره حدود 10% مرگ و میر مشاهده گردید که بیانگر تاثیر گیاه مذکور در کاهش میزان مرگ و میر می باشد.
    نتیجه گیری
    یافته های فوق نشان می دهند که مقدار 12 mg/kg عصاره آبی گیاه آکلیل کوهی اثرات قابل توجهی بر روی زمان شروع تشنج، طول مدت تشنج و درصد مرگ و میر 24 ساعته دارا می باشد
    کلیدواژگان: آکلیل کوهی، پنتیلن تترازول، فنوباربیتال، تشنج
  • علی اکبر شعبانی، روبرت مک مستر، بهرام کاظمی، محسن کریمی، دلاور شهباززاده، فریدون مهبودی صفحه 69
    سابقه و هدف
    با توجه به مشکلات ناشی از لیشمانیا به عنوان یک انگل داخل سلولی بیماریزا که بیش از 12 میلیون نفر را در بیش از 86 کشور جهان مبتلا نموده است و در راستای ارزیابی توانایی گلیکوپروتئین 63 کیلودالتونی (gp63) لیشمانیا ماژور به عنوان یک ایمنوژن در تحریک سیستم ایمنی میزبان و همچنین آنتی ژن تشخیصی، ژن کد کننده مولکول فوق در وکتور دو میزبانه pHIL-S1 به منظور بیان آن ژن در مخمر متیلوتروف P.pastoris کلون و بیان گردید و در نهایت خصوصیات مولکول نوترکیب حاصل نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    ژن تغییر یافته gp63 به گونه ای که فقط پروتئین بالغ راکد نماید، در وکتور دو میزبانه (و همچنین پلاسمید puc19) کلون گردید. مخمر Pichia pastoris (سویه های KM71 و GS115) با پلاسمید دو میزبانه نوترکیب و همچنین با پلاسمید pHIL-s1 (به تنهایی) ترانسفورم گردید. کلون های ترانسفورم شده در محیط فاقد هیستیدین انتخاب شدند، DNA کروموزومی ترانسفورمنت ها تخلیص گردید و با روش های PCR و S.B) Southern Blotting)، وارد شدن ژن فوق در کروموزوم مخمر نوترکیب مورد ارزیابی قرار گرفت. ترانسفورمنت های تایید شده، در محیط حاوی گلیسرول BMGY، تا حصول کدورت OD600=6 کشت و سپس جهت بیان ژن هترولوگ فوق به محیط حاوی متانول، BMMY، انتقال داده شدند. با افزودن متانول به صورت روزانه، حالت القا در آنان حفظ گردید. با تخلیص RAN و انجام N.B) Northern Blotting) صحت نسخه برداری و همچنین بیان ژن فوق (تولید پروتئین نوترکیب) با ژل 12% SDS-PAGE، وسترن بلاتینگ و IFA مورد ارزیابی قرار گرفت. میکروسکوپ الکترونی و ایمونوالکترون میکروسکپی برای تعیین محل داخل سلولی گلیکوپروتئین هترولوگ rgp63، در مخمر بیان کننده ژن فوق مورد استفاده قرار گرفتند. فعالیت متالوپروتئیناز نوترکیب (rgp63) و همچنین تاثیر بازدارنده های آنزیمی با SDS-PAGE gelatin مطالعه گردید، توانایی مخمر در گلیکوزیلاسیون متالوپروتئیناز نوترکیب (rgp63) نیز سنجش گردید.
    یافته ها
    PCR و (S.B) وارد شدن ژن gp63 را به گونه ای صحیح در کروموزوم مخمر نوترکیب تائید کردند. (N.B) بر روی RNA تخلیص شده از مخمر نوترکیب صحت نسخه برداری از ژن gp63، ژل 12% SDS-PAGE و وسترن بلاتینگ نیز، بیان ژن فوق (تولید پروتئین نوترکیب) را در مخمر ترانسفورمنت تائید نمودند. مطالعه با SDS-PAGE gelatin gel، فعال بودن مولکول فوق را اثبات نمود. یدواستامید و EDTA با غلظت 5 میلی مولار از فعالیت این مولکول در ژل مزبور ممانعت نمودند. بررسی ها با میکروسکوپ الکترونی وجود ناحیه پروتئینی متراکم را در فضای پریپلاسمی مخمر ترانسفورم شده با پلاسمید حاوی ژن نشان داد. بررسی های ایمونوالکترون میکروسکوپی و IFA نیز تایید نمودند که ناحیه پروتئینی فوق، همان پروتئین نوترکیب (rgp63) می باشد. آزمون PNGase-F نیز گلیکوزیله بودن باندهای بیش از 53 کیلودالتونی آن را اثبات نمود.
    نتیجه گیری
    گلیکوپروتئین 63 کیلودالتونی تولید شده در مخمر به فرم طبیعی خود بیشتر شباهت دارد، زیرا علاوه بر گلیکوزیله بودن در SDS-PAGE gelatin gel نیز فعال می باشد
    کلیدواژگان: بیان ژن، لیشمانیا، مخمر، الکترون میکروسکوپی، Pichia pastoris، gp63
  • سهیل قناد نشری، افشین مرادی صفحه 83
    وجود دندان در کیست درمویید به فراوانی گزارش شده است. ما در این گزارش یکی از نادرترین موارد کیست تخمدان را که داخل آن یک عدد ساختمان کاملا مشخص فک، که حاوی پنج دندان رسیده می باشد معرفی می نماییم. به نظر می رسد این مورد یکی از نادرترین و شاید تنها مورد گزارش شده مربوط به این درجه از تمایز در کیست درمویید می باشد
    کلیدواژگان: تخمدان، تراتوم، درموئید، تمایز، فک فوقانی، دندان
  • محمد آقاجانی صفحه 89
    سابقه و هدف
    علائم بالینی، نوار قلبی و بیومارکرهای رایج (LDH و CK-MB و CK) حساسیت و اختصاصی بودن کافی را ندارند. این موضوع سبب شده است که تا در مورد تعدادی از بیماران مبتلا به سندروم کرونری حاد (ACS) از نظر تشخیص سکته قلبی حاد (AMI) سردرگمی به وجود آید و تعدادی از این بیماران تشخیص داده نشوند و از برخی اقدامات درمانی محروم گردند. برای بهبود روند تصمیم سازی در بیماران دچار ACS و کاستن از طول اقامت بیمار در بیمارستان علاقه زیادی به استفاده از بیومارکرهای جدید قلبی (CTN-I، Cardiac toroponin I) و روش های اندازه گیری سریع در آزمایشگاه و روش های اندازه گیری کنار تخت پدید آمده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 208 بیمار که با تشخیص ACS بستری شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. یافته های بالینی، نوار قلبی و آنزیمهای قلبی شامل اندازه گیری کمی و کیفی CTN-I، مقدار کل LDH و CK-MB و CK از آنها در سه نوبت (صفر، 12 ساعت و 24 ساعت بعد از تشخیص قطعی AMI) به عمل آمد. عوارض هر بیمار هم در طول زمان بستری ثبت شد.
    یافته ها
    این پژوهش نشان داد بیماران مبتلا به MI در 11% موارد درد قفسه صدری تیپیک ندارند و در 41% موارد نوار قلبی تغییرات تشخیصی تیپیک ندارد و حتی در 3% موارد کاملا نرمال است و Total CK در 12% موارد و CK-MB در 8% موارد افزایش پیدا نمی کند و استفاده از بیومارکرهای رایج باعث عدم تشخیص تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به MI می شود، در حالی که CTN-I با داشتن حساسیت 100% و اختصاصی بودن 99% بیومارکر ایده آلی است. میزان افزایش این بیومارکر با عوارض قلبی بویژه آریتمی ها در بیماران دچار AMI مرتبط است و می تواند بیماران پر خطر را شناسائی کند. همچنین مارکری برای Reperfusion است. در بیماران مبتلا به آنژین ناپایدار در 13% موارد CTN-I کمی افزایش می یابد که می تواند موید گروه پر خطر باشد. از نظر حساسیت و اختصاصی بودن اندازه گیری کمی CTN-I ارجحیت اندکی برروش کیفی دارد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد، CTN-I با هزینه کمتر در مقایسه با مجموع آنزیم های رایج و ارزش تشخیصی و پیشگیویی کننده بیشتر، بر سایرین ارجح است و اندازه گیری روتین CTN-I (به روش کمی یا کیفی) در سه نوبت صفر، 12 و 24 در بیماران مبتلا به ACS بجای سایر آنزیمها توصیه می شود.
    کلیدواژگان: تروپونین I، انفارکتوس حاد قلبی، آنژین ناپایدار
|
  • M. Shahabi, M. Khaksari Page 1
    Introduction
    In addition to their actions on reproductive function, estrogen has important effect on neovascvlarization, proliferation of cells and increase of growth hormone secretion. In this study, the possible effects of 17-b estradio l on cutaneous wound re pair in ovariectomized rats were evaluated.
    Materials And Methods
    This experimental study performed on eighty adult female rats. After anaesthesia, all animals were ovariectomized, and they we re ran domly divided into 6 gro ups (n = 12 in e ach group). Group I and II (co nt rol groups) received daily topically or subcuta neous injections of 0.1 ml of sesamin oil (vehicle), respectively. Group III and IV treated once dialy with 17-b est radiol valerate ointment (10, and 25 mg/kg, respectively). Group V and VI re cevie d daily subcutaneous inje ct ion of 17-b estr adiol valerate on the day of wounding. After aneasthesia, full thickness skin of upper dors al pa rt of the rats removed in 3 cm2 ar ea. Wound surface area measured in I, 4, 7, 10, 13, 16, 19, 22 and 25 post-operative days. The time required for complete healing was also recorded.
    Results
    The res ults show that me an of surface ar e a of wound in all groups at the 1st da y were similar. Surfa ce area in group IV at 4th, and 7th day was more than groups I (P < O.OOI) and III (P
  • Study of Cryptococcus neoformans var.gattii from Eucalyptus camaldulensis in some northern regions of Iran
    F. Bineshian, F. Zaini Page 8
    Introduction
    So far Eucalyptus camaldulensis is the only known environmental source o f Cryptoc oc cus neoformans var.gattii in Australi a. Bas ed upon the hypothesis th at Australian orig in E.camaldulensis trees could be a natural habitat for the C.neoformans var.gatti i in Iran as well, this study was performed on 380 E.camaldulensis.
    Materials And Methods
    Trees grown and loc ated in Garmsar, Gonbad e Natural sources training center and Sadd-e- Ghaboos. Over a period of 23 months samples of stem bark (380), flowe rs (3 00) and fruits(80) were obtaincd. The supernatants of the sample suspensions were inoculated onto sabouraud dextrose agar and niger see d agar, incubated at 30°C for 7 days. The ide ntity of 138 isolates which produced blastoc onidia on cornmeal agar supplemented with twce n-80 based on the results obtained from using a battrey of morphological, biochemical and physiological tests including staining by lactophenol cotton blue and India ink technique, urease production and ass imilation te sts by AP I 20c Aux. Fin ally, canavanin glycine bromo tymol blue (GCB) a nd glycine cyclohexamid phenol re d (GCP) were used to distinguish C. neofo rma nsvarieties.
    Results
    Ove ra ll, 2 of isolate s (one from Ga rrnsar and the other from Sadd-e- Ghabo os Voshmgir) were fo und to be C.neoformans var.gatt ii and 43 of isolates determined C.albidus and 36 of isol a tes de te rmined C.lau re nt ii a nd 57 of isol a te s dete rmined C.sp. Ni ger se ed aga rco ntaining 0. 1% glucose is used fo r rap id mel ani n production, con sequently C. neo fo rmans prod uce d dark-b rown colo nies and most st rain s o f C.laure nt ii turned niger seed agar to green and a few C.SP turned niger seed agar to blue. Al so 3 isolates of Henders onula to ruloidea were recovered from the Gonbade natural sources tra ining center.
    Conclusion
    The results show that australian origin E.camaldulensis trees could be a natural habit at for the C.neoformans var.gatti i and this study also showed that GCB medium serves as an excellent tota l for the sepration of the two varieties of C.neoformans, but it is not use ful in detection of C.neo formans from C.laurentii.
  • M. Taheri, S. Shahrabi, H. Mozdarani, M. Izadyar Page 11
    Introduction
    Leukemia is a heterogenous grou p of neoplastic disorder, which derived from malignant transformation of hematopoietic progeni to rs. In most cases, leukemia is associated with cytogenetic diso rd er. In addition, cytogene t ic dis orde rs are ind uced by chemicals and radiation which arc used as th e rapeutically regime ns. Mic ronuclei assay is one of the sensitive methods in evaluat io n of ge netic and chromosomal aberratio n. In th e present study, genetic alteration due to radiot herapy and chemotherapy protocols in patients with acute lymphoblastic leukemia (ALL) are evaluated by micronuclei assay techniques.
    Materials And Methods
    Total of 40 patients with ALL and 10 controls we re used as sampic subjects. According to treatment phases, patients were divided arc into four grou ps as a witho ut trea tment, remission induct io n, consolidati on and ma intenance grou ps. Gene tic alteration in these groups were evaluated by micronuclei assay techn iques.
    Results
    The frequency of micronuclei observed for each group was significant ly higher than co ntrol group. Data also indicated thattherc were signi ficant diffe re ces in the freq uency of micron uclei amoung four groups.
    Conclusion
    The findings ind icate th at ra diotherapy and chemo therapy in ALL pati ents mainly kills cells by induction of genetic loss (chromosomal aberration). Observation of genetic loss in erytrocytic cells can be considerd as a significant side of radiotherapy or che motherapy.
  • B. Yousefi, M. H. Tabrizi Arnjad, A. A. Taherian, M. Safari, H. R. Sameni, M. R. Aldaghi, S. Haghighi Page 19
    Introduction
    Internal ev aluati on pl ays a fundamental role in qu ality improvment and de velopment in taching department. The aim of this work was an internal eva lua tion of th e Dep artment of Antatomical Sciences in Semnan universoty of medical sciences.
    Materials And Methods
    This study was performed in department of anatomical sciences of SUMS, during May 2000 to April 2001; utilizing an grading model. The evalation covered 4 areas, namley; "educational activity", "organizational ranking", "logistic parameters", and "researchactv ity". Ed ucat io na l objectives and teaching achievement were evaluated at the leveel of firstand second yea rs of pre-clinical medical students and also evaluated by members of department. Organixational ranking included the head of department, the members of the organizing body,and the teac hing staff of the departmen t. Logistic parameters encompassed the manpower and personel of dep artment; as well as available space and facilities. Research activities consisted of th e numbers of th e these s supervised, numbers of pap ers published in o utstanding journals, amount of resea rch projects and contirbutions made to congress and seminars. Data collection involved the use of some questionn aires and criter ia. The final score obtained as the average of all scores and interpreted according to Gourman classification.
    Results
    Educational objectives and activites ranked as "good" with 3.63 and 3. 96 pts, (evaluated by students and members, respectively). Organization and logistic parameters of the dep artment ranked as "good" (3.6 pts) and "more than satisfactory" (2.85), respectively. Research activities ranked as " good" with 3.58 pts.
    Conclusion
    Analysis of the resul ts placed the department of anatomical sciences of SUMS in the "more th an satisfactory" class of the Gourman classi fication. This department needs to progress the training funtion and the compesnsation of the demerits
  • F. Kasbi Page 29
    Introduction
    A, verb in persian language includes doer of action, acting and tense, thus it plays an importa nt role in speech. In this study, verb aspect and structure have been stu died in normal children at the ag es 01'2-4.5, on the basis of this investigatio n, inter and intra group comparisons have been done between each variable in diffe rent age gro ups. Method and Materials: This co mparative cross-sect io nal study has been ra ndomly performed on 101 children among the ages of 2-4.5, in 5 age groups. Co lle cti ng the da te has bee n so unding evaluation. The ch ildre n's speech sa mples for ve rb tenses and ve rb in fl ecti onal suffixes co lle cted through spontaneous speech, describing pictu res, completing the incompletese n te nce s, repetition and o pe n-e nded questions. For simple and compound verbs; verbcomplexity, verb prefixes (b, n, mil, auxilliary ve rb and imperative ve rbs have been obt ainedthrough the spontaneous speech and describing the pict ures. Data have been a nalysed in th esign ifica nt level o f 5% by using co rr e latio n rate test; Pea rson, Kruskal- Wallis. Wilcoxon and Fr iedman.
    Results
    Studies showing, there is a significa nt relation (P = O.OOO) between age and verb co mplexity, va riat io n in verb te nse, in the ve rb inl1ectional suffixe s o n the basi s of person numerati on and au xill iaryverbs in children 's spee ch. But there is not any meaningful relat ion betwee n age, verb suffixes variat ion (b. n, mil and varia tion in imperative verbs.
    Conclusion
    In creasing the age, level of us ing aspect elements, the ve rb structure except impe rative verbs, verb prefixes (b,n) and past tense verbs will be increased in children's speech. Hence. the acq uir ed results can be used, in othe r words, as a part o f the rules o f languagc development in the field of langu age and speech pathology and. on the other ha nd, the text of the children books in this agc grou p sho uld be reevalua ted on the basis of the obtained findings.
  • K. Varshukar Page 39
    Introduction
    Allergic bronchopulmonary aspergillosis (ABPA) is an immune disease due to Aspe rgillus antigens which can cause allergic reactions as well as intensive inllam atory reactions in dee p parts of pulmonary system in human. In the present study, 147 pat ient s with asthma th at refered to Dr. Shariati hospital and mycology center of the faculty of health in Tehran university of medical sciences have been investigated for the prob ability of ABPA cases.
    Material And Methods
    Pa tients were examined by physician and afte r co nfirma tio n of asthma. th eir bloo d samples were used fo r staining and WBe counting. Blood se ra were also used for estimation of total IgE amount and antib ody precipitation tests. ~I so we evaluated skin prick test to commercial antigen of Aspergillus fumigatus. Sputum samples were used for direct examinat ion and fungal culture methods.
    Results
    ABPA disease found in 6 patient s and 3 other patients recognized as allergic asthma due to Aspergillus agents. The whole 4% of the patients indicated as ABPA cases, match ed with the area situation in Iran.
    Conclusion
    On the basis of these findings, more investigations fo r ABPA cases in asthmatic patients are recommended
  • M. Kahooei, H. Askari Majdabadi Page 45
    Introduction
    History taking and physical examination help physicians to find a valid diagnosis. 0 the basis of it, care process is provided. According to adversed reports in pertaining to medica l student s and assistants, taking history and ph ysic al examinations in some of educationa l hospi tals of medical sciences universi ties (Sha hid Beheshti, Is fahan and Sh ahid Sadooghi Yazd).l t is important th at practice of medical students and assistants in educati onal hospitals of Semnan university of medical sciences in this subject, will be survied.
    Materials And Methods
    The study is a descriptive and analytic which studied o n 134 assistants and medical students history taking and physical examination in educational hospitals of Semnan university of medical sciences in 1999 -2000. The measurement device was a fo rty sectio n chec klist tha t was used aft er its validity and reli abili ty. Dat a coll ection was ca rr ied by indirect observa tion of interview between statistical society and patients and study of the medical history and the patients physical examination reports.
    Results
    The relation between educational location and educational courses to practice was significant (P
  • M. T. Boroushaki, F. Malek, A. Baharloo Page 53
    Introduction
    The co nvulsive dis orders are among chro nic diseases, whic h usu ally need a long-term drug the rapy. Unfortunately, most of the drugs used clinically to treat disorde rs exer t many side effects. Therefore, searc h fo r finding new drugs is being carried o ut in many laboratories. The object of this research is a comparative study on the anticonvulsive effect of the aqueo us ext ract o f the plan t R osmarinu s offici na li s wit h p he no barbital in pentyleneterazol-induced seizures in mice.
    Materials And Methods
    After acclimatizatio n, animals were randomly divided in different groups. Control group received normal saline (6 ml/kg), stan dard groups received (10, 20, 30 and 40 mg/kg) phenobarbital and the test groups received aqueous plant extract (3, 6, 9 and 12 nil/kg). All injections were carried out as i.p. All animals were firstly exposed to pentylentetrazol (80 mg/kg, i.p). The onset of seizures, behaviora l changes, duration of the seizures and number of death were reco rded in all groups during the first 24 hours.
    Results
    Results showed that all amounts of the plant extr acts delay the onse t of seizures but the most effective dose was 12 ml/kg, which was comparable to pheno ba rbital (30 mg/kg). All amount of the extract, except 3 ml/kg, significantly reduced the dura tion of seizu res, compared to the contro l group. Number of death was 45, 0 and 10 percent in control, sta ndard and test group; respect ively.
    Conclusion
    Findings showed that 12 mllkg of the aqueous plant extract is able to reduce the o nse t o f se izu re s, dur at ion of se izu re s and number o f death a ft er 24 hours in pentylentetrazol-induced seizures.
  • A. A. Shaebani, R. Mcmaster, B. Kasemi, M. Karimi, D. Shahbazzadeh, F. Mahboudi Page 69
    Introduction
    Cut aneo us lesihmahiasis (L) is a world wide infect io us diseas e. Several approach toward vaccine have been taken around the world. Recombinant vaccines using gp63 in cocta il form is one of the candidates. Because, a significan t protection against a challeng with L. major was elicited in senssitive BALB/C mice after vaccination with recombinant BCG producing gp63, as well as, gp63 delivered orally by salmonella typhimurium C an preferably induce th e development of Th-I subset of CD4+ T cells. Since expression of eukaryotic genes are similar to Pichia pastoris as a eukaryotic cell, refolding and glycosylation may be an alogous to native form. GP63 gene from L. major (NIH strain) cloned and expressed in Pichia pastoris.
    Materials And Methods
    Modified gp 63 ge ne th at encoded mature protein o nly (478 aa) cloned in shuttle vector pHIL-Sl. Under contro l of alcohol oxidase 1 gene promotor (pAOXI) with yeast acid phosphatase signal sequence (PHO I). KM71 and GSI 15 strains of Pichia pastoris transformed with it and selected on histidin e minus medium. PCR and Southerbn blotting were done on chromosomal DNA of transform ant s yeast. Expressio n of rgp63 was evaluated by using Northern blotting, SDS-PAGE, Western-blott ing and immuno electro n micro sco py. Its activity was evaluated by using SDS-PAGE gelatin gel.
    Results
    PCR and Southern blott ing a na lys is o n chromosomal DNA o f t rnsfo rma nts have bee n demons tra ted th at gp63 gene in te grated into chro mosomal DNA of ye as t. Expressio n of rgp63 in transformants of Pichia past oris confirmed by using Nor thern blott ing and SDS-PAGE. The findings were cinfirmed by Western blotting analysis and immunoelectron microsco py too.
    Conclusion
    Rgp63 expressed in Pichia pastori s had glcosylated form too. It was act ive on SDS-PAGE gelatin gel. Thus, it was more similar to native gp63.
  • S. Ghannad, A. Moradi Page 83
    The present of too th in dermoid cyst is reported frequently. We report here, one to the rarest cas es of ovaria n cys ts in which located a well recognized maxillary bone cont ai ning five well-formed teeth. It seems th at this is one of the rarest or may be the first reported case with this level of differentiation in derm oid cyst. Mature cyst ic teratoma, which is germ cell ovaria n tumor, includes more th an 20% of all ovarian neoplasi sas. This is the most common ovarian tumor in pe di atric age group and e ar ly reproductive years. Abouth one third of these tumors conti an tooth. Although there are many examples of tooth in teratomas, the exact level of differentiation of fetal germinal layers in these tumors is no t reported. Despite extensive searches in medical literature and re ferences, 'we found no other case with this level of differentiation and it seems to be one of the rarest or the first reported case in the history of medical researches, regarding differ entiation in dermoid cyst
  • M. Aghajani Page 89
    Introduction
    The insufficient specificity and sensitivity of clinical manifestations, ECG and common cardiac biomarkers, such as CK, CK-MB and LDH, caused problems in diagnosis of acute myocardoial infraction (AMI) and make some patients not be diagnosed and completely treated. To improve the management of patients with acute coronary syndrome (ACS) and reduce hospitalization, rapid and bed side measurements of new cardiac biomarkers are interested and investigated.
    Materials And Methods
    In this study, 208 patients with ACS were involved. The clinical findings, ECG and level of cardiac enzymes including LDH, CK-MB, total CK, quantitative and qualitative cardiac troponin-I (CTN-I) were recorded on admission (time 0),12 and 24 hours there after. Complications of each patient were recorded during hospitalization.
    Results
    There was no typical angina pectoris (11 %); no typical diagnostic ECG changes (41 %) (3% were completely normal); no increasing in total CK (12%) and CK-MB (8%) in patients with AMI; so, common cardiac biomarkers leads to fault in diagnosis of some of these patients, while CTNI was an ideal diagnostic biomarker, because of its high sensitivity (100%) and specificity (99%). There was a significant relation between increasing CTNI and cardiac complication, specifically, arrhythmia in AMI cases that indicate the hight risk patients. Also CTNI was a marker of reperfusion. In 13% of unstable angina cases, CTN-I slightly increased, indicating the high risk group. The sensitivity and specificity of quantitative measurement of CTN-I was slightly higher than qualitative method.
    Conclusion
    CTN-I was more cost effective with high diagnostic and prognostic value, as compared with the other biomarkers; so routinely quantitative or qualitative measurement of CTN-I, on admission (time 0),12 and 24 hours thereafter is recommended in ACS patients, instead of other biomarkers.