فهرست مطالب

Anatomical Sciences Journal
Volume:6 Issue: 2, 2008

  • تاریخ انتشار: 1387/08/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مریم داوری زنجانی، سهیل صدری، مهری آزادبخت، علی امینی، مارک هیل صفحه 423
    هدف
    بررسی اثر فشار هیدرواستاتیک بر میزان بقا سلولی، وقوع آپوپتوز، ویژگی های مورفولوژیکی و برهمکنش سلول - بستر در رده سلولی PC12.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش تجربی انجام شد. در این مطالعه سلول های عصبی رده PC12 به عنوان مدلی از سلول های عصبی در محیط کشت RPMI 1640 همراه با10 درصد سرم کشت داده شدند. برای انجام آزمایش ها سلول‎ها به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. سلول های گروه آزمایش به محفظه اعمال فشار منتقل شده و در معرض 100میلی متر جیوه فشار هیدروستاتیک به مدت 2 ساعت قرار گرفتند. با استفاده از رنگ آمیزی حیاتی و رنگ آمیزی TUNEL به ترتیب میزان بقای سلول ها و شاخص آپوپتوز آن ها سنجیده شد. مورفولوژی سلول ها با اندازه گیری مساحت آنها بررسی شد. همچنین توانایی چسبندگی به بستر،گسترش و مهاجرت سلولی به عنوان آزمایش هایی برای ارزیابی اثر فشارهیدرواستاتیک در برهمکنش سلول های رده PC12 با بستر انجام شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میزان بقای سلول ها در دو گروه مشابه بود. شاخص آپوپتوز در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بیشتر بود (p<0.05). همچنین مساحت سلول ها، توانایی چسبندگی سلول ها به بستر، میزان گسترش سلولی و توانایی مهاجرت سلول ها درگروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته بود (p<0.05).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد فشار هیدرواستاتیک اعمال شده بر سلول های عصبی رده PC12سبب القای آپوپتوز در این سلول ها شده است. می توان پیشنهاد کرد که با توجه به تاثیر فشار هیدرواستاتیک بر مورفولوژی و همچنین توانایی اتصال، گسترش و مهاجرت سلول ها و در نهایت اختلال در برهمکنش مناسب سلول - بستر دراین رده عصبی آپوپتوز ایجاد شده در سلول ها از نوع آنویکیز باشد.
    کلیدواژگان: فشار هیدرواستاتیک، آپوپتوز، آنویکیز، رده سلولی PC12
  • محمدرضا باغبان اسلامی نژاد، لیلا تقی یار، فهیمه فلاحی، زهرا اژدری تفتی صفحه 435
    هدف
    تمایز زدایی کندروسیت های مفصلی موش صحرایی با کشت طولانی مدت و بررسی پتانسیل تمایزی آن ها به رده های اسکلتی شامل استخوان، غضروف و چربی
    مواد و روش ها
    در مطالعه تجربی حاضر، کندروسیت از غضروف مفصل زانوی موش های صحرایی استخراج شده و با انجام چند پاساژ سلولی تکثیر شد. در طول این مدت به فواصل چند پاساژ، میزان بیان ژن های ویژه غضروفی شامل اگریکان و کلاژن تیپ II با روش PCR (Polymerase Chain Reaction) کمی (Real Time) اندازه گیری شد تا زمان تمایز زدایی (زمانی که بیان ژن های غضروفی در کندروسیت های در حال کشت متوقف شود) تعیین شود. همچنین طی کشت مورفولوژی سلولی با روش میکروسکوپ اسکنینگ نیز بررسی شد.. سلول های تمایززدایی شده در شرایط تمایز به استخوان، چربی و غضروف کشت شدند تا پتانسیل تمایز مجدد آن ها بررسی شود. وقوع تمایز با روش رنگ آمیزی اختصاصی و انجام آنالیز بیان ژنی با روش RT-PCR (Reverse Transevipion-PCR) بررسی شد.
    یافته ها
    بر اساس نتایج PCRکمی، بیان ژن های غضروفی در پاساژ دو در حد بالایی بود و از پاساژ 4 به شدت افت پیدا کرد. بیان ژن اگریکان در پاساژ 10 و ژن کلاژن II در پاساژ 6 متوقف شد. براساس تصاویر میکروسکوپ اسکنینگ، کندروسیت ها در پاساژ اولیه مورفولوژی پهن داشتند و در پاساژهای انتهایی ظاهر شبه فیبروبلاستی داشتند. بررسی تمایز نشان داد که کندروسیت های تمایز زدایی شده قادرند علاوه بررده سلول های غضروفی به رده سلول های استخوانی و چربی نیز تمایز یابند.
    نتیجه گیری
    روی هم رفته می توان گفت که کندروسیت های مفصلی به تدریج طی کشت طولانی مدت حالت تمایز یافتگی خود را از دست داده و به یک سلول چند توان مبدل می شوند که قادرند با فراهم شدن شرایط لازم، به سه رده اسکلتی استخوان، غضروف و چربی متمایز شوند.
    کلیدواژگان: کندروسیت، غضروف مفصلی، تمایززدایی، تمایز به رده های اسکلتی
  • زینب خوب بخت، مهدی حاجیان، سید مرتضی حسینی، محسن فروزانفر، فریبا مولوی، پروانه عابدی، لاله حسینی، حامد کرمی شبانکاره، محمدحسین نصر اصفهانی صفحه 447
    هدف
    بررسی آثار تیمار اووسیت های گاوی بالغ شده با دمکولسین بر روند لقاح آزمایشگاهی و تکوین رویانی آن
    مواد و روش ها
    تحقیق حاضر به روش تجربی انجام شد. کمپلکس اووسیت – کومولوس در آزمایشگاه بالغ شده و سپس به دو گروه درمانی با غلظت های متداول دمکولسین (g/mlμ4/0و 05/0) و گروه کنترل تقسیم شدند. سپس کمپلکس کومولوس- اووسیت لقاح یافته و در آزمایشگاه به مدت 9 روز کشت شدند. میزان تکوین آزمایشگاهی و زنده مانی بلاستوسیست های تفریخ شده ارزیابی و با گروه کنترل مقایسه شدند (p< 0.05).
    یافته ها
    میزان تسهیم و تشکیل بلاستوسیست گروه های 4/0و 05/0 به ترتیب 6/68، 5/63 و 3/23، 8/32 درصد بود که با گروه کنترل(به ترتیب3/73 و 0/29 درصد)، تفاوت معنی داری نداشت. نتایج ارزیابی سلول های زنده نیز نشان داد که بین گروه کنترل در مقایسه با گروه های درمانی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    از آنجا که در مراحل تکوین رویان آزمایشگاهی، بین گروه کنترل در مقایسه با گروه های درمانی تفاوتی مشاهده نشد، به نظر می رسد که درمان دمکولسین اووسیت های بالغ گاوی بر توانایی تکوین رویان ها در آزمایشگاه اثر سوئی ندارد.
    کلیدواژگان: دمکولسین، اووسیت گاوی، توانایی تکوین، زنده مانی
  • فاطمه صادقیان ندوشن، پوپک افتخاری یزدی، حوری سپهری، حسین ایمانی، اعظم دالمن صفحه 459
    هدف
    بررسی روش های موثر همزمان سازی سیکل سلولی در فاز G0/G1 برای سلول های گرانولوزای گوسفند
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش مطالعه مداخله ای از نوع تجربی انجام شد. سلول های گرانولوزا با روش آسپیره کردن تخمدان به دست آمده و در محیط DMEM محتوی 15 درصد سرم (FBS) کشت داده شدند. پس از رسیدن سلول ها به 70 تا 80 درصد confluency محیط کشت سلول ها در کشت اولیه و پاساژ پنجم در گروه های حذف سرم به ترتیب با محیط 5/0 درصد سرم به مدت 24، 48 و 72 ساعت و درگروه تیمار با میموزین با محیط حاوی 5/0 میلی گرم میموزین به مدت 24 ساعت تعویض شد. در گروه آخر نیز کشت سلول ها در محیط اصلی به مدت 4 روزدیگر ادامه یافت (گروه confluency). سپس میزان توقف سیکل سلولی در فاز G0/G1 بعد از تیمار با استفاده از روش فلوسیتومتری، اثر تیمار بر تکثیر و آپوپتوز سلول ها با استفاده از روش نشاندار کردن با Brdu و روشTUNEL بررسی شد.
    یافته ها
    پس از 24 ساعت کاهش سرم در کشت اولیه و پاساژ پنجم تعداد سلول های فاز G0/G1، میزان تکثیر سلول ها و درصد سلول های آپوپتوز شده با گروه confluency مشابه بود. با کاهش سرم به مدت 48 و 72 ساعت درصد سلول های موجود در فاز G0/G1 به میزان قابل توجهی افزایش یافت (به ترتیب 83 و85 درصد در کشت اولیه و 89 و90 درصد در پاساژ پنجم). تیمار سلول ها با میموزین نیز باعث افزایش درصد سلول های موجود در فاز G0/G1 شد (p<0.05). درصد سلول های آپوپتوز شده پس از کاهش سرم به مدت 24 و 48 ساعت و تیمار سلول ها با میموزین نسبت به گروه confluency در هر دو گروه کشت اولیه و پاساژ پنجم چندان افزایش نداشت. اما 72 ساعت کاهش سرم باعث آپوپتوز سلول ها به شکل معنی دار شد (p<0.05).
    نتیجه گیری
    کاهش سرم به مدت 48 ساعت و استفاده از میموزین به مدت 24 ساعت درصد سلول های موجود درفاز G0/G1 را افزایش می دهد و همزمان تعداد سلول های آپوپتوز شده نیز قابل قبول است.
    کلیدواژگان: همزمان سازی سیکل سلولی، مهار تماسی، محرومیت از سرم، میموزین، سلول گرانولوزا
  • عباسعلی معین، مهدی جلالی، محمدرضا نیکروش، محمدحسن کریمفر، هوشنگ رفیق دوست، شهین سعیدی نجات صفحه 471
    هدف
    بررسی استفاده از آنتی بادی اختصاصی برای ردیابی کلاژن نوع IV و تغییرات آن در شکل گیری توبول های کلیوی جنین موش
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش تجربی انجام شد. برای این منظور 20 موش ماده نژاد Balb/C به طور تصادفی انتخاب شده و پس از مراقبت در شرایط استاندارد و جفت گیری، وجود پلاگ واژن در هر یک از آنان به منزله روز صفر بارداری تلقی شد. آنگاه در هر یک از روزهای 13 تا 18 بارداری یک موش قطع نخاع شده و جنین های حاصل تثبیت و آماده سازی بافتی شدند تا با استفاده از آنتی بادی اختصاصی و ردیابی کلاژن نوع IV در غشای پایه، مورفوژنز توبول های کلیوی در دوران جنینی موش مورد ارزیابی قرار گیرد. مشابه این عمل در مورد کلیه مربوط به نوزادان متعلق به 2 مادر نیز در هر یک از روزهای 5، 10، 15 و 20 پس از تولد انجام شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که ظهور کلاژن در غشای پایه توبول های کلیوی از روز چهاردهم جنینی با واکنش ضعیف ظاهر شده و در روزهای بعد افزایش یافته و شدت آن تا روز پنجم پس از تولد ادامه می یابد اما پس از آن تغییری پیدا نمی کند.
    نتیجه گیری
    الگوی نحوه توزیع کلاژن IV نشان دهنده این موضوع است که تنظیم فعالیت ها و پیشروی شاخه های جوانه حالبی به درون مزانشیم در گروی تغییرات اولیه ماده خارج سلولی در زمان شکل گیری توبول هاست. نتایج حاصل بر این موضوع دلالت دارد که شکل گیری بخش های مختلف نفرون ها و تبدیل ساختار نابالغ آن به نفرون های بالغ به ظهور کلاژن نوع IV وابسته است.
    کلیدواژگان: کلاژن نوع IV، شکل گیری توبولی، کلیه، موش
  • فرشته مهرآئین صفحه 481
    هدف
    بررسی تاثیر سرب بر تغییرات مورفولوژیک آندومتر رحم
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 40 موش ماده Balb/c یک هفته ای به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. به گروه تجربی روزانه 75 میکروگرم بر گرم وزن بدن نیترات سرب محلول در سرم فیزیولوژی به صورت داخل صفاقی به مدت دو هفته تزریق شد. موش های گروه کنترل فقط سرم فیزیولوژی دریافت کردند. بعد از پایان دوره تزریق، موش ها بیهوش و تشریح شدند سپس رحم آن ها خارج و به قطعات کوچک تقسیم شد و به محلول کارنوسکی منتقل و برای میکروسکوپ الکترونی آماده شد و برش های نیمه نازک و فوق نازک تهیه شد. میکروگراف های الکترونی با روش شماره نقطه ای (Point Counting) مورفومتری شد، همچنین تعداد سلول های استرومایی در 50 میدان دید میکروسکوپ نوری شمارش شد و اطلاعات به دست آمده با آزمون Student''s T-Test و نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    واکوئل هایی در سیتوپلاسم سلول های اپی تلیوم آندومتر در گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد. قسمت حجمی (VV: Volume Fraction) هسته به سلول و میتوکندری به سلول از نظر آماری با یکدیگر تفاوت داشت و همچین میانگین تعداد سلول های استرومایی افزایش نشان می داد (p<0.05).
    نتیجه گیری
    ورود سرب به بدن از طرق مختلف می تواند عوارضی بر آندومتر رحم داشته باشد.
    کلیدواژگان: سرب، آندومتر، فراساختار، مورفومتری
  • محمدحسین نصر اصفهانی، مرضیه تولایی، محمدرضا دیمه صفحه 489
    امروزه استفاده از روش های کمک باروری (ART) بهترین گزینه برای رفع مشکلات زوج های نابارور است. میزان موفقیت این روش ها به عوامل متعددی از جمله سلامت کامل تخمک و اسپرم بستگی دارد. در این میان سلامت ژنوم پدری اهمیت زیادی در میزان پتانسیل باروری زوج ها دارد. بنابراین آسیب DNA اسپرم یک اختلال ژنومی است که به میزان متفاوت در مردان نابارور وجود دارد. از زمانی که اولین گزارش در مورد آسیب DNA اسپرم منتشر شد مطالعات وسیعی در این زمینه انجام گرفته و مشخص شده که در افراد دارای میزان بالای آسیب DNA، پارامترهای اسپرمی پایین و قدرت باروری نیزکاهش می یابد. بنابراین با توجه به اهمیت سلامتDNA، هدف این مقاله مروری، بررسی منشاء و مکانیسم های دخیل در ایجاد آسیب DNAو همچنین معرفی روش های متداول برای ارزیابی آسیب های کروماتین اسپرم است.
    کلیدواژگان: آسیب DNA، کمبود پروتامین، آپوپتوز، استرس اکسیداتیو، ناباروری
  • محمدرضا دارابی صفحه 501
    شناخت جراحان از واریاسیون های آناتومیک بدن می تواند به ارتقای روند درمان بیماران کمک نماید. وجود واریاسیون های عروقی و به خصوص شریان ها و برش سهوی آن ها می تواند مشکلاتی را در روند درمان ایجاد نماید. بنابراین بخش های علوم تشریحی و جراحان بایستی در راستای تعیین میزان فراوانی، تشخیص و شناساندن آن ها به فراگیران غفلت نکنند. در تشریح جسد یک مرد 35 ساله نژاد سفید مشاهده شد که شریان ابتراتور در سمت داخل رینگ عمقی کانال اینگوینال، از شریان اپیگاستریک تحتانی منشعب شده و سپس به سمت داخل و پایین آمده تا پس از عبور از لبه آزاد رباط لاکونار به کانال ابتراتور برسد. وجود این واریاسیون در اعمال جراحی فتق فمورال بالقوه خطر آفرین است.
    کلیدواژگان: شریان ابتراتور غیر طبیعی، واریاسیون، فتق فمورال
|
  • Page 423
    Purpose
    The present study was designed to investigate the effect of hydrostatic pressure on cell viability, apoptosis induction, morphology and cell-substrate interactions of PC12 cells.
    Materials And Methods
    PC12 as a neuronal cell line maintained in RPMI 1640 culture medium supplemented with 10% fetal bovine serum. PC12 cells were subjected to hydrostatic pressure. Experimental pressure condition was 100mmHg set above atmospheric pressure for 2 h. Controls were treated identically except for the application of pressure. Dye exclusion was used for viability assay, TUNEL staining was used for apoptosis detection. Cell area was assessed as morphometry and then cell adhesion, extension and migration were investigated.
    Results
    Hydrostatic pressure had not changed viability of cells. It induced apoptosis in PC12 cells. In addition, hydrostatic pressure reduced cell area, adhesion, extension and migration ability of these cells (P<0.05).
    Conclusion
    Hydrostatic pressure may induce apoptosis in PC12 cells as a result of inappropriate cell to substrate adhesion. Thus it is suggest that occurring apoptosis in these cells be an anoikis cell death induced by loss of attachment to the substrate.
    Keywords: Hydrostatic pressure, Apoptosis, Anoikis, PC12 cell line
  • Page 435
    Purpose
    Dedifferentiation of the chondrocyte from rat articular cartilage with multiple subcultures and study of the redifferentiation potential of the cells into bone, cartilage and fat cell lineages.
    Materials And Methods
    In this experimental study, chondrocytes from rat articular cartilage were isolated and expanded through several successive subcultures during which the expression levels of cartilage-specific genes including aggreacan and type II collagen were measured by using real-time PCR to determine the cell dedifferentiation (the time in which cartilage genes ceased their expression). Furthermore, during the culture period, the chondrocyte was examined morphologically by scanning electron microscopy (SEM). At the end, the dedifferentiated cells were subjected to osteogenic, adipogenic and chondrogenic culture condition to investigate whether or not they are able to redifferentaite into specialized progenies. Differentiation state was examined by specific staining and RT-PCR analysis.
    Results
    Based on the findings by real time PCR, the expression levels of the both studied genes were high at passage 2 and dramatically decreased at passage 4. Aggreacan expression ceased at passage 10 and collagen II stopped expressing at passage 6. SEM images indicated the flattened morphology of the cells at early passages and the fibroblastic appearance at late passages. Differentiation examination revealed that the dedifferentiated cells were readily differentiated into bone, adipose and cartilage cell lineages.
    Conclusion
    Considering all aspects together, this concluded that articular chondrocyte gradually lost their differentiated state during the long-term culture and changed into multipotent cells capable of differentiating into skeletal cell lineages.
    Keywords: Chondrocytes, Articular cartilage, Dedifferentiation, Differentiation into skeletal cell lineages
  • Page 447
    Purpose
    The aim of this study was to investigate whether demecolicne treatment of matured bovine oocytes adversely affects the process of in vitro fertilization and embryo development.
    Materials And Methods
    Bovine Cumulus Oocyte Complexes (COC,s) were matured in vitro and then were randomly allocated to two treatment groups of common concentrations of demecolicne (0.05 and 0.4 μg/ml for 30 min) and a control group. COC,s were then fertilized and cultured in vitro for up to 9 days when the ratios of in vitro embryo development and the viability of the hatched blastocysts were assessed and compared with the control group (p<0.05).
    Results
    The ratios of the cleavage and blastocyst formation of demecolicne treated groups (0.4 and 0.05 μg/ml) were 68.6, 63.5% and 23.3, 32.8%, which were not significantly different from the control group (73.3, 29.0%), respectively. The results of cell-viability were also not significantly different between the control vs. treatment groups.
    Conclusion
    Since the overall indices of in vitro embryo development revealed no significant difference between the demecolicne treated compared to control bovine oocytes, it seems that demecolicne treatment of matured bovine oocytes may not compromise their potency for further in vitro development.
    Keywords: Demecolicne, Bovine oocyte, Developmental competency, Viability
  • F. Mehraein Page 481
    Purpose
    Study of the effects of lead on the ultrastructure of uterine endometrium.
    Materials And Methods
    In this study 40 female Balb/c mice with the age of one week were divided into two control and experimental groups. The experimental group were daily injected intraperitoneally 75 microgram per gram of lead nitrate dissolved in physiological serum for two weeks. The mice of control group were received only physiological serum. After the end of the injection period the mice were anesthetized and dissected then their uterus were removed and divided into small pieces and transferred into karnovsky solution After ward they were processed for electron microscope and prepared semithin and ultrathin sections. morphometry on electron micrographs were carried out by point counting and also the number of stromal cells in 50 fields of light microscope were counted too the data was analyzed with SPSS software and students T-Test.
    Results
    The endometrium epithelial cells in experimental group in comparison to control one had vacuoles inside the cytoplasm and volume fractions of nucleus to cell and mitochondria to cell were statistically different P
    Keywords: Lead Endometrium Ultrastructure Morphometry
  • Page 489
    Assisted reproductive techniques (ART) are considered as the first line of treatment in overcoming infertility. The scope of success of these methods depend on several factors including integrity of sperm and oocyte. Obviously, paternal genomic content has an important effect on fertilization potential in infertile couples. Thus, sperm DNA damage is a genomic disorder that exists in different degree in infertile men. Since the first reports on sperm DNA integrity, this subject has become the focus of numerous studies. It has been reported that individuals with high percentage of sperm DNA damage have lower sperm parameters and, fertilization rate. Therefore, this review is based on our current understanding of mechanisms involved in sperm DNA damage and also will describe different procedures for evaluation of sperm DNA damage.
    Keywords: DNA damage, Protamine deficiency, Apoptosis, Oxidative stress, Infertility
  • M.R. Darabi Page 501
    The knowledge of surgeon from anatomical variation can inhance the recovery process of patients. Vascular variation and their accidental cutting during surgical procedure can produce some problems specially in arterial variation. So the anatomical and surgical department must not neglect to prapere some program in order to learn these variations to the students. The antero-inferior abdominal wall of white 35 years old man have dissected. It was revealed that the obturator artery is an accessory branch of inferior epigastric artery at the medial side of deep inguinal ring. Subsequently it descend medially crossing the free margin of lacunar ligament to reach the obturator canal. This variation is potentially dangerous in operation of femoral hernia.
    Keywords: Abnormal obturator artery Variation Femoral hernia