فهرست مطالب

مجله پزشکی بالینی ابن سینا
سال هفتم شماره 3 (پیاپی 17، پاییز 1379)

  • تاریخ انتشار: 1379/08/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • ناهنجاری های حاصل از اثر القایی رتینوئیک اسید در اندامهای حرکتی جنین موش و تاثیر آن بر خون مادر
    علی امینی، مرتضی نجفی مهر صفحه 1

    رتینوییک اسید در الگوهای شکل گیری محور اصلی بدن و همچنین در تشکیل اندامهای حرکتی مهره داران نقشهای کلیدی ایفا می نماید. مصرف بیش از حد رتینوییک اسید در دوران جنینی سبب ایجاد ناهنجاریهای مادرزادی در ناحیه سر وصورت و اسکلت اندامهای حرکتی می شود. این مطالعه با هدف تعیین ناهنجاریهای حاصل از اثر القایی رتینوییک اسید در اندامهای حرکتی جنین موش و تاثیر آن بر خون مادر انجام گرفت. در این مطالعه موشهای نژاد NMRI مورد تجویز یک بار رتینوییک اسید به مقدار 100 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن در روزهای 9، 10و 11 حاملگی قرار گرفتند. سرانجام در روز هجدهم حاملگی ، موشها سزارین شده و جنین های آنها خارج و از نظر عناصر اسکلتی و بافتی مورد بررسی واقع شدند. نتایج بیان می نمایند که 1/37% جنینهای روز نهم در اندام جلویی و 4/31% در اندام عقبی دچار نقص عضو شده اند. همچنین 100% جنینهای مربوط به روزهای دهم و یازدهم در هر دو اندام دچار ناهنجاری شده اند. این نقایص عبارتند از کوتاه شدن یا کج شدن اندامهای حرکتی، فقدان بعضی از استخوانهای دراز و طیف وسیعی از نقایص در انگشتان. سپس خون موشهای مادر مورد آزمایشات خون شناسی قرار گرفت، مطالعات خون شناسی نشان داد که مقدار هموگلوبین ، هماتوکریت و نیز تعداد گلبولهای سفید و قرمز خون کاهش یافته بود(05/0p<) . نتایج بدست آمده نشان می دهد که بعلت حساسیت دوره بارداری باید از مصرف بی رویه این دارو بدون مجوز خصوصا" در سه ماهه نخست حاملگی خودداری شود.

    کلیدواژگان: اندامهای انتهائی - ناهنجاریها، تری تنوئین، خون
  • بررسی میزان ابتلاء به عفونت های پس از ترانسفوزیون در کودکان تالاسمیک شهر همدان
    فاطمه اقبالیان، دکترعلیرضا منصف صفحه 2

    هدف از این مطالعه تعیین فراوانی عفونت های ناشی از هپاتیت C , B و ایدز در کودکان مبتلاء به تالاسمی ماژور که مکرر خون می گیرند و ارتباط آن با تعداد دفعات تزریق خون و وجود آماس کبدی می باشد. این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی مقطعی می باشد که در سال 1375 انجام گردیده ، جامعه آماری آن را 53 نفر از کودکان زیر 15 سال مبتلاء به تالاسمی ماژور در شهر همدان تشکیل می دادند و روش مطالعه ، پرکردن پرسشنامه و انجام آزمایشات ALT و HBsAg و HBsAb وanti-HCV وanti-HIV برای تمامی کودکان مورد بررسی بود . از 53 کودک مورد بررسی ، 22 نفر (5/41%) ، ALT بالا داشتند ، در 18 بیمار (34%) تست anti-HCV مثبت و در بقیه آنها این تست منفی بود . در کلیه بیمارانی که تست anti-HCV مثبت داشتند ALT نیز بالا بود .در تمامی افراد مورد بررسی HBs.Ag و anti-HIV منفی بود . در کلیه افرادی که تست anti-HCV مثبت بود ، ALT نیز بالا گزارش شده بود ، این مسئله تاکیدی بر هپاتیت مزمن در این بیماران می باشد . در کلیه بیماران تست anti HIV منفی بود که نشانگر شیوع پایین ایدز در همدان می باشد.

    کلیدواژگان: تالاسمی بتا، سندرم کاهش ایمنی اکتسابی، هپاتیت ب، هپاتیت ث
  • مطالعه خصوصیات بالینی، آسیب شناسی و آزمایشگاهی 48 بیمار مبتلا به اریترودرمی
    محمود فرشچیان، اکرم انصار، عباس زمانیان صفحه 3

    اریترودرمی ترمی است که برای هر بیماری التهابی که بیش از 90% سطح پوست را درگیر کند بکار می رود و با اریتم ، پوسته ریزی و خارش مشخص می شود. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی، علل، جنبه های بالینی و آزمایشگاهی بیماران مبتلا به اریترودرمی بستری در بخش پوست بیمارستان سینای همدان طی سالهای 76-1373 می باشد . روش کار بصورت تهیه چک لیست و استخراج اطلاعات از پرونده بیماران و سپس تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار EPI6 بود. از بین 1107 بیمار بستری شده ، 48 مورد بستری(3/4%) بعلت اریترودرمی بود. بیشتر بیماران بالای سن 40 سال و نسبت مرد به زن 4/1 به 1 بود. شایعترین علت زمینه ای اریترودرمی درماتوزهای قبلی (3/56%) بودند. در این گروه شایعترین علت اگزما (1/27%) و در درجه بعد پسوریازیس (10%) بود. سایر علل زمینه ای اریترودرمی به ترتیب شیوع واکنشهای دارویی (25%) ، بیماریهای لنفورتیکولر (4/10%) و ایدیوپاتیک (3/8%) بودند. شایعترین علل دارویی داروهای آنتی اپی لپتیک بودند. در بین یافته های آزمایشگاهی ایوزینوفیلی در بیش از نیمی از موارد (1/57%) در بیماران اگزمایی گزارش شد. شایعترین تشخیص پاتولوژی درماتیت مزمن بود. یافته های کلینیکی همراه با یک یا چند بیوپسی در 6/69% بیماران تشخیصی یا مطرح کننده بیماری زمینه ای بود. عود در 4/32% موارد دیده شد که شایعترین علت عود پسوریازیس بود. نتیجه نهایی اینکه فراوانی و عود اریترودرمی در جامعه مورد مطالعه نسبت به سایر مطالعات انجام شده در سایر کشورها بیشتر بود.

    کلیدواژگان: درماتیت اکسفولیاتیو - آسیب شناسی، درماتیت اکسفولیاتیو - رده بندی، درماتیت اکسفولیاتیو - علت شناسی
  • بررسی اثرات غلظت بالای استن در باکتری سرشیا مارسیسنس سوش
    فتح الله حقگویی صفحه 4

    بمنظور تعیین اثرات استن با غلظتهای مختلف بر نسلهای متوالی باکتری سرشیا این مطالعه انجام پذیرفت . سرشیا مارسیسنس سوش 1-13090 در محلول محیط کشت مغز و قلب یا B.H.I broth همراه با استن تحت دمای 28 درجه کشت گردید، مقدار استن از یک کشت به کشت بعد افزوده شد. در حالتیکه غلظت این کیتون PPM8000-5000 بود سلولها بیشترین ماده رنگی بنام پرودی جیوسین را تولید کردند، ولی هنگامیکه مقدار استن از PPM8000 تجاوز کرد ماده رنگی بشدت کاهش یافت. غلظت استن بیش از PPM13000 رشد سلولها را کاهش داد و وقتی مقدار آن متجاوز از PPM19000 شدسرشیاهای درشت که قادر به رشدنبودند ظاهرگشتند.با تجاوز غلظت استن از میزان PPM36000 سلولهای حساس به آنتی بیوتیک بوجودآمدند، این سلولهای حساس درمحیط کشت فاقداستن رشد داده شدند ولی هیچگونه تغییری از جهت بازگشت آنها به باکتریهای مقاوم اولیه مشاهده نگردید. نتیجه نهایی اینکه احتمال می رود غلظت بیش از حد استن موجب بروز جهش یا غیرفعال شدن DNA پلاسمید در باکتری مزبور گردیده است.

    کلیدواژگان: استن، جهش زا، سرشیا مارسیسنس
  • بررسی فراوانی و الگوی ازدواج های فامیلی در شهر همدان
    حمید پورجعفری، ناهید انواری صفحه 5

    در یک مطالعه توصیفی -مقطعی فراوانی و انواع ازدواج های فامیلی در شهر همدان تعیین گردید. در سال 1375 ، 1062 خانواده ساکن شهر همدان بطور تصادفی انتخاب و بکمک مصاحبه چهره به چهره و تکمیل پرسشنامه اطلاعات لازم جمع آوری گردید. از این تعداد 245 مورد(07/23 درصد) از دواج فامیلی نموده بودند و فراوان ترین نوع ازدواج فامیلی ، ازدواج خویشاوندان درجه سه بود(37/58 درصد) . نتایج حاصل نشانگر اینست که تمایل به ازدواج فامیلی با میزان تحصیلات زوجین و شغل ایشان نسبت عکس دارد. همچنین فراوانی ناهنجاریهای مادرزادی در فرزندان حاصل از ازدواج های فامیلی در جمعیت مورد مطالعه بطور معنی داری بیشتر از گروه کنترل می باشد.

    کلیدواژگان: ازدواج، ناهنجاری ها، همخونی
  • بررسی رابطه دود سیگار محیطی با طول مدت شیردهی
    ماهرخ دولتیان، نورالسادات کریمان، فائقه قدسی، مهندس ناصر ولایی صفحه 6

    با توجه به اهمیت شیردهی در سلامت جسمی و روانی کودک و نظر به اهمیت شناخت علل طول مدت شیردهی و با توجه به جدید بودن پژوهش در زمینه دود سیگار محیطی در دنیا و نبودن پیشینه پژوهش در ایران ، این تحقیق به منظور پاسخ به این فرضیه علمی که آیا بین دود سیگار محیطی با طول مدت شیردهی ارتباطی وجود داردیا خیر؟ بر روی مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1377 انجام شد. مطالعه به روش همگروهی بر روی 70 نفر از مادرانی که به طور معمول در تمام دوران بارداری و شیردهی در معرض دودسیگار اطرافیان قرار داشتند(بعنوان گروه مواجهه) و نیز 70 نفر از مادرانی که به طور معمول در معرض دود سیگار محیطی نبودند و به لحاظ سن، تحصیلات، وضعیت اشتغال مادر و نوع زایمان مشابه نمونه مواجهه بودند (بعنوان گروه بدون مواجهه) با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف صورت پذیرفت . RR و AR نقش دود سیگار محیطی، طول مدت شیردهی محاسبه گردید. گروه های مورد مطالعه با یکدیگر مشابه بودند طول مدت شیردهی در زنانی که در معرض دود سیگار محیطی بودند ، 3/1 AWT IMAGE9/3 ماه ودر گروهی که در معرض دود سیگار محیطی نبودند 3/1 AWT IMAGE 8/4 ماه بدست آمد(001/0P<) . در گروه بدون مواجهه 57 درصد زنان بیش از 5/4 ماه شیردهی انحصاری داشتند و در گروه مواجهه به 31 درصد تقلیل یافت(001/0P<). زنانی که در معرض دود سیگار محیطی بودند ، شانس کاهش طول مدت شیردهی آنها 7/1 برابر افزایش می یابد. در مواجهه بودن با دود سیگار، مدت شیردهی را کاهش می دهد. تحقیق برای انتخاب بهینه، روش آموزشی را توصیه می نماید.

    کلیدواژگان: آلودگی ناشی از دخانیات، ترشح شیر، تغذیه با شیرمادر
  • بررسی عوامل خطر و رابطه گروه های خونی با انفارکتوس قلبی
    محمدحسین رحیمی صفحه 7

    این مطالعه با هدف تعیین عوامل خطر و رابطه گروه های خونی با انفارکتوس قلبی انجام گرفت. در سال 1374 در شهر همدان 204 بیمار را که MI کرده بودند و افزایش واضح آنزیمهای CPK-LDH داشتند و تغییرات ECG بنفع MI بود ، انتخاب و گروه های خونی مختلف در آنها مطالعه شد. عوامل خطر از جمله تیپ شخصیتی A - سیگار- فشارخون-هایپرلیپیدمی - دیابت- جنسیت و سابقه فامیلی بررسی شد. در این بررسی با درنظر گرفتن فراوانی گروه های خونی در ایران و استان همدان، بیشترین افراد دارای گروه خونی A و بعدا" به ترتیب B-O-AB بودند. در این مطالعه به ترتیب تیپ شخصیتی A-سیگار - فشارخون- دیابت-هاپیرلیپیدمی- جنس مذکر و سابقه فامیلی عوامل خطر شناخته شدند. در مردان سیگار بیشترین ریسک فاکتور و در زنان فشار خون - دیابت و هاپیرلیپیدمی بیشتر از مردان بود.

    کلیدواژگان: انفارکتوس میوکارد، عوامل خطر، گروه های خونی
  • بررسی مقدار فلزات سنگین در شبکه آب آشامیدنی شهر همدان
    مهندس مسلم کریمپور، محمود شریعت صفحه 8

    به منظور ارزیابی آلودگی آبهای شهر همدان به فلزات سنگین در سال 1373 مطالعه ای به مدت یکسال انجام شد. این دسته از آلاینده ها عمدتا" از طریق دفع فاضلاب های صنعتی و مصرف سوخت های فسیلی وارد محیط زیست میشوند. در این بررسی تعداد90 نمونه بطور تصادفی از شبکه آب شهر که شامل آب سد اکباتان و 20 حلقه چاه در دشت بهار می باشد تهیه و مورد آزمایش قرار گرفت. روش آزمایش به این صورت بود که نمونه های تهیه شده پس از آماده سازی بوسیله دستگاه جذب اتمی مدل شیماتسو 67 مورد مطالعه و قرایت قرار گرفت و غلظت موجود مربوط به 11 فلز شامل: نقره ، کروم ، نیکل ، مس ، سرب ، منگنز ، کادمیوم ، روی ، کلسیم ، منیزیم و آهن اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که از بین فلزات مورد مطالعه میانگین غلظت سرب ، کادمیوم ، کروم بیش از حد استاندارد می باشد. میانگین و (انحراف معیار) این فلزات بترتیب 514/0 (0.281) ، 118/0 (0.169) ، 107/0 (0.105) میلیگرم در لیتر می باشد. براساس نتیجه گیری از این بررسی پیشنهاد گردید که مسیولین ذیربط در هنگام احداث کارخانجات جدید مالکین را به ساخت تصفیه خانه فاضلاب و رعایت حدود استاندارد تعیین شده ملزم نمایند.

    کلیدواژگان: آب، فلزات
  • گزارش ارزیابی سکته های مغزی در بیماران دیابتی بستری در بیمارستان سینای همدان از سال 74 لغایت 77
    محمدسعید پناهی صفحه 9

    هدف از این مطالعه ارزیابی خصوصیات اپیدمیولوژیک سکته های مغزی و فراوانی آن نزد بیماران دیابتی بستری در بیمارستان سینا همدان در طی سالهای 1374 لغایت 77 می باشد. از میان 1320 پرونده بیماران مبتلا به سکته مغزی 50 مورد بیمارانی که بیماری دیابت در آنها ثابت شده بود مورد بررسی قرار گرفت. در یافته ها مشاهده شد که اغلب بیماران مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین و از جنس مونث بودند (به ترتیب 64% و 60%) . سن بیماران اکثرا" بین 75-55 سال (76%) و بنحو چشمگیری بروز سکته های مغزی در زیر 55 سال سن ، کاهش نشان می داد(4%). اغلب سکته های مغزی در نزد این بیماران از نوع ایسکمیک در مقایسه با هموراژیک بود(به ترتیب 72% و 28%) . ارتباط معنی داری بین مدت زمان دیابت و بروز سکته مغزی در بیماران دیده نشدو نیز رابطه معنی داری بین میزان قند خون در زمان پذیرش بیمار به بیمارستان و بروز سکته مغزی مشاهده نگردید.

    کلیدواژگان: ایسکمی مغزی، دیابت شیرین
  • معرفی یک مورد زردی انسدادی ناشی از فاسیولاهپاتیکا
    امیرهوشنگ محمدعلیزاده، میترا رنجبر، سیدمحمود وثوقی صفحه 10

    فاسیولاهپاتیکا (Fasciola hepatica) معمولا" انگل مجاری صفراوی گیاه خواران است. این انگل می تواند از طریق آب و سبزیجات آلوده انسان را مبتلا کند. آلودگی به این انگل می تواند طیف وسیعی از علایم ایجاد کند. فرم حاد تیپیک خود را با تب، درد شکم و هپاتومگالی و فرم مزمن خود را با تظاهرات انسداد مجاری صفراوی خارج کبدی نشان می دهد. زردی انسدادی به علت فاسیولاهپاتیکا به علت نادر بودن از ارزش قابل ملاحظه ای برخوردار است. تحقیقات اندکی طی سالهای اخیر بر روی بیماران انجام شده است بطور مثال در اسپانیا از سال 1982 تا 1991 تنها 20 بیمار مورد بررسی قرار گرفته اند. این مورد زنی است 27 ساله که با درد شکم، زردی، خارش و تب گهگاهی در اسفند سال 1376 به بیمارستان اکباتان همدان مراجعه کرده است. در آزمایشات شمارش ایوزینوفیل 5% داشت. سونوگرافی از بیمار انسداد مجاری صفراوی خارج کبدی را مطرح کرد. در ERCP تشخیص بیماری انگلی مجاری صفراوی (کلدوک) عنوان شد. جراحی انجام شد با عمل جراحی Fasciola hepatica قطعی گردید.

    کلیدواژگان: آلودگی به انگل فاسیولا، فاسیولای کبدی، یرقان
  • گزارش یک مورد تزریق داخل شریانی داروی نظافت
    علیرضا خلج، حمیدرضا خورشیدی، اسفندیار سپنتا، محمدرضا قاضی سعیدی علیرضا کاظمی صفحه 11

    بلع داروی نظافت (واجبی) بعلت مواد سوزاننده خود از دیرباز جهت خودکشی خصوصا" در ایران سابقه داشته است. این ماده با ایجاد ضایعات شدید در مری و معده و مسمومیت سیستمیک باعث مرگ بیماران می شود. تزریق داخل وریدی آرسنیک که از مواد اصلی داروی نظافت می باشد در کشور ایتالیا نیز گزارش شده است. ولی تزریق داخل شریانی آن و اثرات بالقوه مخرب و سوزاننده آن بر روی سطوح شریانی و ایجاد ترومبوزهای وسیع آن در عروق ظاهرا در ادبیات پزشکی موجود نمی باشد. گزارش حاضر مربوط به بیماری است که با تزریق داخل شریانی داروی نظافت و علایم ایسکمی عروقی اندام تحتانی در سال 1377 به بیمارستان مباشر همدان مراجعه نموده است و سیر بالینی بیمار را از ایسکمی و آمبولکتومی و نهایتا" گانگرن اندام بعلت شدت ضایعات و آمپوتاسیون اندام را پی می گیرد.

    کلیدواژگان: آرسنیک - مسمومیت، اقدام به خودکشی، موبر
|
  • Retinoic Acid Induced Limb Malformations in Mouse Embryo and Its Effect on Maternal Blood
    Ali Amini *, Morteza Najafimehr Page 1

    Retinoic acid (RA) plays key roles in pattern formation along the major body axis and vertebrate limb formation. Exposure to excess retinoic acid in utero generates congenital malformations in craniofacial , limbs and axial skeleton. The aim of this study was to determine, the retinoic acid induced limb malformations in mouse embryo and its effect on maternal blood. In this study NMRI mice were administered by 100 mg/kg RA on day 9,10 and 11 of pregnancy . In day 18 of pregnancy embryos were obtained through cesarean section. Maternal blood was examined for hematological studies . Embryos were studied in the case of skeletal elements and histological preparations. The results demonstrate that 9 days embryos carry 37.1% forelimb defects and 31.4% hindlimb defects and 100% of 10 and 11 days embryos show limb defects . These defects include shortened or bent limbs , absence of some long bones and a wide range of digital defects. Hematological studies indicated that amounts of hemoglobin and hematocrit as well as number of red and white blood cells were reduced (p<0.05). Therefore , present defects indicated that pregnant women should take care for using retinoic acid , specially during first trimester of pregnancy.

    Keywords: Blood, Extremities-abnormalities, Tretinoin
  • Study of Prevalence of Posttransfusion Infections in Hamadan Thalassemic Children
    Page 2

    This cross-sectional descriptive analytic study was carried out for evaluation of posttransfusion infections (Hepatitis B,C and Aids) in children suffering major thalassemia who were transfused repeatedly. The relation of liver inflammation and number of blood transfusions were studied. A check list was completed for each case. ALT, HBsAg , anti-HCV and anti-HIV tests were preformed for all of 53 children. Population were fifthy three major thalasemic children under 15 years old in Hamadan provience. Twenty two out of 53 children (41.5%) had elevated ALT, 18 patients (34%) had positive anti-HCV. In all of 18 patients with positive anti-HCV,ALT was also elevated , all of the patients were negative for anti-HBsAg and anti-HIV. Determination of ALT level of the donated blood is useful for detection of chronic hepatitis. This test can be used as an easy screening tool.

    Keywords: Acquired Immunodeficiency Syndrome, beta - Thalassemia, Hepatitis B, Hepatitis C
  • The Study of Clinical , Pathological and Laboratory Finding of Forty-Eghit Erythroderma Patients
    Mahmoud Farshchian *, Akram Ansar, Abbas Zamanian Page 3

    Erythroderma is a term applied to any inflammatory skin disease which affects more than about 90% of the body surface. It is determined by erythema, scaling and pruritus. Clinical , pathological and laboratory finding of erythrodermic patients admitted in dermatologic ward of Sina hospital, Hamadan - Iran , between 1993-1997 (4years)were studied. This retrospective-cross sectional study was done by preparation of the a checklist of necessary information getting from the patients file and then analysis the data with EPI6 software. Among 1107 patients were admitted in the hospital, only 48(4.3%)cases had erythroderma. The most common cause of erythroderma in these patients was preexisting cutaneous disease (56.3%). In this group eczema was most frequent cause of erythroderma ( 27.1% ) and then followed by psoriasis (10%). Other underlying causes of erythroderma in order of frequency were drugs (25%) lymphoma and leukaemias (10.4%) , and idiopathic(8.3%). Antiepileptic drugs were the most frequent drug causes. AWT IMAGE Age of the most patients was above 40and the ratio of male to female was. Among laboratory finding eosinophilia was reported in more than half of patients (57.7%) with eczema. The most pathologic diagnosis was chronic dermatitis. Clinical finding along with one or more skin biopsis were diagnostic or suggestive of the underlying disease in 69.6% of the cases . Relapse was seen in 11 cases of 34 followed patients , that psoriasis was the most frequent cause of relapse. The prevalence and relapse of erythroderma in this study was more than the other studies which was done in other countries.

    Keywords: Dermatitis, Exfoliative - classification, Exfoliative - etiology, Exfoliative - pathology
  • Study Effects of High Acetone Concentrations in Serratia marcescens Strain 13090-1
    Fathollah Haghgouyi * Page 4

    Serratia marcescens strain 13090-1was adapted to increasing doses of acetone , when it was grown in B.H.I broth medium; a high acetone concentration affected Serratia growth more and pigment (prodigiosin) production was higher. When the amount of acetone renge from 5000 to 8000 PPM in B.H.I broth at incubation temperature of 28o c. At more than 13000 PPM of acetone, reduction in the number of serratia cells occurred and larger cells,which were not viable were developed at acetone concentration of more than 19000 PPM. The sensitive cells to many antibiotics formed in the high amount of acetone ( 36000 PPM or more ), and these serratia cells cultured in B.H.I medium without acetone , that never converted to prototype one. Therefore that is improving the mutant serratia cells were developed or inactivation of plasmid(s) DNA occurred at high acetone concentration.

    Keywords: Acetone, Mutagen, Serratia marcescens
  • Frequency and Patterns of Consanguinity Marriages in Hamadan
    Hamid Pour Jafari *, Nahid Anvari Page 5

    In a cross-sectional study, the frequency and types of consanguinity marriages in Hamadan city were determined in 1996. In this study the randomly selected couples were interviewed. 245 cases (23.07%)of 1062 were consanguinous. The most frequent type of consanguinity marriage was the first cousins (58.37%). Present paper also will submit frequencies of different types of consanguinity marriages in Hamadan and will compare the results with others. Results have shown that tendency to consanguiniy marriage is related to the kind of job and level of knowledge. Also congenital malformations were more frequent among progenies of parents with consanguinity marriages.

    Keywords: Abnormalities, Consanguinity, Marriage
  • Relationship Between Environmental Tobacco Smoking and Breast Feeding Duration
    Mahrokh Dolatian *, Noor Alsadat Kariman, Faegheh Ghodsi, Naser Valaei Page 6

    Due to importance of breast feeding on physical and mental health of infants , it is necessary to recognize the influenting factors on the time duration of breast feeding . The present investigation is designed to determine the relationship between environmental tobacco smoking (E.T.S) and Breast feeding duration (B.F.D) among women reffered to the health centers supervised by Shaheed Beheshty University of Tehran in 1998. A cohort study was performed on 70 women which were in a smoky environment during their pregnancy , Breast feeding ( exposure ), and 70 women which were in a smoke free environment ( Non exposure ). Our exposure and non exposure groups were matched for their age . education , profession and type of delivery. Sampling was based on nonprobablistic method . Relative risk and attributable rate of E.T.S and B.F.D were calculated. The B.F.D parameter were obtained as 3.9AWT IMAGE1.3 in the group of exposuer and 4.8AWT IMAGE1.3 for non exposure group (P<0.001). In the exposure 57% of women had more than 4.5 month of exclusive breast feeding and in non exposure group this was 31% (P<0.001). Breast feeding duration is decreased for women being in an smoky environment.

    Keywords: Breast feeding, Lactation, Tobacco Smoke Pollution
  • Evaluation of Risk Factors and Relationship of Blood Groups with Myocardial Infarction
    MohammadHosein Rahimi * Page 7

    To determine relationship between blood groups and myocardial infarction we studied 204 patients who admitted in c.c.u in Ekbatan hospital in Hamadan . The patients affected by acute myocardial Infarction and they have elevated C.P.K and L.D.H enzymes and changes in E.C.G compatible with Q wave and non Q wave myocardial infarction . We classified the patients according to age , sex , blood groups and different risk factors. In this study with the aspect of frequency of blood groups in Iran and Hamadan the majority of blood groups were group A and the minority were group B. The most common risk factors among our patients was type A of personality which is similar to that mentioned in literature , and other risk factors were respectively as below : cigarette smoker , hypertension , hyperlipidemia , diabetes mellitus and family history . The age of the patients with positive family history were less than 50 years.

    Keywords: Blood Groups, Myocardial Infarction, Risk Factors
  • A Study of Heavy Metals in Drinking Water Network, in Hamadan City , in 1994
    Moslem Karimpour *, Mahmoud Shariat Page 8

    A study was carried out to determine heavy metals in water sources of Hamadan city, Iran, in 1994. This pollutatnts are mainly discharged into environment by industrial waste water discharge , and fuel consumption. In this study to determine heavy metals , 90 water samples were analyzed using an atomic absorbtion , ( model 670 shimatzo ) . Concentration of eleven metals including ; Silver , Chromium , Zinc , Calcium, Magnesium, Cadmium, Lead, Nickel, Copper, Manganese and Iron were measured. The results showed that the mean concentration (SD) of Lead , Cadmium and Chromium were 0.514 (0.281) , 0.118 (0.169) , 0.107 (0.105) mg/l, respectively , which are higher than the standard levels. So , it is suggested that the authorities to force factories for wastewater treatment plant.

    Keywords: Metals, Water
  • The Evaluation of Strokes in Diabetic Patients, in Sina Hospitsl , Hamadan from 1995 to 1998
    MohammadSaeed Panahi * Page 9

    The main object of the study is to evaluate the epidemiological specifications of strokes and the abundance of strokes in diabetic patients in Sina Hospital Hamadan during 1995 to 1998. From 1320 cases of strokes , there were 50 diabetic patients. In the study we noticed that most of the patients were NIDDM (94%)and female (60%). The most common age for the occurance of stroke in diabetic patients was 55 - 75 years old and only 4% of patients were 45 - 55 years old . In comparison study most of the cases were ischemic (72%) rather than hemorrhagic (28%) ones. There were not meaningful relationship between the duration of diabet and the occurance of strokes . There were not meaningful relationship between the rate of blood glucose at the time of the admittion and the occurance of the strokes.

    Keywords: Cerebal Ischemia, Diabetes Mellitus
  • Presentation of A Case of Obstructive Jaundice Due to Fasciola hepatica
    AmirHooshang Mohammad Alizadeh *, Mitra Ranjbar, Seyyed Mahmoud Vosoghi Page 10

    Fasciola hepatica is usually a parasite for herbivorouses bile ducts. This parasite can affect human via infected water and vegetables . Infection with this parasite can cause wide broad of signs & symptoms. Typical acute form is characterized by fever, abdominal pain and hepatomegaly and chronic form characterized by extra hepatic obstruction manifestations. This case is a 27 years old woman presented with abdominal pain , icter , itching and occasional fever . Laboratory. findings showed 5% eosinophilic count. Ultrasonography showed obstructive bile ducts disease. In ERCP bile ducts (choledochal ) parasitic disease was suggested. Surgery was performed and confirmed Fasciola hepatica.

    Keywords: Fasciola hepatica, Fascioliasis, Jaundice
  • Intraarterial Injection by an Arsenic-based Depilatory Agent
    Alireza Khalaj *, Hamidreza Khorshidi, Esfandiyar Sepanta, Mohammadreza Ghazisaidi, Alireza Kazemi Page 11

    Arsenic is a substance used for suicide in Iran. It is swallowed by people to commit suicide. It causes sever burning in tissues of oesophagus and stomach , therefore , due to poisoning the patient’s death occurs . Arsenic (As) is a powder without smell with formula (As2S3) . It is sometimes used orally but Iv injection has been reported in Italy . If it is injected into artery the surface of the tissue in arteries are damaged, it is belived that a wide thrombosis in blood vessels is occured, but appearently , it has not been reported. In this paper , there is a case that has committed suicide through intraarterial injection of arsenic based depilatory agent. When he was brought to hospital he had ischemia in lower limb. Due to damages to the tissues , the involved organ had been gangrened , thus amputation was carried out unfortunately.

    Keywords: Arsenic-poisoning, Hair Removal, Suicide, Attempted