فهرست مطالب

زنان مامائی و نازائی ایران - سال دوازدهم شماره 3 (پاییز 1388)

مجله زنان مامائی و نازائی ایران
سال دوازدهم شماره 3 (پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/06/28
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حسین زارع، شیرین تاراج * صفحه 1
    مقدمه

    نشانگان پیش از قاعدگی، تاثیرات متعددی بر سبک زندگی زنان دارد. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر نشانگان پیش از قاعدگی بر حافظه های کوتاه مدت، بلندمدت و آینده گرای زنان مبتلا به این نشانگان پرداخته است.

    روش کار

    این مطالعه، به عنوان یک پژوهش آزمایشی و میدانی بر روی 60 خانم مبتلا به نشانگان پیش از قاعدگی با میانگین سنی 33 سال، در دو مرحله قبل و بعد از قاعدگی اجرا شد. داده ها با روش تحلیل واریانس درون موردی (تحلیل کوواریانس) و آزمون t گروه های همبسته، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای ارزیابی حافظه های کوتاه مدت و بلندمدت، از 30-WLT و برای ارزیابی حافظه آینده گرا، از درخواست انجام یک فعل از پیش تعیین شده به عنوان ابزار، استفاده گردید.

    نتایج

    نشانگان پیش از قاعدگی در افراد مورد بررسی، باعث کاهش کارکرد حافظه های بلندمدت و کوتاه مدت می شد (001/0p<)؛ ولی در میزان کارکرد حافظه آینده گرا تاثیری نداشت.

    نتیجه گیری

    نشانگان پیش از قاعدگی، نه تنها به عنوان نوعی اختلال در نوسانات خلقی و زوال حافظه موثر است، بلکه وجود بیماری های موجود در پس زمینه این اختلال در افراد مورد مطالعه در این پژوهش قابل طرح می باشد. بنابراین کنترل و درمان عوارض جسمی و روانی این نشانگان به عنوان یکی از شایع ترین اختلالات زنان به منظور بهبود کارکردهای شغلی، تحصیلی و اجتماعی آنان پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: نشانگان پیش از قاعدگی، حافظه کوتاه مدت، حافظه بلندمدت، حافظه آینده گرا
  • راضیه باقرزاده، نسرین زحمتکشان، نیلوفر معتمد، رزیتا خرم رودی، مهستی گنجو صفحه 9
    مقدمه
    اندوه پس از زایمان، یک اختلال خلقی خفیف است که در صورت پیشرفت به سوی افسردگی پس از زایمان، می تواند تهدیدکننده حیات مادر و نوزاد باشد. از این رو، شناخت و پیش بینی این اختلالات می تواند گامی مهم برای کمک به مادران در دوران پس از زایمان باشد. مطالعه حاضر، به منظور بررسی شیوع اندوه و افسردگی پس از زایمان و ارتباط آن با نشانگان پیش از قاعدگی در خانم های مراجعه کننده به مراکز بهداشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی- تحلیلی به منظور تعیین شیوع نشانگان پیش از قاعدگی، اندوه و افسردگی پس از زایمان و ارتباط آنها با یکدیگر، در خانم های مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام شد. تعداد 400 نفر که در سه ماهه اول حاملگی برای مراقبت های دوران بارداری مراجعه کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه گیری به روش آسان انجام شد. ابزار گردآوری داده ها عبارت بود از: پرسشنامه دموگرافیک و دو پرسشنامه برای بررسی نشانگان پیش از قاعدگی، و اندوه و افسردگی پس از زایمان. پرسشنامه های دموگرافیک و بررسی نشانگان پیش از قاعدگی، در سه ماهه اول بارداری و پرسشنامه مربوط به اندوه و افسردگی پس از زایمان، در 10 روز اول بعد از زایمان تکمیل گردید. اطلاعات جمع آوری شده پس از کدگذاری، با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی، تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج
    شیوع نشانگان پیش از قاعدگی، 3/35%، و شیوع اندوه و افسردگی پس از زایمان، به ترتیب، 29 و 5/15 درصد بود. بین نشانگان پیش از قاعدگی و سن، سن ازدواج، شغل، تحصیلات، تعداد حاملگی، مصرف داروهای اعصاب و روان، و رضایت از زندگی زناشویی، ارتباط آماری معنی دار دیده نشد. بین این نشانگان با تعداد زایمان (023/0=p) و وجود بیماری های ژنیکولوژیک (013/0=p) ارتباط آماری معنی دار وجود داشت. بین فاکتورهای ذکرشده با اندوه و افسردگی پس از زایمان، ارتباط آماری معنی داری دیده نشد. آزمون همبستگی پیرسون، ارتباط آماری مثبت و معنی دار را بین نمرات نشانگان پیش از قاعدگی با اندوه و افسردگی پس از زایمان نشان داد که آزمون مجذور کای نیز این ارتباط را تایید نمود (001/0p<).
    نتیجه گیری
    نشانگان پیش از قاعدگی و اندوه پس از زایمان، در خانم های مورد بررسی، نسبتا شایع بود. نشانگان پیش از قاعدگی می تواند یک فاکتور پیش بینی کننده برای اندوه و افسردگی پس از زایمان در این افراد باشد. توجه به تاریخچه نشانگان پیش از قاعدگی در خانم های باردار می تواند در شناخت افراد در معرض خطر اندوه و افسردگی پس از زایمان مفید واقع شود.
    کلیدواژگان: اندوه پس از زایمان، نشانگان پیش از قاعدگی، افسردگی پس از زایمان، ایران، بوشهر
  • مینو یغمایی، فرشید اربابی کلاتی، مهدی جهانتیغ، مسعود رودباری، بهارک سلطانی صفحه 17
    مقدمه
    واژینوز باکتریال، شایع ترین علت ترشح غیر طبیعی در زنان سنین باروری است. هر چند تست تشخیصی طلایی آن، استفاده از معیار Nugent در لامی که رنگ آمیزی گرم شده است می باشد؛ اما معمولا پیشنهاد می شود در درمانگاه، برای تشخیص از معیار Amsel استفاده شود. هدف از این مطالعه، تعیین ارزش اجزای معیار Amsel در تشخیص واژینوز باکتریال بود.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی و مقطعی، بر روی 69 خانم با شکایت ترشح واژینال انجام شد. نمونه ترشح واژینال در تمام افراد، از حیث 4 جزء معیار Amsel و امتیاز Nugent مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از تست Nugent به عنوان استاندارد طلایی، حساسیت، ویژگی، نسبت درست نمایی مثبت و منفی، ارزش اخباری مثبت و منفی و سطح زیر منحنی هر کدام از معیارهای Amsel و ترکیب های دوتایی آنها محاسبه شد.
    نتایج
    شیوع واژینوز باکتریال در افراد تحت مطالعه، 42% بود. نتایج نشان داد که بیشترین حساسیت مربوط به جزء pH (83%) و بیشترین ویژگی مربوط به جزء سلول کلیدی (84%) بود. همچنین حساسیت و ویژگی معیار Amsel، به ترتیب، 55% و 73% بود. حساسیت ترکیب های دوتایی، بین 24 تا 62 درصد و ویژگی آنها، بین 70 الی 87 درصد بود.
    نتیجه گیری
    مقایسه نتایج ترکیب های دوتایی معیارهای ذکرشده با تست استاندارد طلایی Nugent نشان داد برای تشخیص واژینوز باکتریال می توان ابتدا از pH استفاده کرد و در صورت منفی بودن، آن را رد کرد. در صورت مثبت بودن باید جزء دیگری را هم امتحان کرد و در صورت مثبت بودن هر دو جزء می توان تشخیص واژینوز باکتریال را تایید نمود و درمان را شروع کرد. در صورت منفی بودن جزء دوم باید از اجزای دیگر برای تایید یا رد بیماری استفاده نمود.
    کلیدواژگان: واژینوز باکتریال، تست تشخیصی، حساسیت، ویژگی
  • حسن وثوقی نیا، نرجس خاتون آیتی، محمدتقی شاکری صفحه 23
    مقدمه
    سرطان روده بزرگ یکی از سرطان هایی است که قویا تحت تاثیر فاکتورهای محیطی می باشد. در سال 1980، هورمون های زنانه به عنوان یکی از فاکتورهای مرتبط با این سرطان مطرح شدند و از آن به بعد مطالعات گوناگونی در این زمینه صورت گرفت. در این پژوهش، حوادث قاعدگی، باروری و مصرف قرص ضد بارداری خوراکی، در دو گروه مورد (زنان بالای 45 سال مبتلا به سرطان روده بزرگ) و شاهد مورد مقایسه قرار داده شدند.
    روش کار
    در این مطالعه موردی- شاهدی که در دو بیمارستان بزرگ مشهد صورت گرفت، 83 زن بالای 45 سال مبتلا به سرطان روده بزرگ و 99 زن به عنوان گروه شاهد با سن مشابه که به دلایلی غیر مرتبط با بیماری های گوارشی و زنان، در بیمارستان های قائم(عج) و امام رضا(ع) بستری شده بودند، را شامل می شد. تعداد دفعات حاملگی، سن فرد در اولین حاملگی کامل، تعداد دفعات سقط، سن یائسگی و تعداد سال های مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی در این دو گروه مقایسه گردید.
    نتایج
    یک کاهش چشمگیر در ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ با افزایش تعداد حاملگی وجود داشت (01/0=p). سن فرد در زمان اولین حاملگی مستقیما با ریسک ابتلا مرتبط بود (01/0p<). بین دو گروه، از لحاظ تعداد دفعات سقط تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت (1/0p>). سن یائسگی بیش از 50 سال با ریسک ابتلا ارتباط معنی دار نداشت (1/0p>). بین دو گروه مورد و شاهد از لحاظ مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی تفاوت معنی داری وجود نداشت (1/0p>).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده، به نظر می رسد ارتباط فاکتورهای باروری با سرطان روده بزرگ، چشمگیرتر از ارتباط فاکتورهای قاعدگی و مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی می باشد؛ اما اثبات یا رد فرضیه فوق نیازمند مدارک محکم تر و قطعی تری است.
    کلیدواژگان: سرطان روده بزرگ، حاملگی، قرص های ضدبارداری خوراکی
  • سیدمهدی سادات هاشمی، راهب قربانی، حمید کلالیان، حسام الدین عسکری مجدآبادی، بهروز کاوه یی، فریده خلج آبادی فراهانی صفحه 29
    مقدمه
    یائسگی طبیعی عبارت است از قطع عادت ماهیانه در خانم ها که به دلیل توقف فعالیت فولیکولار تخمدان در طی 12 ماه متوالی، بدون هیچگونه علت پاتولوژیکی و فیزیولوژیکی روی می دهد و به پایان یافتن دوران باروری در زن می انجامد. یائسگی، بر کیفیت زندگی زنان تاثیر می گذارد و می تواند موجب بروز مشکلاتی همچون پوکی استخوان و بیماری های قلبی نیز بشود. در این مطالعه، الگوی سنی یائسگی طبیعی درزنان شهرستان شاهرود مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش کار
    در این مطالعه مقطعی، 1392 خانم 30 ساله و بالاتر ساکن شهر و روستاهای شهرستان شاهرود طی سال 1385 به روش خوشه ای، انتخاب و به روش مصاحبه، پرسشنامه حاوی اطلاعات لازم برایشان تکمیل شد. از آنجا که هدف این بررسی، برآورد الگوی سن یائسگی طبیعی بود، لذا موارد غیر طبیعی ناشی از جراحی کنار گذاشته شدند و در نهایت، 1338 خانم، مورد بررسی قرار گرفته و الگوی سن یائسگی آنان با استفاده از شیوع یائسگی در هر گروه سنی، برآورد شد.
    نتایج
    میانگین±انحراف معیار و میانه سن یائسگی برای شهرستان شاهرود به ترتیب، 7/5±2/53 و 7/50 سال برآورد شد. یائسگی از سن 30 تا تقریبا 42 سالگی به آرامی افزایش می یافت؛ اما پس از آن، تا سن تقریبا 54 سالگی سرعت آن رو به افزایش گذاشته و سپس به آرامی رو به کاهش می گذاشت.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان می دهند میانگین سن یائسگی شهرستان شاهرود در مقایسه با سایر نقاط کشور، بالاتر می باشد. برای ارزیابی دقیقتر این امر، انجام مطالعات با متدولوژی مناسب، در نقاط مختلف کشور ضروری است.
    کلیدواژگان: یائسگی، سن شروع، توزیع سنی، برآورد پارامتری، شیوع، مطالعات مقطعی، شهرستان شاهرود، استان سمنان، ایران
  • فریبا سیدالشهدایی، شهرزاد یحیوی صفحه 37
    مقدمه
    سندرم تخمدان پلی کیستیک، یکی از علل عدم تخمک گذاری و یا کاهش تخمک گذاری، و در نتیجه ناباروری به شمار می رود. درمان ناباروری در این افراد به دو صورت انجام می گیرد: 1) درمان های طبی شامل متفورمین، کلومفین سیترات و گنادوتروپین؛ 2) جراحی گوه برداری، کوتریزاسیون لاپاروسکوپیک تخمدان (LOD). این مطالعه با هدف بررسی اثر کوتریزاسیون لاپاروسکوپیک تخمدان در درمان نازایی بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مقاوم به درمان طبی و نیز بررسی نتیجه بارداری در این افراد انجام گرفت.
    روش کار
    این مطالعه به صورت نیمه تجربی (قبل و بعد) در بیمارستان بعثت شهر سنندج بر روی 45 بیمار نابارور مبتلا به تخمدان پلی کیستیک و مقاوم به درمان با کلومفین سیترات انجام گرفت. این بیماران تحت درمان جراحی با روش LOD قرار گرفتند. نتایج درمان شامل تنظیم سیکل های قاعدگی، میزان بارداری به دست آمده تا 12 ماه پس از درمان، سرانجام بارداری و همچنین عوارض بعد از عمل جراحی در طی 12 ماه پیگیری مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (مجذور کای، مک نمار و تی تست) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    نتایج
    40 نفر (9/88%) از بیماران مورد مطالعه، قبل از انجام جراحی، قاعدگی نامنظم داشتند. پس از جراحی، این میزان به 14 نفر (31%) کاهش یافت. بین شاخص توده بدن و نسبت هورمونی (FSH/LH) غیر طبیعی که قبل از کوتریزاسیون تخمدان اندازه گیری شده بود و همچنین میزان تنظیم سیکل های قاعدگی، رابطه آماری معنی دار وجود تداشت؛ ولی رابطه ریاضی در این نسبت ها دیده شد. 28 نفر (60%) از بیماران، در طی 12 ماه پیگیری، باردار شدند. متوسط فاصله بارداری افراد مورد مطالعه بعد از کوتریزاسیون تخمدان، 5 ماه بود. عوارض بعد از عمل فقط در یک بیمار به صورت چسبندگی روده بزرگ به تخمدان مشاهده شد. در هیچیک از زنان مورد مطالعه، عارضه سندرم تحریک بیش از حد تخمدان و حاملگی چند قلویی مشاهده نشد. 21 مورد (75%) از بارداری های حاصله بعد از جراحی منجر به تولد نوزاد سالم شد.
    نتیجه گیری
    جراحی کوتریزاسیون تخمدان، یک انتخاب درمانی مؤثر در درمان بیماران نابارور مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و مقاوم به کلومفین سیترات می باشد و می تواند به عنوان خط اول درمان در این افراد در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: تخمدان پلی کیستیک، متفورمین، مقاومت دارویی به کلومیفن سیترات، کوتریزاسیون لاپاروسکوپیک تخمدان، لاپاروسکوپی
  • ملیحه حسن زاده، فاطمه وحیدرودسری، فاطمه ناقدی، صدیقه آیتی، محمدتقی شاکری صفحه 45
    مقدمه
    سقط القاشده، عبارت است از ختم بارداری به روش طبی یا جراحی، قبل از دستیابی جنین به قابلیت ادامه حیات، به دلایل جنینی و یا مادری. با توجه به عوارض جراحی و بیهوشی، نیاز به بستری شدن بیمار در بیمارستان، و صرف وقت و هزینه، در دهه اخیر، روش های طبی جایگزین روش های جراحی شده اند. هدف از این مطالعه، بررسی سقط طبی در سه ماهه اول بارداری با استفاده از میزوپروستول بود.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، در سال 1385، یکصد خانم که در سه ماهه اول بارداری خود به منظور ختم بارداری به بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کرده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. در ابتدا برای کلیه بیماران، 800 میکروگرم میزوپروستول واژینال تجویز شده و در صورت عدم دفع جنین، 24 ساعت بعد، دوز دوم میزوپروستول به میزان 800 میکروگرم تجویز می شد. در همه بیماران، یک هفته بعد، سونوگرافی کنترل انجام شد و در صورت وجود رزیدو یا باقی ماندن حاملگی کورتاژ صورت گرفت. نتایج، با استفاده از آزمون مجذور کای، بررسی گردید و مقدار p کمتر از 05/0، معنی دار تلقی شد.
    نتایج
    از یکصد بیمار، 83 نفر سقط کامل داشتند. 17 نفر به کورتاژ نیاز پیدا کردند. از 83 مورد، 55 نفر (62%) با دوز اول و 28 نفر (34%) با دوز دوم، سقط کامل داشتند. عارضه جانبی با مصرف میزوپروستول دیده نشد.
    نتیجه گیری
    در بیماران مورد بررسی، در طی سه ماهه اول بارداری، ختم حاملگی با استفاده از میزوپروستول واژینال روشی مطمئن و بی خطر، مقرون به صرفه، و بدون عارضه جانبی بود.
    کلیدواژگان: سقط طبی، میزوپروستول، حاملگی، سه ماهه اول، سقط القاشده، سقط فراموش شده، جنین زنده، حاملگی پوچ
  • سلیمان زند، اشرف زمانی صفحه 51
    مقدمه
    ورزش می تواند نقش مهمی را در سلامت دوران بارداری داشته باشد. مطالعات محدودی برای اثبات علل و اثرات مختلف ورزش در پیامد بارداری در زنان انجام شده است. با توجه به احتمال پیامدهای ناگوار در زنان باردار و همچنین خسارات مالی، جسمی و روحی متاثر از آنها، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر انجام حرکات ورزشی مناسب و وضعیت بدنی صحیح هنگام انجام فعالیت های روزانه بر پیامد بارداری از طریق آموزش و انجام آن توسط خانم های باردار طراحی و اجرا شد.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی، 138 نفر از خانم های بارداری که سن بارداری آنها بین 8 الی 12 هفته بود و برای دریافت خدمات بهداشتی دوران بارداری به مراکز بهداشتی- درمانی و متخصصین بیماری های زنان و زایمان مراجعه می کردند، مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد، بر اساس معیارهای ورود و خروج، انتخاب و همسان سازی شده و با روش نمونه گیری تخصیص بلوکی تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. پس از اخذ رضایت نامه آگاهانه از آنان، پژوهش در چهار مرحله زیر، اجرا شد:1) اخذ شرح حال؛ 2) آموزش به گروه مورد؛ 3) اجرای پژوهش (گروه مورد، در طی 30 هفته و هر هفته سه جلسه و هر جلسه 60 دقیقه، 10 نوع حرکت ورزشی سبک و هوازی را زیر نظر یک نفر فیزیوتراپ انجام می دادند)؛ 4) ارزیابی نهایی و تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از آزمون های آماری t و مجذور کای.
    نتایج
    4/98% از زنان باردارگروه مورد و 1/61% از زنان باردار گروه شاهد، زایمان طبیعی داشتند. بین دو گروه، از نظر نوع زایمان، تفاوت معنی دار آماری وجود داشت (05/0p< و 5/14=2χ). مقدار نسبت شانس انجام زایمان طبیعی در گروه مورد، 36/5 به دست آمد. آزمون t، تفاوت آماری معنی داری را بین نوزادان دو گروه از نظر آپگار دقیقه اول (009/0p< و 85/0=t) و آپگار دقیقه پنجم (001/0p< و 80/2=t) نشان داد. تفاوت آماری معنی داری بین میانگین افزایش وزن دوران بارداری و وزن نوزادان حین تولد بین دو گروه وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    در افراد مورد بررسی، ورزش در دوران بارداری نه تنها موجب صدمه به جنین و مادر نشد، بلکه در پیامد بارداری، اثر مثبت قابل ملاحظه ای نیز بر جای گذارد.
    کلیدواژگان: ورزش، پیامد بارداری، فعالیت روزانه، بارداری
|
  • Hossein Zareh, Shirin Taraj Page 1
    Introduction

    Premenstrual syndrome (PMS) has various effects on the life style of women. Our aim was to study the effect of PMS on long term, short term and prospective memory of affected individuals.

    Methods

    This experimental and field study enrolled 60 women suffering from PMS who were tested before and after menstrual cycle. The mean age of participants was 33 years old. For the test of long and short term memory we used 30 word learning task (30-WLT). The prospective memory was tested by performing a specified action. The obtained results were analyzed with t-test and covariance analysis.

    Results

    The obtained results in this research showed that PMS decreased short and long term memory functions (p<0.001), but it did not affect the prospective memory.

    Conclusion

    PMS is not only a kind of mood disorder that results in memory dysfunction but also may be accompanied by diseases as its background. So, the control and treatment of the various psychological and physical complications of PMS, as one of the most common conditions affecting women, are recommended to improve the achievements in the fields of work, education and social interactions.

  • Razieh Bagherzadeh, Nasrin Zahmatkeshan, Niloofar Moatamed, Rozita Khorramroudi, Mahasty Ganjoo Page 9
    Introduction
    Postpartum blues is a mild mood disorder that may progress to postpartum depression which could be life threatening to both mother and infant. So prediction and recognition of this mood disorder could be an important contribution to mothers in postpartum period. The goal of this study was evaluation of the correlation between postpartum depression, maternal blues and premenstrual syndrome in women referred to the health centers affiliated to Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran.
    Methods
    This descriptive analytical study was performed to assess the correlation between premenstrual syndrome, maternal blues and postpartum depression in women referred to health centers affiliated to the Bushehr University of Medical Sciences. 400 women in the first trimester of pregnancy were enrolled in the study by simple sampling. Data were collected from the questionnaires of demographic characteristics and two questionnaires of premenstrual syndrome, maternal blues and postpartum depression, the latter was filled 10 days following labor. The gathered data were analyzed by descriptive analytical parameters.
    Results
    The incidence of premenstrual syndrome was 35.5% while maternal blues was shown in 29% of participating women. Postpartum depression was seen in 15.5% of women in our study. There was no significant correlation between premenstrual syndrome and factors such as age, age at marriage, occupation, level of education, number of pregnancy, intake of psychotic drugs and level of satisfaction with marriage. However, there were a significant relationship between premenstrual syndrome of enrolled women with low parity (p=0.023) and history of gynecologic disease (p=0.013). There was no significant correlation between the incidence of maternal blues and postpartum depression with the above mentioned factors studied. Correlation tests of Pierson and Chi square indicated a positive and significant relationship between premenstrual syndrome with maternal blues and postpartum depression (p<0.001).
    Conclusion
    Premenstrual syndrome and postpartum blues were relatively prevalent among the women enrolled in our study. The premenstrual syndrome could be a predictive factor in maternal blues and postpartum depression. The consideration of premenstrual syndrome could be useful in recognition of women at higher risk of maternal blues and postpartum depression.
  • Minoo Yaghmaei, Farshid Arbabi Kalati, Mahdi Jahantigh, Masoud Roudbari, Baharak Soltani Page 17
    Introduction
    Bacterial vaginosis (BV) is the most common cause of abnormal vaginal discharge in fertile women. Although the gram staining of vaginal discharge (Nugent score) is believed to be the gold standard for diagnosis BV but Amsel's criteria are recommended for the clinical diagnosis of BV. The aim of this study was to determine the role of each of Amsel's criteria in the diagnosis of BV.
    Methods
    This descriptive cross-sectional study was performed on 69 women with abnormal vaginal discharge. Samples of vaginal discharge were tested for BV infection using both Amsel's criteria and Nugent score. Considering Nugent score as the gold standard sensitivity, specificity, positive and negative likelihood ratio, positive and negative predictive value, area under curve of each Amsel's criteria and combinations of two criteria were estimated.
    Results
    The prevalence of BV was 42% in our study. Vaginal pH and clue cell were the criteria with the highest sensitivity (83%) and specificity (84%), respectively. Also the sensitivity and specificity of combination of any two criteria ranged from 24% to 62% and 70% to 87%, respectively. The sensitivity and specificity of Amsel's criteria was 55% and 73% respectively.
    Conclusion
    In this study we compared the results of combination of two of Amsel's criteria for diagnosis of BV while the Nugent score was considered as the gold standard. The findings of the present study showed that we can use pH of vaginal discharge for the diagnosis of bacterial vaginosis at first and if the result is negative, the diagnosis can be ruled out. If the pH test becomes positive, another component of Amsel should be tried while two positive components confirm the diagnosis of BV and specific treatment could be started. If the second component is negative we should use another component of Amsel for diagnosis or ruling out of the disease.
  • Hassan Vossoughinia, Narjess-Khatoon Ayati, Mohammad Taghi Shakeri Page 23
    Introduction
    Colon cancer is one of the cancers which are strongly influenced by environmental factors. In 1980, "feminine sex hormones" were suggested as factors that might be related with colon cancer and many studies have been performed since then. The present case-control study investigated the correlation of menstrual, reproductive and oral contraceptive (OCP) factors with colon cancer in women older than 45 years old who had colon cancer.
    Methods
    This case-control study was conducted in two major hospitals of Mashhad. It enrolled 83 women with colon cancer in the study group and 99 women who were admitted to Ghaem and Imam Reza hospitals for the conditions unrelated to gastrointestinal and gynecological diseases in the control group. The median age of the participants was at least 45 years old.Factors such as parity, age at first full-term pregnancy, number of abortions, age at menopause and duration of OCP usage (in years) were compared between the two groups.
    Results
    There was a significant trend of decreasing colon cancer risk with increased parity (p=0.01). Age at first pregnancy was directly associated with the risk of development of colon cancer (p<0.01). There was no significant difference in number of abortions between those two groups of our study. (p>0.1) Also there was no significant correlation of the age at menopause of older than 50 years and OCP usage with the risk of development of colon cancer (p>0.1, p>0.1, respectively).
    Conclusion
    Based on the findings of the present study, it seems that the relationship between reproductive factors and colon cancer is more prominent than menstrual factors and OCP usage, but verification or rejection of this conclusion needs stronger and more consistent evidences.
  • Seyed Mahdi Sadat-Hashemi, Raheb Ghorbani, Hamid Kalalian, Hesamedin Askari Majdabadi, Behrooz Kaveei, Farideh Khalajabadi Farahani Page 29
    Introduction
    Menopause is defined as the permanent cessation of menstruation resulting from the loss of ovarian follicular activity which is recognized to have occurred after 12 consecutive months of amenorrhea, for which there is no other obvious pathological or physiological cause. It leads to changes in the quality of life, osteoporosis and heart diseases in affected women. In this paper the pattern of age of natural menopause in Shahrood (in Semnan province, Iran) was studied.
    Methods
    This cross-sectional study enrolled 1392 women who were 30 years old or older. They were randomly selected using a cluster sampling method and interviewed to fill out a questionnaire including required data. An exclusion criterion was the presence of abnormal menopause due to surgery. Finally 1338 women remained in the study and the pattern of the age of menopause was estimated for them calculating the prevalence of menopause in each age group.
    Results
    Mean and median ages at natural menopause were 53.2 5.7 and 50.7 years respectively. The prevalence of menopause was low from age 30 to 42, but it showed a steady increase to the age of 54 years old. The prevalence of natural menopause slowed down after the age of 54 in our study.
    Conclusion
    Findings of our study showed that mean age at natural menopause in Shahrood is higher than other regions of Iran. However, careful estimation of age at natural menopause needs further studies using appropriate methodology in other regions of Iran.
  • Maliheh Hasanzadeh, Fatemeh Vahid Roudsari, Fatemeh Naghedi, Sedigheh Ayati, Mohammad Taghi Shakeri Page 45
    Introduction
    Exercise could play an important role in health keeping during pregnancy. Few studies have been done to elucidate the causes of these effects of exercise in pregnancy outcomes in women. Due to the probability of poor outcomes of pregnancy accompanied by economic, physical and psychological consequences this research was carried out in order to investigate the effects of some simple exercises and proper daily activity on the outcome of pregnancy.
    Methods
    This experimental study was conducted on 138 of pregnant women that were in eighth to twelfth weeks of their pregnancy who referred to the either health centers or the clinics of gynecologists for control of pregnancy. They were selected by block sampling methods. After thorough explanation of the goals of the study and obtaining the written consent, the enrolled women were randomly attributed into two study and control groups. The study group included 66 women and control group included 72 women. The research had four stages: 1) taking history, 2) a teaching program for study group, 3) collecting data, 4) assessment and analyzing data using Chi-square and T tests.The enrolled women in the study group did 60 minutes of light aerobic exercises for every other day for 30 weeks.
    Results
    The enrolled women in the study and control groups had normal labor in 98.4% and 61.1%, respectively. The Chi-square test showed significant differences between both groups based on parturition sort (χ2=14.5, p<0.05). Odd ratio of natural parturition in the study group was 5.36. The T test showed the significant statistical difference between both groups on the first minute Apgar score (P<0.009, t=0.85) and the fifth minute Apgar score (P<0.001; t=2.80). But there was no significant difference of the average weight gain of enrolled women during pregnancy between two groups.
    Conclusion
    Findings of our study showed that doing exercises during pregnancy period not only resulted in no harm to the mother and fetus but also improved outcome of pregnancy.
  • Solyman Zand, Ashraf Zamani Page 51
    Introduction
    Exercise could play an important role in health keeping during pregnancy. Few studies have been done to elucidate the causes of these effects of exercise in pregnancy outcomes in women. Due to the probability of poor outcomes of pregnancy accompanied by economic, physical and psychological consequences this research was carried out in order to investigate the effects of some simple exercises and proper daily activity on the outcome of pregnancy.
    Methods
    This experimental study was conducted on 138 of pregnant women that were in eighth to twelfth weeks of their pregnancy who referred to the either health centers or the clinics of gynecologists for control of pregnancy. They were selected by block sampling methods. After thorough explanation of the goals of the study and obtaining the written consent, the enrolled women were randomly attributed into two study and control groups. The study group included 66 women and control group included 72 women. The research had four stages: 1) taking history, 2) a teaching program for study group, 3) collecting data, 4) assessment and analyzing data using Chi-square and T tests.The enrolled women in the study group did 60 minutes of light aerobic exercises for every other day for 30 weeks.
    Results
    The enrolled women in the study and control groups had normal labor in 98.4% and 61.1%, respectively. The Chi-square test showed significant differences between both groups based on parturition sort (χ2=14.5, p<0.05). Odd ratio of natural parturition in the study group was 5.36. The T test showed the significant statistical difference between both groups on the first minute Apgar score (P<0.009, t=0.85) and the fifth minute Apgar score (P<0.001; t=2.80). But there was no significant difference of the average weight gain of enrolled women during pregnancy between two groups.
    Conclusion
    Findings of our study showed that doing exercises during pregnancy period not only resulted in no harm to the mother and fetus but also improved outcome of pregnancy.