فهرست مطالب

نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
سال دوم شماره 1 (پیاپی 3، بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/05/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حسین باباتبار درزی، مسعود سیرتی نیر، مجید جوادی نسب، سید داوود تدریسی، محمدعلی خوشنویس، بتول نحریر صفحه 3
    اهداف. استرس یکی از مهم ترین پدیده های زندگی در قرن حاضر است که می تواند تاثیر مهمی بر سلامت روانی و جسمانی افراد داشته باشد. بر اساس تجارب بالینی، عمده ترین مشکل دانشجویان پرستاری عوامل تنش زای محیطی است. هدف این پژوهش بررسی میزان شناخت دانشجویان پرستاری از عوامل تنش زای محیط کار بالینی بود.
    روش ها. این پژوهش روی 120 نفر از دانشجویان کارشناسی دو دانشکده پرستاری به اجرا درآمد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه ای مشتمل بر 114 سئوال در خصوص میزان تنش زایی مراقبت جسمانی از بیمار، تماس های فردی با بیمار و خانواده وی، کادر آموزشی و درمانی و برخورد با عوامل محیطی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 13 تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها. بیشترین درصد تنیدگی (100%)، مربوط به مراقبت های جسمانی از بیمار در دانشجویان ترم سوم بود که آزمون مجذور کای تفاوت معنی داری را بین ترم های مختلف نشان داد (05/0 > p). ضمنا برخورد با عوامل محیطی، تماس با کادر درمانی و آموزشی در محیط های کارورزی و تماس های فردی با بیمار و خانواده وی، عوامل تنیدگی زا را تشکیل می داد. البته از این نظر تفاوت معنی داری بین ترم های مختلف وجود نداشت.
    نتیجه گیری. به منظور آموزش بهتر دانشجویان پرستاری در زمینه برخورد با عوامل تنش زای محیطی، لزوم بازنگری و ارتقای سطح کیفی دروس ارایه شده احساس می شود.
    کلیدواژگان: تنیدگی، عوامل تنیدگی زا، محیط کار بالینی، دانشجویان پرستاری
  • یوسف محمودی فر صفحه 7
    اهداف. کارآموزی پرستاری در عرصه، قلب آموزش حرفه ای پرستاری است. به منظور بهبود کیفیت آموزش بالینی، ارزیابی وضعیت این نوع کارآموزی ها ضروری به نظر می رسد؛ لذا این مطالعه با هدف تعیین مشکلات ک ارآموزی در عرصه، از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد در سال 1387 صورت گرفت.
    روش ها. در مطالعه ای توصیفی- مقطعی، نمونه مورد نظر شامل 6 نفر مربی آموزشی و 30 دانشجوی پرستاری سال آخر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد به روش سرشماری انتخاب شدند. اطلاعات مربوطه به وسیله پرسش نامه پژوهشگرساخته گردآوری شد و از طریق آمار توصیفی شامل توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل آزمون t بررسی گردید و با نرم افزار SPSS 11 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها. اکثریت مربیان و دانشجویان بیان کردند که نیازی به مربی بالینی نیست و وجود مربی مشاور کافی است و نحوه نظارت مربی مشاور و کسب مهارت در اجرای فرآیند پرستاری، مشخص بودن وظایف دانشجو و مربی و اهداف کارآموزی را خوب تا عالی ارزیابی نمودند. گروه نمونه دسترسی به امکانات رفاهی، هماهنگی بین گروه پرستاری و واحدهای بهداشتی- درمانی، نداشتن زمینه علمی مناسب در بخش و پیروی از عادات نادرست حاکم بر محیط را نسبتا ضعیف تا ضعیف ارزیابی کردند.
    نتیجه گیری. پیاده کردن اصول عملی صحیح در کارآموزی های بالینی برای غلبه بر پیروی از عادات نادرست حاکم بر محیط، ارایه آموزش های علمی و صحیح در زمینه مراقبت از بیمار و اصلاح معیار ارزشیابی دانشجویان پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: کارآموزی در عرصه، دانشجویان پرستاری، مربیان آموزشی، آموزش بالینی، بیمارستان
  • حسین باباتبار درزی، غلامرضا فرزانگان، عباس عبادی، مجید جوادی نسب، بتول نحریر، مهدی صادقی شرمه صفحه 13
    اهداف. از مهم ترین وظیفه امدادگران، ارایه کمک های اولیه و انتقال به موقع مجروحین و مصدومین به مراکز درمانی است. نظر به اهمیت تربیت امدادگران و آشنایی نیروهای نظامی با دوره های امدادگری، مطالعه حاضر با هدف تعیین نیاز های آموزشی امدادگران نیروی زمینی و به دنبال آن پیشنهاد الگو و برنامه آموزشی مناسب انجام شد.
    روش ها. در مطالعه ای میدانی، برنامه های آموزشی امدادگران در آموزشگاه های نیروهای نظامی داخل کشور، هلال احمر و چند کشور منتخب مورد بررسی قرار گرفت. این برنامه ها در غالب چک لیست برای نظرخواهی در اختیار 60 نفر از اعضای هیئت علمی، مربیان و مدیران مراکز آموزشی مرتبط و سایر افراد صاحب نظر قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 11 و آماره های توصیفی و استنباطی (آزمون t تک نمونه ای) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها. میزان ساعات ارایه شده بین بعضی از دروس در داخل و خارج کشور اختلاف زیادی داشت. همچنین تعدادی از دروس در داخل کشور تدریس می شد که در خارج کشور در سرفصل دروس برنامه های آموزشی قرار نداشت. با عنایت به وضعیت موجود و در نظر گرفتن کلیه شرایط و با استفاده از نظرات افراد با تجربه، برنامه ای آموزشی به منظور تربیت امدادگر برای دوره ای سه ماهه طراحی شد.
    نتیجه گیری. با توجه به شرایط ژئوپلیتیک و حساسیت فوق العاده منطقه خاورمیانه، باید نهایت تلاش در آمادگی همه جانبه نیروهای مسلح و تربیت افراد زبده یگان بهداری در رزم صورت گیرد تا به هنگام نیاز، مجروحین در اسرع وقت با استفاده از آخرین آموزه های علمی و عملی مداوا شوند.
    کلیدواژگان: نیازهای آموزشی، امدادگر، نیروی زمینی
  • فرشته آنجفی، زهرا زراعت، زهره سلطان محمدی، کوثر قابچی پور، فهیمه کهن صفحه 19
    اهداف. هدف غایی نظام تعلیم و تربیت، پرورش انسان هایی متفکر و تفکر انتقادی، یکی از شاخص ترین انواع تفکر است. هدف این مطالعه بررسی و مقایسه مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان دانشکده های فنی- مهندسی و علوم انسانی دانشگاه شیراز در سال 1387 بود.
    روش ها. این پژوهش از نوع توصیفی است و با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی روی 200 نفر از اعضای جامعه مورد نظر انجام شد. ابزار این پژوهش آزمون فرم «ب» مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها شامل دو بخش توصیفی و استنباطی بود و در بخش آمار استنباطی از روش تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد.
    یافته ها. میانگین مهارت ارزشیابی در گروه فنی- مهندسی 88/22 و در گروه علوم انسانی 13/20 به دست آمد. میانگین مهارت تحلیل، در گروه فنی- مهندسی 73/30 و در گروه علوم انسانی 49/24 بود و مهارت استنباط، در گروه فنی- مهندسی 71/25 و در گروه علوم انسانی 39/21 به دست آمد.
    نتیجه گیری. مهارت های تفکر انتقادی در کل در هر دو گروه مورد مطالعه پایین، اما در دانشجویان فنی- مهندسی از علوم انسانی بیشتر است. علیرغم تفاوت هایی که وجود دارد، به کارگیری الگوها و روش های آموزشی متناسب با موضوعات درسی برای پرورش این مهارت ها پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: تفکر، مهارت های تفکر انتقادی، فنی، مهندسی، علوم انسانی
  • زهرا زراعت صفحه 23
    اهداف. بسیاری از موفقیت ها یا شکست های تحصیلی، ریشه در تصورات کلی فرد نسبت به توانایی های خود در رابطه با یادگیری های آموزشگاهی دارد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های حل مساله در ارتقای مفهوم خودتحصیلی و در نتیجه در پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شد.
    روش ها. این پژوهش شبه- آزمایشی با استفاده از دو گروه آزمایش و کنترل روی 30 نفر از دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شیراز با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انجام شد. ابزار به کاررفته برای جمع آوری داده ها، آزمون مفهوم خودتحصیلی دلاور بود و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل تحلیل واریانس یک طرفه با نرم افزار SPSS 11 استفاده شد.
    یافته ها. در مورد اثربخشی آموزش مهارت حل مساله در پیشرفت تحصیلی، در گروه آزمایش میانگین 86/12= x1 و در گروه کنترل میانگین 85/10= x2 و 31/2= t به دست آمد. در مورد اثربخشی آموزش مهارت حل مساله بر مفهوم خودپنداره تحصیلی، در گروه آزمایش میانگین 26/56= x1 و در گروه کنترل میانگین 53/48= x2 و 2/9= t به دست آمد.
    نتیجه گیری. آموزش مهارت های حل مساله به دانشجویان، باعث توانمندی و ارتقای مفهوم خودتحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان می شود و باید در برنامه های آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مهارت حل مساله، خودتحصیلی، پیشرفت تحصیلی
  • سیده شهره علوی صفحه 27
    مقدمه. چندین دهه است که آموزش مبتنی بر فناوری، به موسسات و دانشگاه ها وعده داده است که برای دسترسی آسان به آموزش، شرایط را بهبود می بخشد. زمانی که در وضعیت پایدار و هزینه اثربخش، مخاطبین زیادی نیازمند آموزش هستند، آموزش الکترونیکی بهترین پاسخ است. اما پس از هجوم دانشگاه ها و موسسات آموزشی برای استفاده از آموزش الکترونیکی، بسیاری از آنها دریافتند که زمان و هزینه ساخت محتوای با کیفیت عالی، در برخی مواقع بیش از مزایای آن است. در رویکرد مرسوم یادگیری الکترونیکی، تدوین محتوا، ماه های زیادی به طول می انجامد و هزینه بسیار زیادی صرف تدوین هر واحد آموزش می شود. به طوری که اغلب، در طول تدوین دوره آموزشی، مشکل و راه حل آن اهمیت خود را از دست می دهند و مشکل به طور اساسی تغییر می کند. نمونه سازی سریع یا یادگیری الکترونیکی سریع، رویکردی برای تدوین محتوای یادگیری الکترونیکی است که در جهت رفع این مشکل می کوشد. این شیوه آموزشی، اخیرا رشد قابل توجهی در دنیا داشته است.
    نتیجه گیری. مقاله مروری حاضر با استفاده از کلیدواژه های مناسب، کتب، منابع الکترونیکی و سایت های معتبر علمی، به جستجوی مقالات مرتبط با موضوع یادگیری الکترونیکی سریع و ارایه نتایج مطالعات جهان در این باره می پردازد و ضمن اشاره به مزایا و معایب آن، گامی در جهت معرفی بیشتر این شیوه آموزشی و به کارگیری آن توسط مدیران آموزشی در حوزه آموزش پزشکی برمی دارد.
    کلیدواژگان: یادگیری الکترونیکی سریع، نمونه سازی سریع، آموزش پزشکی
  • محمدصادق حمید زاده، کوروش فتحی واجارگاه صفحه 35
    مقدمه. آموزش باید متوجه آینده باشد و به چشم اندازهای آینده بنگرد، زیرا اگر آینده را نشناسیم و نتوانیم آن را تعریف یا ترسیم نماییم، چگونه می توانیم ورودی های جدید سازمان را برای دنیای ناشناخته فردا تربیت کرده و آماده سازیم؟ از این رو، از با اهمیت ترین مبانی برنامه ریزی آموزشی، پیش بینی و آینده نگری وقایع و فعالیت سازمان ها است. پیش بینی در چارچوب برنامه ریزی آموزشی و استراتژیک به منظور ایجاد حیات درازمدت و ترسیم افق برنامه ها، فعالیت ها و منابع در هر سازمان لازم و ضروری است. پیش بینی، شناخت محیط آتی و عوامل موثر بر آن و یافتن تهدیدها، تنگناها، موقعیت ها و فرصت های سازمان در آن محیط است. از این رو، آگاه بودن نسبت به فرصت های آتی داخل و خارج از سازمان، نقطه آغاز برنامه ریزی آموزشی است و عدم توجه به آن، محصول برنامه ریزی آموزشی را با آسیب پذیری روبه رو می سازد. این مقاله مروری به تشریح و بسط نقش پیش بینی و آینده نگری و تبیین مدل tows در برنامه ریزی استراتژیک آموزشی پرداخته است.
    نتیجه گیری. اگر قرار باشد که محصول برنامه های آموزشی، بر موقعیت های جدید منطبق یا مسلط شوند، چالش ها و چشم انداز آینده سازمان باید در مرحله نیازسنجی آموزشی تا حد امکان روشن و تبیین گردند.
    کلیدواژگان: آینده نگری، برنامه ریزی، آموزش، مدل ماتریسی tows، سازمان
|
  • Babatabar Darzi H., Sirati Nir M., Javadinasab M., Tadrisi S. D., Khoshnevis M. A., Nehrir B Page 3
    Aims. Stress is one of the most important phenomena in recent century and has an important effect on the psychos o mat health. Based on clinical experiences, the most important problem of nursing students is stressors of clinical environment. This study was to evaluate the nursing student's knowledge about stressors of clinical environment. Methods. This study performed on 120 students of two nursing faculties of Tehran city. Data collecting tool was a questionaire included 114 questions about stress rate of patient's physical care, interpersonal relationship with patients and their families, education and care staffs and encountering to environmental factors. Results. The most stress related to physical care of patient (100%) in students of third term. The statistical chi-square test showed that there was a significant correlation between different terms (P<0.05). Also, the stressor factors were encountering to environmental factors, contact to educational & care staffs and interpersonal relationship with patient and their families; But, there was no statistical significant correlation between different terms. Conclusion. To improve the educational level of nursing students on encountering the environmental stressor factors, it is essential to review and modificate the qualification of educational courses.
  • Mahmoudifar Y Page 7
    Aims . Field clinical education is the heart of professional nurse training. In order to improve the quality of clinical education, its condition must be evaluated. This study was to find out field apperentices problems in the view of educational instructors and nurse students of Mahabad Azad University in 1387. Methods. In a descriptive study, 6 instructures and 30 last year nursing students of Mahabad Azad University chose. A reliable and valid reasearcher-made questionaire used collecting data. Findings analyzed with SPSS 11. Results . The majority of instructors and students stated that there is no need to clinical instructor and an advisor is sufficient. The manner of supervisions of consultant instructors in the field, gaining skills in performing nursing procedures, producing skills in instructing patients, view to society, discipline in planning and recognizing apperentice aims in the field both for instructors and students along with their responsibilities evaluated good to excelent. The view of instructors and students in accessing facilities and nurse groups coordination along with health units, not having proper scientific grounds in the wards and units and follow wrong habits evaluated weak to very weak. Conclusion. Providing educational and walfare equipment, performing partic principles, presenting scientific and correct trainings for patient care and correcting the students evaluation criteria is suggested.
  • Anajafi F., Zeraat Z., Soltan Mohammadi Z., Ghabchipour K., Kohan F Page 19
    Aims. The extreme purpose of educational system, is training thinkful people and critical thinking is one of the characterized way of thinking. The aim of this study was to evaluate and compare the critical thinking skills in engineering and human sciences students of Shiraz University in 2008.Methods. This is a descriptive study performed by randomized sampling on 200 people of the goal society. The instrument of collecting data for this study was the form of California critical thinking skills. The method of analyzing data included two descriptive and analytical parts and unidirectional variance analysis used.Results.The mean of evaluating was 22.88 in engineering and 20.13 in human sciences group. The mean of analysis was 30.73 in engineering and 24.49 in human sciences group and the mean of deduction was 25.71 in engineering and 21.39 in human sciences group.Conclusion. Critical thinking skills were low in both groups but higher in engineering group. In spite of differences, it is recommended to use templates and educational methods to improve these skills in educational courses.
  • Zeraat Z Page 23
    Aims. Many of educational successes and failures root in general observation of each person about his or her abilities of institutional learning. According to this, present study purposed to evaluate the effectiveness of problem solving skills teaching on improving the concept of self-educating and so, on students educational progress.Methods. This quasi-experimental study performed on 30 computer engineering students of Shiraz University who sampled randomly and divided into two test and control groups. Data collecting instrument was Delavar self-educating concept test. Data analyzing used descriptive and analytical statistics include unidirectional variance analysis by SPSS 11 software.Results. The mean of effectiveness of problem solving skills teaching in educational progressing, was 2.80 in test group, 10.85 in control group and t=2.31. The mean of effectiveness of problem solving skills teaching in self-educational concept was 56.26 in test group, 48.53 in control group and t=9.2.Conclusion. Teaching problem solving skills to university students, cause improving the self-educational concept and educational progress and must be paid attention in educational programs.
  • Alavi S. Sh Page 27
    Introduction. For decades, technology-based education promised to improve easier access to learning. At stable and cost-effective situations with so many learners, e-learning is the best answer. But after the universities and educational institutes rushed for using e-learning, they realized that the time and the cost of content development with good quality is more than its benefits. In the traditional e-learning approach, content development takes months and costs a lot, so that during this process the main problem and its solution may change or even disappear. Rapid prototyping or rapid e-learning is an approach for e-learning content development which tries to resolve this problem. This educational approach improved a lot, around the world. Conclusion. By using proper keywords, electronic resources and credible scientific websites, this review article tries to find articles related to rapid e-learning and tries to present world studies’ results. Also, while showing the advantages and disadvantages of rapid e-learning, this study is aimed to present this educational approach and recommend it to educational managers in medical education area.
  • Hamidzade , Fathi Vajargah K Page 35
    Introduction. planning is essential to create long-life and drawing the horizon of organizational programs, activities and resources. Prediction is understanding the future environment and factors affecting it and finding all threats, bounds, positions and opportunities of the organization in that environment. Therefore, being aware of the future opportunities inside and outside the organization is the starting point of educationalplanning and lack of attention to it, make the educational program vulnerable. This review article is to describe and expand the role of futurism and explain the tows model in strategic teaching planning.Education must be noticed to future and look forward perspectives, because if we dont recognize future and couldnt draw or define it, how we can train new organization inputs for the future unknown world? Therefore, from the most important principles of educational planning is to forecast the future events and activities of the organization. Prediction in the frame of educational and strategicConclusion. If the products of training programs are to be addapted to new positions, challenges and future prospects of organization should be clear as possible in the educational needs assessment stage.