فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد - سال هفدهم شماره 3 (پیاپی 68، تابستان 1388)

مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سال هفدهم شماره 3 (پیاپی 68، تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/05/11
  • تعداد عناوین: 13
|
  • راهنمای درمان دارویی ضد ویروس در موارد قطعی یا مشکوک ابتلا به ویروس آنفلوانزای A با منشاء خوکی و همچنین موارد تماس نزدیک
    صفحات 107-114
  • مقالات پژوهشی
  • سید خلیل فروزان نیا، حبیب الله حسینی، سید جلیل میر حسینی، محمدحسن عبدالهی، سید حسین مشتاقیون، آزاده شهراد، فرشید صالحی، حمیده پیغمبری، محمدحسین رخ صفحات 115-121
    مقدمه
    کنترل درد پس از توراکوتومی در پیشگیری از عوارض تنفسی بعد از عمل از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. روش های مختلفی جهت کنترل درد بعد از عمل وجود دارد. کرایو آنالژزی با یخ زدگی اعصاب بین دنده ای قادر به کنترل طولانی مدت درد بعد از عمل می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع تحلیلی مداخله ای برروی 124 بیمار که تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر (CABG) قرار گرفته بودند انجام شد بیماران بطور تصادفی به دو گروه کنترل و مورد مطالعه تقسیم شدند. در گروه مورد مطالعه در حین عمل جراحی تحت کرایوتراپی اعصاب بین دنده ای قرار گرفتند. تمام بیماران درمان های ضد درد را برحسب نیاز در مرحله بعد از عمل دریافت کردند و میزان درد بیماران در ناحیه LIMA و استرنوم با استفاده از معیار VAS در مرحله قبل از ترخیص، یک ماه و سه ماه بعد از عمل اندازه گیری شد. وجود یا عدم وجود پاراستزی نیز در هر دو گروه ثبت شد. میزان دفعات نیاز به مسکن (مورفین- ایندومتاسین – اپیوم) بطور روزانه درج شد و اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    میانگین درد استرنوم در بیماران گروه مورد مطالعه در مرحله قبل از ترخیص، یک ماه و سه ماه بعد از عمل کمتر از گروه کنترل بود (01/0=P) که از نظر آماری معنی دار می باشد. میانگین درد در ناحیه LIMA در مرحله قبل از ترخیص بیشتر و یک ماه بعد از عمل مشابه و سه ماه بعد از عمل، بیشتر از گروه کنترل بود (045/0=P) میانگین مصرف مورفین و اپیوم در گروه مطالعه کمتر از گروه شاهد (017/0=P) بود ولی نیاز به ایندومتاسین در گروه کرایوتراپی بیشتر می باشد که تفاوت معنی دار است. شیوع پارستزی در همه مراحل در گروه مورد مطالعه کمتر بوده است (001/0=P)
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه از کرایوتراپی بعنوان روشی مطمئن جهت کاهش درد، نیاز به مسکن و پاراستزی استرنوم در مرحله بعد از عمل جراحی پیوند عروق کرونر می توان استفاده کرد.
  • محمود فلاح تفتی، راضیه دهقانی فیروزآبادی، حمید فلاح تفتی صفحات 122-128
    مقدمه
    نازایی یکی از مسائل شایع جامعه است (15%-10%) که می تواند عوارض جبران ناپذیری در خانواده ایجاد کند. روش های متعددی جهت تشخیص نازائی وجود دارد از جمله هیستروسالپنگوگرافی (HSG) که از سال 1922 شروع و با تغییراتی در نوع ماده حاجب و روش انجام آن، کماکان به عنوان یکی از تستهای اولیه جهت بررسی وضعیت لوله ها است که همزمان رحم وسرویکس را مورد ارزیابی قرار می دهد.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی وOutcome Study می باشد که به روش Case Series انجام شده است. 117 موردی که جهت انجام تست HSG مراجعه کرده بودند طی دو سال از نظر میزان حاملگی پیگیری شدند. در تحلیل یافته ها از SPSS.14 و آزمون دقیق فیشر و تست های T-test و کای اسکوار استفاده شد.
    نتایج
    افراد مراجعه کننده میانگین سنی 7/4±26 سال داشتند و مدت نازائی آنها 6 سال بود. در 98 نفر (8/83%) از نمونه ها یک یا دو لوله باز بود و به این ترتیب با بررسی سایر یافته ها علت دیگری جهت نازائی پیدا نشد. از این افراد 51 مورد (6/43%) طی دو سال حامله شدند. (حدود اعتماد: 95% از 6/34% تا 6/52%) نکته مهم آنکه 3/86% از کل حاملگی ها در 6 ماهه اول بعد از انجام HSG صورت گرفت.
    نتیجه گیری
    HSG نقش مهمی در تشخیص ودرمان نازائی دارد. تکنولوژی های جدید با اینکه اثرات مفید در تشخیص ودرمان نازائی دارند توصیه می گردد که بعد از انجام تست فوق به مدت 6 ماه که احتمال حاملگی حدود 60% است صبر کرد و در صورت عدم بروز حاملگی از روش های تکمیلی نظیر لاپاروسکوپی استفاده شود.
    کلیدواژگان: هیستروسالپنگوگرافی، نازایی، حاملگی
  • صدیقه اخوان کرباسی، مطهره گلستان، راضیه فلاح، فهیمه سادات میرناصری، مهدخت صدر بافقی صفحات 129-134
    مقدمه
    عوامل موثر در شروع بلوغ کودکان، ژنتیک، سلامت جسمی، نژاد و منظقه جغرافیایی است و سن آن در مناطق مختلف دنیا یکسان نمی باشد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی سن شروع بلوغ و مراحل پیشرفت آن در پسران دانش آموز شهر یزد بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی– مقطعی با روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی، 1018 نفر دانش آموز پسر 16-9 ساله از نظر علائم بلوغ و بروز علائم ثانویه جنسی با استفاده از طبقه بندی تانر بررسی شدند.
    نتایج
    سن متوسط شروع رشد تستیکول (G2) و موهای پوبیس(PH2) به ترتیب 54/157/11 و 07/143/12 سال بود. سن متوسط مرحله نهایی رشد تستیکول (G5) و موهای پوبیس(PH5) به ترتیب 8/043/15 و 1/169/15 سال بود. میانگین BMI در مرحله شروع بلوغ (G2) 02/2 32/16 بود.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه میانگین سنی شروع بلوغ در پسران براساس رشد تستیکول 5/11 سالگی است و زمان آغاز بلوغ با اکثر مطالعات انجام شده در سایر کشورها مشابه می باشد.
    کلیدواژگان: بلوغ، مراحل بلوغ، علائم ثانویه جنسی
  • حسن مظفری خسروی، محمود نوری شادکام، یوسف نقیایی صفحات 135-141
    مقدمه
    کم خونی علل مختلفی دارد ولی قریب 50 درصد از کم خونی ها ناشی از، کمبود آهن است. شدیدترین پیامد تخلیه آهن بدن کم خونی ناشی از کمبود آهن می باشد که هنوز هم به عنوان شایع ترین کمبود تغذیه ای در دنیا مطرح است. افزایش نیاز و عدم تامین آن، دریافت ناکافی، نارسایی در جذب و انتقال آهن، دفع فیزیولوژیکی از طریق عادت ماهیانه و خونریزی حاد و مزمن، عفونت انگلی نسبت به کرم های قلاب دار، عفونت های حاد و مزمن نظیر مالاریا، سل و ایدز، سایر کمبودهای تغذیه ای نظیر کمبود ویتامین آ، ب12، اسید فولیک، ریبوفلاوین و مس، استفاده از داروها و ابتلا به برخی سرطان ها از علل این نوع کم خونی هستند.
    روش بررسی
    این مطالعه به عنوان یک بررسی مقطعی- توصیفی از نیمه دوم سال 1386 شروع و خرداد ماه سال 1387 پایان یافت. جمعیت مورد مطالعه دانش آموزان سال اول دبیرستان های دخترانه شهر یزد بودند. از بین دبیرستان های دخترانه به صورت تصادفی 8 دبیرستان انتخاب و 200 نفر در مطالعه شرکت داده شدند. از هر دانش آموز 5 سی سی خون سیاهرگی جهت اندازه گیری فریتین و CBC گرفته شد. فریتین به روشECLIA و سایر فراسنج خونی با استفاده از سل کانتر SYSMEX KX21N ساخت کشور ژاپن توسط آزمایشگاه مرکزی یزد انجام شد. هموگلوبین کمتر از 12 گرم درصد به عنوان کم خونی، فریتین کمتر از 12 میکروگرم در لیتر به عنوان کمبود آهن و در صورتی که هردو کمتر از مقدار یاد شده بود به عنوان کم خونی ناشی از کمبود آهن در نظر گرفته شد.
    نتایج
    میانگین سن (سال) و نمایه توده بدن(کیلوگرم بر متر مربع) دانش آموزان به ترتیب 7/0±19/15 و 2/4±5/21 و توزیع فراوانی افراد بر حسب سن 14، 15 و 16 سال و بالاتر به ترتیب 13، 5/58 و 5/28 درصد به دست آمد. میانگین هموگلوبین 9/0±8/12 گرم درصد، هماتوکریت 3±9/38 درصد، MCV 3/4±7/80 فمتولیتر، MCH 8/1±6/26 پیکوگرم، MCHC 6/3±2/33 گرم در دسی لیتر و فریتین سرم 2/18 ±23 میکرو گرم در لیتر بدست آمد. در کل 5/13 درصد از افراد کم خون بوده که 3/9 درصد آن (تقریبا 68 درصد) کم خونی ناشی از کمبود آهن بوده است. 7/34 درصد از افراد مورد مطالعه نیز به کمبود آهن مبتلا بودند.
    نتیجه گیری
    با عنایت به تقسیم بندی سازمان جهانی بهداشت شیوع کم خونی بدست آمده در این مطالعه، بیانگر خفیف بودن مسئله کم خونی به عنوان مشکل بهداشت همگانی در منطقه می باشد ولی کمبود آهن در حد قابل توجه ای بالاست و انجام اقدامات مناسب جهت کاهش کمبود موجود و پیشگیری از بروز این کمبود امری ضروری و قابل توصیه است.
    کلیدواژگان: کم خونی، کم خونی ناشی از کمبود آهن، کمبود آهن، دختران دانش آموز
  • محسن زارع، کمال الدین عابدی، غلامحسین حلوانی، ابوالفضل برخورداری، محمدرضا امینی پور صفحات 142-148
    مقدمه
    بررسی استرس های کاری در افرادی که دچار حوادث غیرمرگبار شده اند می تواند در بیان علل وقوع حوادث در محیط های کار موثر باشد. هدف از این مطالعه سنجش عوامل ایجاد کننده استرس و شدت این عوامل در کارگران سازمان بنادر وکشتیرانی استان هرمزگان و ارتباط آن با بروز حوادث و صدمات می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع مقطعی بوده که به صورت مورد- شاهدی انجام گرفته است. جمعیت مورد مطالعه را 320 نفر از کارگران سازمان بنادر و کشتیرانی استان هرمزگان تشکیل دادند. هر کدام از افراد جامعه مورد پژوهش 3 پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، تعیین منابع استرس زا و واکنش در برابر استرس شغلی را تکمیل نمودند. برای انجام آزمون آماری از آزمونهای T-Test و کای اسکوئر استفاده گردید.
    نتایج
    میانگین امتیاز به دست آمده از دو پرسشنامه منابع استرس و واکنش در برابر استرس برای کل افراد مورد مطالعه به ترتیب 9/88 و 1/16 بود. در این مطالعه مشخص گردید که در 78% از افراد حادثه دیده امتیاز پرسشنامه منابع استرس بالاتر از میانه بوده در حالیکه فقط 34% از افراد بدون حادثه امتیاز بالاتر از میانه را نشان دادند که شانس نسبی افراد حادثه دیده در مورد منابع استرس 48/6 به دست آمد.
    نتیجه گیری
    همانطور که از نتایج این مطالعه بر می آید اثر استرس بر روی ایجاد حوادث غیرمرگبار معقول به نظر رسیده و با توجه به بروز بسیار بالای حوادث داشتن یک مدیریت کنترل استرس در محیط کار می تواند بسیار موثر باشد.
    کلیدواژگان: استرس شغلی، حوادث، بنادر، منابع استرس زا، واکنش در برابر استرس
  • افروز اویسی، سید محمدرضا مرتضوی زاده، مهدی ارجمند، حسین فضلی، محمدحسن شیخ ها صفحات 149-157
    مقدمه
    روش های استخراج DNA برای انجام تحقیقات ژنتیک و همین طور آزمایشات تشخیص طبی جهت بیماری هایی که منشاء ژنتیک دارند حائز اهمیت است. همچنین در مورد سرطانها استفاده از روش های استخراجDNA و بررسی ژنی در طول مراحل درمان، بعنوان یکی از روش های آزمایشگاهی مطرح می باشد. حال بررسی آنکه کدام روش استخراج DNA و استخراج از چه نمونه ای بهترین نتیجه را می دهد بسیار مهم خواهد بود.
    روش بررسی
    در این تحقیق از 5 نمونه مختلف شامل 1- خون 2- اسلاید مغز استخوان آرشیوی رنگ شده به روش گیمسا 3- اسلاید خون محیطی آرشیوی رنگ شده به روش گیمسا 4- اسلاید خون محیطی تازه رنگ شده به روش گیمسا و 5- اسلاید خون محیطی رنگ نشده، با سه روش 1- نمک زدن2- جوشاندن و 3- فنل– کلروفرم،DNA استخراج شد. در این تحقیق سه پارامتر کیفیت (Optimal Density:OD)، کمیت (غلظت DNA) و بازدهی یا وضعیت PCR:Polymerase Chain Reaction مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    بهترین کیفیت در نمونه خون با روش نمک زدن (74/1) و کمترین کیفیت در تمام نمونه های مورد بررسی با روش جوشاندن حاصل شد و در مورد اکثر نمونه ها روش نمک زدن و فنل کلروفرمDNA کیفیت مشابهی داشت. در مورد کمیت DNA بیشترین کمیت DNA استخراج شده در تمام نمونه ها مربوط به روش جوشاندن بود (6.7μg/ml) و فقط در مورد نمونه اسلاید رنگ نشده بیشترین کمیت مربوط به روش فنل–کلروفرم بود. در حالیکه در برخی نمونه ها روش فنل–کلروفرم و در برخی دیگر روش نمک زدن کمترین کمیت DNA استخراجی را داشتند. در مورد وضعیت PCR یا بازدهیDNA استخراج شده نمونه خون با هر سه روش 100% بازدهی را داشت. در حالیکه در نمونه های دیگر اسلاید مغز استخوان آرشیوی، اسلاید خون محیطی رنگ شده آرشیوی، اسلاید خون محیطی رنگ شده تازه و اسلاید خون محیطی رنگ نشده تازه بهترین بازدهی مربوط به روش جوشاندن بود(100%، 88%، 84%، 72%).
    نتیجه گیری
    تحقیق حاضر نشان داد که استخراجDNA از نمونه های اسلایدهای مختلف به غیر از نمونه اسلاید خون محیطی رنگ نشده، نتایج خیلی مطلوبی دارد و ذخیره سازی اسلاید خون محیطی رنگ شده تاثیری در نتیجه استخراجDNA نخواهد داشت که این نتیجه برای مطالعات بعدی حائز اهمیت است.
    کلیدواژگان: استخراجDNA، PCR، اسلاید مغز استخوان، اسلاید رنگ شده به روش گیمسا
  • آرش میراب زاده، پریسا پاکدل، کتایون خوشابی، محمدرضا خدایی، گلناز فیض زاده، مرسده سمیعی صفحات 158-167
    مقدمه
    هدف از این مطالعه بررسی نسبت تغییر تشخیص اختلالات خلقی به اسکیزوفرنیا و ارزیابی عوامل موثر بر آن است.
    روش بررسی
    مطالعه به صورت گذشته نگر و تحلیلی – مقایسه ای در سال 1385 بیمارستان رازی به اجرا در آمد. جمعیت مورد مطالعه کلیه ی 176 بیمار بستری در بیمارستان با تشخیص اولیه ی اختلال خلقی در سال 1379 بودند. بیماران به دو گروه واجد تغییر تشخیص از اختلال خلقی به اسکیزوفرنیا و فاقد آن تقسیم بندی شدند و بر اساس متغیرهای مطالعه و استفاده از آزمون های chi-square و T- test مورد مقایسه قرار گرفتند.
    نتایج
    به طور کلی تبدیل اختلال خلقی به اسکیزوفرنیا در 3/31% و به طور اختصاصی در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی عمده و اختلال دوقطبی به ترتیب 3/23% و 9/32% بود. هیچکدام از شاخص های دموگرافیک مورد ارزیابی در این مطالعه در دوگروه تفاوت معناداری را از نظر آماری نشان ندادند ولی از بین شاخص های بالینی به ترتیب، همراهی بیشتر با علائم پسیکوتیک (001/0P=)، شدت بالینی بیماری(016/0P=) و نحوه تدریجی شروع بیماری(027/0P=) با تغییر تشخیص بالینی رابطه ی معنادار آماری داشتند.
    نتیجه گیری
    مورد توجه قرار دادن عوامل خطر اصلی منتج از این پژوهش شامل همراهی بیشتر اختلالات خلقی با علائم پسیکوتیک، علائم شدیدتر بیماری و نحوه تدریجی شروع شاید بتواند رهنمودی برای تشخیص احتمالی اسکیزوفرنیا در آینده ای نزدیک باشد.
    کلیدواژگان: تغییر تشخیص، اختلال خلقی، اسکیزوفرنیا
  • محمدرضا مطیع، محمد قائمی صفحات 168-174
    مقدمه
    کیست هیداتید کبد که توسط انگل اکینوکوکوس گرانولوزوس(Echinococcosis Granulosis) ایجاد می شود، یکی از معضلات بهداشتی در کشورهای اندمیک است. روش های درمانی که تاکنون جهت کیست هیداتید مطرح شده عبارت اند از درمان طبی، درناژ پوستی و جراحی که درمان طبی به دلیل عدم تاثیر کافی و درناژ پوستی به دلیل عوارض ناشی از درمان، درمان اصلی و قطعی نبوده و درمان جراحی به عنوان تنها درمان موثر و اصلی مطرح شده است.
    روش های درمان جراحی به دو دسته اصلی درمان های تهاجمیInvasive)) و محافظه کارانه(Conservative) تقسیم می شوند. در مورد اینکه کدام یک از روش های جراحی در درمان موثرتر است اختلاف نظر وجود دارد. ما در این مطالعه به صورت گذشته نگر نتایج دو روش جراحی کیست هیداتید کبد را مورد بررسی قرار داده ایم.
    روش بررسی
    در این مطالعه پرونده ی 135 بیمار مبتلا به کیست هیداتید کبد را که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند بررسی شد. اعمال جراحی انجام شده به دو گروه محافظه کارانه و تهاجمی تقسیم بندی گردید که در روش محافظه کارانه محتویات کیست و لایه های داخل کیست حذف و در روش تهاجمی کیست و لایه خارجی آن به طور کامل حذف شد.
    نتایج
    از 135 بیمار مبتلا که تحت عمل جراحی قرار گرفتند 74 نفر زن و 61 نفر مرد بودند. 71 بیمار (53%) به روش جراحی محافظه کارانه و 64 بیمار (47%) به روش تهاجمی تحت درمان قرار گرفتند. نسبت عوارض بعد از عمل در دو گروه درمان محافظه کارانه و تهاجمی به ترتیب28 به 19 درصد و عود 5/12 به 5/1 درصد بود. متوسط زمان بستری در گروهی که تحت درمان تهاجمی قرار گرفته بودند (5 به 15) کمتر بود.
    نتیجه گیری
    عوارض بعد از عمل، عود و متوسط زمان بستری در روش درمان تهاجمی کمتر است. در عین حال انتخاب روش درمان به محل، اندازه، تعداد، ارتباط و عدم ارتباط کیست با مجاری صفراوی و عروق و همچنین تجربه جراح بستگی دارد.
    کلیدواژگان: کیست هیداتید کبد، درمان تهاجمی، درمان محافظه کارانه
  • عبدالعظیم ارسالی_فائقه بها ء الدین بیگی_رضا قاسمی صفحات 175-183
    مقدمه
    قارچ ها به میزان زیاد در هوا و محیط اطراف ما وجود دارند و چنانچه شرایط حرارت و رطوبت مناسب باشد باعث رشد و تکثیر آنها می شود. از مهمترین قارچ های آلوده کننده اغذیه که در روند مسمومیت نقش دارند آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس پارازیتیکوس است که در اثر ترشح سم توسط این قارچ ها خوراک دام ها آلوده شده و با مصرف خوراک دام آلوده شیر نیز آلوده می شود.
    روش بررسی
    در این تحقیق جمعا 428 نمونه اعم از شیر خام و پاستوریزه و خوراک دام در فصول مختلف سال در شیراز و حومه نمونه برداری و با یکی از روش های ELISA، TLC مورد آزمایش قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج به دست آمده نشان داد که در 36/43 درصد از نمونه های خوراک دام میزان آلودگی از حد مجاز آفلاتوکسین B1 که ppb 20 می باشد بالاتر بود. در 03/38 درصد از نمونه های شیر خام و 42/14 درصد از نمونه های شیر پاستوریزه میزان آلودگی از حد مجاز تعیین شده یعنی ppb 5/0 بالاتر بود. این تحقیق نشان داد که بین آلودگی شیر خام با آلودگی خوراک دام ارتباط وجود دارد. همچنین میزان آلودگی در فصول تابستان و پائیز بیشتر از زمستان و بهار است که این می تواند ناشی از رطوبت بالا در پائیز و دمای بالا در تابستان باشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده نیاز مبرم به کنترل آلودگی به آفلاتوکسین در خوراک دام و جلوگیری از مصرف خوراک های دامی آلوده از قبیل خوراک مخلوط، ذرت و نان خشک احساس می شود و کنترل ادواری آلودگی به آفلاتوکسین M1 در شیر پاستوریزه خصوصا در فصول پاییز و تابستان ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: آفلاتوکسین (AFM1)M1، آفلاتوکسین (AFB1)B1، شیر گاو، شیر پاستوریزه، خوراک دام، ELISA، TLC
  • سجاد زینلی، صابر رضانژاد، سید محمد مرندی، خلیل خیام باشی صفحات 184-192
    مقدمه
    کوفتگی عضلانی تاخیری نوعی آسیب عضلانی شایع است که حین تمرین درمانی با انقباضات اسنتریک ایجاد می شود. این مورد می تواند با ایجاد درد سبب افت انگیزه و قطع تمرینات بیمار گردد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر ارتعاش (Vibration) بر کوفتگی عضلانی تاخیری بود. فرض ما بر این بود که تمرین ارتعاش، کوفتگی عضلانی تاخیری را کاهش خواهد داد.
    روش بررسی
    30 مرد ورزشکار در دامنه سنی 26-18 سال در مطالعه شرکت کردند. ورزشکاران، حداقل سه سال سابقه فعالیت مستمر ورزشی داشتند. نمونه ها به طور تصادفی در دو گروه ارتعاش VT(15=n) و گروه بدون ارتعاش Non-VT(15=n) قرار گرفتند. اندازه گیری ها شامل زاویه فلکشن زانو(FANG)، آستانه درد فشاری(PPT)، درد عضلانی(SOR) از عضله چهارسر رانی راست و بیشینه نیروی ایزومتریک(MIF) از هر دو چهارسرها، باهم، بود. ارتعاش با فرکانس HZ50 به مدت یک دقیقه روی عضله چهارسررانی راست و چپ گروه VT اعمال شد. سپس هر دو گروه به تمرین اسنتریک پرداختند. تمامی عوامل 24 ساعت پس از تمرین دوباره اندازه گیری شد.
    نتایج
    تمامی نمونه ها کاهش در MIF، PPT، FANGT و افزایش در SOR را در 24 ساعت پس از تمرین نشان دادند. اما یک تفاوت معنی دار آماری بین گروه VT و Non-VT در تمامی عوامل وجود داشت، MIF](000/0= P)، PT(001/0= P)، FANG (02/0= P) و VAS(003/0=P)[، که نشان دهنده تغییر کمتر عوامل اندازه گیری شده، قبل و بعد از مداخله در گروه ارتعاش می باشد.
    نتیجه گیری
    تمرین درمانی همراه با انقباضات اسنتریک به طور قابل ملاحظه ای سبب کوفتگی عضلانی تاخیری می شود، اما کاربرد ارتعاش قبل از تمرین دارای یک اثر کاهنده مفید، در میزان کوفتگی عضلانی تاخیری می باشد.
    کلیدواژگان: درد عضلانی تاخیری، ارتعاش، تمرین درمانی
  • گزارش مورد
  • محمدرضا مرتضوی زاده، محمود کریمی، محمود اخوان تفتی، حسین سلیمانی صالح آبادی، محمدباقر اولیاء، ندا قرهی صفحات 193-196
    مقدمه
    مولتیپل میلوما یک تکثیر بدخیم در پلاسماسل ها است که از یک کلون منفرد ایجاد می شود. تظاهرات آن به صورت درد استخوان یا شکستگی، نارسایی کلیه، استعداد به عفونت، کم خونی، هیپرکلسمی می باشد. سندرم هیپرویسکوزیته از تظاهرات نادر است. کرایوگلبولین ها، ایمونو گلبولین هایی هستند که در درجه حرارت کمتر از 37 درجه سانتیگراد تمایل به رسوب دارند. کرایوگلبولینهای مونوکلونال معمولا با یک اختلال هماتولوژیک مشخص همراه هستند و غالبا بدون علامت اند. دومین مورد مولتیپل میلوما با گانگرن هر چهار اندام را معرفی می کنیم.
    معرفی بیمار: بیمارآقای 77 ساله کشاورز که با یک سابقه 2 هفته ای از سردی، دردناکی و تغییر رنگ انگشتان دست و پا مراجعه کرد که تا نیمه ساعد و نیمه ساق پاها پیشرفت داشت به همراه اروزیون های پوستی در پاها و نقاط تیره رنگ در لاله گوش و تغییر رنگ نوک بینی. در معاینه گانگرن در هر 4 اندام به همراه ایسکمی در نوک بینی و لاله گوش داشت. در الکتروفورز پروتئین های سرم مونوکلونول گاموپاتی داشت. کرایوگلبولین بیمار مثبت بود و بررسی مغز استخوان انفیلتراسیون پلاسماسل های نئوپلاستیک داشت.
    بیمار با تشخیص کرایوگلبولینمی در زمینه مولتیپل میلوما تحت درمان قرار گرفت.
    کلیدواژگان: مولتیپل میلوما، کرایوگلبولینمی، گانگرن
  • مقالات خود آموزی
  • محمد افخمی اردکانی، سید محمد محمدی، محسن زحمتکش صفحات 197-214
    - شناخت آنتی اکسیدانها و تاثیر آنها بر ترشح انسولین در بدن - شناخت رادیکالهای آزاد - بررسی میزان موفقیت کاهش قند خون در درمان با آنتی اکسیدانها - شناخت رابطه استرس اکسیداتیو و عوارض شایع دیابت - بررسی اثر ویتامین ها در کاهش استرس اکسیداتیو - شناخت رابطه میزان قند خون ناشتا و استرس اکسیداتیو
|
  • Kh Forouzannia, H. Hosseini, J. Mirhosseini, Mh Abdollahi, Mh Moshtaghion, A. Shahrad, F. Salehi, H. Peighambary, Mh Rokh Pages 115-121
    Introduction
    Control of post thoracotomy pain is particularly important in prevention of post operative respiratory complications. Several methods are proposed for control of postoperative pain. Cryoanalgesia by freezing of intercostal nerves is able to providing long term pain relief in post operative period which probably results in cutaneous sensory changes.
    Methods
    This clinical trial study was done on 124 patients who underwent CABG surgery. Patients were randomly divided in two groups; control group (group I) and study group (group II). In study group cryoanalgesia was applied intraoperatively on the intercostal nerves. All of the patients received appropriate analgesia on demand in postoperative period. Pain in LIMA harvesting site and sternum was measured by visual analogue pain score before discharge, one and three months following cryoanalgesia. In all of the patient’s, presence of paresthesia was evaluated. The amount of administered analgesics (narcotic, opium, indomethacin) was noted daily. Data of this investigation was analyzed and evaluated using SPSS 11.5 software.
    Results
    Pain score of sternum was higher in study group before discharge and was lower at one and three months after operation than the control group that was statistically significant (P=0.01). Pain score of LIMA region before discharge was higher, at one month post operation was equal and at three months post operative was lower than the control group (P=0.045). Use of morphine and opium was lower (P=0.017) and use of indomethacin was higher in the cryoanalgesia group that was statistically significant (P=0.001). Incidence of paresthesia was lower in the study group (P=0.001).
    Conclusion
    It is proposed that cryoanalgesia is a safe and effective method for reduction of pain and paresthesia and need for analgesics following CABG operation.
    Keywords: Cryoanalgesia, CABG, Postoperative pain, Paresthesia
  • M. Fallah- Tafti*, R. Dehghani- Firoozabadi, H. Fallah- Tafti Pages 122-128
    Introduction
    Infertility is a common complication present in 10-15% of the population. It causes serious problems for the family. There are different methods for evaluation and treatment of infertility. One of the routine tests is hysterosalpingography that was first used in1922 and with changes in types of contrast media and its techniques, it is the primary test for simultaneous evaluation of tube, uterus body and cervix.
    Methods
    This descriptive clinical outcome study was carried out on the base of a case series study. The study was performed on 117 patients who referred for HSG procedure and were followed for 2 years for detection of pregnancy. Data was analyzed by SPSS.14, and statistical tests included student’s t-test, chi-square and Fisher exact test.
    Results
    The mean age of patients was 26±4.7 years. Duration of infertility was 6 years. Of the total, 98(83.8%) cases had one or both patent tubes on HSG. They didn’t have any established causes of infertility after scrutiny of other findings and 51(43.6%) cases became pregnant during 2 years (CI=95%,34.6-52.6%). Notable point was that 86.3% of pregnancies occurred in the first 6-months after HSG procedure.
    Conclusion
    HSG plays a significant role in infertility diagnosis and treatment in spite of the new techniques and methods for infertility diagnosis and treatment so follow up and control of patient for 6 months after HSG is recommended. If HSG fails, other procedures such as laparoscopy can be done.
  • S. Akhavan-Karbasi*, M. Golestan, R. Fallah, F. Mir-Naseri, M. Sadr-Bafghi Pages 129-134
    Introduction
    Genetic and health factors along with ethnicity and geographic location are factors that affect the time of puberty onset. The aim of the present study was to evaluate the mean age of onset of puberty and its stages in boys of Yazd.
    Methods
    This cross- sectional study with random clustering sampling method was conducted on 1018 healthy 9-16 years old male students of Yazd. All cases were examined and evaluated for onset and secondary characters of puberty with inspection of the genital region for pubic hair and scrotum and testicular size according to Tanner classification.
    Results
    The mean age of G2 (onset of testicular growth) and PH2 (onset of pubic hairs growth) was 11.57±1.54 and 12.43±1.07 years. The mean age of G5 (final stage of testicular growth) and PH5 (final stage of pubic hairs growth) was 15.43±0.8 and 15.69±1.1 years. The mean BMI in the early stages of puberty (G2) was 16.32±2.02.
    Conclusion
    The mean age of onset of puberty (G2) in boys of Yazd was 11.5 years that is similar to other researches in other countries.
    Keywords: Puberty, Secondary sexual characteristics, Sexual maturity rating
  • H. Mozaffari-Khosravi*, M. Noori Shadkam, Y. Naghiaee Pages 135-141
    Introduction
    It is generally assumed that 50% of the cases of anemia are due to iron deficiency. The most severe consequence of iron depletion is iron deficiency anemia (IDA), and it is still considered the most common nutrition deficiency worldwide. The main risk factors for IDA include: inadequate iron intake, impaired absorption or transport, physiologic losses associated with chronological or reproductive age, or acute or chronic blood loss, parasite infections such as hookworms, acute and chronic infections, including malaria, cancer, tuberculosis, HIV and other micronutrient deficiencies, including vitamins A and B12, folate, riboflavin, and copper deficiency.
    Methods
    This work as a cross-sectional study was done in 2007-2008 in Yazd. Two hundred girls who participated in the study were selected randomly from eight girl high schools. Five ml venous blood was collected for determination of serum ferritin and cell blood count (CBC). Serum ferritin was determined by using ECLIA method and CBC by cell counter SYSMEX KX21N. Iron deficiency was defined as having serum ferritin values below 12 μ/l. Anemia was defined as having Hemoglobin levels below12 g/dl. Iron-deficiency anemia was considered to be the combination of both.
    Results
    The3 mean age)years) and body mass index (kg/m2) were 15.19±0.7years and 21.5±4.2, respectively. Distribution in the 14, 15 and 16 years and more age groups were 13, 58.5 and 28.5 percent, respectively. Mean of Hemoglobin(g/dl), Hematocrit(%), MCV (fl), MCH (pg), MCHC (g/dl) and ferritin(μ/l) were 12.8±0.9, 38.9±3.0, 80.7±4.3, 26.6±1.8, 33.2±3.6 and 23±18.2, respectively. Of the total, 13.5% were anemic, 68% of which had Iron Deficiency Anemia (9.3% of the total). Iron deficiency was present in 34.7% of the population under study.
    Conclusion
    According to world health organization criteria, anemia is a mild public health problem in this region, but iron deficiency is a significant problem and suitable measures for control and prevention of it should be undertaken.
    Keywords: Anemia, Iron deficiency, Iron deficiency anemia, Girls student
  • M. Zare*, K. Abedi, Gh Halvani, A. Barkhordari, Mr Aminipour Pages 142-148
    Introduction
    Investigation of job stress among people who have experienced accidents could help to recognize causes of events in workplaces. The objective of this study was to measure frequency and severities of work stressors among staff employed at the Hormozgan Ports & Sailing Organization, and determine its relationship with accidents.
    Methods
    This cross-sectional study included 320 Hormozgan Ports & Sailing Organization staff that completed 3 questionnaires including demographic characteristics, stress frequency and stress reaction. Statistical analysis was performed by One way ANOVA and Chi square test.
    Results
    The averages scores from frequency and reaction stressor questionnaires for all of the study population were 88.9 and 16.1 respectively. The scores of stress frequency questionnaire of 78% with history of accidents were more than median, but only 34% without history of accidents had scores more than the median. The Odds Ratio of people with positive history of accidents in stress frequency questionnaire was 6.48.
    Conclusion
    As seen in the results of this study, stress plays a role in non fatal accidents and therefore, quality management for the control of stress in workplaces is a necessity.
    Keywords: Job stress, Accidents, Ports, Stress frequency, Stress reaction
  • A. Oveisi*, M. Mortazavizadeh, M. Arjmand, H. Fazli, Mh Sheikhha Pages 149-157
    Introduction
    DNA extraction methods are very important for genetics research and diagnostic tests. In These methods are also important for detecting genetic diseases or in cancers for investigating genetic changes during cancer progression or treatment. Therefore, selection of the best method for DNA extraction from different samples such as bone marrow (BM) or peripheral blood (PB) and their slides is very important.
    Methods
    In the present research, DNA was extracted from 5 different samples including 1-PB, 2-BM slides stained by Gimsa method, 3-Gimsa stained PB slides from archives, 4-new Gimsa stained PB slides and 5-non stained new PB slides by 3 different methods salting-out, boiling and phonal chloroform method. In all of the groups, three DNA parameters were investigated 1-OD (Optimal Density), 2-DNA concentration and 3-Outcome (PCR results).
    Results
    The best DNA quality was achieved by salting-out method (OD=1.74), while the worst quality was by the boiling method (OD<1.0). The DNA quality of all the samples was similar in the salting-out and phenol chloroform methods. Regarding DNA quantity, the best result was from boiling method (6.7µg / ml). The least amount of DNA was obtained by the phenol chloroform method and salting-out method also resulted in the least quantity of extracted DNA. Regarding the outcome of DNA extraction or the PCR results, all the three methods showed 100% positive results for peripheral blood samples, while boiling method had the best outcome for BM slides, archive stained PB slides, new stained PB slides and non-stained PB slides (100%, 88%, 84% and 72% respectively).
    Discussion
    The present research indicated that except non stained PB slides, the DNA extraction from all other samples showed very good results. In addition, the research showed that there is no difference in DNA extraction of new or archive slides.
    Keywords: DNA extraction, PCR, BM slides, Gimsa stained slides
  • A. Mirabzadah*, P. Pakdel, K. Khoshabi, Mr Khodaei, G. Feiz-Zadeh, M. Samiei Pages 158-167
    Introduction
    The purpose of this study was to assess prevalence and possible variables on the change of diagnosis in mood disorder patients to schizophrenia.
    Methods
    This study was a retrospective and comparative analytic research that was performed in 2006 at Razi psychiatric hospital. The study included all of the 176 patients who were hospitalized in 2000 with diagnosis of a mood disorder. The patients were divided into two subgroups the stable group with a persistent mood disorder diagnosis and the changed group with a changed mood disorder diagnosis to schizophrenia. Data was analyzed by statistical chi-square and t student test.
    Results
    Findings showed that 31.3% of all of the patients shifted toward schizophrenia. 23.3% and 32.9% of patients with major depressive disorders and bipolar disorders shifted toward schizophrenia, respectively. There was no statistical difference between groups in demographic variables, but there was statistical difference in some of the clinical variables such as psychotic features (Pvalue=0.001), severe clinical features (Pvalue=0.016), and gradual onset of disorder (Pvalue=0.027) with change of diagnosis to schizophrenia.
    Conclusion
    Recognition of clinical variables associated with change of diagnosis to schizophrenia such as psychotic features, severe clinical features and gradual onset of disorder will help clinicians in better management of these patients than the past.
    Keywords: Change of diagnosis, Mood disorder, Schizophrenia
  • Mr Motie*, M. Ghaemi Pages 168-174
    Introduction
    Hepatic hydatid cyst is caused by echinococcosis granulosis. It is a major health problem in endemic areas. The modern treatment of hydatid cysts of the liver varies from surgical intervention to percutaneous drainage or medical therapy. A high rate of complications following percutaneous drainage, and ineffectiveness of medical therapy have shown not to be the definitive treatments for the disease. Thus, surgery is still the best choice for the treatment of hydatid cyst of the liver. Surgical treatment methods can be divided into radical and conservative approaches. There is controversy regarding efficacy of the two surgical methods. In this study, we aimed to present a retrospective evaluation of the two surgical methods in patients treated for the hepatic hydatid cyst.
    Methods
    This retrospective study reviewed medical records of 135 patients who underwent surgery for hepatic hydatid cyst from 1997 to 2007. Surgery comprised conservative methods (evacuation of the cyst content and excision of the inner cyst layers) and radical methods (total excision of the cyst and removal of its outer layer).
    Results
    One hundred thirty five patients underwent liver surgery. Conservative surgery was performed for 71 (53%), whereas, the remaining 64 patients (47%) underwent radical surgery. Postoperative complications were 28% and 19%, respectively. Recurrence of the cyst in the conservative and radical surgery groups was noted to be 12.5 and 1.5%, respectively. The mean length of hospital stay was shorter in the radical surgery group (5 vs. 15 days).
    Conclusion
    Radical surgery may be the preferred treatment for the hepatic hydatid cyst because of its low rate of postoperative complications and recurrence, as well as short hospital stay. Selection of the most appropriate treatment depends on the size, number, and location of the cyst(s), and presence of cystobiliary communications, and the availability of an experienced surgeon.
    Keywords: Hepatic hydatid cyst, Radical surgery, Conservative surgery, Top of Form
  • A. Ersali*, F. Baho-Aldini Baigi, R. Ghasemi Pages 175-183
    Introduction
    There are a lot of fungi in the air and our environment that grow and reproduce if the temperature and humidity are suitable. Aspergillus flavus and parasilicus are among the most important food contaminants which have a role in food poisoning. These fungi secrete poisons which contaminate animal feed as well as the milk we get from the animals fed with these foods.
    Methods
    In this study, a total of 428 samples of raw, pasteurized milk and animal feeds were examined in different seasons of the year using ELISA or TLC method.
    Results
    The results revealed that in 43.36% of the animal feed samples, the contamination level was above the permissible level of aflatoxin B1 (20ppb). In 38.03% of raw and 14.42% of pasteurized milk samples, the contamination level was above the permissible level (0.5 ppb). It was also found out that the contamination level was higher in summer and autumn than that in winter and spring. This could be due to higher humidity in autumn and higher temperature in summer. This study also showed that the percentage of contamination in corn was higher. A high percentage of contamination was also found in recycled bread in the samples of AL. The contamination level was low in Fal. Fa, bran and straw samples.
    Conclusion
    Based on these findings, there seems to be a pressing need for controlling aflatoxin contamination in animal feeds and prevention of the use of contaminated animal feeds such as corn and recycled bread. Also rotten analysis of milk and its products is necessary to be performed periodically for detection of aflatoxin contamination.
    Keywords: Aflatoxin M1, Aflatoxin B1, Raw milk, Pasteurized milk, Animal feeds, ELISA, TLC
  • Sajad Zeinali*, Saber Reza-Nejad, Seyed Mohammad Marandi, Khalil Khayam-Bashi Pages 184-192
    Introduction
    Delayed Onset Muscle Soreness (DOMS) is a common strain resulting during therapeutic exercise with eccentric contractions. This pain can result in loss of interest by the patient and eventually in cancellation of the routine. The purpose of the present study was to determine whether vibration could have an affect on delayed onset muscle soreness. We hypothesized that the vibration training would decrease DOMS.
    Methods
    Subjects comprised of 30 male athletes aged 18-26 years. The athletes were involved in regular sports activities since at least three years. Subjects were assigned randomly into two VT (n=15) and Non-VT (n=15) groups. The measurements included the flexed knee angle (FANG), pressure pain threshold (PPT), muscle soreness (SOR) of right quadriceps muscle and maximal isometric force (MIF) of both quadriceps muscles together (Base-line). A vibrator was used to apply 50 Hz vibration on the left and right quadriceps muscles for 1 min in the VT group. Then both groups trained eccentric exercise. All parameters were determined again 24 hours post-exercise (After- activity).
    Results
    All subjects showed a loss in MIF, decrease in PPT, FANG and increase in SOR 24h after eccentric exercise (p=0/000). But the parameters were statistically significantly different in the VT and Non-VT groups [MIF (p=0/000), PPT (p=0/001), FANG (p=0/02), SOR (p=0/003)].
    Conclusion
    Therapeutic exercise with eccentric contractions results in DOMS, but vibration training before exercise is effective and beneficial in decreasing DOMS.
    Keywords: Delayed onset muscle soreness, vibration, therapeutic exercise
  • Mr Mortazavizade*, M. Karimi, M. Akhavan, H. Soleimani, Mb Owlia, N. Gharahi Pages 193-196
    Introduction
    Multiple myeloma represents a malignant proliferation of plasma cells derived from a single clone and it results in bone pain or fracture, renal failure, susceptibility to infections, anemia and hypercalcemia. The hyper viscosity syndrome is rare. Cryoglobulins are immunoglubulins that precipitate at temperatures less than 37degrees Celsius. Monoclonal cryoglobulins are usually present along with a specific hematologic disorder and are often asymptomatic. We report a second case of multiple myeloma with gangrene of all four extremities. Case: The Patient was a 77 year–old farmer with a 2 weeks history of coldness, pain and discoloration of the fingers of both the extremities which had extended to the mid forearm and shin regions. It was accompanied by skin erosions of the lower extremities, dark spots on the ear auricles and discoloration of the tip of the nose. On physical examination, quadrigangrene associated with ischemia of the auricles and tip of nose was seen. Serum proteins electrophoresis demonstrated monoclonal gammopathy and serum was positive for cryoglobulin, Bone marrow study showed neoplastic plasma cells infiltration. The patient was diagnosed as cryoglobulinemia based on multiple myeloma and treated accordingly.
    Keywords: Multiple myeloma, Cryoglobulinemia, Gangrene