فهرست مطالب

Internal Medicine Today - Volume:15 Issue: 2, 2009

Internal Medicine Today
Volume:15 Issue: 2, 2009

  • تاریخ انتشار: 1388/05/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • مهدی حسن زاده دلویی، هما فال سلیمان صفحه 5
    زمینه و هدف
    استاتین اثر مهمی در پیشگیری ثانویه از بیماری های قلب و عروق دارد ولی هنوز در خصوص زمان شروع آن بعد از حوادث حاد کرونری اختلاف نظرهایی وجود دارد. ما در این مطالعه به بررسی تاثیر بیشتر این داروها در شروع زودرس می پردازیم.
    روش تحقیق: در این مطالعه مداخله ای دو گروه 150 نفره از بیماران مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد با قطعه ST بالا رفته در مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1386- 1385 انتخاب شدند. در یک گروه بلافاصله بعد از تشخیص انفارکتوس، استاتین تجویز شده و در گروه دوم به هر دلیلی یا استاتین تجویز نشده و یا با تاخیر شروع شده است. سپس مرگ و میر بیمارستانی این دو گروه در 7 روز اول با استفاده از آزمون های آماری Student t-test و کای دو مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است.
    یافته ها
    مرگ و میر بیمارستانی بیمارانی که به طور زودرس تحت درمان با استاتین قرار گرفته اند کمتر از گروه کنترل بوده و پیش آگهی بهتری در این گروه مشاهده شد. حوادث قلبی عروقی ناگهانی نیز در گروه مورد مطالعه کاهش داشته است.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد تجویز هر چه سریعتر استاتین در بیماران مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد می تواند منجر به کاهش مرگ و میر بیمارستانی و بهبود و پیش آگهی بیماران گردد.
    کلیدواژگان: استاتین، انفارکتوس حاد میوکارد، مرگ و میر
  • ابوالفضل کامکار صفحه 11
    زمینه و هدف

    امروزه به خوبی می دانیم که رادیکال های آزاد در تغییرات مولکولی و جهش ژنی در بعضی از موجودات زنده نقش دارند. با توجه به دخالت فشارهای اکسیداتیو در ایجاد برخی از بیماری ها علاقه دانشمندان به طرف ترکیبات فعالی که بتواند میزان این فشارها را به حداقل برساند جلب شده است. آنتی اکسیدان هایی که بتواند جلوی روند اکسیداسیون را گرفته و یا آنرا به تاخیر بیاندازند به نظر می آید که در پیشگیری از تعدادی از بیماری ها می تواند حائز اهمیت باشد. تعدادی از این آنتی اکسیدانها توسط گیاهان و به عنوان متابولیت های ثانویه سنتز می شوند. هدف از این مطالعه، ارزیابی قدرت آنتی اکسیدانی اسانس و عصاره اتانولی شوید ایرانی می باشد.
    روش تحقیق: در این تحقیق فعالیت آنتی اکسیدانی اسانس و عصاره اتانولی شوید با استفاده از دو روش 2و2 دی فنیل-1- پیکریل هیدرازیل بر مبنای درصد مهار تولید رادیکال آزاد و مهار اکسیداسیون لینولئیک اسید در سیستم بتاکاروتن- لینولئیک اسید، تعیین گردید.

    یافته ها

    در مهار رادیکالهای آزاد و پایدار، غلظت مهاری 50% اسانس و عصاره اتانولی شوید به ترتیب 41000 میکروگرم در میلی لیتر و 340 میکروگرم در میلی لیتر و در ممانعت از اکسیداسیون لینولئیک اسید در سیستم بتاکاروتن- لینولئیک اسید در غلظت 2 گرم در لیتر، 32 و 56 درصد اثر مهاری توسط آنها ثبت گردید. در ارتباط با بوتیلیتد هیدروکسی تولوئن، مقادیر 5 میکروگرم در میلی لیتر و 95% به ترتیب در آزمایشهای مهار رادیکالهای آزاد و سیستم بتا کاروتن – لینولئیک اسید به دست آمد.

    نتیجه گیری

    نتایج بدست آمده نشان داد که قدرت آنتی اکسیدانی عصاره اتانولی به صورت معنی داری (05/0p<) نسبت به قدرت آنتی اکسیدانی اسانس قوی تر می باشد که دلیل آن تفاوت در میزان ترکیبات فنلی آنها می تواند باشد. یک ارتباط قوی بین قدرت آنتی اکسیدانی و میزان ترکیبات فنلی وجود دارد. قدرت آنتی اکسیدانی بوتیلیتد هیدروکسی تولوئن بالاتر از اسانس و عصاره اتانولی شوید بود.

    کلیدواژگان: فعالیت آنتی اکسیدانی، اسانس، عصاره، شوید ایرانی
  • رقیه رحمانی بیلندی، علیرضا مسلم، محمدرضا رحمانی بیلندی، فریبا عسکری صفحه 17
    زمینه و هدف
    سیاست ناشتا نگه داشتن زنان در طول زایمان یکی از مداخلات غیر ضروری پزشکی می باشد که تاکنون مطالعات علمی از آن حمایت نکرده اند. به علت محدود بودن مطالعات و همچنین متفاوت بودن نتایج حاصل از آنها، در حال حاضر سیاست واحدی جهت تغذیه زنان در طول زایمان وجود ندارد و از آنجا که برای یک سیاست واحد تغذیه ای در طول زایمان نیاز به مطالعات بیشتری می باشد، این مطالعه جهت تعیین تاثیر دریافت مواد غذایی بر پیامد مادری و جنینی زنان باردار کم خطر انجام شد.
    روش تحقیق: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی است که در بیمارستان 22 بهمن شهر گناباد انجام شد. تعداد 180 زن باردار کم خطر، به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. در گروه مداخله (87=n) زنان در طول فاز فعال زایمان هر یک ساعت یکی از سه رژیم (سه عدد خرما همراه با 110 سی سی آب، سه عدد خرما همراه با 110 سی سی چای یا 110 سی سی آب پرتقال) که حاوی 60 کیلو کالری انرژی می باشند، انتخاب و مصرف نمودند. جهت واحدهای پژوهش در گروه کنترل از برنامه روتین بیمارستان (سیاست ناشتا نگه داشتن زنان در طول زایمان) استفاده شد.
    یافته ها
    بر اساس یافته های این پژوهش، طول مرحله دوم زایمان در گروه مداخله کوتاه تر از گروه کنترل بود (047/0=p) ولی تفاوت معنی داری از نظر طول فاز فعال زایمان و حجم استفراغ، در دو گروه مشاهده نگردید (05/0p>).
    نتیجه گیری
    دریافت مواد غذایی حاوی کربوهیدرات در طول زایمان علی رغم عدم افزایش بروز استفراغ باعث کوتاه شدن طول مرحله دوم زایمان می شود.
    کلیدواژگان: مواد غذایی، طول زایمان، پیامد مادری، کارآزمایی بالینی
  • مرتضی زنده دل خیبری، جواد قهاری، غلامحسن واعظی، نبی شریعتی فر صفحه 24
    زمینه و هدف
    کاکوتی یکی از گیاهان دارویی سنتی است که به طور وسیعی به عنوان یک آرام بخش ملایم، اسپاسمولیتیک و عامل ضد باکتریایی استفاده می شود. در این مطالعه اثر عصاره آبی- الکلی کاکوتی بر درد احشایی مورد بررسی قرار گرفت.
    روش تحقیق: این مطالعه تجربی بر روی 40 موش سوری نر نژاد N-MRI انجام شد (g3±28). حیوانات به طور تصادفی به گروه های کنترل، کنترل مثبت و دریافت کننده عصاره کاکوتی تقسیم شدند. گروه های کنترل و کنترل مثبت به ترتیب سرم فیزیولوژی و ایندومتاسین (mg/kg5) و گروه های درمانی نیز دوزهای50، 75 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم از عصاره کاکوتی را به صورت داخل صفاقی دریافت کردند. 30 دقیقه بعد از هر تجویز داخل صفاقی، حیوانات برای القای درد احشایی تحت تزریق اسید استیک 6/0% (ml/kg10) قرار گرفته و اثرات ضد دردی با شمارش تعداد رایت ها در مدت 30 دقیقه تعیین گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معنی داری 05/0>p مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    عصاره آبی- الکلی گیاه کاکوتی با دوزهای 50، 75 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم و ایندومتاسین با دوز mg/kg5 کاهش معنی داری را در پاسخ به درد در مقایسه با گروه کنترل ایجاد کردند. ضمنا حداکثر تاثیر با دوز 75 میلی گرم بر کیلوگرم مشاهده گردید (05/0>p).
    نتیجه گیری
    این مطالعه اثرات ضد دردی گیاه کاکوتی را در مقایسه با ایندومتاسین تایید می کند، هر چند نیاز به مطالعات بیشتری برای یافتن یک جایگاه مناسب برای اثر آنتی اسپاسمودیک گیاه کاکوتی می باشد.
    کلیدواژگان: کاکوتی، درد احشایی، ایندومتاسین، تست رایتینگ
  • حسین مختاریان دلویی، محمد محسن زاده، محمد قهرمانی، مهدی مشکی، محمد جواد فانی صفحه 30
    زمینه و هدف
    کمپیلوباکتر یکی از علل عمده گاستروانتریت در انسان بوده و گوشت طیور به عنوان مهمترین عامل انتقال باکتری به انسان مطرح می باشد. مطالعه حاضر به منظور تعیین میزان شیوع کمپیلوباکتر در لاشه های طیور کشتارگاه شهرستان گناباد صورت پذیرفت.
    روش تحقیق: در این مطالعه مقطعی- کاربردی تعداد 100 نمونه از لاشه های طیور، به صورت تصادفی ساده انتخاب و با استفاده از روش نمونه گیری Rinse test به منظور شناسایی کمپیلوباکترها مورد بررسی قرار گرفتند. بعد از قرار گرفتن نمونه ها در محیط غنی کننده اگزتربراث، در محیط انتخابی اسکایروآگار حاوی 5% خون دفیبرینه اسب کشت و بعد از انکوباسیون به مدت 48 ساعت در دمای در شرایط میکروائروفیلیک، کلنی های مشکوک گرم منفی و میله ای شکل جهت آزمایشهای اکسیداز، کاتالاز، هیدرولیز هیپورات و حرکات دارتی شکل مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    از مجموع 100 نمونه مورد بررسی، 31 نمونه (31%) از لحاظ وجود کمپیلوباکتر مثبت تشخیص داده شد. آزمایشهای بیوشیمیایی کمپیلوباکترهای جدا شده نشان داد که میزان شیوع کمپیلوباکتر ژژونی (29/61%) بیشتر از کمپیلوباکترکولای (71/38%) بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به وجود کمپیلوباکتر در لاشه های طیور، پخت کامل گوشت طیور، شستشوی صحیح لاشه و بهبود کنترل کیفی لاشه ها جهت گونه های کمپیلوباکتر در کشتارگاه ضروری است.
    کلیدواژگان: کمپیلوباکتر ژژونی، کمپیلوباکترکولای، لاشه طیور، گناباد
  • راضیه نصیرزاده، کاظم رسول زاده طباطبایی صفحه 36
    زمینه و هدف
    ادراک مفهوم خداوند یک نمونه از چندین شیوه متعددی است که برای شناسایی باورهای مذهبی در افراد به کار گرفته شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه باورهای مذهبی با راهبردهای مقابله با تنیدگی در دانشجویان دانشگاه شیراز اجرا گردید.
    روش تحقیق: در این مطالعه 251 نفر از دانشجویان با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه های مفهوم خداوند و سبک های مقابله مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام به کار گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از تحلیل یافته ها نشان داد که بین سبک مقابله مساله مدار با ادراک مفهوم نیک خواهی خداوند، لایتناهی بودن او و نیز ادراک ارزشمند بودن خداوند رابطه مثبت و با تصور خداوندی نامربوط، تنبیه گر و دور و غیر قابل دسترس رابطه منفی وجود دارد. ادراک خداوند به عنوان نیک خواه به تنهایی توانایی12 درصد پیش بینی راهبردهای مقابله مساله مدار را دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نقش قابل توجه دین در سلامت، اهمیت دادن به آن در حیطه های آموزش و درمان می تواند کمک زیادی به بهبود سلامت روانی جامعه نماید.
    کلیدواژگان: باورهای مذهبی، مفهوم خداوند، راهبردهای مقابله، تنیدگی
  • مهدی بهدانی، کیارش قزوینی، علیرضا محمدزاده، علی صادقیان صفحه 46
    زمینه و هدف
    حنا گیاه کوچکی است که دارای خاصیت درمانی شناخته شده ای می باشد. به طوری که در زمانهای گذشته از این گیاه جهت بهبود زخمهای پوستی استفاده می نمودند. در این مطالعه ما فعالیت ضد میکروبی عصاره ی حنا را بر علیه باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس (باکتری گرم مثبت) و سودوموناس آئروژینوزا (باکتری گرم منفی) با پایین ترین غلظتی که از رشد میکروارگانیسم ها جلوگیری می کند (MIC)، بررسی نمودیم.
    روش تحقیق: در بررسی فعالیت ضد میکروبی عصاره ی حنا از 25 نمونه بالینی استافیلوکوکوس اورئوس و 25 نمونه سودوموناس آئروژینوزا استفاده گردید. عصاره های حنا مورد استفاده در این آزمایش شامل عصاره ی آبی و عصاره ی اتانولی بودند که فعالیت ضد میکروبی عصاره ها توسط آزمایش رقیق سازی آگار انجام گرفت.
    یافته ها
    نتایج، محدوده وسیعی از فعالیت عصاره های آبی و اتانولی حنا علیه باکتری های استفاده شده را نشان دادند. به طوری که MIC 50 به ترتیب برای استافیلوکوکوس اورئوس و سودوموناس آئروژینوزا در عصاره آبی mg/ml 5/2 وmg/ml 10 و در عصاره اتانولی mg/ml3 و mg/ml 5/3 می باشد.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه استفاده از حنا را در درمان عفونت های پوست و زخم پیشنهاد می نماید و همچنین به نظر می رسد که این ماده طبیعی می تواند عامل امید بخش در پیشگیری و درمان بیماری های پوستی باشد.
    کلیدواژگان: حنا، فعالیت ضد میکروبی، استافیلوکوکوس اورئوس، سودوموناس آئروژینوزا
  • دردی قوجق، علیجان احمدی آهنگر، محمد اسماعیل شهاب الدین، مهدی زند امامی صفحه 52
    زمینه و هدف
    در مطالعات قبلی میزان کلسیم و منیزیم در خون در بیماران میگرنی مورد بررسی قرار گرفته است، میزان کلسیم و منیزیم خون نشان دهنده وضعیت این یونها در این شرایط نمی باشد. لذا این پژوهش برای بررسی میزان کلسیم و منیزیم در داخل سلول انجام شده است. هدف این پژوهش اندازه گیری میزان منیزیم و کلسیم در اریتروسیت بیماران میگرنی است.
    روش تحقیق: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی مقدار منیزیم و کلسیم اریتروسیت در تعداد 21 نفر گروه بیمار میگرنی و 24 نفر گروه کنترل اندازه گیری شد. مقدار کلسیم و منیزیم توسط اتمیک ابزربشن اندازه گیری شد.
    یافته ها
    در این پژوهش بین کلسیم و منیزیم دو گروه اختلاف وجود داشت. به طوری که گروه میگرنی ها مقدار منیزیم بالاتر در مقایسه با گروه کنترل داشتند (516/0± 409/8 در برابر 687/0± 866/7 میلی گرم در میلی لیتر) اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود (05/0p>). همچنین در گروه بیمار در مقایسه با گروه کنترل کلسیم اریتروسیت بیشتر بود (453/0± 255/14 در برابر 176/0±799/3 میلی گرم در میلی لیتر) اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (05/0p<). داده ها بر حسب مقدار میانگین ± انحراف معیار بیان شده است و اختلاف گروه ها با تست آماری Student t-test بررسی شد.
    نتیجه گیری
    تغییرات مقدار کلسیم و منیزیم اریتروسیت بیماران میگرنی پژوهش حاضر، نتایج مطالعات قبلی را در خصوص نقش و اهمیت کلسیم و منیزیم در این دسته از بیماران تایید کردند. یافته ها نشان می دهند که میزان منیزیم و کلسیم اریتروسیت در بیماران میگرنی نسبت به کنترل متغیر است. در آینده می توان با کنترل میزان کلسیم و منیزیم بیماران میگرنی در بهبود شرایط این دسته از بیماران استفاده نمود.
    کلیدواژگان: اریتروسیت، بیماران میگرنی، کلسیم، منیزیم، اتمیک ابزربشن
  • موسی سجادی، نبی شریعتی فر، محمد مطلبی، عباسعلی عباس نژاد، کوکب بصیری مقدم، سید حسین ناظمی صفحه 58
    زمینه و هدف
    مصرف روز افزون مواد روانگردان در بین جوانان یکی از بلایای جوامع امروزی است. با توجه به جدید بودن این مواد به نظر می رسد آگاهی افراد در مورد مواد روانگردان کافی نیست، لذا این پژوهش با هدف تعیین آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه های گناباد در مورد داروهای روانگردان و شیوع سوء مصرف آن انجام پذیرفت.
    روش تحقیق: این مطالعه توصیفی در مورد 350 نفر از دانشجویان دانشگاه های آزاد، علوم پزشکی و پیام نور گناباد در سال 1387 انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه ای مشتمل بر سوالاتی در مورد آگاهی، نگرش و مصرف مواد روانگردان بود. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری کای اسکوئر، آزمون دقیق فیشر و تی دانشجویی در سطح معنی داری 05/0 >p مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    آگاهی 7/21% از دانشجویان در سطح ضعیف، 1/77% متوسط و تنها 1/1% آگاهی خوب داشتند و نگرش 4/15% از دانشجویان ضعیف، 1/63% متوسط و 4/21% نگرش خوب داشتند. شیوع سوء مصرف مواد روانگردان 6% بود که با سطح نگرش، جنس، محل سکونت، میزان درآمد، شغل پدر و سوء مصرف مواد رابطه معنی داری داشت (05/0 >p).
    نتیجه گیری
    به طور کلی آگاهی و نگرش دانشجویان در مورد مواد روانگردان مطلوب نیست. نگرش نادرست، امکانات مالی زیاد و زندگی در خانه های استیجاری دانشجویی که نظارت کمتری بر آنها می شود از عوامل موثر بر گرایش به مصرف این مواد هستند. به نظر می رسد برنامه ریزی های اساسی جهت ارتقاء آگاهی و نگرش دانشجویان، توجه و نظارت بیشتر والدین و موسسات آموزشی بر دانشجویان ضروری باشد.
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، مواد روانگردان، دانشجو
  • بهرام پورسیدی، حسین طاهری، منصور صفایی، فاطمه نادری پور صفحه 65
    مقدمه
    فتق مزوکولیک بسیار نادر است به گونه ای که شیوع دقیق آن هنوز نامشخص می باشد. تظاهرات بالینی آن غیراختصاصی بوده و از استفراغ های صفراوی و دردهای مزمن شکمی که با غذا خوردن تشدید می شود تا موارد بدون علامتی که حین یک عمل جراحی به طور اتفاقی کشف می شوند، متغیر است. تشخیص قبل از عمل آن علی رغم تکنیکهای رادیوگرافیک موجود هنوز مشکل است.
    شرح مورد: در این مطالعه یک مرد 43 ساله با علائم بالینی انسداد روده باریک، بدون سابقه ای از عمل جراحی قبلی و با تشخیص فتق مزوکولیک معرفی می شود.
    نتیجه گیری
    از آنجایی که فتق مزوکولیک می تواند با ایجاد ولولوس یا استرانگولاسیون تهدید کننده حیات بیمار باشد، تشخیص زودرس آن ضروری است. شک بالینی قوی و اقدام جراحی سریع در این بیماران باعث کاهش عوارض و مرگ و میر می گردد.
  • راهنمای (قابل تجدید نظر) درمان دارویی ضد ویروس در موارد قطعی یا مشکوک ابتلا به ویروس آنفلوانزای A با منشاء خوکی و همچنین موارد تماس نزدیک
    صفحه 70
|
  • Dr. A. Kamkar Page 11
    Background And Aim

    Today we know well that radicals cause molecular transformations and gene mutations in many types of organisms. Oxidative stress is well- known to cause many diseases, and scientists in many different disciplines became more interested in natural sources which could provide active compounds to prevent or reduce its impacts on cells. Antioxidants, which can inhibit or delay the oxidation of an oxidizable substrate in a chain reaction, therefore, appear to be very important in the prevention of many diseases. The number of antioxidant compounds synthesized by plants as secondary products. This study was designed to evaluate antioxidant activity of the essential oil and ethanolic extract of Iranian Anethum graveloens.

    Materials And Methods

    In this research antioxidant activities of the samples were determined by two different test systems namely 2, 2-diphenyl-1-picrylhydrazyl (DPPH) and ß-carotene/linoleic acid assays.

    Results

    The essential oil of Anethum graveloens and their extract were able to reduce the stable free radical DPPH with an IC50 of 41000, 340 μg/mL and in ß-carotene/linoleic acid assay, exhibiting 32% and 56% inhibition at 2 g/m L, respectively. These parameters in BHT were 5 μg/mL and 95%, respectively.

    Conclusion

    In conclusion, the antioxidant activity of ethanolic extract of Anethum graveolens was significantly higher than that of essential oil (p<0.05), which was due to difference in their phenolic content. A high correlation was found between the antioxidant activity and total phenolic content.

  • Rahmani B., Dr. Ar. Moslem, Mr. Rahmani B., F. Askari Page 17
    Background And Aim
    The “nil by mouth” policy of women during labor is an unnecessary medical intervention however no science evidence has supported it. Up to now the finding from trials, which examined the effecting during labor on birth outcomes, does not provide convincing evidence to change practice. Changing policy NPO for women during labor require many trials. This study examined the effect of food intake during the first stage of labor on maternal and fetal outcomes in the low-risk pregnant women.
    Materials And Methods
    This study is a randomized clinical trial which was done in 22 Bahman hospital in Gonabad. 180 low-risk pregnant women in active phase of labor randomly were assigned to either an intervention or usual care group. Women in the intervention group (n=87) were selected and received one of the three diets (three dates and water or three dates and tea or 110 cc of orange juice) during the active phase of labor. Conversely, the control group (n=90) underwent fasting.
    Results
    The second phase of labor duration was smaller than that of the control (p=0.047). The incidence of vomiting and active stage labor length were unaffected by food intake.
    Conclusion
    The intake of carbohydrate foods during labor cause the reduction of the second stage of labor duration in spit of lack of accelerated vomiting incidence.
  • J. Ghahhari, Dr. Ghh. Vaezi, Dr. N. Shariatifar, Dr. M. Zendehdel Kh Page 24
    Background And Aim
    Ziziphora tenuior is a traditional herbal medicine widely used as a mild sedative, spasmolytic and antibacterial agent. In this study the effect of hydroalcoholic extract of Ziziphora tenuior on visceral pain was investigated.
    Materials And Methods
    This experimental study performed on 40 N-MRI male mice (28±3g). Animals were randomly grouped into control, positive control and receivers of Ziziphora tenuior extract. Control and positive control groups received normal saline and indomethacin (5mg/kg), respectively. Treatment groups were injected with 50, 75 and 100 mg/kg of hydroalcoholic extract of Ziziphora tenuior. All injections were performed intraperitonealy (ip). Animals were injected with acetic acid 0.6% (10ml/kg) for visceral pain induction, 30 minutes after of each intraperitoneal administration. Antinociceptive effects were recorded by counting the number of writhes during 30 minutes. The data were analyzed by SPSS statistical software and One-Way ANOVA test. The significant was shown with (p <0.05).
    Results
    Hydroalcoholic extract of Ziziphora tenuior at 50, 75 and 100 mg/kg and Indomethacin (5mg/kg) induced a significant reduction in pain response when compared to control group. Meanwhile, 75mg/kg of extract showed the most effect (p <0.05).
    Conclusion
    This study confirms the antinociceptive properties of Ziziphora tenuior in comparison to Indomethacin, however further studies are necessary to find out a suitable place for antispasmodic effect of Ziziphora tenuior.
  • Mj. Fani, Dr. H. Mokhtarian D., Dr. M. Mohsenzadeh, Dr. M. Ghahramani, Dr. M. Moshki Page 30
    Background And Aim
    Campylobacter is a major cause of human bacterial gastroenteritis and poultry meat is an important source of human outbreaks of campylobacteriosis. The aim of this study was to determine the prevalence of campylobacter in poultry carcasses in Gonabad poultry slaughterhouse.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, a number of 100 samples from broiler poultry carcasses were randomly collected by using rinse test in Gonabad poultry slaughterhouse. The samples after enrichment in Exeter broth were plated on skirrow agar with 5% hemolysed, defibrinated horse blood and then incubated for 48 h at 42C in microaerophilic condition. Suspected colonies with gram negative staining and rod shape were tested for oxidase, catalase, hippurate hydrolysis and Darty mortality.
    Results
    from 100 examined samples, 31 (31%) were found positive for campylobacter spp. Biochemical differentiation of the produced campylobacteria isolates showed that C.jejuni was frequently isolated (61.29%) than C.coli (38.71%).
    Conclusion
    The present results showed that chicken carcasses proved to be reservoir of campylobacter. Consequently, implementation of good cooking techniques and washing carcasses perfectly are necessary. It is also necessary to improve quality control for campylobacter spp. in chicken abattoirs.
  • R. Nasirzadeh, Dr. K. Rassolzadeh Tabatabaie Page 36
    Background And Aim
    Conceptualization of God is one way in which the multivariate domain of religious beliefs has been operationalized. This study was carried out in order to evaluate the relationship between Religious beliefs and coping strategies in students of Shiraz University.
    Materials And Methods
    In this study, 251 college students were selected by using a stratified random sampling procedure. Carver’s coping strategies questionnaire and Gorsuch's God concept scale were used for data collection. The data was analyzed using Pearson correlation coefficient and step-by- step regression.
    Results
    The result showed that problem-focused coping strategy was found to correlate positively with the benevolent, omni-ness, valuable God concept and negatively with the irrelevant, punishing, distinctness God concept. Benevolent god concept is capable to predict problem directed strategies nearly 12 percent itself.
    Conclusion
    Considering the significant role of religion in heath, emphasizing on it in the field of training and treatment could be helpful in improving mental health of the society.
  • M. Behdani, Dr. K. Ghazvini, Ar. Mohammadzadeh, Dr. A. Sadeghian Page 46
    Background And Aim
    Henna is a small shrub known for healing attributes. In this study we evaluate the antimicrobial activity of Henna extract against Staphylococcus aureus and Pseudomonas aeroginosa by detecting the lowest concentration that inhibits the growth of the microorganism.
    Materials And Methods
    The antimicrobial activities of Henna extracts were determined against twenty five isolates of Staphylococcus aureus and 25 isolates of Pseudomonas aeroginosa. Primarily the antimicrobial activity of the extracts was determined using agar dilution assay, as recommended by the National Committee for Clinical Laboratory Standard (NCCLS).
    Results
    The results demonstrate a wide range of activities of the different extracts against the bacteria tested. MIC50 for Staphylococcus aureus and Pseudomonas aeroginosa in watery extract was 2.5 mg/ml and 10 mg/ml and in ethanolic extract was 3 mg/ml and 3.5 mg/ml respectively.
    Conclusion
    These findings support the use of Henna in the treatment of skin and wound infection. Also Henna appears to be a promising agent for prophylaxis against skin disease.
  • Dr. D. Qujeq, Dr. Aj. Ahmadi Ahangar, Me. Shahabadin, M. Zande Emami Page 52
    Background And Aim
    Previous studies were carried out on blood subjects with migraine. Blood calcium and magnesium don’t reflect the body content of it. This research was designed to measure intra cellular magnesium and calcium concentration. The aim of this study was to measure red blood cell magnesium and calcium in patients with migraine.
    Materials And Methods
    In this research Red blood cell magnesium and calcium concentration were measured in 21 patients with migraine and 24 normal subjects without migraine. Magnesium and calcium levels were determined by atomic absorption.
    Results
    In this study differences between the magnesium and calcium levels in the two study groups were found. In comparison with normal subjects, migraine patients had higher red blood cell magnesium levels (8.409 ± 0.516, 7.866 ±0.687 mg/ml, p>0.05). Also, In comparison with normal subjects, migraine patients had higher red blood cell calcium levels (14.255 ±0.453, 3.799 ±0.176 mg/ml, p<0.05). The data were expressed as the mean ± the standard deviation, and they were statistically analyzed with Student t-test.
    Conclusion
    Change calcium, magnesium level in migraine agreement with previous studies of a possible role for magnesium and calcium in migraine patients. Therefore, according to our data changing magnesium and calcium levels is related to migraine pathophysiology. In future with control calcium and magnesium level in migraine patients, we can use for improving the status.
  • M. Sajjadi, Dr. N. Shariatifar, M. Matlabi, Aa. Abbasnezhad, K. Basiri, H. Nazemi Page 58
    Background And Aim
    Daily increasing usage of psychoactive drugs among youth is one of the significant damages and catastrophic cases of today. Since these substances are new, the people information is not enough about them, and then this study was conducted to determine the knowledge and attitude levels of Gonabad university students toward psychoactive drugs and its abuse prevalence.
    Material And Methods
    This descriptive study was done on 350 students of Gonabad universities of Payam-e-noor, Azad and medical sciences in 2008. Research tool was a questionnaire including some questions on student’s knowledge, attitude and usage of psychoactive drugs. The collected data analyzed by SPSS 11.5 by statistical tests such as chi-square, Fisher exact test and Student t- test (p<0.05).
    Results
    The knowledge of 21.7% of the students was weak, 77.1% average, just 1.1% was well and the attitude of 15.4% was weak, 63.1% average, and 21.4% was well. The prevalence of drug abuse was 6% that had a meaningful relationship with attitude and sex, dwelling location, income, father job and other substance abuse.
    Conclusion
    In general, the student knowledge and attitude toward psychoactive drugs is not well. Incorrect attitude well-being life, live in rent houses without enough control over it, are from effective factors for tendency to these substance abuse. It seems that basic programs design is necessary to improve knowledge and attitude of students, parents and educational institutions more control over their children and students
  • Dr. B. Purseyedi, Dr. H. Taheri, Dr. M. Safaei, F. Naderipour Page 65
    Background
    Mesocolic hernias are extremely rare. Their exact incidence is still unknown. The clinical features are nonspecific and range from bilious vomiting and chronic abdominal pain exacerbated by meals, to asymptomatic presentations incidentally discovered during surgery. Preoperative diagnosis still is difficult in spite of imaging techniques currently available. Case report: In this study we report mesocolic hernias in 43 year-old male patient, which presented as small bowel obstruction without any prior abdominal surgery.
    Conclusion
    Since mesocolic hernia can become life threatening if complications of obstruction by strangulation or volvulus occur, early diagnosis of this disorder is essential. A high index of suspicion with prompt surgical intervention may be the key to the reduction of morbidity and mortality in such patients.