فهرست مطالب

خون - سال ششم شماره 3 (پیاپی 24، پاییز 1388)

فصلنامه خون
سال ششم شماره 3 (پیاپی 24، پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/08/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • ثمین علوی، فاطمه ملک، عزیز اقبالی، محمد تقی ارزانیان، شهین شمسیان، اذن الله آذرگشب صفحه 165
    سابقه و هدف ایدیوپاتیک ترومبوسیتوپنیک پورپورا(ITP)، یکی از علل شایع ترومبوسیتوپنی در اطفال می باشد. هدف از این مطالعه بررسی خصوصیات دموگرافیک، تظاهرات بالینی، عوامل مستعدکننده به مزمن شدن بیماری و وضعیت کمی مگاکاریوسیت های مغز استخوان کودکان مبتلا به ITP بود.
    مواد و روش ها این مطالعه به صورت گذشته نگر وتوصیفی در بیمارستان کودکان مفید تهران و با بررسی پرونده بیماران مبتلا به ITP که در فاصله سال های 1387 - 1382 بستری گردیده بودند، انجام شد. اطلاعات بیماران از پرونده ها استخراج و در فرم جمع آوری داده ها درج شد. لام حاصل از آسپیراسیون مغز استخوان بیماران از فایل های موجود استخراج و توسط مجری اول بازبینی شد و سپس داده ها وارد برنامه نرم افزاری 5/11 SPSS گردید و توسط آزمون های t و کای دو آنالیز شد.
    یافته ها از 153 بیمار، 81 نفر(9/52%) مذکر و 72 نفر(1/47%) مونث بودند. میانگین سنی 9/3 ± 42/4 سال بود. 8/70% بیماران مبتلا به ITP حاد و 2/29% بیماران مبتلا به ITP مزمن بودند. 9/54% بیماران دارای پتشی سرو گردن، 7/32% بیماران دارای پتشی قفسه سینه و 5/89% بیماران دارای پتشی اندام ها بودند. از 153 بیمار، 147 نفر تحت آسپیراسیون مغز استخوان قرار گرفته بودند که در 2/61% مگاکاریوسیت های مغز استخوان افزایش یافته، در 32% تعداد مگاکاریوسیت ها نرمال و در 8/6% تعداد مگاکاریوسیت های مغز استخوان کاهش یافته بود.
    نتیجه گیری در مطالعه حاضر، تفاوتی بین حاد و مزمن بودن بیماری و تعداد مگاکاریوسیت های مغز استخوان یافت نشد، هم چنین بین پاسخ به درمان اولیه و ازمان بیماری همراهی دیده نشد. در بیمارانی که شروع بیماری به صورت بی سر و صدا بود، شانس مزمن شدن بیشتر بود.
    کلیدواژگان: ایمیون ترومبوسیتوپنیک پورپورا، کودک، مغز استخوان، پلاکت های خون
  • علیرضا نیکان فر، سید هادی ملجایی، عباسعلی خاکباز صفحه 175
    سابقه و هدف تحقیقات زیادی شواهد قطعی از وجود موارد مثبت دئوکسی نوکلئوتیدیل ترانسفراز انتهایی در برخی زیر گروه های لوسمی میلوئیدی حاد را نشان داده اند. تقریبا در نیمی از تحقیقات، بروز TdT با پیش آگهی ضعیف مرتبط بوده است. میزان بروز موارد مثبت TdT در این بیماران متفاوت است. این مطالعه برای تعیین میزان بروز TdT در بیماران AML در جامعه ما و میزان مثبت بودن آن در زیر گروه های مورفولوژیک و گروه های مختلف سن و جنس انجام گرفت.
    مواد و روش ها مطالعه انجام شده از نوع توصیفی تحلیلی بود. در این مطالعه تعداد 101 بیمار AML که به مرکز هماتولوژی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز مراجعه نموده بودند، به روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شدند و اطلاعات مربوط به زیرگروه FAB، جنس، سن و فلوسیتومتری با استفاده از نرم افزار 11 SPSS و آزمون آماری کای دو تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها سلول های TdT مثبت در 24 بیمار(7/23%، 06/32-46/15= 95% CI) یافت شد. دو سوم این بیماران مرد بودند. میانه سنی این بیماران 10 سال کمتر از بیماران TdT منفی بود (30 در مقابل 40 سال). از بین این 24 بیمار، 9 بیمار سن کمتر از 20 سال داشتند. مثبت بودن TdT با FAB M2 ارتباط داشت. 39% بیماران M2 TdT، مثبت بودند(در مقابل 3/15% بیماران سایر زیر گروه های FAB)(004/0= p).
    نتیجه گیری بروز TdT در AML با سن ارتباط داشته و در سنین کمتر از 20 سال شایع تر است. علی رغم این که بروز آن در زیر گروه های M1 و M2 شایع تر است، در سایر زیر گروه های AML نیز می تواند بروز نماید.
    کلیدواژگان: لوسمی میلوئیدی حاد، دئوکسی نوکلئوتیدیل ترانسفراز انتهایی، فلوسیتومتری
  • اکبر هاشمی طیر، ناصر امیری زاده، پیمان عشقی، حسن ابوالقاسمی، مریم امانی، علیرضا جباری، رضا رنجبران، محمدحسین محمدی، مهریار حبیبی رودکنار، اکرم علی بالازاده صفحه 181
    سابقه و هدف چسب فیبرینی فرآورده بیولوژیک مشتق از پلاسما است که به طور گسترده ای جهت متوقف نمودن خونریزی در حین و بعد از جراحی استفاده می شود و نوع اتولوگ و تهیه شده در بانک خون آن، خطر انتقال عوامل عفونی را ندارد. هدف این مطالعه تهیه ترومبین و فیبرینوژن از پلاسمای تازه منجمد شده و مطالعه خصوصیات آزمایشگاهی آن ها به منظور تهیه چسب فیبرینی بود.
    مواد و روش ها فیبرینوژن با استفاده از سولفات پروتامین از کرایو استحصال و غلظت آن با روش الایزا و روش انعقادی کلاوس تعیین شد. ترومبین با دو روش دستی و دستگاهی تهیه و فعالیت آن با روش اسپکتروفتومتری تعیین گردید. زمان تشکیل لخته با ترکیب ترومبین و فیبرینوژن استحصالی اندازه گیری شد. قدرت کشش و قدرت چسبندگی لخته حاصل با دستگاه Tensiometry تعیین شد. بررسی زمان لیز لخته با حلال پذیری در اوره 5 مولار انجام شد.
    یافته ها غلظت فیبرینوژن رسوب داده شده با سولفات پروتامین mg/ml 8 ± 73 تعیین شد. بازیافت فیبرینوژن از رسوب کرایو در دمای ̊C 24، 93% بود. زمان تشکیل لخته فیبرینوژن با ترومبین کمتر از 5 ثانیه بود. قدرت کشش لخته و قدرت چسبندگی به ترتیب g/cm2 9/8 ± 60 و g 9 ± 55 بود. میانگین فعالیت ترومبین دستی تولید شده NIH 2/6 ± 6/59 بود اضافه نمودن عامل آنتی فیبرینولیتیک به کنسانتره فیبرینوژن، تاثیری در زمان لخته شدن و قدرت کشسانی نداشت.
    نتیجه گیری فیبرینوژن و ترومبین تهیه شده در این تحقیق از لحاظ غلظت، فعالیت، قدرت تشکیل لخته و استحکام لخته ایجاد شده، ماهیت مناسبی برای تولید چسب فیبرینی دارند.
    کلیدواژگان: کلمات کلیدی: چسب فیبرینی، فیبرینوژن، ترومبین، پلاسما
  • محمود محمودیان شوشتری، حسین بهرامی، زهره شریفی صفحه 191
    سابقه و هدف در سال های اخیر برخی از کشورهای پیشرفته با استفاده از فن آوری NAT به طور قابل ملاحظه ای خطر انتقال بیماری های ویروسی را کم کرده اند. هدف از این مطالعه بررسی مولکولی HCV RNA در اهداکنندگان خون anti-HCV منفی در مرکز انتقال خون اهواز بود.
    مواد و روش ها در این مطالعه توصیفی مقطعی، تعداد 8000 نمونه سرم از اهداکنندگانی که در آزمایش الایزای نسل سوم anti-HCV منفی بودند، جمع آوری شد. از این نمونه ها مجموعه های 25 تایی تهیه و 320 مجموعه سرم آماده شد. روی کلیه مجموعه ها آزمایش HCV-RNA به روش RT-PCR انجام شد. حساسیت کیت برابر با IU/ml 200 بود.
    یافته ها کلیه مجموعه های سرمی از نظر HCV RNA به روش RT-PCR منفی بودند. در طی این بررسی دو مورد از مجموعه های سرمی دارای باند بودند که با آزماش نمونه های سازنده این مجموعه ها، مورد مثبتی گزارش نشد. بنابراین این موارد به عنوان نتیجه مثبت کاذب تلقی شدند.
    نتیجه گیری غربالگری عفونت HCV RNA با استفاده از مجموعه های 25 تایی به روش RT-PCR هم مفید و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد. جهت کاهش خطا و جلوگیری از موارد مثبت کاذب در مطالعه تعداد زیادی از اهداکنندگان خون، روش های تمام اتوماتیک پیشنهاد می شود. با روش های تمام اتوماتیک میزان موارد غیر قابل قبول و نمونه های مثبت کاذب به شدت کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: RT، PCR، اهداکنندگان خون، الایزا، پلاسما، آنتی بادی های هپاتیت C
  • وحید پاژخ، فرهاد ذاکر، کامران علی مقدم، فرزانه آتش رزم صفحه 199
    سابقه و هدف NPM1 / نوکلئوفسمین/ B23، یک فسفوپروتئین با میزان بیان بالا در سلول های در حال تکثیر است. بیماران AML با NPM1 به شکل شایعی دارای جهش های FLT3 ITD می باشند. هدف این تحقیق بررسی میزان فراوانی جهش های NPM1 و FLT3 ITD در بیماران AML ایرانی و ارتباط این جهش ها با زیر گروه های AML در طبقه بندی FAB بود.
    مواد و روش ها مطالعه انجام شده از نوع توصیفی مقطعی بود. نمونه های مغز استخوان یا خون محیطی 131 بیمار AML به روش تصادفی جمع آوری و DNA آن ها استخراج شد. سپس قطعه مورد نظر از ژن NPM1 با آغازگرهای اختصاصی PCR شد و محصولات PCR با روش CSGE الکتروفورز شدند. نمونه های غربال شده برای تایید حضور جهش های NAPM1 تعیین توالی شدند. برای بررسی میزان همبستگی در وقوع هم زمان جهش های NPM1 و FLT3 ITD، از آزمون دقیق فیشر استفاده شد.
    یافته ها 23 مورد از 131 بیمار(55/17%، 244/0 – 107/0 = 95% CI) دارای جهش NPM1 شناخته شدند. بیشترین میزان وقوع این جهش ها در ساب تایپ های M4 (4/30%)، M3 (7/21%) و M5 (04/13%) دیده شد. هم چنین 21 نمونه(03/16%، 229/0 – 092/0 = 95% CI) دارای جهش FLT3 ITD بودند که از این تعداد، 8 نمونه دارای جهش NPM1 و 13 نمونه دیگر فاقد جهش NPM1 بودند.
    نتیجه گیری جهش های ژن NPM1 فراوانی بالایی در زیر گروه های منوسیتی(M5، M4) دارند. وفور این جهش ها در زیر گروه M3، هم چنین فراوانی بالای آلل جهش یافته D در همه زیر گروه ها و نیز میزان همراهی بالا در وقوع هم زمان جهش های NPM1 و FLT3 ITD، از نکات جالب توجه این مطالعه اند(012/0 p=).
    کلیدواژگان: لوسمی میلوئیدی حاد، PCR، ژل الکتروفورز
  • محمد تقی شاکری، حبیب الله اسماعیلی، ریحانه بازرگانی، محمد اسماعیل خیامی صفحه 209
    سابقه و هدف کمبود داوطلبان واجد شرایط اهدای خون در بسیاری از کشورها تبدیل به یک بحران شده و برنامه های هدفمند در جهت تامین خون و فرآورده های آن، به یک فوریت تبدیل شده است. هدف این مطالعه بررسی آگاهی و نگرش افراد واجد شرایط اهدا درباره اهدای خون و یافتن عوامل تاثیرگذار در ارتقای برنامه های جذب اهداکنندگان بود.
    مواد و روش ها مطالعه انجام شده از نوع توصیفی بود. پرسشنامه مورد نظر برای 1130 نفر غیر اهداکننده که در 5 سال گذشته خون اهدا نکرده و دارای شرایط عمومی اهدای خون بودند، به روش نمونه برداری خوشه ایتکمیل گردید. آگاهی و نگرش با توجه به سن، جنس، میزان تحصیلات، منطقه شهری، شغل و وضعیت معیشت تجزیه و تحلیل شدند. از روش های آمار توصیفی و استنباطی(آزمون های t، ANOVA و کای دو) استفاده شد.
    یافته ها در بررسی آگاهی کلی، افراد ضعیف ترین اطلاعات را در زمینه عوارض اهدای خون و مراحل و زمانی که یک اهداکننده خون باید طی کند داشتند. تنها آگاهی نسبت به موارد معافیت از اهدای خون خوب بود. آگاهی افراد به محل زندگی، گروه سنی، میزان تحصیلات، وضعیت معیشت و شغل آنان وابسته بود(05/0 p<). برخلاف آگاهی، نگرش در غالب موارد بررسی شده مناسب بود. بالاترین میزان نگرش مناسب نسبت به عوامل ترغیب کننده به اهدای خون 83% و بالاترین میزان نگرش نامناسب در مواردی که باعث عدم اهدای خون می شود 58% دیده شد.
    نتیجه گیری اصلاح نگرش های منفی از طریق بالا بردن سطح آگاهی در زمینه های مختلف و با توجه به سایر عوامل تاثیرگذار از جمله ویژگی های فردی یا اجتماعی، می تواند راه کار مناسبی برای افزایش داوطلب شدن جمعیت های سالم جهت اهدای خون باشد.
    کلیدواژگان: اهداکنندگان خون، آگاهی، نگرش
  • جهانگیر عبدی، علی اصغر کیانی صفحه 219
    سابقه و هدف سیستم گروه خونی Rh پس از ABO، مهم ترین سیستم گروه خونی از لحاظ بالینی است. 5 آنتی ژن D، C، E، c و e مهم ترین و شایع ترین آنتی ژن های گروه خونی هستند و آنتی ژن D ایمونوژن ترین می باشد. هدف از این مطالعه، تعیین درصد فراوانی آنتی ژن های سیستم Rh (D، C، E، c و e) و فنوتیپ آن ها در جمعیت اهداکنندگان شهرستان خرم آباد و هم چنین شناسایی افراد دارای فنوتیپ های نادر و تشکیل بانک اطلاعاتی آن ها بود.
    مواد و روش ها مطالعه انجام شده از نوع توصیفی بود. نمونه گیری به صورت سرشماری بر روی 1236 اهداکننده مراجعه کننده به پایگاه انتقال خون خرم آباد انجام گرفت. سوسپانسیون گلبولی 5%-3% در سرم فیزیولوژی تهیه شده با آنتی سرم های سیستم Rh مواجه گردید. فنوتیپ Rh از لحاظ آنتی ژن های مهم بالینی فوق و نیز بر اساس شایع ترین ژنوتیپ تعیین شد.
    یافته ها از میان کلیه واکنش های مشاهده شده، بیشترین واکنش مربوط به آنتی ژن e (34/94%، 10/97 – 57/91 = 95% CI) و کمترین واکنش مشاهده شده مربوط به E (5/43%) بود. در مورد آنتی ژن D، (88/92%، 62/95-14/90 = 95% CI) افراد واکنش مثبت و 4/7% افراد واکنش منفی داشتند. نتایج واکنش با آنتی ژن های C و c نیز به ترتیب 5/73% و 2/71% بود.
    نتیجه گیری شیوع 88/92 درصدی آنتی ژن D در شهرستان خرم آباد توجه هر چه بیشتر به واحدهای Rh منفی در بانک های خون منطقه را مورد تاکید قرار می دهد. از طرفی شیوع نسبتا قابل توجه اهداکنندگان e منفی لزوم ایجاد بانک گلبول های e منفی در مرکز را بیش از پیش متذکر می گرداند.
    کلیدواژگان: فتوتیپ، سیستم گروه خونی Rh، اهداکنندگان خون، ایران
  • منیر سادات موسوی زاده، خسرو ابراهیم، حجت الله نیکبخت صفحه 227
    سابقه و هدف ترکیبات خون بر اثر فعالیت های بدنی مختلف تغییر می کند. برخی از این تغییرات، باعث کم خونی می شوند. مطالعه روی شاخص های مختلف هماتولوژیکی، یافته های متناقضی را نشان می دهد. هدف تحقیق، اثر 8 هفته تمرین هوازی بر شاخص های هماتولوژیک دختران بود.
    مواد و روش ها مطالعه انجام شده از نوع نیمه تجربی بود. در این مطالعه، تعداد 16 دختر 18 تا 22 ساله از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر ری، به روش غیر تصادفی انتخاب شدند و اثر 8 هفته تمرین هوازی که شامل هفته ای دو جلسه و هر جلسه 40 دقیقه دویدن با شدت 60% تا 65% ضربان قلب ذخیره بود، بر هماتوکریت، تعداد گلبول های قرمز، هموگلوبین، شاخص های گلبول قرمز(MCH، MCV، MCHC)، آهن سرم، درصد تراکم ترانسفرین، فریتین سرم و ظرفیت میل ترکیب آهن تام(TIBC) دختران بررسی شد. برای کسب اطلاعات خام نیز نمونه های خون افراد مورد مطالعه، قبل از اجرای تمرین هوازی و بعد از 8 هفته تمرین گرفته شد و مورد آزمایش قرار گرفت. از آمار توصیفی، آزمون t و نرم افزار SPSS جهت تحلیل نتایج استفاده شد.
    یافته ها بعد از 8 هفته تمرین، کاهش معنی داری در شاخص های Hct، RBC، Hb، آهن سرم، درصد تراکم ترانسفرین و فریتین سرم دختران دیده شد(05/0 p<).
    نتیجه گیری تمرینات هوازی ورزشی می تواند سبب کاهش بعضی از شاخص های هماتولوژیک در دختران شود.
    کلیدواژگان: ورزش هوازی، گلبول قرمز، ترانسفرین، فریتین
  • زهره آذرکار، غلامرضا شریف زاده، طیبه چهکندی، علیرضا محمودی راد، معصومه صندوقی، نرجس رضایی صفحه 233
    سابقه و هدف هپاتیت B و C شایع ترین علل هپاتیت ویروسی در بیماران تالاسمی و دیالیزی می باشند. یکی از مهم ترین عوامل خطرساز در این دو گروه، سابقه تزریق خون است. این مطالعه با هدف بررسی میزان شیوع هپاتیت B و C در این گروه از بیماران انجام شده است.
    مواد و روش ها این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی بر روی تمام بیماران تالاسمی استان خراسان جنوبی و بیماران دیالیزی شهرستان بیرجند انجام شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. نمونه ها جهت بررسی HBs Ag، HBs Ab، anti-HBc و anti-HCV به روش الایزای نسل سوم آزمایش شدند. نتایج با نرم افزار 14 SPSS و آزمون کای دو تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها از 38 بیمار تالاسمی، 21 نفر مذکر(1/54%) و 17 نفر مؤنث(9/45%) بودند. کلیه بیماران واکسن هپاتیت B را دریافت کرده بودند. در 8/56%(21 نفر) anti-HBs مثبت بود(8/72-8/40 = 95% CI). در گروه بیماران دیالیزی از 30 بیمار، 7/66% مرد بودند. 7/36% بیماران سابقه واکسیناسیون داشتند. در 7/6% بیماران HBs Ag، در 7/26% anti-HBs و در 7/16% anti-HBc مثبت گزارش شد(30- 4/3 = 95% CI). بین شیوع HBs Ag و دفعات دیالیز در هفته اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری میزان شیوع هپاتیت C در بیماران تالاسمی و دیالیزی صفر و میزان شیوع هپاتیت B در بیماران تالاسمی و دیالیزی تحت مطالعه 3% برآورد شد. با توجه به این که هنوز واکسن مؤثری برای هپاتیت C وجود ندارد، برنامه انتخاب و غربالگری اهداکنندگان به طور مؤثری توانسته است شیوع و بروز این عفونت را در دریافت کنندگان مکرر خون کاهش دهد.
    کلیدواژگان: ویروس هپاتیت B، ویروس هپاتیت C، تالاسمی، دیالیز
|
  • Dr. F. Malek, Dr. A. Eghbali, Dr. M.T. Arzanian, Dr. Sh. Shamsian, Dr. E. Azargashb Page 165
    Background and Objectives Immune thrombocytopenic purpura is the most common cause of sudden onset of thrombocytopenia in a healthy child. The object of the present study was to determine the demographic and clinical features, underlying factors which predict chronicity of disease, and quality status of bone marrow megakaryocytes of children with ITP. Materials and Methods We conducted a 5-year retrospective study on children with a diagnosis of ITP in Mofid Children Hospital from 2003 to 2008. Data were analysed by using SPSS software. ResultsForty seven point one and 52.9% of 153 patients with ITP were female and male, respectively. The mean age was 4.42 ± 3.9 years (age range within 0.08-15 yrs). Among the patients, 70.8% had acute ITP and 29.2% chronic ITP. Distribution rates of petechiae and purpura over the patient's body were 54.9%, 32.7%, and 89.5% in head and neck, in trunk, and on extremities, respectively. There was a statistically significant correlation between age and epistaxis. In our study, 41.8% of patients had history of viral infection three weeks prior to presentation. The median platelet count was 19000/µl. A total of 147 cases underwent bone marrow aspiration in 61.2% of whom megakaryocyte count faced an increase, in 32% showed to be normal and in 6.8% on the contrary faced a decrease. ConclusionsIn our study, no correlation was found either between megakaryocyte counts and acute or chronic ITP or between treatment response and chronicity. Insidious onset was the strongest predictor of chronic disease.
  • Dr. A. Knikanfar, Dr. S.H. Maljayi, Dr. A. Khakbaz Page 175
    Background and Objectives Many studies have provided conclusive evidence for the existence of terminal deoxynucleotidyl transferase (TdT) positive cases in some subgroups of AML. In approximately a half of studies TdT expression is correlated with poor prognosis. The incidence of TdT positive cases in patients varies in a wide range. This study was performed to determine the incidence of TdT expression in AML patients in our community and its positivity in morphologic subgroups at different sex and age groups. Materials and MethodsIn this study, 101 AML patients having referred to the Hematology and Oncology Center of Tabriz University of Medical Sciences were included. Data about FAB subgroups, sex, age and flowcytometry of patients were analyzed in SPSS software. ResultsTdT positive cells were detected in 24 patients (23.7%) two thirds of whom male. The median age of TdT positive patients was 30 years versus 40 in TdT–negative patients. Out of the 24 patients in the former, the age of 9 patients was under 20 years. TdT positivity was significantly associated with FAB M2 cases with 39% of whom being TdT-positive while this percentage in other FAB classes is calculated to be 15.3% (p= 0.004). ConclusionsThe TdT expression in AML is correlated with age. It is more common in patients under the age of 20. Although TdT expression is more common in M1/M2 AML cases, it also can occur in other FAB subtypes of AML.
  • Dr. P. Eshghi, Dr. H. Abolghasemi, M. Amani, A. Jabari, R. Ranjbaran, M.H. Mohammadi, Dr. M. Habibi Roudkenar, A. Ali Balazadeh Page 181
    Background and Objectives Fibrin sealant (FS) is a plasma derived product and has hemostatic, sealing and healing properties and is frequently used to reduce blood loss during and after surgery. Blood bank autologous fibrin sealants have no risk of transfusion transmitted diseases. The aim of this study was to obtain of thrombin and fibrinogen from FFP and study their in vitro properties for preparation of FS. Materials and MethodsFibrinogen was precipitated by use of protamin sulfate. Fibrinogen concentration was assayed with an enzyme-linked immunosorbent assay and clotting clauss method; the effect of temperature on fibrinogen precipitation was also evaluated. Thrombin was prepared by manual method and TPD and its activity was then determined using specific chromogenic substrate spectrophotometric assay. Thrombin stability at different temperature degrees was evaluated and clotting time was measured. Tensile strength and adhesion strength were evaluated with the tensiometry device. Clot lysis time was determined by a clot solubility test in 5M urea. ResultsFibrinogen concentration precipitated with protamin sulfate was measured as being 73 ± 8 mg/ml. The recovery of fibrinogen in cryoprecipitate was 93%. Thrombin mixed with fibrinogen had clot time of less than 5 seconds. Tensile strength and adhesion strength of fibrin sealant were 60 ± 8.9 g/cm2 and 55 ± 9 g, respectively. The average activity of the thrombin produced manually was 59.6 ± 6.2. Adding anti-fibrinolttic agent to fibrinogen concentrate has no effect on clotting time and tensile strength but it causes the stability improvement of fibrin clot. ConclusionsFibrinogen and thrombin prepared in this experiment have appropriate properties for production of fibrin sealants.
  • Dr. M. Mahmoodian Shooshtari, H. Bahrami, Dr. Z. Sharifi Page 191
    Background and ObjectivesIn order to identify acutely infected blood donors before seroconversion and to reduce the potential risk of transfusion-associated hepatitis C, the detection of HCV RNA by NAT has therefore been introduced recently in several developed countries. In this study, the molecular screening of HCV RNA among anti-HCV negative blood donors was carried out in Iranian Blood Transfusion Organization Research Center, Tehran. Materials and MethodsEight thousand samples negative for anti-HCV (EIA, third generation) were screened for HCV RNA in 25 mini-pools. A total of 320 mini-pools were tested using RT-PCR method for qualitative detection of HCV RNA, with a lower limit of detection of 200 IU/ml. ResultsAll samples tested by RT-PCR method were negative for HCV RNA. On initial testing, two false positive results were defined as positive but on repeat single testing they came out to be negative. ConclusionsHCV RNA detection by PCR can be carried out routinely without any significant delay in release of blood components. The residual risk of transmission can be reduced by identification of early infection which can lead to an improvement in safety of blood components. It was also shown that combined screening using anti-HCV and 25-mini-pool HCV RNA testing can be both useful and cost-effective.
  • V. Pazhakh, Dr. F. Zaker, Dr. K. Ali Moghadam, F. Atashrazm Page 199
    Background and ObjectivesNPM1/Nucleophismin/B23 is a phosphoprotein with high expression in the proliferating cells. NPM1+AMLs are also frequently associated with FLT3 ITD mutations. The purposes of this study were to assess the frequency of NPM1 and FLT3 ITD mutations among Iranian AML patients and their correlation with FAB subtypes of AML. Materials and MethodsBone marrow and peripheral blood samples of 131 AML patients were randomly collected, and their DNA was then extracted. Afterwards, PCR was applied to the fragment of NPM1 gene with specific primers. PCR products were electrophoresed using CSGE method. In the end, the positive samples were sequenced to confirm the presence of NPM1 mutations. Furthermore, FLT3 ITD positive cases were screened using PCR and 2.5% agarose gel electrophoresis. ResultsOut of 131 patients, 23 (17.55%) (CI 95% = 0.107-0.244) were known to have NPM1 gene mutations. The highest frequency was among the subtypes of M4 (30.4%), M3 (21.7%), and M5 (13%). Also, 21 samples (16.03%) (CI 95% = 0.092-0.229) had FLT3 ITD mutations with 8 cases being NPM1 positive and other 13 NPM1 negative. ConclusionsNPM1 mutations are more frequent in monocytic subtypes (M4, M5). High frequency rates of NPM1 in M3 subtypes and allele D mutations in all subtypes together with the high degree of association between occurrence of NPM1 and FLT3 ITD mutations could be considered as interesting findings of the study (p=0.012).
  • Dr. H. Esmaeili, Dr. R. Bazarghani, Dr. E. Khayami Page 209
    Background and ObjectivesThe lack of eligible volunteers in many countries has turned into a crisis in blood services. So it is necessary to prepare purposive programs to meet ever increasing demands for blood. The goal of this research is to determine the knowledge level of eligible donors and study their attitude about blood donation. Materials and Methods This study was conducted at two stages. At the first stage, a pilot study on 60 eligible blood donors was done; they were instructed to answer open-ended questions in the questionnaire. At the second stage, data collection was done from July to October 2006 on 1130 non-blood donors living in Mashhad who were eligible for blood donation. These potential donors were selected by the two stage probability sampling method. Results Less than 30% of the cases had adequate knowledge about blood donation. There is a significant relationship between location, age, education, occupation and social status with knowledge of blood donation (p<0.05). Statistical results show that the attitude towards blood donation is mostly positive. The highest positive attitude towards encouraging factors was estimated to be 83% and the highest negative attitude towards the negative factors 58%. ConclusionsIn order to increase voluntary blood donation, we have to change the negative attitude towards blood donation by increasing relevant knowledge.
  • J. Abdi, A.A. Kiani Page 219
    Background and ObjectivesKnowing the frequency of D,C,E,c,e antigens is necessary for population studies and plays a significant role in paternity tests. The purpose of this research is to determine the frequency of Rh antigens and their phenotypes in Khorramabad blood donors and to set up the data bank of individuals lacking the very common antigens. Materials and MethodsThe study was carried out as census on 1236 blood donors referring to Khorramabad Blood Center. Appropriate cell suspensions were incubated with several Rh antiserums; then, based on the type of reactions observed and most probable genotypes identified by reference to tables of Rh antigens frequency in black and white populations, phenotypes for main antigens were determined. ResultsOut of all observed reactions, the most common ones were associated with the e antigen (94.34%, CI 95%= 91.57-97.10) and the least with the E antigen (43.5%). As to D antigens, 92.88% (CI 95% = 90.14-95.65) of individuals were positive and 7.4% were negative. The results were 73.5% and 71.2% for C and c antigens, respectively. ConclusionsA 92.88% frequency for D antigen in Khorramabad city blood donors indicates a high regional difference in frequency. As a result, Rh negative blood units in the region deserve much more attention. In the meantime, the relatively significant frequency of e negative donors in the region more than ever emphasizes the necessity of setting up an e negative blood bank.
  • Dr. Mousavizadeh, Dr. Kh. Ebrahimi, Dr. H. Nikbakht Page 227