فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان - سال هشتم شماره 3 (پیاپی 32، پاییز1388)

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال هشتم شماره 3 (پیاپی 32، پاییز1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/09/10
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محسن رضاییان صفحه 157
    در جریان انتشار مقالات علمی تعارض در منافع به این معنی است که نویسنده یا نویسندگان، مرورگران و یا حتی سردبیران مجلات دارای ارتباطات شخصی و یا اقتصادی می باشند که ممکن است به طور ناعادلانه ای بر تصمیم گیری آن ها در جهت چاپ یک مقاله تاثیرگذار باشد [1].
    برای مثال، نویسنده ای را می توان تصور کرد که محقق یک شرکت دارویی بوده و کارآزمایی را بر روی میزان تاثیر یکی از داروهای ساخته شده توسط شرکت خویش به عمل آورده است. وابستگی اقتصادی وی به شرکت دارویی ممکن است سبب شود که به طور ناعادلانه ای میزان تاثیر داروی مورد نظر را بیش از حد واقعی آن گزارش کند.
    هم چنین ممکن است سردبیر یک مجله، مقاله ای را از استاد راهنمای دوره دانشجویی خود دریافت کند. این امکان وجود دارد که به خاطر نقش مهم و حمایت کننده استاد راهنما در دوره دانشجویی، سردبیر مجله تصمیم بگیرد که حمایت و توجه بیشتری را در فرآیند داوری و چاپ مقاله به عمل آورد [2].
    هر دو مثال فوق، بیانگر نوعی تعارض در منافع می باشند. مثال اول، نوعی از تعارض در منافع به دلایل اقتصادی (Financial competing interests) و مثال دوم، تعارض در منافع به دلایل غیراقتصادی (Non-Financial competing interests) می باشد. در حالی که هر دو مورد از اهمیت شایان توجهی برخوردار هستند، اما تجربه نشان می دهد که بررسی و تشخیص تعارض در منافع اقتصادی بسیار راحت تر از بررسی تشخیص تعارض در منافع غیراقتصادی است. منافع غیراقتصادی که گاهی منافع خصوصی (Private interests) نیز نام گذاری می گردد ممکن است به دلایل شخصی، سیاسی، عقیدتی، دانشگاهی و یا حتی مذهبی رخ دهد [2].
    با توجه به اهمیت تعارض در منافع در هر نوع و شکل، مجلات بایستی سیاست روشنی را در قبال این موضوع انتخاب نمایند. محور اساسی این سیاست ها بایستی به افشای (Disclosure) هرگونه تعارض در منافع از سوی نویسندگان، مرورگران و حتی سردبیران مجلات بیانجامد.
  • محسن محمدنیا احمدی، محمد خاکساری حداد، حمید نجفی پور، علیرضا صابری کاخکی، نوذر نخعی، رضا عباسی صفحه 159
    زمینه و هدف
    مطالعات موجود اثر توام تمرین استقامتی و مصرف عصاره آبی زیره کوهی بر چربی های پلاسما را در موش های نر سالم مورد بررسی قرار داده اند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر تمرین استقامتی بر لیپیدها و لیپوپروتئین های پلاسما در موش های سوری نر هیپرکلسترولمیک پس از مصرف عصاره آبی زیره کوهی است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی بر روی 60 سر موش سوری نر هیپرکلسترولمیک که به 4 گروه حلال، تمرین استقامتی، زیره کوهی و تمرین استقامتی+ زیره کوهی تقسیم شدند، انجام شد. برنامه تمرینی به مدت 6 هفته (5 روز در هفته و به مدت 40 دقیقه در روز با سرعت 18 متر بر دقیقه) انجام شد. عصاره آبی زیره کوهی در همان مدت و به میزان 8/0 میلی گرم محلول در 4/0 میلی لیتر آب مقطر) تجویز گردید که در گروه های زیره کوهی و تمرین استقامتی+ زیره کوهی به طریق گاواژ مصرف شد. متغیرهای تری گلیسرید (TG)، کلسترول تام (TC)، HDL-c، LDL-c و وزن بدن قبل و در پایان دوره اندازه گیری شدند. داده ها با استفاده از روش آماری ANOVA One-way مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج حاکی از آن بود که 6 هفته تمرین استقامتی توام با مصرف عصاره آبی زیره کوهی، باعث کاهش معنی دار غلظت TC (پیش آزمون 08/37±7/297، پس آزمون 8/30±1/146 میلی گرم بر دسی لیتر، 019/0= p) و LDL-c (پیش آزمون 4/14±8/151، پس آزمون 7/8±12/0 میلی گرم بر دسی لیتر، 001/0 p =) شد. از سوی دیگر مصرف عصاره آبی زیره کوهی، به افزایش معنی دار HDL-c منجر شد (پیش آزمون 1/12±9/75، پس آزمون 9/17±9/119 میلی گرم بر دسی لیتر، 003/0 p =). هم چنین نتایج این پژوهش نشانگر عدم تغییر معنی دار وزن بدن در گروه تمرین استقامتی+ زیره کوهی بود.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهند که اجرای این برنامه، به طور معنی داری کلسترول و لیپوپروتئین های پلاسما را تحت تاثیر قرار داده، بنابراین ممکن است جهت پیشگیری از بروز بیماری های قلبی - عروقی مفید باشد.
    کلیدواژگان: تمرین استقامتی، عصاره زیره کوهی، لیپوپروتئین های پلاسما، لیپیدها، موش سوری
  • حمیدرضا هنرمند، فریبرز منصور قناعی، آبتین حیدرزاده، مهدی آسمار صفحه 173
    زمینه و هدف
    لپتوسپیروز یک بیماری شایع مشترک بین انسان و حیوان در جهان به ویژه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری بوده و در استان گیلان آندمیک است. آب های سطحی، مخزن طبیعی گونه های ساپروفیت و حیوانات حامل، مخزن گونه های بیماری زا هستند. معمولا در هر منطقه آندمیک، تعداد اندکی از سرووار ها شایع هستند و شناسایی آن ها به شناسایی مخزن و یا مخازن اصلی کمک می کند. این مطالعه به منظور جداسازی و شناسایی سروتایپ های بومی لپتوسپیراها از آب شالیزارها، کانال و رودخانه های نواحی مرکز و غرب منطقه جلگه ای استان گیلان که موارد سالیانه بروز قابل توجهی از لپتوسپیروز انسانی را دارند، انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی، در مجموع تعداد 500 نمونه مورد بررسی قرار گرفت. نمونه برداری از آب های سطحی شهرستان های منطقه در فاصله زمانی اردیبهشت تا پایان شهریور سال 1386 انجام شد. مقدار 1 میلی لیتر از آب فیلتر شده هر نمونه، در محیط کشت مایع EMJH حاوی 5- فلورواورسیل تلقیح شده و در دمای 30 درجه سانتی گراد در انکوباتور قرار داده شد و هر 2 هفته یک بار با میکروسکوپ زمینه تاریک مورد مشاهده قرار گرفت. موارد مثبت با استفاده از 30 نوع آنتی سرم ضد سویه های استاندارد، شناسایی شدند.
    یافته ها
    تعداد113 نمونه مثبت و 387 نمونه منفی بودند. هویت گونه ای و زیر گونه ای ایزوله های مشخص شده به ترتیب شامل سروگروپ آندامان و سمارانگا متعلق به گونه ساپروفیت بی فلکسا و سروگروپ ایکتروهموراژی، پومونا، سجروئه، پیروژنز، بالوم، هارجو، کانیکولا، و گریپوتیفوزا متعلق به گونه های بیماری زای اینتروگانس،کیرشنری و بورگ پترسنی بودند. گونه های بیماری زا در شالیزارها و گونه های غیر بیماری زا به ترتیب در شالیزار، رودخانه و کانال فراوان تر بودند.
    نتیجه گیری
    علت بیشتر بودن حضور گونه های بیماری زا در شالیزارها را به رفت و آمد حیوانات به ویژه جوندگان و به توقف طولانی مدت آب در شالیزار ها می توان نسبت داد. وجود گونه های غیر بیماری زا در تمام منابع آب های سطحی مطالعه شده طبیعی و مورد انتظار بود. به نظر می رسد که با بالا بردن آگاهی شالی کاران در مورد راه انتقال بیماری و استفاده از وسایل حفاظتی در هنگام تماس با آب مزرعه، بتوان بروز بیماری را کاهش داد.
    کلیدواژگان: لپتوسپیرا، سرو تایپینگ، سروگروپ
  • فرهاد ایرانمنش، نازنین ضیاء شیخ الاسلامی صفحه 185
    زمینه و هدف
    علی رغم اثربخشی ترکیبات بتا اینترفرون، به علت وجود عوارض این ترکیبات، هنوز در مورد دوره درمانی اتفاق نظر یکسانی وجود ندارد. مطالعه حاضر به منظور بررسی تعداد عود حملات مولتیپل اسکلروزیس در مصرف کنندگان ترکیبات بتا اینترفرون، بر حسب مدت زمان مصرف، در شهر رفسنجان در یک دوره دو ساله طراحی شده است.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به شکل هم گروهی روی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس که حداقل دو سال از تشخیص بیماری در آن ها گذشته و حداقل سه ماه تحت درمان با ترکیبات بتا اینترفرون بودند، انجام شد. برای بیماران پرسش نامه ای که حاوی اطلاعات دموگرافیک، حملات عود و مدت زمان مصرف بتا اینترفرون بود تکمیل گردید.
    یافته ها
    در گروه 3 تا 6 ماه درمان با بتا اینترفرون، 6/63% بدون حمله عود و در گروه 6 ماه تا 1 سال درمان، 1/38% بدون حمله عود و در گروه بیشتر از 12 ماه درمان 7/41% فاقد حمله عود بودند. میزان عود سالیانه، در گروه کمتر از 12 ماه دوره درمانی 46/0%، در گروه بیش از 12 ماه درمان 35/0% و در کل 43/0% بود. هیچ ارتباط معنی داری بین دوره درمان و تعداد حملات عود وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر هیچ ارتباطی بین تعداد حملات عود بیماری مولتییپل اسکلروزیس با دوره های درمانی با بتا اینترفرون به صورت 3 تا 6 ماه، 6 ماه تا یک سال و بیشتر از یک سال را نشان نداد. جهت ارزیابی اثرات درمانی این ترکیبات دارویی مدت درمان طولانی تری توصیه می شود.
    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس، بتا اینترفرون، عود
  • محمدحسن مصحفی، شهلا منصوری، روح الله نعمتی، حمید فروتن فر صفحه 193
    زمینه و هدف
    یون های فلزات سنگین در غلظت های بسیار کم مورد نیاز باکتری ها می باشند، در حالی که اکثرا در غلظت های بالا دارای سمیت هستند. در باکتری های روده ای نظیر اشرشیاکلی، مقاومت هم زمان به چند یون فلزی به تنهایی و یا همراه با مقاومت به برخی آنتی بیوتیک ها دیده شده است. در این مطالعه میزان حساسیت چند سویه اشرشیاکلی که قبلا حساسیت آن ها نسبت به تلوریت پتاسیم آزمایش شده بود، نسبت به تعدادی از آنتی بیوتیک ها و فلزات سنگین به طور هم زمان بررسی گردید.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه آزمایشگاهی از روش انتشار آنتی بیوتیک در محیط کشت جهت اجرای مطالعه روی 22 سویه اشرشیاکلی جدا شده از مجاری ادراری و فلور مدفوع نمونه های بالینی که آزمایش حساسیت به تلوریت پتاسیم آن ها قبلا انجام شده بود، (5 سویه حساس، 6 سویه نسبتا مقاوم و 11 سویه دارای مقاومت بالا) استفاده شد. مقاومت هم زمان نسبت به یون فلزات سنگین کادمیوم، جیوه، نقره و آنتی بیوتیک های آموکسی سیلین، تتراسیکلین و جنتامایسین مورد بررسی قرار گرفت. جهت اطمینان از زنده بودن و بررسی رشد این 22 سویه اشرشیاکلی، از محیط فاقد یون فلزی و یا آنتی بیوتیک جهت کنترل رشد سویه ها استفاده شد. داده ها با روش آنالیز پروبیت تحلیل شدند.
    یافته ها
    MIC در مورد فلز نقره در تمام موارد مشابه بود و تفاوتی بین حساسیت به نقره و تلوریت پتاسیم مشاهده نشد. در سویه های با مقاومت بالا به تلوریت پتاسیم، مقاومت نسبت به فلز کادمیم بیشتر بود و MIC بالاتری مشاهده شد و اختلاف بین مقاومت به کادمیم و تلوریت پتاسیم در غلظت های بالای تلوریت پتاسیم با غلظت های کم آن، معنی دار بود (008/0= p). در مورد فلزجیوه مقاومت بیشتری در سویه های با مقاومت بالا به تلوریت پتاسیم دیده شد (008/0= p). در مورد مقاومت هم زمان بین یون های فلزی، آنتی بیوتیک های جنتامایسین، تتراسیکلین وآموکسی سیلین اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به ارتباط معنی دار بین مقاومت هم زمان به جیوه وکادمیم ومقاومت به تلوریت پتاسیم می توان چنین برداشت کرد که احتمالا یک مکانیسم واحد در ایجاد این مقاومت نقش دارد.
    کلیدواژگان: اشرشیاکلی، یون فلز سنگین، مقاومت به آنتی بیوتیک
  • شیلا جلال پور، روحا کسری کرمانشاهی، اشرف سادات نوحی، حمید زرکش اصفهانی، حمید ابوسعیدی صفحه 203
    زمینه و هدف
    آنتی بیوتیک های خانواده β-لاکتام از اهمیت ویژه ای در درمان بیماری ها برخوردار می باشند. β-لاکتاماز به عنوان یک عامل ویرولانس، باعث مقاومت باکتری در برابر این آنتی بیوتیک ها می گردد و شیوع β-لاکتاماز در باکتری های بیماری زا، باعث اختلال در روند درمان می گردند. هدف از این مطالعه مقایسه فراوانی آنزیم β-لاکتاماز در باکتری های جداسازی شده از عفونت های بیمارستانی در بیمارستان الزهرا بوده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه آزمایشگاهی در سال 1385-1384 در بیمارستان فوق تخصصی الزهرا در اصفهان انجام گرفت، برای این منظور بر اساس فرمول حجم نمونه و به طور تصادفی 100 نمونه از عفونت های بیمارستانی (خون، ادرار، پوست) ارسالی به آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته است. شناسایی باکتری ها بر اساس روش های میکروبیولوژیک، از جمله: رنگ آمیزی، تست های بیوشیمیایی، محیط های افتراقی و اختصاصی و بررسی توان تولید β-لاکتاماز در باکتری ها با روش اسیدومتریک انجام گرفته است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی انجام گرفت.
    یافته ها
    بر اساس نتایج به دست آمده از تست اسیدومتریک 45/68%، از باکتری های مورد بررسی واجد آنزیم β-لاکتاماز بوده اند، به این ترتیب که 33/83% از گونه های استافیلوکوکوس، 95/70% از اعضای خانواده انتروباکتریاسه و 8/18% از گونه های سودوموناس جداسازی شده از عفونت های بیمارستانی مولد آنزیم β-لاکتاماز بوده اند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصله موید شیوع قابل ملاحظه آنزیم β-لاکتاماز در باکتری های جداسازی شده از عفونت های بیمارستانی می باشد که این امر از جمله مهم ترین دلایل افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری های پاتوژن در برابر آنتی بیوتیک های خانواده β -لاکتام می باشد.
    کلیدواژگان: β، لاکتاماز، آنتی بیوتیک های خانواده β، لاکتام، مقاومت آنتی بیوتیکی، باکتری های بیماری زا، عفونت های بیمارستانی
  • زینت سالم، محسن رضاییان، کلثوم رئیس آبادی، لیلا سلاجقه صفحه 215
    زمینه و هدف
    بررسی وضعیت تغذیه در گروه های جمعیتی یک ابزار و معیار کاربردی در ارزیابی سلامت فرد و جامعه است. هدف این مطالعه تعیین وضعیت تغذیه ای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با استفاده از سه شاخص تن سنجی (شاخص توده بدن، دور کمر و دور بازو) بوده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی 694 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1386 انجام شد. از پرسش نامه و ابزار مناسب برای اندازه گیری وزن، قد، دور کمر و دور بازو استفاده شد. برای تعیین چاقی و چاقی مرکزی به ترتیب از شاخص توده بدن و دور کمر و برای تعیین سوء تغذیه از دور بازو استفاده گردید. داده ها با استفاده از آزمون های t، مجذور کای و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    این بررسی نشان داد 7 /10% دانشجویان (74 نفر) دارای اضافه وزن و 4 /1% (10 نفر) دارای چاقی می باشند. هفت و هشت دهم درصد دانشجویان (54) نفر دارای چاقی مرکزی بودند. ارتباط آماری معنی داری بین شاخص توده بدن و دور کمر مشاهده شد (81/0= r، 01/0= p). هم چنین 13 % دانشجویان (90 نفر) دارای کم وزنی و سوء تغذیه بودند. اندازه گیری دور بازو نشان داد 16/3% دختران (18 نفر) و 1/7% پسران (90 نفر) دارای سوء تغذیه می باشند. ارتباط آماری معنی داری بین BMI برآورد شده از طریق دور بازو و BMI واقعی مشاهده شد (84/0= r، 001/0= p). ارتباط آماری بین شاخص توده بدن و دور بازو نیز معنی دار بود (83/0= r، 001/0= p).
    نتیجه گیری
    این بررسی نشان داد نارسایی های تغذیه به صورت کم وزنی، اضافه وزن و چاقی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان وجود دارد. به نظر می رسد با استفاده از اندازه گیری دور بازو بتوان شاخص توده بدن را در بالغین برآورد نمود.
    کلیدواژگان: وضعیت تغذیه، تن سنجی، شاخص توده بدن، دور کمر، دور بازو، دانشجوی پزشکی
  • زهرا مهدوی میمند، محمدحسن مصحفی*، حمید فروتن فر صفحه 227
    زمینه و هدف

    افزایش روزافزون مقاومت دارویی به آنتی بیوتیک ها و حساسیت به ترکیبات شیمیایی ضدمیکروبی از جمله دلایل رویکرد محققان برای یافتن ترکیبات واجد خاصیت ضدمیکروبی با منشاء گیاهی است. در این تحقیق اثرات ضدمیکروبی عصاره متانولی 12 گیاه بنه، بادام کوهی، سس، ریش بز، شوره، ساماری، طوسک صحرایی، شنگ اسبی بیابانی، جوگندمک، صابونک، شیرتیغک و سیلن هرز بر روی 6 گونه میکروب استافیلوکوک آرئوس، استافیلوکوک اپیدرمیدیس، اشرشیاکولی، کلبسیلاپنومونیه، سودوموناس آئروژینوزا و باسیلوس سابتیلیس به روش سیلندر پلیت مورد بررسی قرار گرفت.

    مواد وروش ها

    در این مطالعه آزمایشگاهی که در سال 1385 صورت گرفت، ابتدا عصاره متانولی گیاهان فوق به روش خیساندن تهیه شد. بعد از خشک کردن عصاره ها، با حل کردن آن ها در مخلوط 1:1 متانول: دی متیل سولفوکسید، غلظت های50، 25، 5/12، 25/6 و 125/3 میلی گرم در میلی لیتر تهیه گردید. محلول میکروب های استاندارد مورد آزمایش بعد از تهیه از محلول ذخیره اصلی به محیط کشت مولر- هینتون آگار تلقیح شد. بعد از انکوباسیون غلظت های مختلف از عصاره ها و نفوذ عصاره ها به داخل محیط کشت، قطر هاله عدم رشد (بر حسب میلی متر) اندازه گیری شد. جنتامایسین به عنوان شاهد مثبت در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t یکطرفه و ANOVA استفاده گردید.

    یافته ها

    از بین 12 گیاه مورد مطالعه 10 گیاه هاله عدم رشد از خود نشان دادند که بیشترین هاله ممانعت از رشد در غلظت 50 میلی گرم بر میلی لیتر مربوط به عصاره بادام کوهی بر روی سوش استافیلوکوک اپیدرمیدیس بود که معادل 3/0 ± 19 میلی متر محاسبه گردید.

    نتیجه گیری

    عصاره متانولی گیاهان بنه، بادام کوهی و ریش بز از سایر گیاهان مورد آزمایش در پژوهش اثر ضد باکتریایی بیشتری نشان دادند که این فعالیت در مقایسه با داروی جنتامایسین قابل توجه بود. می توان گفت در صورت مطالعه روی سایر فراکسیون های موجود در عصاره های مختلف این سه گیاه (عصاره گیری با سایر حلال های آلی) امکان خالص سازی و استخراج ترکیبات واجد آثار آنتی بیوتیکی از این گیاهان وجود دارد.

    کلیدواژگان: عصاره، ضد میکروب، سیلندر، پلیت
  • محمد کاظمی عرب آبادی، غلامحسین حسن شاهی، ابراهیم رضازاده زرندی، رضا وزیری نژاد، سید محمدعلی سجادی، فاطمه علیزاده صفحه 239
    زمینه و هدف
    دیابت ملیتوس نوع 2 شایع ترین فرم دیابت است. علت ایجاد زخم های طولانی از موارد ناشناخته در این بیماران می باشد. در سیستم ایمنی، کموکین ها نقش کلیدی در تنظیم اعمال دفاعی و بازسازی بافت های آسیب دیده دارند. از آن جایی که Gro- a یک کموکین آنژیوژنز می باشد، مطالعه حاضر جهت سنجش سطح سرمی این کموکین در بیماران دیابتی و افراد غیر دیابتی انجام شده است.
    روش بررسی
    طی این مطالعه توصیفی تعداد 45 بیمار دیابتی نوع 2 و 45 فرد سالم مراجعه کننده به کلینیک دیابت بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان انتخاب شدند و سپس از آن ها نمونه گیری به عمل آمد. پس از جداسازی سرم، سطح سرمی Gro- a توسط روش الیزا سنجیده شد.
    یافته ها
    در این بررسی، میانگین سطح سرمی کموکین Gro- a در بیماران دیابتی نسبت به گروه کنترل بالاتر بود، اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    به استناد نتایج این مطالعه به نظر می رسد عدم تولید مقادیر مناسب و کافی از کموکین Gro- a یکی از عواملی باشد که در بعضی بیماران باعث طولانی شدن روند ترمیم زخم می گردد. ولی با توجه به این که تعداد نمونه های مورد مطالعه در این آزمون کم بوده است بنابراین به نظر می رسد تعداد بیشتری بیمار باید بررسی شود.
    کلیدواژگان: کموکین، Gro، a، آنژیوژنز، دیابت
  • ابوالحسن حلوانی، فریبا بینش صفحه 245
    زمینه و هدف
    گرفتاری ریه در بیماری هوچکین معمولا همراه با درگیری گره ای و ناشی از گسترش ضایعه از گره های لنفاوی مدیاستن می باشد. هوچکین اولیه ریه بیماری نادری است که بیشتر در خانم ها و در سنین بالا دیده می شود.
    شرح مورد: بیمار معرفی شده خانمی است 54 ساله که با شکایت تب، سرفه خشک و کاهش وزن از سه ماه قبل مراجعه کرده بود. لنفادنوپاتی محیطی و هپاتواسپلنومگالی وجود نداشت. در بررسی رادیولوژی، ندول های متعدد و دو طرفه ریوی مشاهده گردید ولی لنفادنوپاتی مدیاستینال مشاهده نشد. بررسی سیتوپاتولوژی نمونه های به دست آمده به روش برونکوسکوپی و بیوپسی تحت سی تی اسکن به تشخیص کمک نکرد، لذا بیوپسی باز ریه انجام شد که بیماری هوچکین مطرح گردید و در نهایت تشخیص بیماری هوچکین اولیه ریه داده شد.
    بحث و نتیجه گیری
    هر چند هوچکین اولیه ریه بیماری نادری است ولی بایستی آن را به عنوان یکی از علل ایجادکننده ندول های متعدد و دو طرفه ریوی در نظر داشت.
    کلیدواژگان: هوچکین، لنفوم، ریه، اولیه
|
  • Page 157
  • M. Mohammadnia Ahmadi, M. Khaksari Haddad, H. Najafipour, A.R. Saberi Kakhaki, N. Nakhaie, R. Abbasi Page 159
    Background And Objectives
    The effect of endurance training on lipid profile and cardiovascular endurance in normal rat after Bunium Persicum Extract (BPE) administration has been previously investigated. In the present study, the effect of co-administration of endurance training and persicum extract on plasma lipid and lipoproteins in hypercholesterolemic male mice was examined.
    Material And Methods
    In this experimental study, 60 male mice were, randomly, divided into 4 groups: Vehicle, Endurance Training (ET), Bunium Persicum Extract Administer (BPEA) and ET-BPEA group. The Exercise protocol was performed at a speed of 18 m/min, 40 min/day, 5 day/week for 6-weeks. The Bunium Persicum Extract was also administered in the same period and the desired dose (0.8 mg) was reconstituted in 0.4 ml of distilled water. The amount of Triglyceride (TG), Total Cholesterol (TC), HDL-c, LDL-c and Body Weight were registered at the beginning and also at the end of the 6 weeks. Data were analysed using one-way ANOVA method.
    Results
    The results indicated that the 6-week endurance training accompanied by Bunium Persicum aquous extract administration reduced TC (pretest 297.7±37.08, post test 146.1±30.8, p=0.019) and LDL-c concentrations (pretest 151.8±14.4, post test 0.12±8.7, p=0.001). On the other hand, Bunium Persicum aquous extract administration increased HDL-c concentration significantly (pretest 75.9±12.1, post test 119.9±17.9, p=0.003). Also, the results showed that body weight changes were not significant.
    Conclusion
    These results suggest that co-administration of BPE and ET could significantly affect plasma lipid and lipoproteins. T herfore performing such program maybe useful for preventing cardiovascular diseases.
  • H.R. Honarmand, F. Mansour Ghanaei, A. Heidarzadeh, M. Asmar Page 173
    Background And Objectives
    Leptospirosis is a zoonosis which is more widespread in the tropical and semi tropical regions, and is endemic in the flat area of Guilan province, north of Iran. Surface waters are sources of saprophytic and carier animals are reservoirs of pathogenic agent. In each endemic region only a limited number of pathogenic serovars are common, and characterization of them is a very important step in detecting the main reservoirs of the disease. This study is performed to isolate endemic leptospires from rice farms, irrigation canals, and rivers of west and central parts of the area, which accounted for a significant annual incidence of the disease.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, 500 specimens were taken from 13 cities of the area, between May to September of 2007. One ml of each water sample was inoculated in EMJH liquid medium with 200µg/ml 5-flurouracil after filtration by 22 µm syringe filter. All speciments were incubated in 30ºc for 3 months and were checked by darkfield microscope every 2 weeks. All positive samples were characterized by using 30 types antisera.
    Results
    One hundred thirteen of 500 specimens were positive. Saprophytic serogroups were Andamana and Semaranga, belonging to biflexa species. Pathogenic serogroups were icterohaemorrhagiae, pomona, canicola and pyrogenes (interrogans Specie), hardjobovis and sejroea (Borgpeterseni specie), grippotyphosa (Kircshneri). Pathogenic species were common in the rice paddies and saprophytic species were common in the rice farms, rivers and irrigation canals, respectively. Conclussion: It seems that higher frequency of pathogenic serogroups in rice farms is due to high traffic of animals and rodents, and the long time stay of water in the farms. Isolation of saprophytic serogroups in all types of surface waters was expected. Increasing farmer's knowledge about the ways of the disease transfer, and avoiding of unprotected contact with surface waters might help with decreaseing the incidence of the disease in the area.
  • F. Iranmanesh, N. Zia Sheikholeslami Page 185
    Background And Objectives
    B-Interferons have been reported as effective medicine in the treatment of Multiple Sclerosis (MS), but due to their cost and side effects, the duration of therapy is controversial. The current study aimed to reveal the rate of recurrence according to the duration of medication among the patients receiving B- Interferons in a 2 year period in Rafsanjan city.
    Materials And Methods
    In this cohort study, patients who had relapsing-remiting MS for at least 2 years and had been receiving B-Interferon for at least 3 months were followed. The patients were given a questionaire containing their demographic information, recurrence rate and duration of treatment with B- Interferon.
    Results
    Sixty three point six percent had no exacerbation in the group receiving medication for 3-6 months, while 38.1% in the 6 months-1 year group, and 41.7% in the 1 year group had no exacerbation. There was no significant relationship between the duration of receiving medicaton and the number of recurrence rate. Recurrence rate in the first and second group [<12 months therapy] was 0.46% and in the third group [>12 months therapy] was 0.35%.
    Conclusion
    The results showed no significant relationship between recurrence rate and the duration of B- Interferon therapy. Longer period of treatment is recommended to asses the therapeutic effects of beta-interferon.
  • M.H. Moshafi, Sh. Mansori, R. Nemati, H. Forootanfar Page 193
    Background And Objectives
    Heavy metal ions and their compounds are essential for bacterial growth at very low concentration however most of them have toxic effects at high concentrations. For Escherichia coli, simultaneous resistance to several heavy metal ions and antibacterial agents is reported. The present study is conducted to measure simultaneous resistance of some E. coli isolates, in which their tellurite sensivity had been investigated before, to heavy metal ions and antibiotics.
    Materials And Methods
    In this laboratory study, in order to test bacterial resistance, the experimental investigations of antibiotic disc diffusion (agar serial dilution) were used to test 22 E. coli strains resistancy (5 isolates, MIC range <10 µg/ml), (6 isolates, Minimum Inhibitory Concentration (MIC) range 10-40 µg/ml) and (11 isolates, MIC range >40 µg/ml) to heavy metal ions (Ag, Hg, Cd) and antibacterial agents (Amoxicillin, Tetracycline and Gentamicin), simultaneously. These strains were isolated from urinary tracts and feces floor of clinical samples. Data were analyzed using PROBIT method.
    Results
    For Ag, the MIC was similar for all the isolates, therefore no difference was observed between sensitivity to tellurite and Ag. MIC level for Cd was significantly higher in the isolates, which were highly resistant to tellurite (p=0.008). In case of Hg the isolates which were highly resistant to tellurite had a higher MIC than that of other isolates and the difference was statistically significant (p=0.008). There were no significant differences between simultaneous resistance to heavy metals and different antibacterial agents (Amoxicillin, Tetracycline and Gentamicin).
    Conclusion
    In total, there were statistically significant relationship between resistance to the antibacterial agents (Am, Gm, Te) and resistance to heavy metal ions in the tested isolates.
  • Sh. Jalalpoor, R. Kasra Kermanshahi, A.S. Noohi, H. Zarkesh Isfahani, H. Abusaidi Page 203
    Background And Objectives
    β-lactame antibiotics are very important in the cure of diseases. b -lactamase as a virulence agent causes resistance to these antibiotics. Existence of β-lactamase in the pathogen bacteria can cause delay in the treatment. The aim of this research was to compare the frequency of β-lactamase enzyme existence in different types of isolated nosocomial infection bacteria in Alzahra hospital, Isfahan, Iran.
    Materials And Methods
    This laboratory study was performed in Alzahra hospital of Isfahan in 2005-2006. According to sample size estimation, 100 infection samples (blood, urine, skin) were randomly selected. Identification of bacteria was performed using microbiological methods such as: staining, chemical test, and use of differential and selective media. To determine β–lactamase production in bacteria, acidimetric method was used. Data was analyzed using descriptive statistics.
    Results
    From the 100 isolated pathogen bacterias, 68.45% produced β-lactamase 83.33% produced Staphylococcus spp. 70.95% produced Enterobacteriaceae spp. and 18.8% produced Pseudomonas 18.8%.
    Conclusion
    Based on the results, the frequncy of β–lactamase Enzyme existence in isolated bacteria of nosocomial infection was very high, which can be due to the increase of resistance of β–lactam antibiotics in pathogen Bacteria.
  • Z. Salem *, M. Rezaeian, K. Raeisabady, L. Salagegheh Page 215
    Background And Objectives
    Nutritional assessment is an important method in public health for measuring health status of people in community. The aim of this study was to evaluate nutritional status of students of Rafsanjan University of Medical Sciences (RUMS) using anthropometric indices: Body Mass Index (BMI), Waist Circumference (WC) and Mid Upper Arm Circumference (MUAC).
    Materials and Methods
    This cross sectional study was done on 694 students of RUMS in 2007. A ppropriate tools were used for measuring weight, height, waist circumference and mid upper arm circumference. Obesity and abdominal obesity were detected based on the scores of BMI and WC. Also malnutrition was defined according to the scores of MUAC. Data were analyzed using t test and Pearson correlation coefficient methods.
    Results
    Results showed that 10.7% (n=74) and 1.4% (n=10) of respondents were overweight and obese, respectively. Seven point eight percent of students (n=54) had abdominal obesity. There was a significant correlation between BMI and WC (r=0.81, p=0.01). Also 13% of the students (90) were underweight. Three point sixteen percent of girls (n=18) and 7.1% of boys (n=90) were malnourished based on MUAC measurement. There was a significant correlation between real BMI and estimated BMI by the MUAC (p=0.001, r=0.84). There was also a correlation between BMI scores and MUAC (r=0.83, p=0.001).
    Conclusion
    Overweight, obesity and under weight due to malnutrition are important health problems among the students of RUMS. It seems that using MUAC can estimate BMI in adults.
  • Z. Mahdavi Meymand, M.H. Moshafi, H. Forutanfar Page 227
    Background And Objectives

    Resistance to antibacterial agents and sensivity reaction to such chemical compounds are the main reasons for investigators to develop new antibiotics from herbal sources. Antimicrobial effects of Metanolic extract of 12 herbal species Pistacia atlantica, Amygdalus scoparia, Cuscuta epthymum, Ephedra procera, Salsola boryosm, Sameraria armena, Scabiosa olivier, Scorzonera tortuosissima, Lepyrodielis holosteoidea, Vaccaria pyramidata, Sonchus oleraceam and Silene conoidema on 6 bacterial strains Staphylococcus aureas, Staphylococcus epidermidis, Echerichia coli, Kelebsiella pneumonia, Pseudomonas aeroginos and Bacillus subtilis were, separately, studied using Cylinder-plate method.

    Materials And Methods

    In this laboratory study, methanolic extracts of herbal strains were prepared by maceration and after concentrating the extracts were dried. Then the concentrations of 50, 25, 12.5, 6.25 and 3.125 mg/ml of the extracts were prepared using 1:1 solution of DMSO/methanol. The standard bacteria with certain concentration (0.5 MacFarland) were inoculated on to the Muller-Hinton agar medium. Prepared extracts were dropped into cylinders and 18-24 hours after incubation and penetration of extract into the culture medium, the antibacterial effects and growth inhibitory zone (mm) were measure and values were expressed as (Mean ± SEM).

    Results

    The least and the most amount of effective concentration were 3.125 mg/ml and 50 mg/ml, respectively. The most inhibitory diameter belonged to methanolic extract of Amygdalus scoparia on Staphylococcus epidermidis which was equal to19 ± 0.3mm.

    Conclusions

    Metanolic extracts of herbal species of Pistacia atlantica, Amygdalus scoparia and Ephedra procera had the most antibacterial effects compared to gentamicin as positive control. Regarding the side effects of the synthetic drugs and also benefits of such herbal extracts, extracts of these herbs as antibacterial agents after further investigations seems to be useful.

  • M. Kazemi Arababadi, Gh.H. Hasanshahi, E. Rezazadeh Zarandi, R. Vazirinejad, S.M.A. Sajadi, F. Alizadeh Page 239
    Background And Objectives
    Type-2 diabetes mellitus is the most common type of diabetes, but the main cause of which is yet to be identified. One of the symptoms of diabetes is delay in healing of the wounds. Chemokines play key roles in both the regulation of immune system functions and regeneration of the damaged tissues. Growth-regulatory oncogen (Gro) is an angiogenesis chemokine. Therefore, we dicided to compare the serum level of Gro-α chemokine in diabetic patients and healthy people.
    Material And Methods
    In this descriptive study respondents were 45 diabetic and 45 healthy people referred to Ali Ibn Abitaleb hospital in Rafsanjan. The level of Gro-α was detected by ELISA. Data were analysed using SPSS version 12. T-test was used to compare continuous data.
    Results
    Although there were differences between diabetic and healthy people based on the serum level of Gro- a chemokine, this difference was not significant.
    Conclusion
    Based on our results, it can be concluded that diabetic patients are unable to produce enough Gro- a and this can be the reason for the delay in healing of the wounds. Furthermore, to assess the role of this chemokine more number of samples are needed for examination.
  • A.H. Halavani, F. Binesh Page 245
    Background And Objectives
    Lung involvement in Hodgkin's disease is usually associated with nodal involvement and is due to direct extension from mediastinal nodes. Primary pulmonary Hodgkin’s disease is a rare disease. This disease occurs most frequently in the older women. Case Report: The present case was a 54-year-old woman who was presented with fever, dry cough and weight loss since the last three months. There was no evidence of hepatosplenomegaly and peripheral lymphadenopathy. Radiological investigations revealed bilateral pulmonary nodular lesions but no mediastinal lymphadenopathy. Cyto-pathology assessment of the sample which was taken based on bronchoscopic and CT results did not help with diagnosis of the disease. As a last resort, open lung biopsy was done and a diagnosis of Hodgkin's disease was made. The final diagnosis was primary pulmonary Hodgkin's disease.
    Conclusion
    Although primary pulmonary Hodgkin's is a rare disease, it should be considered as one of the causes of bilateral pulmonary nodular lesions.