فهرست مطالب

International Journal of Behavioral Sciences
Volume:3 Issue: 4, 2010

  • تاریخ انتشار: 1388/10/11
  • تعداد عناوین: 12
|
  • پریرخ دادستان، مریم بیات، علی عسگری صفحه 257
    مقدمه
    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی‎درمانگری کودک‎محور گروهی در کاهش نشانه های برونی‎سازی‎شده در کودکان پیش‎دبستانی اجرا شد.
    روش
    پس از غربالگری اولیه 120 کودک پیش‎دبستانی در سه مهد کودک با استفاده از فرم فهرست رفتاری کودک (CBCL)، 10 کودک که بالاترین نمره را در مقیاس برونی‎سازی‎شده این فهرست به دست آورده بودند، به عنوان نمونه اصلی پژوهش انتخاب شدند. مربیان این کودکان نیز پیش از شروع مداخله، فرم گزارش معلم (TRF) را تکمیل کردند. سپس گروه نمونه در قالب گروه های دونفره، 16 جلسه بازی‎درمانگری را در مدت 8 هفته دریافت کرد. مادران این کودکان در پایان جلسه های چهارم، هشتم، دوازدهم و شانزدهم بار دیگر فرم CBCL را تکمیل کردند و مربیان نیز بار دیگر به تکمیل فرم TRF پرداختند.
    یافته ها
    تحلیل واریانس اندازه‎گیری های مکرر نشان داد که براساس ارزیابی مادران، نمره مقیاس برونی‎سازی‎شده کودکان و زیرمقیاس رفتار پرخاشگرانه، به‎طور معنی داری کاهش یافت. مقایسه میانگین های نمره های TRF در دو مرحله پیش‎آزمون و پس‎آزمون نیز حاکی از کاهش معنی دار مشکلات برونی‎سازی‎شده کودکان بود. تفاوت میانگین نمره های پس‎آزمون اول و دوم و نیز پس‎آزمون سوم و چهارم در مقیاس برونی‎سازی‎شده و هر دو زیرمقیاس رفتار پرخاشگرانه و نادیده گرفتن قوانین معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    بازی‎درمانگری کودک‎محور روش موثری برای کاهش مشکلات رفتار برونی‎سازی‎شده از کودکان به حساب می‎آید و به نظر می‎رسد که این شیوه بر رفتارهای پرخاشگرانه تاثیر بارزتری دارد. افزون بر این بیشترین بهبود در فاصله جلسه های نخست و جلسه های پایانی مشاهده می‎شود و روند کاهش مشکلات در جلسه های میانی کمتر محسوس است.
    کلیدواژگان: مشکلات برونی‎سازی‎شده، رفتار پرخاشگرانه، نادیده گرفتن قوانین، بازی‎درمانگری کودک‎محور، کودکان پیش‎دبستانی
  • علی خطیبی، محسن دهقانی، حمیدرضا پوراعتماد صفحه 265
    مقدمه
    استفاده از آزمون های سایکوفیزیکی برای سنجش عملکرد ثانویه ذهنی، ازجمله توجه انتخابی در افراد سالم و بیمار تکنیکی پرکاربرد در حوزه روان شناسی و به خصوص روان شناسی عصب شناختی به حساب می آید. آزمون «کاوش نقطه» یکی از آزمون هایی است که برای سنجش توجه انتخابی در گستره ای از اختلالات افسردگی و اضطراب کاربرد فراوانی دارد. مبنای این آزمون، استفاده از واژه ها به عنوان محرک های روان شناختی است که به دلایل زبانی و فرهنگی محدودیت هایی ایجاد می کند. در این مطالعه، نسخه تغییریافته ای از این روش با جایگزینی کلمات با چهره های هیجانی ابداع شد و روایی و اعتبار آن مورد بررسی قرار گرفت.
    روش
    نسخه تغییریافته آزمون کاوش نقطه در گروه نمونه ای شامل 40 آزمودنی سالم و بزرگسال مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده نشان دهنده اعتبار بالای محرک های تصویری مورداستفاده در این آزمون و همچنین اعتبار پاسخ آزمودنی ها در برابر عکس ها بود. به علاوه، نمرات به دست آمده در مورد توجه، ارتباط معنی داری با سطح سواد و جنسیت آزمودنی ها نداشت که نشان دهنده توان این آزمون در سنجش توجه انتخابی، مستقل از متغیرهای جمعیت شناختی بود.
    نتیجه گیری
    آزمون به کارگرفته شده در این پژوهش اعتبار قابل قبولی برای پژوهش های بین فرهنگی دارد و استفاده از آن به سایر پژوهشگران توصیه می شود.
    کلیدواژگان: توجه انتخابی، آزمون کاوش نقطه، اضطراب، سایکوفیزیک
  • طاهره الهی، پرویز آزادفلاح، علی فتحی آشتیانی، رضا پورحسین صفحه 271
    مقدمه
    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مولفه های حافظه کاری (مجری مرکزی، مدار آوایی و بخش دیداری- فضایی) در عملکرد جمع ذهنی کودکان پیش دبستانی انجام شد.
    روش
    30 نفر از دانش آموزان دختر پیش دبستانی مدارس ابتدایی شهر زنجان با دامنه هوشی 115-100 به صورت تصادفی انتخاب و با تکالیف فراخنای ارقام وارونه، فراخنای ارقام مستقیم، فراخنای کرسی و مسایل جمع ذهنی (استاندارد و غیراستاندارد) با ارایه به شکل کلامی و غیرکلامی مورد آزمون قرار گرفتند.
    یافته ها
    طبق نتایج تحلیل آماری با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون، فراخنای ارقام وارونه (مجری مرکزی) با عملکرد در مسایل کلامی غیراستاندارد و فراخنای ارقام مستقیم (مدار آوایی) با عملکرد در مسایل کلامی استاندارد رابطه داشتند. هیچ کدام از مولفه های حافظه کاری با عملکرد در مسایل غیرکلامی رابطه نداشتند.
    نتیجه گیری
    مجری مرکزی در مورد مسایل غیراستاندارد که نیاز به بازداری اطلاعات نامربوط و محرک های مزاحم دارد نقش مهمی در کنترل توجه ایفا کرده و عملکرد را به حداکثر می رساند. اما در مورد مسایل استاندارد که چنین ضرورتی وجود ندارد و فقط نیازمند نگهداری اعداد و درخواست های مساله است، مدار آوایی نقش مهمی ایفا می کند.
    کلیدواژگان: حافظه کاری، حساب ذهنی، کودکان، مسایل استاندارد و غیراستاندارد
  • امید شکری، علی خدایی، زهره دانشورپور، سعید طولابی، خدیجه فولادوند صفحه 279
    مقدمه
    هدف اول این مطالعه بررسی کاربردپذیری نظریه خودمدیریتی روانی استرنبرگ در موقعیت های تحصیلی روی دانشجویان ایرانی و هدف دوم آن بررسی سودمندی اندازه گیری سبک های فکری (اصطلاحی کلی که دربردارنده مفاهیمی از قبیل سبک های شناختی، یادگیری و تفکر است) علاوه بر اندازه گیری مفهوم شخصیت بود.
    روش
    پرسش نامه سبک های تفکر و پرسش نامه پنج رگه شخصیت روی 419 دانشجو (214 پسر و 205 دختر) اجرا شد. به منظور تحلیل داده ها به ترتیب از ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد.
    یافته ها
    دیدگاه استرنبرگ درباره روایی نظریه خودمدیریتی روانی در موقعیت های تحصیلی در فرهنگ های مختلف از جمله فرهنگ ایران قابل حمایت بود. علاوه بر این، بررسی سبک های تفکر علاوه بر بررسی مفهوم شخصیت در دو سطح مفهومی و تجربی قابل دفاع و معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    با وجود همپوشی نظام دار بین سبک های فکری و شخصیت، مطالعه سبک های فکری و شخصیت به طور متمایز در موقعیت های آموزشی ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: نظریه خودمدیریتی روانی استرنبرگ، سبک های تفکر، رگه های شخصیت
  • الهه حسینیان، منصور سودانی، مهناز مهرابی هنرمند صفحه 287
    مقدمه
    در این پژوهش، اثربخشی معنی درمانی به شیوه گروهی بر افزایش امید به زندگی بیماران سرطانی بیمارستان شفای اهواز مورد بررسی قرار گرفت.
    روش
    این پژوهش، مطالعه نیمه تجربی پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل افراد زیر 45 سال مبتلا به سرطان بودند که در خرداد 1386 در بیمارستان شفای شهر اهواز تحت درمان قرار داشتند. روش نمونه گیری سرشماری بود. ابتدا از کلیه افراد آزمون امید به زندگی میلر گرفته شد؛ سپس تعداد 40 نفر از جامعه فوق که کمترین نمره را در این آزمون کسب کرده بودند، انتخاب شدند. از این تعداد، 20 نفر (دو گروه 10 نفری) برای گروه آزمایش و 20 نفر برای گروه گواه به صورت تصادفی ساده برگزیده شدند. روش معنی درمانی طی 10 جلسه 45دقیقه ای، هر هفته یک جلسه اجرا شد. پس از اتمام جلسات پس آزمون روی دو گروه آزمایش و گواه اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کوواریانس و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. در این پژوهش سطح معنی داری 05/0>p در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    براساس نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس، بین میانگین نمره های پس آزمون گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی داری وجود داشت (001/0>p).
    نتیجه گیری
    معنی درمانی به شیوه گروهی باعث افزایش امید به زندگی بیماران سرطانی می شود.
    کلیدواژگان: معنی درمانی، امید به زندگی، سرطان
  • شاهرخ مکوند حسینی، طیبه طبری صفحه 293
    مقدمه
    هدف این تحقیق بررسی مقایسه ای هویت یابی عقیدتی و بین فردی دانشجویان دختر در بافتار دانشگاه بود.
    روش
    دو گروه 96نفره از دانشجویان دختر ترم اول (18 و 19ساله) و آخر (23 و 24ساله) با استفاده از روش خوشه ایتصادفی و دو گروه 60 و 51نفره از همتایان غیردانشگاهی شان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شدند و پرسش نامه های هویت یابی آدامز (EOM-EIS2) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از روش مجذور کای یک سویه و دوسویه تحلیل شدند.
    یافته ها
    تفاوت های معنی داری میان هویت یابی بین فردی دانشجویان ترم آخر و همتایان غیردانشگاهی شان و نیز میان هویت یابی عقیدتی و بین فردی دانشجویان ترم اول و آخر به دست آمد. درحال که اختلاف معنی داری بین گروه آزمون و کنترل سال آول مشاهده نشد. بررسی های یک سویه نیز حاکی از تجمع افراد کل گروه ها در منزلت بحران زده بود.
    نتیجه گیری
    بافتار دانشگاه با روند هویت یابی عقیدتی و بین فردی دانشجویان تاثیر رابطه مثبت دارد و این تاثیر در هویت یابی بین فردی بارزتر است. کلیه جوانان دانشگاهی و غیردانشگاهی در دامنه سنی 18 تا 24 سال از نظر هویت یابی در منزلت بحران زده هستند و روند هویت یابی طی این سال ها بسیار کند پیش می رود.
    کلیدواژگان: هویت یابی، بافتار، دانشجویان دانشگاه
  • محمد کریم خداپناهی، علی فتحی آشتیانی، آزاد ثابتی، سعید قنبری، پریسا سادات سیدموسوی صفحه 301
    مقدمه
    از آنجا که منابع انسانی از مهمترین سرمایه های هر سازمانی به شمار می روند، بررسی و شناسایی عوامل مرتبط با این منابع که می توانند بر عملکرد سازمانی آنها موثر باشند، از اهمیت روزافزونی برخوردار شده است. بر این اساس هدف این پژوهش بررسی تعامل بین شخصیت و سبک های فراانگیزشی کارکنان یک مرکز دولتی در عملکرد شغلی آنهاست.
    روش
    در این پژوهش 327 نفر از کارمندان رسمی مرد به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع اوری اطلاعات از سیاهه 5 عاملی شخصیت، نیمرخ سبک های فراانگیزشی آپتر و بازخورد جامع استفاده شد. داده ها بوسیله ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که سبک های فراانگیزشی بر اساس ویژگی های شخصیتی، و ویژگی های شخصیتی بر اساس سبک های فراانگیزشی در پیش بینی عملکرد شغلی نقش واسطه ای دارند. بنابراین نتایج مبین تعامل بین سبک های فراانگیزشی و ویژگی های شخصیتی در عملکرد شغلی می باشد.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش در راستای معدود پژوهش های صورت گرفته در این زمینه بود. بر اساس نتایج بدست آمده می توان از ویژگی های شخصیتی بعنوان عاملی در استخدام نیروی انسانی و استفاده از برنامه های انگیزشی مناسب با سبک های کارکنان بعنوان عاملی برای بهبود عملکرد شغلی در سازمان استفاده نمود.
    کلیدواژگان: سبک های فراانگیزشی، ویژگی های شخصیتی، عملکرد شغلی
  • اکرم پرنده، زهرا حاجی امینی، اکرم مالکی صفحه 311
    مقدمه
    این مطالعه با هدف بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش آرام سازی بر کیفیت زندگی همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه انجام شد.
    روش
    این مطالعه به صورت نیمه تجربی و از نوع کارآزمایی بالینی است که تعداد 28 نفر از همسران جانبازان شهر تهران در آن مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه ها به طور تصادفی در دو گروه مداخله و گروه شاهد تقسیم شدند و برای گروه مداخله، برنامه آموزش گروهی آرام سازی طی یک هفته و در سه جلسه دوساعته انجام شد؛ برای گروه شاهد هیچ گونه آموزشی ارایه نگردید. سپس، کیفیت زندگی هر دو گروه در مرحله قبل، 6 هفته بعد (مرحله پیگیری) و 12 هفته پس از مداخله یعنی مرحله نهایی توسط پرسش نامه کیفیت زندگی فرم کوتاه شده SF36 تعیین شد. در نهایت، داده ها به وسیله SPSS? ? و آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    براساس نتایج آزمون T مستقل، میانگین نمره کل کیفیت زندگی قبل از انجام مداخله در دو گروه اختلاف معنی داری نداشت (05/0p). آزمون T زوجی، اختلاف میانگین نمره کیفیت زندگی قبل و بعد از مداخله را در گروه آزمون معنی دار نشان داد (001/0>p). همچنین، طبق نتایج آزمون آنوا، بین میانگین نمره کیفیت زندگی در گروه مداخله در هر سه مرحله اختلاف معنی داری وجود داشت (001/0>p).
    نتیجه گیری
    برنامه آموزش آرام سازی در ارتقای سطح کیفیت زندگی همسران جانبازان موثر است.
    کلیدواژگان: همسر جانباز، آرام سازی، کیفیت زندگی، اختلال استرس پس از ضربه، آموزش
  • راضیه نصیرزاده، کاظم رسول زاده طباطبایی صفحه 317
    مقدمه
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سه سازه روان شناختی افسردگی، اضطراب و تنیدگی با راهبردهای مقابله با تنیدگی در دانشجویان اجرا شد.
    روش
    نمونه ای مشتمل بر 251 نفر از دانشجویان (194 زن و 57 مرد) به طور تصادفی انتخاب شد و با استفاده از مقیاس DASS و پرسش نامه راهبردهای مقابله کارور مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای بررسی داده ها ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و نیز تحلیل واریانس یک طرفه به کار گرفته شد.
    یافته ها
    بین راهبرد مقابله ای مساله مدار و افسردگی و اضطراب و تنیدگی رابطه منفی معنی دار و بین راهبرد مقابله ای هیجان مدار منفی و افسردگی و اضطراب و تنیدگی رابطه مثبت معنی دار وجود داشت.
    نتیجه گیری
    مقابله های مساله مدار و هیجان مدار مثبت می تواند در درازمدت نقش موثری در کاهش سطح اضطراب و افسردگی و تنیدگی فرد ایفا نماید.
    کلیدواژگان: راهبردهای مقابله، اضطراب، تنیدگی، افسردگی، مقیاس DASS
  • لیلا حق شناس، محمدرضا عابدی، حسینعلی مهرابی، امین صالح امیر جعفری، ایران باغبان صفحه 325
    مقدمه
    هدف اصلی پژوهش حاضر هنجاریابی، بررسی روایی و اعتبار پرسش نامه باور به مهارت ها یا خودکارآمدی حرفه ایی (SCI) در دانشجویان دانشگاه اصفهان بود.
    روش
    نمونه پژوهش 420 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که از هفت دانشکده (از هر دانشکده 60 نفر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایی انتخاب شدند و پرسش نامه باور به مهارت ها روی آنها اجرا شد. روش مورد استفاده در این پژوهش آمار توصیفی شامل محاسبه نمرات T، رتبه درصدی و ضریب همبستگی بود. جدول هنجار درصدی و استاندارد نیز برای دانشجویان تهیه شد.
    یافته ها
    اعتبار آزمون به روش آلفای کرونباخ بین 75/0 تا 82/0 و به روش بازآزمایی بین 71/0 تا 84/0 محاسبه شد. ضرایب روایی یعنی همبستگی بین دو پرسش نامه باور به مهارت ها و پرسش نامه استرانگ دارای دامنه ایی بین 45/0 تا 72/0 و در سطح 01/0 معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    پرسش نامه باور به مهارت ها ابزار معتبری برای ارزیابی میزان باور افراد از حیطه های شغلی است و می توان در راهنمایی و مشاوره هدایت شغلی و تحصیلی از آن استفاده نمود.
    کلیدواژگان: هنجاریابی، اعتبار، روایی، پرسش نامه باور به مهارت ها، پرسش نامه علایق استرانگ
  • صدیقه جعفری، سیده منوره یزدی، سیمین حسینیان صفحه 331
    مقدمه
    این پژوهش به منظور بررسی ارتباط ابعاد فرهنگ سازمانی با فشار روانی شغلی (علایم فشار روانی و منابع فشار روانی) کارکنان شرکت پالایش نفت تبریز انجام شد.
    روش
    از کارکنان شرکت پالایش نفت تبریز، 248 نفر به روش نمونه گیری تصادفی، به عنوان گروه آزمون انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش (فرهنگ سازمانی و فشار روانی شغلی) از پرسش نامه های فرهنگ سازمانی و پرسش نامه علایم فشار روانی و منابع فشار روانی شغلی استفاده شد.
    یافته ها
    بین فرهنگ سازمانی و فشار روانی شغلی همبستگی منفی وجود داشت (01/0>p). خرده مقیاس فرهنگ سازمانی مشارکتی، 21% واریانس فشار روانی شغلی و خرده مقیاس های فشار روانی (علایم فشار روانی، سبک باری نقش، تعارض در بین همکاران، بیگانگی، سنگین باری نقش، محیط کار و فقدان کنترل) 32% واریانس فرهنگ سازمانی کارکنان را تبیین کردند. بین میزان فرهنگ سازمانی در ابعاد مختلف آن با ابعاد مختلف فشار روانی شغلی رابطه تعاملی وجود داشت.
    نتیجه گیری
    با وجود کم بودن فشار روانی، فرهنگ سازمانی مشارکتی در درازمدت می تواند برای جلوگیری از ایجاد فشار روانی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، فشار روانی شغلی، علایم فشار روانی، منابع فشار روانی
  • ولی الله رمضانی، علیرضا مرادی، عبدالجواد احمدی صفحه 339
    مقدمه
    هدف این پژوهش بررسی عملکرد حافظه فعال در دانشجویان با علایم افسردگی بالا و عادی بود.
    روش
    نمونه مورد بررسی 82 نفر (41 نفر با نمرات افسردگی بالا و 41 نفر عادی) دانشجوی دختر دانشگاه تربیت معلم تهران (پردیس کرج) بودند که گروه افسرده با شیوه غربالگری و گروه عادی به صورت تصادفی انتخاب شدند. به منظور اندازه گیری افسردگی آزمودنی ها از سیاهه افسردگی بک (BDI) و مصاحبه بالینی و برای ارزیابی ظرفیت حافظه فعال از نمایه حافظه فعال (WMI) بهره گرفته شد. در تجزیه و تحلیل داده ها، از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد.
    یافته ها
    بین افسردگی و ظرفیت حافظه فعال ارتباط معکوس معنی دار وجود داشت؛ بین دو گروه افسرده و عادی در ظرفیت حافظه فعال تفاوت معنی دار وجود داشت، به نحوی که عملکرد گروه افسرده در تمام زیرمقیاس های حافظه فعال پایین تر از گروه عادی بود.
    نتیجه گیری
    پاسخ دهی کند و حساسیت نسبت به پیچیدگی تکلیف از مشکلات بارز افراد افسرده در تکالیف حافظه فعال است.
    کلیدواژگان: افسردگی، ظرفیت حافظه فعال، دانشجوی دختر
|
  • Dadsetan P., Bayat M. *, Asgari A Page 257
    Introduction
    The effectiveness of child-centered play therapy on decreasing the symptoms of externalizing disorders in preschool children was investigated in this study.
    Method
    Out of 120 preschool children, 10 children who had received the highest scores in externalizing scale in child behavior checklist (CBCL) were selected as the sample group. Teachers filled out the teacher report form (TRF) for each child. Members of sample group received 16 play therapy sessions in two member groups for eight weeks. Mothers completed CBCL forms after forth, eighth, twelfth and sixteenth sessions. At the end, teachers completed the TRF again.
    Results
    Repeated measures analysis revealed a significant decrease in overall externalizing and aggressive behaviors scores. Comparing means of TRF scores in pre-test and post-test indicated a significant decrease in externalizing behaviors in the kindergarten. Means differences of first and second post-test as well as third and forth post-test scores were significant in externalizing scale and both aggressive behaviors and breaking rules subscales.
    Conclusion
    Child-centered play therapy is an effective therapy for externalizing problems and this effect is more obvious for aggressive behaviors. Additionally, most remedy is occurred between first sessions and last sessions and the process was not salient in middle sessions.
  • Dehghani M. *, Khatibi Tabatabaei A., Pouretemad H. R Page 265
    Introduction
    Application of psychophysical tasks in evaluation of selective attention at secondary mental performance among patients and normal subjects is a widely accepted technique especially in the field of neuropsychology. Dot-probe task is one of the measures of selective attention both in depression and anxiety disorders. This task originally used words as stimuli, which has limitations due to linguistic and cultural restrains. The current study carried out to develop a modified version of this task, replacing words with emotional faces and examine the validity and reliability of the task.
    Method
    A modified version of dot-probe validity and reliability was examined in a sample consisted from 40 adult healthy subjects.
    Results
    Acquired data revealed the validity of pictorial stimuli and reliability of subject's answers to pictorial stimuli. In addition, selective attention scores were not found correlated with the educational level and subject's gender that indicates the independency of the task evaluation of selective attention from demographic characteristics.
    Conclusion
    The designed task is valid enough for initiating cross-cultural studies and is suggested to researchers for this type of research.
  • Elahi T. *, Azad-Fallah P., Fathi-Ashtiani A., Poorhosein R Page 271
    Introduction
    This study investigated the role of working memory components (central executive, phonological loop, visual-spatial sketchpad) in mental addition of preschool female children.
    Method
    30 randomly selected preschool female students of elementary schools of Zanjan city with IQ ranges from 100 to 115 were tested by backward, forward and Corsi span tasks and mental addition problems (standard and nonstandard) that presented with verbal and non-verbal forms.
    Results
    Statistics analysis by pearson correlation and regression methods showed a significant relation between backward span and performance in non-standard verbal problems and also between forward span and performance in standard verbal problems. There were no significant correlation between any of working memory components and non-verbal problems.
    Conclusion
    Central executive is a good predictor of performance in mental addition specifically in non-standard verbal problems. In these problems, there are irrelevant information and annoying stimulus that must be inhibited. Central executive role in controlling attention and maximizing function is significant. However, in standard problems, there is no such request and only problems number and requests must be hold. In these problems, involvement of phonological loop is evident.
  • Shokri O. *, Khodaei A., Daneshvarpour Z., Toulabi S., Fooladvand Kh Page 279
    Introduction
    The first aim of this study was to verify Sternberg's claim that the theory of mental self-government is applicable to academic settings in Iranian publication. The second was to future explore the utility of measuring intellectual styles (a general term encompassing such style constructs as cognitive, learning and thinking styles) in addition to measuring personality.
    Method
    The thinking styles inventory and the big five traits inventory were administered to 419 students (214 male and 205 female) in Iran. Data was analyzed using correlation and hierarchical regression.
    Results
    The results supported Sternberg assertion regarding the validity of the theory of mental self-government in academic settings in Iranian college students. Moreover, findings suggested that it was meaningful to investigate intellectual styles in addition to examining personality.
    Conclusion
    Although there is some systematic overlap between personality and thinking styles, it certainly makes sense to mention thinking styles and personality separately in different setting such as educational ones.
  • Hosseinian E. *, Soodani M., Mehrabi Honarmand M Page 287
    Introduction
    This research studied the efficacy of group logotherapy on life expectation in patients suffering from cancer at Shafa hospital in Ahvaz.
    Method
    This is a semi-experimental with control group study. Samples included 40 patients bellow 45 years that were under treatment in June 2007 at Shafa hospital of Ahvaz. Samopling method was head counting. At first, all the patients passed the Miller life expectation test. Then, 40 patients with the least scores were selected as sample group and were divided randomly to two 20 member experimental and control groups. The experimental group received group logotherapy in 10 sessions each lasted 45 minutes (one session each week). After that, Miller inventory life expectation was administrated again as the post-test to all samples. Data was analyzed using analysis of variance. The significance level was p<0.05.
    Results
    There was significant differences between increasing life expectation in both experimental and control groups (p<0.001).
    Conclusion
    Group logotherapy increases life expectation in patients suffering from cancer.
  • Makvand Hosseini Sh. *, Tabari T Page 293
    Introduction
    The purpose of this research was to examine the relationship between effect of university as a mezzo-contextual factor on identity formation in young females.
    Method
    Two groups of 96 female freshman (18 and 19 years) and senior (23 and 24 years) students were selected using cluster sampling method, as well as two control groups (same range of age) with no higher education (n=51 and n=60) using available sampling method. Participants were completed the EOM-EIS2. Pair wise comparisons were made using chi-square analysis.
    Results
    Significant differences were evident between senior students and their control groups in interpersonal level and between freshman and senior students in both ideational and interpersonal levels; whereas no significant difference was observed between freshmen and their control group. A higher level of frequency was evident in all groups for moratorium status than diffusion, foreclosure and achievement statuses.
    Conclusion
    Results indicate a positive relationship effect between the university contexture and the ideational and interpersonal identity formation. However, this effect relationship was more dominant in interpersonal level than ideational. People in the range of 18 to 24 tend to be in moratorium status and progress of identity achievement is very slow.
  • Ejeei J. *, Khodapanahi M. K., Fathi-Ashtiani A., Sabeti A., Ghanabari S., Seyyed Mousavi P. S Page 301
    Introduction
    Since human resources are one of the most important wealth in any organization, studying and identifying the related factors to these resources that influence organizational performance, is from most important worries. On this basis, the purpose of this study was to examine the interaction between personality and metamotivational styles of one of the government center’s personnel on their job performance.
    Method
    In this study, 327 male personnel selected by available sampling method. Data was collected via five-factor personality inventory, Apter metamotivational style profile and 360 degree feedback. Data was analyzed by Pearson correlation coefficient and path analysis.
    Results
    Metamotivational styles based on personality and personality based on metamotivational styles had a mediating role in prediction of job performance.
    Conclusion
    The results of this study were supported by few studies that have done in this field. Personality characteristics can be used as a factor for employment of human forces and use of motivational programs appreciated to personnel’s styles as a factor for improvement of job performance in organization.
  • Parandeh A., Hajiamini Z. *, Maleki A Page 311
    Introduction
    This research was to evaluate the effect of progressive muscle relaxation training on life quality of PTSD war veteran's wives.
    Method
    This clinical trial quasi-experimental study was carried out on 28 war veteran's wives in Tehran city. They were divided into interventional and control groups, randomly. The educational program was performed for intervention group at 3 sessions each lasted 2 hours during a week. However, no training was performed on the control group. The quality of life in both groups was determined before, 6 weeks after (follow up stage) and 12 weeks after training (final test) by SF36 questionnaire. Data was analyzed by SPSS 12 program and statistical tests.
    Results
    According to independent t-test results, there was no significant difference in quality of life mean score before training between two groups (p>0.05) but after intervention, the same test indicated a significant difference between two groups (p<0.001). Paired t-test revealed a significant difference between the quality of life mean score before and after in intervention group (p<0.001). Also, the ANOVA test showed that there was a significant difference in total mean score of quality of life in intervention group before, after and in final test (p<0.001).
    Conclusion
    Relaxation program training to war veteran's wives promotes their life quality.
  • Nasirzadeh R. *, Rasulzade Tabatabaei K Page 317
    Introduction
    This study was carried out in order to evaluate the relationship between psychological constructs of DASS scale and coping strategies.
    Method
    251 college’s student of psychology department of Shiraz University (194 female; 57 male) were selected, randomly. Carver’s coping strategies questionnaire and DASS scale were used for data collection. Data was analyzed using Pearson correlation coefficient, step-by-step regression and one-way ANOVA.
    Results
    problem-focused coping strategy was found to correlate negatively with the stress, anxiety and depression. Negative emotion-focused coping strategy was found to correlate positively with the stress, anxiety and depression.
    Conclusion
    Problem-focused coping and emotion-focused coping are effective in the reduction of stress, anxiety and depression in long term.
  • Haghshenas L. *, Abedi M. R., Amir Jafari A. S., Mehrabi H. A., Baghban I Page 325
    Introduction
    The purpose of this study was to prepare norm scores and determine the validity and reliability of skills confidence inventory (SCI) in Isfahan University students.
    Method
    420 students were selected by cluster random sampling method and SCI was administered to them. Applied method was descriptive statistic including correlation coefficient and computing T scores and percentile rank. Standard norm table was developed for students.
    Results
    Cronbach's alpha coefficients for the six scales were ranged from 0.75 to 0.82 and test –retest reliability was 0.71 to 0.84. Validity coefficients or correlation between SCI and Strong interest inventory ranged from 0.46 to 0.72 and were significant at 0.01.
    Conclusion
    SCI is valuable instrument for evaluation of skills confidence and has satisfactory reliability and validity for university students.
  • Jafari S. *, Yazdi S. M., Hosseinian S Page 331
    Introduction
    This research was to investigate the relationship between dimensions of organizational culture and job stress among oil refining company staffs.
    Method
    A sample of 248 staffs randomly selected from oil refining company and filled two questionnaires; namely organizational culture and symptom of stress & sources of stress.
    Results
    The overall results showed significant negative correlation between dimensions of organizational culture and job stress dimensions (p<0.01). 21% of variances of job stress were predicted by cooperative organizational culture subscale and 32% of variances of organizational culture were predicted by job stress subscale (symptom of stress, under load role, conflict between coworkers, loneliness, over load role, work environment, lack of control). There was an interaction between organizational culture and symptom of stress.
    Conclusion
    However, the job stress scores are low, but on the long run, it is better to increase the cooperative organizational culture in order to reduce job stress.
  • Ramezani V. *, Moradi A. R., Ahmadi A Page 339
    Introduction
    The main aim of this study was to investigate the working memory capacity in high depressive symptoms and non-depressed female students.
    Method
    By using screening sampling method, 41 students with high depressive symptoms in Tarbait-e-Moallem University were selected. 41 non-depressed students were selected as control group, randomly. The instruments were Beck depression inventory (BDI) and clinical interview and working memory index (WMI). It was utilized the MANOVA for analyzing the data.
    Results
    Depression was negatively related to working memory capacity. Students with high depressive symptoms and non-depressed group were significantly different in all working memory subscales.
    Conclusion
    Slow response and sensitivity to task complexity are the main problems of depressed student in working memory tasks.