فهرست مطالب

پزشکی بالینی ابن سینا - سال شانزدهم شماره 4 (پیاپی 54، زمستان 1388)

مجله پزشکی بالینی ابن سینا
سال شانزدهم شماره 4 (پیاپی 54، زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/11/11
  • تعداد عناوین: 12
|
  • هما محسنی کوچصفهانی، کاظم پریور، محمد نبیونی، مریم رحیمی صفحه 5
    مقدمه و هدف
    لوسمی حاد پرومیلوسیتی (Acute promyelocytic leukemia) یکی از انواع لوسمی های حاد با جابجایی کروموزوم15 و17 [T(15، 17)] است که توانایی تبدیل به سلول های بالغ را نداشته ودائما تکثیر می شوند. در سال های اخیر غیر از شیمی درمانی ترکیبی، جهت درمان این نوع از سلول های سرطانی نابالغ از روش جدید تمایز درمانی به وسیله عوامل تمایز دهنده استفاده می شود. چون استفاده از غلظت های بالای تمایز دهنده ها بدلیل اثرات جانبی امکان پذیر نیست لذا سعی می شود با به کار بردن ترکیباتی همراه با این مواد، قدرت تمایزی آنها افزایش یابد. دراین مطالعه اثر زهر زنبور عسل و25،1- دی هیدروکسی ویتامین D3 به تنهایی و همراه با هم بر روی تمایز سلول های سرطانی HL-60 بررسی شده است.
    روش کار
    در این مطالعه ی تجربی در محیط آزمایشگاهی، غلظت های سمی و غیر سمی زهر زنبور عسل و25،1- دی هیدروکسی ویتامین D3 بر روی سلول های HL-60 با استفاده از روش های شمارش سلولی با تریپان بلو وMTT assay مورد سنجش قرار گرفت. بعلاوه ایجاد تمایز روی این رده ی سلولی توسط رنگ آمیزی رایت گیمسا و تستNBT بررسی شد. جهت آنالیز داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون آماری one-way ANOVA استفاده گردید.
    نتایج
    نتایج به دست آمده نشان داد که زهر زنبور و 25،1- دی هیدروکسی ویتامین D3 هر دو در الگویی وابسته به دوز و زمان درغلظت های بالا موجب مرگ سلولی و در غلظت های پایین موجب مهار تکثیر این سلول ها می گردند. 1، 25- دی هیدروکسی ویتامین D3در غلظت nM 5 در طول 72 ساعت موجب تمایز این سلول ها به سمت مونوسیت می شود. زهر در غلظت g/ml μ 5/2 فقط باعث مهار تکثیر می شود و تاثیری بر تمایز سلول ها ندارد در حالی که در ترکیب با غلظت nM5 از 25،1- دی هیدروکسی ویتامین D3 قدرت تمایزی و ضد تکثیری آن افزایش می یابد.
    نتیجه نهایی: زهر زنبور عسل در غلظت های غیر سمی و مهار کننده ی تکثیر می تواند همراه با 25،1- دی هیدروکسی ویتامین D3 توان ضد تکثیری و تمایزی آن را به سمت مونوسیت افزایش دهد
    کلیدواژگان: زهر زنبور عسل، رده ی سلولی سرطانی پرومیلوسیتی HL، 60، تمایز درمانی، 25، 1، دی هیدروکسی ویتامین
  • ملیحه حسن زاده مفرد، زهره یوسفی، نوریه شریفی، صدیقه آیتی، وحید تی تی دژ صفحه 13
    مقدمه و هدف
    این مطالعه در بیماران با نئوپلازی های اینترااپی تلیال با گرید بالا، به منظورتعیین کارایی فروزن سکشن نمونه های کونیزاسیون جهت بررسی حاشیه ضایعه و رد کارسینوم انوازیو انجام شد.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی بیست بیمار با نئوپلازی های اینترااپی تلیال با گرید بالا که همگی تحت کونیزاسیون سرویکس و فروزن سکشن قرار گرفته بودند به صورت مقطعی در حد فاصل فروردین 1387 تا شهریور 1388 وارد مطالعه شدند. خصوصیات دموگرافیک درج شده در پرسشنامه و نتایج حاصل از فروزن سکشن و نمونه های دائمی با یکدیگر مقایسه شدند و با استفاده از آزمون های آماری t زوجی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
    نتایج
    نتایج حاصل از فروزن سکشن و سکشن دائمی در 15 مورد(75%) کاملا یکسان بود.از 5 مورد باقی مانده 2 مورد درجه CIN کم تر، 2مورد بیشتر و یک مورد یکسان تلقی گردید. مقایسه این دو دسته نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین این دو گروه وجود ندارد (Pvalue=0.716) و نتایج این دو با یکدیگر کاملا مرتبط هستند (95% CI=) نتیجه نهایی: این مطالعه ارزش و دقت تشخیصی فروزن سکشن را در ارزیابی نئوپلازی اینتراپی تلیال با گرید بالا در سرویکس ضمن کونیزاسیون اثبات می کند
    کلیدواژگان: بدخیمی های داخل اپی تلیال گردن رحم، فروزن سکشن، نمونه برداری مخروطی
  • رعنا سرخابی، پژمان خطیبیان صفحه 20
    مقدمه و هدف
    اندازه گیری فشار داخل چشمی علاوه بر نقش مهمی که در تشخیص و اداره بیماران گلوکومی دارد یکی از پارامترهای اساسی در هر مقایسه چشم پزشکی است، به همین منظور این مطالعه با هدف تعیین دقت دو روش مختلف تونومتری با دستگاه غیر تماسی پالس ایر و تونوپن در مقایسه با دستگاه گلدمن که به عنوان روش استاندارد طلائی پذیرفته شده است طراحی وانجام گردید.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی مقطعی، پس از انجام معاینات کامل چشم پزشکی فشار داخل چشمی 150 بیمار با 3 دستگاه گلدمن، پالس ایر و تونوپن اندازه گیری شد. میانگین مقادیر اندازه گیری شده با هر 3 دستگاه و اختلاف مقادیر اندازه گیری شده با دو دستگاه پالس ایر و تونوپن با دستگاه گلدمن محاسبه و با استفاده از روش های آماری توصیفی و آزمونهای t و آنالیز رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
    نتایج
    متوسط فشار داخل چشمی اندازه گیری شده دو دستگاه پالس ایر بیشتر از گلدمن و تونوپن بود (03/0=p). بین مقادیر اندازه گیری شده با هر سه دستگاه ضریب همبستگی قابل قبولی وجود داشت (71/0= 2r). اختلاف مقادیر اندازه گیری شده بین دو روش پالس ایر و گلدمن با مقدار صفر مطلق تفاوت معنی داری نداشت (19/0=p) ولی این اختلاف بین مقادیر اندازه گیری شده در تونوپن با گلدمن معنی دار بود (02/0=p). هر دو دستگاه تونوپن و پالس ایر در محدوده فشارهای بالا بطور کاذب مقادیر کمتری را نشان دادند.
    نتیجه نهایی : هر دو روش پالس ایر و تونوپن در محدوده فشارهای داخل چشمی طبیعی در مقایسه با گلدمن از دقت قابل قبولی برخوردارند ولی در موارد مشکوک ازجمله در بیماران مبتلا به گلوکوم یا هیپرتانسیون چشمی بهتراست کماکان به نتایج روش گلدمن به عنوان استاندارد طلائی تکیه نمود.
    کلیدواژگان: پالس ایر، تونوپن، فشار داخل چشمی، گلدمن
  • ایرج اسودی کرمانی، پروانه اشرفیان، شیرین زینالی، مهدی ایمانی، رضا شبانلویی صفحه 26
    مقدمه و هدف
    مطالعه ی حاضر به بررسی پروفایل شخصیتی بیماران سرطانی و مقایسه ی آن با افراد عادی با هدف بررسی ویژگی های شخصیتی مرتبط با ابتلا به سرطان پرداخته است تا با شناخت دقیق این ویژگی ها، افراد بتوانند در زمینه ی مقابله با مشکلات، مهارتهای زندگی، شیوه ی روبرو با مشکلات و وفق دادن ویژگی های شخصیتی خود با مسائل روزمره آموزشهای لازم را ببینند.
    روش کار
    این مطالعه یک مطالعه علی مقایسه ای است. جامعه ی آماری آن شامل تمام بیماران سرطانی مراجعه کننده به مرکز هماتولوژی و انکولوژی تبریز می باشد که از میان این افراد 100 نفر بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و پرسشنامه ی شخصیتی NEOرا تکمیل نموده اند. جهت مقایسه ی این بیماران 95نفر از کارکنان ودانشجویان دانشگاه تبریز انتخاب وبا این افراد همتا شده اند. اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار کامپیوتری و توسط آزمون مانوای یک راهه آنالیز گردیدند.
    نتایج
    یافته ها نشان داد که میزان نوروزگرایی در بیماران سرطانی بیشتر از افراد عادی است(00/0> p) همچنین میزان انعطاف پذیری در افراد عادی بیشتر از بیماران سرطانی می باشدکه این تفاوت معنی دار است(00/0> p). میزان برونگرایی در افراد عادی بیشتر از بیماران سرطانی می باشد (05/0> p) اما بین دلپذیر بودن وباوجدان بودن بیماران سرطانی وافراد عادی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه نهایی: با توجه به نتایج، نقش عوامل شخصیتی در سلامت روان آشکار می شود. بر اساس این مطالعه می توان مطرح نمود که افراد مبتلا به سرطان دارای شخصیتی نوروزگرا، غیر منعطف و درونگرا بوده و این افراد نیازمند مداخلات روانشناسی هستند.
    کلیدواژگان: سرطان، نیمرخ شخصیتی
  • فاطمه زراعتی، محمدعلی سیف ربیعی، ملیحه عراقچیان، طاهره صبوری صفحه 31
    مقدمه و هدف
    بستری شدن در بیمارستان می تواند به طور چشمگیری الگوی خواب را مختل کند. با توجه به شیوع مشکل بی خوابی و مصرف گسترده بنزودیازپین ها و سایر داروهای خواب آور در بیماران بستری این مطالعه با هدف تعیین کیفیت خواب و چگونگی استفاده از داروهای خواب آور در بیماران بزرگسال بستری در بخشهای داخلی بیمارستان اکباتان همدان در سال 1386 انجام پذیرفت.
    روش کار
    مطالعه به روش توصیفی، تحلیلی مقطعی انجام گرفت و به ارزیابی کیفیت خواب در 300 بیمار بالای 18 سال بستری در بخش های داخلی که رضایت به شرکت در مطالعه داشتند پرداخت. پرسشنامه کیفیت خواب پترزبورگ (PSQI) برای ارزیابی کیفیت خواب بیماران در دو زمان بدو مراجعه و حین ترخیص تکمیل شد. همچنین ارتباط فاکتورهای موثر در کیفیت خواب مانند سن، جنس، وضعیت تاهل، تحصیلات و مصرف داروهای خواب آور در دو مرحله قبل و در طول مدت بستری در بیمارستان مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات بدست آمده توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری t-test و ANOVA تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج
    در بدو مراجعه 36% بیماران کیفیت خواب مطلوب (امتیاز کمتر از 5) داشتند، در حالیکه این درصد در حین ترخیص باز هم کاهش یافته به 3/18% رسید. میانگین کلی امتیاز کیفیت خواب در بدو مراجعه 6/7 و در هنگام ترخیص 4/9 بود که نشانگر بدتر شدن کیفیت خواب می باشد و این تفاوت از لحاظ آماری معنادار بود (P<0.05). 23% از بیماران در مدت بستری در بیمارستان داروی خواب آور استفاده می کردند در حالیکه قبل از بستری هیچ داروی خواب آوری استفاده نمی کردند. در همه بیماران از بنزودیازپین ها به عنوان داروی خواب آور استفاده شده بود. در گروه سنی 30-18 سال اختلاف معنی داری در بدتر شدن کیفیت خواب نسبت به سایر گروه های سنی حین ترخیص وجود داشت.
    نتیجه نهایی: بیماران در حین ترخیص، کیفیت خواب بدتری را نسبت به بدو مراجعه تجربه کردند. به نظر می رسد علیرغم استفاده گسترده از داروهای خواب آور مشکل بدتر شدن خواب در بیمارستان ها همچنان پابرجا مانده است.
    کلیدواژگان: اختلالات به خواب رفتن و در خواب باقی ماندن، بستری شدن در بیمارستان، خواب، خواب آورها و آرام بخش ها
  • ملیحه عراقچیان، محمدعلی سیف ربیعی، فاطمه زراعتی، بهمن رسولی صفحه 37
    مقدمه و هدف
    علیرغم شیوع زیاد افسردگی و پرفشاری خون، در مورد ارتباط این دو بیماری با یکدیگر توجه زیادی مبذول نشده است. برخی مطالعات نشان داده اند افسردگی می تواند یک عامل خطر برای پرفشاری خون باشد. از طرفی بیماران مبتلا به پرفشاری خون در معرض خطر بیشتری از نظر بیماری های قلبی عروقی هستند. باتوجه به روشن نبودن فراوانی افسردگی در بیماران مبتلا به پرفشاری خون این مطالعه جهت روشن ساختن ابعاد این مشکل انجام گردید.
    روش کار
    در مطالعه توصیفی مقطعی حاضر525 بیمار مبتلا به پرفشاری خون مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر همدان طی سال 1387 مورد بررسی قرار گرفتند.جهت تشخیص افسردگی از پرسشنامه استاندارد بک (Beck) استفاده گردید. ملاک تعیین افسردگی کسب نمره بالاتر از 18 دراین ازمون بود.اطلاعات ازطریق پرسشنامه استخراج گردید و با نرم افزار 10-spss و آزمون های آماری مجذور کای وضریب همبستگی پیرسون مورد مقایسه وتجزیه وتحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    فراوانی افسردگی در بیماران مبتلا به پرفشاری خون 6/48 درصدگزارش گردید. بین سن بیماران و افسردگی همبستگی مثبت وجود داشت(r=0.56 pv=0.000). افسردگی دربین زنان شایع ترازمردان بود که از نظر آماری معنا دار تلقی گردید(c2=34 pv<0.05). فراوانی افسردگی در افراد متعلق به طبقه اجتماعی پائین تر ودر افراد همسر مرده بترتیب نسبت به افراد با طبقه اجتماعی بالاتر و افراد متاهل بیشتر بود(pv<0.05)نتیجه نهائی: بیماران مبتلا به پرفشاری خون در معرض خطر افسردگی نیز هستندو احتمال وقوع همزمان این دو بیماری در طول عمر، در زنان به مراتب بیش از مردان است و با توجه به وجود همبستگی مثبت بین پر فشاری خون و افسردگی بنظر می رسد پرفشاری خون یک عامل خطر برای بروز افسردگی بحساب می آید. با توجه به فراوانی بالای افسردگی در این مطالعه، به نظر می رسد غربالگری افسردگی ومشاوره روانپزشکی در مبتلایان به فشار خون بایستی بطور جدی تر مورد توجه واقع شود.
    کلیدواژگان: افسردگی، بهداشت همگانی، پرفشاری خون
  • علیرضا روحانی، اصغر علمی صفحه 42
    مقدمه و هدف
    مفصل شانه شایع ترین مفصل بدن است که دچار دررفتگی میشود. روش های مختلف جراحی جهت درمان دررفتگی های مکرر شانه شرح داده شده است و به مرور زمان تغییرات مختلفی در تکنیکهای جراحی آن اعمال شده است. این مطالعه با هدف تعیین نتایج جراحی دررفتگی قدامی مکرر شانه به روش بنکارت تغییر یافته انجام شد.
    روش کار
    در این مطالعه Case Series از خرداد 84 تا آذر 86 بیست بیمار تحت عمل جراحی به روش بنکارت تغییر یافته قرار گرفتند و به مدت حداقل 18 ماه پیگیری شدند. نتایج بدست آمده با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی بررسی تجزیه و تحلیل گردیدند.
    نتایج
    85% شرکت کنندگان مرد و 15% زن با میانگین سنی 7/24 (46-14) سال بودند.متوسط تعداد دررفتگی قبل از جراحی در بیماران 6 مورد بود(از 3 تا 11 عدد). در طی پیگیری، دو مورد عود دررفتگی مشاهده شد. میانگین امتیازRowe، 94 بود. عفونت و عوارض نورولوژیک مشاهده نشد. محدودیت روتاسیون خارجی به طور متوسط 5 درجه بود.
    نتیجه نهایی: با توجه به نتایج بدست آمده و تطابق با سایر مطالعات، روش جراحی بنکارت تغییر یافته می تواند به عنوان روشی مناسب در درمان دررفتگی عادتی قدامی شانه مطرح باشد
    کلیدواژگان: ارتوپدی، در رفتگی شانه
  • سید محمدرضا ربانی صفحه 49
    مقدمه و هدف
    کارایی نفرولیتوتومی از راه پوست در درمان سنگهای ادراری به خوبی شناخته شده است. این عمل جراحی معمولا«تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. چون بی حسی نخاعی نسبت به بیهوشی عمومی مزیتهایی دارد، این مطالعه به این منظور انجام شد که نشان دهد آیا بی حسی نخاعی از طریق همکاری بیشتر بیمار حین تغییر وضعیت و در طول عمل می تواند برای جراح و متخصص بیهوشی و خود بیمار راحت تر باشد؟
    روش کار
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی از آذر 1383 لغایت اسفند ماه 1387 در مجموع 112بیمار تحت عمل نفرولیتوتومی از راه پوست با بی حسی نخاعی قرار گرفتند. متوسط سن آنان 36سال (از 22تا 48سال) بود. برای انجام بی حسی نخاعی ابتدا سرنگ به اپینفرین آغشته می شد و سپس بین2 تا 5/3 میلی متر مارکائین برای انجام بی حسی نخاعی مورد استفاده قرار می گرفت و در صورت نیاز از داروهای ضد درد و یا آرام بخش و یا هر دو نیز استفاده می شد. مابقی عمل طبق روال معمول انجام می گردید.
    نتایج
    در 82% از بیماران سنگها به طور کامل خارج شدند و بقیه با سنگ شکنی برون اندامی درمان شدند. متوسط زمان عمل126 دقیقه (90تا 220دقیقه) بود، 40 بیمار(36%)، نیاز به داروهای مسکن، آرام بخش و یا هر دو بخصوص در سنگهای بزرگ تر داشتند. در6% از بیماران سنگ در پل فوقانی کلیه وجود داشت. تنها در یک بیمار نیاز به تزریق خون پیدا شد. در این مطالعه عارضه قابل توجهی مشاهده نشد. نتیجه نهایی: نفرولیتوتومی از راه پوست با بی حسی نخاعی این فرصت را به ما می دهد تا از بیداری و همکاری بیمار در هنگام تغییر وضعیت استفاده کرده و از بروز بعضی عوارض که ممکن است در بی هوشی عمومی رخ بدهد، جلوگیری بعمل آوریم، زیرا در این روش بیمار بیدار است ودر صورت وجود خطری می تواند از پیش خبر بدهد.
    کلیدواژگان: بی حسی نخاعی، مارکائین، نفرولیتوتومی از راه پوست
  • مهرداد عنبریان، مسعود مختاری، پرویز زارعی، علی یلفانی صفحه 53
    مقدمه و هدف
    تغییرات در پاسچر نرمال می تواند بر روی کنترل پاسچر موثر باشد. علیرغم اینکه کایفوسیس یکی از ناهنجاری های شایع ستون فقرات است، بررسی عملکرد تعادلی افراد مبتلا به کایفوسیس کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین هدف این مطالعه بررسی ویژگی های کنترل پاسچر دینامیکی و استاتیکی افراد مبتلا به کایفوسیس و مقایسه آن با گروه همسان کنترل است.
    روش کار
    در این مطالعه علی مقایسه ای پس از وقوع نوزده نفر با روش غیر تصادفی با انحنای بیش از حد طبیعی فقرات پشتی (زاویه بیش از 40 درجه) به عنوان گروه کیفوتیک و تعداد 19 نفر که فاقد انحنای غیر طبیعی فقرات پشتی بودند به عنوان گروه کنترل، به شکلی انتخاب شدند که به لحاظ قد و وزن با گروه اول همسان باشند. زاویه کایفوسیس آزمودنی ها با خط کش منعطف به عنوان یک روش اندازه گیری غیر تهاجمی و معتبر اندازه گیری گردید. برای ارزیابی تعادل دینامیکی و استاتیکی، به ترتیب از سیستم ثباتی بایودکس و روش سیستم شمارش تعداد خطای بالانس استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های آماری مربوط به سیستم ثباتی بایودکس از روش آنالیز واریانس با داده های مکرر و جهت تحلیل داده مربوط به تعادل استاتیکی از تست t مستقل استفاده گردید (05/0>P).
    نتایج
    در بررسی تعادل دینامیکی، میانگین انحرافات پاسچرال در شاخصهای ثباتی در گروه کایفوتیک در مقایسه با گروه کنترل، در زمان حذف اطلاعات بینایی (بستن چشمها)، بیشتر بود که نشانگر عملکرد تعادلی ضعیفتر است. با ناپایدار شدن سطح اتکاء، عملکرد تعادلی گروه کیفوتیک در هر دو وضعیت چشم باز و چشم بسته به طور معنی داری از گروه کنترل ضعیفتر بود. در بررسی عملکرد تعادلی استاتیکی، تفاوت معنی داری در تعداد خطای به دست آمده توسط گروه های شرکت کننده در مطالعه زمانیکه بر روی دو پا به صورت کنار هم و قطاری ایستاده بودند مشاهده نگردید. اما زمانیکه آزمودنی ها بر روی یک پا قرار می گرفتند، افراد مبتلا به کایفوسیس در مقایسه باگروه کنترل عملکرد تعادلی ضعیفتری بر روی هردو سطح سفت و نرم داشتند (ارزش P به ترتیب 044/0 و 000/0).
    نتیجه نهایی: یافته های این مطالعه نشان داد که تعادل استاتیکی، با تغییر در راستای طبیعی قرار گیری ستون فقرات، دچار اختلال می گردد ولی این امر به وضوح و به طور جدی توانایی فرد با دفورمیتی ستون فقرات ناحیه پشتی را در کنترل تعادل دینامیکی کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: سیستم ثباتی بایودکس، سیستم شمارش تعداد خطای بالانس، کنترل پاسچر، گوژپشتی
  • حذف کروم شش ظرفیتی از محیط های آبی با استفاده از خاک اره اصلاح شده درخت راجی: مطالعه تعادلی و سینتیکی
    محمدرضا سمرقندی، سعید عزیزیان، مهدی شیرزاد سیبنی صفحه 61
    مقدمه و هدف
    یکی از عمده ترین آلاینده های محیط زیست پساب های صنعتی حاوی فلزات سنگین است. کروم از جمله فلزات سنگین می باشد که در پساب صنایع مختلف از جمله پساب صنایع آبکاری وجود دارد و بشدت برای انسان و محیط زیست سمی و خطرناک است. هدف از این مطالعه بررسی جذب فلزات سنگین مثل کروم شش ظرفیتی از محیط های آبی با استفاده از خاک اره اصلاح شده درخت راجی به عنوان جاذب ارزان قیمت بود.
    روش کار
    این مطالعه یک مطالعه بنیادی-کاربردی می باشد که در آزمایشگاه شیمی آب و فاضلاب دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گردید. در این مطالعه حذف کروم شش ظرفیتی با استفاده از خاک اره اصلاح شده درخت راجی با تغییرات pH، زمان تماس، مقدار ماده جاذب و غلظت اولیه کروم شش ظرفیتی در سیستم ناپیوسته مورد بررسی قرار گرفت، و نتایج توسط نرم افزار Excel تجزیه و تحلیل گردید.
    نتایج
    نتایج حاصل از انجام آزمایشات مشخص ساخت که کارایی حذف کروم شش ظرفیتی با افزایش pH و غلظت اولیه کروم شش ظرفیتی،کاهش می یابد. به طوری که در شرایط ثابت،زمان تعادل3 ساعت، مقدار ماده جاذب g/100CC 6/0 و غلظت اولیه کروم شش ظرفیتی mg/L60، با افزایش pH از 2به 12، کارایی حذف از67/99% به 78/29% کاهش یافت. همچنین با افزایش غلظت اولیه کروم شش ظرفیتی از mg/L 20 به mg/L 100، در شرایط ثابت، کارایی حذف از 37/99% به 24/40% کاهش یافت. سایر نتایج بیانگر آنست که با افزایش زمان تماس و مقدار ماده جاذب، کارایی حذف افزایش می یابد. به طوری که با افزایش مقدار ماده جاذب از g/100CC 2/0 به g/100CC 1 در شرایط ثابت زمان تعادل3 ساعت، غلظت اولیه کروم شش ظرفیتیmg/L60 و 7=pH، کارایی حذف از 65/34% به 99/99% افزایش یافت. همچنین در شرایط ثابت غلظت اولیه کروم شش ظرفیتی mg/L60، 7=pH و مقدار ماده جاذب g/100CC 6/0 با افزایش زمان تماس از 5 دقیقه به 180دقیقه کارایی حذف از 53/48% به 76/99% افزایش یافت. دادهای تجربی تعادل جذب با مدل های ایزوترم جذب فروندلیخ و لانگمیر مورد بررسی قرار گرفت، نتایج نشان داد که سینتیک فرآیند جذب از مدل سینتیک شبه درجه دو، و داده های تعادلی از مدل ایزوترمی لانگمیر پیروی می کنند.
    نتیجه نهایی: در مجموع نتایج حاصل از انجام آزمایشات مشخص ساخت که می توان از خاک اره اصلاح شده درخت راجی به عنوان یک روش موثر و ارزان قیمت در جهت حذف کروم شش ظرفیتی از محلول های آبی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: خاک اره، کروم شش ظرفیتی، مدل ایزوترمی، مدل سینتیکی
  • نمایه نویسندگان و موضوعی، دوره شانزدهم، سال 1388
    صفحه 68
  • چکیده مقالات به زبان انگلیسی
    صفحات 7-16
|
  • H. Mohseni Kouchesfehani , K. Parivar , M. Nabiyouni , M. Rahimi Page 5
    Introduction &
    Objective
    Acute promyelocytic leukemia(APL) is a kind of acute leukemia characterized by a balanced t(15, 17) translocation which fails to develop into mature cells and proliferate in an unregulated fashion. In the recent years, in addition to combinatoral chemotherapy to treat unmature cancerous cells, differentiation therapy by differentiating agents as a novel procedure are used. Since it is not possible to use high concentration of differentiating agents due to their side effects, some compounds are also used to increase their differentiating potency. In this study the effect of bee venom and 1,25-Dihydroxyvitamin D3 individually and in combination on proliferation and differentiation of HL-60 cancerous cells were assayed.
    Materials and Methods
    In this experimental in vitro study, toxic and non-toxic concentrations of honey bee venom and 1,25- Dihydroxyvitamin D3 were determined using Trypan blue stained cell counting and MTT assay. In addition,differentiation of cells was assayed by Wright-Giemsa staining and NBT reduction test. Data were analized by one –way ANOVA test using SPSS software.
    Results
    Our findings showed that both bee venom and 1,25-Dihydroxyvitamin D3 in a dose and time dependent manner caused cell death at high concentrations and inhibited cell proliferation at lower concentration. 1,25-Dihydroxyvitamin D3 at 5nM concentration induced differentiation of HL-60 cells towards monocyte during 72 hours. Bee venom at 2.5 µg/ml concentration suppressed proliferation of HL-60 cells but had not any effect on their differentiation, whereas in combination with 5nM 1,25-Dihydroxyvitamin D3 enhanced anti-proliferative and differentiation potency of 1,25-Dihydroxyvitamin D3..
    Conclusion
    Non-toxic and inhibitory concentrations of bee venom can increase anti-proliferation and differentiation potency of 1,25-Dihydroxyvitamin D3.
    Keywords: Honey Bee Venom, HL, 60 Acute Promyelocytic Leukemia Cell Line, Differentiation Therapy, 1, 25, Dihydroxyvitamin D3
  • M. Hasanzadeh Mofrad , Z. Yousefi , N. Sharifi , S. Ayati , V. Titidej, G.P. Page 13
    Introduction &
    Objectives
    This study was performed to determine the role of frozen section examination (FSE) of the cone specimen in the evaluation of the resection margin status and to rule out invasion in patients with high-grade cervical intraepithelial neoplasia.
    Materials and Methods
    Twenty patients with high grade intraepithelial neoplasia undergoing conization biopsy and frozen section examination were cross- sectionally studied from March 2008 until September 2009.The results of permanent paraffin sections were compared using FSE.
    Results
    In this cross-sectional study, 15 out of 20 cases (75%) showed the same results in frozen and permanent sections of cone biopsy specimen. Two patients out of the remaining 5 ones had higher grade of CIN in frozen section, 2 had lower grade and one was considered the same because CIN1 in FSE was normal in permanent sections.although The Paired Sample t-test showed no significant difference between the two groups of frozen and permanent section results (P-value=0.716, CI=95%).
    Conclusion
    Frozen section evaluation of cervical cone biopsy specimens in patients with CIN II-III is accurate, efficient, and cost-effective.
    Keywords: Cone Biopsy, Cervical Intraepithelial Neoplasia, Frozen Sections
  • R. Sorkhabi , P. Khatibian Page 20
    Introduction &
    Objective
    The measurement of Intraocular pressure (IOP) is very important not only in the diagnosis and management of glaucomatous conditions but also in any ophthalmologic examination. So this study was designed to compare the results of noncontact pulsair and tononpen tonometry with goldmann known as gold standard method.
    Materials and Methods
    In this cross sectional study on 150 patients after a complete ophthalmic examination; tonometry was performed with goldmann (G), pulsair (P) and tonopen (T). Mean values obtained from the three methods and the difference between the first two methods and G were measured and with descriptive statistical methods, t tests and regression tests were analyzed.
    Results
    Mean measured IOP with P was greater than G and T (P=0.03). Correlation coefficient between the 3 methods was acceptable (r2=0.71). Mean difference between P and G does not differs significantly from 0 (P=0.19), but this value between T and G differs significantly from 0 (P=0.02). Both T and P underestimate IOP in high ranges.
    Conclusion
    Both T and P tonometry measures have acceptable accuracy in comparison with G, but in suspicious cases such as glaucoma or ocular hypertension G is better as a gold standard method.
    Keywords: Intraocular Pressure, Goldmann, Pulsair Easy Eye, Tonopen
  • I. Asvadi Kermani , P. Ashraphian , Sh. Zeinali , M. Imani , R. Shabanloei Page 26
    Introduction &
    Objective
    This study compared the personality profile of cancer patients with that of normal persons. The aim was identifying personality traits related to people who suffered from cancer, and helping them to cope with the situation and adjust with life.
    Materials and Methods
    This research was a casual comparative study. For this purpose 100 persons were selected from hematology and oncology center and asked to complete (NEO) personality inventory. Then 94 persons were selected as matched group.
    Results
    The result showed that neuroticism was high in cancer patients (p<0.00). Also there were significant differences between normal people and cancer patients in adaptibility and extroversion with high scores in normal people (p<0.05). But there were no significant difference between the two groups in agreeableness and conscientious.
    Conclusion
    In general the result of this research demonstrated that the cancer patients were more neurotic and less adaptable and extrovert therefore they need psychotherapy.
    Keywords: Neoplasms, Personality Profile
  • F. Zeraati , M.A. Seif Rabie , M. Araghchian, Pharm.D., T. Sabouri, G.P. Page 31
    Introduction &
    Objective
    Hospitalization can significantly disrupt sleeping patterns. considering the prevalence of insomnia and widespread use of benzodiazepines and other hypnotics in hospitalized patients, we conducted this study to assess the quality of sleep and hypnotic drug use in hospitalized adult patients in 2007.
    Materials and Methods
    This descriptive analytical cross-sectional study involved an assessment of sleep quality for patients whose consent had been obtained when admitted to the internal ward of Hamadan Ekbatan hospital. The Pittsburg sleep quality index (PSQI) was used to measure the quality of sleep in patients and completed at the time of admission and discharge. Also the relation of factors such as age, sex. Marital status, education and sedating drug use prior to and during hospitalization with sleep quality were assessed. 300 patients entered this study and completed PSQI sleep questionnaires two twice, at the time of admission & discharge.
    Results
    At the time of admission only 36% of patients had good sleep quality (PSQI score <5) while this percent decreased to 18.3% at the time of discharge. Mean global PSQI score was 7.6 at the time of admission versus 9.4 at the time of discharge indicating the patients’ worse sleep quality at the time of discharge (Pv<0.05). 23% of patients received hypnotic drugs while in the hospital with no evidence of preadmission hypnotic use. Benzodiazepines were prescribed for all of them.
    Conclusion
    Quality of sleep at the time of discharge was significantly worse than it at the time of admission and it seems that despite widespread use of sedative drug in the hospital, there are still patients with poor sleep quality in the hospital.
    Keywords: Hospitalization, Hypnotics, Sedative, Sleep, Sleep Initiation, Maintenance Disorders
  • M. Araghchian, Pharm.D., M.A. Seif Rabie , F. Zeraati , B. Rasouli Page 37
    Introduction &
    Objective
    Despite the high prevalence of depression and hypertension, the relationship between these disorders has received little attention. Some prospective studies indicate that depression poses a risk factor for hypertension. Depression has been found to be associated with an increased risk of developing cardiovascular diseases. The present study was conducted to examine the prevalence of depression in hypertensive patient's refering to medical and health centers in Hamadan city.
    Materials and Methods
    In a descriptive cross-sectional study 525 hypertensive patients who referred to the medical and health centers of Hamadan city in 2008 were studied. Depression status was evaluated by Beck depression inventory. Obtaining a score higher than 18 indicated depression. The data were analyzed with SPSS software(version 10), chi-square and parson regression coefficient tests
    Results
    Depression prevalence in the hypertensive patients was 48.6%. Positive correlation was detected between age and score of depression(r=0.56 P.V=0.000). The rate of depression was significantly higher in the females than the males (c2=34 P.V=<0.5). Depression prevalence in the lower socioeconomic classes and the widows were higher than in the married and high class patients (P.V<0.05).
    Conclusion
    Hypertensive patients are prone to depression. The lifetime co- morbidity of two diseases is significantly higher in females than males. The presence of a positive correlation between hypertension and depression indicates that hypertension is a risk factor for developing depression. High prevalence of depression suggests the need for depression screening and neurological consultation in hypertensive patients.
    Keywords: Depression, Hypertension, Public Health
  • A.R. Rouhani , A. Elmi Page 42
    Introduction &
    Objective
    Shoulder joint is the most common articular dislocations in the body. There are many surgical techniques for the treatment of recurrent shoulder dislocation. The aim of the study is to evaluate the short-term results of surgical technique of modified Bankart repair for recurrent anterior shoulder instability.
    Materials and Methods
    Twenty patients underwent an operation at Tabriz Shohada hospital, from May 2005 to december 2007 and were followed up for at least 18 months. The data was analyzed by descriptive statistical methods.
    Results
    There were 85% male and 15%female participants in the study, with the average age of 24.7 years(14-46years). The mean number of dislocation episode before surgery was 6(3-11). Two had minor glenoid rim fracture. There was no case of rotator cuff tear. During the follow up after surgery, two patients had recurrence of dislocation. The mean Rowe score was 94 and no infection or neurological complication was reported. Average external rotation loss was 5º.
    Conclusion
    According to the above-mentioned data, modified bankart procedure is an acceptable method for treatment of recurrent dislocation of the shoulder.
    Keywords: Dislocation Shoulder, Orthopedics
  • S.M.R. Rabani Page 49
    Introduction &
    Objective
    The efficacy of Percutaneous Nephrolithotomy (PCNL) in the treatment of renal stones has been proven in its indications. The main method of anesthesia in this procedure is general anesthesia. We used spinal anesthesia (SA) as an alternative method of anesthesia with many benefits. This study was intended to show the possibility of SA as a more comfortable method of anesthesia for the surgeon, the anesthesiologist and the patient via more cooperation of the patient during changing the position and prevention of some complications mostly in upper extremities and neck.
    Materials and Methods
    In a prospective clinical trial study, a total of 112 patients underwent PCNL under SA with marcaine, from Nov 2004 till Feb 2009. Their mean age was 36 years (22-48), at first the syringe was stained by epinephrine and then 2 -3.5 ml marcaine was used for SA and addition of analgesics, sedatives or both., if needed. The rest of the procedure was done as routine.
    Results
    Stone clearance was achieved in 82% of the patients and the rest were managed by ESWL. The mean operation time was 126 minutes (90-220), 36% of the patients needed sedation, analgesia, or both, specially those with bigger stones. 6% of the patients had upper pole stones. Blood transfusion was needed only in one patient. No significant complication was observed in this study.
    Conclusion
    PCNL under SA afforded the surgeon and the anesthesiologist the opportunity of more patient cooperation during position changes and precludes some morbidities that may happen under general anesthesia because the patient is awake and able to portend.
    Keywords: Anesthesia, Spinal, Marcaine, Nephrolithotomy, Percutaneous
  • M. Anbarian , M. Mokhtari P. Zareie A. Yalfani Page 53
    Introduction &
    Objective
    It is known that postural control performance in upright standing position could be affected by abnormal posture alignment. Despite the fact that kyphosis is one of the most common spine abnormality, the effect of thoracic curve abnormality at sagittal plane on postural stability has received little attention to date. Therefore, the purpose of our study was to investigate the dynamic and static postural control among individuals with kyphosis in comparison with a control matched group.
    Materials and Methods
    Nineteen males with increased normal thoracic kyphosis (> 40 degrees) were randomly selected as kyphotic group. Eighteen controls matched for age, weight and height were selected to participate in the study. We measured the amount of kyphosis using flexible ruler as a noninvasive and reliable method. Dynamic and static postural stability were assessed using the biodex stability system and the balance error scoring system respectively. ANOVA with repeated measures followed by Tukey HSD test and independent t-test were employed for statistical analyses (p<0.05).
    Results
    For dynamic postural assessment, the means of all stability indices were significantly higher in the kyphotic individuals than controls in the eyes-closed condition. With the platform in the most unstable position, kyphotic group were detected to have significantly poorer balance performance than controls in both eyes-open and eyes-closed conditions. For static balance evaluation, no difference was noted between both groups in stability performance during double and tandem stances. During the single-limb stance trials, the kyphotic group had poorer performance than controls while standing on the firm surface and foam surface (firm surface: p=0.044; foam surface: p=0.000).
    Conclusion
    The findings suggest that postural control especially dynamic postural stability may be altered in individuals with increased thoracic kyphosis.
    Keywords: Balance Error Scoring System, Biodex Stability System, Kyphosis, Postural Control
  • Removal of Hexavalent Chromium from Aqueous Solution by Modified Holly Sawdust: A Study of Equilibrium and Kinetics
    M.R. Samarghandi , S. Azizian , M. Shirzad Siboni Page 61
    Introduction &
    Objective
    Industrial wastewaters including heavy metals, are among the important sources of environmental pollution. Heavy metals such as chromium are found in plating wastewater and is harmful for human health and environment. The purpose of the present study was to investigate the absorption of heavy metals such as chromium onto modified holly sawdust as an cheaper absorbent.
    Materials and Methods
    This study was a fundamental- application study done in Hamadan University of Medical Sciences, hygiene faculty water and wastewater chemistry laboratory. This study investigated the removal of hexavalent chromium by using modified holly sawdust with pH changes, contact time, absorbent dose and Cr(VI) concentrations in batch system. Then the result was analyzed by Excel software.
    Result
    The results showed that the removal efficiency decrease is accompanied by the increase of pH and initial chromium concentration. pH increase from 2 to 12(equilibrium time= 180 min, adsorbent dose= 0.6g/100CC, Cr(VI) concentrations= 60 mg/L), leaded to the removal efficiency decrease from 99.67 % to 29.78 %. Also removal efficiency decreased from 99.37 % to 40.24 % after increasing the initial chromium concentrations from 20 mg/L to 100 mg/L. Moreover the results showed the removal efficiency increased after increasing the adsorbent dose and contact time. By increasing adsorbent dose from 0.2 g/100CC to 1 g/100CC, the removal efficiency increased from 34.65 % to 99.76 %.Additionally, the removal efficiency increased from 48.53%to 99.76% by increasing contact time from 5 mins to 180 mins. Experimental isotherms and kinetics models were assessed by Langmuir and Freundlich isotherms and pseudo-first-order and pseudo-second-order kinetics models. The results showed that the data were acceptably explained acceptably by Langmuir isotherms and pseudo-second-order kinetics models respectively.
    Conclusion
    The results showed that the removal of hexavalent chromium from aqueous solution using sawdust was more cost effective and efficient.
    Keywords: Chromium Hexavalent, Isotherms Models, Kinetics Models, Sawdust