فهرست مطالب

قرآن پژوهی حسنا - پیاپی 3 (زمستان 1388)

نشریه قرآن پژوهی حسنا
پیاپی 3 (زمستان 1388)

  • 122 صفحه، بهای روی جلد: 9,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/02/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • رخ یار در آیینه / گفت و گو با آیت الله حسن ممدوحی کرمانشاهی
    صفحه 14
  • سیدمحسن سادات فخر صفحه 20
    قرآن کریم کلام و کتاب خدا در کنار امتیاز بارز و برجسته وحیانی بودن از مشخصه های معناداری و فهم پذیری نیز برخوردار است. «علوم قرآن» دانش پیش نیاز فهم قرآن است. این علم مورد توجه عالمان قرآن پژوه در دوره های تاریخی بوده است. وحیانیت قرآن، نزول تدریجی، کتابت، تاریخ قرآن، ترتیب آیات، طبقات آیات، محکمات، متشابهات، ساختار سوره ها، دانش تفسیر، اسباب نزول، زبان شناسی قرآن، تاویل و نسخ از موضوعات و مسائل شاخص علوم قرآن به شمار می روند.
    کلیدواژگان: قرآن، تاریخ قرآن، علوم قرآن
  • مهدی کمانی نجف آبادی صفحه 42
    به آیات مدنی در سور مکی و آیات مکی در سور مدنی در اصطلاح «آیات مستثنی» اطلاق می شود. پرداختن به آیات مستثنی ابتدا در روایات مکی و مدنی و گاه در روایات ترتیب نزول مورد توجه بود، سپس در آغاز سوره ها در کتابهای تفسیر، ناسخ و منسوخ و شمار آیات (عد الآیات) و سپس به شکل مستقل در کتاب های علوم قرآنی مورد توجه قرار گرفت و فصلی را در این کتب ذیل بحث مکی و مدنی گشود و در سده های اخیر در کتابهای تاریخ قرآن نیز مورد توجه قرار گرفت و سرانجام تک نگاری هایی را در عصر حاضر به خود اختصاص داده است. این در حالی است که اساسا وجود آیات مستثنی به شکل کلی یا جزئی مورد اتفاق همگان نیست و درباره امکان وجود این دست از آیات، باورهای گوناگونی وجود دارد.
    کلیدواژگان: آیات مستثنی، مکی، مدنی
  • اعظم فرجامی صفحه 71
    در این پژوهش دیدگاه و یادکرد قرآن و تفاسیر درباره اولین زن و همسر آدم بررسی، دسته بندی و گزارش می شود. در قرآن سه بخش از زندگی حوا بیان می شود. در هر دسته از آیات در کنار نقل داستان آدم به حضور و وجود این زن اشاره شده است. از این رو با ملاک قرار دادن تفاسیر شیعه به هر دو گروه تفاسیر مهم اهل سنت و شیعه مراجعه شد تا تفاوت دیدگاه ها و نیز مبنا و علت رویکرد هر مفسر تبیین شود. در این فرآیند به دست آمد که غالب مفسران معاصر نگاه جدیدی فراتر از آراء سنتی و اخباری مفسران پیشین، نسبت به داستان های قرآن و نیز زنان در پیش گرفته اند و نیز برخی مفسران مطابق دیدگاه ها و شرایط حاکم بر عصرشان به تفسیر و تاویل آیات پرداخته اند، چنانکه نظراتشان گاه متاثر و برگرفته از اندیشه های کتاب مقدس و یهود درباره حوا و آدم بوده است.
    کلیدواژگان: حوا، آدم، تفاسیر، زن در قرآن و تفاسیر، داستان های قرآن
  • مهدی آشناور صفحه 86
    بسیاری از فقره های اذان و اقامه در مذهب امامیه و اهل سنت مشابه یکدیگر است؛ اما اندک اختلافاتی دارد و ما در این پژوهش درصدد حل آن برآمده ایم. روایات مستخرج در کتب فقهاء اهل تسنن، هم بر وحیانی بودن اذان دلالت دارد و هم بر غیر وحیانی بودن آن؛ اما در منابع شیعی نحوه تشریع اذان کاملا وحیانی ذکر شده است. فقهای امامیه به پیروی از اهل بیت علیهم السلام همگی معتقدند که اذان به تشریع خداوند و با نزول وحی بر رسول الله صلی الله علیه و آله شروع شده است. در فقره «اشهد ان علیا ولی الله » در مذهب امامیه دو نظر ابراز شده است: عده ای آن را جزء مستحب می دانند، یعنی مانند قنوت که جزئی از نماز بوده و مستحب است. عده ای نیز آن را مستحب می دانند؛ اما بدون قصد جزئیت، یعنی مستحبی است که جزو اجزای اذان نیست. از مجموع روایات استفاده می شود که شهادت و اقرار به یگانگی خدا و رسالت رسول خدا و ولایت و امامت امیر المؤمنین علیه السلام از یکدیگر جدا نیستند و بین آنها تلازم وجود دارد. علت اینکه فقهای شیعه گفتن شهادت ثالثه، بدون قصد جزئیت را جایز می شمارند آن است که روایاتی به نحو مطلق می گویند: هر گاه شهادت به توحید و رسالت دادید، شهادت به ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام هم بدهید و این روایات چون مطلق است، پس شامل اذان هم می شود، چه در اذان و اقامه و چه در غیر اذان و اقامه.
    کلیدواژگان: اذان، شهادت ثالثه، شیعه، اهل سنت
  • صفحه 110
|
  • Mohsen Sadat Fakhr Page 20
    God's Speech and Book,Quran, not only is divine revelation, but also it is meaningful and comprehensible. The prerequisite knowledge to comprehend Quran is Quranic sciences that has been the focus of Quranic Islamic scholars in the historical ages. The criterionof issues and matters of Quranic sciences are as follows; Quran's divine revelation, gradual descent, writing, Quran's history, the order of the verses, the category of the verses, Explicit, Implicit, the structure of the Surahs, the knowledge of the commentary, the causes of the descent, Quran 's linguistics, interpretation, and. abrogation
  • Mahdi Kamani Najafabadi Page 42
    It is predicated to Medina verses in the Mecca surahs and Mecca verses in the Medina surahs so-called, "exceptional verses". Initially, studying exceptional verses was considered in Mecca and Medina traditions and occasionally in the order of descent of traditions, then,at the beginning of surahs in the commentary books, abrogating or abrogated and the number of verses, after that, in an independent aspect in Quranic science's books which included a chapter in these books on Mecca and Medina discussion, and in recent centuries in Quranic history's books and eventually it allocated monographs toitself in the modern age. However, exceptional verses in general or in detail are not consensus and there are different beliefs about the. possibility of existence of above-mentioned verses
  • Azam Farjami Page 71
    This research is discussed, categorized, and reported Quran and commentarie's approach about first woman and Adam's wife, Eve. Three parts of Eve's life are expressed in Quran. In each verses have been referred to the existence and the presence of thiswoman, besides the story of Adam. Therefore, with the criterion of Shiite commentaries, we referred to the two important groups of commentaries, i.e. Shiite and Sunni, in order to express the difference between points of views as well as the foundation and the reason of each commentator's approach. This process indicated that themost of modern commentators have had a new approach toward Quranic stories and women beyond traditional and declarative opinions of previous commentators. Also, some commentators have interpreted and explained verses in accordance with theirperiod's conditions and viewpoints, so that occasionally their.
  • Mahdi Ashnavar Page 86
    A lot of itmes of call prayer (Adhan) and the recitation before prayer (Iqamah) are similar to each other in the Shiite and Sunni religion. There is just a few differences in that. So, we are seeking to resolve them in this research. Tradition extracted in Sunni Islamic jurisprudents’ books are implying both on divine revelation of call to prayer and nondivinerevelation of it. But, the dissection of call to prayer are expressed completely divine revelation in the Shiite resources. All of the Shiite Islamic jurisprudents in obedience to Ahlul- Bayt (AS) believe that call to prayer has been begun with God’s dissection and the divine revelation’s descent on the prophet Mohammad (SA). In the Shiite (twelvers) religion has been represented two approaches about “I bear witness that Ali (AS) isthe Friend of Allah”, as follows; someone considers it as a recommended part. For instance, supplication during prayer in a specific manner (qanut) which is as a part of prayer and is desirable too. Also, the other one considers it recommended without being as a part call to prayer. Both of tradition indicate that bearing witness to the uniqueness of God, His prophet mission, and Ali (AS) Islamic jurisprudential guardianship don’t separate with each other and there is a bound between them. The reason that Shiite Islamic jurisprudents do permissible the triple witness without being as apart is, according to some traditions independently, when you bear witness to Ali (AS) Islamic jurisprudential guardianship. Since these traditions are independent not dependent, also, they will include call to prayer, whether in call to prayer and in the recitationbefore prayer or in none of them.