فهرست مطالب

نشریه ارمغان دانش
سال ششم شماره 3 (پیاپی 23، پاییز 1380)

  • تاریخ انتشار: 1380/07/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • میزان تاثیر آموزش بر شیوه های مقابله ای مادران دارای کودک عقب مانده ذهنی آموزش پذیر
    محسن سالاری، زهرا کاشان نیا، اقدس دواچی، محمد ذوالعدل، غلامرضا بابایی صفحه 1
    این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که به منظور تعیین میزان تدثیر آموزش بر شیوه های مقابله ای مادران دارای کودک عقب مانده ذهنی آموزش پذیر مدرسه استثنایی لاله یاسوج انجام شده است. جامعه پژوهش در این مطالعه 64 نفر از مادرانی بود که کودک عقب مانده ذهنی آنها در مدرسه استثنایی لاله یاسوج مشغول تحصیل بوده اند و براساس معیارهای پژوهش انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شده بوذنذ. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه، قبل و بعد از آموزش استفاده گردید. سپس اطلاعات توسط آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته های پژوهش نشان داد که آموزش باعث می شود تا مادران گروه مورد نسبت به گروه شاهد از شیوه های مقابله ای مشکل مدار بیشتر استفاده کنند و از شیوه های مقابله ای کمتر مفید و غیرمؤثر کمتر استفاده نمایند(001/0P<). لذا با توجه به نتایج اکثر تحقیقات مبنی بر اینکه شیوه های مقابله ای مشکل مدار به عنوان سازگارترین شیوه های مقابله ای بوده و با سلامت روانی ارتباط مثبتی دارد. پیشنهاد می گردد که بعد از تشخیص عقب ماندگی ذهنی کودک جهت کمک به مادران این کودکان در ایتفاده از شیوه های مقابله ای مشکل مدار، آموزش کلاسیک در مورد عقب ماندگی ذهنی (براساس نیازهای آموزشی) جهت آنها برگزار گردد.
    کلیدواژگان: آموزش، شیوه های مقابله ای، کودک عقب مانده ذهنی آموزش پذیر، یاسوج
  • بررسی تشکیل هسته مرکزی دیسک از نوتوکورد در موش صحرایی
    حمدالله دلاویز، زاهد صفی خانی، محمد طاهری مبارکه صفحه 2
    این مطالعه به منظور بررسی شکل گیری هسته مرکزی دیسک بین مهره ای از نوتوکورد در موش صحرایی انجام گرفته است. برای این منظور از 40 موش صحرایی استفاده شد. پس از جفت گیری موش های صحرایی و زاد و ولد آنها جنین های 14، 15، 16، 18 و 20 روزه و همچنین نوزادان 1، 3و 5 روزه و موش های صحرایی 2 هفته ای، 3 هفته ای، 4 هفته ای، 6 هفته ای و بالغ انتخاب و دیسک بین مهره ای آنها به طریق اتوپسی جدا گردید. پس از تهیه مقاطع بافتی با استفاده از تکنیک های رنگ آمیزی معمولی و اختصاصی بافت شناسی و مطالعه میکروسکوپ آنها نتایج ذیل به دست آمد: در چهاردهمین روز توده ای اسکلروتوم در اطراف نوتوکورد مشاهده شد و نوتوکورد با قطری یکسان در قسمت میانی توده های اسکلروتوم مشاهده شد و دیسک بین مهره ای به صورت توده های سلولی متراکم به وسیله مزانشیم تنه مهره ها از همدیگر جدا شده بودند؛ در پانزدهمین روز تکامل، تراکم و تعداد سلولهای نوتوکورد در محل تشکیل هسته مرکزی دیسک بین مهره ای بیشتر دیده شد. در ادامه تکامل، نوتوکورد در مرکز دیسک بین مهره ای به صورت حبابی متسع شد که ناشی از افزایش قطر نوتوکورد در مرکز دیسک بین مهره ای بود در حالی که تراکم و تعداد سلولهای نوتوکورد در جسم مهره کاهش پیدا کرده بود به گونه ای که در هیجدهمین روز تکامل، نوتوکورد در قسمت میانی جسم مهره ها به صورت ماتریکس عاری از سلول دیده شد و به طرف دیسک بین مهره ای به صورت ردیف هایی از چندسلول همراه با ماتریکس خارج سلولی دیده شد و در بیستمین روز تکامل آثار آن در قسمت میانی جسم مهره ها محو شده بود در این روز هسته مرکزی دیسک بین مهره ای شکل گرفته و در نوزادان 3 روزه، دیسک بین مهره ای به وسیله صفحه انتهایی از جسم مهره ها جدا شده بود.
    کلیدواژگان: نوتوکرود، هسته مرکزی دیسک بین مهره ای، تکامل
  • مطالعه میزان التهاب ایجاد شده ناشی از تزریق داخل مفصلی کائولین در خرگوش طی زمانهای مختلف
    علیرضا فلاح زاده، علی میرزایی، سعیده حق بین، اردشیر افراسیابی، مهدی زاهدی خراسانی صفحه 3
    اگر چه التهاب یکی از مسائل مهم در جوامع پزشکی محسوب می شود، ولی عوامل اصلی ایجاد التهاب در بافتها به طور کامل شناخته نشده اند.روند البتهال مکانیسم پیچیده ای است که در آن انواع سلولها، آنزیمها و واسطه های شیمیایی دخالت دارند. برای مطالعه بیشتر بر روی پدیده التهاب لازم است که آن را در حیوانات آزمایشگاهی و به صورت تجربی ایجاد کرد. یکی از موادی که برای این منظور ب کار می رود، کائولین است. این ماده از جمله مواد شیمیایی است که می تواند باعث آسیب سلولی و التهاب گردد. کائولین خاک رسی است که اساسا از سیلیکات آلومینیم تشکیل شده و جذب کننده رطوبت می باش و توسط بسیاری از پژوهشگران جهت ایجاد التهاب حاد مورد استفاده قرار گرفته است. در این تحقیق مدت زمانی که کائولین 4% حداکثر التهاب را در مفصل زانوی خرگوش ایجاد می کند مورد بررسی قرار گرفت. حیوان مورد استفاده در این تحقیق خرگوش بود که ابتدا به وسیله اتر بیهوش شده و ماده رنگی ایوانس بلو به میزان mg/kg75 به ورید مارژینال گوش حیوان تزریق می شد. سپس جهت ایجاد التهاب حاد در مفصل زانوی حیوان کائولین 4% به صورت تزریق داخلی مفصلی به کار برده شد. ایوانس بلوی تزریق شده به عنوان نشانه ای جهت پروتئینهای خارج شده از عروق به بافتها می باشد. جهت بررسی مدت زمانی که کائولین حداکثر التهاب زایی کائولین پس از گذشت 2، 4، 8و 24 ساعت از زمان تزریق مورد مطالعه قرار گرفت.
    کلیدواژگان: کائولین، التهاب، مفصل زانو
  • بررسی وضعیت جوشگاه واکسن ب.ث.ژ در کودکان 9-15 ماهه شهرستان بویراحمد
    اسفندیار افشون، محمد فرارویی، عبدالمجید خسروانی، ناصر رضایی صفحه 4
    به منظور بررسی وضعیت اسکار ناشی از واکسن(BCG)که نشانگر مهمی از واکسیناسیون است، این مطالعه صورت گرفت.
    مطالعه به صورت توصیفی مقطعی در سال 1379 روی کودکان 9-15 ماهه شهری و روستایی شهرستان بویراحمد به اجرا درآمد. در این مطالعه تعداد 606 کودک 9-15 ماهه به صورت خوشه ایدر قالب 61 خوشه شهری و روستایی انتخاب و محل تولد، مرکز تزریق واکسن، وجود و اندازه جوشگاه ناشی از واکسن(BCG) توسط افراد مجرب و آموزش دیده اندازه گیری شد.
    یافته های تحقیق نشان داد که 6/66 درصد کودکان مورد بررسی در زایشگاه، بیمارستان و مرکز تسهیلات زایمانی و 4/23درصد در منزل متولد شده اند. 5/95درصد کودکان دارای جوشگاه و 5/4درصد فاقد جوشگاه بودند. میانگین اندازه اسکار(BCG) 5 میلی متر(94/1=SD) بود.فاصله زمانی تزریق واکسن پس از تولد با محل تولد ارتباط معنی داری نشان اد(001/0P<) که شاید مهمترین علت آن عدم مراجعه مادران به واحدهای بهداشتی، درمانی باشد. هنگامی که در منزل زایمان می کنند(تا حدود 40 روز پس از تولد)، لذا لازم است در نظارت بر بهبود عملکرد واحدهای بهداشتی و روستایی دقت و توجه بیشتری به عمل آید.
    کلیدواژگان: واکسیناسیون، BCG، جوشگاه
  • مقایسه تاثیر فیلمهای ویدئویی آموزشی و دیسکهای فشرده کامپیوتری در آموزش آناتومی به دانشجویان پزشکی
    امرالله روزبهی، محمد فراروییی، سحر الماسی ترک صفحه 5
    مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر فلیمهای ویدئویی آموزشی و دیسکهای فسرده(CD) کامپیوتری در آموزش آناتومی به دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج صورت گرفت. در این تحقیق سعی شده است در کنار درس تئوری آناتومی، تشریح جسد و استفاده از مولاژ، اثر فیلمهای ویدوئویی آموزشی و دیسکهای فشرده کامپیوتری در آموزش درس آناتومی بررسی گردند. مبحث مورد بررسی آناتومی تنه(قسمتهای سینه، شکم و لگن) بود و جامعه مورد مطالعه دانشجویان پزشکی ورودی 77 یاسوج به تعداد 30 نفر، بودند. دانشجویان به سه گروه ده تایی تقسیم شدند و تا پایان ترم به حالت چرخشی در گروه های کنترل، فیلم و دیسکهای فشرده قرار گرفتند.
    تمامی گروه ها در کلاس های تئوری، تشریح جسد و مطالعه مولاژ حضور داشتند. برای گروه فیلم غیر از این سه مورد، فیلم ویدوئویی همان ناحیه به نمایش گذاشته شد. برای گروه دیسکهای فشرده، غیر از سه مورد اصلی، دیسکهای فشرده کامپیوتری نیز مورد استفاده قرار گرفت. نمرات عملی و تئوری دانشجویان با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان می دهد که میانگین نمرات عملی گروه دیسکهای فشرده، در تمام مباحث(سینه،شکم و لگن)، بیشتر از دو گروه فیلم و کنترل به نظر می رسد و در مبحث قفسه سینه میانگین نمرات تئوری و عملی گروه دیسکهای فشرده بیشتر از دو گروه دیگر نشان می دهد و در مباحث شکم و لگن میانگین نمرات تئوری گروه فیلم ویدئویی بیشتر از دو گروه دیگر به نظر می آید، ولی اختلاف معنی داری بین گروه ها مشاهده نگردید، که عمدتا ناشی از تعداد کم نمونه ها است و بررسی بیشتر را می طلبد.
    کلیدواژگان: آناتومی، فیلم، دیسکهای فشرده
  • عوامل مؤثر در شیوع پدیکلوزیس مدارس ابتدایی شهری
    غلامحسین شهرکی صفحه 6
    شیوع پدیکلوزیس در مدارس، تحت تاثیر عوامل مختلفی در مدرسه و خانه قرار دارد. به منظور تعیین برخی عوامل قابل دسترس در شیوع پدیکلوزیس مدارس، این تحقیق صورت گرفت. نحوه کسب اطلاعات مشاهده مستقیم و پرسش نامه هایی بود که در بین 1200 دانش آموز ابتدایی انتخاب شده به صورت تصدفی از میان کل دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر یاسوج صورت گرفت.
    در این تحقیق اثر عواملی همچون شانه مشترک، لباس مشترک، رختخواب مشتکر، بعد خانوار، عدم وجود حمام خانگی، عدم مربی بهداشتی در مدارس، شغل نان آور خانوار و فضای آموزش ناکافی در شیوع پدیکلوزیس معنی دار به دست آمد.
    از آنجا که نتایج این تحقیق با پژوهشهای صورت گرفته در بسیاری از شهرها مطابقت دارد، می توان چنین استنباط کرد که عدم کفایت آموزش بهداشت دانش آموزان، مهمترین منشا عوامل به دست آمده مؤثر در شیوع پدیکلوزیس می تواند باشد.
    کلیدواژگان: پدیکلوزیس، عوامل مؤثر، دانش آموزان
  • بررسی میزان شیوع مایع آمینوتیک آغشته به مکونیوم و ارتباط آن با عوامل مادری
    اعظم جوکار صفحه 6
    شیوع پدیکلوزیس در مدارس، تحت تاثیر عوامل مختلفی در مدرسه و خانه قرار دارد. به منظور تعیین برخی عوامل قابل دسترس در شیوع پدیکلوزیس مدارس، این تحقیق صورت گرفت. نحوه کسب اطلاعات مشاهده مستقیم و پرسش نامه هایی بود که در بین 1200 دانش آموز ابتدایی انتخاب شده به صورت تصدفی از میان کل دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر یاسوج صورت گرفت.
    در این تحقیق اثر عواملی همچون شانه مشترک، لباس مشترک، رختخواب مشتکر، بعد خانوار، عدم وجود حمام خانگی، عدم مربی بهداشتی در مدارس، شغل نان آور خانوار و فضای آموزش ناکافی در شیوع پدیکلوزیس معنی دار به دست آمد.
    از آنجا که نتایج این تحقیق با پژوهشهای صورت گرفته در بسیاری از شهرها مطابقت دارد، می توان چنین استنباط کرد که عدم کفایت آموزش بهداشت دانش آموزان، مهمترین منشا عوامل به دست آمده مؤثر در شیوع پدیکلوزیس می تواند باشد.
    کلیدواژگان: پدیکلوزیس، عوامل مؤثر، دانش آموزان
  • بررسی میزان گرایش به استعمال سیگار و علل آن در دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
    سید نذیر هاشمی صفحه 7
    استعمال سیگار، یکی از علل مهم بیماری ها و از قابل پیشگیری ترین علت مرگ و میرها می باشد. گرایش افراد جامعه خصوصا نوجوانان به استعمال سیگار رو به افزایش است. در این پژوهش 206 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در شش رشته مختلف در مقطع کاردانی،کارشناسی، دکتری حرفه ای، دوره های روزانه و شبانه مورد تحقیق قرار گرفتند. 2/78% از افراد هیچ نوع ماده دخانی استفاده نکرده بودند. 6/15% فقط سیگار، 9/2% سیگار و قلیان، 5/1% سیگار و پیپ،9/0%هر سه مورد و 9/0% فقط قلیان استعمال نمودند. 8/69% سیگاری گهگاهی، 6/18% سیگاری روزانه و 6/11% قبلا سیگاری و محیط اجتماعی، روانی،عاطفی خانواده،اعتقادات مذهبی و انجام فرایض دینی و وجود فرد سیگاری در خانواده مشاهده گردید. 30% دانشجویان مهمترین دلیل گرایش به سیگار را حس کنجکاوی،6/25% تفریح و سرگرمی و 9/20% معاشرت با افراد سیگاری ذکر نمودند. در مورد ادامه استعمال سیگار 9/41% تفریح و سرگرمی، 6/32% مشکلات روحی و کسب ارامش را ذکر نمودند. 3/76% از دانشجویان سیگاری(29نفر) تمایل به ترک سیگار داشتند که از این تعداد 29 نفر(3/79%) مهمترین دلیل ترک سیگار را حفظ سلامتی دانسته اند. وجود فرد سیگاری در خانواده نقش مهمی در الگو قرار دادن یا تقلید دیگران برای استعمال سیگار را داراست.
    کلیدواژگان: دانشجویان، استعمال سیگار، شیوع، علل