فهرست مطالب

مجله فیض
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 19، پاییز 1380)

  • تاریخ انتشار: 1380/07/01
  • تعداد عناوین: 17
|
  • مصطفی قانعی، بیتا کیمیایی، علی اکبر وثوقی صفحه 1
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع بتاتالاسمی ماژور و مشکل هیپوگنادیسم در این بیماران و تاثیر منفی دیسفرال بر میزان روی آن ها و نظر به دخالت عنصر روی در اسپرماتوژنز و برای پاسخ به این سوال که آیا کمبود روی با مشکل بلوغ جنسی ارتباط داد یا خیر و به منظور تعیین تاثیر روی درمانی بر محور هیپوفیز-گناد این تحقیق در مبتلایان به بتاتالاسمی ماژور دارای کمبود روی در سال 1374 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش کارآزمایی بالینی دوسوکور بر روی 23 بیمار دختر و پسر در گروه سنی 14 تا 18 سال صورت پذیرفت. بیماران به طور تصادفی به گروه های شاهد و مورد تقسیم شدند و در گروه مورد به مدت سه ماه کپسول 25 میلی گرمی و در گروه شاهد دارد بخار آن تجویز گردید. بیماران از عدم بلوغ رنج می بردند و همگی کمبود روی داشتند. قبل از تجویز روی و سه ماه بعد از تجویز، پس از گرفتن هورمون های پایه آزمون LHRH انجام گرفت و پاسخ هورمونی در دقیقه های صفر، سی و شصت بررسی گردید.
    یافته ها
    4 بیمار از مطالعه حذف شدند و تحقیق بر روی 19 نفر شامل 9 نفر در گروه شاهد و 10 نفر در گروه مورد به عمل آمد میزان روی سرم از μgr/dl 6±15 به μgr/dl 49±120 در گروه تحت درمان با روی افزایش یافت (P<0.001)، در حالی که در گروه دارونما افزایشی مشاهده نگردید. هورمون های FSH با LH پایه پس از درمان در دو گروه تفاوتی نشان نداد و همچنین پاسخ به گنادها به تحریک LHRH در دو گروه تفاوتی نداشت.
    نتیجه گیری و توصیه ها: درمان با روی در مدت سه ماه تاثیری در پاسخ محور هیپوفیز-گناد ندارد. بررسی های بیشتری لازم است تا مشخص نماید آیا کمبود روی در دراز مدت ضایعه غیر قابل برگشت ایجاد می نماید و یا این که در انسان روی به تنهایی نمی تواند در انسان عامل هیپوگنادیسم باشد.
    کلیدواژگان: هورمون های جنسی، گنادها، بتاتالاسمی، کمبود روی، اسپرماتوژنز
  • فریبرز منصور قناعی، افشین شفقی، قربان علیزاده، حیدرعلی بالو صفحه 6
    سابقه و هدف
    در جنگ ایران و عراق، گازهای شیمیایی توسط عراق به کار گرفته شد. تاثیر گازها در کوتاه مدت و میان مدت قبلا گزارش گردیده بود. با توجه به گزارش های متفاوت از نقش گاز خردل در جانبازان شیمیایی و به منظور پیگیری نقش این گازها بر گویچه های هموگلوبین و شاخص های خونی، این تحقیق بر روی مراجعه کنندگان به بنیاد جانبازان استان گیلان در سال های 77-1376 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش هم گروهی بر روی 102 نفر از جانبازان شیمیایی (گروه مورد) و 102 نفر از رزمندگان بدون مواجهه با حملات شیمیایی (گروه شاهد) صورت پذیرفت. افراد دو گروه مشابه بودند و نمونه های خون آن ها از نظر تعداد گلبول های قرمز، گلبول های سفید، تعداد پلاکت ها، چند هسته ای ها، منوسیت ها، شاخص های خونی با دستگاه SE RONO 9010 بررسی و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    تحقیق بر روی 204 نفر در دو گروه مساوی انجام گرفت. گروه مورد به مدت 2.3±10.7 سال از تاریخ شیمیایی شدن گذشته بود. در گروه شاهد تعداد گلبول های قرمز 0.39±4.6، گلبول های سفید 1238±6858، چند هسته ای 952±3702 و منوسیت ها 14±69 و در گروه جانبازان شیمیایی به ترتیب 0.5±5.26، ائوزینوفیل ها با هم مشابه بود و میزان MCV و MCH افراد شاهد بیشتر از گروه مورد می باشد. MCH در گروه شاهد 19.6% و در گروه مورد 6.9% بود (P<0.02).
    نتیجه گیری و توصیه ها: افراد در مواجهه با گازهای شیمیایی در پیگیری 10 ساله دارای عوارض گازهای شیمیایی هستند، پیشنهاد می شود مطالعات بیشتر در پیگیری های بعدی نیز به عمل آید.
    کلیدواژگان: گازهای شیمیایی، شاخص های خونی، هماتولوژی
  • پریسا محققی، رزا زرین کلام صفحه 12
    سابقه و هدف
    گذاشتن لوله داخل معده از طریق بینی در نوزادان به منظور بررسی ناهنجاری های مادرزادی بینی، مری و معده در ساعات اولیه تولد ممکن است سبب بروز عوارض گردد که ناشی از تحریک رسپتورهای واگ موجود در ته حلق می باشد و به شکل برادی کاردی، آپنه یا سیانوز تظاهر می یابد. جهت تعیین عوارض لوله گذاری داخل معده در علایم حیاتی نوزادان این تحقیق در بخش زنان و زایمان بیمارستان جواهری وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی در سال 79-1378 صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش کارآزمایی بالینی بر روی 550 مادر و نوزاد آن ها انجام گرفت. نوزادان به طور تصادفی به گروه های مورد و شاهد تقسیم شده و در گروه شاهد پس از کنترل علایم حیاتی، لوله گذاری داخل معده مطابق روش استاندارد در 15 دقیقه اول تولد به عمل آمد و تاثیر آن بر روی تعداد ضربان قلب و تنفس و رنگ پوست بررسی گردید. در گروه مورد علایم حیاتی بدون لوله گذاری دو نوبت با فاصله یک دقیقه ثبت شدند.
    یافته ها
    تعداد ضربان قلب نوزادان گروه مورد در نوبت اول معاینه 14.5±151.6 بود در نوبت دوم به تعداد 19.7±150 تعداد رسید و تغییری معادل 7.2±1.6 یا 1.1% را نشان داده است. در گروه شاهد تعداد ضربان قلب 14±152.8 بود که پس از لوله گذاری به 15.8±155.3 افزایش یافته، تغییری معادل 8.2±2.5 ضربه در دقیقه یا 1.6% را نشان داده است (NS). تعداد تنفس نوزادان گروه مورد 11.6±54.8 بوده و پس از یک دقیقه 11.3±54.7 گزارش شده که تغییری معادل 4.5±0.1 یا 0.2% را نشان می دهد. تعداد تنفس نوزادان گروه شاهد 10.8±53.6 بوده که پس از لوله گذاری به میزان 9.8±53.7 رسیده و تغییری معادل 6.5±0.1 نفس در دقیقه یا 0.2% را نشان داده است (NS). بروز سیانوز مرکزی پس از یک دقیقه از معاینه اول در 3 نوزاد گروه مورد مشاهده گردید (1.1%) و در مقابل 7 نوزادی که پس از لوله گذاری دچار سیانوز شدند (2.6%) (NS).
    نتیجه گیری و توصیه ها: لوله گذاری داخل معده تاثیری بر علایم حیاتی نوزادان در ساعت اول تولد ندارد. بررسی تاثیر زمان لوله گذاری بر عوارض آن را توصیه می نماید.
  • محمدحسین داوری، حسین علی میرزایی صفحه 19
    سابقه و هدف
    میوپی شایع ترین عیب انکساری چشم با شیوع 25% در کل جمعیت جهان بوده و اتیولوژی مختلفی از جمله نظریه نقش کار نزدیک را با بروز بیماری گزارش کرده اند. از این رو، به منظور تعیین رابطه اشتغال به قالی بافی با بروز میوپی، این تحقیق در بیرجند در سال 1373 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به هم گروهی بر روی 453 نفر قالی باف به عنوان گروه مورد و 100 نفر غیر قالی باف به عنوان شاهد که از نظر سن و جنس با یکدیگر یکسان شده بودند، صورت پذیرفت. این افراد همگی توسط یک نفر اپتومتریست و با استفاده از رتینوسکوپ و اتورفراکتومتر مورد معاینه های بینایی سنجی و توسط یک نفر چشم پزشکی مورد معاینه های چشمی قرار گرفتند و یافته های به دست آمده با آزمون Chi-Square مورد قضاوت آماری قرار گرفتند. RR و AR اشتغال به قالی بافی با بروز بیماری تعیین گردید.
    یافته ها
    شیوع میوپی در گروه مورد 29.2% و در گروه شاهد 10 درصد (P<0.0005) میوپی در افرادی که اشتغال به قالی بافی داشته اند، 2.9 برابر افزایش دارد و شیوع آستیگماتیسم میوپی در این افراد 4 برابر گروه شاهد بود (در کلیه رده های سنی) و ارتباط معنی داری بین میانگین های مدت اشتغال و ساعت های کار در روز با بروز و میزان میوپی وجود دارد (P<0.001).
    نتیجه گیری و توصیه ها: قالی بافی (کار نزدیک چشمی) می تواند به عنوان عامل در جهت ایجاد و یا تشدید میوپی دخالت داشته باشد و انجام تحقیقات تجربی را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: قالی بافی، میوپی
  • حسن حسنی، ناصر سلسبیلی، احمد حسینی، حسین حسنی، شمس شریعت تریقان صفحه 23
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع استئوآرتریت و عوارض شناخته شده آن و اهمیت شناخت اتیولوژی بیماری و نقش غضروف مفصلی با بروز بیماری و عدم مطالعه هیستوپاتولوژی غضروف مفصلی براساس درجه بندی پرتوشناسی، این تحقیق به منظور تعیین رابطه ضخامت غضروف مفصلی با استئوآرتریت و درجه های آن بر روی مراجعه کنندگان به بیمارستان شهید معیری و پزشکی قانونی تهران در سال 1378 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش مورد-شاهدی در 30 بیمار که به علت شکستگی گردن فمور و Total hip arthroplasty جراحی شده اند و 5 نمونه از افراد سالم صورت پذیرفت. نمونه سر استخوان فمور انسان با فرمالین 10% ثابت شد. سپس نمونه ها موازی با فمور گردن فمور از بالا به پایین برش زده و به شش قطعه تقسیم گردید. از قطعات تهیه شده پرتونگاری به عمل آمد و براساس روش های Jeffery و Meachim به گروه طبیعی و درجه های 1 تا 4 پرتونگاری تقسیم بندی شد. پس از دکلسیفیکاسیون نمونه ها بر روی هر قطعه دو برش Midcoronal زده و پس از طی مراحل آب گیری، بلوک گیری پارافینه مقطع زده شده مقاطع با روش H&E رنگ آمیزی و اندازه گیری ضخامت غضروف مفصلی با گراتیکول چشمی (شماره 18) انجام پذیرفت و با t-test مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    تحقیق روی نمونه سالم از جسد انسان و در گروه سنی 2.7±26.4 و بر روی 30 بیمار، شامل 20 بیمار که به علت شکستگی گردن فمور و 10 بیمار که به علت استئوآرتریت تحت درمان جراحی قرار گرفته اند انجام شد. میزان ضخامت قسمت های سر فمور مبتلایان به استئوآرتریت کمتر از گروه شاهد بود. در قسمت جلو سر فمور بین گروه شاهد و گروه های مورد اختلاف معنی دار نبود. ضخامت غضروف مفصلی در قسمت میانی در گروه شاهد 0.55±2.12 ولی در درجه سه 0.83±0.52 بود (P<0.05). ضخامت غضروف در قسمت عقبی در گروه شاهد 0.42±1.47 و برای درجه سه برابر 0.81±0.66 بود (P<0.01).
    نتیجه گیری و توصیه ها: ضخامت غضروف مفصلی در مبتلایان به استئوآرتریت کمتر از افراد سالم می باشد بویژه در بخش های بالایی و عقبی سر فمور. تحقیق برای تعیین قدرت یافته های پرتوشناسی در تشخیص تغییرات ضخامت غضروف مفصلی براساس هیستولوژی و نیز استفاده از وسایل کمکی برای کاهش فشار در قسمت های بالایی و عقبی سر فمور توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: استئوآرتریت، ضخامت غضروف مفصلی، سر فمور، رادیوگرافی مفصل
  • مجید جعفرنژاد، معصومه یاوری، سید علیرضا سعادتجو صفحه 29
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت و نقش چربی های خون با بروز بیماری های قلبی و عروقی و عوارض شناخته شده آن و عدم گزارش یک تحقیق از نقش روغن حیوانی (روغن زرد) ایرانی با وضعیت چربی های خون، این تحقیق در مناطق روستایی بیرجند انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش هم گروهی بر روی 30 نفر زن و مرد روستایی که به طور عمده، روند مصرفی آن ها روغن حیوانی (گروه مورد) و تعداد 30 نفر زن و مرد روستایی که به طور عمده روغن نباتی جامد استفاده می کردند صورت پذیرفت. خصوصیات فردی، فعالیت های اجتماعی و بیماری های اعضای دو گروه مشابه بود. خون ناشتای هر یک از افراد دو گروه که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، اخذ و میزان کلسترول تام، تری گلیسیرید، HLD و LDL دو گروه مقایسه و با t-test مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    اعضای دو گروه به لحاظ سن، جنس و سایر عوامل مرتبط با سطح چربی های خون دو گروه مشابه بوده و یا اختلاف آن ها به لحاظ آماری معنی دار نبود. میزان کلسترول تام در مصرف کنندگان روغن نباتی جامد 7.6±232 و در مصرف کنندگان روغن حیوانی 40.9±195.3 بود (P<0.001) و میزان سایر شاخص های چربی در مصرف کنندگان روغن حیوانی از حداقل 8 و حداکثر 20% کمتر از مصرف کنندگان روغن نباتی جامد بود.
    نتیجه گیری و توصیه ها: مصرف طولانی مدت چربی حیوانی موجب کاهش سطح چربی های خون می شود. انجام تحقیق مشابه در سایر مناطق را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: چربی های خون، روغن حیوانی، روغن گیاهی
  • حسین شریفی، امیرحسین امامی، سید حسن موسوی، محسن تقدسی صفحه 33
    سابقه و هدف
    اختلالات تیروئید در نقاط مختلف دنیا متفاوت است. با توجه به اهمیت اختلالات تیروئید و وقت گیر بودن و هزینه بر بودن راه های تشخیصی این اختلالات و پیشنهاد امتیاز بندی برای تشخیص زودرس این اختلالات این مطالعه به منظور مقایسه معیارهای بالینی و پاراکلینیکی اختلالات تیروئید در افراد بالای 15 سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی-درمانی کاشان طی سال های 78-1375 و درمانگاه غدد متابولیسم امام خمینی طی سال 1379 صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    این یک مطالعه از نوع تشخیصی بوده که بر روی بیماران در سنین 60-15 ساله و مشکوک به اختلالات تیروئید انجام گرفت. ابتدا توسط متخصصان داخلی و براساس معیارهای بالینی Flipp Flling چنانچه جمع جبری 18 و بیشتر بوده، به عنوان هیپرتیروئیدی تلقی و چنانچه میزان نمره آن ها 18-11 به عنوان مشکوک و کمتر از آن به عنوان یوتیروئید بوده و در امتیاز هیپوتیروئید نمره بالای +19 هیپوتیروئیدی محسوب شدند. سپس از کلیه بیماران T3 و Free T4 و IRMA) TSH) درخواست شد. TSH زیر 0.3 میکروگرم و T4 بیش از 12 و T3 بیش از 180 هیپرتیروئید و افراد با TSH بیش از 5 میکروگرم و T4 کمتر از 4 میکروگرم و T3 کمتر از 8 میکروگرم هیپوتیروئید تلقی شد. سایر افرادی که مقادیر پاراکلینیک آن ها طبیعی بود سالم بودند.
    یافته ها
    تحقیق بر روی 200 نفر انجام گرفت. از 150 بیمار مشکوک 31 نفر (20.7%) مرد و 119 نفر (79.3%) زن بودند و 100 نفر آن ها مشکوک به هیپرتیروئیدی و 50 نفر مشکوک به هیپوتیروئیدی بودند. اکثر بیماران هیپرتیروئیدی 80% زن و 20% آن ها را مردان تشکیل دادند. هفتاد و هشت درصد بیماران هیپوتیروئیدی زن و 22% مرد بوده اند. یعنی هر دو اختلال در زن ها بیشتر بود. حساسیت معیار Flipp Flling در این مطالعه براساس معیار هیپرتیروئیدی 91% و حساسیت جدول هیپوتیروئیدی در این مطالعه 76% بود و هیپوتیروئیدی حساسیت کمتری (76%) را نشان داد.
    نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به هزینه آزمایش های پاراکلینیکی استفاده از معیارهای Flipp Flling می تواند در تشخیص اختلالات کم کاری و پرکاری تیروئید مفید باشد و با توجه به مقدار کم نمونه ها، تحقیق بر روی مراجعه کنندگان بیشتر توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: هیپوتیروئیدی، هیپرتیروئیدی، یوتیروئیدی، T4، T3، TSH
  • سید اصغر هوایی، تقی ناصرپور فریور، محمود صفاری صفحه 41
    سابقه و هدف
    جدا سازی و استخراج کپسول پلی ساکاریدی اولین قدم در راه تهیه و ساخت واکسن های جلوگیری کننده در عفونت های حاصل از سوش های کپسول دار استافیلوکوک اورئوس می باشد. این تحقیق به منظور استخراج و تهیه کپسول استافیلوکوک اورئوس Type 2 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی از نوع اکتشافی است. باکتری استافیلوکوک اورئوس سویه (Smith diffuse (ICH 70 بر روی محیط Broth) BHI) در انکوباتور شیکردار در شرایط هوازی و دمای 37 درجه سانتی گراد و rpm=200 و رسیدن آن به مرحله رشد نهایی، کپسول باکتری با روش اسید رقیق شده و حرارت استخراج گردید. سپس در طول شب در مقابل آب مقطر در 4 درجه سانتی گراد دیالیز شده و آنگاه لیوفیلیزه گردید. پودر لیوفیلیزه شده با استفاده از یک ستون DEAE سلولز به ابعاد cm 50×2.6 با روش گرادیانت از بافرهای 0.01M تا 1M بیکربنات آمونیوم با سرعت 60mt/h کروماتوگرافی تعویض یون Ion exchange chromatography گردیده و تخلیص شد. پلات طیف جذبی پلی ساکارید به دست آمده و کپسول خالص (استاندارد) با روش کالری متری توسط اسپکتروفوتومتر اسکن دار رسم گردید.
    یافته ها
    پلی ساکارید کپسولی از سلول کامل در انتهای فاز رشد نهایی باکتری در 0.1HCL در 100 درجه سانتی گراد به متراکم شود. پلات های مربوط به طیف جذبی پلی ساکاریدهای حاصل و استاندارد با استفاده از روش کالری متری H2SO4/glacial acetic acid assay در فاصله 620-350 نانومتر رسم گردید و نشان داد که کروماتوگرام های حاصل از آنتی ژن تخلیص شده قبلی و پلی ساکارید جدا شده در این تحقیق تطابق کامل دارد و موید صحت کربوهیدرات کپسولی استخراج و تخلیص شده می باشد.
    نتیجه گیری و توصیه ها: استخراج و خالص سازی کپسول استافیلوکوک اورئوس Type 2 مقدور است و تحقیق برای ساخت واکسن های جلوگیری کننده را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: استافیلوکوک اورئوس، کپسول پلی ساکاریدی، فاز رشد نهایی، آنتی ژن تخلیص شده
  • حسن افضلی، عباس تقوی اردکانی، حسن رسا صفحه 47
    سابقه و هدف
    یکی از مشکلات درمان در اسهال، درمان آنتی بیوتیکی نابجا و در نتیجه مقاومت آنتی بیوتیکی بوده که میزان آن در جوامع مختلف متفاوت است. با توجه به مشخص نبودن مقاومت آنتی بیوتیکی در منطقه مورد مطالعه، در ارگانیسم های ایجاد کننده اسهال که نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارند، این تحقیق به منظور بررسی مقاومت آنتی بیوتیکی بر روی بیماران مبتلا به اسهال حاد مراجعه کننده به آزمایشگاه رفرانس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 79-1378 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که بر روی 1800 بیمار مبتلا به اسهال حاد صورت پذیرفت. نمونه مدفوع بیماران بلافاصله بعد از نمونه گیری بر روی محیط های کشت اختصاصی منتقل می شد. سپس در صورت رشد ارگانیسم های شیگلا، سالمونلا و ویبریوکلرا آنتی بیوگرام با دیسک های آنتی بیوتیک سپیروفلوکساسین، سفتی زوکسیم، کلرآمفنیکل، کوتریموکسازول، نالیدیکسیک اسید، داکسی سیکلین، تتراسایکلین، سفازولین، فورازولیدن، سفالوتین و آمیکاسین از شرکت پادتن طب انجام گرفت.
    یافته ها
    از 1800 نمونه مدفوع کشت داده شده، 215 مورد (11.9%) شامل 125 مورد، (58.1%) شیگلا، 66 مورد (30.7%) سالمونلا و 24 مورد (11.2%) ویبریوکلرا رشد نمود. نتایج آنتی بیوگرام کشت مدفوع بیماران مبتلا به شیگلا نشان داد که میزان حساسیت آنتی بیوتیکی به سپیروفلوکساسین 99%، سفتی زوکسیم 97%، کلرآمفنیکل 84%، نالیدیکسیک اسید 74%، کوتریموکسازول 58%، داکسی سیکلین 54%، سفازولین 47%، فورازولیدن 35%، آمپی سیلین 33% و سفالوتین 22% بود. نتایج آنتی بیوگرام کشت مدفوع بیماران مبتلا به سالمونلا نشان داد که میزان حساسیت آنتی بیوتیکی به سپیروفلوکساسین 100%، کلرآمفنیکل 96%، سفتی زوکسیم 78%، سفازولین 20%، فورازولیدن 12% بود. نتایج آنتی بیوگرام کشت مدفوع بیماران مبتلا به ویبریوکلرا نشان داد که میزان حساسیت آنتی بیوتیکی به سپیروفلوکساسین، داکسی سیکلین و تتراسایکلین 100%، سفتی زوکسیم 95.8%، کوتریموکسازول 87.5%، نالیدیکسیک اسید 83.3%، فورازولیدن و سفازولین 79.2% و سفالوتین 75% و آمپی سیلین 62.5% بود.
    نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به گسترش روز افزون مقاومت آنتی بیوتیکی در ارگانیسم های شیگلا، سالمونلا و ویبریوکلرا توصیه می شود که از مصرف آنتی بیوتیک بی مورد و نامناسب در درمان بیماران اسهالی اجتناب شود.
    کلیدواژگان: اسهال، آنتی بیوتیک، مقاومت، حساسیت، شیگلا، سالمونلا، ویبریوکلرا
  • بدیع الزمان رادپی، شهرام کریمی زندی، شیده دبیر، طاهره پارسا، حمیدرضا محمدی صفحه 59
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت ایجاد بی دردی و عوارض کمتر بعد از عمل جراحی و با توجه به گزارش های متعدد و گاهی متناقض در مورد تاثیر اضافه کردن فنتانیل و به منظور مقایسه تاثیر مورفین اپیدورال با فنتانیل و بدون فنتانیل، این تحقیق روی بیماران تحت عمل توراکوتومی بیمارستان مسیح دانشوری انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش کارآزمایی بالینی دوسوکور بر روی تعداد 74 بیمار صورت پذیرفت و موارد منع مصرف داروها خارج گردید. در گروه شاهد مورفین 0.5mg/kg و در گروه تجربی مخلوطی از آن و فنتانیل تجویز گردید. شدت درد افراد دو گروه با Verbal Pain Score اندازه گیری و نیز عوارض بعد از عمل تا 48 ساعت بررسی و ثبت گردید و یافته های آن مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    از هر گروه تعداد 7 نفر به دلایل مختلف خارج و تحقیق بر روی 60 نفر شاغل، 31 نفر در گروه مورفین و 29 نفر در گروه مورفین توام با فنتانیل مورد مطالعه قرار گرفتند که به لحاظ سن و جنس با هم مشابه بودند. در گروه مورفین 22 نفر (71%) و در گروه توام 14 نفر (48.3%) عوارض وجود داشت (P<0.07). این عوارض در زنان گروه شاهد 92.3% و گروه مورد 55.5% و مدت زمان بی دردی مازاد بر انتظار گروه مورفین 4.8±8 و 4.5±9.03 ساعت بود و مدت زمان بی دردی مازاد بر انتظار گروه مورفین 4.8±2 ساعت و در گروه توام 4.5±5 ساعت بود (P<0.02).
    نتیجه گیری و توصیه ها: اضافه کردن فنتانیل به مورفین بر حسب کاهش عوارض و طول مدت بی دردی می گردد. تحقیق بیشتر را توصیه و نیز لحاظ کردن یک گروه دیگر به عنوان گروه آزمون فقط فنتانیل را پیشنهاد می نماید.
    کلیدواژگان: فنتانیل، مورفین، توراکوتومی، عوارض جانبی مورفین اپیدورال
  • فاطمه رودنشین، مهوش آگاه صفحه 65
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع و روند رو به افزایش پیوند کلیه و اهمیت اساس شروع دیورز و تاثیر مثبت مانیتول و Overhydration و برای پاسخ به این سوال که آیا بکارگیری توام این دو، روی زمان شروع دیورز تاثیر دارد یا خیر، این تحقیق بر روی مراجعه کنندگان به بیمارستان شهید دکتر لبافی نژاد در سال 1378 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق با روش نیمه تجربی بر روی تعداد چهل نفر که اندیکاسیون پیوند کلیه داشتند و موافقت خود را اعلام نمودند، صورت پذیرفت. پس از طی روال عادی بیست دقیقه قبل از شروع آناستوموز ورید کلیه، انفوزیون مانیتول به مقدار مشخص (5cc/kg/Iv) آغاز شد و سپس تاثیر آن روی زمان شروع دیورز بر حسب دقیقه تعیین و ثبت گردید. میزان آن در نمونه ها تعیین و زمان واقعی آن با احتمال 95% در جامعه برآورد گردید.
    یافته ها
    تحقیق بر روی 40 نفر، 25 خانم و 15 آقا با میانگین سنی 33.6 سال و وزن 52.6 کیلوگرم انجام گرفت. هشتاد درصد بیماران در کمتر از یک دقیقه و 90% آن ها در کمتر از دو دقیقه دیورز داشتند.
    نتیجه گیری و توصیه ها: تجویز توام مانیتول و Overhydration موجب سرعت شروع دیورز شده و با توجه به اهمیت زمان شروع آن در لقای کلیه پیوندی، انجام یک تحقیق تجربی کامل توصیه می شود.
    کلیدواژگان: پیوند کلیه، مانیتول، Overhydration
  • عباس پوستی، گلرخ ملیحی صفحه 70
    سابقه و هدف
    فلواکستین یک داروی ضد افسردگی از نوع مهار کننده اختصاصی بازجذب سروتونین می باشد. از آنجایی که فلواکستین می تواند اثر برادیکاردی، ضد آریتمی و پرو آریتمی داشته باشد، این مطالعه به منظور تعیین اثر فلواکستین بر روی آریتمی های ناشی از اوابایین در دهلیز مجزای خوکچه هندی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    خوکچه هندی از هر دو جنس با وزن 600-350 گرم انتخاب شدند، سپس دهلیز قلب آن ها به طور کامل از بطن جدا گردید. 32 دهلیز (16 دهلیز از هر جنس) در چهار گروه: شاهد، فلواکستین، اوابایین و وابایین همراه با فلواکستین قرار گرفت. هر دهلیز 20 دقیقه در محلول کربس تغییر یافته اکسیژنه قرار داده شد، سپس هر کدام از داروها به محیط اضافه و بیست دقیقه بعد تعداد یون های موجود در بافت دهلیز اندازه گیری شد.
    یافته ها
    فلواکستین (16-2 میلی گرم/میلی لیتر) باعث افزایش موقتی نیروی انقباضی (حداکثر 4 دقیقه) شده ولی سرانجام به طور مشخص موجب کاهش نیروی انقباضی و تعداد ضربان های دهلیز مجزا می گردید. اوابایین (1.2 میلی گرم/میلی لیتر) به تنهایی پس از 1.5 دقیقه باعث بروز آریتمی دهلیز گشت و به طور متوسط پس از 16 دقیقه منجر به مسمومیت کامل، آسیستولی و وقفه دهلیز شد. با تجویز قبلی فلواکستین (4 میلی گرم/میلی لیتر) زمان بروز آریتمی به تاخیر افتاده و به 5 دقیقه افزایش یافت (P<0.05). مدت زنده ماندن دهلیز به بیش از 40 دقیقه رسید (P<0.05). اندازه گیری یونی بافت دهلیز نشان داد که اوابایین به تنهایی نیز به طور معنی داری یون سدیم گردید ولی روی یون پتاسیم و افزایش کلسیم اثر واضحی نشان نداد. فلواکستین به تنهایی را اصلاح و به حد طبیعی بازگرداند.
    نتیجه گیری و توصیه ها: بدین ترتیب نشان داده شد که اولا فلواکستین دارای یک اثر مستقیم اینو و کرونوی منفی روی دهلیز مجزا می باشد که احتمالا ناشی از مهار کانال های سدیم و کلسیم است، ثانیا ممکن است از مسمومیت و آریتمی ناشی از اوابایین در دهلیز خوکچه هندی جلوگیری کند که شاید از راه تثبیت غشای سلولی و جلوگیری از تغییرات یونی مربوط به اوابایین در روی دهلیز بوده و یا به عبارت دیگر، یک اثر شبه کینیدین داشته باشد.
    کلیدواژگان: فلواکستین، دهلیز مجزای خوکچه هندی، کروتوتروپیسم، اینوتروپیسم، مهارکننده اختصاصی، بازجذب سروتونین
  • محمد جوانمردی صفحه 77
    سابقه و هدف
    فلواکستین یک داروی ضد افسردگی از نوع مهار کننده اختصاصی بازجذب سروتونین می باشد. از آنجایی که فلواکستین می تواند اثر برادیکاردی، ضد آریتمی و پرو آریتمی داشته باشد، این مطالعه به منظور تعیین اثر فلواکستین بر روی آریتمی های ناشی از اوابایین در دهلیز مجزای خوکچه هندی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    خوکچه هندی از هر دو جنس با وزن 600-350 گرم انتخاب شدند، سپس دهلیز قلب آن ها به طور کامل از بطن جدا گردید. 32 دهلیز (16 دهلیز از هر جنس) در چهار گروه: شاهد، فلواکستین، اوابایین و وابایین همراه با فلواکستین قرار گرفت. هر دهلیز 20 دقیقه در محلول کربس تغییر یافته اکسیژنه قرار داده شد، سپس هر کدام از داروها به محیط اضافه و بیست دقیقه بعد تعداد یون های موجود در بافت دهلیز اندازه گیری شد.
    یافته ها
    فلواکستین (16-2 میلی گرم/میلی لیتر) باعث افزایش موقتی نیروی انقباضی (حداکثر 4 دقیقه) شده ولی سرانجام به طور مشخص موجب کاهش نیروی انقباضی و تعداد ضربان های دهلیز مجزا می گردید. اوابایین (1.2 میلی گرم/میلی لیتر) به تنهایی پس از 1.5 دقیقه باعث بروز آریتمی دهلیز گشت و به طور متوسط پس از 16 دقیقه منجر به مسمومیت کامل، آسیستولی و وقفه دهلیز شد. با تجویز قبلی فلواکستین (4 میلی گرم/میلی لیتر) زمان بروز آریتمی به تاخیر افتاده و به 5 دقیقه افزایش یافت (P<0.05). مدت زنده ماندن دهلیز به بیش از 40 دقیقه رسید (P<0.05). اندازه گیری یونی بافت دهلیز نشان داد که اوابایین به تنهایی نیز به طور معنی داری یون سدیم گردید ولی روی یون پتاسیم و افزایش کلسیم اثر واضحی نشان نداد. فلواکستین به تنهایی را اصلاح و به حد طبیعی بازگرداند.
    نتیجه گیری و توصیه ها: بدین ترتیب نشان داده شد که اولا فلواکستین دارای یک اثر مستقیم اینو و کرونوی منفی روی دهلیز مجزا می باشد که احتمالا ناشی از مهار کانال های سدیم و کلسیم است، ثانیا ممکن است از مسمومیت و آریتمی ناشی از اوابایین در دهلیز خوکچه هندی جلوگیری کند که شاید از راه تثبیت غشای سلولی و جلوگیری از تغییرات یونی مربوط به اوابایین در روی دهلیز بوده و یا به عبارت دیگر، یک اثر شبه کینیدین داشته باشد.
    کلیدواژگان: نقص مادرزادی دیواره قدامی شکم، امفالوسل، گاستروشزیس
  • محسن اربابی، عباس درودگر، حسین هوشیار، محمدعلی اسدی صفحه 83
    سابقه و هدف
    با توجه به نقش و اهمیت ژیاردیا و سارکوسیستیس مخازن حیوانی در انتقال آلودگی به انسان و دام های اهلی و شیوع متفاوت آن ها و عدم اطلاع از وضعیت آلودگی سگ سانان در کشور، این مطالعه به منظور تعیین شیوع آلودگی به تک یاخته های جنس ژیاردیا و سارکوسیستیس در سگ سانان طی سال های 79-1377 در منطقه کاشان صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی (Descriptive) و تصادفی بر روی 142 گوشتخوار که طی چهار فصل سال از نقاط مختلف کاشان با گلوله تفنگ مورد هدف قرار گرفته بودند انجام گرفت. حیوانات را بلافاصله پس از صید در محل کالبد گشایی کرده، روده بزرگ و کوچک آن ها را جدا نموده و در ظرف حاوی فرمالین 10% قرار داده می شد و جهت تشخیص ژیاردیا و سارکوسیستیس به آزمایشگاه انگل شناسی دانشکده پزشکی منتقل می گردید. اطلاعات مربوط به سگ سانان از قبیل: نوع، جنس، سن براساس فرمول دندانی و نتیجه آزمایش میکروسکوپی محتویات روده در فرم اطلاعاتی ثبت می گردید. داده های فرم اطلاعاتی طبقه بندی و فاصله اطمینان (Confidence Interval) شیوع با احتمال 95% برای کل سگ سانان منطقه برآورد گردید.
    یافته ها
    از 142 گوشتخوار مورد آزمایش 70 قلاده سگ، 40 قلاده شغال، 22 قلاده روباه و 10 قلاده گرگ بود. سن گوشتخواران از دو ماه تا بیش از 5 سال متغیر بود. آلودگی به تک یاخته های روده ای در 108 (76.1%) گوشتخواران مشاهده گردید. آلودگی به ژیاردیاکانیس در سگ و شغال به ترتیب 5.70% و 5% و ژیاردیافلیس در روباه 22.7% بود. در گرگ ژیاردیاکانیس ملاحظه نشد. آلودگی به سارکوسیستیس در شغال و گرگ 50%، در سگ 41.4% و در روباه 18.4% بود. آلودگی توام ژیاردیا و سارکوسیستیس در گرگ 40%، شغال 32.5%، سگ 28.6% و روباه 9.1% بود.
    نتیجه گیری و توصیه ها: آلودگی به ژیاردیا و سارکوسیستیس در سگ سانان منطقه کاشان از رقم مورد انتظار بالاتر می باشد. با توجه به نقش احتمالی ژیاردیا در انتقال آلودگی به انسان باید اقدامات کنترلی از جمله معدوم کردن سگ های ولگرد صورت گیرد، تحقیق برای تعیین بهترین روش های پیشگیری و کنترل توصیه می شود.
    کلیدواژگان: ژیاردیا کائیس، سارکوسیستیس، سگ سانان، شیوع
  • یدالله رمضانی، حسن الماسی، سید غلامعباس موسوی صفحه 90
    سابقه و هدف
    رشد بالا و افزایش جمعیت یکی از مشکلات امروزی بسیاری از کشورهای جهان است. برای کنترل رشد جمعیت، اجرای تنظیم خانواده در جامعه لازم و ضروری است. برای اجرای تنظیم خانواده اطلاع از دلایل موافقت و بویژه مخالفت هر یک از زوجین، ما را در اجرای هرچه بهتر تنظیم خانواده و در نهایت کنترل جمعیت یاری می دهد. این مطالعه در سال 1375 در مناطق روستایی کاشان به منظور مشخص نمودن دلایل مخالفت مردان با روش های تنظیم خانواده انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر به روش توصیفی (Descriptive) بر روی 520 نفر مردان متاهل دارای همسر 49-15 ساله و در مناطق روستایی کاشان صورت پذیرفت و برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه همراه با مصاحبه استفاده گردید.
    یافته ها
    وازکتومی با بالاترین میزان مخالفت مردان (79.5%) که بیشترین دلیل مخالفت با این روش بخاطر عوارض روش آن به میزان 34% می باشد. دلایل مخالفت با قرص، عوارض روش با 51.9% بالاترین میزان مخالفت با این روش است. میزان عدم اطمینان به موثر بودن کاندوم با 51% بیشترین دلیل مخالفت با این روش بوده است. بیشترین دلیل مخالفت با روش توبکتومی خلاف شرع بودن با 24.8% می باشد.
    نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به میزان مخالفت قابل توجه و دلایل آن به نظر می آید انجام یک مطالعه تجربی برای تاثیر آموزش بهداشت بر میزان مخالفت آن می تواند در رسیدن به اهداف برنامه های تنظیم خانواده موثر باشد بویژه این که دلایل مخالفت با هر یک از روش ها دقیقا مشخص گردیده است.
    کلیدواژگان: تنظیم خانواده، دلایل مخالفت، کاندوم، وازکتومی، توبکتومی
  • محسن ادیب حاج باقری، محمدرضا افاضل، سید غلامعباس موسوی، صمد نوری زاد صفحه 96
    سابقه و هدف
    احیای قلبی-ریوی از مهمترین فوریت هایی است که کارکنان بهداشتی درمانی ممکن است با آن مواجه گردند. با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن زمان و مکان وقوع وقفه قلبی ریوی وجود کارکنان ماهر و ورزیده در زمینه احیا تمام بخش های بیمارستانی و بخصوص بخش اورژانس ضروری است ولی برخی از گزارش ها نشانگر آن است که کارکنان درمانی و مراقبتی در این زمینه آگاهی و مهارت مطلوب ندارند. از این رو، این تحقیق برای تعیین آگاهی و مهارت کارکنان درمانی بیمارستان های کاشان در سال 1377 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی بر روی کلیه مدیران پرستاری و مسئولان بخش های بیمارستان های کاشان، یک نفر از کارکنان هر یک از بخش ها و کارآموزان پزشکی کشیک بخش های مختلف صورت پذیرفت. آگاهی افراد در زمینه احیای قلبی-ریوی با استفاده از یک پرسش نامه حاوی 20 سوال چند گزینه ای در مورد احیا اندازه گیری شد. مهارت افراد در لوله گذاری نای و ماساژ قلبی نیز با استفاده از دو مانکن ویژه براساس دو فهرست ارزشیابی از قبل آماده شده بررسی و سپس آگاهی و مهارت به خوب، متوسط و ضعیف تقسیم شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمون کروسکال والیس و Mann-witney استفاده گردید.
    یافته ها
    تحقیق بر روی 93 نفر شاغل، 47 نفر مرد و 46 نفر زن و با میانگین سنی 30.2 سال انجام گرفت. هیچ یک از واحدهای پژوهش در زمینه احیای قلبی-ریوی دارای آگاهی خوب نبوده و 82% از آن ها دارای آگاهی ضعیف بوده اند که رابطه معنی داری بین میزان آگاهی و رشته تحصیلی آنان نشان داد (P=0.0001). همچنین 71% از واحدهای پژوهش دارای مهارت ضعیف بوده و 7.5% از آن ها دارای مهارت خوب بوده اند که در بردارنده 28.6% از کارکنان بخش های اورژانس، 36.3% از کارکنان اتاق عمل و 12.5% از کارکنان بخش های ویژه است. رابطه معنی داری را بین میزان مهارت و نوع بخش نشان داد. مهارت خوب در میان کارآموزان پزشکی، ماماها و بهیارها وجود نداشت. بیشترین مهارت خوب مربوط به تکنسین ها بود و رابطه معنی داری را بین مهارت و رشته تحصیلی نشان داد (P<0.02).
    نتیجه گیری و توصیه ها: آگاهی و مهارت کارکنان درمانی در زمینه احیای قلبی-ریوی مطلوب نیست و انجام تحقیق برای تعیین نقش ارزشیابی مناسب در دوره های تحصیلی و نیز سیستم بازآموزی مناسب با عدم مهارت یا استهلاک مهارت را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: اورژانس، وقفه قلبی ریوی، احیای قلبی، ریوی، مهارت، آموزش، کارکنان درمانی
  • منصور دیانتی، محمدعلی اسدی صفحه 104
    سابقه و هدف
    با توجه به طولانی بودن درمان کچلی ناخن و بالا بودن عوارض جانبی داروی گریزئوفولوین در این مقاله به معرفی یک مورد کچلی ناخن دست با داروی درمنه که منشا گیاهی داشته اقدام گردید.
    معرفی مورد: مرد 36 ساله ای ساکن شهرستان کاشان که در شهریور ماه سال 78 متوجه ضخیم شدن و کنگره دار شدن و همچنین تغییر شکل و تغییر رنگ (زرد مایل به قهوه ای) و شکنندگی ناخن انگشت کوچک دست راست می شود و با توصیه متخصص پوست به آزمایشگاه قارچ شناسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان مراجعه می کند و بیماری نامبرده درماتوفیتوزیس ناخن تشخیص داده شد. با توجه به این که از یک سو بیمار مبتلا به کم کاری کبد بوده و از نظر مصرف گریزئوفولوین محدودیت داشت و از سوی دیگر، اثرات فونژیوستاتیک محلول گیاهی درمنه توسط شرکت سازنده گزارش شده بود از این رو، درمان را با قطره درمنه شروع و روزانه سه بار به مدت 15 هفته و هر بار یک قطره به صورت موضعی مصرف گردید. ناخن به تدریج میل به بهبودی پیدا کرده تا این که در نهایت، طی مدت 14 هفته ناخن بیمار به حالت طبیعی در آمده، کاملا بهبود یافت و هیچ گونه عارضه خاصی مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری و توصیه ها: قطره درمنه موجب درمان کچلی ناخن می شود. تحقیق روی نمونه های بیشتری را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: کچلی ناخن، درماتوفیتوزیس ناخن، درمان موضعی، درمنه
|
  • Mostafa Ghaneie *, Bita Kimiaie, Ali Akbar Vosoghi Page 1
    History and
    Objectives
    Considering the incidence of? -thalassemia major and the presence of hypogonadism in affected individuals and the absence of the effect of dysferal on Zinc level and the significance of Zinc in spermatogenesis, this study was carried out to determine the effect of Zinc therapy on hypophyseal-gonadal axis in patients with? -thalassemia major and Zinc deficiency in 1996.
    Materials And Methods
    The clinical trial and two-blind strategy of this study was conducted on 23 male and female patients with an age range of 14-18 years. They were randomly divided into control and case groups. Case group received 25-mg capsules and control group received its vapor for 3 months. LHRH test was done before and after Zinc therapy and hormonal responses were recorded at minutes 0, 30 and 60.
    Results
    Four patients were excluded from the study and the research was conducted on 19 patients including 9 cases in control group and 10 cases in case group. In case group, Zinc level increased from 15±6 µg/dl to 120±49 µg/dl (P<0.001), but there was no such increase in the placebo group. In addition, there was no increase for FSH and LH level after treatment in both groups. Conclusion and Recommendations: It is concluded that Zinc therapy for three months could not affect the response of hypophyseal-gonadal axis. It is strongly recommended to conduct researches whether Zinc deficiency may lead to irreversible damages or Zinc is not the only factor responsible for hypogonadism.
  • Fariborz Mansour Ghanaie *, Afshin Shafaghi, Ghorban Alizade, Heidar Ali Balou Page 6
    History and
    Objectives
    During Iraq-imposed war against Iran, various chemical wares were used. The short-term and intermediate effect of such agents has been previously reported. Considering various reports on the effect of mustard gas in chemically injured soldiers and in order to follow up its effect on hematological parameters, this study was conducted on war-injured soldiers in Guilan province during the years 1998-1999.
    Materials And Methods
    This study was carried out on 102 chemically injured soldiers (case group) and 102 normal soldiers without facing any chemical attack (Control group). Blood specimens were analyzed regarding number of red and white blood cells, platelets and monocytes using SE RONNO 9010 and data were evaluated statistically.
    Results
    This study was performed on 204 individuals in two equal groups. Case group had a history of chemical injury equal to 10.7±2.3 years. Number of RBC, WBC, multinuclear cells and monocytes in control group was 4.6±0.39, 6858±1238 and 3702±952 and 96±14. There was a similar count for eosinophils in both groups. In addition, MCV and MCH were greater in control group (19.6%) compared to case group (6.9) (P<0.02). Conclusion and Recommendations: In spite of a 10-year duration after war, there existed chemical-related complications. Therefore, it is recommended to carry out more studies in this field.
  • Parisa Mohagheghi *, Roza Zarrincalam Page 12
    History and
    Objectives
    Insertion of intragastric tube through nose in infants for evaluation of congenital abnormalities of nose, esophagus and stomach in early hours after birth can lead to some complications (Bradycardia, apnea and/or cyanosis) as a result of the stimulation of receptors of pharynx. This study was carried out to determine the complications in Javaheri hospital affiliated to Islamic Open University during the years 2000-2001.
    Materials And Methods
    The clinical trial strategy of this study was carried out on 550 mothers and their infants. Infants were randomly divided into case and control groups. In control group, after controlling vital signs intragastric tubing was performed using standard method within 15 min post-partum and its effect on heart rate, number of breaths and skin color were evaluated. In case group, vital signs were recorded without tubing twice with an interval of one min.
    Results
    Heart rate in case group was 151.6±14.5 and 150±19.7 (A change of 1.1%) for the first and second measurement respectively. In control group, heart rate was 152.8±14 that increased to 155.3±15.8 after tubing (A change 1.6%). Breath rate was 54.8±11.6 and 54.7±11.3 (A change of 0.2%) in case group for the first and second measurements respectively. In control group, breath rate was 53.6±10.8 that increased to 53.7±9.8 after tubing (A change of 0.2%). All of these differences were non-significant statistically. Central cyanosis was observed in 3 infants of case group one min after first examination (1.1%). Meanwhile, 7 infants had such a condition after tubing (2.6%). Conclusion and Recommendations: Intragastric tubing could not affect the infantile vital signs during the first hour post-partum. It is recommended to evaluate the effect of duration of tubing on the development of complications.
  • Mohamamd Hossein Davari *, Hossein Alimirzaie Page 19
    History and
    Objectives
    Myopia is the most common refractive disorder with a prevalence of 25% in the world with different etiologic factors including the role of focusing on nearby objects. This study was conducted to determine the relationship between carpet kneading and the incidence of myopia in Birjand in 1994.
    Materials And Methods
    The cohort strategy of this study was performed on 453 carpet-kneading workers as case group and 100 other ones as control group not involved in this occupation. They were matched regarding age and gender. All of them were examined by an optometrist using retinoscope and autorefractometer and then examined by an ophthalmologist. For statistical analysis, chi-square test was used.
    Results
    There was an incidence of 29.2% for myopia in case group and 10% in control group (P<0.0005), that is, 2.9 times than that of control ones. Meanwhile, the incidence of myopic astigmatism in case group was 4 times greater than control group (In all age groups). In addition, a significant relationship was found between period of occupation and duration of work in each day and the occurrence of myopia (P<0.001). Conclusion and Recommendations: Carpet-kneading could lead and/or accelerate the occurrence of myopia and it is recommended to perform more studies more studies in this field.
  • Hasan Hasani *, Naser Salsabili, Ahmad Hosseini, Hossein Hasani, Shams Shariat Page 23
    History and
    Objectives
    Considering the incidence of osteoarthritis and its known complications and significance of its etiology and the relationship between articular cartilage and its occurrence and lack of a histopathologic study based on radiologic scoring, this study was conducted to determine the relationship between the thickness of articular cartilage and intensity of osteoarthritis in referrals of Maabari hospital and Forensic medicine center in Tehran in 2000.
    Materials And Methods
    The case-control strategy of this study was carried out on 30 patients with fracture of femur neck and having total hip arthroplasty. For control group, 5 samples of femur head were collected from normal individuals. Samples were fixed in 10% formalin and then sliced into 6 segments. Therefore, radiological examination was performed and according to Jeffery and Meachim methods were scored into normal and grades 1-4. After decalcification, two mid-coronal sections were done on each segment and through dehydrating and blocking in paraffin, they were stained by hematoxylin and eosin. For measurement of thickness of articular cartilage, an ocular graticule (#18) was used. For statistical analysis, t-test was applied.
    Results
    This study was performed on 5 samples of femur head of normal cadavers with an average age of 26.4±2.7 and 30 patients including 20 cases with fracture of femur neck and 10 cases with osteoarthritis and have undergone a surgical operation. Thickness of femur head was less in patients with osteoarthritis compared to control group. There was no significant difference between case and control groups regarding anterior portion of femur head. Thickness of cartilage in middle and posterior portions in control group was 2.12±0.55 (0.52±0.83 according to scoring, P<0.05) and 1.47±0.42 (0.66±0.81 according to scoring, P<0.01) respectively. Conclusion and Recommendations: Thickness of articular cartilage, especially in upper and posterior portions of femur head is less in patients with osteoarthritis than is in normal individuals. Therefore, it is recommended to conduct research study to determine the value of radiological findings in diagnosis of changes in the thickness of articular cartilage on a histological basis and use of devices to reduce pressure in upper and posterior portions of femur head.
  • Majid Jafarnejad *, Masoume Yavari, Sayed Ali Reza Saadatjou Page 29
    History and
    Objectives
    Considering the significance and role of blood lipid in cardiovascular disorders and lack of information on the effect of consumption of Iranian animal fat on blood lipids, this study was carried out in rural areas of Birjand.
    Materials And Methods
    This study was conducted on 30 rural inhabitants, consuming mainly animal fat (Case group) and 30 ones consuming mainly saturated solid plant-derived oil (Control group). Both groups were similar regarding personal characteristics, social activities and existing disorders. Fasting blood samples were collected and levels of total cholesterol, triglyceride, HDL and LDL were determined. For statistical analysis, t-test was used.
    Results
    Both groups were similar regarding age, gender, related factors and level of blood lipids. In this respect the difference between two groups was not significant. The level of total cholesterol was 232±7.6 in case group and in control group was 195.3±40.9 (P<0.001). The level of other parameters in case group was 8-20% of control group. Conclusion and Recommendations: Long-term consumption of animal fat could lower the level of blood lipids. Therefore, it is recommended to carry out similar studies in other regions.
  • Hossein Sharifi *, Amir Hossein Emami, Sayed Hasan Moosavi, Mohsen Taghaddosi Page 33
    History and
    Objectives
    Thyroid disorders are variant in different regions. Considering the significance of thyroid disorders, time-consuming and costly diagnostic methods and the suggestion of a scoring for early diagnosis, this study was carried out to compare the clinical and paraclinical criteria for thyroid disorders in referrals over 15 years in health centers of Kashan from 1997 to 2000.
    Materials And Methods
    This diagnostic strategy of this study was conducted on patients at an age range of 15-60 years and suspicious to have thyroid disorders. In this respect, Flipp Fling scoring was used. A net score greater than 18 was considered hyperthyroidism, between 11 and 18 was considered as suspicious and less than 11 was considered as euthyroidism. In hypothyroid scoring, net score greater than 19 was considered as hypothyroidism. For all patients, measurement of T3, Free T4 and TSH was requested. Patients with TSH level lower than 0.3 microgram and T4 greater than 12 and T3 greater than 180 microgram were considered as hyperthyroid and patients with TSH level greater than 5 microgram and T4 less than 4 and T3 less than 8 microgram were considered as hypothyroid.
    Results
    This study was carried out on 200 patients. Out of 150 suspicious cases, 31 (20.7%) were male and 119 (79.3%) were female. In addition, 100 out of them were supposed to have hyperthyroidism and 50 were supposed to have hypothyroidism. Most of the hypothyroid patients were female (80%). 78% of hypothyroid patients were female. Therefore, thyroid disorder was more common in female ones. Sensitivity of scoring method for hyperthyroid state was 91% and for hypothyroid state was 76%. Conclusion and Recommendations: Considering the costly paraclinical tests, Flipp Fling criteria are recommended to be used for diagnosis of thyroid disorders.
  • Sayed Asghar Havaie *, Taghi Naserpour Farivar, Mahmoud Saffari Page 41
    History and
    Objectives
    Extraction and purification of polysaccharide capsule is the first step for preparation preventive vaccines in infections as a result of encapsulated Staphylococcus aureus. This study was carried out to extract and purify Staphylococcus aureus type 2.
    Materials And Methods
    The descriptive and explorative strategy of this study was conducted on Staphylococcus aureus (Smith diffuse variant) in BHI broth in a shaking incubator (200 rpm) in an aerobic condition at a temperature of 37°C. The capsule was extracted using dilute acid and heating method. Then, dialysis was done overlight at 4°C and the product was lyophilized. Lyophilized powder was purified using a cellulose DEAE column (2.6×50 cm) by gradient method using bicarbonate ammonium buffers (0.01-1 M) at a velocity of 60 mt/h (Ion exchange chromatography). Finally absorption spectrum was plotted and purified capsule was analyzed using scanning spectrophotometer.
    Results
    Polysaccharide capsule was collected in final growth phase at 0.1 HCL and at a temperature of 100°C. Absorption spectrum were evaluated using H2SO4/galacial acetic acid assay at wavelength range of 350-620 nm. The result showed that chromatographs are well matched with previously purified antigens. Conclusion and Recommendations: It is concluded that it is possible to extract and purify the capsule of Staphylococcus aureus type 2 and it is recommended to produce the related preventive vaccines.
  • Hasan Afzali *, Abbas Taghavi Ardekani, Hasan Rasa Page 47
    Historand
    Objectives
    y Inappropriate antibiotic treatment can lead to resistance with various incidences in different populations and is one of the major problems facing treatment of diarrhea. This study was carried out to determine the incidence of antibiotic resistance in referrals of reference laboratory of Kashan University of Medical Sciences from 2000 to 2001.
    Materials And Methods
    The descriptive strategy of this study was conducted on 1800 patients with acute diarrhea. Fecal specimens were collected and transferred to specific culture medium. Antibiotic discs of ciprofloxacin, ceftizoxime, chloramphenicol, co-trimoxazole, nalidixic acid, doxycyclin, tetracycline, cephazolin, furazolidone, cephalotin and amikacin were used for determination of sensitivity of Shigella, Salmonella, Vibrio cholera.
    Results
    Out of 1800 fecal specimens, there was a growth rate of 11.9% (215 cases), that is 58.1% (125 cases), 30.7% (66 cases) and 11.2% (24 cases) for Shigella, Salmonella and Vibrio cholera respectively. For Shigella, the sensitivity to ciprofloxacin, ceftizoxime, chloramphenicol, nalidixic acid, co-trimoxazole, doxycyclin, cephazolin, furazolidone, ampicillin and cephalotin was 99%, 97%, 84%, 74%, 58%, 54%, 47%, 35%, 23% and 22% respectively. For Salmonella, the sensitivity to ciprofloxacin, chloramphenicol, ceftizoxime, co-trimoxazole, cephazolin and furazolidone was 100%, 96%, 78%, 20% and 12% respectively. For Vibrio cholera, the sensitivity to ciprofloxacin, doxycyclin, tetracycline, ceftizoxime, co-trimoxazole, nalidixic acid, furazolidone, cephazolin, cephalotin and ampicillin was 100%, 100%, 100%, 95.8%, 87.5%, 83.3%, 79.2%, 79.2%, 75% and 62.5% respectively. Conclusion and Recommendations: Considering the incremental trend for antibiotic resistance for Shigella, Salmonella and Vibrio cholera, it is strongly recommended to avoid inappropriate and unnecessary use of antibiotics in patients with diarrhea.
  • Badi Alzaman Radpey *, Shahram Karimi Zandi, Shide Dabir, Tahere Parsa, Hamid Rzea Mohamamdi Page 59
    History and
    Objectives
    Considering the significance of analgesia and lower complications following surgical operations and the existence various and sometimes reports controversial reports on the efficacy of addition of fentanyl and for comparison of its effect, this study was carried out on patients under thoracotomy in Masih Daneshvari hospital.
    Materials And Methods
    The clinical trial, two-blind strategy of this study was performed on 74 patients and cases with contraindication for drugs were excluded from the study. Control group received morphine (0.5 mg/kg) and experimental group received a mixture of morphine and fentanyl. The intensity of pain was measured using verbal pain scoring and they were followed up for post-operative complications for 48h and data were statistically analyzed.
    Results
    From each group, 7 cases were excluded and study was carried out on 60 cases. In this regard, 31 cases were in control group and 29 cases were in experimental group. Both groups were similar regarding age and gender. Complications rate was 71% (22) in control group and 48.3% (14) in experimental group (P<0.07). There was a complication rate of 92.3% and 55.5% in female cases of control group and experimental group respectively. Meanwhile, duration of unexpected analgesia in control group was 8±4.8 and in experimental group was 9.03±4.5 h. in addition, duration of unexpected analgesia for control and experimental groups were 2±4.8 and 5±4.5 h respectively. Conclusion and Recommendations: Simultaneous use of fentanyl and morphine could reduce the complications and extension of analgesia. Therefore, it is recommended to carry out further studies using fentanyl.
  • Fateme Roudneshin *, Mahvash Agah Page 65
    History and
    Objectives
    Considering the incidence and incremental trend for kidney grafting and the significance of initiation of diuresis and the positive effect of mannitol and overhydration and for evaluation of simultaneous use of them, this study was carried out on referrals of Labafinejad hospital in 2000.
    Materials And Methods
    The quasi-experimental strategy of this study was carried out on 40 patients with indications for kidney grafting with their written consent. Twenty min before anastomosis of renal vein, intravenous injection of mannitol (5 ml/kg) was initiated and its effect on the initiation of diuresis in min was recorded with a confidence interval of 95%.
    Results
    This study was performed on 40 patients (25 females and 15 males) with an average age of 33.6 years and average weight of 52.6kg. The results showed that in 80% of patients, diuresis was initiated in less than a minute and in 90% of them, diuresis was initiated in less than 2 min. Conclusion and Recommendations: Simultaneous use of mannitol and overhydration could accelerate the initiation of diuresis and because this is very important in survival of grafted kidney, therefore it recommended to carry out thorough experimental study.
  • Abbas Poosti *, Golrokh Malihi Page 70
    History and
    Objectives
    Fluoxetine is an anti-depressant drug that specifically inhibits serotonin re-uptake. Since fluoxetine can lead to bradycardia and may have pro-arrhythmic and anti-arrhythmic properties, this study was carried out to evaluate the effect of fluoxetine on ouabain-induced arrhythmia in isolated atrium of Guinea pig.
    Materials And Methods
    In this study, Guinea pigs from both sexes (350-600 g) were used. The animal’s atrium was totally isolated from the ventricle. Thirty-two isolated atria were studied in 4 groups, that is, control, fluoxetine, ouabain and ouabain in combination with fluoxetine. The isolated atria were inserted into modified Oxygenated Krebs solution. Therefore, the mentioned drugs were added to the bath and 20 min later, ionic content of the tissue was measured.
    Results
    Fluoxetine (2-16 µg) can produce a short increase in contractile force (4 min), but finally decrease force and rate of isolated atrium. Ouabain (1.2 µg/ml) can lead to atrial arrhythmic after 1.5 min and after 16 min leads to total toxicity, asystole and atrial cease. Fluoxetine pretreatment (4 µg/ml) can delay the occurrence of arrhythmia up to 5 min (P<0.05). Meanwhile, survival time for atrium increased to greater than 40 min (P<0.05). Ionic measurement of atrial tissue showed that ouabain by itself can increase the level of sodium, but no such effect on potassium and calcium levels. In addition, fluoxetine in itself can significantly increase potassium level (P<0.05). Administration of fluoxetine and therefore, ouabain can attenuate the toxic effect of ouabain on ionic changes and even return it to normal level. Conclusion and Recommendations: It is concluded that fluoxetine has a direct negative inotropic and chronotropic effect on isolated atrium as a possible result of inhibition of sodium and calcium channels and it can probably prevent ouabain-induced toxicity and arrhythmia in atrium of Guinea pig through stabilization of cell membrane and/or prevention of ionic changes that is a quinidine-like effect.
  • Mohsen Arbabi *, Abbas Doroodgar, Hossein Hoshyar, Mohamamd Ali Asadi Page 83
    History and
    Objectives
    Considering the role significance of Giardia and Sarcocystis in contamination of human beings and domestic animals and lack of information on its condition in Iran, this study was carried out to determine the contamination rate of dog-related animals for Giardia and Sarcocystis during the years 1999-2001.
    Materials And Methods
    The descriptive and randomized strategy of this study was conducted on 142 carnivores during four seasons from different regions of Kashan and captured by shooting. After capturing, small and large intestine were isolated and incubated in 10% formalin and transferred to parasitologic laboratory. Animal’s characteristics including genus, age and microscopic findings were recorded in special forms. Data were classified and statistically analyzed with a confidence interval of 95%.
    Results
    Out of 142 carnivores, 70 dogs, 40 jackals, 22 foxes and 10 wolves were identified. Their age range was from 2 months to 5 years. Contamination rate for intestinal protozoa was 76.1% (108). Contamination rate for Giardia caies in dog and jackal was 5.7% and 5% respectively. Contamination rate for Giardia flis was 22.7% in fox. No contamination with Giardia caies was observed in wolf. Contamination rate for Sarcocystis in jackal, wolf, dog and fox was 50%, 50%, 41.4% and 18.4% respectively. Contamination rate for both Giardia and Sarcocystis was 40%, 32.5%, 28.6% and 9.1% in wolf, jackal, dog and fox respectively. Conclusion and Recommendations: Contamination rate for Giardia and Sarcocystis in dog-related animals was greater than expected in Kashan region. In this respect, appropriate controlling measures should be taken and it is recommended to determine the most appropriate preventive method
  • Author(S): Yadollah Ramezani *, Hasan Almasi, Sayed Gholam Abbas Mousavi Page 90
    History and
    Objectives
    Population development is one of the major problems in many countries of the world and it is necessary to apply family planning strategies. In this regard, knowledge of reasons for agreement and opposition to apply these strategies is very effective. This study was carried out in rural areas of Kashan in 1997 to determine the reasons of opposition.
    Materials And Methods
    The descriptive strategy of this study was conducted on 520 married men with an age of 15-49 years in rural regions of Kashan. For collection of information, a questionnaire was filled out through interviewing.
    Results
    The most opposed method was vasectomy (79.5%) because of its possible complications (34%). For contraceptive method, its high rate of complications was mentioned as an opposing factor (51.9%). Unreliability of condom (51%) was the most opposing factor for this method. Illegality of tubectomy (24.8%) was the most opposing factor. Conclusion and Recommendations: Considering the above-mentioned reasons, it is recommended to perform an experimental study to evaluate the effectiveness of health education on opposing factors to pave the way for attainment of goals regarding family planning.
  • Mohsen Adib Hajbagheri *, Mohamamd Reza Afazel, Sayed Gholam Abbas Mousavi, Samad Noorizad Page 96
    History and
    Objectives
    Cardiopulmonary resuscitation is a critical emergency measure that health personnel are encountered. Because of its unpredictability regarding time and place, it is necessary to have skilled personnel, especially inn emergency center. There are some reports on inappropriate skill and knowledge of health personnel in this field. Therefore, this study was carried out to determine level of knowledge and skill of health personnel in Kashan hospitals in 1999.
    Materials And Methods
    The descriptive strategy of this study was performed on medical and health personnel of Kashan hospitals. For this purpose, a 20-item questionnaire on resuscitation prepared. Personal skills for tracheal tubing and cardiac academic massage were evaluated and a scoring of appropriate, moderate and inappropriate was used. For statistical analysis Kruskal-Wallis and Mann-Whitney tests were used.
    Results
    This study was carried out on 93 individuals, 47 males and 46 females with average age of 30.2 years. The results showed that none of them had appropriate knowledge and 82% of them had in appropriate knowledge and there was a positive relationship between this parameter and their academic field (P<0.0001). In addition, 71% of them showed inappropriate skill and only 7.5% had appropriate skill. Meanwhile, interns, midwives and health-assistants had not appropriate skill. Medical techniques showed appropriate skill with a positive relationship with their academic field (P<0.02). Conclusion and Recommendations: There is not enough skill and knowledge regarding cardiopulmonary resuscitation and it is necessary to hold appropriate re-educational programs.
  • Mansour Dianati *, Mohamamd Ali Asadi Page 104
    History and
    Objectives
    Considering a prolonged treatment process for paronychia and a high complication rate for griseofulvin, in this study a case report on the treatment of pitted nail with Artemisia was introduced. Case Report: A 36-year old man (An inhabitant of Kashan) noticed thickening and development of congregations, fragility and a change in color (Yellowish brown) and appearance in nail of little finger of his right hand. With recommendation of a dermatologist, he referred to laboratory of mycology of Kashan University of Medical Sciences and his disease was diagnosed as dermatophytosis. Because his liver was hypo-functional and there was contraindications for griseofulvin and since Artemisia had fungi static properties prepared by Baridje Essence Corporation, therefore local treatment with drop extract of this plant was begun three times/day for a period of 15 weeks. After 14 weeks, the nail restored to normal and no complication was observed. Conclusion and Recommendations: Artemisia drop could effectively treat paronychia. Thus, it is recommended to carry out more studies in this field.