فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سال هجدهم شماره 3 (پیاپی 74، امرداد و شهریور 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/05/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدحسین برادران فر، قاسم کریمی، ابوالفضل ملاصادقی، سعید عتیقه چی، محمدرضا وحیدی، محمدحسین دادگرنیا، سیدعباس میروکیلی، سید حسین علی محمدی صفحه 256
    مقدمه
    گسیل های صوتی گوش، اصواتی با شدت کم هستند که از حلزون سالم تولید شده و در صورت سالم بودن ساختار انتقال صوت قابل اندازه گیری هستند. هدف از این مطالعه بررسی موفقیت جراحی استخوان رکابی (استاپدوتومی) با استفاده از آزمون های مرسوم شنوایی سنجی و TEOAE و DPOAE به عنوان روشی برای ارزیابی شنوایی بعد از عمل جراحی می باشد.
    روش بررسی
    مطالعه ی تحلیلی توصیفی حاضر از نوع نیمه تجربی بود که به صورت مقطعی از فروردین 83 تا آبان ماه 86 برروی 50 بیمار مبتلا به بیماری اتوسکلروزیس در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. TEOAE و DPOAE همراه با سایر آزمونهای رفتاری شنوایی قبل، سه و شش ماه پس از عمل جراحی برروی بیماران انجام شد و نتایج با هم مقایسه گردید.
    نتایج
    فاصله آستانه ی هوایی و استخوانی در ادیوگرام بیماران به طور چشمگیری بعداز عمل جراحی کاهش یافته بود. قبل از عمل در هیچکدام یک از بیماران TEOAE و TEOAE قابل ثبت نبود، بعداز جراحی فقط در دو بیمار پاسخ ها قابل ثبت بود.
    نتیجه گیری
    با وجود بهبود شنوایی و کاهش چشمگیر کم شنوایی انتقالی، OAE بعد از عمل جراحی موفقیت آمیز، به صورت نادر قابل اندازه گیری بوده و از آن نمی توان به عنوان روشی برای ارزیابی موفقیت عمل جراحی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: اتوسکلروزیس، استاپدوتومی، گسیل های صوتی برانگیخته ی گذرا(TEOAE)، گسیل های صوتی محصول اعوجاج(TEOAE)
  • فریدون عزیزی، حسین دلشاد، عطیه آموزگار، مهدی هدایتی، محبوبه حسینی، مهربان مهر آئین صفحه 263
    مقدمه
    فعالیت های انجام شده در مبارزه با اختلال های ناشی از کمبود ید در دو دهه گذشته منجر به کنترل این اختلال ها در اکثر استانهای کشور شده است. به منظور ارزیابی پایایی کفایت یدرسانی، در این پایش، شیوع گواتر و غلظت ید ادرار 17 سال پس از یدرسانی و مصرف نمک یددار در استان یزد مورد بررسی قرار گرفت و با نتایج پایش های قبلی مقایسه شد.
    روش بررسی
    در یک مطالعه مقطعی تعداد 1200کودک دبستانی 8 تا 10 ساله مدارس استان یزد به صورت تصادفی و به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب و در پاییز سال 1386 مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات به دست آمده، شامل میزان شیوع گواتر با معاینه بالینی، غلظت ید ادرار، ید موجود در نمک خانوارها، با مطالعه ی سال 1375 و 1380 مورد مقایسه قرار گرفتند.
    نتایج
    میزان کلی گواتر (6/7-9/4)3/6 درصد بود هیچ کدام از دانش آموزان گواتر درجه دو نداشتند. میانه ید ادرار در 120 دانش آموز مورد مطالعه 248 میکروگرم در لیتر بوده و (10-6/1)8/5 درصد ید ادرار کمتر از 50 میکروگرم در لیتر را نشان می دهند. 86 درصد خانوارهای استان یزد از نمک تصفیه شده استفاده می کردند و نحوه نگهداری نمک نیز در 48 درصد از خانوارها مناسب بود. (6/14-0)5 درصد نمک های مصرفی خانوارها نیز کمتر از 15 گاما ید داشتند.
    نتیجه گیری
    17 سال پس از یدرسانی، شیوع گواتر در استان یزد کاهش قابل ملاحظه ای پیدا نموده و میانه ید ادرار در مطالعه اخیر مانند مطالعه سال های 1375 و 1380 در حد مطلوب توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی است. که مؤید وجود برنامه کشوری دقیق و نظارت بر اجرای صحیح و پایش منظم برنامه های حذف کمبود ید در طی این سالها می باشد.
    کلیدواژگان: تیروئید، گواتر، غلظت ید ادرا، نمک ید دار
  • پرویز مهاجری، بابک ایزدی، علی شمس صفحه 271
    مقدمه
    مایکوباکتریوم اولسرانس عامل زخم برولی است. این بیماری پس از سل و جذام، سومین عفونت شایع مایکوباکتریومی در انسان محسوب می شود. در حال حاضر، سازمان بهداشت جهانی بیماری برولی را بعنوان یک عفونت مهم می شناسد. مایکوباکتریوم اولسرانس، سمی بنام مایکولاکتون تولید می کند که در بیماریزایی نقش مهمی دارد. مایکولاکتون می تواند منجر به تخریب بافت گردد و همچنین پاسخ های ایمنی میزبان را سرکوب نماید.
    روش بررسی
    در این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی، از سلولهای تک هسته ای خون سه نفر از افرادی که سابقه ابتلا به بیماری برولی را نداشتند استفاده شد. میزان تولید سایتوکاین های IL-6 و TNF این سلولها پس از تحریک باLPS و در حضور مایکولاکتون و زمانهای مختلف پیش انکوباسیون، با کیت های ELISA تعیین شد.
    نتایج
    این مطالعه نشان می دهد که وجود توکسین مایکولاکتون تا حدود زیادی تولید سایتوکاین های TNF و IL-6 را مهار می نماید. میزان سایتوکاین TNF در لوله های شاهد (حاوی LPS) در مدت 4 ساعت به حداکثر مقدار خود رسیده و سپس کاهش می یابد. در حالیکه، تولید IL-6 در لوله های حاوی سلول های تازه (زمان صفر) بیشترین مقدار را داراست و تا 16 ساعت به حداقل مقدار می رسد.
    نتیجه گیری
    از آنجایی که TNF و IL-6 از سایتوکینهای التهابی مهم ایمنی هستند، می توان تصور کرد که کاهش تولید TNF به وسیله این باکتری در تضعیف پاسخهای التهابی نقش دارد. بنابراین مایکوباکتریوم اولسرانس، از یک طرف سبب نابودی سلولهای ماکروفاژی و از طرف دیگر جلوگیری از تولید TNF به وسیله مهمترین سلول ایمنی ذاتی می گردد و به نوعی، نقش این سلولها را در عفونت حذف می کند.
    کلیدواژگان: مایکولاکتون، TNF، IL، 6، PBMC
  • اکبر زارع شاه آبادی، مسعود حاجی زاده میمندی، فاطمه ابراهیمی صدرآبادی صفحه 277
    مقدمه
    بیماری دیابت از شایعترین بیماری های مربوط به سوخت وساز بدن است که منجر به عوارض ناتوان کننده می شود. این بیماری در یزد به دلیل بالا بودن میزان شیوع، یک مشکل جدی برای سلامت مردم استان محسوب می گردد. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر حمایت اجتماعی بر برنامه های درمانی و کنترلی دیابت نوع دو در یزد است.
    روش بررسی
    مطالعه از نوع توصیفی، تبیینی و از نظر زمانی مقطعی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل 4990 نفر از بیماران مبتلا به دیابت تحت پوشش مرکز دیابت یزد می باشند. از بین این تعداد 256 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده انتخاب و با آنها مصاحبه سازمان یافته انجام شد.
    نتایج
    6/64% از بیماران زن و 4/35% آنها مرد بودند. میانگین سنی پاسخگویان 56 سال بود. بین میزان حمایت اجتماعی درک شده و میزان پیروی از فعالیت های خودمراقبتی رابطه ی مستقیم و معنی دار (001/0=p، 193/0=r)، بین میزان رفتارهای تقویت کننده مثبت دریافت شده و پیروی از فعالیت های خودمراقبتی رابطه ی مستقیم و معنی دار (000/0=p، 455/0=r) و بین میزان رفتارهای حمایتی نادرست دریافت شده و پیروی از فعالیتهای خودمراقبتی رابطه ی معنی داری وجود نداشت (141/0=p). درمجموع دو متغیر رفتارهای تقویت کننده مثبت و رفتارهای حمایتی نادرست، حدود 25 درصد واریانس متغیر میزان پیروی از رفتارهای خودمراقبتی رادر مدل رگرسیونی تبیین می-کنند.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه حاکی از آن است که با افزایش دریافت رفتارهای تقویت کننده ی مثبت از سوی فرد مبتلا به دیابت و کاهش دریافت رفتارهای حمایتی نادرست، فرد بیمار به میزان بیشتری از رفتارهای خودمراقبتی که منجر به کنترل دیابت وی می شوند، پیروی خواهد کرد. همچنین افزایش حمایت اجتماعی درک شده ی بیمار منجر به افزایش پیروی وی از رفتارهای خودمراقبتی می گردد.
    کلیدواژگان: دیابت، خودمراقبتی، حمایت اجتماعی، یزد
  • فاطمه حقیرالسادات، فرانسوز برنارد، مهدی کلانتر، محمدحسن شیخها، فریبا حکم اللهی، مصطفی عظیم زاده، مریم حوری صفحه 284
    مقدمه
    گیاهان دارویی منابع طبیعی ارزشمندی هستند که امروزه مورد توجه کشورهای پیشرفته جهان قرار گرفته و به عنوان مواد اولیه جهت تبدیل به داروهای بی خطر برای انسان تلقی می شوند. یکی از مهمترین گیاهان دارویی کشورمان، زیره ی سیاه می باشد که در مناطق مختلفی از استان یزد می روید. درمان زخم معده، درمان شکستگی استخوان، برطرف کردن نفخ شکم، تب بر، کاهش چربی و کلسترول خون، ضد آلرژی و کاهش قند خون و بسیاری فواید دیگر از خواص دارویی مهم این گیاه می باشند. اسانس زیره سیاه خاصیت ضد اکسایشی داشته و در طعم دهنده های غذا، نوشابه، شکلات و پنیر استفاده می شود.
    روش بررسی
    در این تحقیق با استفاده از روش های کروماتوگرافی گازی، مواد متشکله اسانس بذر تفکیک و سپس شناسایی شدند. همچنین خواص آنتی اکسیدانی اسانس بذر به روش تخریب رادیکال های آزاد DPPH)) سنجیده شد و برای اندازه گیری مقدار کل ترکیبات فنولی از روش Follin-Ciocalteu استفاده شد.
    نتایج
    نتایج شناسایی مواد تشکیل دهنده ی اسانس نشان داد که بیشترین ترکیب تشکیل دهنده اسانس بذر زیره سیاه بومی استان یزد گاماترپنین (86/21 درصد) می باشد. همچنین تست آنتی اکسیدان، زیره ی سیاه را از نظر خواص آنتی اکسیدانی گیاهی پر اهمیت نشان داد. در این تحقیق میزان IC50 زیره ی سیاه بومی استان یزد 85/2 میکروگرم بر میلی لیتر و میزان ترکیبات فنولی 09/117 میلی گرم گالیک اسید بر گرم تشخیص داده شد که نسبت به مطالعات پیشین بر روی زیره سیاه سایر نقاط کشور نتایج بسیار بهتری را نشان داد.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نسبت به دو تحقیق مشابه پیشین بر روی اسانس بذر زیره سیاه حاکی از برتری زیره سیاه بومی استان یزد از نظر خواص آنتی اکسیدانی می باشد.
    کلیدواژگان: گیاهان دارویی، زیره ی سیاه، ترکیبات اسانس، خواص آنتی اکسیدان
  • محمد حسینی شریف آباد صفحه 292
    مقدمه
    با آنکه سالیان زیادی است که در طب توانبخشی، تحریک الکتریکی برای جلوگیری از آتروفی و افزایش قدرت عضلانی مورد استفاده بوده است، کاربرد تحریک الکتریکی برای تقویت عضلات در پژوهش ها و در تمرینات بالینی عمومیت زیادی پیدا نموده است. عضله چهار سر ران متحمل بیشترین آتروفی از بیت سایر عضلات ران می شود. این مطالعه با هدف مقایسه اثر تحریکات الکتریکی و انقباضات ایزومتریک ارادی برای افزایش قدرت عضله چهار سر و محیط ران در بیماران میانسال و مسن بعد از رفع بی حرکتی در قالب گچی انجام شد.
    روش بررسی
    87 نفر بیمار که زانوهایشان متعاقب شکستکی اندام تحتانی بی حرکت شده بود، بطور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند: گروه تحریکات الکتریکی فارادیک و گروه تمرینات ایزومتریک ارادی. بیماران به مدت شش هفته، سه روز در هفته و هر روز 20 دقیقه تمرین داشتند. قطر ران و قدرت عضلانی چهار سر قبل و بعد از دوره درمانی ارزیابی گردید.
    نتایج
    افزایش قدرت عضله چهار سرگروه تحریک الکتریکی(28%) بطور معنی داری از گروه تمرینات ایزومتریک (40%) کمتر بود در حالیکه تفاوت معنی داری بین دو روش درمانی از نظر میانگین افزایش دور ران وجود نداشت(36/0±41/1 و 27/0±42/1 سانتیمتر 96/0=P).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که گرچه تحریکات الکتریکی یک وسیله جایگزین وبالقوه مؤثر برای افزایش قدرت عضله چهار سر بیماران میانسال و مسن متعاقب بیحرکتی زانو است اما مؤثرتر از تمرین ایزومتریک ارادی نیست.
    کلیدواژگان: عضله چهار سر، تحریک الکتریکی، تمرین ایزومتریک ارادی
  • فرحدخت رنجبر، طاهره اشک تراب، آتنا دادگری صفحه 299
    مقدمه
    افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی است، به منظور درمان و جلوگیری از عود مکرر این بیماری لازم است اطلاعاتی در رابطه با روش های درمانی از جمله گروه درمانی شناختی-رفتاری کسب کرد. هدف از اجرای این پژوهش ارزیابی میزان اثر بخشی درمان شناختی- رفتاری به شیوه ی گروهی بر میزان افسردگی مبتلایان به این اختلال بوده است.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع تجربی و با دو گروه آزمایش و گروه کنترل همراه با پیش آزمون است. نمونه ها از بین افرادی بودند که تشخیص افسردگی خفیف گرفتند و نمره ی پرسشنامه افسردگی بک آنها بین 17 تا 20 بود که بطور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمایش به جز دارو درمانی 8 جلسه گروه درمانی را نیز دریافت کرد. پرسشنامه ی افسردگی بک توسط نمونه ها در سه مرحله، قبل از مداخله، بعد از مداخله و یک ماه بعد، تکمیل شد. داده های پژوهشی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ver 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    یافته های پژوهش نشان داد که بین گروه کنترل و آزمایش بعد از مداخله تفاوت معنی داری وجود دارد(043/0=p). ضمنا در گروه آزمایش بین نمره ی افسردگی بیماران قبل از مداخله و بعد از مداخله (033/0p=) و قبل از مداخله و یک ماه بعد نیز تفاوت معنی دار وجود داشت(492/0=p).
    نتیجه گیری
    گروه درمانی شناختی-رفتاری بر کاهش افسردگی بیماران مبتلا به افسردگی خفیف مؤثر می باشد.
    کلیدواژگان: افسردگی، درمان شناختی رفتاری، گروه درمانی
|
  • Mh Baradaranfar, G. Karimi, A. Molasadeghi, S. Atighechi, Mr Vahidi, Mh Dadgarnia, A. Mirvakili, H. Alimohammadi Page 256
    Otoacoustic emissions are low density sounds produced from intact cochlea measureable in the presence of an intact conduction structure. The goal of this study was to assess the surgical success rate after stapes surgery by standard audiometric tests, Distortion Product Otoacoustic Emission (DPOAE) and Transient Evoked Otoacoustic Emission (TEOAE) as methods of evaluation of postoperative hearing.
    Methods
    A descriptive-analytic study was conducted on 50 patients with otosclerosis at Yazd Shaheed Sadoughi Medical University from March 2004 till October 2007. TEOAE, DPOAE and other behavioral audiometric tests were performed before, three months and six months after surgery on patients and results were compared.
    Results
    The air-bone gap threshold decreased significantly in audiogram of patients after surgery. Prior to surgery, TEOAE and DPOAE responses were not recordable in any of the patients, but after surgery, they were recordable in only two patients.
    Conclusion
    Although conductive hearing loss improved significantly in patients who underwent successful stapes surgery, OAE tests were recordable in an insignificant number of patients. Therefore, this is not an optimal method for evaluating the surgical success rate.
  • Page 263
    Tremendous efforts towards the elimination of Iodine Deficiency Disorders (IDD) during the last two decades have controlled these disorders in most of the provinces in Iran. This study was performed to evaluate the adequacy of iodine supplementation after 17 years of universal salt iodization in Yazd province.
    Methods
    In a cross-sectional study, 1200 schoolchildren (600 girls and 600 boys) aged 8 to10 year-olds, randomly selected from Yazd province were evaluated in 2007. Goiter prevalence, urinary iodine excretion and iodine content of household salts were measured and the obtained data were compared to those obtained in 1996 and 2001.
    Results
    Total prevalence of goiter was 6.3% and no grade II goiter was seen. The median urinary iodine in 120 schoolchildren was 248 µg/L, with 5.8% (95% CI= 1.6-10) having urinary iodine excretion less than 50µg/L. Eighty six percent of households were using purified iodized salt, 48% of households had appropriate salt storage, and 5% of the household salts contained less than 15 µg iodide.
    Conclusion
    Goiter prevalence has significantly decreased in the Yazd province, 17 years after universal salt iodization. The median urinary iodine of schoolchildren was adequate as that reported in 1996 and 2001, indicating a well established sustainable IDD program in Iran.
  • P. Mohajeri, B. Izadi, A. Shams Page 271
    Mycobacterium ulcerans is the etiological agent of Buruli ulcer (BU); the third most common mycobacterial infection in humans after tuberculosis and leprosy. BU is now considered by the WHO to be an emerging infection of major concern. M. ulcerans produces mycolactone toxin, which is required for the organism’s virulence. Mycolactone destroys tissue and suppresses host immune responses.
    Methods
    In this descriptive analytical study, peripheral blood mononuclear cells from three volunteers with no history of buruli ulcer were used. IL-6 and TNF produced by these cells at different preincubation times with LPS and mycolactone were measured by using ELISA kits.
    Results
    This study showed hyper inhibition of IL-6 and TNF production by mycolactone. TNF levels in the control tubes (containing LPS) in 4hours reached its maximum value and then decreased. While the production of IL-6 in the tube with fresh cells (zero time) had the highest value, after 16hours, it reached its minimum.
    Conclusion
    Since TNF and IL-6 are important immunity inflammatory cytokines, it can be well imagined that decrease of TNF production by this bacterium plays a role in weakening of inflammatory response. So Mycobacterium ulcerans destroys macrophages and at the same time prevents TNF production by important cells in innate immune mechanism.
  • A. Zare Shahabadi, M. Hajizade Meimandi, F. Ebrahimi Sadrabadi Page 277
    Social support can be defined as the interactive process through which emotional and instrumental support is obtained. Social support has been found to be a relevant factor in diabetes self-management. Diabetes refers to complex chronic metabolic conditions that are characterized by elevated levels of blood glucose if untreated. Diabetes is one of the biggest health care problems facing Yazd with regards to prevalence, cost, and the onus it places on patients and its high morbidity rates. The purpose of this study was to examine the relationships among social factors on the control and treatment of type II diabetes.
    Methods
    The population under study included 4990 diabetes type II patients referring to Yazd Diabetes Research Center and a sample of 256 cases was selected by simple random sampling method through statistical society. This study was based on survey method and the instrument for collecting data was a questionnaire.
    Results
    About 65.4% of the patients were women and 35.6 were men. The mean age of patients was 56 years. Significant correlations were found between perceived social support (r= 0.193, p= 0.001), positive reinforcing behaviors (r= 0.455, p= 0.000), and adherence to self-care activities. Misguided support behaviors did not show a significant correlation with adherence to self-care activities. A total of 25% of variance in self-care behavior can be explained by positive reinforcing behaviors and misguided support behaviors.
    Conclusion
    The findings of this study showed that by increasing the positive reinforcing behaviors and perceived social support and decreasing the misguided support behaviors, the diabetic patients can adhere better to self-care activities.
  • F. Haghirossadat, F. Bernard, M. Kalantar, Mh Sheikhha, F. Hokmollahi, M. Azimzadeh, M. Hoori Page 284
    Medicinal plants are valuable natural resources that are nowadays known as safe pre-materials for drug industries in the advanced countries. Black caraway is one of the most important and economical medicinal plants that can be grown naturally in some regions of Yazd province. The essence of the plant are used in treatment of diarrhea, dyspepsia, fever, flatulence, stomachache, hemorrhoids, hiccoughs, as an antihistaminic and more numerous uses in medicine industries. This plant shows several therapeutic effects on digestive and urinary tract disorders and is well known as an anti-convulsant, anthelmintic, anti-asthma and antidyspnic drug in Iranian traditional medicine. Bunium Persicum oil is capable of suppressing the initial stage of an inflammatory process. Also, this plant is used for culinary purposes and for flavoring foods and beverages.
    Methods
    In this research, the fractionization of seed essence was done by GC method and the compounds were recognized. The DPPH test was used for estimating anti oxidant effects and the Follin-Ciocalteu method was used for estimating quantity of phenol compounds.
    Results
    The results revealed that- γTerpinene had the highest percentage in the essence of the native black caraway of Yazd province. Also, the antioxidant test showed the high antioxidant effect of the native black caraway of Yazd province with an IC50 of 2.85 µg.mg-1 and the phenolic component percentage of 117.09mg.g1.
    Conclusion
    This result was much higher than previous similar studies about black caraway.
  • M. Hosseini-Sharifabad Page 292
    Electrical stimulation has been used for many years in rehabilitation medicine to prevent atrophy or to increase muscle strength, but the use of electrical stimulation for muscle strengthening in research and clinical practice has become increasingly popular in recent years. The quadriceps femoris is the thigh muscle group that suffers the greatest amount of atrophy. This study aimed to compare the effects of electrical stimulation and voluntary isometric contraction for increasing the quadriceps strength and the girth of thigh in middle aged and old patients after removal of cast immobilization.
    Methods
    87 patients whose knees were immobilized following lower extremity fracture were randomly allocated into two groups: the electrical stimulation and voluntary isometric exercise group. The patients trained for 20 minutes, 3 days a week over a period of 6 weeks. The subject's thigh circumference and muscle power were evaluated before and after treatment.
    Results
    The increase in quadriceps strength of the electrical stimulation group (28%) was significantly less than that of voluntary isometric exercise group (40%). However, there was no significant difference between the two treatment modalities in increasing circumference of thigh (1.42 ± 0.27 & 1.41 ±0.36, P=0.96).
    Conclusion
    This study showed that although electrical stimulations is an alternative and potentially effective means to increase the strength of quadriceps following knee immobilization in middle-aged and old patients, it is not more effective than voluntary isometric exercise.
  • F. Ranjbar, T. Ashktorab, A. Dadgari Page 299
    Depression is the most prevalent psychotic disorder. In order to cure and prevent the recurrence of this disease, it is necessary to gain more information about remedial methods like Group Cognitive- Behavior Therapy. The aim of this study was to investigate the effects of group cognitive-behavioral therapy on the amount of depression on the patients.
    Methods
    This study was experimental and it included both experimental and control group with a pre test. The subjects were selected from patients with mild depression. Their Beck inventory score ranged between 17-20. Patients were randomly divided in two groups. The subjects of experimental group received eight sessions of group cognitive-behavioral therapy. The Beck depression test was completed by the subjects in three phases; before the intervention, after the intervention and one month after that. The data was transferred to SPSS program and analyzed.
    Results
    The results indicated a significant difference between the experimental and control group after the intervention at Beck tests (P=0.043). Furthermore, there was a significant difference in the experimental group between the depression score in patients before and after the intervention (p=0.033) and the score of patients before and one month after the intervention (p=0.492).
    Conclusion
    Group Cognitive-Behavioral therapy decreases depression in patients who suffer from mild depression.