فهرست مطالب

مجله پیاورد سلامت
سال دوم شماره 4 (زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید محمد هادی موسوی، فرزاد فرجی خیاوی، رویا شریفیان، گلسا شهام صفحه 9
    زمینه و هدف
    یکی از بخشهای اصلی بیمارستان انبار عمومی است که با ذخیره سازی مواد، منابع و لوازم مصرفی بیمارستان مسئولیت تامین به موقع اجناس را در بخشهای مختلف بعهده دارد. به جز مواد مصرفی بخشهای مختلف که در انبار نگهداری می شود، مواد خطرناک نیز در بیمارستان نگهداری شده که احتمال انفجار و آتش سوزی را مطرح می کند. بنابراین با توجه به اهمیت رعایت استانداردهای ایمنی جهت پیشگیری از حوادث ذکر شده لازم است تا رعایت اصول ایمنی از هر نظر در حداکثر میزان ممکن انجام پذیرد. این بررسی با هدف تعیین میزان رعایت استانداردهای ایمنی در بخش انبارهای عمومی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته است.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع توصیفی است که به روش مقطعی انجام شد. جامعه آماری آنرا انبارهای عمومی تعداد 16 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل می دادند. متغیرهای مورد پژوهش شامل رعایت ایمنی در انبار، رعایت استانداردهای فیزیکی، ایمنی از نظر سرقت، آتش سوزی، نگهداری اقلام فاسد شدنی، نگهداری مواد قابل انفجار و اشتعال، چیدمان صحیح کالا و استفاده از ابزار کار مناسب بود. ابزار جمع آوری اطلاعات نیز برگه مشاهده بود که برای هر یک از متغیرهای پژوهش به نسبت اولویت تعدادی سوال در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده نشان داد که ایمنی کلی در جامعه مورد پژوهش 42/85 % است که نشاندهنده ایمنی بالای انبارها در کلیه بیمارستانهای تابعه دانشگاه می باشد، اما از نظر فیزیکی حدود 92/87 %، از نظر مقابله با سرقت 75/93 %، مقابله با آتش سوزی 93/78 %، نگهداری مواد فاسد شدنی 08/77 %، نگهداری مواد قابل اشتعال 22/97 %، چیدمان مناسب کالا 53/96 % و استفاده از ابزار مناسب 56/80 % موارد ایمنی برآورد شده است.
    بحث و نتیجه گیری
    انبار بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران از تمام جنبه ها در وضعیت ایمن قرار دارند بجز موارد مقابله با آتش سوزی و نگهداری مواد فاسد شدنی که در شرایط نسبتا ایمن هستند و باید در جهت ارتقاء ایمنی و رعایت بیشتر اصول انبارداری آنها سعی و تلاش کرد.
    کلیدواژگان: ایمنی، انبار، بیمارستان، استاندارد، بررسی تطبیقی
  • رضا غلام نژاد، محمدرضا خرمی زاده، علیرضا رضوی، علیرضا صالحی نوده، محمد مهدی امیری، وحید ملاکاظمی ها، سید عباس میر شفیعی صفحه 17
    زمینه و هدف
    امروزه بسیاری از بیماری های التهابی نظیر آرتریت روماتوئید(RA) و مالتیپل اسکلروزیس((MS و خیلی از بیماری های التهابی خود ایمن دیگر گریبان گیر افراد جوامع مختلف شده است و تا کنون درمان قطعی برای آنها ارائه نشده است. بسیاری از ضایعات جبران ناپذیر در این گونه بیماری های التهابی در اثر فعالیت بیش از حد و مزمن سلولهای التهابی و اثر تخریبی آنزیمهای پروتئولایتکی مانند ماتریکس متالوپروتئینازها(MMPs) است. از این رو در این مطالعه به بررسی اثرداروی4- آمینو پیریدین(4-AP) برروند پیشرفت التهاب دریک واکنش التهابی در مدل تجربی پرداخته شد.
    روش بررسی
    Out bred از نژادSprague Dawely همگی ماده با وزن حدود 200-150 گرم و سنین 6 تا 8 هفتگی و سالم برای القای یک واکنش التهابی تجربی [توسط آلبومین سرم گاوی(BSA) +ادجوانت کامل فروند(CFA)] مورد استفاده قرار گرفتند. رات ها در6 گروه 8 تائی شامل:گروه نرمال،گروه بیمار،گروه های و Treatment-2 وگروه های و Prevention-2 قرارگرفتند.داروی 4-AP در غلظتهای مختلف(400و800 میکروگرم) به گروه های و Prevention-1،2 به میزان(1/0 میکرولیتر) تزریق گردید و 48تا72 ساعت بعد از تزریق دوز یادآور(فقطBSA) شدت التهاب مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    از 48 راتی که مورد مطالعه قرار گرفتند، هیچ گونه علائم التهابی، هیستوپاتولوژی و یا تولید آنتی بادی ضد BSA را نشان ندادند و این همان گروه نرمال ما بودند. 8 رات(66/16%) علائم شدید و واضح التهاب را نشان دادند که گروه بیمار ما بودند. تعداد 32 رات(66/66%) علائم خفیفتری از التهاب را نسبت به گروه بیمار ما نشان دادند که همان گروه های Treatment-1،2 و Prevention-1،2 بودند که غلظتهای مختلفی از4-AP را دریافت کرده بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    تفاوت شدت التهاب و انفیلتراسیون سلولهای التهابی دربررسی های کلینیکی، رادیولوژی، هیستوپاتولوژی وتولید آنتی بادی ضد BSA نشان می دهد که داروی4-AP باعث کاهش شدت التهاب در گروه های دریافت کننده دارونسبت به گروه های نرمال و بیمار شده بود که این اختلاف از نظر آماری معنی داربود(p<0.05).اگرچه آنالیزهای آماری، نشان ازعدم تاثیرداروی4-AP برمیزان تولید MMPs درسل لاین فیبروسارکوماWhi-164 داشت و اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود.
    کلیدواژگان: آرتریت روماتوئید، واکنش التهابی، ماتریکس متالوپروتئینازها، 4، آمینوپیریدین
  • سید جواد قاضی میرسعید *، حجت زراعتی، فریدون آزاده، سید بهمن میرعلایی صفحه 27
    زمینه و هدف

    امروزه وب گاه ها در امر اطلاع رسانی از جایگاه بسیار مهمی برخور دارند بدین منظور دانشگاه ها برای ساماندهی و دسترس پذیر کردن انبوه اطلاعات و معرفی قابلیت ها و توانمندی های خود وب گاه هایی را طراحی کرده اند. این مطالعه با هدف ارزیابی وب گاه دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس معیارهای وب سنجی در سال 2008 میلادی صورت گرفته است.

    روش بررسی

    این پژوهش با استفاده از روش تحلیل پیوندی که یکی از روش های وب سنجی می باشد انجام گرفته و بر اساس چهار معیار وب سنجی visibility، size، rich files و google scholar وضعیت موجود وب گاه دانشگاه های علوم پزشکی تهران را مورد بررسی قرار داده است. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات در پژوهش های وب سنجی موتورهای جستجو می باشند که در این پژوهش با کمک چهار موتور جستجوی گوگل، یاهو، لایو سرچ و اگزلید داده ها جمع آوری گردیده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ازنرم افزار Excel استفاده شده است.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان می دهد که در مجموع وب گاه دانشگاه علوم پزشکی تهران با 9562 پیوند دریافتی از لحاظ رویت پذیری مطلوب نمی باشد در حالیکه از لحاظ پژوهش های منتشر شده در گوگل اسکالر با 12100 مقاله، جایگاه بسیار مناسبی در منطقه وجهان دارد همچنین اندازه وب گاه دانشگاه علوم پزشکی تهران که وابسته به نمایه سازی توسط موتورهای جستجو می باشد بیشتر توسط موتورهای جستجو گوگل و یاهو و به میزان کمتری توسط موتورهای جستجو اگزلید و لایوسرچ نمایه سازی شده اند، تعداد 10813 صفحه به صورت فایل های غنی شده منتشر شده است که بیشتر تمایل به انتشار مطالب در قالب. Pdf و سپس به شکل. Doc و. ppt دارند. زمان بارگذاری صفحه خانگی وب گاه دانشگاه با 4.2 ثانیه از سرعت مناسب برخوردار نمی باشد.

    بحث و نتیجه گیری

    جایگاه پژوهشی و استنادی وب گاه دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس گوگل اسکالر در جایگاه بسیار خوب و عالی در منطقه خاورمیانه وجهان می باشد. تعداد صفحات منتشر شده در وب گاه دانشگاه علوم پزشکی تهران به زبان فارسی در حد مطلوب قرار دارد ولی محتوای منتشر شده به زبان انگلیسی مطلوب نمی باشد. تعداد پیوندهای صورت گرفته از موسسات دانشگاهی به این دانشگاه خوب می باشد اما تعداد پیوندهای صورت گرفته در سطح بین المللی و موسسات اطلاعاتی کم است.

    کلیدواژگان: وب سنجی، تحلیل پیوندی، رویت پذیری، اندازه وب گاه، زمان بارگذاری، وب گاه
  • علیرضا صالحی نوده، محمد باقر اسلامی، مهدی نوروزی، سارا نصیری نژاد، مرتضی فضلی، غلامرضا حسن پور صفحه 37
    زمینه و هدف
    لاکتوفرین یکی از ترکیبات موجود در شیر است که مهمترین خاصیت آن جذب و انتقال آهن است.لاکتوفرین با جذب آهن آزاد،محیط را عاری از این عنصر کرده و در نتیجه پاتو ژن هایی که برای ادامه حیات به این عنصر حیاتی نیاز دارند را از آن محروم می کند و بدین ترتیب به صورت غیر مستقیم گسترش عفونت را مهار می کند. از سوی دیگر با توجه به اینکه تولید لاکتوفرین در زنان شیرده مبتلا به سرطان های بدخیم پستان متوقف می شود، اندازه گیری مقدار لاکتوفرین در شیر می تواند به عنوان گام اول در تشخیص تومورهای بدخیم پستان در اتخاذ هر چه سریعتر روش های درمانی مناسب بسیار موثر باشد. بنا بر این با توجه به نقش مهم لاکتوفرین در سلامت و بیماری تعیین مقدار نرمال آن در شیر ضرورت بسیار دارد تا بدینوسیله تغییراتی را که در اثر سوءتغذیه یا بیماری بوجود می آید با مقایسه با مقادیر نرمال تعیین و ارزیابی نمود. از سوی دیگر با توجه به اینکه مقدار نرمال لاکتوفرین در شیر زنان در ایران تا کنون اندازه گیری و ارز یابی نشده بود، لذا این تحقیق برای اولین بار مقدار این پروتئین را در زنان ایرانی اندازه گیری کرده است.
    روش بررسی
    در این تحقیق مقدار لاکتوفرین به روشSRID در 104 نمونه شیر مادر از مادران شیر دهی که جهت انجام واکسیناسیون فرزندشان به دو مرکز درمانی در تهران مراجعه کرده بودند و همچنین خانم هایی که بعد از زایمان در دو مرکز درمانی در شهرستان قم بستری شده بودند اندازه گیری شد. در ضمن به هنگام دریافت نمونه ها اطلاعاتی نظیر سن مادر، نوبت زایمان و... نیز بوسیله پرسشنامه جمع آوری گردید.
    یافته ها
    میانگین غلظت لاکتوفرین در آغوز 34/4 گرم در لیتر، درشیر اولیه (روزهای 6تا10 پس از زایمان) 79/3 گرم در لیتر است.
    نتیجه گیری
    میانگین غلظت لاکتوفرین در شیر بر حسب گرم در لیتر با متغیر روز های پس از زایمان با اطمینان بیش از 95 درصد اختلاف دارد و بیشترین مقدار آن در آغوز و شیر اولیه و پس از آن به شدت کاهش می یابدو این اهمیت ویژه لاکتوفرین شیر مادر را خصوصا در روزهای اولیه زندگی نوزاد از جهت نقش حفاظتی آن در برابر ابتلا به عفونت ها بخوبی نشان می دهد. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که بین میانگین غلظت لاکتوفرین در شیر مادران با متغیرهایی نظیر سن مادر و نوبت زایمان ارتباط معنی داری وجود ندارد که خود تاکیدی دوباره بر اهمیت نقش لاکتوفرین در ایمنی بخشی به نوزادان در روزهای اولیه زندگی است.
    کلیدواژگان: لاکتوفرین، شیر مادر، آغوز
  • جواد شجاع فرد، حیدر ندریان، محمدحسین باقیانی مقدم، سید سعید مظلومی محمود آباد، حمیدرضا صنعتی، محسن عسگرشاهی صفحه 43
    زمینه و هدف
    بیماری های قلبی عروقی اولین عامل مرگ ومیر در ایران شناخته شده که می تواند بار بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی عظیمی را بر جامعه تحمیل کند. خودمراقبتی، یکی از جنبه های مهم درمان دربیماران مبتلا به نارسایی قلبی است. لازم است که آموزش خودمراقبتی غیر دارویی، قسمتی از برنامه درمانی روزانه این بیماران در بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر رفتار خود مراقبتی و موانع و منافع انجام آن در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در شهر تهران انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مداخله ای، تعداد 180 نمونه از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مراجعه کننده به بیمارستان قلب شهید رجایی شهر تهران انتخاب شد که در دو گروه آزمون(90n=)و شاهد(90n=) قرار گرفتند. بیماران مورد بررسی به مدت 1 ماه توسط یک گروه آموزشی تحت آموزش قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه و طی مصاحبه با بیماران قبل و بعد از مداخله جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با بکارگیری آمار توصیفی و آزمون های کای اسکوئر، تی مستقل و زوج شده، آنالیز واریانس و توکی تجزیه وتحلیل شد.
    یافته ها
    پس از مداخله میزان انجام رفتارهای خودمراقبتی (5/74%) و منافع درک شده انجام این رفتارها(35/19%) در گروه مداخله بطور معنی داری افزایش(001/0P<) و موانع درک شده انجام این رفتارها(76/27%) نیز بطور معنی دار کاهش(001/0P<) یافت. هیچ تغییر قابل توجهی در این متغیرها در گروه شاهد مشاهده نشد.
    بحث و نتیجه گیری
    مداخله برای ارتقاء رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی ضروری است. برنامه آموزشی اجرا شده در مطالعه حاضر در بهبود رفتارهای خودمراقبتی این بیماران و مثبت نمودن درک آنها از منافع و موانع انجام این رفتارها موثر واقع شده است. ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی و پرستاران می توانند با بکارگیری چنین برنامه های آموزشی نقش بسیار موثرتری در بهبود رفتارهای خودمراقبتی و نهایتا کیفیت زندگی این بیماران داشته باشند.
    کلیدواژگان: نارسایی قلبی، آموزش، رفتارهای خودمراقبتی، منافع درک شده، موانع درک شده
  • فاطمه استبصاری صفحه 56
    زمینه و هدف
    در گزارش (2010) Health People افزایش فعالیت فیزیکی در جوانان، در صدر اولویت های بهداشتی قرارگرفته است. یک نوجوان تمایل دا رد تا سطح فعالیت فیزیکی خود را تا بزرگسالی حفظ کند و شیوه زندگی اساسا در این دوران شکل می گیرد. فعالیت فیزیکی یکی از اجزای سبک زندگی می باشد. بی تحرکی و فعالیت فیزیکی ناکافی در کنار تغذیه نامناسب منجر به افزایش بیماری های مزمن بخصوص بیماری های قلبی وعروقی، دیابت، پوکی استخوان می شود.
    روش بررسی
    این مطالعه یک برنامه آموزشی از نوع مداخله ای است که بر روی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهرستان تنکابن در سال تحصیلی 86 در دو گروه مداخله و کنترل (هرگروه 300 نفر) انجام شد. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک، سوالات سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد بود. در ابتدا میزان آگاهی نگرش و عملکرد کلیه دانش آموزان ارزیابی شد. برنامه آموزشی مداخله ای شامل 8 ساعت آموزش به صورت جلسات هفتگی، هرجلسه 1 ساعت، در طول یک دوره 2 ماهه و بصورت جلسات سخنرانی، پرسش و پاسخ، توزیع جزوه و پمفلت های آموزشی و نمایش فیلم در زمینه اهمیت و مزایای فعالیت فیزیکی، مشکلات ومسایل ناشی از عدم فعالیت فیزیکی مناسب، لزوم تداوم فعالیت فیزیکی مطلوب و اثرات آن در آینده اجرا شد. پس از گذشت 2 ماه از مداخله، دو گروه مقایسه شدند.داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و روش STATA تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    این مطالعه نشان داد که قبل از آموزش، اختلاف آماری معنی دار بین گروه های مورد مطالعه از نظر آگاهی نگرش و عملکرد وجود نداشت. اما پس از مداخله آموزشی، افزایش معنی داری در میانگین نمره آگاهی، نگرش و عملکرد گروه مداخله ملاحظه گردید(001/0p<). مداخله آموزشی به اندازه 15 امتیاز در ارتقاء آگاهی، 5 امتیاز در ارتقاء نگرش و 6/1 امتیاز در بهبود عملکرد تاثیر داشت.از بین عوامل موثر، متغیرهای تحصیلات مادر وشغل پدر بر آگاهی، پایه تحصیلی بر نگرش و تحصیلات مادر بر عملکرد دانش آموزان موثر است.
    بحث و نتیجه گیری
    فعالیت فیزیکی یکی از اجزای سبک زندگی و به عنوان یک اولویت بهداشتی جوانان می باشد. مداخله آموزشی سبب ارتقاء آگاهی- نگرش و عملکرد جوانان در زمینه فعالیت فیزیکی می شود.
    کلیدواژگان: برنامه آموزشی، مداخله، فعالیت فیزیکی، آگاهی، نگرش، عملکرد
  • محمد طاهر حجتی، فریبا نباتچیان، ناهید عین الهی، علی پور فتح الله ، محمدرضا مهدوی صفحه 64
    زمینه و هدف
    تالاسمی یک بیماری ژنتیکی است که بصورت کمبود نسبی یا کامل زنجیره های آلفا یا بتا گلوبین می باشد. بیماران مبتلا در فرم متوسط و شدید خود از اوایل زندگی احتیاج به تزریق خونهای متعدد پیدا می کنند. وقوع آلوایمونیزاسیون در برابر آنتی ژنهای گروه های خونی در مبتلایان به تالاسمی نسبتا بالاست و ممکن است مشکلات زیادی را در درمانهای طولانی مدت و تزریقات بوجود بیاورد. بوجود آمدن آلوآنتی بادی ضد این گروه های خونی موجب پیدایش مشکلات عدیده منجمله آماده کردن خون سازگار برای تزریق می شود. لذا تعیین دقیق آنتی ژنهای گلبولهای قرمز این بیماران در کاهش آلوایمیونیزاسیون، امری ضروری بنظر می رسد.
    روش بررسی
    در این مطالعه، بصورت تصادفی از 40 نفر از بیماران تالاسمی، قبل از اقدام به تزریق خون، 4 سی سی خون محیطی در لوله های حاوی EDTA گرفته شد. همچنین از 10 نفر از افراد سالم که سابقه هیچ تزریق خون نداشتند هم بعنوان کنترل نتایج سرولوژیکی (آگلوتیناسیون) و مولکولی وارد مطالعه شدند. تعیین فنوتیپ بیماران و گروه کنترل بوسیله گلبولهای قرمز بیماران بروش آگلوتیناسون لوله ای طبق دستور بوسیله آنتی بادی های تجاری صورت گرفت. جهت انجام آزمایش مولکولی آزمون Allele Specific Oligonucleotide (ASO)PCR برای هر یک از آنتی ژنهای مورد نظر در میکروتیوب های جداگانه انجام شد.
    یافته ها
    در این مطالعه با استفاده از الله ای اختصاصی هر الل در شرایط دمایی یکسان هر چهار ژن مورد بررسی تکثیر شد. بعلاوه مقایسه نتایج بدست آمده از دو روش مولکولی و آگلوتیناسیون نشان داد که در گروه شاهد که سابقه هیچگونه تزریق خونی را نداشتند، نتایج مشابهی در دو روش فوتیپی و ژنوتیپی دیده شد، اما در گروه بیماران نتیجه بر خلاف گروه شاهد بود و نتایج این دو روش در بسیاری از نمونه ها تفاوت داشت.
    بحث و نتیجه گیری
    مزیت این روش نسبت به روش های دیگر مثل PCR-RFLP اینست که هر چهار ژن در یک شرایط دمایی و غلظت، قابلیت تکثیر را داشته و بلا فاصله با انجام الکتروفورز تعیین پروفایل آنتی ژنی فرد انجام می شود و از طرفی دیگر هزینه و زمان زیادی که در روش PCR-RFLP که در آن پس از تکثیر ژن، محصولات را در مدت خاصی تحت تاثیر آنزیم قرار می دهند را ندارد. لذا روش فوق بعلت سادگی روش و ارزانی نسبت به سایر روش ها به مراکز درمانی و تحقیقاتی پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: آزمون ASO، PCR، آزمون RFLP، PCR، گروه خون Rh
  • رضا صفدری، نیلوفر ماسوری، امید امینیان، سمیه داودی * صفحه 72
    زمینه و هدف

    بیماری های شغلی بیماری هایی هستند که منحصرا به علت اشتغال به یک شغل و تحت تاثیر شرایط موجود در آن بوجود می آیند. عوامل مختلفی در وقوع، شدت و عوارض بیماری های شغلی موثر هستند. کشورهای مختلف نشان داده اند که یک نظام اطلاعات بیماری های شغلی که دارای اهداف و ساختار مناسبی باشد، نقش موثری در کاهش وقوع بیماری ها، هزینه های اقتصادی و تحصیل بهینه منابع دارد. ارتقاء سلامت به عنوان اولین هدف نظام سلامت، نیازمند وجود نظام اطلاعات جامع، کامل و یکپارچه بیماری های شغلی می باشد.

    روش بررسی

    در یک مطالعه توصیفی تطبیقی در سال 1387 نظام اطلاعات کشورهای امریکا، فنلاند، فرانسه و ایران براساس اهداف و ساختار مورد بررسی قرار گرفت. ابزار پژوهش مقالات، کتب، مجلات و سایت های معتبر اینترنتی انگلیسی زبان بود. سپس اطلاعات گردآوری شده پس از طبقه بندی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    هر سه کشور منتخب دارای نظام اطلاعات الکترونیکی و پایگاه داده های بیماری های شغلی می باشند. در فنلاند اطلاعات بیماری ها و صدمات در پایگاه های مجزا نگهداری میشوند. در امریکا نظام جامع وجود ندارد و سیستم های بیشماری به صورت پراکنده موجودند. در فرانسه نظارت و کنترل از اولویت اول برخوردار می باشد. در ایران نظام جامع، مدون و مشخصی برای ثبت بیماری های شغلی وجود ندارد.

    بحث و نتیجه گیری

    اهداف نظام اطلاعات بیماری های شغلی در تمام کشورهای مورد مطالعه در این پژوهش همراستا می باشند. ساختار نظام اطلاعات بیماری های شغلی فنلاند از جامعیت بیشتری برخوردار است. کشور ایران فاقد نظام جامعی در این زمینه است و باتوجه به اهمیت بیماری های شغلی و پیشگیری از آن استفاده از تجربیات سایر کشورها و تنظیم نظام الکترونیک جامع بیماری های شغلی برای ایران توصیه می شود.

|
  • Mousavi Smh, Faraji Khiavi F., Sharifian R., Shaham G Page 9
    Background And Aim
    General Store department is responsible for on time preparing commodities for hospitals departments. It's a place for saving materials and resources. Safety in store department and its materials has importance due to preserving high quality and continuous services. General Store department safety should be audited by assessment System to reduce waste materials and human resources such as building, commodities and patient and personnelُ s lives; and in case of facing with a problem, try to solve it. The aim of this study was determination of safety standards in hospital general stores in TUMS.
    Materials And Methods
    This research was conducted as a cross-sectional study safety and usage of management principles was advised and measured in hospitals of TUMS; sampling was nُ t performed.
    Results
    Safety rate in research population was more than 85/42 percent. Score in safety aspects like as physical spaces, preventing robbery, blazing materials appropriate storing, commodities arrangement, utilizing suitable tools was more than 80%. Protection against fire and storing rote able materials estimated 79% and 77%. Safety rate in several aspects was assessed in the study hospitals. Discussion and
    Conclusion
    Although, hospital store rooms assessed as safe; but they should try to develop fire protection systems and store rote able materials preservation appropriately.
    Keywords: Safety, Store, Hospital, Standard, Study
  • Gholamnejad R., Khoramizadeh Mr, Razavi A., Salehinodeh A., Amiri Mm, Molakazemiha V., Mirshafyei Sa Page 17
    Background And Aim
    Nowadays, many inflammatory diseases such as rheumatoid arthritis (RA) and Multiple sclerosis (MS) and many other autoimmune inflammatory diseases has involved the people of different communities and cure for them so far has not been provided. Many waste irreparable these diseases caused by overexertion and chronic inflammatory cells and effects of destructive enzymes. Proteolysis like matrix Mtaloproteinazes (MMPs). Hence in this study was discussed effect of drug 4 - amino pyridine (4-AP) to Progress of inflammation in a experimental model of inflammatory response.
    Materials And Methods
    In this study were used, 48 Out bred rat race, all female Sprague Dawely about 200-150 gr Weight and ages 6 to 8 weeks to induce inflammatory response experiment By bovine Serum albumin (BSA) + adjuvant complete Freund (CFA). Rats were in six groups of 8 each, including: Normal group, patient group, groups of Treatment-1,Treatment-2, Prevention-1 and Prevention-2. drug 4-AP at different concentrations (400 and 800 micrograms) to groups of Treatment-1, 2 and Prevention-1, 2 rate (0 / 1 microliter) were injected and 48 to 72 hours after injection dosage reminder (only BSA) studied and were compared severity of inflammation.
    Results
    48 Rats that were studied, eight rats (66/16%), no inflammatory signs, histopathology and production of antibody anti-BSA did not show and this same group were normal. 8 rats (66/16%) clear signs of severe inflammation showed that were our patient group.32 rats (66/66%), showed less severe signs of inflammation than patients that were the same groups of Treatment-1, 2 and Prevention-1, 2 that they had been received different concentrations of 4-AP. Discussion and
    Conclusion
    The difference in the severity of inflammation and diffuse infiltration of inflammatory cells in Evaluation clinical, radiology, histopathology and rate of antibody anti- BSA shows that the drug 4-AP reduces the severity of inflammation in the Groups receiving medication than normal and the patient group (p <0.05). Although statistical analysis showed 4-AP Has no effect on production rate of MMPs. The groups of rats had received high concentration the drug (Prevention2 and Treatment2) than groups that low concentration of the drug (Prevention-1 and Treatment-1) showed lower signs of inflammatory.
    Keywords: Rheumatoid arthritis, Inflammatory Response, Matrix Mtaloproteinase, 4, Aminopyridin
  • Ghazi Mirsaeed Sj, Zeraati H, Azadeh F., Miralai Sb Page 27
    Background And Aim

    Nowadays university websites are very important in information services. There fore university has designed website for categorizing and availability of mass of information. This study accomplish to purpose evaluated of Tehran university of medicine sciences website base on webometrics criteria on 2008.

    Materials And Methods

    This survey have been used link analysis methods by four criteria: visibility, size, rich file and google scholar. The situation of Tehran university of medicine sciences website has surveyed. Data gathering tools at webometrics survey are search engines. Data are gathering at google, yahoo, live search and exalead search engine. For data analysis used Excel software.

    Results

    Findings showed that, visibility of Tehran university of medicine sciences website with 9562 inlinks are weak, nevertheless published research at google scholar with 12100 articles, have suitable ranked in region and world. also size of university website depended to indexing of search engine, web of university often indexing at google and yahoo, less than at live search and exalead. 10813 pages published at Rich files format on google, website of university tend to publish rich files as format of. pdf and then. Doc and. ppt. Average load time for tums with 4.2 second is not desirable. Discussion and

    Conclusion

    Number of papers and citations for tums domain at google scholar is very good at world and middle east. Number of pages recovered from Google, Yahoo in Persian language are optimum but pages from Live Search and Exalead in English language is not favorable. The total number of unique external links received to tums website from Iranian university website is good but from international and information institution is low.

    Keywords: Webomtrics, Link Analysis, Visibility, Load Time, Website, Size
  • Salehinodeh A., Eslami Mb, Noruzi M., Nasirinejad S., Fazli M., Hassan Pour Gh Page 37
    Background And Aim
    Lactoferrin is one of the milk components with the main role in iron absorption and transfer. As a result of this action the pathogens that need iron for their life cannot grow, so the infection will be controled, indirectly. Moreover, because the lactoferrin production is stopped in the women with breast cancer, evaluation of this protein in milk may be the first step in detection of breast cancer tumors, and making decision about the appropriate treatment methods. Therefore, with due attention to the important role of lactoferrin in health and disease, determination of its normal dose in milk is very essential for the differences that may occur comparing with the normal situation. Also since the normal amount of lactoferrin in the milk of Iranian women was not evaluated; in this study the amount of protein in more than 100 sample was measured. Materias and
    Methods
    The lactoferrin amount was measured by SRID method in 104 human milk samples of mothers that were referred to two public health centers in Tehran for vaccination of their children, and also in women that were hospitalized after childbirth in 2 health centers of Qom city. The data such as age, time of childbirth, etc were obtained by asking them and filling pre-designed questionnaire. All laboratory experiments were conducted in the Immunology unit of pathobiology department of School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences.
    Results
    The mean concentration of lactoferrin was 4.39 g/L, in the early milk (6-10 days after childbirth) was 3.79 g/L and in the mature milk (11-60 days after childbirth) measured as 2.45 g/L. Discussion and
    Conclusion
    The mean concentration of Lactoferrin in milk (g/L) has a significant difference with the day after childbirth (P<0.05) and was highest in Colostrums and then in primary milk. After that this amount is reduced extremely. This indicates the important role of lactoferrin in the primary days of infants, because of the protective role that it has against infections. Also the results of this study showed no significant correlation between human milk and factors such as age and childbirth time.
    Keywords: Lactoferrin, Human milk, Colostrums
  • Shojafard J.*(Msc.), Nadrian H., Baghiani Moghadam Mh, Mazlumi Mahmudabad Ss, Sanati Hr, Asgar Shahi Page 43
    Backgrounds and
    Aim
    Self-care behaviors are an important aspect of Heart Failure (HF), management, Educating self-care behaviors to HF patients have to be a part of routine management of HF in hospitals and health care Centers. The aim of this study was to determine the impact of an educational intervention on self-care behaviors and its perceived benefits and barriers in patients with HF in Tehran.
    Materials And Methods
    This is was an interventional study. A Simple sampling was conducted on 180 outpatients (90 intervention group and 90 control group) with HF referring to Shaheed Rajaee Heart Hospital in Tehran to participate in this study. Before and 2 months after implementing the educational program through group discussion, face to face interview, educational movies and pamphlets, a self-prepared questionnaire was completed by the participants. Validity and reliability of the scales were approved. SPSS software was used for the purpose of data entry, manipulation, and analysis.
    Results
    After implementing the educational program, patient's self-care (74.5%) and perceived benefits (19.35%) were significantly increased (P<0.0001) and their perceived barriers (27.76%) were significantly decreased (P<0.0001). After intervention there was no significant difference in these variables in control group. Discussion and
    Conclusion
    In order to design effective educational programs, healthcare professionals and nurses should better understand self-care behaviors in HF patients and their determinants and develop educational interventions. Promoting perceived benefits and barriers of these behaviors are priorities of the program. Healthcare professionals and nurses applying such educational programs can have a more effective role in promoting self-care behaviors and consequently quality of life of HF patients.
    Keywords: Heart Failure, Self, care Behaviors, Education, Perceived Benefits, Perceived Barriers
  • Estebsari F Page 56
    Backgrounds and
    Aim
    Physical activity is one of lifestyle components. 2010 report of health people indicates that physical activity in young people is a high priority of health. A youth attends to maintenance self physical activity till adulthood, since lifestyle is forming mainly in this period. Insufficient physical activity and inactivity with unhealthy nutrition causes chronic diseases such as heart disease, diabetes, ostheoporoses, etc.
    Materials And Methods
    This study was an interventional educational upon female school students in Tonkabon in 2008 in two groups, intervention and control (each group 300). Data gathering tools included demographic, knowledge/attitude and practice assessment questionnaires. First knowledge, attitude and practice of whole students was assessed.Then the interventional educational programe: 8 hours education (weekly sessions, every session one hour), lecture, question and answer, pamphelet, and movies about advantages and disadvantages of physical activity and the nessecity of continuing till the future was done. After two month of intervention, two groups were compared in knowledge,attitude and practice.The data were analized with SPSS and STATA.
    Results
    After the intervention, there was a significant increase in mean of knowledge, attitude and practice, in intervention group compared to control group (p<0.05). Educational intervention caused 15 score on knowledge, 5 score on attitude and 1.6 score on practice improvement. Among effective factors variable Such as: mothers literacy and fathers job affected knowledge, and level of literacy affected attitude, and mothers education affected practice of student. Discussion and
    Conclusion
    Physical activity is one of the lifestyle components and in young people is a high priority of health. This study shows that Educational intervention caused improvement on knowledge attitude, and practice.
    Keywords: Educational program, Intervention, Physical Activity, Knowledge, Attitude, Practice
  • Hojati Mt, Nabatchian F., Einollahi N., Pourfathollah A., Mahdavi Mr Page 64
    Background And Aim
    Thalassemia is a genetic disease whit relative or complete lack of alpha or beta globin chain. Patients with moderate and severe form need to have multitransfusion in early life. Occurrence of all immunization against blood group antigens in patients with thalassemia is relatively high and may have difficulties in treatment and transfusion. Antibody production against this blood groups cause lots of problems like preparation of compatible blood for transfusion. Correct diagnosis of blood group phenotype due to existence of dual population of donor and patient RBC would be difficult.
    Materials And Methods
    In this study, randomly from 40 thalassemic patients, before blood transfusion, 4cc of peripheral blood collected in tubes containing EDTA. Also, 10 healthy individuals who had no history of blood transfusion were in the study as control for serological (agglutination) and molecular results. Phenotyping of patients and control group was done by tube agglutination method by commercial antibody. For molecular test, Allele Specific Primer Amplification (ASPA) PCR was performed for each antigens in separate micro tubes.
    Results
    In this study' we could set up a method that can amlify any of Rh C c E and E gene separately by a pair of specific primer in a same thermal conditions.Comparison of results of two methods showed that in the control group with no transfusion history. Similar results in phenotyping and genotyping was observed. But in patients, results of two methods had lots of differences. Discussion and
    Conclusion
    The advantage of this method over PCR-RFLP method is that' all four genes can be amplified the in a same concentration and temperature conditions, and ability to determine the individual's antigen, immediately by electrophoresis. Therefore, Since the above method is simple and inexpensive for medical and research centers it is recommended.
    Keywords: Rh Group System, ASO, PCR, PCR, RFLP
  • Safdari R., Masouri N., Aminian O., Davoodi S Page 72
    Background And Aim

    Occupational diseases are certain types of diseases that have been caused by special jobs and subject to special circumstances. There are several factors that can intensify these diseases. Various countries have indicated that they have played an effective role in decreasing exposures and its economic costs and attracting optimal resources through establishment of a comprehensive information system for occupational diseases with a appropriate structure. Health improvement is considered as the first aim of the health system which requires a comprehensive, complete and integrated information system on occupational disease.

    Materials And Methods

    This is a descriptive Comparative study which was conducted in 2008 during which information systems in countries such as US, Finland, France and Iran have been studied based on their objectives and structures. Main instrument of this research was articles, books, magazines, valid internet sites in English language. Then, the gathered data were classified and analyzed.

    Results

    All the three selected countries had an electronic information system and database in the field of occupational disease. In Finland, data of occupational diseases as well as their damages are kept in separate databases; while US lacks a comprehensive system. There are countless systems in these countries in this field. In France, supervision on laboratories is a priority. In Iran, there is no certain comprehensive system for registering diseases. Discussion and

    Conclusion

    All of these countries have the same objectives. Structure of occupational diseases information system, in Finland, is more comprehensive. Iran lacks such a system, so it is recommended to make use of the experiences of other countries and establish electronic comprehensive disease system in this country.

    Keywords: Information System, Occupational Disease, Comparative Study