فهرست مطالب

دانشور پزشکی - پیاپی 86 (اردیبهشت 1389)

نشریه دانشور پزشکی
پیاپی 86 (اردیبهشت 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/03/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمدرضا واعظ مهدوی، شهناز مجرب، تقی الطریحی، مهرداد روغنی، سقراط فقیه زاده، مجید حسن پورعزتی صفحه 1
    مقدمه و هدف
    محرومیت و نابرابری های اجتماعی ارتباط تنگاتنگی با سطح سلامت جوامع و افراد دارد. نشان داده شده که بین فقر و نابرابری با بیماری و امید به زندگی رابطه معناداری وجود دارد. این که فقر و نابرابری از طریق کدام گروه از مکانیزم های بیولوژیک می تواند سبب بروز آثار پاتولوژیک شود و این که کدام یک از مکانیسم های مربوط به «شیوه زندگی»، «فقر»، ویا «استرس های اجتماعی»، عامل ایجاد این آثار است، محل تردید است. مطالعه حاضر اهتمام به طراحی مدلی حیوانی از نابرابری در دریافت غذا به همراه ناپایداری در شرایط اجتماعی کرده است تا ضمن بررسی آثار هیستوپاتولوژیک فقر غذایی، تبعیض و عدم ثبات اجتماعی بر عضله قلب خرگوش، نقش هر یک از عوامل یادشده در تجمع رنگدانه لیپوفوشین در عضله قلب به عنوان فاکتور تسریع کننده پیری سلولی (براساس مطالعات گذشته) را نیز مورد ارزیابی قرار دهد.
    مواد و روش کار
    54 سر خرگوش در شش گروه مختلف مورد استفاده قرار گرفت. استرس محرومیت از غذای کامل و عدم ثبات در مکان زندگی و هم خانه به مدت ده هفته به روش های مختلف در گروه ها اعمال و در طول دوره تغییرات وزن ثبت و نمونه خون گرفته شد. سپس خرگوش ها بیهوش شده و پس از پرفیوژن بافتی، عضله قلب با محلول فیکساتیو جدا شد. سپس، مراحل پاساژ بافتی برای مشاهده میزان تجمع رنگدانه لیپوفوشین و سایر تغییرات بافتی با میکروسکوپ نوری و الکترونی انجام گرفت. در تحلیل نتایج با توجه به ساختار غیرپارامتریک یافته ها از آزمون های آماری Mann-Whitney و Kruskal-Wallis استفاده شد.
    نتایج
    نابرابری در دریافت غذا به همراه ناپایداری در شرایط اجتماعی، سبب تجمع بیشتر گرانول های لیپوفوشین و پیری زودرس سلولی در مقایسه با گروه کنترل شد (P<0.05). این امر حتی در شرایطی که ناپایداری اجتماعی بدون محرومیت غذایی اعمال شد، نسبت به گروه کنترل معنادار بود (P<0.05). ناپایداری در شرایط اجتماعی چنانچه همراه با محرومیت از غذا همراه شود، لیپوفوشین بیشتری را نسبت به شرایطی که صرفا محرومیت غذایی اعمال شود، ایجاد می کند (P<0.05). در بررسی نمونه های بافتی با میکروسکوپ الکترونی پیدایش رنگدانه لیپوفوشین در شرایط آزمایش، احراز شد.
    نتیجه گیری
    عدم ثبات در موقعیت اجتماعی و تغییر در مکان زندگی و هم خانه و استرس های اجتماعی متعاقب آن می تواند زمینه ساز پیدایش علائم استرس اکسیداتیو و بروز پیری زودرس در سلول های قلبی شود و اگر این شرایط به همراه محرومیت غذایی و احساس نابرابری و تبعیض باشد، اثرات فوق به شدت تشدید می شود.
    کلیدواژگان: نابرابری، فقر غذایی، شرایط اجتماعی، پیری، لیپوفوشین، قلب، خرگوش
  • عبدالرضا رجایی فرد، ابوالفضل محمد بیگی، مهدی محمدی، حسن جولایی، حمزه علی پور صفحه 11
    مقدمه و هدف
    زایمان زودرس یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری و مرگ ومیر نوزادی است. چنین نوزادانی عموما کم وزن بوده و به مراقبت های ویژه و هزینه های گزاف درمانی نیاز دارند. پژوهش حاضر تلاشی در جهت بررسی عوامل خطر زایمان زودرس و میزان موفقیت یک برنامه آموزشی در پیش گیری از آن است.
    مواد و روش کار
    در این پژوهش 1117 زن باردار مراجعه کننده به 36 مرکز بهداشتی شهر شیراز، براساس عوامل خطر و پرسش نامه غربالگری زایمان زودرس، به دو گروه کم خطر (598 نفر) و پرخطر (519 نفر) تقسیم شدند. سپس زنان گروه پر خطر را تحت آموزش و مراقبت ویژه جهت پیشگیری از زایمان زودرس قرار دادیم. در آموزش مادران از پمفلت آموزشی و آموزش چهره به چهره استفاده شد. در تحلیل داده ها علاوه بر آزمون کای اسکوئر از رگرسیون لجستیک چندگانه و رگرسیون لجستیک کاکس استفاده شد.
    نتایج
    میزان بروز زایمان زودرس در گروه کم خطر1/3 درصد و در گروه پرخطر 7/14 درصد محاسبه شد. نسبت نوزادان نارس در گروه کم خطر و پرخطر به ترتیب 7/0 و 5/6 درصد به دست آمد. مهم ترین علل مؤثر بر کاهش مدت بارداری و بروز زایمان زودرس به ترتیب باز شدن بیشتر از یک سانتی متر دهانه رحم، انقباضات زودرس رحمی، حاملگی چندقلو و مصرف سیگار بودند (01/0 P <). در مواردی که برنامه های آموزشی در سنین پائین تر حاملگی ارائه شده بود، اثر بیشتری در پیش گیری از زایمان زودرس مشاهده شد (05/0 P <). براساس یافته های این تحقیق، اثر آموزش در جلوگیری از دردهای زودرس زایمانی در حضور اعتیاد به سیگار، حاملگی چندقلو و انقباضات زودرس رحمی بیشتر است.
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده نشان می دهد، اجرای برنامه پیش گیری از زایمان زودرس می-تواند به کاهش میزان بروز زایمان زودرس، میزان مرگ ومیر نوزادی و افزایش وزن نوزادان منجر شود. برنامه آموزشی ارائه شده در این پژوهش به عنوان بخشی از برنامه مراقبت های ویژه دوران بارداری زنان گروه پرخطر در مراکز بهداشتی استان فارس در نظر گرفته شده است.
    کلیدواژگان: نابرابری، فقر غذایی، شرایط اجتماعی، پیری، لیپوفوشین، قلب، خرگوش
  • ناهید رژه، مجیده هروی کریموی، مهشید فروغان صفحه 19
    مقدمه و هدف
    شکایت افراد سالمند از اختلال خواب از پیامدهای رایج بستری شدن در بیمارستان است که در صورت عدم توجه و مداخلات به موقع، به ایجاد عوارض نامطلوب منجر می شود. درباره تجربه سالمندان، به خصوص زنان سالمند از پدیده خواب طی مدت بستری در بخش های بیمارستانی اطلاعات چندانی وجود ندارد. این مطالعه با هدف بررسی تجارب و ادراک بیماران سالمند زن از شرایط و رویدادهای مؤثر بر خواب و راهکارهای فردی آنان برای بهبود خواب و کیفیت آن طی دوره بستری در بیمارستان و با منظور نهایی ارائه راهکارهایی مؤثر در راستای تشخیص، درمان و کنترل به موقع اختلال خواب در گروه فوق انجام شده است.
    مواد و روش کار
    این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش تحلیل محتوا در سال 1388 انجام شده است، هجده بیمار زن سالمند 65 تا 81 ساله بستری در سه بیمارستان آموزشی شهر تهران با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف مورد مطالعه قرار گرفتند و داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع اطلاعات، گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
    یافته ها
    یافته ها در چهار طبقه اصلی تغییر در سیکل خواب- بیداری، عوامل محیطی، عوامل فردی، بهبود و راهکارهای مقابله با اختلال خواب استخراج شده است. یافته ها بیانگر آن بود که با شناخت و درک مشکلات خواب و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه بیماران، پرستاران خواهند توانست ارزیابی دقیق تر و واقع گرایانه تری در مورد تغییر الگو و نیاز های خواب بیماران به عمل آورند.
    نتیجه گیری
    توصیه می شود شناسایی و طراحی راهبرد های مؤثر بر بهبود خواب با مشارکت شخصی سالمندان جزئی از فعالیت های روتین پرستاری باشد.
    کلیدواژگان: سالمند، اختلال خواب، بستری شدن، پژوهش کیفی
  • نعمت الله غیبی، مجید سیرتی ثابت صفحه 27
    مقدمه و هدف
    تایروزیناز به عنوان یک آنزیم مؤثر در سطوح متفاوت حیات نشان داده شده است. این اهمیت هم از نظر عملکرد و هم از نظر ساختار و پایداری آنزیم مهم است. تنوع سوبسترایی آنزیم، امکان بررسی لیگاندهای متفاوت روی سینتیک آنزیم در هر دو فعالیت کاتکولازی و کرزولازی را فراهم می کند. عملکرد سینتیکی پیچیده آنزیم و نیز فعالیت و ساختار آن در این دو واکنش پی درپی از نظر مکانیسمی هنوز به خوبی شناخته نشده است.
    هدف
    تعیین تاثیر فلز کبالت بر سینتیک و ساختار آنزیم تایروزیناز قارچ خوراکی
    مواد و روش کار
    در این مطالعه، ساختار آنزیم با استفاده از تکنیک های دو رنگ نمایی حلقوی (CD) و فلوئورسانس و نیز فعالیت سینتیکی آن با استفاده از سوبسترای طبیعی کافئیک اسید در حضور یون فلزی Co2 + با غلظت های صفر، 2/0، 6/0 و 9/0 میلی مولار و در pH برابر 6، 7، 8 و 9 بررسی شد. ثابت های α و β که تاثیر فعال کننده برروی آنزیم و تمایل آن به سوبسترا را نشان می دهند با ترسیم منحنی های ثانویه لاینووربرک برای آنزیم و Co2 + به دست آمدند.
    نتایج
    سینتیک فعال سازی آنزیم تایروزیناز برای یون فلزی فوق از الگوی فعال کننده غیرضروری پیروی کرد. مقادیر α (1α <) نشان می دهد، پیوند لیگاند فلزی با آنزیم باعث افزایش تمایل سوبسترا به آن می شود. مقادیر β (1<β) نیز نشان می دهد، پیوند سوبسترا به آنزیم می تواند تسریع حداکثر سرعت آنزیم را از طریق افزایش ثابت کاتالیتیکی آنزیم (Kcat) به دنبال داشته باشد. بیشترین فعالیت آنزیم در عدم حضور یون Co2 + در pH برابر هفت به دست آمد. بررسی ساختاری آنزیم با تکنیک های فلوئورسانس و بیضی واری حلقوی نشان داد، در pH برابر 9، Co2 + چه از نظر ساختار دوم و چه ساختار سوم پایداری آنزیم را به دنبال دارد.
    نتیجه گیری
    به طور خلاصه، نتایج حاصل از مطالعات سینتیکی و ساختاری آنزیم، الگوی فعال سازی غیرضروری آنزیم را توسط لیگاند فلزی Co2 + نشان داد. پیوند احتمالی این لیگاند در نزدیکی موضع فعال، فعال سازی آنزیم را از طریق اثر آلوستریکی به دنبال خواهد داشت. از طرفی لزوما شرایط مناسب فعالیت آنزیم همان شرایط مناسب پایداری آنزیم نخواهد بود.
    کلیدواژگان: تایروزیناز قارچی، کبالت، سینتیک، ساختار
  • علیرضا عزیززاده دلشاد، نصرت الله عشقیار، شهرام نامجوی نیک، رضا صداقت، محمد صیاد شیرازی، کاوه قلعه گلاب صفحه 35
    مقدمه و هدف
    امروزه از روش های مختلفی جهت بازسازی بافت استخوانی در اطراف ایمپلنت استفاده میشود، ولی هنوز روش کارآمدی برای درمان ضایعات بدون فضا ارائه نشده است. هدف ما در این مطالعه ارزیابی تاثیر پودر جایگزین استخوان Neo-OsI ® به همراه غشای Protect در ضایعات بدون فضا در اطراف ایمپلنت در استخوان درشت نی خرگوش است.
    مواد و روش کار
    در تحقیق حاضر دوازده راس خرگوش نیوزلندی سفید مورد استفاده قرار گرفت. حیوان ها به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. در همه حیوان ها ایمپلنتی به قطر 4/3 میلیمتر به صورت مایل در استخوان درشت نی کاشته شد به طوری که دیفکتی بدون فضا به طول 3 میلیمتر خارج از استخوان ایجاد شد. در گروه آزمایشی ناحیه دیفکت با پودر Neo-OsІ پر و با غشای Protect پوشانده شد در حالی که در گروه کنترل هیچ درمانی در محل دیفکت صورت نگرفت. در هر گروه سه حیوان پس از دو ماه و سه حیوان دیگر پس از چهار ماه کشته شدند و بخشی از استخوان درشت نی که حاوی ایمپلنت بود، پس از رنگ آمیزی تولوئیدین بلو برای مطالعات هیستولوژیک و هیستومورفومتریک مورد استفاده قرار گرفت.
    نتایج
    در گروه کنترل پس از گذشت دو ماه درصد تماس استخوان با ایملنت 94/2 ± 37 درصد و پس از گذشت چهار ماه 74/3 ± 41 درصد بود در حالی که در گروه پیوند شده با استفاده از نئواس و غشای پروتکت این عدد در ماه دوم 48/7 ± 75 درصد و در پایان ماه چهارم 03/10 ± 83 درصد بود. پس از دو ماه، استخوان تشکیل شده عمدتا نابالغ بود در حالیکه تا ماه چهارم درصد استخوان بالغ افزایش محسوسی یافت.
    نتیجه گیری
    بر اساس تحقیق حاضر، روش ترکیبی Neo-OsІ +Protect روشی مفید در ترمیم ضایعات بدون فضا در اطراف ایمپلنت است.
    کلیدواژگان: نئواوس، پودر جایگزین استخوان، غشا، بازسازی هدایت شده استخوان، خرگوش
  • ساره رستمی، زینب مومنی، مرتضی بهنام رسولی، نرگس غیور صفحه 47
    مقدمه و هدف
    اکسیدانت ها دارای اثرات مخربی بر یادگیری و حافظه هستند. سرب نیز به واسطه ایجاد استرس اکسیداتیو دارای اثرات مشابهی است. هدف از اجرای مطالعه حاضر، بررسی و مقایسه اثرات آنتی اکسیدانتی بالقوه بادرنجبویه با اثرات آنتی اکسیدانتی ویتامین ث بر اختلالات یادگیری ناشی از تجویز استات سرب در دوره جنینی و شیرخوارگی است.
    مواد و روش کار
    پانزده رت نژاد ویستار آمیزش یافته به یک گروه کنترل و چهار گروه آزمایشی شامل: بادرنجبویه (5/1درصد)، سرب (2/0درصد)، بادرنجبویه+سرب و ویتامین ث+سرب (کنترل مثبت) تقسیم شدند. تجویز بادرنجبویه به همراه جیره غذایی و سرب و ویتامین ث از طریق آب آشامیدنی صورت گرفت. تیمار از روز هفت حاملگی شروع و طی دوران بارداری و شیرخوارگی نوزادان ادامه داشت. پس از آن و زمانی که زاده ها به سن چهار ماهگی رسیدند، از زاده های متعلق به هر مادر دو رت نر انتخاب و قابلیت یادگیری و دوام آن به وسیله ماز T چندواحدی مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج به دست آمده نشان داد که اگرچه در مقایسه با سایر گروه ها، میزان یادگیری و دوام آن در گروه کنترل منفی (سرب) به طور چشمگیری کاهش می یابد (05/0 p <)، اما بین گروه های کنترل، کنترل مثبت و گروه های آزمایشی تفاوت معناداری وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    از آنجا که گروه بادرنجبویه+ سرب تفاوت معناداری با گروه سرب+ ویتامین ث ندارد و بادرنجبویه اثرات مشابه با ویتامین ث را نشان داد، می توان از آن به عنوان یک آنتی اکسیدانت طبیعی نام برد.
    کلیدواژگان: آنتی اکسیدانت، بادرنجبویه، ویتامین ث، اختلالات یادگیری، استات سرب
  • حسین شاهون، طوبی غضنفری، ناصر ولایی، مجتبی ترک صفایی صفحه 55
    مقدمه و هدف
    بافت استخوانی یکی از عمده ترین بافت های موجود در بدن انسان است که همواره مورد پیوند (ترانسپلنتیش) قرار می گیرد. کاربرد گرافت ها به صورت اتوژن و آلوژن با مشکلات خاصی از قبیل، پس زدن، محدودیت دهنده استخوان، افزایش زمان جراحی، عفونت ها و در نهایت مرگ و میر احتمالی مواجه می شود و علاوه بر این، تحمل جراحی دوباره برای افرادی که از آنها اوگرافت تهیه می شود، مشکل است. اصولا بایومتریال ها با استفاده از خاصیت استئواینداکتیو یا استئوکانداکتیو به صورت کمی یا کیفی در موضع نقص استخوان عمل می کنند، اما HECBMG به طور اختصاصی به صورت کیفی عمل می کند و با حجم بسیار کم از این ماده می توان به نتیجه دلخواه دست یافت. برای حل این مشکلات فوق، موادی از قبیل ترکیبات مختلف (کلسیم- فسفات) معرفی شده اند که این مواد به دلیل شباهت های نزدیک فیزیکی و شیمیایی با مواد معدنی طبیعی استخوان و تحریک کمتر بافت های میزبان، واکنش های آماسی کمتری ایجاد می کنند. این بایومتریال HECBMG)) از انسان گرفته شده و سرشار از BMPs است و خاصیت استئواینداکتیو (OSTEOINDUCTIVE) بیشتری نسبت به بایومتریال های دیگر با پایه پروتئینی دارد و بدن میزبان نسبت به این ماده هیچ گونه واکنش سوئی ندارد. با تکیه بر اهمیت و روند ترمیم نقایص استخوانی و اهمیت پاسخ سلولی و منشاء سلول های استخوان ساز و همین طور تحریک سلول های مزانشیمال اندیفرانسیه، تصمیم به بررسی اثر سایتوتکسیک این بابومتریال گرفتیم.
    مواد و روش کار
    تحقیق با روش تجربی انجام گرفت. پس از تهیه HECBMG و استریل کردن آن و گرفتن کشت میکروبی در محیط BLOOD AGAR و اطمینان حاصل کردن از عاری بودن HECBMG از هر نوع عامل بیماری زا (میکروب، قارچ، باکتری، مخمر و...)، آن را به وزن های 10 و20 و50 میلی گرم بر 100 هزار سلول تک هسته ای خون محیطی در چاهکهای 24 خانه کشت داده، در زمان های 24 و 48 و 72 ساعت اثر دادیم. برای اندازه گیری سمیت سلولی روش MTT را به کار بردیم و در پایان با استفاده از دستگاه ELISA LEADER میزان جذب نوری تعیین شد که میزان جذب نوری به میزان جذب ماده MTT از طریق سلول ها بستگی دارد که نمایانگر فعالیت حیاتی سلول ها است.جذب نوری هر سه غلظت، سه بار اندازه گیری شده و میانگین آن ثبت شد، علاوه بر میانگین؛ انحراف معیار و تست تی هم به عمل آمد. هیچ کدام از دوزهای مورد استفاده توکسیک نبودند.
    نتایج
    نتایج نشان داد هیچ کدام از دوزهای مورد استفاده توکسیک نبوده، بلکه باعث افزایش تعداد سلول های تک هسته ای خون محیطی انسان نیز شده اند.
    نتیجه گیری
    با هر بار افزایش وزن ماده HECBMG و گذشت زمان، افزایش تعداد سلول های تک هسته ای خون محیطی مشاهده شد که از لحاظ آماری اختلاف معنی داری با گروه کنترل داشت. بنابراین در مجموع می توان این گونه نتیجه گرفت که بایومتریال HECBMG ماده ای سازگار با سلول های تک هسته ای خون محیطی انسان است.
    کلیدواژگان: سلول های تک هسته ای خون محیطی انسان، سایتوتوکسیسیته
  • محسن حجت صفحه 63
    مقدمه و هدف
    درمان سرطان بیشتر به سمت درمان سرپایی تغییر یافته است و این نکته نیاز به مسئولیت پذیری بیشتر از سوی مراقبان و خانواده بیماران سرطانی دارد. درد یکی از علائم استرس زا و مزمنی است که بیمار دچار سرطان آن را تجربه می کند و جزء اولین نگرانی های مراقبان می باشد. دانش و تجربه خانواده بیماران سرطانی، عامل مهمی در درمان درد آن ها است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف، تعیین میزان دانش و تجربه خانواده بیماران سرطانی در مورد درد، طراحی و اجرا شده است.
    مواد و روش کار
    مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی- مقطعی است که طی یک سال روی صد نفر از اعضای خانواده بیماران به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه درد خانواده مرکز تحقیقات سرطان کالیفرنیا (City of Hope) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسش نامه بررسی و پایایی آن نیز به کمک آزمون مجدد و پیرسون (r=0.81) محاسبه شد. پس از تکمیل و شماره گذاری پرسشنامه ها، تجزیه و تحلیل اطلاعات به وسیله روش های توصیفی و تحلیلی انجام گرفت.
    نتایج
    88 نفر از مراقبان بیش از دوازده ساعت در روز در کنار بیمار خود بودند، مراقبان مرد زمان بیشتری را به بیمار خود اختصاص می دادند. میانگین سن مراقبان (22/15 ± 98/39) سال بود. 90 درصد افرادی که زمان زیادتری کنار بیمار می ماندند، سطح تحصیلات کمتری داشتند (دیپلم به پائین)، اما نمرات خوبی را از نظر دانش و تجربه در زمینه کنترل درد کسب کردند. شایع ترین سرطان ها به ترتیب عبارت بودند از: سرطان خون، ریه، لوزالمعده، استخوان، کبد و پستان، پروستات، معده و کولون. میزان دانش مراقبان (84/11 ± 31/55) در حد متوسط و میزان تجربه آنها (53/8 ± 25/48) در حد خوب ارزیابی گردید. در مجموع میانگین (5/6) برای همه مراقبان از نظر دانش و تجربه کنترل درد حاصل شد. مردها نیز نمرات بالاتری از نظر دانش و تجربه نسبت به زن ها کسب کردند.
    نتیجه گیری
    حمایت از آموزش مراقبان و ارتقاء سطح دانش و تجربه آنها، عامل مهمی در کنترل درد بیماران سرطانی است. با توجه به سطح دانش و تجربه مراقبان، برنامه های آموزش مداوم و آموزش پایه می تواند سطح دانش و تجربه آنان را در زمینه درمان درد سرطان ارتقاء دهد.
    کلیدواژگان: سرطان، خانواده، دانش و تجربه
  • صفورا سیفی، شهروز مؤمنی صفحه 71
    مقدمه و هدف
    کارسینوم پستان شایع ترین نوع سرطان در خانم ها است. در مراحل پیشرفته آن احتمال متاستاز به استخوان افزایش می یابد، اما درگیری فکین به ویژه فک بالا بسیار نادر است. هدف از گزارش مورد حاضر، معرفی یک مورد از کارسینوم متاستاتیک پستان در فک بالا و بررسی ویژگی های بالینی- پاتولوژی آن است.
    مواد و روش کار
    بیمار خانمی 33 ساله است که با شکایت از تورم و درد و لقی دندان مولر اول فک بالا به ما مراجعه کرده و در بررسی نمای بالینی وی پاکت عمیق دیده شد. احتمال بیماری پریودنتال مطرح شد، اما با گرفتن تاریخچه سیستمیک، کارسینوم پستان چپ و متاستاز آن به ریه و انجام درمان ماستکتومی و شیمی درمانی گزارش شد. در بررسی رادیوگرافی پانورامیک، نمای Mixed رادیولوسنت – رادیواپک مشاهده شد. در ارزیابی پاتولوژی، کارسینوم متاستاتیک پستان گزارش شد و بیمار برای درمان به انکولوژیست ارجاع داده شد.
    نتیجه گیری
    علائم بالینی، رادیوگرافی کارسینوم متاستاتیک پستان در محیط دهان غیراختصاصی بوده و بسیار مشابه عفونت ادنتوژنیک یا ناراحتی پریودنتال است، اما در موارد نادر،کارسینوم متاستاتیک باید در تشخیص افتراقی ضایعات دهانی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: کارسینوم متاستاتیک، کارسینوم پستان، فک بالا
|
  • Shahnaz Mojarab, Mohammadreza Vaezmahdavi *, Taghi Altarihi, Mehrdad Roghani, Soghrat Faghihzadeh, Majid Hassanpour Ezati Page 1
    Background and Objective
    Social inequality and deprivation is strongly related to basic health status in different societies. Individuals with lower socioeconomic status (SES) experience higher rate of mortality and lower level of life expectancy. Although health status is affected by poverty, but the precise pathways that link socioeconomic status and health remain unclear. The aim of the present study was to produce a model of food deprivation and inequality and unstable social status to evaluate the histopathological outcomes in myocardial cells.
    Materials and Methods
    Fifty four rabbits were randomly assigned into six groups. The effect of free access to diet and social situation, with and without “deprivation” and “changed place or room-mate” was evaluated. Rabbit’s hearts were removed for histopathologic evaluation. For statistical analysis, Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests were used.
    Results
    Relative food deprivation with unstable social status led to accumulation of lipofusion pigments in the myocardial cells of rabbits (p<0.005; compared with control group). This was significant even when unstable social status was inducted in absence of food deprivation (p<0.05). Unstable social status when combined with food deprivation induced more lipofusion compared with food deprivation alone (p<0.05). Electron microscope study provided reliable evidence on lipofusion accumulation during the experiment.
    Conclusion
    Our findings demonstrated a relation between inequality in food intake and social status instability with formation and accumulation of lipofusion pigments (representative of oxidative stress and aging phenomenon) in the myocardial cells mostly in rabbits’ left ventricles.
  • Abdolreza Rajaeefard, Abolfazl Mohammadbeigi *, Mahdi Mohammadi, Hassan Joulaee, Hamzeh Alipour Page 11
    Background and Objective
    Preterm delivery is the major cause of morbidity and mortality (except for congenital anomalies) in the neonatal period. These neonates, who have also low birth weights, need special care with expensive handling. This research attempts to clarify the predictor factors of preterm delivery and to determine success rates of education programs in the prevention of preterm delivery.
    Materials and Methods
    In this study, 1117 pregnant mothers who referred to maternal and childhood health units of 36 Shiraz urban health centers were divided to high risk (n=519) and low risk (n=598) groups base on their risk factors. Chi square test and logistic regression models (binary & polytomous response) were used to analyze data.
    Results
    The incidence rates of preterm delivery in the low and high-risk groups were 3.1 and 14.7 percent respectively. Percentages of premature and low birth weight in the low and high-risk groups were 0.7 and 6.5 respectively. The most important factors in decreasing gestational age and preterm delivery were: cervical dilatation of more than 1 cm, premature uterine contractions, multiple pregnancy and smoking (p<0.01). If the program is performed at lower gestational ages it has more significant effect on prevention of preterm delivery (p<0.005). In management of premature labor pain, instructions had significant effect if smoking, multiple pregnancy, and premature uterine contractions were present.
    Conclusion
    We conclude that this preventive strategy helps to lower the incidence of preterm delivery and prenatal mortality rate. This program applied as some of maternal care in high risk pregnant women in Fars province.
  • Nahid Rejeh *, Majideh Heravi Karimovi, Mahshid Foroughan Page 19
    Background and Objective
    Complaints regarding sleep disturbances are common among older people during hospitalization, and if timely proper interventions have not been taken, adverse complications will be folowed. Little information exists about the lived experiences of older people, especially, older women, on this issue. The purpose of this study was to explain older women's experiences of disturbed sleep and the factors affecting it during the hospitalization, and the ways which may improve the sleep and its quality in these patients.
    Materials and Methods
    In this qualitative research which conducted during the year 1388, eighteen participants (all females in the age range of 65-81 years) selected through a purposeful sampling from three university-affiliated hospitals in Tehran. In depth interviews were conducted and continued, until the saturation was achieved. The gathered data analysed using content analysis approach
    Results
    Four main contributing categories were emerged: changes in sleep-wakefulness cycle, enviromental factors, individual factors, and the ways of dealing with sleep disturbances. Results showed that through understanding the sleep disturbance and the factors influencing it during hospitalization from the perspectives of older women, the nursing personnel would be able to better evaluate and respond to these patient's sleep needs.
    Conclusion
    Participation of older hospitalized patients in designing and implementing strategies to improve their sleep is recommended.
  • Nematollah Gheibi *, Majid Sirati Sabet Page 27
    Background and Objective
    Tyrosinase is a widespread enzyme with great promising capabilities. Its outstanding role has to be addressed with considering kinetic, structure and stability issues. Comprehensive kinetics studies on both cresolase and catecholase activities of mushroom tyrosinase (MT) resulted in elucidation of complicated enzyme kinetics. Yet some important aspects of the enzyme structure, mechanism, and behavior have been unresolved. The aim of this study was To determine the effect of cobalt on the kinetic and structure of mushroom tyrosinase.
    Materials And Methods
    This study devoted to explore the MT structure through circular dichroism (CD) and spectroflourimetric techniques. Its true kinetics assessed in the presence of caffeic as substrate and Co2+ in different pHs 6, 7, 8 and 9.
    Results
    Kinetic of MT activation with this metal ion was obeyed from non-essential activation of an enzyme by an activator molecule. Then, the slope and Y-intercept changes in the Lineweaver-Burk plot due to the presence of metal at different concentration are obtained and replotted their inverse vs. inverse concentration of the activator as the secondary plot to find α, β and KA values. The α value (α < 1) obtained herein suggests that the binding of the ion to the enzyme can increase the binding affinity of the substrate. The β value (β>1) obtained also suggests that the binding of metal ion to the enzyme can increase the maximum velocity of the enzyme due to the increase of the enzyme catalytic constant (kcat). The optimum activity of the enzyme without the presence of metal ions was carried out in pH=7.
    Conclusion
    Conformational changes of the enzyme through the measurements of its secondary and tertiary structures by CD and fluorescence spectroscopic studies, respectively showed enzyme stability due to the structural changes for Co2+ in pH 9. It is concluded that with this transitional metal ion kinetic pathway of activation follows the general non-essential activation system and its binding may be close enough to the binuclear centre to interact allosterically with the substrate binding site. Besides, the enzyme optimum activity not occurred in its optimum stability.
  • Alireza Azizzadeh Delshad *, Nosratollah Eshghyar, Shahram Namjouy Nik, Reza Sedaghat, Mohammad Sayad Shirazi, Kaveh Ghale Golab Page 35
    Background and Objective
    Nowadays although different methods have been used for regeneration of space bone defects around implants, but there is not any efficient method for non-space making defect. The aim of this study was to evaluate the influence of Neo-OsІ bone substitute powder covered by Protect membrane for bone regeneration in non-space making defect around implants.
    Materials and Methods
    In the present study, 12 white rabbits were used. The animals were subdivided into control and experimental groups. In all animals the tibia was exposed and an implant was inserted obliquely in the bone so that a 3 mm defect was left between the implant and bone cortex. In experimental group, the defect was filled with Neo-Os and covered with Protect membrane, whereas in control group no treatment was performed. In each group, three animals were sacrificed following 2 months and the other three after 4 months, and the part of tibia containing the implant was stained with tolouidine blue and processed for histological and histomorphometric studies.
    Results
    In control group after 2 months, bone to implant contact (BIC) was 37±2.94% and after 4 months it was 41±3.74%. In experimental group which was grafted by Neo-OsІ & Protect, the BIC was 75±7.48% and 83±10.03% after 2 and 4 months respectively. In addition, the new formed bone after 2 months was mainly woven bone whereas following 4 months it was predominantly lamellar bone.
    Conclusion
    According to obtained results, Protect membrane and Neo-OsІ can be used for guided Bone Regeneration in non-space making defects around implants.
  • Sareh Rostami, Zeinab Momeni, Morteza Behnam Rasouli *, Narges Ghayour Page 47
    Background and Objective
    It has been established that oxidants have deleterious effects on learning and memory. Lead can also exert such effects through oxidative stress. This research was designed to compare the potential antioxidant effects of Melissa officinalis and vitamin C on learning deficits induced by lead acetate in fetal and neonatal periods.
    Materials and Methods
    Fifteen mated Wistar rats were divided into control and 4 experimental groups as follows; Melissa (M) (1/5% in standard rat food formula), lead (Pb)-exposed (0/2% in drinking water), M+Pb group and a positive control group (Pb+vitamin C). Treatment started from 7th day of gestation and continued during pregnancy and lactation. After that, the learning abilities and memory retention of four-month old male offspring were studied using a complex T-maze.
    Results
    There were significant differences between lead-exposed and other groups in the time of goal reaching and the number of errors (p<0.05) while there was no significant difference between the other groups.
    Conclusion
    Since L+M group did not show any significant difference when compared to L+vitamin C group and melissa showed similar effects as vitamin C, it can be considered as a natural antioxidant product
  • Hossein Shahoon *, Touba Ghazanfari, Naser Valaee, Mojtaba Tork Safaee Page 55
    Background and Objective
    Bone tissue is one of the principal tissues in the human body and its transplantation has always been performed. Autogeneic and allogeneic grafts have their limitations including rejection, prolonged surgery time, infections, and possible mortality and also difficulty for repreparation of allograft. For this reason, biomaterials with osteoinductive and osteoconductive properties are quantitatively and qualitatively more appropriate for bone defects. Human endochondral bone matrix gelatin (HECBMG) with a stronger osteoinductive property as compared to other biomaterials and with physical and chemical similariteis to natural bone composition and less stimulation of inflammatory response in host tissue are new and suitable candidates for this purpose. Considering the significance of bone defect repair and stimulation of undifferentiated mesenchymal cells, the goal of this research was to evaluate the cytotoxicity of this biomaterial.
    Materials and Methods
    After preparation and sterilization of HECBMG, the screening of our product for pathogenic agents including microbes, yeast and bacteria was done in blood agar medium. Then, it is divided into 10, 20, 50 mg portions and cultured on 24-well of 100000 mononuclear cells of peripheral blood and they are evaluated after 24, 48 and 72 hours. MTT method was used for evaluation of cytotoxic effect using ELISA reader. Light absorption rate depends on MTT uptake by the cells, indicating vital activity of the cells. The experiment was done 3 times for each of 3 concentrations and its average was reported. For statistical analysis, t test was used.
    Results
    None of the doses that were used were toxic and all of them increased number of the human peripheral blood mononuclear cells.
    Conclusion
    With increasing of HECBMG concentration and passing time, increasing of human peripheral blood mononuclear cells can be observed and it has a statistically significant difference with control group. Therefore, as a conclusion, HECBMG is compatible with human blood mononuclear cells.
  • Mohsen Hojat * Page 63
    Background And Objective
    Since cancer treatment is increasingly being provided in outpatient settings, it requires more responsibilities to be understood by cancer care-givers. Pain is one of the most frequent and distressing symptoms experienced by cancer patients and is a primary concern for the family caregivers. Knowledge and experience of the patients’ family is an important factor in pain management. Therefore, this study was conducted to determine the degree of knowledge and experience of the cancer patient's family about pain.
    Materials and Methods
    The present study was a cross-sectional research that was done on 100 members of patients’ families using convenience method within 1 year. A questionnaire called "family pain questionnaire" which was adapted from City of Hope in Cancer Research Center in California was used. The face validity and content validity of the questionnaire was examined and its reliability was concluded by test re test and Pearson method (r=0.81). After filling out and coding the questionnaires, data analysis was administrated by descriptive and analytic methods.
    Results
    Eighty eight care-givers stayed with patients more than 12 hours a day and male care-givers stayed more with their patient than females. The mean of care-givers age was 39.98±15.22 years. In addition, 90% of the people who stayed more by the patients had low degree, but they got good grade in knowledge and experience in pain management. The most common cancer were: blood cancer-lung cancer -pancreas cancer -skeletal cancer -liver and Breast cancer -prostate cancer -stomach cancer and colon cancer. The rate of care-giver's knowledge was 55.31±11.84, which was moderate, and the rate of care-giver's experience was 48.25±8.53 which was good. Overall, the mean of 6.5 was taken for all of the care-givers from knowledge and experience in pain management. Males got better score than females regarding the knowledge and experience point.
    Conclusion
    Supporting the education of care-givers and enhance their knowledge and experience is a crucial factor in cancer pain management. According to the level of knowledge and experience of care-givers, basic and continued education programs can improve their level of knowledge and experience in cancer pain management
  • Safoura Seifi *, Shahrooz Momeni Page 71
    Background And Objective
    Breast carcinoma is the most common cancer in women. In progressive stages of breast carcinoma, there is more possibility of metastasis to bone but metastasis to jaw is very uncommon, especially to maxilla. The purpose of this case report was to evaluate a case of metastatic breast carcinoma in maxilla and its clinico-pathological appearance.
    Materials and Methods
    The patient was a 33-year old woman with complaint from swelling and pain and luxation of first maxillary molar who referred to oral surgeon. In clinical view of patient, a deep pocket was seen in area and was suggest periodontal disease but in systemic history of patient, left breast carcinoma and metastasis to lung was found out. The treatment was done by mastectomy and chemotherapy. A mixed radiolucent-radioopaque view was found in panoramic radiography. In histopathological appearance, metastatic breast carcinoma was reported and was sent for treatment to oncologist.
    Conclusion
    Clinical and radiographical symptoms of metastatic breast cancer are non-specific in oral cavity and are more similar to odontogenic infection and periodontal disease, but in rare cases, metastatic carcinoma should be placed in differential diagnosis of oral lesions.
  • Abstracts
    Page 81