فهرست مطالب

Veterinary Medicine - Volume:4 Issue: 1, Winter 2010

Iranian Journal of Veterinary Medicine
Volume:4 Issue: 1, Winter 2010

  • تاریخ انتشار: 1389/07/17
  • تعداد عناوین: 12
|
  • علی رسولی، زهره عبدالملکی، سعید بکایی، ابوالفضل کامکار، غلامرضا شمس صفحات 1-3
    تتراسایکلین ها آنتی بیوتیک های وسیع الطیفی هستند که در دامپزشکی بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. مطالعه حاضر به منظور بررسی بقایای اکسی تتراسایکلین و تتراسایکلین در شیر پاستوریزه مصرفی شهر تهران با استفاده از روش کروماتوگرافی مایع با کارکرد عالیانجام گردید. در مجموع 90 نمونه شیر در 5 روز متوالیاز محصولات 6 شرکت عمده تولید کننده شیر پاستوریزه جمع آوری گردید. بقایای اکسی تتراسایکلین و تتراسایکلین از شیر استخراج و با استفاده از روش کروماتوگرافی مایع با آشکارساز UV تعیین مقدار شدند. بقایای تتراسایکلین ها در 7 نمونه شیر (8/ 7%) حضور داشت. مقدار اکسی تتراسایکلین و تتراسایکلین در همه نمونه ها کمتر از میزان حد مجاز (ppb 100) به دست آمد. با وجود این، در یک نمونه شیر مجموع بقایای تتراسایکلین و اکسی تتراسایکلین بالاتر از حد مجاز (ppb138) بدست آمد. بنابراین باتوجه به حضور بقایای تتراسایکلینها در تعدادی از نمونه های شیر، نیاز به مطالعات گسترده تر و نظارت بیشتر در این زمینه احساس می شود.
    کلیدواژگان: کروماتوگرافی مایع و تهران، بقایا، تتراسایکلین ها، شیر
  • محسن احمدی نژاد، علیرضا حسنی، فائزه خرازیان صفحات 5-9
    این مطلب که آیا غریزه وحشی اسب ها قرن ها اهلی شدنشان هنوز در آن ها باقی مانده است یا خیر ناشناخته بوده و تحقیقات انگشت شماری در این مورد انجام شده است. آگاهی در این زمینه نه تنها به سوار کاران این امکان را می دهد که در مورد رفتارهای اسب خود بیشتر بدانند بلکه ضامن امنیت اسب و سوار حین سواری بخصوص هنگام سواری در گشت می باشد. در این تحقیق ، ما واکنش های رفتاری و فیزبولوژیکی اسبچه خزر ا ردر مواجهه با محرک بویائی و شنوائی حیوان وحشی (شیر) مطالعه کرده و این مطلب را که کدامیک از محرک ها (محرک بویائی یا شنوائی) ، اسب را بیشتر تحت تاثیر قرار میدهد بررسی نمودیم. محو. طه تست یک پادوک چمن بود که توسط ابزار مورد نیاز برای آزمایش مجهز گردید. زمان هر تست 8-5 دقیقه تعیین گردید. آزمایش ها برای بررسی واکنش های رفتاری (هشیاری ، راه رفتن ، یورتمه ، قدم ، پائیدن اطراف ، دفع و مدفوع و ادار) و فیزیولوژیکی (اندازه گیری ضربان قلب ، قبل و بعد از مواجهه با محرک حیوان وحشی) اسب ها نسبت به محرک های ناشناخته بویایی و شنیداری طراحی گردیده بود. آزمایش ها تحت شرایط استاندارد بر روی 15 اسبچه خزر با سن و جنس مختلف انجام شد. ما این نکته را که اسب ها چگونه به محرک شنیداری و بویایی شیر واکنش نشان میدهد بررسی کردیم. در این آزمایش محرک بویائی ، (مدفوع شیر) و محرک شنیداری ، (صدای نعره شیر) بود. در تست بویایی اسب ها واکنش های رفتاری بیشتری نسبت به تست کنترل نشان دادند. تنها واکنش رفتاریئی که اسب ها در تست بویائی انجام نداند، رفتار پرش بود. علاوه بر این محرک بویائی موجب افزایش ضربان قلب اسب ها نسبت به تست کنترل گردید. در تست شنیداری ، اسب ها واکنش های رفتاری بیشتری نسبت به تست بویائی نشان دادند. آنها در مواجه با صدای نعره شیر ، رفتار پرش را از خود نشان دادند که در تست های پیشین چنین رفتاری مشاهده نشده بود. علاوه بر این ، محرک شنیداری موجب افزایش چشمگیر ضربان قلب نسبت به سایر تست ها گردید
    کلیدواژگان: اسبچه خزر، واکنش های رفتاری، تست ترس، واکنش فیزیولوژیکی
  • شهاب بهادران، محمدحسن زاده صفحات 11-16
    250 قطعه جوجه یک روزه که در ارتفاع بالا هچ شده بودند به مزرعه ای واقع در همان ارتفاع انتقال و به دو گروه آزمایشی (کنترل و سرما) تقسیم شدند. در سن 3 و 4 روزگی جوجه های گروه سرما به مدت 3 ساعت در دمای 15 درجه سانتی گراد قرار گرفتند. در حالیکه جوجه های گروه کنترل در درجه حرارت عادی و طبیعی نگهداری شدند. در روزهای 14 تا 28 از دوره پرورش برای القاء بیشتر آسیت به شکل تجربی، جوجه های هر دو گروه مجددا در معرض استرس سرما قرار گرفتند. برای آنالیز هورمونی، در سنین 3 و 4 روزگی (قبل و بعد از استرس سرما) و همچنین در روزهای 7، 14، 28 و42 به ازاء هر گروه 10 نمونه خون از جوجه ها گرفته شد. تلفات روزانه برای تایید علائم آسیت کالبد گشایی شدند. میانگین غلظت کورتیکوسترون در جوجه های گروه سرما بعد از مواجهه با سرمای اولیه در روزهای 3 و 4 پرورش، بطور معنی داری بالاتر از جوجه های گروه کنترل بود، اما در سن 28 روزگی، بعد از مواجهه با سرمای دوباره، نتیجه معکوس بود. یک چنین تغییرات مشابه ای هم برای هورمون T3 مشاهده گردید. از طرفی غلظت هورمون T4 در روز 3 بعد از مواجهه با سرما و روز 4 قبل از مواجهه با سرما نسبت به گروه کنترل کاهش یافت. این نتایج هورمونی با کاهش مرگ و میر ناشی از آسیت در جوجه های گروه سرما نسبت به گروه کنترل همزمان بود. مطالعه حاضر نشان می دهد که مواجهه جوجه با سرمای اولیه در سن پایین، سبب تغییر در پارامترهای اندوکرینولوژی جوجه می گردد و این امر سبب بهبود تحمل استرس سرما در سن بالا تر و نهایتا سبب کاهش تلفات ناشی از آسیت می شود.
    کلیدواژگان: سندرم آسیت، جوجه گوشتی، هورمون تیروئید، اثر سرما
  • علی زنبوری، اسماعیل تمدن فرد، علی مجتهدین صفحات 17-21
    در تحقیق حاضر اثرات تزریق داخل بطن مغزی هیستامین، کلرفنیرامین (آنتاگونیست گیرنده H1) و رانیتیدین (آنتاگونیست گیرنده H2) بر درد احشائی ناشی از تزریق داخل صفاقی اسید استیک بررسی شد. متعاقب تزریق داخل صفاقی یک میلی لیتر از محلول استیک اسید یک درصد، مدت زمان نهفته تا شروع انقباض اول دیواره شکم ثبت و تعداد انقباضات دیواره شکم برای مدت یک ساعت شمرده شد. هیچکدام از تزریقات انجام شده (هیستامین: 80 –5/ 2 میکروگرم، کلرفنیرامین و رانیتیدین: 80 – 5 میکروگرم) اثر معنی داری بر مدت زمان نهفته تا شروع انقباض اول ایجاد نکردند به غیر از هیستامین 40 میکروگرم که به طور معنی داری (05/ 0p<) مدت زمان نهفته تاشروع انقباض اول را افزایش داد. هیستامین در مقادیر 10 و 40 میکروگرم، کلرفنیرامین و رانیتیدین در مقادیر مساوی 20 و 80 میکروگرم به طور معنی دار (05/ 0p<) تعداد انقباضات دیواره شکم را کاهش دادند. پیش تزریق کلرفنیرامین و رانیتیدین در مقدار مساوی 80 میکروگرم قبل از هیستامین 40 میکروگرم از اثر کاهش دهنده درد ناشی از هیستامین به طور معنی دار (05/ 0p<) جلوگیری کردند. نتایج مطالعه حاضر نشان می دهند که هیستامین مغزی ممکن است از طریق هر دونوع گیرنده هایH1 و H2 مرکزی خودش اثر کاهش دهنده درد در درد احشایی ناشی از اسید استیک ایجاد نماید.
    کلیدواژگان: مغز، کلرفنیرامین، هیستامین، موش صحرائی، درد احشایی، رانیتیدین
  • کریم مردانی، منوجهر عالی مهر صفحات 23-27
    برونشیت عفونی طیور یک بیماری حاد و واگیر ویروسی طیور می باشد که با درگیر نمودن دستگاه های مختلف بویژه دستگاه تنفسی، باعث ضررهای اقتصادی فراوانی در صنعت طیور در دنیا می گردد. به علت تنوع آنتی ژنیکی عامل ایجاد کننده بیماری، کنترل بیماری مشکل می باشد. جهت پیش گیری از بیماری واکسنهای زیادی با سروتیپهای مختلف در بسیاری از کشورها از جمله ایران استفاده می شود. در مطالعه حاضر ژن S1 شش واکسن بیماری برونشیت عفونی مورد بررسی قرار گرفت. ژن S1 واکسنهای مورد مطالعه با استفاده از روش ترانس کریپتاز معکوس و واکنش زنجیره ای پلیمراز (RT-PCR) تکثیر گردید و محصولات PCR با استفاده از کیت مخصوص خالص سازی گردیدند. محصول PCR خالص سازی شده ژن S1 واکسنهای مختلف با استفاده از آنزیم محدود کننده AluI هضم آنزیمی گردیدند. بعد از هضم آنزیمی، قطعات هضم شده محصولات PCR با استفاده از ژل آگاروز الکتروفورز شده و الگوی هضم آنزیمی محصولات PCR ژن S1 واکسنهای مختلف با همدیگر مقایسه گردیدند. نتایج بدست آمده نشان داد که تهیه یک کتابخانه از الگوهای هضم آنزیمی ژن S1 از واکسنهای مختلف می تواند بعنوان یک کلید تشخیصی سریع، ارزان، و با دقت بالا جهت تفریق جدایه های جدید ویروس برونشیت عفونی و مقایسه آن با سویه های واکسنی بکار گرفته شود.
    کلیدواژگان: RT، PCR، واکسن، ویروس برونشیت عفونی، RFLP
  • علی بنی آدم، فخر الدین احمدیان، بابک محمدیان، بهمن مصلی نژاد، علیرضا غدیری صفحات 29-32
    یک سگ دوبرمن نر پنج ساله با یک تود? بیضی شکل در سمت چپ قفس? سینه، اختلال تنفسی و احساس ناراحتی در هنگام استفاده از دست چپ به بیمارستان آموزشی دانشکد? دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز ارجاع داده شد. پس از رادیوگرافی، تود? غیر طبیعی به صورت کامل با عمل جراحی برداشته شد. در بررسی آسیب شناسی، وقوع استئوسارکوم به خوبی تمایز یافته، در سگ تایید گردید. دام حدودا پس از 15 ماه با یک تود? بزرگ در سمت چپ و متاستاز به دیوار? سینه و ری? سمت راست مورد معاین? مجدد قرار گرفت. با توجه به وضعیت حیوان ترجیح داده شد که دام آسان کشی شده و پس از آن نکروپسی انجام گردید. درمان توصیه شده برای استئوسارکوم در سگ برداشت تومور اولیه همراه با شیمی درمانی است، ولی برگشت مجدد آن متداول می باشد.
    کلیدواژگان: سگ، دنده، استئوسارکوم
  • محمد مهدی دهقان، میر سپهر پدرام، مسعود سلیمانی، داوود شفیعی، سید مهدی مرجانمهر، زهرا نصیری صفحات 33-39
    جمعیت های ویژه ای از سلول های بنیادی با قابلیت تمایز به انواع مختلف سلول، در مغز استخوان وجود دارد. به طور ایده آل سلولی که به منظور کاشت مورد استفاده قرار می گیرد، باید به راحتی به دست آمده، به سهولت بتوان آن را ذخیره کرد و دارای قابلیت زنده ماندن به مدت طولانی باشد. سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان تمام این ویژگی ها را دارا می باشند. یکی از مهمترین مزایای استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان، امکان کاربرد این سلول ها بصورت پیوند خودی (اتولوگ) است. امروزه مطالعات بسیاری در مورد یافتن راه های ارتقا رژنراسیون آکسونی در آسیب های سیستم اعصاب مرکزی به انجام می رسد. در میان این استراتژی ها، کاشت سلول به عنوان موثرترین روش، پذیرفته شده است. تمایز سلول های بنیادی به انواع مختلف سلول های لاین عصبی (مانند آستروسیت ها و سلول های شبه نورونی) نقشی کلیدی در رسیدن به بهترین نتیجه در درمان آسیب های سیستم اعصاب مرکزی دارد. نمونه های مغز استخوان از استخوان ران 103 رت زنده اخذ شده و سلول های بنیادی مزانشیمی آن جدا شدند. با آنالیز RT-PCR ماهیت سلول های بنیادی مزانشیمی به اثبات رسید. القا تمایز سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان به سلول های شبه نورونی با روشی چند مرحله ای و در طی 2 هفته انجام شد. علاوه بر بررسی مورفولوژیک سلول های تمایز یافته به سمت سلول های شبه نورونی، به منظور اثبات تمایز عصبی، آزمایش ایمونوسیتوشیمی با استفاده از آنتی بادی های اولیه برای NSE به انجام رسید. همینطور آنالیز RT-PCR برای مشخص کردن بیان ژن های اختصاصی عصبی شامل NSE، MAP2، Nestin و? -tubulin انجام گرفت. بررسی های مورفولوژیک، سلول هایی نورون شکل با زوائد بلند را نشان دادند. با استفاده از آنالیز RT-PCR و تست ایمونوهیستوشیمی، بیان ژن ها و حضور پروتئین های اختصاصی عصبی در سلول های تمایز یافته مشخص گردیدند. این مطالعه یک روش ساده و عملی را برای تمایز سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان به سلول های تمایز یافته عصبی نشان می دهد و همچنین بیان می دارد که به راحتی می توان از رت زنده برای انجام پیوندهای خودی مغز استخوان اخذ نمود.
    کلیدواژگان: سلولهای بنیادی مزانشیم، سلولهای تمایز یافته عصبی، رت، مغز استخوان
  • سید جواد سید طبایی، عبدالحسین دلیمی، بهرام کاظمی، جاوید صدرایی، فاطمه غفاری فرد صفحات 41-44
    توکسوپلاسموزیس یک عفونت شایع بین انسان و بسیاری از گونه های حیوانات خونگرم در جهان است. پروتئین HSP70 سیتوپلاسمی انگل نقش مهمی درویرولانت توکسوپلاسما گوندی دارد. در این مطالعه ژن HSP70 با روش PCR ازDNA تاکی زوئیت سویهRH با پرایمر اختصاصی وجایگاه آنزیمیXba1 و Xho1 تکثیر شد. پس از تایید PCRبا مشاهده باند bp 2004 روی ژل آگاروز قطعه DNA استخراج و در وکتورpTZ57R/T کلون شد. سپس DNA با موفقیت در پلاسمید بیانی یو کاریوتی pcDNA3 که قادر به بیان ژن پروتئین شوک حرارتی 70 کیلو دالتونی است کلون گردید توالی ژن به دست آمده 100% با توالی ژن هدف به شماره U82281 در بانک ژن تطابق دارد.
    کلیدواژگان: توکسو پلاسما گوندی، پروتئین حرارتی70، کلونینگ، توالی
  • محمد رحیم حاجی حاجیکلایی، مسعود رضا صیفی آبادی شاپوری، محسن لطفی صفحات 45-48
    به منظور تعیین فراوانی آلودگی به ویروس اسهال ویروسی گاو (BVDV) در گاومیشهای اهواز، تعداد 310 راس گاومیش ارجاعی به کشتارگاه اهواز تحت مطالعه قرار گرفتند. سرمهای دامهای تحت مطالعه به منظور جستجوی پادتن ضد ویروس اسهال ویروسی گاو با استفاده از روش خنثی سازی سرم (SN) و با سویه NADL ژنوتیپ 1 ویروس مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که (9/ 33%) 105 راس گاومیش دارای پادتن ضد ویروس اسهال ویروسی گاو بودند. میزان آلودگی سرمی در گاومیشهای ماده و نر به ترتیب 5/ 39% و 78/ 22% بود و اختلاف معنی داری بین این دو گروه مشاهده شد. گرچه بین تمام گاومیشهای نر اختلاف معنی داری وجود نداشت ولی این اختلاف بین گاومیشهای دارای حداقل یکبار زایش و تلیسه ها معنی دار بود.
    کلیدواژگان: ایران، اهواز، گاومیش، ویروس اسهال گاو
  • امیر پرویز سلاطی، علی باغبان زاده، مهدی سلطانی، رحیم پیغان، غلام حسین ریاضی صفحات 49-52
    نوساناتشوریمحیطموجببروزاسترسدرماهی ها در معرض شده و هم چنین ساختار آنها را نیز دچار تغییر می کند. تغییرات در پارامترهای خونی و بیوشیمیایی می تواند به عنوان یک رابط اولیه بین تغییرات محیط و پاسخ های فیزیولوژیک عمل نماید. هفتاد و پنج ماهی کپور معمولی بالغ به طور تصادفی به 5 گروه تقسیم شدند و در شوری های 1 (گروه شاهد) ، 3، 6، 9، 12 و 15 گرم در لیتر نگهداری شدند. شوری هر گروه تا رسیدن به شوری مورد نظر به صورت تدریجی، روزانه 3 گرم در لیتر افزایش یافت. ماهی ها پس از رسیدن به شوری نهایی در هر گروه 14 روز نگهداری شده و پس از آن سطح پلاسمایی گلوکز، لاکتات، پروتئین و پارامترهای خون شناسی مورد بررسی قرار گرفتند. بیشترین میزان هماتوکریت، هموگلوبین، تعداد گلبول های قرمز،گلوکز و لاکتات در بالاترین شوری مشاهده گردید. تعداد گلبول های سفید خون تا شوری 9 گرم در لیتر یک افزایش اولیه را نشان داد، ولی پس از آن یک روند کاهشی رانشان داد. سطح پروتئین خون در گروه های مختلف اختلاف معنی داری نشان نداد. نتایج این مطالعه نشان داد که پارامترهای خونی می توانند به عنوان شاخص در ارزیابی آثار شوری بر فیزیولوژی کپور معمولی مورد استفاده قرار گیرد
    کلیدواژگان: هماتولوژیک، شوری، متابولیتی، ماهی
  • بهنام مشگی، شهرام جمشیدی، داریوش سعادتی، حمید هوشیار، سعید بکایی صفحات 53-56
    توکسوکارا کاتی یکی از آلودگی های کرمی مشترک بین انسان و حیوان است که از اهمیت و پراکنش زیادی برخوردار می باشد. در مطالعه حاضر آلودگی به این انگل در 55 قلاده گربه ولگرد اطراف تهران بعد از کالبدگشایی بررسی گردید، علاوه بر این دو روش مختلف آزمون سرمی و آزمایش مدفوع برای تشخیص آلودگی با توکسوکارا کاتی در گربه های تحت بررسی مقایسه شد. روش الایزا نقطه ای توسط پادگن خام توکسوکارا کاتی جهت ارزیابی پادتن ضد کرم بالغ در سرم و آزمون رسوبی مدفوع با هدف جست و جوی تخم در مدفوع مورد استفاده قرار گرفت. نتایج کالبدگشایی نشان داد که 7/ 52% از گربه های تحت آزمایش به توکسوکارا کاتی آلوده اند. میزان موارد مثبت روش های سرمی و مدفوعی در گربه های تحت آزمایش به ترتیب 8/ 53% و 40% بود. حساسیت و ویژگی دو روش الایزا نقطه ای و آزمایش رسوبی مدفوع به ترتیب 5/ 65%، 9/ 60، و 69%، 3/ 92% و ارزش پیشگویی مثبت و منفی برای الایزا نقطه ای 9/ 67% و 3/ 58% و در استفاده از روش رسوبی 9/ 90% و 2/ 72% بود. نتایج به دست آمده در این بررسی استفاده از آزمایش مدفوع را در تشخیص و برنامه های کنترلی توکسوکاریوزیس گربه ها رضایت بخش می داند.
    کلیدواژگان: توکسوکارا کاتی، ایران، تشخیص، گربه ولگرد
  • فاسیولیازیس گاوی در استان گیلان
    سید حسین حسینی، محمد جلوخانی، علیرضا باهنر، علی اسلامی صفحه 57
    فاسیولا به عنوان یکی از انگل های مهم و شناخته شده از نظر اقتصادی در حیوانات علفخوار و تاثیر گذار برروی سلامت و بهداشت انسان مطرح می باشد. این انگل در اغلب مناطق کشور بخصوص در استان گیلان شایع می باشد. در طول سال 1385 از سه ناحیه مختلف استان گیلان تعداد 445 نمونه مدفوع به صورت مستقیم از رکتوم گاو بومی اخذ گردید. . نمونه ها در آزمایشگاه انگل شناسی با استفاده از محلول اشباع کلرور روی و نمک به روش شناور سازی مورد آزمایش قرار گرفتند. سن ،جنس و محل گاو های مورد مطالعه ثبت گردید. در مجموع میزان آلودگی32% نشان داده شد و حد اکثر آلودگی (2/ 55%) مربوط به ناحیه تالش بوده است. ارتباط معنی داری از نظر جنس ،سن و میزان آلودگی مشاهده نشد. با این وجود برخلاف فرضیات قبلی مبنی بر ایجاد مقاومت با افزایش سن در گاو، یافته های ما نشان میدهد که اختلاف معنی داری بین درصد آلودگی و تعداد تخم در گرم مدفوع در بین دامهای جوان و مسن وجود ندارد. میزان آلودگی در 5820 گاو کشتار شده نشان می دهد که فاسیولیازیس در دامهای مورد بررسی در منطقه3 (تالش) شایعتر است. با این وجود ارتباط مستقیمی بین میزان بارندگی، رطوبت نسبی و میزان آلودگی وجود دارد. (01/P<?) بررسی 70 کبد آلوده گاو بومی نشان داد که 50 کبد (4/ 71%) به فاسیولا ژیگانتیکا ،14کبد (20%) به فاسیولا هپاتیکا و 6 کبد (5/ 8%) به هر دو گونه آلوده بودند. بنابراین فاسیولا ژیگانتیکا گونه غالب آلودگی در نواحی مورد مطالعه بوده است.
    کلیدواژگان: فاسیولیازیس، استان گیلان، گاو
|
  • Pages 1-3
    Tetracyclines (TCs) are broad-spectrum antibiotics that are used widely in veterinary medicine. The present study was carried out to trace the residues of oxytetracycline (OTC) and tetracycline (TC) in pasteurized milk that is marketed in Tehran with the use of a High Performance Liquid Chromatography (HPLC). Ninety milk samples were collected during five sequential days from the products of six major dairy companies. OTC and TC residues were extracted and quantified by an HPLC method with an ultraviolet radiation detector. TC residues were found in seven (7.8%) milk samples. The OTC and TC in almost all samples were lower than 100 ppb (parts per billion), which is the maximum residue level advised. However, the total residue of OTC and TC in one milk sample was 138.8 ppb. In conclusion, due to the presence of a significant amount of TC residues in a number of milk samples, more studies and further supervision of the quality of milk products are required.
  • Pages 5-9
    It is not known whether the instincts of wild horses have remained strong during their centuries of domestication. Knowledge of this matter would give riders the opportunity to know more about the behavior of horses and consequently about safety for both horses and riders. In this current research, we studied the behavior of fifteen Caspian miniature horses of different ages and sexes using stimuli from predators under standardized conditions. We explored whether olfactory (lion feces) or auditory (lion roars) stimuli affected horses to a greater extent. The test arena was an appropriately equipped grass paddock, in which horses spent between 5 and 8 min. The experiments were designed to investigate behavioral responses in locomotive activity (alertness, standing, walking, trotting, exploration and other), eliminatory behavior (defecation, urination) and physiological responses (heart rates before and after the predator stimuli) of horses to novel auditory and olfactory stimuli. In the olfactory experiment, we found that the horses showed significantly more behavioral reactions compared to the control experiment (where horses were not exposed to any stimuli); the only behavioral reaction the horses did not show was flight reaction. Additionally, heart rate was significantly increased after olfactory stimuli compared to auditory stimuli. In the auditory experiment, we found that horses showed more behavioral reactions in response to the roar of the lion compared to the olfactory stimulus, including flight reactions. We concluded that the auditory stimuli caused significantly higher heart rate responses when compared to the olfactory stimuli.
  • Pages 11-16
    Two hundred and fifty day-old broiler chickens were housed in a high altitude farm and divided in two experimental groups (cold-exposed and control). At the age of 3 and 4 d, the cold-exposed chickens were exposed to 15?C for 3 h, while the control birds were reared under normal condition. During the period between 14 and 28 days, both groups of chickens were exposed to a low environmental temperature. For hormonal analyses, blood samples were taken at days three and four (before and after cold exposure), and followed by samples taken at seven, 14, 28 and 42 days. The mean plasma corticosterone level was significantly higher in cold chickens, who were first exposed to cold temperature at days three and four of age. However, this result was reversed at day 28 during the second cold challenge. Cold-exposed birds showed significantly higher T3 levels compared to control chickens at day three after exposure to cold temperatures. During the second cold exposure (day 28), the T3 level was significantly lower in cold chickens compared to control chickens. At days three (after cold exposure) and four (before cold exposure), the concentrations of T4 were significantly lower in cold-exposed chickens compared to the control chickens. Such hormonal responses coincided with a marked reduction of ascites mortality in the early cold-exposed chickens compared with control chickens. In the present study, repeated cold exposure resulted in a moderate response; lower corticosterone and T3 levels resulted from the second cold exposure than from the first one alone. It can be concluded that early cold exposure improves the thermotolerance of broiler chickens at a later age, which consequently leads to an adaptation that reduces the incidence of the ascites syndrome.
  • Pages 17-21
    In the present study, the effects of intracerebroventricular (ICV) injections of histamine, chlorpheniramine (H1-receptor antagonist) and ranitidine (H2-receptor antagonist) were investigated on visceral nociception induced by an intraperitoneal (IP) injection of acetic acid in rats. The latency time to the beginning of the first abdominal wall contraction (the first writhe) was recorded and the number of writhes was counted for 1 h after the IP injection of acetic acid (1 ml, 1%). All treatments (histamine: 2.5–80 µg, chlorpheniramine and ranitidine: 5–80 µg) did not influence the latency time to the beginning of the first writhe significantly except for the 40 ?g dose of histamine, which significantly increased the latency time (p
  • Pages 23-27
    Infectious bronchitis virus (IBV) is an acute and contagious viral disease of poultry that affects different systems, including the respiratory tract in particular. IBV causes major economic losses in the poultry industry globally. Due to antigenic variation of the causative agent, control of the disease is difficult. To control the disease, many vaccines that belong to different serotypes are being used in many countries, including Iran. In the present study, the S1 genes of six different IBV vaccines were analyzed. The S1 genes of IBV vaccine strains were amplified by reverse transcriptase-polymerase chain reaction (RT-PCR)and the resultant PCR products were purified. Purified PCR products were digested separately with the restriction endonuclease, AluI. The generated restriction endonuclease fragment length polymorphism (RFLP) patterns of the S1 gene of IBV vaccine strains were compared. The results showed that the construction of a library of RFLP patterns of the S1 gene of vaccine strains in use is beneficial. The library has the potential for use as a quick and inexpensive method for determining the genotype of future outbreaks of IBV and also assesses the degree of their similarity to the strains for which vaccines exist.
  • Pages 29-32
    A five-year-old male Doberman pinscher with an oval-shaped mass in the left side of thorax, respiratory distress, and an impairment of the use of the left forelimb was referred to the Faculty of Veterinary Medicine of ShahidChamran University in Ahvaz. Radiographs were taken. The abnormal mass was removed by radical surgery. Histopathological examination confirmed the occurrence of a well-differentiated canine osteosarcoma. The case was re-examined after approximately 15 months, which revealed a large mass in the left side and metastases in the right thoracic wall and lung. The decision was taken to euthanize the patient and a necropsy was performed. The recommended treatment for canine osteosarcoma is the removal of the primary tumor followed by adjuvant chemotherapy, but recurrence is common.
  • Pages 33-39
    In the bone marrow, there are certain populations of stem cell sources with the capacity to differentiate into several different types of cells. Ideally, cell transplants would be readily obtainable, easy to expand and bank, and capable of surviving for sufficient periods of time. Bone marrow mesenchymal stem cells (BM-MSCs) possess all of these characteristics. One of the most important benefits in using BM-MSCs is the possibility of autologous therapy. Recently, numerous studies have evaluated strategies that attempt to promote axonal regeneration in central nervous system (CNS) injuries. Among these strategies, cell transplantation is considered to be the most effective way. The differentiation of stem cells into different neural lineages (such as astrocytes and neural like cells) before transplantation has a critical role in achieving the best results in studies of CNS injury. In this study, BM-MSCs were isolated from bone marrow aspirates taken from the femurs of 103 live rats. The detection of BM-MSCs was performed with RT-PCR analysis, and they were then induced to differentiate into neuron-like cells in serum-withdrawal medium over a two week period using a multistep protocol. In addition to the morphological evaluation of differentiated cells, the process of neural differentiation was proven by immunocytochemical techniques using primary antibodies to Neuron Specific Enolase (NSE) to assess cell differentiation. PT-PCR analysis was performed for the evaluation of neural specific genes, which included NSE, MAP2, nestin, and ?-tubulin. Morphological evaluations detect neuron like cells with longitudinal processes. Using RT- PCR and immunocytochemistry assays, neuron specific genes and proteins following treatment of cells in serum-withdrawal induction medium was expressed. This study showed a simple and practical method for differentiating MSCs into neuron like cells, and feasibility of aspirate bone marrow from a live rat for autologous grafting.
  • Pages 41-44
    Toxoplasmosis is a common and widespread infection in humans and many other species of warm–blooded animals. Toxoplasma gondii-derived heat shock protein 70 (Hsp70) may play an important role in the virulence of Toxoplasma gondii (T. gondii). In the present study, T. gondii Hsp70 was amplified by polymerase chain reaction (PCR) from the DNA of the T. gondiitachyzoite RH strain through the use of specific primers with Xho1 and Xba1 restriction sites. The purified DNA fragment of the T. gondii Hsp70 gene was subcloned into the Xho1 and Xba1-digested eukaryotic expression vector, pcDNA3, and subsequently transformed into TOP10 chemically competent cells. A 2004 base pair (bp) band of PCR product was observed on the 0.8% agarose gel. The cDNA was inserted into the pTZ57R/T vector and then subcloned successfully into the pcDNA3 eukaryotic expression plasmid vector. The sequence of this amplified gene showed up to 100% homology with the target gene according to the Genbank database (Accession no. U82281).
  • Pages 45-48
    A serological survey was carried out to determine the prevalence rate of bovine viral diarrhea virus (BVDV) infections in water buffalo (Bubalusbubalis) in Ahvaz, which is the center of the Khouzestan province in Iran. For this purpose, blood samples were taken from 310 slaughtered buffaloes at the abattoir. Sera were tested via the serum neutralization test. Serum neutralization was performed by National Animal Diseases Laboratory (NADL), in order to isolate the genotype 1 strain of bovine viral diarrhea virus. The results indicate that 105 (33.9%) buffaloes had antibodies to BVDV. The prevalence of infection in females and males were 39.5% and 22.78%, respectively, and statistical analysis showed that this difference was significant. Although there was a non-significant difference between heifers and males, the difference between cows and bulls was highly significant.
  • Pages 49-52
    Fluctuations in salinity impose stress on the physiology of the exposed fish population and can modify their structure. It has been noted that changes in blood characteristics and plasma levels serve as the primary link between environmental change and physiological response (McCormick, 2001). Ninety healthy adult Cyprinuscarpio (C. carpio) were randomly divided into five groups and kept in salinities of 1 (control group), 3, 6, 9, 12 and 15 g/L The salinity was gradually increased by 3 g/L daily to final their concentrations. Fish were kept for 14 days after transference to the final salinity. Subsequently, plasma glucose, lactate, and protein content, as well as hematological parameters, were evaluated. The highest hematocrit (Hct), hemogloblin level (Hb), red blood cell count (RBC), lactate, and glucose values were found fish kept in the highest salinity. The values of the white blood cell count (WBC) showed an initial increase in fish from the control group until a salinity of 9 g/L, but subsequently decreased at higher salinities. The plasma protein levels among the fish in different groups did not show a significant change. The results demonstrate that changes in blood parameters can be used as indices to monitor the effects of salinity on the physiology of C. carpio.
  • Pages 53-56
    Toxocaracati is one of the most important and widespread of the helminth zoonosis. In the present study, helminthosis due to Toxocaracati in 55 stray cats in Tehran was studied by necropsy. In addition, two different diagnostic methods, including serological and coprological tests, for infection with this parasite were compared. The dot-ELISA assay used Toxocaracati crude antigens to evaluate the presence of serum antibodies against the mature nematode. The coprological sedimentation method was carried out to assess the output of eggs. In autopsied cats, 52.7% were infected with T. cati. Seropositive cases were detected in 53.8% of examined cats, whereas the prevalence in feces was 40%. The sensitivity and specificity for dot-ELISA method was 65.5% and 60.9% respectively. In sedimentation method the sensitivity was 69%, and the specificity was 92.3%. The positive and negative predictive values for dot-ELISA and sedimentation were 67.9%, 58.3% and 90.9%, 72.2% respectively. These results suggest that coprological methods for diagnostic and control programs of toxocariosis in cats are the optimal investigations.
  • Cattle fascioliasis in Gilan province, Iran
    Page 57
    Fasciolais a well-known parasite with a worldwide distribution and huge implications for the economic performance of domesticated herbivorous animals. It also caused deleterious effects on human health. It is prevalent in most parts of Iran, but especially in Gilan province. During 2005, 445 fecal samples taken directly from the rectum of local cattle in three different regions of Gilan and were subjected to coprological examination using saturated zinc and sodium chloride solution. The sex, age and locality of cattle were recorded. Our findings revealed an overall infection rate of 32% with the highest rate (55.2%) occurring in Talesh. No significant relationship was found between sex or age (P=0.65) and infection. Despite this, in contrast to the longheld assumption that adult cattle develops resistance to infection, our findings showed no difference between the rates of infection and the mean number of Egg Per Gram (EPG) in young and old cattle. The rate of infection in 5,820 slaughtered cattle showed that the fascioliasis is more prevalent among the animals examined in Talesh Region (P