فهرست مطالب

مدیریت صنعتی - سال دوم شماره 4 (بهار و تابستان 1389)

نشریه مدیریت صنعتی
سال دوم شماره 4 (بهار و تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/06/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • عادل آذر، سجاد جوکار، ابوذر زنگویی نژاد صفحه 3
    یکی از مشکلات شرکت های داخلی، نبود استراتژی تحقیق و توسعه برای مدیریت انتقال تکنولوژی در پروژه های طراحی محصول است. بنابراین این مقاله به دنبال ارایه روشی جهت تدوین استراتژی تحقیق و توسعه به منظور شناسایی تکنولوژی های همسو با نیاز مشتری و ارایه راهکاری جهت اکتساب تکنولوژی های مورد نیاز شرکت ها است. بدین منظور، شاخص های مؤثر جهت تدوین استراتژی تحقیق و توسعه شناسایی شدند؛ و با اختصاص دادن محورهایی به هر یک از مؤلفه ها، چارچوبی جهت تدوین استراتژی تحقیق و توسعه با رویکرد کشش بازار طراحی شده است. با رسم نقشه تکنولوژی بر اساس ارزیابی ابعاد خارجی و داخلی توسط تکنیک گسترش عملکرد کیفی تکنولوژی و مدل مدیریت نیازمندی های تکنولوژی، ضمن مشخص نمودن وضعیت تکنولوژیکی شرکت در هر تکنولوژی (نقاط قوت و ضعف)، تکنولوژی های کلیدی شرکت و همچنین موقعیت رقابتی هر تکنولوژی (فرصت ها و تهدیدات)، شناسایی خواهد شد. روش شناسی فوق برای اعتبار سنجی، در شرکت صنایع دریایی ایران(صدرا) جهت تدوین استراتژی تحقیق و توسعه در طراحی و ساخت بدنه کشتی آفراماکس اجرا شده است.
    کلیدواژگان: استراتژی تحقیق و توسعه، ارزیابی توانمندی تکنولوژیکی، رویکرد کشش بازار، گسترش عملکرد کیفیت تکنولوژی
  • احمد رضا جعفریان مقدم، کیوان قصیری صفحه 19
    تحلیل پوششی داده ها (DEA) ابزاری قدرتمند مدیریتی به‎منظور ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیم‎گیرنده است. امروزه استفاده از مدل‎های DEA چند هدفه به‎منظور ارزیابی جنبه های مختلف عملکردی اعم از جنبه های کمی و کیفی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما این مدل‎ها در فضای ایستا ارایه شده اند. در این مقاله سعی بر آن است تا مدل‎های DEA چند هدفه در فضای پویای فازی ارایه شود تا بتوان تغییرات داده ها در طول دوره ارزیابی را در مدل‎های DEA اعمال نمود. در این مقاله به‎منظور ارزیابی نتایج مدل یک مثال برای مقایسه نتایج مدل پیشنهادی با مدل اصلی DEA ارایه شده است. نتایج اجرای مدل پیشنهادی نشان می دهد، علاوه بر کاهش زمان اجرای مدل و تعیین هم زمان امتیاز کارایی کلیه‎ی واحدها، توان افتراق مدل بهبود یافته است.
    کلیدواژگان: تحلیل پوشش داده ها، مدل‎های چند هدفه، مدل‎های پویا، منطق فازی، ارزیابی عملکرد
  • صدیقه خورشید، سید حسن محفوظی موسوی صفحه 37
    سازمان‎های تولیدی معاصر با چالش‎هایی از دو سو مواجه هستند. از یک سو، فلسفه ها و تکنولوژی های تولیدی جدید برای منسوخ کردن فلسفه ها و تکنولوژی های تولیدی موجود ظاهر شده‎اند. از سوی دیگر، مشتریان امروز با تقاضای محصولات و خدمات جدید در یک دوره زمانی کوتاه مدت پیشاپیش جسور و مهاجم‎تر شده‎اند. از این رو، سازمان‎های تولیدی امروز به منظور تامین چالش‎های هجوم آورده از هر دو سو نیاز دارند که بر حسب موقعیت‎های رقابتی پیرامون به سرعت عمل کنند. بنابراین در طی چند دهه گذشته، صحنه تولید به سمت نوع نسبتا جدیدی از پارادایم تولید تحت نام «تولید چابک» جهت‎یابی کرده است. اما یک سؤال وجود دارد که آیا چابک سازی یک سازمان، یک ضرورت اجتناب‎ ناپذیر فعالیت و رقابت در عرصه اقتصاد جهانی است. در این مقاله، با استفاده از چارچوب مفهومی تحلیل نیاز به چابکی، یک مدل فازی ارایه شده است که از مفهوم فازی در فرآیند سنجش و تحلیل نیاز به چابکی و نیز مدل‎های تصمیم‎گیری چند شاخصه استفاده شده است.
    کلیدواژگان: سنجش و تحلیل، فازی، چابکی تولید، تصمیم‎گیری چند معیاره
  • آزاده دباغی، امیر مهدی ملک صفحه 57
    چشم انداز نقطه آغازین در سلسله‎مراتب اهداف سازمانی است یک چشم‎انداز مؤثر می‎تواند پلی بین حال و آینده باشد و وجود آن برای تدوین استراتژی ضروری است. ترسیم و تدوین چشم انداز مناسب از وظایف مهم رهبران و از ارکان برنامه ریزی استراتژیک در سازمان ها قلمداد می‎شود. از آن جا که در بررسی ادبیات موضوع، پژوهشی که شاخص های ارزیابی چشم‎انداز را جمع آوری و دسته‎بندی نموده و بر اساس آن روشی برای رتبه‎بندی ارایه داده باشد، یافت نشد؛ علاوه برآن پاسخ‎گویی به کلیه اهداف این پژوهش صرفا با به‎کارگیری یک تکنیک کمی میسر نبوده، این مقاله با روش پژوهش آمیخته به انجام رسیده است. در حقیقت با ترکیب روش کیفی «مصاحبه گروه های کانونی» و روش کمی «درجه امکان خاکستری» که از تکنیک‎های نوین تصمیم گیری و ارزیابی ریاضیاتی داده های مبهم و غیر قطعی است، روشی برای ارزیابی و رتبه‎بندی چشم انداز سازمان ها ارایه شده است. در پایان برای ارایه کاربردی از روش ارایه شده در این مقاله، چشم انداز سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با چهار سازمان رسانه‎ای مطرح دنیا ارزیابی و رتبه‎بندی شده است.
    کلیدواژگان: پژوهش آمیخته، درجه امکان خاکستری، تئوری سیستم های خاکستری، مصاحبه گروه کانونی، چشم انداز
  • بهروز دری، احسان حمزه ای صفحه 75
    امروزه مدیریت ریسک راهکاری مناسب در مدیریت پروژه به منظور مقابله با ریسک‎ها و حوادثی که ممکن است در یک پروژه صنعتی رخ دهد، در نظر گرفته می شود. فرآیند مدیریت ریسک، فرآیندی است که قادر است ریسک‎ها را شناسایی، تحلیل و همچنین راهبردهایی به منظور کاهش اثرهای ریسک تعیین کند. همچنین، اکثر مدیران در هنگام تصمیم گیری، به‎خصوص زمانی که قرار است از بین چند راه‎حل‎ برای یک مسئله یکی را انتخاب کنند، دچار چالش می‎شوند. در مدیریت ریسک در مرحله پاسخ‎گویی به ریسک نیز یک مسئله تصمیم-گیری وجود دارد، یعنی انتخاب یک راهبرد از بین چند راهبرد پاسخ مربوط به یک ریسک. در این مقاله سعی شده است تا با استفاده از تکنیک ANP، که به‎عنوان یکی از تکنیک های تصمیم‎گیری چند شاخصه (MADM) شناخته می‎شود، به بررسی این موضوع پرداخته شود. در این پژوهش ابتدا اصلی ترین ریسک پروژه از طریق پرسشنامه تعیین شده است. سپس استراتژی های پاسخ برای مهم‎ترین ریسک بحرانی، مشخص و در نهایت با کمک از پژوهش‎های پیشین و همچنین تکنیک گروه اسمی، مدل تصمیم گیری تهیه و از طریق مقایسات زوجی، بهترین استراتژی برای مهم‎ترین ریسک در پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی انتخاب شده است.
    کلیدواژگان: تصمیم گیری، ریسک های بحرانی، فرآیند تحلیل شبکه ای، _ پاسخ به ریسک، مدیریت ریسک
  • سعید سعیدا اردکانی، فاطمه شاکری، حبیب زارع احمدآبادی، رضا کاوندی صفحه 93
    هدف این مطالعه، ارایه الگویی به‎منظور اندازه‎گیری و تحلیل بر نوآوری در صنعت خودروسازی است. این تحلیل، سه حوزه نوآوری فردی، سازمانی و ماهیت و قوت نوآوری در وضعیت موجود را در بر می گیرد. انتخاب نمونه ها به صورت نمونه گیری تصادفی در دو سازمان طراحی و توسعه محصولات جدید (NPD) و سازمان تحقیق، طراحی و تولید موتور (IPCO) ایران خودرو صورت گرفت. بر اساس مقدار بارهای عاملی و نحوه‎ی بارگیری مؤلفه ها بر عوامل، در رابطه با هریک از ابعاد سه حوزه مذکور در نوآوری، عوامل مکنون استخراج و نام گذاری شد. اعتبار مدل‎های مفهومی استخراج شده در رابطه با هریک از عوامل تحلیل نوآوری، از طریق تحلیل مسیر و تحلیل عاملی تاییدی ارزیابی شد. نتایج حاکی از تایید روابط علی بین مؤلفه ها و عوامل مکنون است. در نهایت 7 مدل علی شامل 6 مدل مفهومی از روابط بین مؤلفه های مشهود و عوامل مکنون و مدل جامع استخراج و بر مبنای شاخص های مختلف برازندگی تایید شد.
    کلیدواژگان: نوآوری فردی، مدل اندازه گیری، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی، سازمانی
  • داود کریمی دستجردی، نیما مختارزاده، حمیدرضا یزدانی صفحه 111
    توسعه توانمندی های تکنولوژیکی از روش‎های مؤثر در ارتقاء عملکرد رقابتی بنگاه ها است. انتقال مناسب تکنولوژی کمک می‎کند تا بنگاه ها در زمان کوتاه‎تری در مقایسه با توسعه درونی تکنولوژی، موقعیت رقابتی خود را در صنعت تقویت نمایند. موفقیت پروژه های انتقال تکنولوژی در بنگاه ها را می‎توان بر اساس شاخص‎های متنوعی مانند ارتقاء عملکرد رقابتی بنگاه به واسطه انتقال تکنولوژی مورد سنجش قرار داد. این پژوهش با هدف ارزیابی تاثیر انتقال تکنولوژی تولید خودرو تندر90 بر عملکرد رقابتی قطعه‎سازان ایرانی با استفاده از مدل معادلات ساختاری به انجام رسیده است. بر اساس یافته های تحقیق، انتقال تکنولوژی اثر مستقیمی بر عملکرد رقابتی شرکت‎های فعال در پروژه تولید خودرو تندر90 داشته است و به افزایش کیفیت و کاهش هزینه تولید منجر شده است و از سوی دیگر در فرآیند انتقال تکنولوژی توجه بنگاه ها بیشتر بر ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری تکنولوژی متمرکز بوده است.
    کلیدواژگان: انتقال تکنولوژی، خودرو تندر 90، مدل معادلات ساختاری، عملکرد رقابتی
  • علی محمدی، نبی مولایی صفحه 125
    رشد سریع فنی و اقتصادی در چند دهه گذشته، زندگی بشر را تغییر داده است و جامعه پیشرفته تکنولوژی را با مسائل تصمیم‎گیری پیچیده‎ای مواجه کرده است. این مشکلات معیارها یا اهداف متضاد یا متناقضی از قبیل هزینه، قابلیت اطمینان، عملکرد، ایمنی و بهره‎وری را معرفی نموده است. به طورکلی اطلاعات ترجیحی گزینه ها و معیارها به صورت قضاوت‎های تصمیم‎گیرندگان ارایه می‎شود و قضاوت‎ها هم نامعین بوده و نمی‎تواند به صورت اعداد قطعی ارایه شود. در این مقاله به منظور حل مسائل تصمیم‎گیری چند معیاره در شرایط نامعین، یک مدل بر مبنای نظریه سیستم خاکستری شامل تحلیل نسبی و اعداد خاکستری پیشنهاد شده است و همچنین از آنتروپی شانون به منظور وزن‎دهی معیارها استفاده شده است. در نهایت مدل پیشنهای نیز به منظور رتبه‎بندی شد که در سرمایه‎گذاری و مادر تخصصی در بازار بورس ایران استفاده شده است و توانمندی و قابلیت استفاده آن مورد ارزیابی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: تصمیم‎گیری چند معیاره، آنتروپی شانون، تئوری سیستم خاکستری، تحلیل رابطه خاکستری، نسبت‎های مالی
  • محمد مهدوی مزده، غلامرضا جلالی نایینی، سید محمد علی متولیان صفحه 143
    مدیریت کیفیت فراگیر راهکاری است که بسیاری از سازمان ها برای بقا خود در عرصه رقابت برگزیده اند. مدیران سازمان‎ها نیازمند کسب اطلاع در خصوص سطح TQM در سازمان‎هایشان هستند. هرچند میزان استقرار مدیریت کیفیت فراگیر تا حدودی زیادی می تواند نشان دهنده جایگاه و سطح سازمان در پذیرش این نگرش باشد، اما باید توجه داشت که فقط نهادینه شدن مدیریت کیفیت فراگیر به عنوان یک عادت سازمانی است که می تواند حضور مداوم و موفق سازمان ها در این نگرش را تضمین کند. بنابراین فارغ از میزان اجرای مدیریت کیفیت فراگیر، میزان پذیرش آن به عنوان یک عادت سازمانی اهمیت فراوانی خواهد داشت. در این پژوهش تلاش شده است تا به منظور سنجش میزان پذیرش مدیریت کیفیت فراگیر در سازمان ها به عنوان یک عادت سازمانی، مدلی ارایه شود. در این مقاله پرسشنامه‎ای تهیه شده و در بین تامین‎کنندگان شرکت سازه‎گستر سایپا توزیع شده است و مدل پیشنهادی مورد تحلیل قرار گرفته است. با مقایسه نتایج اجرای این مدل در این زنجیره و اطلاعاتی که از قبل در این زنجیره وجود داشته است، اعتبار مدل مورد بررسی قرار گرفته وتصویر جدیدی از وضعیت زنجیره تامین این شرکت ارایه شده است.
    کلیدواژگان: مدیریت کیفیت فراگیر، زنجیره تامین، پذیرش مدیریت کیفیت فراگیر، خودروسازی سایپا
  • محمدرضا نیک بخت، مریم شریفی صفحه 163
    هدف اصلی این مقاله پیش‎بینی ورشکستگی مالی شرکت‎ها در بورس اوراق بهادار تهران به وسیله‎ی شبکه های عصبی مصنوعی است. مقادیر میانگین مربوط به نسبت‎های مالی کلیدی در پژوهش‎های صورت گرفته در پیشینه موضوع به‎عنوان ورودی شبکه های عصبی انتخاب شده‎اند. شبکه عصبی به‎کار گرفته شده در این مقاله از نوع پرسپترون چند لایه است که به روش الگوریتم پس انتشار خطا آموزش دیده‎اند و شامل شبکه عصبی پیش‎خور سه لایه با ترکیب (1: 4: 5) در آرایش نرون‎های ورودی، میانی و خروجی است. نمونه مورد نظر شامل دو گروه شرکت‎های ورشکسته و غیر ورشکسته است. گروه ورشکسته بر مبنای ماده 141 قاتون تجارت طی سال‎های 1378 لغایت 1385 انتخاب شده‎اند و گروه غیرورشکسته نیز به‎صورت تصادفی انتخاب شده‎اند. مجموعه‎ای مساوی از داده های فوق با استفاده از شبکه های عصبی و تحلیل تمایزی چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. مقایسه توانمندی پیش‎بینی های شبکه عصبی و تحلیل تمایزی چندگانه نیز ارایه شده است. همچنین صحت پیش‎بینی شبکه های عصبی با استفاده از نمودار ROC ارائه شده است. نتایج نشان دادند که تفاوت معناداری بین MDA و ANN وجود دارد. همچنین طبق نتایج کم بودن خطای نوع اول بر خطای نوع دوم پیش‎بینی اولویت دارد.
    کلیدواژگان: الگوریتم یادگیری پس انتشار خطا (BP)، مدل شبکه‎های عصبی مصنوعی (ANN)، بورس اوراق بهادار تهران، _ پیش بینی ورشکستگی
|
  • Page 3
    Weakness of research & development strategy for technology transfer management in product design activities is one of the most difficulties for local companies in Iran. Therefore, this paper trying to present a method to indicting research & development strategy for identifying fit technology with requirements of customer and provide a solution for acquisition of needs technologies of companies. In this manner, indicators that effected on compilation of R&D strategy identified, and allocated axis to each dimensions. Then, planned a framework for compilation of research and development strategy with market pull approach. With drawing technology map based on appraisal inside and outside dimensions by Tech-QFD and Technology needs management model, opportunities and treats will determine for each strategy. This model applied in Iran Marine Service (SADRA) Company for compilation R&D strategy in design and manufacturing of AFRAMAX ship.
  • Page 19
    Data Envelopment Analysis (DEA) is a managerial powerful tool for assess the performance of Decision Making Units (DMUs). Nowadays, multi-objective DEA models are an attractive technique for evaluation quantity and quality aspects of performance analysis. But these models are in static. In this paper, we want to present a proposed fuzzy dynamic multi-objective DEA model in which data are changing sequentially. In this paper is presented to compare with those obtained using the proposed model as well as original DEA models. Results reveal that the new model just needs to solve multiple objective programming once to calculate the efficiency achievement for all DMUs and they are indication for improvement discriminating power of classical DEA models.
  • Page 37
    Contemporary manufacturing organizations are facing challenges from two directions. In one direction, newer manufacturing philosophies and technologies emerge to make the existing ones obsolete. In the other direction, today's customers are becoming more and more aggressive in demanding new products and services within a short period of time. In order to meet the challenges that invade from these two directions, today's manufacturing organizations are required to act quickly in accordance with the surrounding competitive situation. Therefore, during the past few years, the manufacturing arena had been orienting towards the relatively new type of paradigm, under the umbrella name," agile manufacturing". But there is a question that does the building agile of an organization to be necessary for activity and competitive in world economy arena. In this article, a fuzzy model based on the need analysis framework of a company to be agile is presented, that used fuzzy concept in the measure and analysis of need to be agile, and too MADM techniques.
  • Page 57
    The starting point for articulating a firm's hierarchy of goals is the company vision. An effective vision can provide a bridge from the present to the future and is essential for strategy formulation. The development of such a vision statement is one of the important responsibilities of organization's leaders. Although numerous characteristics have been indicated in the literature for creation of an effective vision statement, a methodology evaluating its effectiveness regarding a selected and classified set of criteria was not found. Hence, mixing "Focus Group Interview" (qualitative methodology) and "Grey Possibility Degree" (a quantitative mathematical decision analysis technique for problems containing discrete data and incomplete information), a new procedure is proposed in this paper in order to evaluate and rank a set of corporate vision statements. Finally in this paper has been attempted to apply assessing and marking of the Iran; broadcasting organizations with compare of four well-known organization through out the world.
  • Page 75
    Nowadays, Risk Management is considered as one of the most vital methods in project management which should be utilized in every industrial project. Risk management process is able to identify risks, analyze them and determine responding strategies for declining impacts of risks. Also most managers confront a challenge when they want to select one problem`s solution among the other ones. There is always a decision making problem in Risk Response Planning sub-process which can be mentioned as “selecting the best response among some responses related to a risk “. This paper has been tried to use Analytic Network Process (ANP), known as one of Multiple Attribute Decision Making techniques to solve this problem and find the best response. In this case, the high-priority risks were identified by a questionnaire. Then, responding strategies were determined through an interview. Finally, an ANP model including criteria and responses for the main risk was provided using previous researches findings and Nominal Group Technique; in addition the best response for the main risk of the project was selected by paired-comparison using Super Decision software in North Azadegan oil field development project.
  • Page 93
    Purpose of this paper is development for pattern of a measuring and analysing of innovation in research institutes in vehicle industry. This scale include 3 area: individual innovation, organizational innovation & nature and strength of innovation in current situation. Samples selected in 2 research institute NPD & IPCO in Iran Khodro, by accident. According to factor loading, identified latent factors. Reliability of explored models toward any factor of analysis of innovation, assessed by CFA. Results showed this reliability. Finally,7 conceptual models of relation between evident concept and latent factors and a general model explored and confirmed based on different index of comeliness.
  • Page 111
    Development of technological capability is one of the effective methods for promoting the firm competitive performance. Transfer of suitable technology help the firm to make a strong position in its industry faster than using in-house R&D. Successfulness of a firm based on technology transfer process can be measured with different scales such as measurement of firm competitive performance through technology transfer. This research has been accomplished with the aim of evaluation of technology transfer effect on competitive performance of Iranian Auto part makers with the structural equation model. Based on research findings, the technology transferred to the auto part makers involved in the project of producing TONDAR 90 (L90) has had directive effective on the filed of quality improvement and cost reduction of final product. In the other hand, in the process of technology transfer managers have concentrate on transfer of hardware and software of technology.
  • Page 125
    Rapid technological and economic growth over the last several decades has changed human lives and made modern society face complex decision making problems. These kinds of problems are characterized by incommensurate and conflicting criteria or objectives such as cost, reliability, performance, safety and productivity. Multi Criteria Decision Making is an approach that can be used to deal complex problems. Generally, preference information on alternatives and on attributes belongs to the DM's subjective judgments and DM's judgments are often uncertain and cannot be estimated by an exact numerical value. In this paper, to treat multi criteria decision making problems in uncertain condition a model based on grey theory-including grey relational analysis and grey numbers is proposed and also Shannon's entropy is used for weighting attributes. Finally proposed model was used to ranking holding and investment companies in Iran's stock exchange and evaluated its ability and usage.
  • Page 143
    Total Quality Management (TQM) is a solution that many organizations have chosen in order to remain in their business. Managers of these organizations need to be aware of the level of TQM in their organizations. Although TQM settlement can represent the place and level of organization in adoption of this approach, only its establishment as an organizational habit ensures the continuous and successful presence of this approach. Therefore, apart from TQM implementation extent, the level of TQM adoption as an organizational habit has more importance. In this study we have tried to represent a model measures the level of TQM adoption as an organizational tendency and culture. In this paper questionnaire was composed and distributed Sazehgostar Saipa suppliers and analyze the proposed model. (Saipa is one of the two biggest automotive producer companies in IRAN and Sazehgostar Saipa supplies for Saipa all of parts except motor and gearbox). With comparing the result of model in this chain and last information of this chain, model reliability was investigated and has been presented a new picture of this company.
  • Page 163
    The main purpose of this paper is prediction of TSE corporate financial bankruptcy using Artificial Neural Networks. The mean values of key ratios reported in past bankruptcy studies were selected for neural network inputs (Working capital to total assets, Net income to total assets, Total debt to total assets, Current assets to current liabilities, Quick assets to current liabilities). The neural network used in this paper is Multilayer Perceptron (MLP) that trained with back propagation algorithm, and contained three-layer feed forward neural network with 5,4,1 number of neurons in input, hidden and output layer respectively. The samples of this paper consist of bankrupt and non-bankrupt groups. Bankruptcy group was Manufacturing Corporations that were included Article 141 of Mercantile law within 1378-1385 and non-bankruptcy group selected by random sampling. The same set of data is analyzed using more traditional method of bankruptcy prediction, multivariate discriminate analysis. A comparison of the predictive abilities of both the neural network and the discriminate analysis method was presented. Also, prediction accuracy of neural network is presented by ROC curve. The results showed that there is significant difference between MDA and ANN, Also, according to the results, lower error type 1 has priority to error type 2.