فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سال هجدهم شماره 4 (پیاپی 75، مهر و آبان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/08/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمدحسن شیخها، نسرین قاسمی، حبیب الله ناظم، اعظم همایی، بی بی فاطمه حقیر سادات صفحه 330
    مقدمه
    توجه به تحقیقات علمی جهت پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر ضروری می باشد. مهمترین محل اثر مواد مخدر بر مغز است و گیرنده ی مو (mu) یکی از محل های اولیه عملکرد این مواد محسوب می شود. در این مقاله شیوع پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی (Single nucleotide polymorphism) ژن گیرنده مو در افراد معتاد با افراد غیر معتاد مقایسه شده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه ی مورد- شاهدی، پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی A118G در اگزون 1 گیرنده مو (mu) در 47 فرد معتاد(27 نفر به تریاک، 18 نفر به هروئین و 2 نفر به هر دو نوع ماده مخدر) مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد در شهرستان سیرجان و 30 فرد غیرمعتاد به وسیله استخراج DNA از نمونه خون محیطی و انجام آزمایشات ملکولی PCR-Arms بررسی شد.
    نتایج
    میزان شیوع پلی مورفیسم ((AA در گروه شاهد 7/66% و در گروه مورد 1/68% در حالیکه شیوع پلی مورفیسم (AG) در گروه شاهد 30% و گروه مورد7/27% بود. نهایتا آزمایشات میزان شیوع (GG) را درگروه شاهد3/3% و در گروه مورد 3/4% نشان دادند. مقایسات آماری عدم وجود رابطه معنادار بین دو متغیر را نشان داد.
    نتیجه گیری
    نتایج بیانگر آن است که رابطه ای بین ژنوتیپ AA، AG، GG گیرنده مو و اعتیاد به هروئین و تریاک در بیماران مورد مطالعه وجود ندارد. با توجه به آنکه ممکن است چند شکلی های قرار گرفته در مناطق دیگر بر پذیرش دارو اثر داشته باشند، لذا جهت بررسی بیشتر لازم است تمام اگزونهای ژن رسپتور مو بررسی ژنتیکی شود. در ضمن به نظر می رسد در منطقه مورد مطالعه عوامل دیگری مانند عوامل محیطی نیز می تواند بر اعتیاد تاثیر داشته باشد.
    کلیدواژگان: پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی، هروئین، مورفین، ژن گیرنده مو، معتاد
  • مرضیه قبه، راهبه شاکرحسینی، لیدا نوایی، داریوش میر ستاری، بهرام رشیدخانی، محمد فهمیده نوروزی صفحه 337
    مقدمه
    درمان های موجود در ریشه کنی باکتری هلیکوباکترپیلوری، درمان سه تایی است که دارای یک سری عوارض جانبی می باشد و دیگری درمان چهارتایی است. در این روش ها، هلیکوباکترپیلوری به راحتی در مقابل آنتی بیوتیک های مصرفی مقاوم می شود. این مطالعه با هدف تعیین اثرات مصرف سیر بر روی عفونت هلیکوباکترپیلوری انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه، به صورت یک کارآزمایی بالینی تصادفی شاهد دار به مدت هشت هفته بر روی بیماران سرپایی مبتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری انجام شد. گروه مورد روزانه 4 گرم پودر سیر و گروه شاهد روزانه دو کپسول دارونما مصرف کردند. در ابتدا و انتهای مطالعه، تست اوره ی تنفسی و آندوسکوپی فوقانی و خون گیری از بیماران جهت اندازه گیری شاخص های التهابی انجام شد.
    نتایج
    در ابتدای مطالعه، تست اوره ی تنفسی برای تمام بیماران شرکت کننده مثبت بود. در پایان این مطالعه، نتیجه حاصل ازتست اوره تنفسی در 87% بیماران گروه مورد و 73% بیماران گروه شاهد منفی گزارش شد که نشان دهنده ی میزان بیشتر ریشه کنی عفونت در گروه مصرف کننده پودر سیر بود.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاکی از آن است که توصیه به مصرف پودر سیر می تواند در کنار تجویز آنتی بیوتیک به کاهش عفونت و ریشه کنی بیشتر این باکتری کمک کند.
    کلیدواژگان: هلیکوباکترپیلوری، سیر، ضد باکتری ها
  • محسن آخوندی میبدی، محمدحسین عسکرزاده، نصرالله بشردوست، محمد کاظم امیربیگی صفحه 348
    مقدمه
    آلانین آمینوترانسفراز (ALT) یکی از آنزیم های مهم هپاتوسیتها است که افزایش آن، نشانه ای از نکروز و آسیب سلول کبدی است و در تشخیص بیماری های کبدی اهمیت زیادی دارد. اخیرا حدود پذیرفته شده قبلی(IU/dL/40) مورد شک قرار گرفته و با توجه به جنس، سن، قد و وزن، برای آن حدود طبیعی جدید تعریف می شود. هدف از انجام این مطالعه، تعیین میزان آلانین آمینوترانسفراز در پلاسمای افراد سالم شهر یزد و همچنین تعیین ارتباط آن با سن، جنس، قد، وزن، سطح قند خون ناشتا، تری گلیسرید و کلسترول بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی تعداد 565 نمونه که به صورت تصادفی با الگوی طبقه ای از مردم ساکن شهر یزد از مهرماه 87 تا خرداد ماه 88 انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. پس از 12 ساعت ناشتا، نمونه های خون وریدی هر فرد گرفته شد و سطح گلوکز، تری گلیسرید، کلسترول و آلانین آمینوترانسفراز پلاسما به روش آنزیمی با کیت(پارس آزمونPARS AZMON kit –Iran)، سنجیده شد.
    نتایج
    حدود 95% ALT درکل نمونهIU/dL 48 بود که در نمونه های سالم با BMI و کلسترول طبیعی IU/dL 6/35 برای مردان و برای زنان IU/dL 2/31 به دست آمد.
    نتیجه گیری
    در این بررسی، سطح ALT با سن، جنس، BMI، سطح FBS و کلسترول ارتباط داشت ولی با تری گلیسرید ارتباط معنی داری دیده نشد.
    کلیدواژگان: آلانین آمینوترانسفراز، حدود طبیعی، یزد
  • کیمیا تقوی، پریسا فرنیا، صابر انوشه، مهدیه بیات، مهدی کاظم پور، محمدرضا مسجدی، علی اکبر ولایتی صفحه 355
    مقدمه
    ارزیابی تولید سایتوکینها به ویژه سایتوکینهای اینترلوکین 10، اینترلوکین 12، اینترفرون گاما و α-TNF، ابزار مهمی در بررسی پاسخهای ایمنی در برابر محرک هایی نظیر عوامل بیماریزا می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی میزان تولید سایتوکین های فوق در بیماران مبتلا به عفونتهای مایکوباکتریومی اعم از توبرکلوزیس و غیرتوبرکلوزیس در مقایسه با کنترل سالم، به منظور یافتن ارتباط مقادیر آنها با بروز بیماری و گسترش آن می باشد.
    روش بررسی
    از 87 بیمار مبتلا به عفونت مایکوباکتریومی مراجعه کننده به مرکزتحقیقات مایکوباکتریولوژی، نمونه گیری خون انجام شد و بیماران بر اساس ابتلا به مایکوباکتریومها به دو گروه، شامل 60 بیمار مبتلا به عفونت مایکوباکتریوم توبرکلوزیس(بیمار) و 27 بیمار مبتلا به عفونت مایکوباکتریوم غیرتوبرکلوزیس (Mycobacteria Other Than Tuberculosis) MOTT تقسیم شدند، همچنین 86 فرد سالم به عنوان گروه کنترل انتخاب گردیدند. مقادیر سرمی سایتوکینها، به روش الایزا تعیین شد.
    نتایج
    در تحقیق حاضر، گروه کنترل شامل86 نفر، گروه بیمار شامل 60نفر و گروه MOTT شامل 27نفر، مورد بررسی قرار گرفتند. سطح 10-IL و IFN-γدر افراد مبتلا به عفونت مایکوباکتریوم توبرکلوزیس و مایکوباکتریوم غیر توبرکلوزیس به طور معنی داری بیشتر از کنترل سالم به دست آمد و اختلاف سطح سرمی α-TNF و 12-IL در افراد مبتلا به عفونت مایکوباکتریوم توبرکلوزیس و مایکوباکتریوم غیرتوبرکلوزیس نسبت به افراد کنترل سالم از نظر آماری معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه، تصور می شود افزایش مقادیر سطح سرمی اینترکولین-10 و اینترفرون گاما با پیشرفت بیماری مرتبط باشد و مقادیر سرمی اینترکولین-12 و α-TNF در بروز بیماری، تاثیر قابل توجهی نداشته باشد.
    کلیدواژگان: مایکوباکتریوم، اینترلوکین10، اینترلوکین12، اینترفرون گاما
  • مینا آصف زاده، فاطمه حاج منوچهری، الهه سجادی، سعید آصف زاده صفحه 361
    مقدمه
    تشخیص عفونت، تنها بر اساس کشت خون روش مناسبی نمی باشد، بلکه دانستن علائم بالینی نیز در تفسیر کشت خون لازم است. هدف از این مطالعه تعیین میزان آلودگی کشت خون و انواع مثبت کاذب و واقعی در بیماران بستری در بیمارستان بوعلی بود.
    روش بررسی
    این مطالعه مقطعی بر روی تمام بیمارانی که از 15/1/1387 تا 10/7/1387 در بخش فوریت ها و سایر بخشهای بیمارستان بوعلی سینا قزوین بستری شده بودند، انجام شد. بر حسب تشخیص پزشک معالج چنانچه بیمار نیاز به کشت خون داشت، حداقل 2 نوبت از 2 محل جداگانه مطابق دستورکار خون گیری شد. نحوه انجام کشت خون به این صورت بود که، از ورید براکیال، حدود 5 میلی لیتر خون، در 2نوبت و در فاصله زمانی حداقل 20 دقیقه، گرفته شد، سپس نمونه کشت خون سریعا به آزمایشگاه میکروب شناسی منتقل و از نظر وجود میکروب ها بررسی شد. داده ها با نرم افزار SPSSو آزمون مجذور کای تحلیل شدند.
    نتایج
    از 244 مورد کشت خون، 62 مورد(25%) مثبت کاذب، 31 مورد(12%) مثبت واقعی و سایر موارد منفی بودند. از موارد ارگانیسم های یافت شده در مثبت کاذب، به ترتیب سودوموناس و استافیلوکوک بیشتر بود. از موارد ارگانیسم های یافت شده در مثبت واقعی، به ترتیب اشرشیاکلی و استافیلوکوک کواگولاز مثبت بیش تر از سایر موارد بود. بیشترین نمونه کشت مثبت کاذب در بخش فوریت ها گزارش شد و تفاوت معنی داری بین ساعت کاری و کارکنان گیرنده ی کشت خون مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نیازبه ارتباطی تنگاتنگ بین آزمایشگاه میکروبیولوژی و بخش های بالینی ضروری است، تا از انجام کار اضافه بر روی موارد مثبت کاذب و در نتیجه صرف هزینه اضافی خودداری گردد. همچنین لزوم آموزش کارکنان آمسئول انجام کشت خون احساس می شود.
    کلیدواژگان: آلودگی کشت خون، کشت خون مثبت کاذب، کشت خون مثبت واقعی
  • محمد علی حسینپور فیضی، سید محمد امین موسوی، امیر حسین احمدی، علی موافقی صفحه 369
    مقدمه
    لوسمی یک بیماری بدخیم محسوب می شود که در آن پیشرفت بیماری در سطح سلول های CD34+، اثرات عمده ای در مقاومت به دارو و عود مجدد بیماری داشته و همزمان، پروتئین های مهار کننده ی آپوپتوز (IAPs) نظیر Survivin و نیز پروتئین P-Glycoprotein به عنوان محصول ژن مقاومت به دارو در این سلول ها سبب بروز مقاومت به آپوپتوز و در نهایت مقاومت به دارو و شیمی درمانی می شود. اخیرا گزارش شده است که آدنوزین ́5-تری فسفات (ATP) قادر به مهار رشد و القای آپوپتوز در چندین رده ی سلولی میلوئیدی می باشد که در این میان، رده ی سلولی K562 به عنوان مدلی برای لوسمی میلوئید مزمن (CML) دارای خصوصیات ویژه ای در بیان Survivin و سایر ژن های مرتیط با مقاومت دارویی می باشد. به همین منظور در مطالعه ی حاضر اثر ATP بر رده ی سلولی K562 و بیان ژن Survivin و واریانت های پیرایشی آن مورد مطالعه قرار گرفته است.
    روش بررسی
    رده ی سلولی K562 انسانی پس از کشت، تحت تاثیر ATP در غلظت و فواصل زمانی گوناگون قرار گرفت. اثرات ATP بر رشد و زیستایی سلول های K562 با استفاده از شمارش سلولی توسط هموسایتومتر و آزمون دفع رنگ تریپان بلو بررسی شد. برای بررسی آپوپتوز میکروسکوپ فلورسانت و آزمون قطعه قطعه شدن DNA استفاده شده بیان ژن Survivin و واریانت های پیرایشی آن با استفاده از تکنیک RT-PCR نیمه کمی مورد ارزیابی قرار گرفت.
    نتایج
    مطالعه ی حاضر نشان می دهد که ATP سبب مهار رشد وابسته به زمان و غلظت و القای آپوپتوز می شود. همچنین ATP سبب کاهش بیان ژن Survivin و واریانت ضد آپوپتوزی Sur-3B آن می گردد(05/0P<). سطح بیان دیگر واریانت های پیرایشی (ΔEx3، 2b، 2α و 3α) تغییر معناداری نشان نمی دهد.
    نتیجه گیری
    با توجه به اثر ATP در کاهش بیان Survivin و واریانت پیرایشی Sur-3B و القای آپوپتوز این ترکیب می تواند در کنار سایر ترکیبات دارویی برای کاهش مقاومت دارویی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: آپوپتوز، مقاومت دارویی، ATP، K562، لوسمی، Survivin
  • مهدی فصیحی رامندی، سمیه حق پرست صفحه 380
    مقدمه
    جهش G به A در ژن KCNJ11، زیرواحد سازنده منفذ کانال پتاسیمی حساس به ATP، باعث تبدیل اسیدآمینه گلوتامات(E) به لیزین در کدون شماره 23 می شود. این جانشینی موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود، اما نقش آن در بیماری های قلبی عروقی همچنان ناشناخته است. در این مطالعه فرضیه تاثیر این پلی مورفیسم در ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش بررسی
    در این مطالعه پلی مورفیسم E23K KCNJ11 با روش PCR-RFLP بر روی جامعه مورد پژوهش، شامل 73 بیمار و 55 شاهد سالم مورد بررسی قرار گرفت و پروفایل لیپیدی سرم و قند خون ناشتای این افراد اندازه گیری شد.
    نتایج
    در بین بیماران، فراوانی آلل A بیشتر(9/34% در مقابل 4/26%) و فراوانی آلل G کمتر(1/65% در برابر6/73%) از گروه شاهد بود. هیچ اختلاف معنی داری بین دو گروه از نظر فراوانی آلل ها وجود نداشت(05/0(P>، همچنین هیچ گونه اختلاف معنی داری بین دو گروه، از لحاظ فراوانی ژنوتیپ های GG (5/42% در مقابل 4/56%) وGA+AA (5/57 در برابر 6/43%) یافت نشد(05/0 (P>.
    نتیجه گیری
    پلی مورفیسم E23K در ژن Kcnj11 هیچ ارتباط معنی داری با خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی ندارد
    کلیدواژگان: بیماری قلبی عروقی، پلی مورفیسم، کانال پتاسیم
  • شهربانو کیهانیان، زهرا فتوکیان، مجید پویا، محمدمنصور ساروی، زرانگیس خان پور، فاطمه غفاری صفحه 389
    مقدمه
    سارکوئیدوز یک بیماری مزمن و چند سیستمی با علت ناشناخته است. تمامی ارگانهای بدن ممکن است مبتلا شوند. اما شایع ترین عضو درگیر ریه ها هستند و اسپلنومگالی در 20 درصد موارد دیده می شود. مطالعات نشان می دهد که در 90 درصد موارد، بیماری سارکوئیدوز همراه با درگیری ریوی می باشد. اما برخی از مطالعات جدید نشان دادند که در برخی از موارد نادر، درگیری ریوی دیده نمی شود. ما نیز یک مورد بیمار مبتلا به سارکوئیدوز با علائم اسپلنئومگالی و بدون درگیری ریوی را معرفی می کنیم.
    شرح حال: بیمار خانم52 ساله، متاهل و خانه دار جهت بررسی آنمی، کاهش وزن و سدیمان بالا به کلینیک هماتولوژی معرفی شد. بررسی های تشخیصی نشان داد که بیمار دچارآنمی نورموکروم ونورموسیتیک می باشد و سونوگرافی نیزاسپلنومگالی راگزارش کرد. با توجه به این نتایج، رتیکولوسیت پایین و ESR بالا با احتمال بدخیمی های هماتولوژیک، بیوپسی و آسپیراسیون مغز استخوان انجام گرفت که هیپرپلازی اریتروئید یا ائوزینوفیلی خفیف مشاهده شد. سپس بیمار تحت عمل جراحی اسپلنکتومی تشخیصی قرارگرفت که در گزارش پاتولوژی طحال و بیوپسی کبد، Granulomatous inflammation بدون نکروز کازئیفیه دیده شد و اثری از بدخیمی گزارش نشد. نتیجه و تشخیص نهایی، ضایعات گرانولوماتوز بدون نکروز کازئیفیه مطابق با سارکوئیدوز بود. پس از تشخیص، بیمار تحت درمان با پردنیزولون قرار گرفت. بعد از اسپلنکتومی و با شروع کورتون علائم بالینی بر طرف شد و وزن بیمار افزایش یافت. در حال حاضر بیش از یکسال از قطع استروئید می گذرد و بیمار بدون علامت بالینی است.
    بحث و نتیجه گیری
    سارکوئیدوز که یک بیماری نادر در ایران است، با توجه به تظاهرات بالینی گوناگون و مشکل بودن افتراق صحیح آن از بیماری های مختلف طحال و کبد، لازم است برای بیماران تست های تشخیصی مناسب درخواست شود تا با تشخیص سریع تر و شروع درمان مناسب به سلامت بیماران کمک شود.
    کلیدواژگان: سارکوئیدوزیس، اسپلنومگالی، ریه
  • جمشید آیت اللهی، محمد باقر اولیاء، سید مهدی سجادی صفحه 396
    هپاتیتC یک بیماری منتشر در تمام دنیا از جمله ایران می باشد و تخمین زده می شود 170 میلیون نفر در دنیا مبتلا به این بیماری می باشند که تقریبا 80% آنها مبتلا به نوع مزمن آن و سرانجام تعدادی از آنها مبتلا به فیبروز کبد، سیروز کبدی و کارسینوم هپاتوسلولار می شوند. بیمارانی که در فاز حاد بیماری علامت دار می شوند از علائم و نشانه های غیر اختصاصی شبیه سایر عفونت های ویروسی مانند احساس کسالت، خستگی، درد شکم و اسپلنو- هپاتومگالی خفیف و آرترالژی شاکی می باشند. این علائم معمولا برای 12-2 هفته باقی می ماند. اساس تشخیص عفونت هپاتیتC تعیین آنتی بادی ضد HCV بوسیله آزمایش الیزا ایمونواسی و تعیین HCV-RNA به روش RT-PCR می باشد. در حال حاضر این بیماری با تجویز Pegylated Interferon و ریباورین قابل درمان می باشد.
    کلیدواژگان: هپاتیتC - اینترفرون، ریباورین
|
  • M. Sheikhha, N. Ghasemi, H. Nazem, A. Homaei, F. Haghirossadat Page 330
    Introduction
    The importance of scientific research in prevention of drug addiction is obvious. The main site of drug action is the brain. Mu receptor is the first place of drug action. In this study, the rate of mu receptor gene single nucleotide polymorphism (SNP) was compared in addicts and non-addicts.
    Methods
    In this study AA, AG and AA polymorphism of mu receptor gene was investigated in 47 addicts and 30 non-addicts (controls). DNA was extracted by salting out method from peripheral blood and the PCR-Arms was performed.
    Results
    In control group, 66.7% had AA polymorphism while 68.1% of addict group showed this polymorphism. The AG polymorphism was 30% and 27.7% in control and addict groups, respectively. The GG polymorphism was 3.3% in control and 4.3% in addict group. There were no significant differences between the two groups.
    Discussion
    Our results indicated that there is no relationship between the mu receptor gene SNP and addiction. The other SNPs in this gene and other genes must be investigated. In addition, it seems that other factors such as environmental factors could play a role in addiction.
  • M. Ghobeh, R. Shaker Hosseini, L. Navai, D. Mir Sattari, B. Rashid Khani, M. Fahmideh Norouzi Page 337
    Introduction
    There are various ways to treat H.pylori infection, such as triple-therapy and quadruple therapy for two weeks. However, these treatments have some side effects and Helicobacter pylori easily become resistant to these antibiotics. Some studies have confirmed a relationship between consumption of garlic and reduction in Helicobacter pylori infection, whereas some others have rejected this relationship. Therefore, this present study was performed to determine the effects of garlic on Helicobacter pylori infection.
    Methods
    This trial was performed in a randomized, case-controlled design on outpatients diagnosed with Helicobacter pylori infection. The patients in the case group took four grams of garlic powder daily (two tablets each containing two grams of garlic powder) whereas the patients in the control group took two placebo tablets (each containing two grams of white flour). In order to confirm the presence of Helicobacter pylori infection, urea breath test was taken, and in order to examine the presence of inflammation and/or ulcer in stomach, esophagus and duodenum, upper endoscopy was performed at the beginning and the end of the study.
    Results
    At the beginning of this study, all the patients had positive urea breath test. At the end of this study, the results of urea breat*- test showed that Helicobacter pylori infection was negative in 87% of the case group and 73% of control group showing eradication of Helicobacter pylori infection. However, this difference was not significant statistically when compared to the control group (P= 0.36).
    Conclusion
    These findings suggest that taking garlic powder along with prescribed antibiotics can help in reducing Helicobacter pylori infection.
  • M. Akhondi-Meybodi, M. Askarzadeh, N. Bashardoost, M. Amir-Baygi Page 348
    Introduction
    Alanine aminotransferase (ALT) is the most useful laboratory marker of hepatic necroinflammation that is used for diagnosis of liver diseases. Based on recent data, the investigators suggested a new upper limit of normal, which was based on patient's sex and BMI criteria. This prospective study was done to determine the normal range of serum alanine aminotransferase (ALT) in healthy normal population of Yazd from October 2008 to June 2009.
    Methods
    In this study, 565 randomly selected apparently healthy people without any defined diseases were selected. Cases who had any history of hepatic diseases, history of hepatotoxic drugs or alcohol were excluded. Patients positive for HBsAg or HCV were also excluded. ALT measurements were performed by the the same laboratory method using Pars Azmon kit made in Iran. Healthy ranges for ALT levels were computed. Univariate and multivariate analyses were performed to evaluate associations between clinical factors and ALT levels.
    Results
    The 95Th percentile of ALT was 35.6 I.U for males and 31.2 IU for females and the mean ALT was 23.03±9.93 IU/dL. In this study, ALT levels were related to gender, age, BMI, FBS and cholesterol, but there was no relation with triglyceride levels. (Age, r=-0.100, BMI. r=0.13 FBS r=0.119, cholesterol r=0.142.)
    Conclusion
    The 95Th percentile of ALT was, 35.6 IU/dL for males and 31.2 IU/dL for females. Serum ALT is related to gender, BMI, FBS, cholesterol but is not related to triglyceride levels. ALT is inversely related to age.
  • K. Taghavi, P. Farnia, S. Anooshe, M. Bayat, M. Kazempoor, M. Masjedi, A. Velayati Page 355
    Introduction
    Determination of produced cytokines, especially interleukin 10, interleukin 12, interferon gamma and TNF-α is an important tool in the review of safety responses against inducers such as illnesses. The purpose of this study was to investigate the immune system status in patients with mycobacterium infections such as tuberculosis and non-tuberculosis as compared to healthy controls and find the relationship of these values with the diseases and their distribution.
    Methods
    Blood sampling was performed on 87 infected patients with mycobacterium infection referring to the Mycobacteriology Research Center. Patients were divided into two groups of nontuberculosis mycobacterium (MOTT) (27 patients) and tuberculosis mycobacterium (60 patients). Also, 86 healthy controls were selected. Cytokines serum values were determined by ELISA test.
    Results
    In this study, the control group included 86 people, the tuberculosis mycobacterium group included 60 people and the MOTT group included 27 people. IL-10and IFN-γ levels were significantly more in infected people with mycobacterium tuberculosis and mycobacterium nontuberculosis infection as compared to the healthy controls, whereas the difference in serum TNF-α and IL-12 levels was not statistically significant.
    Conclusion
    According to the results obtained in this study, increased serum values of IL-10 and interferon gamma are related with disease progression, while IL-12 and α-TNF serum values are not affected significantly in disease.
  • M. Asefzade, F. Manuchehri, E. Sajadi, S. Asefzade Page 361
    Introduction
    Diagnosis of infection based on blood culture alone is not a suitable method, but it is important to understand the clinical diagnosis for interpreting blood cultures. The goal of this study was to determine blood culture contamination and the type of microorganisms in false and real positive cases in patients admitted at Avicenna Hospital.
    Methods
    This cross sectional study was done on all patients in the emergency and internal medicine departments from April, 2008 to October, 2008 and blood for blood culture was obtained (in response to clinicians order) at least 2 times from two separate sites.
    Results
    From 244 cases of blood culture, 62 cases (25%) were false positive, 31 cases (12%) were true positive and other cases are negative. Pseudomonas was the commonest organism in false positive cases followed by staphylococcus.
    Conclusion
    There is a need for a close relationship between microbiology laboratory and clinical departments in order to avoid additional costs and also, cross- training for blood cultures.
  • M. Hosseinpour Feizi, M. Moosavi, A. Ahmadi, A. Movafeghi Page 369
    Introduction
    Leukemia is a heterogeneous malignant disease in which progression at the level of CD34+ cells has a major impact in drug resistance and relapse. The multi-drug resistance gene product, P-glycoprotein is an inhibitor of apoptosis proteins (IAPs), such as Survivin that are expressed simultaneously with several putative drug resistance parameters in CD34+ leukemia cells. In fact, IAPs over-expression and their anti-apoptotic splice variants are associated with CD34 positivity, poor response to chemotherapy and reduced overall survival in leukemic patients. Recently, adenosine 5ʹ-triphosphate (ATP) has been reported to inhibit proliferation and induce apoptosis in several human cell lines. The K562 CD34+ human myeloid leukemia cell line has the unique feature of expressing significant functional IAPs and other drug-resistance genes. Thus, the efficacy of ATP in overcoming the resistance and expression profile of Survivin and its splice variants were examined in K562 cells in the present study.
    Methods
    K562 cell were cultured and treated several times with different concentrations of ATP. Apoptosis was studied by fluorescent microscopy(Ao/EtBr double staining) and DNA fragmentation assay. The expression level of Survivin and its splice variants was studied by semiquantative RT-PCR method.
    Results
    The results showed that over-expression of Survivin and its anti-apoptotic splice variant, 3b splice variant were decreased after treatment by ATP in a time- and dose-dependent manner. The expression levels of other splice variants (ΔEx3, 2b, 2α and 3α) did not show significant difference between the control and the treated cells.
    Conclusion
    The results showed that ATP attenuated expression of Survivin and its anti-apoptotic splice variant, meaning that this nucleotide can facilitate apoptosis in drug-resistant leukemia cells. In addition, combination of ATP with standard chemotherapies may be utilized for inhibition of drug-resistance in leukemia cells.
  • M. Fasihi Ramandi, S. Haqparast Page 380
    Introduction
    The G to A mutation in KCNJ11; the ATP-sensitive potassium channel subunit, results in glutamate (E) to lysine (K) substitution at codon 23, and the A allele is shown to have a relationship with type II diabetes in our previous study. Their role in coronary heart disease (CHD) is not exactly obvious. We hypothesized that the polymorphism would be associated with increased susceptibility to CHD.
    Methods
    The E23K gene polymorphism of KCNJ11 gene was analyzed by PCR-restriction fragment length polymorphism (PCR-RFLP) methods in 55 controls and 73CHD patients. Serum lipids and Fasting Blood Sugar concentrations were measured in all subjects.
    Results
    Among the CHD patients, the frequency of the A allele was higher (34.9% vs. 26.4%, P<0.05) and the frequency of the G allele was lower (65.1% vs. 73.6%, P>0.05) than among controls. No significant differences were found in allele frequencies between CHD and controls (P>0.05). Also, there were no significant differences in GG and combined (GA+AA) genotypes frequencies (42.5% vs. 56.4%, and 57.5% vs. 43.6%, P>0.05).
    Conclusion
    The E23K gene polymorphism in KCNJ11 gene has no association with the high susceptibility to CHD.
  • S. Keihanian, Z. Fotoukian, M. Pouya, M. Saravi, Z. Khan Pour, F. Ghaffari Page 389
    Sarcoidosis is a multisystem chronic disorder of unknown etiology that affects all of the organs, but the most commonly involved organs are the lungs. Pulmonary involvement is reported in 90% of patients and splenomegaly is reported in 20% of cases. In this study, we report one patient with sarcoidosis and splenomegaly without pulmonary involvement. Patient was a 52 years old, married housewife who referred to the hematology clinic with complaints of anemia, weight loss and high sedimentation. Results revealed minor normochromic normocytic anemia and splenomegaly. Because of low reticulocyte count and high ESR, biopsy and bone marrow aspiration was done to exclude malignancies and results showed erythroid hyperplasia and minor eosinophilia. Diagnostic splenectomy was also done and pathology reports of liver& spleen biopsy showed granulomatous inflammation and the presence of noncaseating granulomas in the involved organs. Final diagnosis was “Granulomatous inflammation” and the presence of noncaseating granulomas due to sarcoidosis. Patient was treated with prednisone. After splenectomy and onset of treatment, clinical presentation improved and patient gained weight. After one year of treatment and follow up, patient had no apparent clinical problem and treatment was stopped.
    Conclusion
    Sarcoidosis is a rare disorder in Iran and difficult to differentiate from other liver & spleen disorders. It is necessary that proper diagnostic tests should be done for all patients so as to diagnose and treat sarcoidosis patients on time and prevent complications.