فهرست مطالب

مطالعات مدیریت گردشگری - پیاپی 9 (تابستان 1384)

نشریه مطالعات مدیریت گردشگری
پیاپی 9 (تابستان 1384)

  • 154 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1387/09/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • کامران فیضی، آلفرد سرکیسیان صفحه 1
    در این مقاله، ابتدا جایگاه و برخی از استراتژی های تحقیق کیفی همراه با ویژگی های یک محقق کیفی بررسی می شوند. نحوه ارزیابی معیارهای کیفیت تحقیقی، از موضوعات بحث برانگیز در حوزه تحقیق کیفی است. از این رو، در ادامه دیدگاه های موجود و معیارهای ارزیابی کیفیت در تحقیق کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. کاربران روش های کیفی با آگاهی از معیارهای ارزیابی کیفیت تحقیق کیفی، در دفاع از یافته های خود می توانند بهتر عمل کنند و با استناد به استراتژی های بهبود کیفیت ارائه شده، فرایند تحقیقی خود را برای تحقق یافته های معتبرتر، تنظیم نمایند.
    کلیدواژگان: تحقیق کیفی، کیفیت تحقیق، روایی، پایایی، معیار کیفیت
  • علی زنگی آبادی، فرحناز ابوالحسنی صفحه 25
    گردشگران، به جایی سفر می کنند که از اعتماد، اطمینان و امنیت کافی برخوردار بوده، برای آنان یا ناشناخته و یا از جاذبه های فراوانی برخوردار باشد، در این شرایط، ارائه خدمات، تاسیسات و تجهیرات مناسب در افزایش انگیزه سفر آنها موثر است. گسترش خدمات رفاهی، زیربنایی و تامین محل اقامت مناسب و ارزان در افزایش تعداد گردشگران و رونق گردشگری، نقش به سزایی دارد. جهت دستیابی به توسعه پایدار گردشگری در شهر اصفهان شناخت نقاط ضعف و قوت، کمبودها و توان ها در برنامه ریزی موجب ارائه برنامه ها و طرح های غنی تر می گردد. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان توسعه مراکز اقامتی، برای تعیین جایگاه هر کدام از این واحدها در مقایسه با سایر مراکز اقامتی و ارائه برنامه هایی جهت ارتقاء کمی و کیفی مراکز مورد بررسی در این شهر می باشد. شاخص ها و متغیرهای گوناگونی در تعیین توسعه گردشگری دخالت دارند. بنا به ماهیت تحلیلی پژوهشی حاضر، از نرم افزار SPSS و ARC/GIS، جهت محاسبه شاخص توسعه گردشگری (TDI) به عنوان معیار ترکیبی توسعه مراکز اقامتی استفاده شده و ضمن تولید نقشه های مورد نظر به مقایسه توام این مراکز از نظر متغیرهای متعدد، پرداخته شده است. بر اساس نتیجه حاصل از این پژوهشی مراکز اقامتی (هتلی ها و مهمان پذیرها) شهر اصفهان در چهار سطح، رتبه بندی شده اند. از مجموعه 35 هتل، تعداد 3 هتل با 6/8%، 8 هتل با 9/22٪، 9 هتل با 7/45 ٪ و تعداد 15 هتل با 22/9٪ و از 30 مهمانپذیر فعالی در شهر اصفهان سطح یک با 7/26٪، سطح دو با3/23٪، سطح سه با 30٪ و سطح چهار با ٪20، شاخص توسعه گردشگری مراکز اقامتی شهر اصفهان در چهار سطح رتبه بندی شده است.
    کلیدواژگان: تحلیل فضایی، سطح بندی، شاخص توسعه گردشگری، شهر اصفهان، مراکز اقامتی
  • مهدی قرخلو، نرگس احمدی فرد، ابراهیم جهانگیری صفحه 43
    استان گلستان در مناطق شمالی کشور واقع شده است. این استان مهد تمدن طبری شناخته می شود که طی کشفیات صورت گرفته در سالهای گذشته آثار بسیاری از مجموعه های تاریخی و باستانی استان بدست آمده است که بعنوان گنجینه های تاریخی و فرهنگی کشور شناخته می شوند. لذا آشنا ساختن مردم با چنین میراث های فرهنگی - هنری افتخارات و تمدن گذشته و تقویت حس وطن پرستی و غرور ملی از طریق ایجاد موزه امکان پذیر می باشد. با توجه به اینکه موزه یکی از زیر ساختهای گردشگری لازمه توسعه آن به حساب می آید لازم به نظر میرسد برای نیل به سیاست های توسعه گردشگری و افزایش درآمدهای ناشی از توریسم در مقایس ملی و منطقه ای نسبت به تاسیس و احداث و توسعه موزه ها همت گماشت. با این اوصاف یکی از مهمترین این عوامل، فاکتور مکانیابی و نحوه جایگزینی آن در سطح شهر و منطقه و نحوه تعامل و ارتباط مجموعه با کاربری های شهری در مقیاس میانی و کلان منطقه و کشور می باشد. بنابراین در مقاله حاضر مطالعاتی مدون و سیستماتیک در سطح منطقه و سپس شهر منتخب براساس اصول شهرسازی و برنامه ریزی شهری از یک طرف و نیازها و ملزومات مجموعه موزه از طرفی دیگر صورت گرفته است تا بدین طریق مکانی مناسب جهت اختصاصی به ساخت موزه بدست آید.
    کلیدواژگان: مکان یابی، موزه منطقه ای، استان گلستان، توریسم، میراث فرهنگی هنری
  • حمید ضرغام، مسلم شجاعی صفحه 73
    گردشگری داخلی بخش مهمی از مسافرت های ساکنان یک کشور را شامل می گردد که دارای پیامدهای مثبت و منفی فراوان اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی است. جهت شناسایی این پیامدها مطالعه رفتار گردشگران در مقصد از اهمیت خاصی برخوردار است تا با مد نظر قرار دادن دیدگاه های گردشگران، به تقویت نقاط قوت و برطرف نمودن نقاط ضعف امیدوار بود زیرا واکاوی دقیق رفتار و انگیزه های گردشگران قابلیت طراحی پیشنهادات و راه کارهای قابل اجرا را افزایش می دهد و متناسب با واقعیت های موجود به تصمیم گیری مدیران کمک می نماید. مقاله زیر برگرفته از کاری پژوهشی است که با توزیع 100 پرسشنامه در سه نقطه از محور هراز در نوروز 86 اجرا گردیده است. با در نظر گرفتن اطلاعات بدست آمده در مقاله سعی گردیده است پروفایل مناسبی از گردشگران نوروزی استان طراحی گردد.
    کلیدواژگان: گردشگری، گردشگری داخلی، تعطیلات نوروزی، استان مازندران
  • مهدی کاظمی، علی نیک نفس، مهدیه احمد عمویی صفحه 91
    صنعت گردشگری به عنوان یکی از عرصه های فعالیت بشری توانسته است با استفاده روزافزون از فناوری اطلاعات در عرضه خدمات به پیشرفت های قابل توجهی نایل آید. در این مقاله مدلی مفهومی ارایه شده است که نشان می دهد چگونه می توان از سیستم های تصمیم یار در بخش اسکان صنعت گردشگری، جهت ارایه خدمات بهتر به گردشگران استفاده نمود. این سیستم، در واقع زیر سیستمی از یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری است که از بخش هایی همچون پایگاه مدیریت مدل، پایگاه مدیریت داده و رابط – کاربر تشکیل شده است. با بکارگیری چنین سیستمی کاربر می تواند براحتی شرایط خود را از طریق رابط - کاربر به سیستم منتقل کند و سیستم با استفاده از مدل، از بین گزینه های موجود در پایگاه داده های خود، با توجه به شرایط کاربر مناسب ترین گزینه ها که رضایت و مطلوبیت بیشتری را برای او فراهم می نماید به وی، پیشنهاد کند. سپس گردشگر می تواند از میان گزینه های پیشنهاد شده، موردی را که بیشتر برایش جذاب بوده، انتخاب نماید و به راحتی امکان دسترسی به مشخصات کامل و ذخیره جا در اقامتگاه مطلوب خود را خواهد داشت.
    چکیده [English]
    کلیدواژگان: سیستم پشتیبان تصمیم، سیستم توصیه گر، صنعت گردشگری، اسکان
  • کمال امیدوار صفحه 117
    توریسم و اکوتوریسم عامل مهمی برای تقویت فرهنگها و شناخت ملتهاست. توسعه این صنعت موجب پیشرفت و تحول اقتصادی - اجتماعی و افزایش اشتغال خواهد شد. جاذبه های توریستی و اکوتوریستی مهمترین رکن برنامه ریزی در این زمینه است. این تحقیق کوشش دارد تا جاذبه های اکوتوریستی در استان یزد را بررسی کرده و توان های بالقوه موجود در این زمینه را معرفی نماید. روش این تحقیقی به صورت کار میدانی است، همچنین از مطالعاتی که در استان در این زمینه صورت گرفته نیز استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که شرایط اقلیمی حاکم بر استان یزد، موجب شده تا غالب عرصه های آن را اراضی برهنه و بدون پوشش گیاهی تشکیل دهد. ناهمواری های این استان ریشه در تاریخ کهن زمین شناسی ایران و جهان دارد. قدیمی ترین سازندهای زمین شناسی جهان (پره کامبرین) تا جدیدترین آنها (هولوسن) در فاصله ای کمتر از 100 کیلومتر در این استان دیده می شوند. در کمتر منطقه ای از جهان می توان چنین جاذبه های بسیار متنوع اکو توریستی از قبیلی بیابان ها، کویرهای شور، تپه های ماسه ای، قناتها، سیرک های یخچالی، چشمه ها و غارهای آهکی و کلوت ها را در فاصله کمی از یکدیگر مشاهده کرد. بنابراین این استان با داشتن چنین جاذبه هایی می تواند جایگاه ویژه ای در صنعت اکوتوریسم (طبیعت گردی) کشور داشته باشد و توسعه این صنعت موجب پیشرفت و تحول اقتصادی - اجتماعی و افزایش اشتغال در آن خواهد شد.
    کلیدواژگان: اکوتوریسم، جاذبه های اکوتوریستی، استان یزد، بیابان، تپه ماسه ای
  • محمدعلی زکی صفحه 141
  • مرضیه عبداللهی صفحه 145
  • چکیده مقالات به زبان انگلیسی
    صفحه 1
|
  • Kamran Feizi, Alfered Sarkisian Page 1
    This paper attempts to clarify the domain of qualitative research. To this end, the paper delineates the paradigmatic underpinning of qualitative and quantitative research, explores the characteristics of the qualitative researcher and introduces some of the strategies of qualitative research. Quality in qualitative research has been the subject of considerable debate and there are differing views on the issue. This paper reviews two broad perspectives to quality in qualitative research and their respective quality criteria.
    Keywords: qualitative research, Quality in qualitative research, Validity, Reliability
  • Ali Zangi Abadi, Farah Naaz Abolhasani Page 25
    Tourists choose a destination which is safe and secure and unknown to them or has a lot of attractions, hence the importance of providing suitable services and facilities. Developing welfare services, infrastructures and cheap accommodations result in the growth of tourism industry and an increase in tourist's arrivals. Recognizing the strengths and. .
  • Mehdi Ghorokhlu, Narges Ahmadi Fard, Rnrahim Gahangiri Page 43
    Golestan Province is located in the north of Iran. This province is cradle of Tabari civilization. Through discoveries in previous years, a lot of historical and archeological items have been obtained, which are now known as historical and archelogical wealth of Iran. Making people familiar with such cultural and artistic honors and civilization of our fathers and encouraging national pride and patriotism are possible through establishment of museums. Since museums are one of the tourism infrastructures and vital for the development of such industry, it is required to establish museums for implementing tourism development policies and increasing tourism- related incomes in national and regional.
  • Hamid Zargham, Moslem Shojaee Page 73
    Domestic tourism, with so many negative and positive social, cultural, economic and environmental impacts, is important part of internal travels. Studying tourist's attitudes, motivations and behaviors in destinations is very significant in identifying these impacts and contributes greatly to enhancing the strengths and removing the weaknesses. It also enables the managers to come up with applicable solutions and helps them in decision making. The findings of this article are extracted from 100 questionnaires filled in 3 different locations on Haraz Road on March 2007. This paper tries to outline a profile of the tourists in Mazandaran Province in light of the gathered data.
    Keywords: Tourism, domestic tourism, Nouroz holiday, Mazandaran province
  • Mehdi Kazemi, Ali Akbar Nik Nafas, Mahdieh Ahmad Amui Page 91
    Tourism industry is one of the human activities that has benefited greatly from Information Technology. This paper presents a conceptual model for accommodation in tourism industry. This model shows how recommendation system improves tourism services. This system is a subsystem of Decision Support Systems and includes various elements such as management model base, data model base and user interface. This system receives the tourist's conditions and preferences from user interface and proposes a range of choices to them. So tourists can select the best choice among the proposed choices in respect to his or her preferences and reserve an accommodation.
    Keywords: Decision Support System, Recommendation System, Tourism Industry, accommodation
  • Kamal Omidvar Page 117
    Tourism and ecotourism are important in the growth of cultures and recognition of nations. Its development will contribute to a country's progress and economic and social transformation and job creation. Tourism and ecotourism attractions are the most important bases in planning. This research attempts to consider ecotourism attractions in Yazd province and to introduce available potentials in this field. Therefore, location and relocation of a museum within a city or a region and its interaction and relationship with urban applicabilities m the region and country are of utmost importance. This paper is a systematic and comprehensive study at the level of region, and then, the city chosen. The study is based on urbanization panning and principles on one hand and museum requirements on the other hand. The final aim is to locate an appropriate place for constructing the regional museum.
    Keywords: Location, Regional Museum, Province of Golestan, Tourism, Cultural, artistic heritage