فهرست مطالب

Journal of Kermanshah University of Medical Sciences
Volume:15 Issue: 1, 2011

  • تاریخ انتشار: 1390/02/06
  • تعداد عناوین: 12
|
  • گلبرگ قیاسی، علی پورمتعبد، غلامرضا بهرامی، سید ارشاد ندایی، امیر فرشچی صفحه 1
    زمینه
    دیابت قندی یکی از مهم ترین بیماری ها در جهان است. انسولین و گیرنده های آن در نواحی خاصی از سیستم اعصاب مرکزی یافت شده که عملکرد آن در هر ناحیه اختصاصی بوده و متفاوت از اثر مستقیم آن در تنظیم گلوکز محیطی است. توزیع انسولین و گیرنده های آن در هیپوکامپ و قشر مخ، مرتبط با اعمال شناختی است. مطالعات قبلی در مورد اثر انسولین بر حافظه، نتایج متناقضی در بر داشته است.
    روش ها
    هفتاد سر موش صحرایی نر نژاد NMRI (300-250 گرم) به طور تصادفی به گروه های کنترل، دیابتی، سالین-سالین، سالین-انسولین (12 یا 18 یا 24 میلی واحد) و دیابتی-انسولین (12 یا 18 یا 24 میلی واحد) تقسیم شدند. القا دیابت با تجویز استرپتوزوتوسین (mg/kg، ip 65) انجام شد. سالین یا انسولین (1 میکرولیتر) به صورت دوطرفه در ناحیه CA1 هیپوکامپ تجویز می شد. سی دقیقه پس از تجویز، آزمون ماز آبی موریس انجام می شد.
    یافته ها
    انسو لین اثر وابسته به دوز داشت. یادگیری و حافظه فضایی توسط دیابت، تخریب و با انسولین بهبود یافت. زمان لازم برای یافتن سکوی پنهان و مسافت طی شده برای رسیدن به آن در حیوانات تحت درمان با انسولین، کم تر از گروه های کنترل و دیابتی بود.
    کلیدواژگان: انسولین، دیابت، یادگیری و حافظه فضایی، ماز آبی موریس، موش صحرایی
  • مهدی توکلی، فرید بحرپیما صفحه 13
    زمینه
    استئوآرتریت زانو یکی از معمول ترین بیماری های محدودکننده انسان است. یکی از روش های درمان این بیماری، موبیلیزاسیون مفصلی است. در این مطالعه تاثیر موبیلیزاسیون درجه یک بر عملکرد فیزیکی بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو بررسی شد.
    روش ها
    مطالعه حاضراز نوع کارآزمایی بالینی یک سوکور بود. 30 بیمار با تشخیص استئوآرتریت زانو درجه 2 یا 3، که سایر شرایط ورود به مطالعه را داشتند به طور تصادفی به 3 گروه تقسیم شدند. گروه اول تحت درمان موبیلیزاسیون + تمرین درمانی، گروه دوم تمرین درمانی و گروه سوم تحت موبیلیزاسیون قرار گرفتند. اولتراسوند با شدت زیر W/Cm22/0، به مدت 3 دقیقه به عنوان فریب دهنده برای همه گروه ها استفاده شد. مدت درمان، 10 جلسه در 3 هفته بود. ابزار ارزیابی بهبود عملکرد فیزیکی در این مطالعه، پرسشنامه WOMAC (نوعLikert) بود. ارزیابی قبل و بعد از درمان و حدود یک هفته بعد از درمان انجام شد.
    یافته ها
    تغییرات عملکرد فیزیکی در مرحله بعد از درمان نسبت به قبل از آن و در جلسه پیگیری نسبت به قبل از درمان، اختلاف معناداری را بین گروه ها نشان نداد (05/0P>). عملکرد فیزیکی در قبل و بعد از درمان در هر سه گروه تغییر معناداری را نشان داد.
    کلیدواژگان: موبیلیزاسیون، استئوآرتریت زانو، عملکرد فیزیکی، تمرین درمانی
  • پریسا گلفام، علی کرباس فروشان، علی اصغر کشازرع، محمود فخری صفحه 18
    زمینه
    یکی از شیوه های ایجاد بی دردی در زایمان، بی حسی اسپاینال است. کیفیت و دوام این بی دردی و توجه به عوارض آن مهم است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر افزودن اپی نفرین به سوفنتائیل و بوپیواکائین در بی حسی اسپاینال حین زایمان بی درد انجام شده است.
    روش ها
    این پژوهش به صورت نیمه تجربی بر روی 90 نفر خانم حامله با گراوید II و III در دو گروه 45 نفره که به صورت نمونه گیری دردسترس به مراکز آموزشی درمانی معتضدی و امام رضا (ع) کرمانشاه مراجعه کرده بودند انجام شد. گروه مورد با استفاده از سوفنتانیل، بوپیواکائین و اپی نفرین و گروه کنترل با استفاده از سوفتانیل و بوپیواکائین تحت بی حسی اسپاینال قرار گرفتند. اطلاعات پیرامون حس درد، میزان حرکت، طول مدت بی دردی و عوارضی مانند تغییر ضربان قلب جنین، حالت تهوع و استفراغ و تغییرات فشار خون توسط چک لیستی مبتنی بر متغیرهای موردنظر جمع آوری و با استفاده از آزمون های کای دو و t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین طول دوره بی دردی به طور معناداری در گروه مورد بیشتر بود.
    کلیدواژگان: اپی نفرین، سوفنتانیل، بوپیواکائین، بی دردی، بی حسی اسپاینال، زایمان طبیعی
  • مهدی حسن پور، سیدعلی حسینی، شهرام ابوطالب، مهدی رهگذر، زهره سرفراز صفحه 24
    زمینه
    فعالیت های دوطرفه یکی از روش هایی است که در توانبخشی بیماران سکته مغزی استفاده می شود. با این وجود اختلاف نظرهای فراوانی در رابطه با میزان کارایی آن وجود دارد. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر فعالیت های دوطرفه بر میزان عملکرد اندام فوقانی سمت مبتلا در بیماران سکته مغزی بود.
    روش ها
    در مطالعه تجربی حاضر، 21 بیمار به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مورد و کنترل تقسیم شدند. در طول 8 هفته مطالعه، کلیه بیماران تحت درمان های مشابه توانبخشی قرار گرفتند. گروه مورد علاوه بر این درمان ها، تمرینات دوطرفه را نیز انجام می دادند. عملکرد اندام فوقانی در زمان شروع مطالعه و پایان هفته هشتم توسط آزمون های فوگل-میر و ولف ارزیابی گردید. برای تحلیل داده ها از آزمون های آماری کای دو، تی زوجی و مستقل استفاده شد.
    یافته ها
    آزمون های آماری افزایش معنادار نمره زمان عملکرد (023/0=P) و نمره عملکرد حسی حرکتی (002/0=P) را قبل و بعد از درمان، در گروه مورد نشان داد اما این افزایش در مقایسه با گروه کنترل معنادار نبود. همچنین در طول دوره مطالعه، تغییر معناداری در نمرات عملکرد حرکتی در هیچ یک از گروه ها مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    انجام فعالیت های دوطرفه می تواند باعث بهبود عملکرد اندام فوقانی شود. با توجه به کم بودن حجم نمونه ها و زیاد بودن مدت زمان سپری شده بعد از سکته مغزی، انجام مطالعاتی با حجم نمونه بیشتر پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: فعالیت های دو طرفه، عملکرد اندام فوقانی، سکته مغزی
  • علی گرگین کرجی، فیروزه عبدی، منصور رضایی صفحه 31
    زمینه
    رزبنگال یک تست شایع در تشخیص سرولوژیک تب مالت است. هدف از این مطالعه بررسی میزان توافق شکل اصلاح شده این تست با رزبنگال معمولی و تست رایت سریع در تشخیص نمونه های مثبت از نظر آنتی بادی بود.
    روش ها
    در یک مطالعه مقطعی، تعداد 941 نمونه سرم مراجعه کنندگان به آزمایشگاه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، به صورت نمونه گیری در دسترس، با سه تست رزبنگال، رزبنگال اصلاح شده و رایت سریع مورد بررسی قرار گرفت. نمونه های مثبت شده با هر یک از این سه تست، به روش رایت لوله ای تایید و تیتر آن تعیین گردید.
    یافته ها
    تعداد نمونه هایی که با تست رزبنگال اصلاح شده مثبت شدند بیش از دو برابر نمونه های مثبت شده با رزبنگال بود.
    کلیدواژگان: رزبنگال، رزبنگال اصلاح شده، رایت سریع
  • مهسا خدایاریان، حسن ناوی پور، علی اکبر واعظی، زهره ونکی صفحه 40
    زمینه
    مدیران پرستاری با به کارگیری مهارت های رهبری در محیط های کاری می توانند سطح صلاحیت بالینی پرستاران را به عنوان عنصر اصلی در ارایه مراقبت های پرستاری ارتقاء دهند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه بهسازی مدیریت پرستاری بر صلاحیت بالینی پرستاران مراقبت ویژه قلبی انجام شد.
    روش ها
    پژوهش به صورت نیمه تجربی در دو بیمارستان آموزشی شهر یزد که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. نمونه ها شامل 25 پرستار در دو واحد مراقبت های ویژه قلبی در بیمارستان کنترل و 25 پرستار در دو واحد مراقبت های ویژه قلبی در بیمارستان آزمون، به صورت دردسترس انتخاب شدند. دو گروه با یکدیگر کاملا همسان بودند. صلاحیت بالینی پرستاران توسط ابزارهای صلاحیت سنجی در دو بعد مراقبت و مدیریت مراقبت در دو موقعیت خودارزیابی و ارزیابی سرپرستار در دو بیمارستان سنجیده شد. سپس مداخله در 4 مرحله بهسازی پرستاران، بهسازی مدیریتی سرپرستاران، دوره سازگاری و دوره نظارتی در گروه آزمون اجرا شد و دوباره صلاحیت بالینی پرستاران دو گروه در پایان مرحله مداخله سنجیده شد.
    یافته ها
    بیش از 80 درصد پرستاران هر دو گروه در مرحله قبل از مداخله، سطح صلاحیت متوسط داشتند و بر اساس مدل صلاحیت بنر کارآمد یا مجرب بودند. صلاحیت بالینی بعد از مداخله در گروه آزمون به سطح زیاد (100-80%) ارتقاء یافت و در گروه شاهد تغییری نکرد.
    کلیدواژگان: بهسازی، مدیریت، مدیران پرستاری، صلاحیت بالینی، مراقبت ویژه قلبی
  • پرویز مهاجری، بابک ایزدی، ناهید نقشی صفحه 51
    زمینه
    اشرشیاکلای به عنوان مهم ترین عامل بروز عفونت های مجرای ادراری در اکثر مناطق مورد توجه است. افزایش مقاومت های دارویی در سال های اخیر، درمان چنین عفونت هایی را با مشکلاتی مواجه کرده است. لذا شناسایی الگوی مقاومتی این باکتری در هر منطقه جغرافیایی می تواند به عنوان راهنمایی برای درمان تجربی چنین عفونت هایی ارزشمند باشد.
    روش ها
    در این مطالعه توصیفی، کلیه کشت های ادرار مثبت از نظر اشرشیاکلای مراجعه کنندگان به آزمایشگاه مرکزی کرمانشاه در طی سال 1387 مورد مطالعه قرار گرفت. تست حساسیت این ایزوله ها نسبت به 19 آنتی بیوتیک مختلف به روش کیربای بایر انجام و طبق استانداردهای CLSI تعیین گردید.
    یافته ها
    از مجموع 19208 مورد کشت انجام گرفته، 834 مورد کشت مثبت اشرشیاکلای تشخیص داده شد. از این تعداد 84 درصد بیماران مؤنث بودند. بیشترین میزان حساسیت به ترتیب نسبت به نیتروفورانتوئین (84%)، سفتی زوکسیم (72%)، نورفلوکساسین (70%)، سفوتاکسیم (69%)، آمیکاسین (66%)، سیپروفلوکساسین (65%)، سفتریاکسون (64%) و سفتازیدیم (55%) تعیین شد. میزان حساسیت برای نالدیکسیک اسید، سفکسیم، جنتامیسین، کوتریموکسازول، تیکارسیلین، سفالکسین، سفالوتین، تتراسایکلین، آموکسی سیلین، کوآموکسی کلاو و آمپی سیلین نیز زیر 50 درصد تعیین شد.
    نتیجه گیری
    نیتروفورانتوئین و سفتی زوکسیم داروهایی هستند که در حال حاضر بر روی ایکلای مؤثرند ولی برای جلوگیری از بروز مقاومت باید از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها اجتناب شود. برخی از داروها مثل آمپی سیلین را باید از لیست داروهای مورد بررسی خارج نمود.
    کلیدواژگان: اشرشیاکلای، عفونت مجرای ادراری، مقاومت دارویی، کرمانشاه
  • ذات الله عاصمی، محسن تقی زاده صفحه 57
    زمینه
    مخلوط کردن غلات و حبوبات باعث افزایش کیفیت پروتئینی آن ها می شود. این مطالعه با هدف مقایسه ارزش پروتئینی دو نمونه غذای خانگی (لوبیا+برنج و ماش+ برنج) با سرلاک بر پایه گندم (غذای صنعتی کودک) در موش های صحرایی انجام گرفت.
    روش ها
    تحقیق تجربی روی 80 موش صحرایی نر در گروه های 8 تایی انجام گرفت. نمونه ها تحت 5 رژیم غذایی شامل 3 رژیم تست (سرلاک و 2 نمونه غذای خانگی)، یک رژیم استاندارد (کازئین) و یک رژیم پایه (بدون پروتئین) قرار گرفتند. هدف از این رژیم ها مطالعه قابلیت حقیقی هضم پروتئین (TPD) و قابلیت هضم ظاهری (AD) بود. همچنین نسبت خالص پروتئین (NPR)، نسبت کارآیی پروتئین (PER) و نسبت کارآیی غذا (FER) در 5 گروه بررسی شد. میانگین TPD، NPR و PER بین گروه ها از طریق آنالیز واریانس مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    اختلاف بین شاخص TPD در سه گروه پروتئین های سرلاک (7/87)، لوبیا+برنج (2/80) و ماش+برنج (9/81) معنادار بود. شاخص NPR به ترتیب برای پروتئین های سرلاک، لوبیا+برنج و ماش+برنج 6/4، 4 و 5/4 بود. شاخص PER به ترتیب برای پروتئین های سرلاک، لوبیا+برنج و ماش+برنج 5/2، 9/2 و 8/2 بود.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان می دهند که ارزش پروتئینی غذاهای خانگی در مقایسه با سرلاک قابل قبول است.
    کلیدواژگان: کیفیت پروتئینی، سرلاک، غذای خانگی، غذای کودک
  • امید امان الهی، منصور رضایی صفحه 64
    زمینه
    یبوست از بیماری های شایع در اطفال است و شایع ترین نوع آن یبوست کارکردی می باشد. درصد کمی از یبوست ها را اختلالات حرکتی از قبیل هیرشپرونگ تشکیل می دهند که بیوپسی رکتوم جهت تشخیص در آن ها به کار می رود. باتوجه به ارجاع اکثر بیماران مبتلا به یبوست برای انجام نمونه برداری رکتوم و در نظر گرفتن عوارض احتمالی و صرف وقت و هزینه، لازم است برای انجام این عمل، معیارهای خاصی در نظر گرفته شود. هدف این مطالعه تعیین لزوم انجام نمونه برداری در جهت اجتناب از انجام این جراحی در موارد غیرضروری بود.
    روش ها
    همه پرونده های کودکان ارجاع شده جهت بیوپسی رکتوم به دلیل یبوست، بین سال های 87-1386 در بیمارستان امام رضای کرمانشاه در این مطالعه توصیفی تحلیلی وارد شدند. تعداد نمونه ها 43 دختر و 57 پسر بودند که به طریق باز و در روش بیهوشی عمومی، تحت نمونه برداری رکتوم قرار گرفتند.
    یافته ها
    از تعداد یکصدنفر نوزاد و کودک، 85 مورد نتایج نرمال داشتند و 15 نفر مبتلا به هیرشپرونگ بودند. اکثر افراد مبتلا به هیرشپرونگ، حداقل یکی از علایم اصلی بیماری را در شرح حال یا معاینه داشتند و شروع یبوست در آن ها از بدو نوزادی و یا چندماه اول تولد بود. تقریبا در تمامی افرادی که جواب آسیب شناسی نرمال بود (یبوست کارکردی)، یبوست در سنین بالاتر از 6 ماه شروع شده و فاقد علائم اصلی بیماری بودند.
    نتیجه گیری
    دراطفال مبتلا به یبوست که شروع علایم بعد از 6 ماهگی و فاقد علایم اصلی هیرشپرونگ باشند، انجام نمونه برداری رکتوم ضرورتی ندارد.
    کلیدواژگان: نمونه برداری رکتوم، یبوست کارکردی، هیرشپرونگ، اطفال
  • حبیب احمدی، جمال حسینی، منصور رضایی * صفحه 72

    ترامادول یک داروی ضد درد است که برای تسکین دردهای متوسط تا شدید استفاده می گردد. با توجه به عوارض خطرناک مسمومیت با این دارو، هدف از مطالعه حاضر تعیین ویژگی های اپیدمیولوژیک بیمارانی بوده که به علت مسمومیت ناشی از مصرف ترامادول در بیمارستان امام خمینی کرمانشاه در سال 1387 بستری شده اند.

    روش ها

    در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، همه بیماران مبتلا به مسمومیت ترامادول (546 نفر) که در این سال در بیمارستان مذکور پذیرش شده بودند بررسی شدند. با رجوع به پرونده های این بیماران، متغیرهای موردنظر استخراج و تحلیل داده ها با آزمون های t مستقل و 2χ انجام گرفت.

    یافته ها

    مسمومیت در افراد مجرد (8/80) و در 19 ساله ها (2/11%) بیشتر بود. بیشترین علت مسمومیت ترامادول مربوط به اقدام به خودکشی (7/98%) بود.40 درصد بیماران دارای علایم تشنج بودند و بروز تشنج در جنس مذکر بیشتر بود (001/0>P). همچنین مقدار ترامادول مصرفی با بروز تشنج ارتباط داشت (001/0>P).

    نتیجه گیری

    سوء مصرف و مسمومیت با ترامادول، منجر به تشنج مرگبار می گردد. بیشترین مسمومیت با ترامادول در سنین پایین تر از 30 سال و به منظور خودکشی اتفاق می افتد، لذا اهمیت تلاش در جهت افزایش سطح آگاهی جوانان در مورد مصرف ترامادول و ایجاد محدودیت در دسترسی و توزیع ترامادول به خصوص در سنین پایین انکارناپذیر است.

    کلیدواژگان: مسمومیت، ترامادول، اپیدمیولوژی
  • خسرو ایران فر، منصور رضایی، سیدمحمود میرمعینی، شیرین ایران فر * صفحه 78

    این تحقیق به منظور تعیین رابطه خونریزی پس از عمل جراحی برداشتن لوزه ها با دو روش الکتروکوتر و بخیه زدن در بیمارستان امام خمینی کرمانشاه انجام شد. مطالعه از نوع تحلیلی و بر روی پرونده های بیماران بستری شده انجام گرفت. متغیرهای مورد نیاز از پرونده ها استخراج و تحلیل شد. در طی مطالعه 412 بیمار تانسیلکتومی شده بصورت هموستاز و 503 بیمار بصورت الکتروکوتر تحت عمل قرار گرفته بودند. 2/0 درصد از گروه بخیه و 2/2 درصد از گروه الکتروکوتر دچار خونریزی پس از عمل شدند. تفاوت دوگروه از لحاظ آماری معنادار بود. از آن جایی که روش کوتر در عمل آسانتر، سریع تر و کم دردتر است توصیه به انجام مطالعات تحلیلی از نوع کوهورت می گردد.

    کلیدواژگان: تانسیلکتومی، خونریزی پس از عمل جراحی، الکتروکوتر، بخیه زدن
|
  • Golbarg Ghiasi, Ali Pourmotabbed, Gholam-Reza Bahrami, Sayyed-Ershad Nedaee, Amir Farshchi Page 1
    Background
    Diabetes mellitus is one of the most important diseases in all over the world. Insulin and its receptor are found in specific area of CNS with a variety of regions-specific functions different from its role in direct glucose regulation in the periphery. The hippocampus and cerebral cortex distributed insulin and insulin receptor has been shown to be involved in brain cognitive functions. Previous studies about the effect of insulin on memory in diabetes are controversial and further investigation is necessary.
    Methods
    Seventy male NMRI rats (250-300 g) were randomly divided into control, diabetic, saline-saline, saline-insulin (12, 18 or 24 mU), diabetic-saline, diabetic-insulin (12, 18 or 24 mU) groups. Diabetes was induced by streptozotocin (65 mg/kg, ip). Saline or insulin were injected bilaterally (1 µl/rat) into CA1 region of hippocampus during 1 min. Thirty minutes later, water maze training was performed.
    Results
    Insulin had a dose dependent effect. The spatial learning and memory were impaired with diabetes, and improved by insulin. Escape latency and swimming distance in a water maze in insulin treated animals were significantly lower.
  • Mahdi Tavakkoli, Farid Bahrpeyma Page 13
    Background
    Knee osteoarthritis is one of the most common disabilities, which may lead to some limitations in physical activity. This study aimed to evaluation of grade one mobilization in improvement of physical function.
    Methods
    In this single blind clinical trial with a randomized sampling method, 30 patients of grade two or three, knee osteoarthritis were assigned into three groups: group one mobilization + exercise therapy, group two exercise therapy and group three mobilization. Ultrasound with the intensity below 0.2 w/cm2 in three minutes was used for all groups as placebo. The duration of treatment was 10 sessions for three weeks. Outcome was measured by WOMAC questionnaire form (Likert type) before and one week after treatment.
    Results
    Physical function showed no significant difference between before and after treatment and between before treatment and follow up among the groups (P>0.05). The difference of physical function after treatment compared to before treatment was significant in all groups.
  • Parisa Golfam, Ali Karbasforoushan, Ali Asghar Keshazar, Mahmoud Fakhri Page 18
    Background
    Spinal analgesia is one of the effective and rapid methods for labor. It is not commonly used because of short duration of analgesia and motor block, which limits mother's force in labor progression. We attempted to prolong duration and quality of analgesia by adding Epinephrine.
    Methods
    In this quasi-experimental study 90 pregnant women gravid II and III who referred to Motazedi and Imam Reza Educational & Medical Centers were recruited and divided into two groups of case and control (45 subjects in each group). The case group received spinal analgesia using Sufentanil and Bupivacaine, and Epinephrine while the control group received Sufentanil and Bupivacaine. Data including feeling of pain, motor block, duration of analgesia, fetal heart rate, nausea and vomiting, blood pressure was collected and analyzed using chi-square and t test.
    Results
    duration of analgesia and vomiting were significantly increased in the case group. (p=0.001, p=0.01 respectively). Hemodynamic status in mothers and Apgar score of neonates were not significantly different between two groups.
    Conclusion
    It seems that adding Epinephrine to Sufentanil and Bupivacaine could increase analgesia duration without altering in sensory level although could increase nausea and vomiting its recommended in labor analgesia.
  • Mehdi Hassanpour, Sayed Ali Hoseini, Shahram Aboutaleb, Mahdi Rahgozar, Zohre Sarafraz Page 24
    Background
    Bilateral activity is a rehabilitation method for cerebral vascular accident (CVA) patients with proven efficacy. This study investigated the effects of bilateral activities on the affected side upper limb functions in CVA patients.
    Methods
    In this empirical study, 21 CVA patients were assigned into case and control groups. During 8 weeks interventions the case group received bilateral activities in addition to routine treatment, which performed in both groups. Upper limb function was measured using both Fugl- Meyer and Wolf tests at the beginning and end of the 8 week of the study. Data was analyzed using Chi–Square independent and paired sample T-tests.
    Results
    In the case group, function time and sensory motor score were increased significantly after the intervention (p=0.023 and p-0.002 respectively). There was no significant difference between the case and control groups before and after intervention. Significant difference was not seen either in case or in control group in the motor function scores during the study period.
    Conclusion
    Performing bilateral activities could not lead to significant upper limb function improvement. Due to the small sample size and the long time passed after CVA occurring in our study, it seems that more investigations in this filed is necessary.
  • Ali Gorgeen Karaji, Firouzeh Abdi, Mansour Rezaei Page 31
    Background
    Rose Bengal is a common test for serologic diagnosis of brucellosis. The aim of this study was to evaluate the agreement rate between modified rose Bengal, rose Bengal and
    Background
    Rose Bengal is a common test for serologic diagnosis of brucellosis. The aim of this study was to evaluate the agreement rate between modified rose Bengal, rose Bengal and rapid Wright tests for detection of antibody positive serum samples.
    Methods
    Cross section study was designed. 941 serum sample of patients referred to the central medical laboratory of Kermanshah, were evaluated by rose Bengal, modified rose Bengal and rapid Wright, using convenient sampling method. Positive samples were confirmed and their titers were defined by Wright agglutination test.
    Results
    The number of positive serum samples with modified rose Bengal was two fold higher than conventional rose Bengal test.
  • Mahsa Khodayarian, Hasan Navipour, Ali Akbar Vaezi, Zohreh Vanaki Page 40
    Background
    Nurses are the main members in nursing cares and nursing managers can improve their clinical competency by applying better leadership skills. This study carried out to determine the effect of nursing management program on clinical competency of nurses in a coronary care unit (CCU).
    Methods
    A quasi-experimental study was carried out in two educational hospitals in Yazd- Iran. These hospitals were allocated randomly in case and control hospitals. 25 matched nurses were selected by convenience sampling from both case and control hospitals. The clinical competency of nurses was measured by related questioners consisted of two dimensions caring and care management behaviors by self-evaluation and head nurse evaluation in case and control groups. Then, the intervention was implemented in four stages including nurse's development, manager's development, adaptation and supervision period during four months in the case group. After intervention, clinical competency of nurses was measured in both groups.
    Results
    The results showed that before intervention more than 80% of nurses in two groups was in the moderate clinical competency level and they were proficient based on Benner's skill acquisition model. After intervention, nurse's clinical competency improved to higher level in case group but it didnt change in control group.
  • Parviz Mohajeri, Babak Izadi, Nahid Naghshi Page 51
    Background
    Escherichia coli (Ecoli) has been considered as the most common agent of urinary tract infection in all regions. Recently, increased drug resistance has been lead to some problems in treatment related diseases. So, evaluation of resistance patterns of bacteria in each region could be a valuable guide for empirical treatment.
    Methods
    All referred urine sample to Kermanshah Central Laboratory during 1998 that was reported positive to Ecoli were assessed. Susceptibility pattern to 19 antimicrobial agents was evaluated using Kirby Bauer method according to CLSI standards.
    Results
    A total of 834 Ecoli isolated from 19, 208 positive urine cultures. 84% of subjects were females and 16% males. Sensitivity rate for nitrofurantoin (84%), ceftizoxime (72%), norfloxacin (70%), cefotaxime (69%), Amikacin (66%), ciprofloxacin (65%), ceftriaxone (64%), ceftazidim (55%) was higher than 50%. Sensitivity to nalidixic acid, cefexime, gentamicin, co-trimoxazole, ticarcillin, caphalexin, cephalotin, tetracycline, amoxicillin, amoxicillin clavulanate and ampicillin were determined less than 50%.
    Conclusion
    Nitrofurantoin and ceftizoxime are currently effective against Ecoli, although an indiscriminate use of antibiotics should be avoided because of drug resistance probable. It seems that ampicillin could be excluded from routine sensitivity testing. پ
  • Zatollah, Mohsen Taghizade Page 57
    Background
    Mixed cereals and legumes products enhance protein quality. This study has been conducted to compare the protein value of two homemade foods (a mixture of beans and rice and a mixture of vetch and rice) with a commercial baby food (wheat- based Cerelac) in rats.
    Methods
    An experimental study has been conducted on 80 male rats, which divided into 8 subgroups. Five different diets including3 3 test diets (Cerelac and two of the homemade foods), 1 standard diet (casein) and 1 basic diet (protein free) were admitted to determine the TPD (True protein Digestibility), AD (Apparent Digestibility). Furthermore, 3 test diets, 1 standard diet and 1 basic diet used to determine the NPR (Net protein ratio), PER (Protein Efficiency Ratio) and FER (Food Efficiency Ratio). Difference between values of TPD, NPR and PER among the groups was analyzed using ANOVA and SPSS software.
    Results
    Our findings indicated that the TPD for Cerelac, bean+rice and vetch+rice (87.7, 80.2 and 81.9; respectively) were statistically different. The NPR for Cerelac, bean+rice and vetch+rice were 4.6, 4 and 4.5; respectively. There was significant difference for PER between three groups (2.5, 2.9 and 2.8; respectively).
    Conclusion
    The findings showed that the protein value of homemade foods is acceptable in comparison to commercial products such as Cerelac.
  • Omid Amanollahi, Mansour Rezaei Page 64
    Background
    Constipation is a common problem in children and most of them are idiopathic or functional. Only a few percent of constipations may relate to Hirschsprung disease (HD) and may need to rectal biopsy for diagnosis. Now a day, most of these children referred to the pediatric surgeon for rectal biopsy to rule out of HD. With regard to complication, Emotional Effect, spending time and the cost and other side effects of sugary procedure, it seems logical and essential to determine restrict criteria for surgical performance. That's why we performed this study.
    Methods
    100 cases of children rectal biopsies (43 girl and 57 boys) have been recorded during 2006-2008 in Kermanshah Imam Reza hospital included in this descriptive-analytic study. Known constipation etiologies such as hypothyroidism, anal stenoses were excluded from the study.
    Results
    Study showed that only 15 percent of subjects were diagnosed for Hirschsprung. Disease has been started before 6 months of age in the most of cases and all of them showed one or more major symptoms of HD. In 85% of samples pathology reports were normal who were diagnosed idiopathic constipation and all of them after 6 months of age and none had major symptom of HD.
    Conclusion
    We concluded that rectal biopsy is not necessary in children whose constipation disease has been started after 6 months of age and did not indicate a cardinal sign of Hirschsprung.
  • Habib Ahmadi, Jamal Hosseini, Mansour Rezaei Page 72
    Background

    Tramadol is an analgesic drug used for treatment of moderate to severe pain. According to side effects of Tramadol overdose, this study aimed to evaluate epidemiological characteristics of patients who admitted with Tramadol overdose in Imam Khomeini hospital - Kermanshah from March 2008 to March 2009.

    Methods

    In this descriptive- analytical study, all profiles of poisoned subjects with Tramadol who have been referred to the hospital were reviewed. Considerable variables were extracted and data were analyzed using chi-square and Independent t test.

    Results

    The result showed that majority of overdosed subjects was married (80.8%) and aged 19 years old (11.2%). Suicide (98.7%) was the most common cause of using Tramadol. 40% of cases showed a seizure symptom and seizure incidence in male subjects was higher than female (P

  • Khosro Iranfar, Mansour Rezaei, Sayed Mahmod Mir Moeni, Shirin Iranfar Page 78

    This study aimed to determine the relationship between suturing and electro-cautery methods of Post-Tonsillectomy homeostasis in Imam Khomeini hospital- Kermanshah. An analytical study was performed on admitted patient's profiles from 2002-2004. Data collection sheet was applied to extract all variables. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis. During that period 915 tonsillectomies have been performed. 412 suturing and 503 Electro-cautery homeostasis methods were applied. 0.2% of suturing group and 2.2% of electro-cautery group had Post –Tonsillectomy bleeding with a significant difference. Cautering is a practically easier, faster and more painless method than the suturing. It seems that cohort study is necessary to evaluate two homeostasis methods.