فهرست مطالب

مجله اپیدمیولوژی ایران
سال ششم شماره 4 (پیاپی 20، زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/12/28
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی خورشیدی، کورش سایه میری * صفحه 1
    مقدمه و اهداف

    مهم ترین راه پیشگیری از بیماری سل تشخیص و درمان بموقع موارد بیماری است. این مطالعه با هدف ارزیابی بهبود نظام مراقبت ازطریق توانمندسازی گروه هایی ازجامعه بر شناسایی موارد ابتلا به سل در شهرستان دره شهر انجام شد.

    روش کار

    این مطالعه از نوع مداخله ای بود، که آموزش دو گروه از جامعه (بستگان مبتلایان و مدارس) را در بر می گرفت و این افراد برای شناسایی و ارجاع بیماران به مراکز بهداشتی استفاده می شد. پس از یک سال از انجام مداخله، شاخص های بیماریابی محاسبه و با استفاده از آماره والد و توزیع پواسن با اندازه شاخص ها در سال قبل از مداخله مقایسه می گردید. جهت مقایسه میزان بروز سل بعد از مداخله با دیگر شهرستان های استان از توزیع نمایی و لگاریتم میزان بروز استفاده گردید.

    نتایج

    پس از مداخله، میزان بروز موارد اسمیر مثبت از 1/5 درصد هزار به 2/35 درصد هزار افزایش یافت (001P<). همچنین این شاخص با میزان بروز محاسبه شده برای استان (8/8 درصد هزار) تفاوت معنی داری داشت (001P<). در طول مداخله 408 بیمار مشکوک، شناسایی شد که در مقایسه با سال قبل (137 مورد)، بیش از 297 درصد افزایش را نشان داد (001P<).

    نتیجه گیری

    یافته ها نشان داد با آموزش گروه هایی از جامعه در زمینه اهمیت بیماری سل و آموختن نشانه های بیماری به آنان، می توان بازدهی نظام مراقبت را در شناسایی و درمان بیماران مبتلا به سل ارتقاء بخشید.

    کلیدواژگان: مراقبت مبتنی برجامعه، بیمار یابی، سل
  • علی اکبر حق دوست، علی پورخاندانی، شهرزاد متقی پیشه، بهنام فرهودی، نوشین فهیم فر، بهنام صادقی راد صفحه 8
    مقدمه و اهداف
    با گسترش ابتلاء به HIV/ایدز در ایران، افزایش سطح دانش و نگرش در جامعه بخصوص گروه های در معرض خطر نقش کلیدی در پیشگیری از همه گیری دارد. در مطالعه حاضر با بکارگیری روش های مرور ساختاریافته، مستندات مرتبط با آگاهی و نگرش در مورد HIV/ایدز بررسی و با استفاده از تکنیک های متاآنالیز مقادیر آن ها در جامعه برآورد شد.
    روش کار
    پس از جستجوی مستندات، مجموعا 62 مطالعه منتشر شده در بین سال های 1377 تا 1387 بررسی گردید. جهت نمایش نتایج از نمودار انباشت و برای ارزیابی منبع ناهمگونی از مدل متارگرسیون استفاده گردید.
    نتایج
    مطالعات وارد شده از نظر متدولوژی (شیوه نمونه گیری و ابزار جمع آوری اطلاعات) تفاوت های زیادی با یکدیگر داشتند که این موضوع مانع از ترکیب آماری مطالعات بود. در مجموع 24 مطالعه، با مجموع حجم نمونه 24,011 نفر مورد بررسی قرار گرفتند که میانگین نمره دانش بین 7/14 تا 0/84 (از مبنای 100) متغیر بود. در 16 مطالعه مربوط به نگرش 11,104 نفر ارزیابی شده بودند که میانگین نمره نگرش بین 6/32 تا 4/78 (از 100 نمره) متغیر بود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که دانش و نگرش همچنان نیازمند ارتقاء است؛ هرچند نتایج مطالعات مختلف پراکندگی زیادی را نشان می دهند که می تواند به دلیل تفاوت در گروه های هدف و متدولوژی مطالعات باشد. عدم مشاهده تغییر قابل ملاحظه در سطح دانش و نگرش گروه های مختلف در طول دوره مورد بررسی بر لزوم برنامه ریزی در راستای اصلاح، گسترده تر و اثر بخش تر کردن فرآیند های آموزشی تاکید دارد.
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، ویروس نقص ایمنی اکتسابی، سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز)، مرور ساختاریافته، متاآنالیز، ناهمگونی
  • لیلی صالحی، فروزان حیدری صفحه 21
    مقدمه و هدف
    الگوی پرسید الگوی موفقی جهت برنامه ریزی مداخلات ارتقاء سلامت است. هدف از این مطالعه طراحی و ارزشیابی این الگو در ارتقاء رفتارهای تغذیه ای در یک جامعه روستایی است
    روش کار
    این مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد است که بر روی 118 زن متاهل ساکن روستاهای شهرستان فریدن انجام گرفت. براساس مراحل این الگو، مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی (به عنوان مهم ترین مشکل اجتماعی)، عادات غذایی نامناسب (مهم ترین مشکل بهداشتی)، رفتارهای مرتبط با تغذیه (مهم ترین مشکل رفتاری) انتخاب شدند که در طی تشخیص آموزشی، عوامل مستعد کننده، قادر کننده و تقویت کننده رفتارهای تغذیه ای مرتبط مورد توجه قرارگرفتند دراین مطالعه جهت آنالیز داده ها، از آزمون های willxocon،t test،X2 استفاده گردید.
    نتایج
    یافته های این مطالعه نمایانگر افزایش معنی دار در سازه های الگوی پرسید و بهبود عوامل مستعد کننده، قادر کننده، تقویت کننده و رفتار بودند. 25/9 درصد افراد خود را در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می دیدند 96/12 درصد رژیم غذایی خود را نا مناسب می دانستند. 5/47 درصد معتقد بودند بیماری های قلبی و عروقی قابل پیشگیری هستند.
    نتیجه گیری
    براساس نتایج این مطالعه، طراحی و اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید می تواند باعث ارتقاء رفتارهای تغذیه ای دریک جامعه روستایی گردد.
    کلیدواژگان: برنامه آموزشی، الگوی پرسید، جامعه روستایی، رفتارهای تغذیه ای، مداخلات آموزشی
  • مرتضی سدهی، یدالله محرابی، انوشیروان کاظم نژاد، وحید جوهری مجد، فرزاد حدائق صفحه 28
    مقدمه و اهداف
    زمانی که در یک مطالعه متغیرهای پاسخ دارای مقیاس اندازه گیری متفاوت باشند، پاسخ ها را چندمتغیره آمیخته می گویند. با توجه به محدودیت ها و برقرارنبودن برخی پیش فرض ها، روش های کلاسیک آماری برای مدل بندی و پیش بینی این نوع پاسخ ها کارایی ندارند. هدف این مطالعه، طراحی شبکه عصبی مصنوعی برای مدل بندی و پیش ینی پاسخ های دومتغیره آمیخته است.
    روش کار
    این مطالعه شامل سه مرحله طراحی مدل، شبیه سازی و برازش مدل بر داده های واقعی است. پس از طراحی مدل، با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف، دو مجموعه داده شبیه سازی و مدل های یک متغیره و دومتغیره مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای آموزش شبکه از الگوریتم شیب توام مقیاس شده و برای تعیین مناسب ترین مدل از معیار صحت پیش بینی استفاده شد. مدل پیشنهادی برای پیش بینی توام سندرم متابولیک و شاخص مقاومت به انسولین در مطالعه قند و لیپید تهران به کار گرفته شد. برنامه های رایانه ای در نرم افزارهایR 2.9.0 و MATLAB 7.6 طراحی و اجرا گردید.
    نتایج
    در مجموعه شبیه سازی اول، صحت پیش بینی در مدل های یک متغیره و دومتغیره تقریبا یکسان ولی در مجموعه شبیه سازی دوم، در مدل های دو متغیره نسبت به مدل های یک متغیره بیشتر است. در مدل های دو متغیره، صحت پیش بینی مدل با افزایش همبستگی متغیرهای پاسخ، بیشتر می شود. در داده های واقعی مدل با 10 گره در لایه میانی دارای بیشترین صحت پیش بینی است.
    نتیجه گیری
    تحقیق نشان داد، در حالتی که دو متغیر پاسخ با متغیرهای کمکی ارتباط دارند مدل دومتغیره نسبت به یک متغیره مناسب تر است و با افزایش همبستگی، صحت پیش بینی افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: پاسخ های آمیخته، شبکه عصبی مصنوعی، مدل های دومتغیره، مطالعه قندولیپید تهران
  • محمدرضا آخوند، نوشیروان کاظم نژاد، ابراهیم حاجی زاده، سید رضا فاطمی، علی قنبری مطلق صفحه 40
    مقدمه و اهداف
    از جمله داده های بقاء چند متغیره، داده های ریسک های رقابتی هستند. یکی از روش های مدل سازی داده های ریسک های رقابتی استفاده از توابع مفصل است که هدف این مطالعه مدل سازی بیزی داده های ریسک های رقابتی به کمک توابع مفصل است.
    روش کار
    در این مطالعه از اطلاعات ثبت شده بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال در مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی استفاده شد. برای تحلیل داده ها، تابع درست نمایی به کمک تابع مفصل کلایتون تشکیل گردید. در ادامه با انتخاب توزیع های پیشین مناسب برای پارامترها، توزیع پسین پارامترها با استفاده از الگوریتم متروپلیس- هستینگ و نمونه گیری برشی بدست آمد.
    نتایج
    در حالت تک متغیره بر زمان مرگ در اثر سرطان کولون و رکتوم عواملی همچون جنسیت، درجه تمایز یافتگی تومور، متاستاز به گره های لنفاوی، متاستاز به سایر ارگان ها و مرحله تومور دارای اثری معنی دار بودند. همچنین میزان نفوذ تومور به دیواره روده فقط بر بقاء بیماران مبتلا به سرطان کولون دارای اثری معنی دار بود. در حالت چندگانه نیز بر زمان مرگ در اثر سرطان کولون متغیرهای سن در زمان تشخیص، درجه تمایز یافتگی تومور و متاستاز به سایر ارگان ها دارای اثری معنی دار بودند، در حالیکه بر زمان مرگ در اثر سرطان رکتوم، متغیرهای درجه تمایز یافتگی و اندازه تومور اثر معنی داری داشتند.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که برخی از متغیرها ممکن است اثرات متفاوتی بر روی سرطان کولون و رکتوم داشته باشند که در نتیجه نیاز است تا تحقیقات بیشتری با متمایز در نظر گرفتن ریسک فاکتورهای مرتبط با سرطان کولون و رکتوم صورت گیرد.
    کلیدواژگان: تابع مفصل کلایتون، ریسک های رقابتی، تحلیل بیزی، سرطان کولورکتال
  • هادی استادی مقدم، عباسعلی یکتا، جواد هرویان، عباس عظیمی، محمد جواد خوش سیما، محمد خواجه دلویی، محسن پدارم فر، علی جواهر فروش زاده، سهیل علی اکبری، منیره هاشمی نژاد، پروین رضوی شاندیز، سمانه گل محمدریال زهرا حائری کرمانی، مهدی خبازخوب* صفحه 50
    مقدمه و اهداف

    با توجه به کم بودن مطالعات مبتنی بر جمعیت و اطلاعات در ایران، این مطالعه با هدف تعیین شیوع عیوب انکساری و برخی عوامل موثر بر آن در شهر مشهد انجام گردید.

    روش کار

    طی یک مطالعه مقطعی مبتنی بر جمعیت، به وسیله نمونه گیری خوشه ایطبقه بندی شده تصادفی از جمعیت شهری مشهد نمونه گیری به عمل آمد. 4453 نفر جهت شرکت در مطالعه انتخاب شدند که 4/70% در مطالعه شرکت کردند. عیوب انکساری در افراد 15 سال و کمتر بوسیله رفرکشن سیکلوپلژیک و در افراد بالای 15 سال توسط رفرکشن غیر سیکلوپلژیک اندازه گیری شد.

    نتایج

    در افراد 15 سال و کمتر شیوع نزدیک بینی و دوربینی به ترتیب 64/3%(09/5-19/2 CI95%) و 4/27 (09/31-72/23 CI95%) بود، این اعداد در افراد بالای 15 سال 36/22% (66/24-06/20 CI95%) و 21/34% (85/36-57/31 CI95%) بود. شیوع آستیگماتیسم و آنیزومتروپیا به ترتیب 64/25% و 84/5% بود. زنان بطور معنی داری آستیگماتیسم بیشتر(005/0=p) و آنیزومتروپیای کمتری (048/0=p) داشتند. با افزایش سن آنیزومتروپیا و آستیگماتیسم زیاد می شود. در افراد بالای 15 سال با افزایش سن دوربینی زیاد می شود، در افراد مساوی یا کمتر از 15 سال نزدیک بینی زیاد و دوربینی کم می شود.

    نتیجه گیری

    مطالعه حاضر اطلاعات با ارزشی از عیوب انکساری مردم مشهد را در اختیار ما قرار داد. شایع ترین مشکل انکساری دوربینی بود. علاوه بر افراد 5تا15 ساله، افراد مسن نیز دارای مشکلات انکساری بیشتری هستند که توجه به اصلاح این عیوب در این گروه ها دارای اهمیت است.

    کلیدواژگان: عیوب انکساری، مطالعه مقطعی، مشهد
  • حمیدرضا ابراهیمی فخار، سلیمان زند * صفحه 61
    مقدمه و اهداف

    صدمات مغزی ویران کننده ترین نوع صدمات ناشی از حوادث است و عامل مهم مرگ و ناتوانی افراد جامعه و به خصوص جوانان است. شناخت وضعیت موجود وعوامل تاثیر گذار برصدمات مغزی اولین قدم در برنامه ریزی برای کاهش آسیب های ناشی از ان محسوب می گردد. این مطالعه با هدف بررسی اپیدمیولوژیک صدمات مغزی در بیمارستان ولی عصر اراک به انجام رسیده است.

    روش کار

    دراین مطالعه توصیفی با مراجعه به پرونده 1105بیمار مبتلابه صدمات مغزی در سال های1384و1385اطلاعات لازم درمورد شدت صدمه برحسب ((GCS علت بستری، اطلاعات دموگرافیک ونتیجه درمان استخراج و ثبت گردید. سپس اطلاعات حاصله با استفاده ازآمار توصیفی, مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.

    نتایج

    اکثر بیماران مورد مطالعه سنی کمتر از 10 سال داشتند (2/25%) و مردان بیشتر از زنان مبتلا به صدمه مغزی شده بودند (ا7/64%). همچنین به طور کلی صدمه مغزی خفیف بیشترین شیوع را داشته (2/81%) و عمده ترین علت صدمات مغزی، سقوط از ارتفاع کم بود (4/18%). در طی مرحله بستری در بیمارستان 8/12درصد ازصدمات مغزی متوسط و 1/43درصد از صدمات مغزی شدید فوت کرده بودند.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج، ضرورت نظارت کافی برقوانین مربوط به رعایت نکات ایمنی در جامعه و آموزش آن ازطریق رسانه های عمومی و نیز بازنگری در روش های مراقبت از یماران با صدمات مغزی شدید می تواند موجب بهبود پیآمد های ناشی از آن گردد.

    کلیدواژگان: صدمات مغزی، اپیدمیولوژی، بستری، معیار کمای گلاسکو
  • ابراهیم عبدالله پور، سحرناز نجات، مریم نوروزیان، سید رضا مجدزاده صفحه 66
    مقدمه و اهداف
    روائی محتوا نخستین نوع از انواع روائی ها است که باید از وجود آن در طول فرایند طراحی یک ابزار اطمینان حاصل شود. پیش نیاز بودن این روائی برای سایر انواع روائی ها و ارتباط نزدیک آن با پایائی اجرای آنرا گامی حیاتی در طراحی پرسشنامه معرفی نموده است. با این وجود کم اهمیت شمردن آن در مقالات مختلف (مخصوصا مقالات داخلی) شفاف سازی اهمیت اجرای این فرایند را در طراحی پرسشنامه ها ضروری ساخته است. لذا در مقاله حاضر مراحل تهیه و ارزیابی محتوای مناسب برای پرسش نامه ها بیان خواهد شد.
    روش کار
    مراحل اجرای فرایند روائی محتوا به منظور طراحی پرسشنامه های روا و پایا شامل طراحی (شناسائی حیطه ها، تولید آیتم ها و ساخت ابزار) و کمی سازی (تعیین درجه توافق بین متخصصین، تعیین مناسبت و شفافیت سوالات و مناسبت، شفافیت و جامعیت کل ابزار) در مقاله حاضر بیان شده است.
    نتیجه گیری
    اهمیت وجود روائی محتوا به هنگام طراحی پرسشنامه ها تنها به اطمینان از دستیابی به شاخص های روائی محتوای مطلوب (مناسبت، شفافیت و جامعیت) خلاصه نمی شود. در کنار دستیابی به شاخص های مذکور بهبود شاخص های پایائی ابزار و کمک به کاهش منابع (مالی و زمانی) مورد نیاز برای تهیه پرسشنامه از مزایای دیگر آن به شمار می رود. هر چند کیفی بودن پاسخ های متخصصین از جمله مشکلات اجرای آن است، ولی کمی تر شدن مراحل اجرای آن تا حدود زیادی نگرانی ها را در این مورد کاهش داده است. موارد مذکور لزوم اجرای دقیق مراحل فرایند روائی محتوا در طراحی پرسشنامه ها توسط محققین را نمایان می سازد.
    کلیدواژگان: روائی محت، وا، ط، راحی پرسشنامه، فرایند روائی محتوا
|
  • A. Khorshidi, K. Sayemiri Page 1
    Background And Objective

    Participation of community-based services in the National Tuberculosis Control Programme is (NTCP) necessary to identify and treat all patients with tuberculosis (TB). We developed a novel model to encourage family members and relative to participate in the RNTCP in Darahshar city.

    Methods

    This community-based intervention was included of two groups of community (relatives of patients and schools). They were trained to identify and refer of patients to allocated health centers. Case finding indices were compared initially and one year intervention. The exponential distribution and logarithmic of incidence were used to compare the incidence of tuberculosis after the intervention with other cities of the province.

    Results

    The incidence of smear positive cases increased from 5.1/100,000 to 35.2/100,000 (p <001). There was a statistically significant difference between incidence of smear positive cases in Darehshar city and other cities in Ilam province (p <001). During the intervention, 408 suspected patients was identified, it showed about 297 percent increased in case finding (cases in the previous year of the intervention were 137 cases) (p <001).

    Conclusion

    It seems that community-based intervention could be an effective method to enhance of identify and control of patients with tuberculosis.

  • Aa Haghdoost, A. Pourkhandani, Sh Motaghipisheh, B. Farhoudi, N. Fahimifar, B. Sadeghirad Page 8
    Background and Objective
    the number of people with HIV/AIDS in Iran is increasing. Population's knowledge and awareness are crucial steps to prevent HIV/AIDS epidemic. This systematic review aimed to assess the level of knowledge and attitude toward HIV/AIDS in Iranian population.
    Methods
    Reviewing related titles in national and international databanks resulted in 62 eligible studies published between 1998 and 2008. To explore the source(s) of heterogeneity, meta-regression model was used.
    Results
    Due to the methodological diversity of included studies (e.g. their sampling or data collection methods) pooled estimation of the results were hard to be applied. The mean for knowledge score among 24 eligible studies (including 24,011 individuals) varied between 14.7 and 84.0 out of 100. Among those 16 eligible studies (including 11,104 individuals), the reported mean for attitude varied between 32.6 and 78.4 out of 100.
    Conclusion
    In overall, it seems that the knowledge and attitude in Iranian population still need to be improved; however, the results from our systematic review showed a considerable heterogeneity among the results that can be originated from the diversity of target populations and/or their methodology of included studies. Planning for further targeted programs and modifying public education for more effective schemes are necessary to be emphasized, as there was not a significant change in the level of knowledge or attitude based on the included studies.
  • L. Salehi, F. Haidari Page 21
    Background and Objectives
    Proceed model is widely used in health promoting program. The aim of this study was to investigate the effect of PRECEDE Model –based educational program on nutritional behaviors in a rural society.
    Methods
    This study was a quasi-experimental (before – after) study and conducted on one hundred eighteen women in eight rural areas in Fridan. Based on precede model, CHD mortality rate, incorrect nutritional habits and nutritional behaviors were identified as the most important indicators. During educational intervention, predisposing factors, enabling factors and reinforcement factors were noticed.The training content was designed based on precede model contains 3 educational sessions weekly for 2 months.
    Results
    Following the educational intervention, the mean score of knowledge, attitude were significantly increased and predisposing, Enabling and Reinforcing factors as well as behavior were improved. Approximately nine percent of participants perceived they are at risk of heart diseases and 12.96% believed that their regimes are not healthy (bad). Near 48% indicated that heart diseases are preventable diseases.
    Conclusion
    The finding of current study confirmed the practicability and effectiveness of the PRECEDE Model –based educational program on Behavioral.
  • M. Sedehi, Y. Mehrabi, A. Kazemnejad, V. Joharimajd, F. Hadaegh Page 28
    Background and Objective
    Mixed outcomes arise when, in a multivariate model, response variables measured on different scales such as binary and continuous. Artificial neural networks (ANN) can be used for modeling in situations where classic models have restricted application when some of their assumptions are not met. In this paper, we propose a method based on ANNs for modeling mixed binary and continuous outcomes.
    Methods
    Univariate and bivariate models were evaluated based on two different sets of simulated data. The scaled conjugate gradient (SCG) algorithm was used for optimization. To end the algorithm and finding optimum number of iteration and learning coefficient, mean squared error (MSE) was computed. Predictive accuracy rate criterion was employed for selection of appropriate model. We also used our model in medical data for joint prediction of metabolic syndrome (binary) and HOMA-IR (continues) in Tehran Lipid and Glucose Study (TLGS). The codes were written in R 2.9.0 and MATLAB 7.6.
    Results
    The predictive accuracy for univariate and bivariate models based on simulated dataset Ι, where two outcomes associated with a common covariate, were shown to be approximately similar. However, in simulated dataset ΙΙ in which two outcomes associated with different covariates, predictive accuracy in bivariate models were seen to be larger than that of univariate models.
    Conclusions
    It is indicated that the predictive accuracy gain is higher in bivariate model, when the outcomes share a different set of covariates with higher level of correlation between the outcomes.
  • Ma Akhoond, A. Kazemnejad, E. Hajizadeh, Sr Fatemi, A. Motlagh Page 40
    Background and Objectives
    Competing risk data is one of the multivarite survival data. Competing risk data can be modelled using copula function. In this study we propose a bayesian modelling approach of competing risk data using the copula function.
    Methods
    We used the data from colorectal cancer registyrarty in Tehran. After constructing likelihood function using Clayton copula by choosing appropriate prior distribution for parameters, we obtained the posterior distribution of parameters using the Metropolis-Hastings algorithms and Slice sampling.
    Results
    The results of univariate analysis showed that sex, histology of tumor, extent of wall penetration, lymph node metastasis, distant metastasis and pathological stage of tumor were significantly associated with colon cancer and sex, histology of tumor, lymph node metastasis, distant metastasis and pathological stage of tumor were were significantly related to rectal cancer. In the multivariate analysis, age at diagnosis, tumor grade and distant metastasis were significant prognostic factors for colon cancer and tumor grade and size of the tumor were significant prognostic factors of rectal cancer
    Conclusions
    As we showed some variables may have different impacts on colon and rectum cancers, consequently, further studies are needed to be conducted considering risk factors of these cancers separately.
  • H. Ostadimoghaddam, Aa Yekta, J. Heravian, A. Azimi, Mj, Khoshsima, M. Khaje Daluee, M. Pedramfar, A. Javaherforoshzadeh, S. Aliakbari, M. Hashemi Nejad, P. Razavi Shandiz, S. Golmohammadi, M. Khabazkhoob Page 50
    Background and Objectives

    To determine the prevalence rates of refractive errors in Mashhad, Iran

    Methods

    In this population-based study, random cluster sampling was performed on the urban population of Mashhad and of 4453 selected individuals, 70.4% participated in the study. Refractive errors were assessed using cycloplegic refraction in participants who were ≤ 15 years of age and non-cycloplegic refraction in those who were > 15 years of age.

    Results

    The prevalence of myopia and hyperopia in individuals ≤ 15 years old was 3.64% (95% CI: 5.09 to 2.19) and 27.4% (95% CI: 31.09 to 23.72), respectively. The same measurements for individuals >15 years of age was 22.36% (95% CI: 24.66 to 20.06) and 34.21% (95 CI: 36.85 to 31.57), respectively. The prevalence of astigmatism and anisometropia were 25.64% and 5.84, respectively. Astigmatism and anisometropia were significantly more (p=0.005) and less (p=0.048) prevalent in females, respectively. Anisometropia, astigmatism and hyperopia were found to be increased with age.

    Conclusions

    This study highlighted the valuable information on refractive errors in Mashhad. Hyperopia was the most common refractive error. In addition to subjects who were between 5 to 15 years of age, refractive errors were also prevalent among older people; therefore, more attention should be paid to the correction of refractive errors in these groups.

  • Hr Ebrahimi Fakhar Page 61
    Background and Objectives

    Head injuries are the most sever kind of injuries in accidents. It is an important factor of disability in society. Having information about present situation and its determinant factors is the first step of programming for head injury reduction. This survey aimed to have an epidemiological aspect of head injury in Arak.

    Methods

    Relevant informations about severity of the impact, causes, demographic information and treatment results were extracted from medical files between 2005-2006 years.

    Results

    Of total 1105 patients with head injury 25.8% were in their first decade of life and 11.8% were reported as sever head injury. The most common injuries (18.4%) caused by downfall from low height. Men had more head injured 64.7% compared with women. In the period of hospitalization 12.8% of moderate head injuries and 43.1of sever head injury caused to death.

    Conclusions

    It is concluded that applying and administration of the safety rules in the society as a compulsory rules and educating by mass media, are necessary. It should also be taken into account more effective hospital care for sever head injuries to reach better outcomes.

  • I. Abdollahpour, S. Nedjat, M. Noroozian, R. Majdzadeh Page 66
    Background and Objectives
    Content validity is the first type of validity that has to be ensured during the design of a tool. Its prerequisite for other validities and its close relationship with the tool reliability place it in a vital position in the questionnaire design. However, since it has not been paid enough attention in national publications therefore in this paper we will explain the different steps in preparing an appropriate content for questionnaires and also their assessment.
    Methods
    The steps of the content validation process for designing valid and reliable questionnaires have been explained in this paper: development (domain identification, items generation and instrument construction), Judgment – quantification (determining the inter rater agreement among experts, determining the clarity and relevancy of each of the questions along with the clarity, relevancy and comprehensiveness of the tool as a whole) have been explained.
    Conclusions
    The benefits of performing the content validation in questionnaire development are not increasing the possibility of accessing desirable content validity indexes (relevancy, clarity, and comprehensiveness) only, but also improving the Reliability indexes of tool and decreasing need for resources (financial and temporal) are the other benefits of this approach. Although subjective nature of experts’ responses is the problematic issue in this process but the more quantitative steps of the content validation has reduced considerable part of previous worries about this process. These issues explain why content validation has become a suitable process for questionnaire.