فهرست مطالب

مجله تحقیقات آزمایشگاهی دامپزشکی
سال دوم شماره 2 (پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید حسین حسینی، عبدلعلی ملماسی، مهدی آرامون صفحه 87
    عامل بیماری فیلاریوز قلبی عروقی در سگ و انسان است. این بیماری انتشار جهانی دارد ولی آلودگی در نواحی معتدل، گرمسیری و نیمه گرمسیری به صورت بومی دیده می شود. آلودگی به کرم قلب را می توان با آزمایش خون و نشان دادن میکروفیلرهای در گردش و یا پادگن های کرم بالغ تشخیص داد. به منظور ارزیابی کارایی روش های متداول در تشخیص دیروفیلاریوز، در این مطالعه وضعیت آلودگی 350 قلاده سگ به دیروفیلاریا ایمیتیس در نواحی مورد مطالعه با دو روش سرم شناسی و نات اصلاح شده مورد آزمایش قرار گرفت. از مجموع 350 نمونه، 52 (8/14درصد) نمونه در روش الیزا و تعداد 42 (12درصد) نمونه در روش نات مثبت بودند. تعداد 12 نمونه در روش سرم شناسی مثبت ولی در روش اصلاح شده نات منفی بودند، درحالی که در دو نمونه مثبت با روش نات، در روش سرولوژی واکنشی مشاهده نشد. در بررسی آماری درجه همخوانی تشخیص دو روش در موارد مثبت و منفی با استفاده از ضریب کاپا (kappa) 83/. به دست آمد (P=/0005)، که نشان دهنده همبستگی خوب دو روش است.
    کلیدواژگان: دیروفیلاریا ایمیتیس، تشخیص، روش اصلاح یافته نات، روش الیزا
  • آریا رسولی، محمد طاها جلالی، محمد نوری، بابک محمدیان، هامون براتی صفحه 97
    به منظور بررسی اثر حرارت بالای محیط بر فعالیت ترشحی و ساختار بافتی غده تیروئید تعداد 20 راس بره نر 5 تا 6 ماهه بطور تصادفی به دو گروه 10 تایی تقسیم شدند. 10 راس در حرارت طبیعی محیط (31 تا 50 درجه سانتی گراد) و 10 راس دیگر در حرارت کنترل شده اتاق (26 الی 32 درجه سانتی گراد) نگهداری شدند. در انتهای هر ماه و بمدت 6 ماه از ورید وداج گوسفندان خونگیری به عمل آمد و میزان T3 و T4 سرم اندازه گیری گردید. در انتهای مطالعه، گوسفندان ذبح گردیدند و تیروئید آنها از نظر تغییرات هیستوپاتولوژیک مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان داد که حداکثر دمای محیط خارج بطور معنی داری بالاتر از دمای داخل اتاق بود و غلظت T3 سرم بطور معنی داری در گوسفندانی که در محیط خارج قرار گرفته بودند پایین تر از آنهایی بود که در اتاق نگاهداری می شدند. اگرچه تفاوت معنی داری در T4 سرم بین دو گروه مشاهده نشد ولی غلظت آن در گروه نگهداری شده در اتاق به شکل قابل توجهی بیشتر بود. مطالعات هیستوپاتولوژی تیروئید تغییرات ساختمانی را در هر دوگروه مشخص نمود.
    کلیدواژگان: حرارت محیط، تیروئید، گوسفند، T3، T4
  • علی اصغر مظفری، امین درخشانفر صفحه 111
    یک راس غزال ایرانی با تاریخچه بی اشتهایی، سرفه، ریزش اشک، کوری، اسهال و وضعیت بد بدنی به درمانگاه دانشکده دامپزشکی ارجاع گردید. لازم به ذکر است که هیچ درمانی قبل از مراجعه بر روی دام مورد نظر صورت نگرفته بود. در معاینه بالینی از دام مذکور افسردگی، کدورت قرنیه، پرخونی عروق صلبیه، ترس از نور، تراوشات فراوان و بد بو از چشم و بینی، افزایش ریزش بزاق، درجات متفاوتی از ادم پلک ها، بیرون زدگی چشم، کوری دوطرفه، حرکات چرخشی کره چشم، سفتی گردن، عدم تعادل یا گام سفت، سستی، عدم تمایل به حرکت کردن، بزرگ شدن عمومی عقده های لنفاوی، نکروز و اروزیون مخاط دهان و تب 42 درجه سانتی گراد مشاهده گردید. اندیس های خونی شامل هماتوکریت و تعداد کل گلبول های قرمز طبیعی، اما تعداد کل گلبول های سفید افزایش چشمگیری پیدا کرده بودند. دام مورد نظر تحت درمان (پنی سیلین – استرپتومایسین، دگزامتازون، ویتامین AD3E) قرار گرفت ولی پنج روز بعد از شروع علائم بالینی، تلف گردید. در کالبدگشایی یافته های ماکروسکوپیک اختصاصی بجز خونریزی خفیف شیردان و پرخونی مخاط روده مشاهده نگردید. مطالعات هیستوپاتولوژیک، نفوذ لمفوسیت ها در اطراف عروق، التهاب عروق مغز، ورود گلبول های قرمز در فضای ویرشو رابین، خونریزی و میکروگلیوز در مغز را نشان داد. با توجه به علائم بالینی مشخص و ضایعات میکروسکوپیک پاتوگنومیک فوق الذکر، می توان ابتلا به بیماری تب نزله ای بدخیم را محتمل دانست.
    کلیدواژگان: غزال ایرانی، تب نزله ای بدخیم، هیستوپاتولوژی
  • ادیب احسانی، علی فضل آرا، سیاوش مکتبی، حسن نجف زاده ورزی صفحه 119
    تتراسایکلین از جمله آنتی بیوتیک هایی است که از ابتدای دوره پرورش طیور می تواند به عنوان داروی پیشگیری یا درمان کننده استفاده شود. عدم توجه مرغداران به توصیه های دامپزشکی در خصوص رعایت مدت زمان منع کشتار و مصرف طیور سبب افزایش بیش از حد مجاز باقیمانده ها در گوشت مصرفی طیور می گردد. باتوجه به عوارض حاصل از این باقیمانده ها نظیر مقاومت دارویی میکروب ها و ازدیاد حساسیت در مصرف کنندگان و غیره، در مطالعه حاضر، باقی مانده تتراسایکلین در گوشت سینه مرغ گوشتی مصرفی شهر اهواز به روش HPLC بررسی شده است. در طی دو فصل سرد و گرم، 100 عدد لاشه مرغ (در هر فصل 50 عدد) از کشتارگاه های طیور شهر اهواز تهیه شد. نمونه ها از گله های مختلف و به صورت تصادفی تهیه شد. سپس لاشه ها سریعا و در کنار یخ (در شرایط سرما) به آزمایشگاه مواد غذایی دانشکده دامپزشکی منتقل و مراحل آماده سازی جهت انجام جستجوی باقیمانده تتراسایکلین به روش HPLC صورت گرفت. بدین منظور عضله مرغ چرخ گردید و هموژنیزه شد، سپس مراحل استخراج و مشتق سازی تتراسیکلین انجام شد و نمونه ها به دستگاه HPLC تزریق شد و غلظت تتراسایکلین در عضلات سینه تعیین گردید. 60 درصد از نمونه ها از نظر وجود باقیمانده تتراسایکلین مثبت بودند و میانگین و خطای معیار مقدار تتراسایکلین در عضلات سینه 54/5 ± 18/39 میکروگرم در کیلوگرم محاسبه شد و 10 نمونه حاوی باقیمانده داروی تتراسایکلین بیشتر از حد مجاز اتحادیه اروپا (100 میکروگرم در کیلوگرم) بودند. مقدار باقیمانده تتراسایکلین در عضلات سینه با حد استاندارد تعیین شده فوق اختلاف معنی داری داشت و همچنین بین دو فصل، اختلاف معنی داری ملاحظه نشد. به عبارت دیگر مطالعه حاضر نشان می دهد که میزان مصرف تتراسایکلین و روند مدیریتی استفاده از این دارو در گله های پرورش طیور در فصول سرد و گرم سال از رویه ثابتی برخوردار است و زمان پرهیز دارو قبل از کشتار کنترل نمی شود.
    کلیدواژگان: باقیمانده بافتی، تتراسایکلین، گوشت مرغ، HPLC
  • جمیله سالار آملی، طاهره علی اصفهانی صفحه 131
    بنا به اهمیت کیفیت آب آشامیدنی مورد استفاده در مرغداری ها در افزایش ضریب بازدهی گله و با توجه به افزایش روزافزون ورود آلاینده های شیمیایی خانگی و صنعتی به آب های زیرزمینی که منبع اصلی تامین کننده آب مورد نیاز مرغداری ها و دامداری ها هستند، آب 10 مرغداری از هر یک از شهرستان های کرج، شهریار و ورامین که از مراکز مهم پرورش طیور به شمار می آیند، مورد بررسی قرار گرفت. بعد از جمع آوری نمونه های آب در ظروف پلی اتیلن و ارسال آنها به آزمایشگاه سم شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، مقادیر نیترات، نیتریت، فلوراید، کلراید و سولفات (آنیون ها) در نمونه ها، با کمک دستگاه IC (یون کروماتوگرافی) و مقدار آرسنیک به کمک دستگاه هیدرید ژنریشن جذب اتمی آزمایش شد. نتایج نشان داد که مقدار نیترات در 5/37 % نمونه های آب کرج، 25 % نمونه های آب شهریار و 100 % نمونه های آب ورامین، بالاتر از حداکثر قابل قبول (ppm 25) است. همچنین مقدار سولفات در 5/12 % نمونه های آب کرج و 7/66 % نمونه های آب ورامین، بالاتر از حداکثر قابل قبول ppm) 250) بوده که این امر می تواند هشداردهنده باشد. بقیه عناصر انداره گیری شده، پایین تر از حداکثر مقدار قابل قبول بودند.
    کلیدواژگان: آلاینده های شیمیایی، کیفیت آب، یون کروماتوگرافی، هیدریدژنریشن جذب اتمی
  • آراسب دباغ مقدم، سکینه مددجیرهنده، حسام الدین اکبرین، نسطونا قنبری سقرلو صفحه 141
    تولید بستنی های غیر پاستوریزه تحت عنوان بستنی سنتی در ایران بسیار رایج بوده و مصرف این فرآورده در ماه های گرم سال طرفداران زیادی بویژه در بین کودکان و نوجوانان دارد. به منظور بررسی میزان آلودگی های باکتریایی این فراورده ها در مراکز تولید و توزیع شهرستان رشت، کلیه این واحدها از نظر شاخص های بهداشتی مورد ارزیابی قرار گرفته و از هر واحد صنفی 1 تا 2 نمونه بستنی (بسته به تنوع تولید) نمونه برداری (جمعا 120 نمونه) شده و جهت انجام آزمایش های میکروبی، تحت شرایط استاندارد به آزمایشگاه کنترل بهداشتی مواد غذایی شهرستان رشت ارسال گردید. نتایج آزمایش ها نشان داد که تعداد 74 نمونه (3/38 درصد) از بستنی های آزمایش شده از نظر شمارش باکتری های هوازی و تعداد 61 نمونه (8/50 درصد) آنها از نظر شمارش کلی فرم ها بیش از حد مجاز (استاندارد) بوده اند. همچنین تعداد 12 نمونه (10درصد) از نمونه های بستنی آزمایش شده آلوده به اشرشیا کلی و تعداد 7 نمونه (9/5 درصد) از آنها از نظر آلودگی به استافیلوکوکوس اورئوس مثبت بوده اند. در میان واحدهای صنفی مورد بررسی، تعداد 24 نمونه (9/36درصد) عدم رعایت بهداشت لوازم کار و تعداد 27 نمونه (5/41درصد) عدم رعایت بهداشت فردی را نشان دادند. بین وجود آلودگی در بستنی های سنتی و عدم رعایت معیارهای بهداشت فردی، بهداشت ساختمان و بهداشت لوازم کار در مراکز تولید و توزیع بستنی سنتی ارتباط معنی دار از نظر آماری برقرار گردید.
    با توجه به نتایج به دست آمده، وضعیت بهداشتی بستنی های سنتی شهرستان رشت و اماکن تولید و توزیع آنها مناسب ارزیابی نمی گردد لذا رعایت موارد بهداشتی پیشنهاد می شود
    کلیدواژگان: بستنی سنتی، آلودگی میکروبی، مراکز تولید و توزیع مواد غذایی، رشت، ایران
  • مهدی انصاری، آرمین توحیدی، محمد مرادی شهر بابک صفحه 151
    افزودن مواد محلول در چربی به رقیق کننده منی با حل کردن آنها در یک حلال مناسب، نظیر اتانول صورت می گیرد. با این وجود حلال ها ممکن است دارای اثرات مخرب بر سلول اسپرم باشند. بنابراین هدف از این مطالعه، بررسی افزودن اتانول به عنوان حلال رایج چربی ها به محیط رقیق کننده، بر قابلیت انجماد اسپرم است. 5 رس بز نر سالم، نژاد مهابادی انتخاب و منی به وسیله واژن مصنوعی جمع آوری شد. نمونه منی بعد از ارزیابی اولیه خصوصیات کیفی، مخلوط و به دو گروه مساوی تقسیم شد. گروه های تیماری شامل: 1) رقیق کننده پایه به عنوان گروه شاهد، 2) رقیق کننده پایه + اتانول (05/0 % حجمی) بودند. فراسنجه های تحرک، تحرک پیشرونده، زنده مانی و درصد اسپرم های ناهنجار با استفاده از روش های استاندارد ارزیابی شد. داده ها در قالب طرح کاملا تصادفی و با استفاده از رویه GLM نرم افزار SAS تجزیه تحلیل گردید. در گروه شاهد نسبت به تیمار، میانگین تحرک (58/1 ± 44 در برابر58/1 ± 37)، زنده مانی (51/0 ± 04/64 در برابر51/0 ± 69/58) و نرخ بازیافت (02/0 ± 01/58 در برابر02/0 ± 76/50) به صورت معنی داری بالاتر بود، اما میانگین تحرک پیشرونده (12/2 ± 33 در برابر12/2 ± 28) و درصد اسپرم های ناهنجار(32 /0 ± 05/5 در برابر32 /0 ± 64/4) تحت تاثیر تیمار قرار نگرفت. نتایج آزمایش حاضر از فرضیه سمی بودن اتانول برای اسپرم حمایت می کند.
    کلیدواژگان: اسپرم، اتانول، بز مهابادی، انجماد
|
  • Page 87
    Heartworm disease caused by Dirofilaria immitis, affect canine and human population. Distribution of the diseases is worldwide, however endemic in temperate, tropical and sub tropical zones. Adult heartworm infection can be diagnosed with blood tests that detect circulating microfilariae or adult antigens. To evaluate the efficacy of common diagnostic tests of Dirofilariosis, in this study the rate of infection to Dirofilaria immitis were evaluated In 350 dogs in studied area, using a commercial ELISA kit (Anigen co.) for detecting circulating antigen and modified Knott test for detecting microfilariae. Out of 350 blood samples, 52 (14.8%) samples with ELISA kit and 42(12%) samples with modified Knott tests were positive. In this study, 12 samples were positive when ELISA applied but they were negative with Knott test, while 2 positive samples in Knott test had not reaction in other test. In statistical analysis, the Kappa value between these two test were calculated as 0.83 (p=0.0005) showing good consistency of these two tests.
  • Page 97
    The objective of this study was to investigate the effect of high and moderate summer ambient temperature on thyroid structures and endocrine profile in developing ram lambs. Twenty fall born ram lambs were randomly divided into 2 groups. Animals were kept outdoor (n=10) under ambient temperature (31-50ºC) or maintained indoor (26-32ºC). Daily maximum ambient temperature was recorded for both environments. Monthly serum T3 and T4 concentration were compared between 2 groups throughout the experiment. The animals were slaughtered at the end of the study and their thyroids subjected to histopathological examination. The results showed that maximum outdoor ambient temperature was significantly higher than indoor. There was significant difference between 2 groups on T3 concentration so that in high temperature serum T3 was significantly lower than low ambient temperature. Although there was no significant difference in serum T4 between 2 groups, the concentration of this hormone grossly showed elevation in the group kept indoor. Histopathological examinations of the thyroid revealed the same present of structural changes in both groups. In conclusion, direct exposure of developing lambs to ambient temperature decreases T3 secretion by the thyroid which could have many detrimental effects on lamb performance.
  • Page 111
    An adult gazelle with a history of anorexia, coughing, epifora, blindness, diarrhea and poor condition was referred to the Veterinary Clinic. In clinical examination, depression, eye opaqueness, congestion of scleral vessels, photophobia, abundant and repugnant nasal and ocular discharges, hypersalivation, various degree of eyelids edema, exophthalmus, bilateral blindness, nystagmus, neck rigidity, incoordination, a stiff.-legged gait, lethargy, reluctance to move, recumbency, dyspnea, general lymphadenopathy, epithelial necrosis and erosions in the mouth and a high body temperature (42oC) were observed. The sick gazelle died within 5 days from the appearance of the initial clinical signs. Necropsy of the gazelle revealed no specific gross lesions, except mild abomasal hemorrhages and mucosal congestion of intestine. Histopathologic examinations showed lymphocytic perivascular cuffing, vascultits, extravasation of RBCs in Virchow-Robin space, hemorrhage and microglisis. The pathognomic microscopic findings can be considered, together with the clinical and gross pathological lesions, as occurrence of MCF.
  • Page 119
    Tetracycline as the broad-spectrum antibiotic could be used for prevention or treatment of different diseases in poultry industries since the beginning of the growing period. Lack of attention to veterinarian recommendations regarding of prohibiting antibiotic therapy in the withdrawal period before slaughtering, leads to increase in antibiotic residuals in poultry meat more than the standard limit. This problem could be cause antibiotic-resistance bacteria or hyperesthesia in consumers. In this study, the level of Tetracycline in chicken breast meat in Ahvaz area was measured by HPLC method. One hundred samples of broiler carcasses (50 carcasses in the warm season and 50 carcasses in the cold season) were collected from Ahvaz abattoirs. The samples were selected from different flocks randomly. All samples were placed in bags, on ice, for transportation to the laboratory, and processed within 24h of collection. The pectoral muscle was removed and homogenized. Then tetracycline extraction and purification was carried out and samples were injected to the HPLC apparatus and tetracycline concentration was determined for each sample. This study showed 60% of samples were positive for tetracycline residues and the mean (and standard error) concentration of tetracycline in positive samples was 39.18 ± 5.54 μg/kg. The concentration of tetracycline for 10 samples was significantly higher (p<0.05) than European legal concentration (100 μg/kg). Also, difference between two seasons was not statistically significant (p>0.05). It was concluded that tetracycline has been used in broiler farms in both warm and cold season based on similar management and the withdrawal period of antibiotic has not been controlled before slaughtering.
  • Page 131
    Regarding the quality of drinking water in poultry farms on flock performance and taking in to account the increasing contamination of ground water, the main source of water in poultry and livestock whit chemical pollutants, the water samples from 10 farms of three cities around Tehran, Karaj, Shahriyar and Varamin which are among the important sites in poultry breeding, were tested for arsenic and certain anions. Having collected water samples in polyethylene tubes, the samples were taken to the laboratory of Toxicology Research Center, University of Tehran and their contents of Fluoride, Chloride, Nitrate, Nitrite, Sulfate and Arsenic were measured. Samples were tested by Ion Chromatography for anions and by Hydride – Generation Atomic Absorption for Arsenic. The results indicated that nitrate in 37.5 %, 25 % and 100 % of samples from Karaj, Shahriyar and Varamin, were higher than the acceptable level (AL) respectively. Also, sulfate in 12.5 % and 66.7 % of water samples from Karaj and Varamin were respectively higher than the maximum allowable dose (MAD) of 250 ppm which can be alarming. Other parameters were lower than the MAD.
  • Page 141
    Traditional ice cream is a favorite food in Iran especially among the children and youngsters. This survey is made to determine the bacterial contamination of traditional ice creams in Rasht city of Guilan province of Iran. Hence one or two samples were collected (total samples of 120) from each ice cream retailer and sent to the laboratory for microbiological exams according to Iran’s Standard Organization. Results indicated that 74 samples (38.3 %) had total count and 61 samples (50.8 %) had Coliforms more than standards. 12 samples (10%) of ice creams were contaminated with Escherichia coli and 7 samples (5.9%) were contaminated with Staphylococcus aureus. 27 retailers (37%) had poor personal hygiene, 24 retailers (35%) had poor instrumental hygiene and 21 retailers (35%) had poor constructive hygiene. There was a statistical relation between poor hygiene of retailers and contamination of traditional ice creams. In conclusion, the hygienic properties of traditional ice creams and retailers were not suitable. It is recommended that the hygienic inspection of these retailers is necessary.
  • Page 151
    Inclusion of fat soluble material to the semen extender involves their solution into an appropriate solvent such as ethanol. In addition, these solvent seem to have their specific effects on sperm cells. Hence, the objective of this study was to investigate the effects of adding ethanol to the extender Bioxcell® (IMV, Aigle, France) on freezing ability of goat semen. Five mature mahabadi bucks were selected and semen samples were collected using an artificial vagina. Semen was divided into two groups including groups 1) basal extender as a control and 2) basal extender + ethanol (0.05% of volume). Motility, progressive motility, abnormality and viability were evaluated by standard methods. Data was analyzed using proc GLM of SAS. Motility percentage (44 ± 1.58 vs. 37 ± 1.58), viability (64.04 ± 0.51 vs. 58.69 ± 0.51) and recovery rates (58.01 ± 0.02 vs. 50.76) were significantly higher in control than the other group but progressive motility percentage and abnormality (33 ± 2.12 and 5.05 ± 0.32 vs. 28 ± 2.12 and 4.64 ± 0.32, respectively) were not affected by treatment. This result suggested that ethanol has a toxic effect on sperm cells.