فهرست مطالب

مجله پیاورد سلامت
سال چهارم شماره 3 (پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • شعبان علیزاده، سعید کاویانی*، مسعود سلیمانی، علی اکبر پور فتح الله، ناصر امیری زاده، فاطمه کوهکن، سعید آبرون، مهرداد نوروزی نیا صفحه 9
    زمینه و هدف

    ریز RNA ها (microRNA)، مولکولهای RNA کوچک غیر کدکننده ای هستند که توسطRNA POL II رونویسی شده و پس از پردازشهای مختلف توسط کمپلکسRISC عمل می کنند. نقش این مولکولها در پروسه های متعدد سلولی از قبیل پرولیفراسیون، تمایز، آپوپتوزیس و سرطان اثبات شده است. تمایز سلوهای خونی پروسه پیچیده ای است که فاکتورهای رونویسی مختلف و همچنین miRNA های متعدد درآن نقش دارند مطالعات اخیر کاهش سطح mir-150 را در طی تمایز پیش سازهای خونی به رده اریتروئیدی نشان داده اند. از آنجایی که بیان هموگلوبین شاخص مهمی در تمایز اریتروئیدی می باشد دراین مطالعه تاثیر سرکوب mir-150 بر بیان زنجیر ه هموگلوبین آلفا(α) در رده سلولی اریترولوکمیک K562 بررسی شده است.

    روش بررسی

    رده سلولیK562 در شرایط استاندارد کشت داده شده و پس از بهینه نمودن شرایط miRCURY LNATM microRNA150 Inhibitor انتقال داده شد. سرکوب mir-150 توسط روش miRNA real time-PCR تایید شده و سپس بیان زنجیره آلفا با روش RT-PCRنشان داده شد. در نهایت با استفاده ازQuantitative RT-PCR تغییرات بیان زنجیره مزبور نسبت به سلول کنترل مورد سنجش قرار گرفت.

    یافته ها

    مطابق انتظار کاهش دادن سطح mir-150 باعث افزایش بیان زنجیره آلفا گردیده بود به طوری که سطح این زنجیره هموگلوبینی در مقایسه با سلول کنترل و scrambleبیش از 10 برابر افزایش نشان می داد. آنالیز داده ها نشان از معنی دار بودن تغییرات بیان زنجیره آلفا نسبت به سلول کنترل بود(P value <0.05).

    بحث و نتیجه گیری

    مطابق نتایج سرکوب mir-150 به طور چشم گیری سبب افزایش زنجیره الفا گردیده است بنابراین می تواند پس از مطالعات تکمیلی هدف مناسبی در زمینه تالاسمی آلفا باشد، همچنین با مطالعات بیشتر و شناسایی ژنهای هدف miRNA های دخیل در روندهای تمایز اریتروئیدی می توان در آینده از پتانسیل های تشخیصی و درمانی آنها بخصوص در ژن درمانی و پزشکی ترمیمی بهره برد.

    کلیدواژگان: ریز RNAها، mir، 150، زنحیره آلفا، اریتروئید
  • مهدی خیاطان، امیر اشکان نصیری پور، میلاد امینی، سیدمحسن محمد نژاد صفحه 18
    زمینه و هدف
    یکی از اهداف اساسی سیاست گذاران در بخش بهداشت و درمان هر کشور، تسهیل دسترسی افراد به خدمات بهداشتی درمانی در جامعه می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل مؤثر بر دسترسی افراد به خدمات ارائه شده در مراکز بهداشتی درمانی شهری منتخب شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری از دیدگاه کارکنان آن ها انجام پذیرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1387 انجام شد، نمونه آماری آن 57 نفر از کارکنان پنج مرکز بهداشتی درمانی شهری بودند که از طریق نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر 28 سوال با مقیاس سنجش 4 گزینه ای بوده که پیش از آزمون، روایی و پایایی آن مورد آزمایش و تایید قرار گرفت. داده های خام با نرم افزار SPSS v13 تحلیل و یافته های پژوهش در سطح آمار توصیفی (درصد فراوانی و میانگین) ارائه گردیده اند.
    یافته ها
    در بین عوامل مورد مطالعه از دید کارکنان، عامل فردی با میانگین نمره 29/2 (4/61% با تاثیر زیاد)، عامل جغرافیایی با میانگین نمره 42/2 (9/57% با تاثیر زیاد)، عامل مالی با نمره 27/2 (1/56% با تاثیر زیاد) و عامل ساختاری با نمره میانگین 58/2 (86% با تاثیر زیاد) از دامنه نمره 0 تا 3 بدست آمدند
    بحث و نتیجه گیری
    چهار عامل فردی، جغرافیایی، مالی و ساختاری از دیدگاه کارکنان مراکز بهداشتی درمانی شهری بر دسترسی افراد به خدمات ارائه شده در مراکز بهداشتی درمانی شهری از تاثیر زیادی برخورداربودند. لذا پیشنهاداتی مبتنی بر نتایج پژوهش برای افزایش دسترسی ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: دسترسی، مقبولیت و فراهمی خدمات، موانع دسترسی، مرکز بهداشتی درمانی شهری
  • فریبا نباتچیان، ناهید عین اللهی، نسرین دشتی، عبدالفتاح صراف نژاد، غلامرضا وطنی صفحه 28
    زمینه و هدف
    توازن بین گونه های اکسیژن واکنشگر و فعالیت آنتی اکسیدانی در ایجاد بیماری های مربوط به استرس اکسیداتیو دارای اهمیت هستند. در این مطالعه، توازن پرواکسیدان - آنتی اکسیدان و همبستگی آن با میزان چربی ها و اسید اوریک موجود در سرم بررسی گردید.
    هدف این تحقیق بررسی توازن پرواکسیدان - آنتی اکسیدان بعنوان یک عامل پیش تشخیصی در بیماران مبتلا به بیماری شریان کرونر بود.
    روش بررسی
    هفتاد و دو بیمار و شصت و هشت فرد سالم انتخاب شدند. میزان توازن پرواکسیدان - آنتی اکسیدان با بکارگیری محلولهای استاندارد و با کمک روش ELISA تعیین شد. اندازه گیری تری گلیسرید، کلسترول تام، LDL- کلسترول، HDL - کلسترول و اسید - اوریک به روش آنزیمی انجام شد.
    یافته ها
    مقادیر توازن پرواکسیدان - آنتی اکسیدان (PAB) در بیماران 36/3 01/70 (واحد HK) و در افراد سالم 84/2 40/66 (واحد HK) تعیین شد. بین میانگین مقادیر PAB در دو گروه اختلاف معنی داری مشاهده نشد (41/0 = P).
    میانگین مقادیر اسید اوریک در دو گروه بیماران و افراد سالم تفاوت معنی داری نداشت (46/0 = P). همبستگی معنی داری بین مقادیر اسید اوریک و PAB در بیماران و افراد سالم وجود داشت (0/0 P<).
    همبستگی معنی داری بین مقادیر تری گلیسرید، HDL / کلسترول، LDL/HDL و میزان PAB در بیماران و افراد سالم وجود داشت (05/0 P<).
    بحث و
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان می دهد، استرس اکسیداتیو می تواند عامل پیش تشخیصی مهمی در روند بیماری شریان کرونر باشد
    کلیدواژگان: بیماری شریان کرونر، پرواکسیداسیون لیپید، آنتی اکسیدانها، پرواکسیدانها
  • روح الله میرزایی خلیل آبادی، هاجر مردانی ولندانی، داوود بشاش، ناهید عین اللهی، کامران علی مقدم، اردشیر قوام زاده، سید حمید الله غفاری* صفحه 37
    زمینه و هدف

    لوسمی پرومیلوسیتیک حاد (APL) زیر گروهی از لوسمی های میلوئیدی حاد (AML) میباشد که باجابجایی کروموزومی بین کروموزومهای 15و 17 شناخته می شود، t(15;17). تدابیر درمانی مهم برای این بیماری استفاده از ATRA و آرسنیک میباشد. برای از بین بردن سلولهای سرطانی دوز بالای آرسنیک لازم است اما در این دوزها آرسنیک دارای اثرات سمی روی بافتهای سالم می باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثر دوز پایین آرسنیک در ترکیب با داروی AZT برروی رده سلولی NB4 (رده سلولی APL) می باشد تا اثرات سمی دوز بالای آرسنیک کاهش یابد.

    روش بررسی

    در این مطالعه بعد از کشت و تکثیر رده سلولی NB4، سلولها را با دوز پایین آرسنیک(5/0 میکرومولار) و دوز پایین آرسنیک در ترکیب با دوزهای مختلف AZT(50،100،200 میکرومولار) تیمار شدند و سپس زنده مانی سلولها با تریپان بلو و فعالیت متابولیک سلول با MTT assay بررسی شد.

    یافته ها

    دوز پایین آرسنیک(5/0 میکرومولار) به تنهایی و در ترکیب با دوز50 میکرومولار AZT اثر کمی روی زنده مانی و فعالیت متابولیک سلول داشت اما در ترکیب با دوزهای بالاتر AZT تاثیر قابل توجهی روی زنده مانی و فعالیت متابولیک داشت و هر دوی زنده مانی و فعالیت متابولیک بطور قابل توجهی کاهش یافتند.

    بحث و نتیجه گیری

    مکانیسمهای القاء کننده آپپتوز مختلفی باعث آپپتوز توسط AZT و آرسنیک می شوند.از آنجا که بعضی از این مکانیسمها بین AZT و آرسنیک مشابه می باشد لذا احتمالا این مکانیسمهای مشابه باعث اثر تقویتی و کاهش قابل توجه زنده مانی و فعالیت متابولیک در ترکیب دو دارو شده است.

    کلیدواژگان: لوسمی پرومیلوسیتیک حاد، سلول NB4، آرسنیک، AZT
  • حمید اراضی، محسن ابراهیمی، کاکو حسینی صفحه 44
    زمینه و هدف
    مصرف استروئید های آنابولیک در ورزشکاران پرورش اندام شیوع فزاینده ای یافته است. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مصرف استروئید های آنابولیک بر میزانCRP خون ورزشکاران پرورش اندام انجام شد.
    روش بررسی
    60 مرد (سن: 1/9 ±1/24 سال، وزن: 00/10 ± 77 کیلوگرم، قد: 00/12± 172 سانتی متر) در غالب 3 گروه شامل گروه اول، ورزشکاران مصرف کننده استروئیدهای آنابولیک (20n=)، گروه دوم، ورزشکاران پرورش اندام بدون مصرف استروئیدهای آنابولیک (20n=) و گروه سوم، افراد تمرین نکرده شاهد (20n=) در تحقیق شرکت کردند. برای ارزیابی میزان CRP نمونه خونی در ساعت 9 صبح پس از 12 ساعت ناشتا برداشته شد. قدرت و حجم عضلات بازو، سینه ای و ران به ترتیب از طریق آزمون 1RM و دور عضله، و سرعت از طریق آزمون سرعت 30 متر اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی LSD انجام شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد میزانCRP گروه اول در مقایسه با دو گروه دیگر بالاتر بود(05/0p<). همچنین تفاوت غلظت CRP بین گروه دوم و سوم معنی دار نبود. قدرت عضلات در گروه اول بالاتر از دو گروه دیگر بود و در گروه دوم نیز بالاتر از گروه سوم بود(05/0p≤). دور بازو و دور ران در گروه اول بالاتر از دو گروه و در گروه دوم بالاتر از گروه سوم بود(05/0p≤). اما در دورسینه، تفاوت فقط بین گروه اول و سوم، و دوم و سوم معنی دار بود(05/0p≤). همچنین در سرعت 30 متر تفاوت معنی دار بین هیچکدام از گروه ها مشاهده نشد.
    بحث و نتیجه گیری
    استفاده از اثر استروئید های آنابولیک برای بهبود قدرت و حجم عضلانی در ورزشکاران پرورش اندام با خطر افزایش میزان CRP(به عنوان یک عامل خطرزای بیماری های قلبی- عروقی) همراه است.
    کلیدواژگان: تمرین مقاومتی، پروتئین واکنشی، C، استروئید های آنابولیک
  • امیر اشکان نصیری پور، کتایون جهانگیری، سعیده آقا محمدی صفحه 52
    زمینه و هدف
    از آنجا که زمان انتظار یکی از عوامل موثر در رضایت بیماران از کیفیت خدمات ارائه شده می باشد، مطالعه حاضر به منظور بررسی زمان انتظار مراجعین به درمانگاه های تخصصی مجتمع درمانگاهی شهید داستانی، مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شریعتی تهران انجام پذیرفته است.
    روش بررسی
    این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و با بهره مندی از الگوی شش سیگما در چهار مرحله و با روش های کمی و کیفی انجام شده است. جامعه این پژوهش را کلیه مراجعین به درمانگاه های تخصصی مجتمع درمانگاهی شهید داستانی بیمارستان شریعتی که بیش از 100 مراجعه کننده در ماه داشتند، در بازه زمانی یک هفته کاری تشکیل دادند. حجم نمونه، 266 نفر معادل 10درصد از مجموع مراجعین یک هفته درمانگاه های تحت مطالعه انتخاب گردید. ابزارهای گرد آوری داده ها، ساعت کورنومتردار، فرم ثبت زمان های اندازه گیری شده و چک لیست بوده است. پس از جمع آوری داده ها از حوزه واقعیت، بوسیله نرم افزار (SPSS) مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین زمان انتظار مراجعین به مجتمع درمانگاهی در روز ویزیت 121 دقیقه با انحراف معیار33.73 مشخص گردید. مهمترین فرایندها از زمان ورود مراجعین به درمانگاه تا خروج آنها از اتاق پزشک، فرایندهای جامع گردش کار، گردش کلی کار، نوبت دهی، پذیرش، صندوق، مدارک پزشکی، نوبت دهی قبلی، استرداد وجه و تخفیف هزینه ها، رسیدگی به شکایات شناسایی شدند.
    بحث و نتیجه گیری
    تعداد زیاد بیماران به صورت همزمان، عدم حضور به موقع پزشکان، کمبود تعداد پزشکان، به عنوان سه عامل اول طولانی شدن زمان انتظار مراجعین از منظر دریافت کنندگان و ارائه کنندگان خدمات درمانی بودند. در این مجموعه دو شیفته کردن درمانگاه، تامین نیروی انسانی مناسب، اصلاح هندسی فضاهای فیزیکی از جمله پیشنهادات ارائه شده جهت کاهش زمان انتظار مراجعین می باشند.
    کلیدواژگان: زمان انتظار، شش سیگما، مراجعین درمانگاه، درمانگاه های تخصصی
  • منیره رحیم خانی، ناهید عین اللهی، رویا شریفیان صفحه 62
    زمینه و هدف
    پروکلسیتونین، پیش هورمون کلسیتونین است و از 116 اسید آمینه ساخته شده است. در افراد طبیعی مقدار آن کمتر از 5/0 ng/ml می باشد که اگر از این میزان بالاتر رود نشان دهنده عفونت می باشد. این پلی پپتید بعنوان مارکر اولیه برای تشخیص عفونتها مطرح می باشد. مقادیر افزایش یافته، وجود عفونت به خصوص عفونت های باکتریایی همراه با پاسخ سیستمیک بدن در برابر آن را مطرح می کند. هدف از تحقیق حاضر بررسی میزان پروکلسیتونین (PCT) سرم در بیماران مبتلا به سیروز کبد و مقایسه با افراد سالم بوده است.
    روش بررسی
    در تحقیق حاضر تعداد 32 بیمار مبتلا به سیروز کبد و بستری در بخش گوارش و اندوسکوپی بیمارستان امام خمینی و 16 فرد سالم که از نظر سن و جنس با گروه بیمار همخوانی داشتند مورد بررسی قرار گرفتند. میزان پروکلسیتونین سرم در این افراد مورد اندازه گیری قرار گرفت. روش اندازه گیری PCT روش quantitative بوده که با استفاده از کیت های تجاری ساخت شرکت آلمانی Braham انجام گرفت. اساس روش بر مبنای رنگ سنجی و مقایسه با مقادیر استاندارد بوده است.
    یافته ها
    گروه بیمار شامل 23 مرد و 9 زن با میانگین سنی 45 سال و انحراف معیار 17.44 سال. گروه کنترل شامل 11 مرد و 5 زن با میانگین سنی46 سال و انحراف معیار 15.5 سال. آنالیزهای آماری نشان داد که از نظر موارد مثبت و منفی PCT بین گروه بیمار و شاهد اختلاف معنی داری وجود داشته است(p<0.05) و همچنین در بیماران مبتلا به سیروز کبد تحت بررسی، با تفکیک علت ابتلا به سیروز تنها در بین گروه مبتلا به هپاتیت C با سایر افراد بیمار از نظر PCT مثبت اختلاف معنی دار وجود داشت(p<0.05)، اما در مورد سایر علل ایجادی سیروز اختلاف معنی داری بدست نیامد.
    بحث و نتیجه گیری
    از 32 بیمار تحت بررسی و مقایسه آن با 16 فرد سالم، میزان موارد PCT مثبت در گروه بیماران بسیار بیشتر از گروه کنترل بوده و اختلاف معنی دار است. از آنجائیکه گروه بیماران هیچگونه علائمی از عفونت نداشته و تنها برای انجام آزمایش اندوسکوپی در بیمارستان بستری شده بودند، بنابراین با آنجام آزمایش PCT نشان داده شده که 78.1%از بیماران سیروزی PCT مثبت بوده در حالیکه این نسبت در گروه کنترل 25% است و این بدین معنی است که قریب به 80% بیماران سیروزی تحت بررسی احتمالا مبتلا به عفونت نهفته بوده و بایستی اقدامات درمانی در مورد آنها صورت گیرد.
    کلیدواژگان: پروکلسیتونین، عفونت، سیروز کبد
  • سید جواد قاضی میرسعید، مرتضی همت*، حسین درگاهی، جیران خوانساری صفحه 69
    زمینه و هدف

    استفاده از شاخص هرش به عنوان ابزاری مهم برای توصیف برونداد علمی پژوهشگران سبب شده که بعضی از نویسندگان برای افزایش تصنعی شاخص خود، میزان استناد به خود را افزایش دهند. بنابراین لازم است میزان تاثیر خوداستنادی بر شاخص هرش هر نویسنده بررسی شود تا بهتر بتوان کیفیت تولیدات علمی پژوهشگران را سنجید.

    روش بررسی

    این پژوهش از نوع توصیفی است و از روش تحلیل استنادی به طور کلی و تحلیل خوداستنادی به طور اخص استفاده می کند. جامعه پژوهش، نویسندگان پرکار ایرانی در حوزه پزشکی هستند که در فاصله سال های 2004 تا 2006 حداقل 30 مدرک نمایه شده در پایگاه Web of Science دارند. پیگیری استنادها تا دسامبر 2010 میلادی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج با استفاده از نرم افزار اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها

    به طور متوسط 89/25درصد خوداستنادی بین نویسندگان پرکار حوزه پزشکی مشاهده شد. شاخص هرش 77/30درصد نویسندگان تغییر قابل ملاحضه داشت. رتبه بندی نویسندگان بر اساس شاخص هرش بعد از حذف خوداستنادی ها صورت گرفت که 46/38درصد نویسندگان به رتبه پایین تر نزول کردند.

    بحث و نتیجه گیری

    با توجه به اینکه میزان 10 تا 30درصد خوداستنادی می تواند معمولی و قابل توجیه باشد، به طور کلی وضعیت خوداستنادی نویسندگان پرکار حوزه پزشکی کشورمان مطلوب است. همچنین پایین بودن میزان خوداستنادی این نویسندگان سبب می شود که شاخص هرش تاثیر زیادی از آن نپذیرد.

    کلیدواژگان: شاخص هرش، تحلیل استنادی، خوداستنادی، علم پزشکی، پایگاه Web of Science
|
  • Sh Alizadeh, S. Kaviani, M. Soleimani, Aa Pourfathollah, N. Amirizadeh, F. Kouhkan, S. Abroun, M. Noruzinia Page 9
    Background And Aim

    MicroRNAs (miRNA) are small noncoding RNA molecules that transcribed by RNA polymerase II. After biogenesis, these molecules act by incorporation into the RNA-induced silencing complex (RISC). MiRNAs are involved in multiple physiological and pathological processes such as proliferation, differentiation, apoptosis and cancer. Recently several studies reported down regulation of mir-150 during erythropoesis. Since hemoglobin expression is valuable indicator of erythroid differentiation we evaluated the mir-150 downregulation effect on alpha chain expression by Quantitative RT-PCR.

    Materials And Methods

    K562cells were grown in RPMI1640 in standard condition. K562 cells were transfected by microRNA 150 Inhibitor using transfection kit. Mir-150 downregulation was confirmed by miRNA Real time PCR, followed by Q-RT-PCR to investigate the alpha chain expression changes.

    Results

    By relative QRT-PCR the alpha chain expression was increased 10 folds in comparison to untransfected and scramble cells. Furthermore, the differences were statistically significant (P<0.05)Discussion and

    Conclusion

    Elevation of alpha chain expression in our study showed that mir-150 downregulation has a crucial role in erythroid differentiation and can introduce as a novel marker in alpha thalassemia. Further researches to find out the detail mechanism and miRNAs genes target could improve our knowledge about miRNAs potential in management of diseases and their applications in gene therapy and regenerative medicine.

  • M. Khayatan, Aa Nasiri Pour, Sm Mohammad Nejad Page 18
    Background And Aim
    In any country, one of the fundamental goals of health policymakers is to facilitate the people's access to treatment and health care services. Therefore, the aim of this study was to identify factors that influence reciever's access to delivered services in urban health care services.
    Materials And Methods
    We performed this descriptive and cross sectional study in year 2008. We used the multi-stage sampling method for selecting 57 staffs of urban health care centers as statistical samples. The valid and reliable questionnaire for gathering data was designed. Data was analyzed by SPSS 2 version 13 software.
    Results
    Our findings indicate that mean scores of individual, geographical, financial and structural factor was 2.29 (61.4% with high impact), 2.42 (57.9% with high impact), 2.27 (56.1% with high impact) and 2.58 (86% with high impact), respectively. (Our mean score range was 0 to 3).Discussion and
    Conclusion
    According to the assessment of employee's viewpoint of Urban Health Care Centers, all of four individual, geographical, financial and structural factors had high influence on person's access to health care services in Urban Health Care Centers. Consequently this study has presented suggestions (according to the findings) for improving access to delivered services in urban health care centers.
  • F. Nabatchian, N. Einollahi, N. Dashti, F. Sarrafnejad, Ghr Vatani Page 28
    Background And Aim
    The balance between ROS generation and antioxidant activity is critical to the pathogenesis of oxidative stress related disorders. In this study the prooxidant - antioxidant balance and its correlation with lipid profile and uric acid was determined to evaluate the PAB as a prognostic factor for CAD.
    Materials And Methods
    Seventy - two patients and sixty eight healthy volunteers were enrolled in this study. The values of PAB were determined by using standard solutions and ELISA method. Triglyceride, total cholesterol, LDL- cholesterol, HDL - cholesterol and uric acid were measured by enzymatic method.
    Results
    The PAB values of CAD patients and control group were 70.01±3.36 (HK unit) and 66.40 ± 2.84 (HK unit) respectively. There was no significant difference between PAB values among the two groups (P= 0.41). There was no significant difference between uric acid levels among the two groups (P= 0.46). There was a significant correlation between the uric acid values among patients and healthy volunteers and PAB values (P <0.01). There was a significant correlation between the TG, values among patients and healthy volunteers and PAB values (P<0.05).Discussion and
    Conclusion
    This study showed oxidative stress could be used as a significant risk predictor in the coronary artery disease patients.
  • R. Mirzaee Khalilabadi, H. Mardani Valandani, D. Bashshash, N. Einollahi, K. Moghaddam, A. Ghavamzadeh, H. Ghaffari Page 37
    Background And Aim

    Acute promyelocytic leukemia (APL) is a distinct subtype of acute myeloid leukemia. APL is characterized by a balanced reciprocal translocation between chromosomes 15 and 17, t(5;17)). Important therapeutic strategies for this disease are ATRA and Arsenic trioxide. To eliminate tumor cells with arsenic, high dose of arsenic is needed. But high dose is toxic for normal tissue. The purpose of this study is Assessment of effect of low dose of arsenic trioxide in combination with AZT on NB4 cell line (APL cell line) to reduce toxic effect of high dose arsenic.

    Materials And Methods

    In this study after NB4 cell line culture and proliferation, the cells treated with low dose of arsenic trioxide(0.5µM) in combination with different doses of AZT(50, 100, 200 µM) and then viability and metabolic activity was assessed by try pan blue and MTT assay respectively.

    Results

    Low dose of arsenic (0.5µm) alone and in combination with dose of 50µm of AZT has little effect on viability and metabolic activity but in combination with higher dose of AZT has significant effect on viability and metabolic activity and both viability and metabolic activity significantly reduced.Discussion and

    Conclusion

    Different apoptosis- induced mechanisms cause apoptosis by arsenic and AZT. Since some of these mechanisms between AZT and arsenic are similar, so maybe these similar mechanisms cause synergic effect and significant reduction of viability and metabolic activity in combination of these two drugs.

  • H. Arazi, M. Ebrahimi, K. Hosseini Page 44
    Background And Aim
    Prevalence of anabolic steroids (ASs) consumption among bodybuilders has increased progressively. Therefore, the purpose of this study was to evaluate the effect of ASs consumption on C-reactive protein (CRP) in bodybuilders.
    Materials And Methods
    Sixty healthy men (age: 24/1± 9/1yr; weight: 77±10 kg and height: 172±12 cm) participated in the study voluntarily. These subjects were selected from three groups. First group (FG) was bodybuilders who consumed ASs (n=20), second group (SG) was bodybuilders who did not consume ASs (n=20) and third group (TG) were untrained subjects as control (n=20). Blood samples were collected in fasting state (12 hours) at 09:00 for CRP assessment. Strength and volume of the forearm, pectoral major and femur muscles were measured via 1RM test and muscle circumstances, respectively. Speed was assessed by 30m speed test. Analysis of variance test and LSD post-hoc test was used.
    Results
    FG had significantly greater blood CRP (P<0/05) compared to other groups. However, differences between SG and TG were not significant. Muscle strength, and forearm and femur circumstances were greater in FG than other groups. Furthermore, this was greater in SG than TG. But chest circumstance was greater in FG and SG than TG only. There were no significant differences in speed between groups.Discussion and
    Conclusion
    ASs consumption for muscle strength and volume improvement in bodybuilders is accompanied by higher level of CRP (as a cardiovascular risk factor).
  • Aa Nasiri Pour, K. Jahangiri, S. Aghamohamadi Page 52
    Background And Aim
    Waiting time is one of the factors affecting patient satisfaction of service quality which is offered. In This Study waiting times referred to some clinics like Shahid Dastani integrated clinical training center, treatment and researching center like Shariati Hospital was performed.
    Materials And Methods
    Six sigma model in four stages together with qualitative and quantitative methods was used in this study. The study population consisted of the all patient referred to specialist clinics like Shahid Dastani during every week. We selected 10% of all patients as a sample size referred to specialist clinics (n= 266). Data were collected by interviewing and filling the checklists using a stopwatch. Measured waiting times were registered in a blank form. Data entry and analysis were performed using SPSS.
    Results
    Mean and standard deviation of waiting time were 121± 33.73 minutes. The most important processes from referred entrance to leaving the physician's office consisted of comprehensive workflow processes, overall workflow, times forming, funds, medical records, previous bloom times, refunds and discount at all costs, and complaints. Discussion and
    Conclusion
    The first three factors of prolonged time form health care providers and referees view are simultaneous increase in the number of referees, physicians being on time and shortage of doctors. This collection extends the time of giving services by clinice, providing human resources and modifying the physical spaces wich were some of recommendations to reduce waiting times.
  • M. Rahimkhani, N. Einollani, R. Sharifian Page 62
    Background And Aim
    Procalcitonin is prohormone of calcitonin and is made 116 amino acids. The normal value of procalcitonin is less than 0.5 ng/ml, that if this amount exceeds, infection is indicated. This poly-peptide is a marker for the diagnosis of primary infection. Increased amounts of procalcitonin is associated with infection; especially bacterial infections.
    Materials And Methods
    32 patients with liver cirrhosis and 16 healthy controls enrolled in this study were. Serum PCT levels in these subjects was measured. PCT level was measured by semi-quantitative method.
    Results
    Patient group included 23 males and nine females with mean age of 45 years and SD= 17.44 years, the control group included 11 males and 5 females with mean age of 46 years and SD=15.5 years.The statistical analysis showed that there was significant difference between PCT levels in patients and controls (P<0.05).Furthermore PCT levels was significantly hgher in cirrhotic patients with hepatitisec background. Discussion and
    Conclusion
    Since these patients had no symptoms of infection and were hospitalized for endoscopy test and the PCT test was positive in 78.1% of cirrhotic patients, whereas this ratio was 25% in the control group, the patients probably were infected and should be under proper treatment.
  • Sj Ghazimirsaied, M. Hemmat, H. Dargahi, J. Khansari Page 69
    Background And Aim

    Using Hirsch index as an important tool to describe the scientific outputs of researchers has caused some authors to increase their self-imposed parameters, increase, citing themselves. Therefore it is necessary to consider the effect of self-citation on Hirsch index for every author to have better measuring on the quality of researchers scientific production.

    Materials And Methods

    This research is descriptive method of citation analysis in general and specifically self-citation analysis. The study, are Iranian prolific authors in the field of medicine that have at least 30 documents indexed in Web of Science database between 2004 to 2006. Citations following up was studied till December 2010.Results was analysis using Excel software version 2007.

    Results

    The average self-citation observed between prolific authors in medical field was 25/89 percent. Hirsch index for 30/77 percent of authors had changed considerably. The authors rating scheme based on Hirsch index was done after removing self - citation so that 38/46 percent of authors decreased to lower level.Discussion and

    Conclusion

    Considering that 10 to 30 percent of self-citation can be normal and justified, the status of self-citatin of Iranian prolific authors in medical field is desirable. Also, lower rates of self - citation of these authors doesnot affect Hirsch index.