فهرست مطالب

پژوهشنامه تربیتی
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 18، بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/03/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدرضا آهنچیان، وجیهه ظهورپرونده صفحه 1
    این پژوهش به بررسی رابطه دانش مدیریتی مدیران با اثربخشی و سلامت سازمانی مدارس متوسطه شهر مشهد پرداخته است. برای انجام این امر دو نمونه از دو جامعه مستقل از یکدیگر مدنظر قرار گرفته اند. در این پژوهش برای سنجش میزان دانش مدیریتی مدیران، 40 مورد نمونه از بین جامعه مربوط به مدیران مدارس و برای سنجش میزان اثربخشی و سلامت سازمانی مدارس 200 مورد نمونه از بین جامعه مربوط به دبیران مورد مطالعه قرار گرفتند. در تحقیق حاضر که با روش پیمایشی انجام گرفته است برای سنجش هر کدام از متغیرهای فوق از سه پرسشنامه جداگانه استفاده شده است. نتایج به دست آمده گویای این امر است که رابطه ای معنادار بین دانش مدیریتی مدیران با اثربخشی و سلامت سازمانی مدارس وجود ندارد.
    کلیدواژگان: سلامت سازمانی، دانش مدیریت، دبیران مقطع متوسطه، مدیران مدارس متوسطه، اثربخشی
  • محمد رحمان پور، محمد جواد لیاقتدار، ابراهیم افشار صفحه 17
    توسعه فن آوری اطلاعات تاثیر جدی بر موسسات آموزش عالی در قرن بیست و یکم گذاشته است. روند توسعه این فن آوری در موسسات آموزش عالی جهان قابل ملاحظه بوده است. در ایران نیز با درک چنین ضرورتی گام های مثبتی در این زمینه برداشته شده است. با این وجود، آموزش عالی کشور در راستای گسترش هر چه بیشتر این فن آوری با چالش هایی مواجه است. این پژوهش، ضمن بررسی وضعیت توسعه فن آوری اطلاعات در نظام های آموزش عالی جهان، هدف اصلی خود را تشریح این چالش ها در دو بعد فرهنگی-اجتماعی و منابع انسانی قرار داده است. جامعه آماری، اساتید شاغل در دانشگاه های دولتی کشور بود. شش دانشگاه کردستان، شیراز، علامه طباطبائی، تهران، صنعتی شریف و اصفهان به صورت تصادفی عنوان نمونه آماری برگزیده شد. از این میان، 150 نفر به صورت تصادفی طبقه ای نسبی جهت جوابگویی به سوالات پرسشنامه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تایید چند تن از اساتید صاحب نظر دانشگاه قرار گرفت و پایایی آن نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، 97/0 به دست آمد. از نرم افزار آماری SPSS برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که در بعد فرهنگی- اجتماعی بالا بودن نسبت دانشجو به رایانه های موجود، ضعف روحیه جستجوگری دانشجویان، و ضعف زبان انگلیسی دانشجویان و اساتید از جمله چالش های مهم در این زمینه بود. در بعد منابع انسانی نیز ناتوانی دانشجویان و تا اندازه ای اساتید در چگونگی دسترسی به اطلاعات موجود در پایگاه های اطلاعاتی یک چالش مهم عنوان شد.
    کلیدواژگان: آموزش عالی، جهان، ایران، فن آوری اطلاعات، چالش
  • فاطمه زارع صفحه 55
    یکی از موضوعاتی که در مدیریت سازمان ها بسیار حائز اهمیت است مدیریت تعارض درون سازمانی است و تعارض پدیده ای است که آثار مثبت و منفی فراوانی روی افراد و سازمان بر جای می گذارد، استفاده صحیح و موثر از تعارض موجب شکوفایی و در نتیجه افزایش رضایت شغلی کارکنان است. در کتابخانه نیز به عنوان سازمانی پویا همیشه امکان تقابل و تعارض بین کتابداران وجود دارد.
    در این پژوهش سعی شده است بررسی گردد که با توجه به جو فرهنگی، اجتماعی، سیاسی اقتصادی حاکم بر کتابخانه ها چه عواملی سبب ایجاد تعارض شده است و این تعارضات چه تاثیری بر رضایت شغلی افراد به جای گذاشته است؟ این پژوهش از نوع پیمایشی است که برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردیده است.
    جامعه پژوهش را کلیه کتابداران کتابخانه های موسسات آموزش عالی مستقر در استان های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی تشکیل می دهند که تعداد آنها 80 نفر (64% زنان) است. نتایج حاکی از آن بود بین ساختار کتابخانه و رضایت شغلی آنان رابطه معناداری وجود دارد بین تعارض در محیط کتابخانه و رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد. بین وجود ساختار کتابخانه و رضایت شغلی مدیران رابطه معناداری وجود دارد. بین وجود تعارض در محیط کار کتابخانه و رضایت شغلی مدیران رابطه معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: کتابداران، تعارض، رضایت شغلی، کتابخانه های عمومی
  • علیرضا زارع داویجانی صفحه 75
    فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) یک تخصص میان رشته ای است که جهت ایجاد امکان ارتباط از راه دور، دسترسی به اطلاعات و جلوگیری از انباشت و انحصار آن مورد استفاده قرار می گیرد (به نقل از شریفی، 1383). در عصر فناوری پیشرفته، ثروت پایدار یک جامعه، استعداد نیروی ماهر و خلاق آن جامعه است و پیشرفت و رفاه هر جامعه به مغزهای آن بستگی دارد (دیوید السون، 1377). و از آنجایی که منابع انسانی بیشترین تاثیرپذیری را از تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات و رسانه ها دارند، بدیهی است کشورهایی که بتوانند برای خود منابع انسانی توسعه یافته ای تدارک ببینند، ثروت خود را پایدار و ماندنی کرده اند (کرم پور، 1382). و بی تردید تقویت نیروی ماهر و مبتکر بستگی به آموزش دارد. آموزشی که با اصول آموزشی نوین و روزآمد ارائه شود. (دیوید السون، 1377). آنچه امروزه در نظام آموزشی عالی مطرح می شود، استفاده از فناوری های جدید (جهت آسان سازی یادگیری) و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان است (پورجمشیدی، 1381).
    این پژوهش به بررسی تاثیر رابطه آشنایی با فن آوری اطلاعات و ارتباطات در پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن می پردازد. مطالعه حاضر بر روی 160 نفر از دانشجویان و به وسیله پرسشنامه ای محقق ساخته و با کمک نرم افزار SPSS انجام شد تا تاثیر میزان آشنایی مختلف (کم و زیاد) با (ICT)، جنسیت و میزان آشنایی مختلف با (ICT) در دو جنس دختر و پسر بر پیشرفت تحصیلی بررسی شود. نتایج حاصل بوسیله آزمون t استیودنت در دو گروه مستقل و تحلیل واریانس عاملی مورد مقایسه قرار گرفت. بنابر نتایج به دست آمده مشخص گردید که جنسیت نقشی در پیشرفت تحصیلی ندارد، در صورتی که آشنایی کم و زیاد با فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان تاثیر دارد.
    کلیدواژگان: آشنایی، ارتباطات، شبکه، پیشرفت تحصیلی، ICT، اطلاعات، جنسیت، آموزش، فناوری
  • کیانوش زهراکار صفحه 95
    تحقیق حاضربه مقایسه ابعاد مختلف سلامت روانی (علائم جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، اختلال در کارکردهای اجتماعی و افسردگی) افراد شاغل و غیرشاغل (بیکار) 22 تا 40 ساله شهر تهران پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق کلیه افراد مذکر شاغل و غیرشاغل (بیکار) 22 تا 40 سال شهر تهران می باشد که از این جامعه تعداد 600 نفر (300 نفر شاغل و 300 نفر غیر شاغل) از طریق روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب گردیده اند. برای سنجش سلامت روانی از آزمون GHO-28 استفاده شده است. روش آماری این تحقیق آزمون t استودنت برای مقایسه میانگین های مستقل بوده اس. در این تحقیق 5 فرضیه مطرح است که در این فرضیه های ابعاد مختلف سلامت روانی (علائم جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، اختلال در کارکردهای اجتماعی، افسردگی و نمونه کل) افراد شاغل و غیرشاغل (بیکار) مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که t محاسبه شده برای مقایسه میانگین های افراد شاغل و غیرشاغل (بیکار) در حوزه علائم جسمانی (926/6-)، در حوزه اضطراب و اختلال خواب (706/5-)، در حوزه اختلال در کارکردهای اجتماعی (487/7-)، در حوزه افسردگی (169/7-)، و در حوزه نمره کل (683/13-) می باشد که تماما از لحاظ آماری در سطح 1% معنادار تشخیص داده شده اند.
    کلیدواژگان: تعارض، کتابداران، رضایت شغلی، کتابخانه های عمومی
  • غلامرضا صمدیانی صفحه 115
    ناصر خسرو، حکیم و شاعر بزرگ قرن پنجم هجری، خرد و مشتقات آن را در چهار صد بیت و عقل و ترکیباتش را در حدود دویست بار در دیوان ده هزار بیتی اش به کار برده است. هر چند عده ای خرد را در اشعار او دارای بار ارزشی می دانند و عقل را با بار فلسفی و دینی مطرح می کنند؛ به نظر نگارنده، این تفاوت در کل دیوان، آن قدرها محسوس و ظاهر نیست که بشود به چنین قضاوتی دست یازید. در این پژوهش از روش توصیفی با جستجوی کتابخانه ای در آثار ناصر خسرو بخصوص دیوان اشعارش، استفاده کرده ام تا واژه هایی همچون خردمند، عاقل، صاحب خرد، پرخرد، مشتقات و هم خانواده های آنها را بیابم و با توجه به ویژگی های مشترک، دسته بندی نمایم.
    نگارنده علاوه بر آوردن و ذکر این ابیات در مواردی که شاعران معاصر، پیش یا بعد از ناصر خسرو در این موضوع، داد سخن داده اند؛نمونه هایی از اشعار آنها را نیز بیان کرده ام.
    در بیش از پنجاه و پنج بیت، صاحبان عقل و خرد، منادای ناصر خسرو قرار می گیرند تا حرف های مگویش را بر آنها عرضه بدارد و سفره ی پند و وعظش را برای آنها، پهن کند.
    او در این ابیات از ارتباط خردمند با دنیا، پذیرش سخن پیران و عمل به آن، میانه ی او با خدا و قرآن و دین، دوری وی از خطا و نادان و خواسته های نفس که سرانجامش کسب عزت و جاودانگی است؛سخن می گوید.
    کلیدواژگان: پیشرفت تحصیلی، شبکه، ارتباطات، فناوری، آشنایی، ICT، اطلاعات، آموزش، جنسیت
  • یوسف نامور، عزت الله نادری، علی شریعتمداری، مریم سیف نراقی صفحه 139
    هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر یادگیری مبتنی بر وب (وبلاگ) با رویکرد حل مساله بر رشد تفکر منطقی دانشجویان رشته زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل است. داده های لازم در این مطالعه از طریق پرسشنامه تفکر منطقی که توسط کمبر و همکاران براساس نظریه مزیرو طراحی شده است بصورت پیش آزمون و پس آزمون از دو گروه آزمایش و کنترل که هر کدام 15 نفر بودند جمع آوری شد. تحلیل داده های بدست آمده نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری از نظر سطح تفکر در سه مقوله درک و فهم، تامل و تفکر و تفکر انتقادی وجود دارد و در آزمون t در سطح 05/0 معنی دار است و این نشان می دهد که یادگیری مبتنی بر وبلاگ بر رشد تفکر منطقی دانشجویان تاثیر دارد.
    کلیدواژگان: کتابداران، تعارض، رضایت شغلی، کتابخانه های عمومی
  • مهناز نیستانی، براتعلی منفردی راز صفحه 165
    وظیفه اساسی مدیران در تمام سطوح حفظ محیطی است که افراد بتوانند با یکدیگر کار کرده و به هدف های از پیش تعیین شده دست یابند. در این راستا، مدیران باید اثرات گرایشات و عادات خود را روی دیگران تحلیل نمایند تا بتوانندآنهایی را که موجب دریافت عکس العمل منفی می شوند حذف نمایند بنابراین باید خودشناسی را آموخته و بر خویشتن مسلط باشند. (کونتز و دیگران، ترجمه چمران، 1384) تلاش و کوشش پیگیر آدمی برای شناخت خویشتن به عنوان یک نیاز اساسی امری مستمر بوده که در این میان شناسایی نیازها، ارزش ها، اهداف انسانی و از همه مهم تر عزت نفس از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، و برای رسیدن به خودشکوفایی که بالاترین انگیزه انسان است، ارضاء نیازهای سطح پایین از جمله عزت نفس ضروری بوده و از سوی دیگر عزت نفس یکی ازمولفه های مهم خودآگاهی محسوب می شود. (علی پور، 1375) از سوی دیگریکی از مسائلی که در ارتباطات انسانی بین افراد و سازمان ها پیش می آید تعارض بوده و مدیریت تعارض یکی از مهم ترین وظایف هر مدیر است. تعارض، اگر به نحو مطلوب مورد کنترل قرار گیرد، می تواند مسائل نهفته سازمانی را آشکار کند، کیفیت تصمیم گیری را بهبود بخشد و موجب نوآوری در سازمان شود.
    پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین خویشتن شناسی مدیران و کاربرد سبک های مدیریت تعارض توسط آنان در مدارس متوسطه شهر بجنورد می پردازد. جامعه آماری، مدیران مدارس متوسطه شهر بجنورد و روش نمونه گیری تصادفی ساده است.
    تحقیق حاضر از نوع پژوهش پیمایشی است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه خویشتن شناسی «راج کمارسارسوات» وشیوه های برخورد با تعارض «رحیم» استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی «جدول و درصد فراوانی»، استنباطی «آزمون خی دو» و برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از فرمول آلفای کرانباخ استفاده گردیده است.
    نتایج این تحقیق نشان می دهد که بین خویشتن شناسی مدیران و کاربرد سبک های مدیریت تعارض توسط آنان در سطح اطمینان %99 رابطه معناداری وجود دارد و بین خویشتن شناسی مدیران و هر یک از سبک ها (همکاری، مصالحه، رقابت، سازش و اجتناب) در سطح اطمینان %95 رابطه وجود دارد. همچنین مشخص گردید، مدیرانی که از سبک همکاری، مصالحه و سازش استفاده نموده اند از خویشتن شناسی بالایی برخوردارند.
    کلیدواژگان: شناخت خود، عزت نفس، مدیریت تعارض، آگاهی از خود، خویشتن شناسی
|
  • Page 1
    The present study investigates the relationship between managers’ managerial knowledge and organizational effectiveness and well-being of high schools in Mashhad. To do this, two independent samples were studied. To measure the managers’ managerial knowledge, of among the population, a sample of 40 was selected. To measure the organizational effectiveness and well-being of high schools, of the population of teachers, a sample of 200 was selected. The present research is of survey type, and three questionnaire were used to measure each variable. The results show that there is not a significant relationship between managers’ managerial knowledge and organizational effectiveness and well-being of high schools.
  • Page 17
    The development of IT has had a serious impact on higher education in the twentieth century. This development has been noticeable in higher education systems worldwide. Realizing its importance, Iranians have taken significant steps. However, Iranian education system faces serious challenges in developing the technology more. While studying the status of IT development in the world, the present study aims to elaborate on the challenges in terms of cultural-social and human resource dimensions. The statistical population of the study includes the members of the faculty in some state universities. The universities are the University of Kordestan, Shiraz University, Alame Tabatabayi University, Tehran University, Sharif technical University, Esfehan Technical University. They were randomly selected. 150 members were selected through randomized, stratified method to answer a questionnaire. It was a researcher-made questionnaire. The validity of the instrument was approves by a number of scholars. Its reliability was established through Cronbach alpha to be 0.97. SPSS was employed to analyze the data. The results showed that in the cultural-social dimension, high ratio of student numbers to the number of personal computers at universities, the lack of research interest among students, and lack of English knowledge among students and teachers were the major challenges. In the human resource dimension, inability of students and to some extent the teachers to access information in existing databases was the major challenge.
  • Page 55
    One of the important issues in organizational management is managing conflicts. Conflict may have many positive and negative effects on people and organizations. Taking advantage of conflicts will bring about prosperity to the organization and job satisfaction to its personnel. In a library, as a dynamic organization, there is the possibility of conflict. Considering the cultural, social, political and economic atmosphere in libraries, the present research tries to study the causes of conflict and its effect on job satisfaction. It is a survey research which uses questionnaire to gather data. The statistical population includes all librarians (80, 64% female) in the higher education institutes located in the Northern, Southern, and Razavi provinces. The results indicated that there is a significant relationship between library organization and job satisfaction. There is also a significant relationship between conflict in the working area and managers’ job satisfaction. The existence of conflict is also significantly related to job satisfaction.
  • Page 75
    Information and Communication Technology(ICT) is an inter-disciplinary expertise domain that is used to establish long-distance connections, to make information accessible and to avoid its accumulation and monopoly(Sharify, 1383). In the high-tech era, the sustainable wealth of a nation is its skilled and creative human resource. The advancement of any society depends on its intellectuals(David Elson,1377). Since human resources are more affected by ICT and media, it is obvious that the countries which manage to provide themselves with advanced human resources will make their wealth sustainable and lasting|(Karam Pur, 1382). Education, which is up-to-date, is the key to have skilled and innovative human resource(David Elson,1377). Today, the use of high-tech to facilitate learning and its effect on educational achievement of students has been emphasized in higher education(Pur Jamshidy). The present research studies the effect of introducing Information and Communication Technology(ICT) on the educational development of the students of psychology at Islamic Azad University, Roodhen Branch. 160 students participated in the research. A researcher-made questionnaire was used and the results were analyzed using SPSS to determine the effect of familiarity(low-high) with ICT and sex on educational achievement of both make and female students. Factor analysis, independent-group t-test, and ANOVA techniques were employed. It was determined that sex did not have any effect on educational achievement. However, the degree of familiarity with ICT had an effect on educational achievement.
  • Page 95
    The present study investigates mental health from its different aspects (physical signs, anxiety, sleep disorder, social malfunctions and depression) among employed and unemployed people aging 22 to 40 in Tehran. The statistical population includes all employed and unemployed men aging 20 to 40 in Tehran. A sample of 600 (300 employed and 300 hundred unemployed) was selected through multistage, multilayer method. To assess mental health GHO-28 test was employed. The statistical technique of t-test is used to compare independent means. There are five hypotheses in the research, in which different aspects of mental health (physical signs, anxiety, sleep disorder, social malfunctions and depression and perfect example) among employed and unemployed men were compared. The t-test estimated for these aspects are as follows: physical signs(--6.926, anxiety, sleep disorder and social malfunctions(5.706), depression(-7.169) and perfect example(-13.683). All of which are statistically significant at 1%.
  • Page 115
    Naser khosro, a poet and scholar in 5 th ah, has used the Persian equivants of wisdom and its derivatives almost in 400 verses and rationality and its derivatives 200 times. Although some see wisdom as value – laden and rationality as philosophical, such a distinction is not so outstanding to lead to this judgment. the present study has used descriptive library research to find the occurrences of the above mentioned words and their derivatives, and classify them based on their similarities. In addition to reproducing Jome verses in which he uses the words, examples of other poets, contemporary or other wise, are also quoted. In more than 55 verses, he addresses the wise, in which he provides them with advice. He talks about the relationship between wisdom and the world, the acceptance of the wise man and putting it into practice, the relationship of the wise with God, staying away from wrongdoing, all of which result in eternity and elation.
  • Page 139
    The main purpose of this study was to survey the impact of web-based learning (weblog) with a problem _ solving approach on the development of reflective thinking in English language students of Islamic Azad University of Ardabil branch. The data was collected by questionnaire. Reflective thinking questionnaire that designed by Kember et al. (1999) on the basis of Mezirow theory (1991), conducted as a pre-test and post-test for both experimental and control groups. 30 students were selected using the cluster sampling method and then assigned to two experimental and control group no randomly or deliberately. The results showed that there was a significant difference between the two groups concerning understanding, reflection and critical thinking. Finally, this paper confirmed that web-based learning has an effect on student’s reflective thinking development.
  • Page 165
    The main responsibility of managers is to maintain an environment in which people can work together and achieve the predetermined goals. To do this, managers should study the effect of their habits and tendencies on other so that they can omit the ones that may have a negative effect on people. Therefore, they should learn self-knowledge and have control over themselves(Knatez et. al, 1384). Knowing oneself has always been sought by human beings. The identification of needs, values, humane objectives and most important of all self-respect is important. To get to self-realization, which is our ultimate goal, the satisfaction of basic needs such as self-respect is necessary. At the same time, self-respect is one of the components of self-knowledge(Alipour, 1375) On the other hand, one of the issues arising out of human relationships is that of conflict. A manager’s responsibility is conflict management. Conflict, if effectively controlled, can reveal hidden organizational issues, improve the quality of decision making and leads to innovation within the organization. The present study investigates the relationship between managers’ self-knowledge and their applying conflict management styles in high schools in Bojnord. The statistical population are the high school managers and the sampling technique is randomized. The study is of survey type. It is a descriptive, correlational study. To gather data, Raj Kumar Sarsovat self-knowledge questionnaire and Rahim’s methods of dealing with conflict were employed. To analyze the data, descriptive statistics(frequency and percentive) and inferential statistics(chi-square) were employed. Cronbach alpha formula was used to determine the reliability of the questionnaire. The results showed that there is a significant relationship between managers’ self-knowledge and their applying conflict management styles at 99% confidence. There was also a relationship between self-knowledge and each of conflict management styles(cooperation, solution, competition, avoidance) at 95% percent of certainty. We found that those managers who use cooperation, solution styles have more self-awareness.