فهرست مطالب

مجله سلامت و بهداشت
سال دوم شماره 1 (پیاپی 4، بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/17
  • تعداد عناوین: 8
|
  • رامین نبی زاده، رضا نعمتی*، حسن اصلانی، محمود علی محمدی صفحه 7
    زمینه و هدف

    استفاده از اسید آسکوربیک (AA) به همراه یون مس (Cu)در گندزدایی، بر اساس این یافته بوده است که طی اکسیداسیون AA در حضور Cu، ترکیباتی تولید می شوند که از خود اثر ضدمیکروبی نشان داده و حتی توانایی نابودکردن اسپورهای برخی از باکتری ها را دارند. تحقیقات بیشتر نشان داد حضور اکسیژن محلول در این فرآیند ضروری است. بر این اساس و با توجه به مشکلات گندزداهای رایج کنونی فاضلاب مانند کلر و متعاقب آن لزوم یافتن روش های دیگر، هدف این تحقیق بررسی عملکرد ترکیب AA-Cu و اکسیژن محلول در گندزدایی پساب فاضلاب می باشد.

    روش کار

    این تحقیق با تزریق دوزهای مختلف گندزداها در دو حالت اعمال و عدم اعمال اکسیژن محلول تحت فشار انجام شد. استاندارد خروجی کلیفرم های گرماپای سازمان محیط زیست ایران و رهنمود سازمان جهانی بهداشت بعنوان سطح قابل قبول گندزدایی مورد استفاده قرار گرفت.

    یافته ها

    بر اساس نتایج بدست آمده از این تحقیق، استفاده ترکیبی از یون مس و اسید آسکوربیک در دوزهای متعارف توانست استانداردهای مشخص شده را تامین نماید. اضافه کردن اکسیژن محلول تحت فشار، کارایی این سیستم را افزایش داد. تزریق دوزmg/L)) 3Cu+50AA در هردو حالت حضور و عدم حضور اکسیژن محلول، سبب تامین رهنمود WHO شد. استاندارد محیط زیست ایران فقط در دوز آخر (5Cu+100AA)) و در حضور اکسیژن محلول برآورده شد.

    نتیجه گیری

    در تحقیق حاضر از ترکیب Cu-AA و تزریق اکسیژن در گندزدایی نمونه پساب در شرایط پایلوت استفاده شد. کارایی حذف کلیفرم های گرماپای این ترکیب قابل قبول بوده و در دوزهای متعارف، استاندارد مورد نظر را برآورده کرد.

    کلیدواژگان: اسید آسکوربیک، کلیفرم های گرماپای، پساب ثانویه، گندزدایی
  • منصور ضرابی، محمدرضا سمرقندی، محمد نوری سپهر، ابراهیم محمدی کلهری، مهدی نوروزی، سید جواد جعفری، مهدی فضل زاده صفحه 19
    زمینه و هدف
    مشخصه اصلی پساب های نساجی رنگی بودن آنهاست و حاوی انواع آلاینده های آلی و غیر آلی می باشند. بنابراین لازم است که این گونه پساب ها قبل از تخلیه به محیط، با استفاده از روش های موثر مورد تصفیه قرار گیرند.
    روش کار
    جاذب مورد استفاده از منطقه تیکمه داش آذربایجان شرقی تهیه گردیده و به منظور افزایش میزان جذب، با اسیدکلریدریک مورد شستشو قرار گرفت. خصوصیات جاذب با استفاده از تکنیک XRF و SEM مورد مطالعه قرار گرفت. در این مطا لعه از رنگ های Acid Red 18 و Acid Red 14 به عنوان دو نوع رنگ آزو جهت بررسی قابلیت پوکه معدنی اصلاح شده با اسید کلریدریک در تصفیه پساب های نساجی استفاده گردید. تاثیر زمان تماس و غلظت اولیه محلول رنگ بر روی کارایی حذف مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از دو مدل ایزوترمی فروندلیخ و لانگمیر جهت محاسبه ثابت تعادل و سنتیک فرآیند جذب استفاده گردید.
    یافته ها
    کارایی حذف هر دو نوع رنگ با افزایش زمان تماس و غلظت اولیه محلول رنگ افزایش یافت. نتایج حاصل از برازش داده های ثابت تعادل مشخص ساخت که حذف رنگ هایAcid Red 18 وAcid Red 14 به ترتیب از معادلات ایزوترمی لانگمویر و فروندلیخ پیروی می کند. حداکثر ظرفیت جاذب مورد استفاده برای جذب رنگ هایAcid Red 18 و Acid Red 14 به ترتیب برابر 7/29 و 125/3 میلی گرم به ازای هر گرم از جاذب به دست آمد که نشا ن دهنده ظرفیت بالای جاذب مورد استفاده برای حذف رنگ Acid Red 18 در مقایسه با رنگ Acid Red 14 می باشد. همچنین نتایج حاصل از برازش داده های زمان تعادل بر روی معادلات سنتیکی نشان داد که سینتیک حذف رنگ هایAcid Red 18 و Acid Red 14 از معادله شبه درجه دوم پیروی می کند.
    نتیجه گیری
    بطور کلی نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که می توان از پوکه معدنی اصلاح شده با اسیدکلریدریک به عنوان یک نوع جاذب ارزان قیمت در جهت حذف رنگ های آزو استفاده کرد.
    کلیدواژگان: پوکه معدنی، جذب سطحی، پساب های نساجی، رنگ های آزو، سیستم ناپیوسته
  • عزیز کامران، افشان شرقی صفحه 31
    زمینه و هدف
    یکی از راه های انکار ناپذیر در ارتقاء کیفیت آموزش، برنامه ریزی درسی و داشتن طرح درس است. برنامه ریزی درسی فرآیندی است برای تعیین هدف های مناسب آموزشی و تشخیص دادن مسائل، نیازها، امکانات و محدودیت هائی که برای رسیدن به اهداف آموزشی وجود دارد. این مطالعه با هدف تعیین آگاهی و نگرش هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مورد طراحی درس انجام گرفت.
    روش کار
    جامعه آماری مطالعه شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و نمونه گیری بصورت سرشماری بوده و ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه محقق ساخته است که اعتبار آن توسط تنی چند از اساتید دانشگاه مورد تائید قرارگرفت و پایایی این پرسش نامه با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ 75/0 به دست آمد. اطلاعات با توزیع پرسش نامه در میان اعضای هیئت علمی و تکمیل آن توسط آنها، به دست آمد. برای تحلیل داده ها، از ابزارهای آمار توصیفی و استنباطی مثل ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس یک عاملی و آزمون Tukey، T-test استفاده شده و داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss-15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که از تعداد 81 نفر اعضای هیئت علمی شرکت کننده در مطالعه، اکثریت با مردان (5/76%) بود. اکثریت شرکت کنندگان از تحصیلات تخصص- فوق تخصص (1/48%) برخوردار بودند. میانگین نمره آگاهی متوسط پایین (18/17 با انحراف معیار 18/4) و میانگین نمره نگرشی خوب (37/39 با انحراف معیار 7/9) ارزیابی شد. نتایج آزمون اختلاف معنی داری را در میانگین نمره آگاهی و میانگین نمرات نگرشی دانشکده ها نشان داد و اختلاف معنی داری بین جنسیت و میانگین نمره آگاهی در هدف نویسی وجود داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت برنامه ریزی درسی و طرح درس در پیشبرد اهداف آموزش، لزوم توجه بیشتر و انجام مطالعات در زمینه عملکرد و عوامل موثر بر آن در زمینه برنامه ریزی درسی در اساتید دانشگاه حس می شود.
    کلیدواژگان: طرح درس، دانش، نگرش، هیئت علمی
  • محمد باقر میران زاده، امیر حسام حسنی، لیلا ایرانشاهی، مجتبی احسانی فر، محسن حیدری صفحه 40
    زمینه و هدف
    امروزه در اکثر کشورهای جهان و از جمله در ایران، استفاده از آب های بطری شده روند صعودی داشته است، به طوری که در ایران در حال حاضر بیش از 100 مارک مختلف آب بطری شده تولید و توزیع می گردد. به همین دلیل به منظور حفظ سلامتی مصرف کنندگان، کنترل کیفیت میکروبی و شیمیایی چنین آب هایی دارای اهمیت زیادی است و هدف این مطالعه نیز بررسی کیفیت 15 مارک آب بطری شده پرمصرف در ایران می باشد.
    روش کار
    این مطالعه بصورت مقطعی و توصیفی– تحلیلی، بر روی 15 مارک آب بطری شده تولیدی در ایران در سال 89-1388 انجام گرفت. در طول مدت تحقیق، در چهار فصل مختلف تعداد 60 نمونه از آب های بطری شده 5/1 لیتری به صورت تصادفی از فروشگاه ها خریداری گردید و بر روی آن ها آزمایشات غلظت کلر باقیمانده، کیفیت میکروبی و سنجش غلظت فلزات سنگین با روش های استاندارد انجام گرفت.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان داد که باکتری های گروه کلیفرم و کلیفرم مدفوعی در هیچ یک از نمونه ها وجود نداشته است. از نظر غلظت فلزات سنگین، غلظت کروم، کادمیوم، سرب، نیکل، مس، روی و نقره در تمام نمونه ها به ترتیب در رنج های 24/0 تا 77/2، 15/0 تا 6، 37/0 تا 4/10، 13/0 تا 01/2، 24/0 تا 21/3، 55/0 تا 03/2 و 12/0 تا 55/1 میکروگرم در لیتر برآورد گردید.
    نتیجه گیری
    کیفیت میکروبی و غلظت فلزات سنگین در تمام نمونه های مورد آزمایش، مطابق با استاندارد ملی ایران و سازمان بهداشت جهانی و سازمان حفاظت محیط زیست بوده و از این نظر خطری سلامت عمومی را تهدید نمی کند.
    کلیدواژگان: آب بطری شده، فلزات سنگین، کیفیت میکروبی، کلر باقیمانده
  • علی شهریاری، شاهین نوشین، پری سیما برقعی صفحه 49
    زمینه و هدف
    پسماندهای پزشکی رده خاصی از پسماندها می باشند که به دلیل ویژگی های عفونی و یا سمی، بسیار خطرناک هستند. برنامه ریزی مدیریت پسماندهای بیمارستانی با هدف جلوگیری از اثرات نامطلوب بر سلامت انسان و محیط زیست صورت می گیرد. هدف این مطالعه تعیین مقادبر کمی انواع پسماند و شیوه مدیریت آن در داخل و خارج بیمارستان های شهر گرگان است.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1388 در هشت بیمارستان فعال شهر گرگان انجام گرفت. اطلاعات با تکمیل چک لیست و پرسش نامه استاندارد وزارت بهداشت که درجه اطمینان و اعتبار آن محرز گردیده، جمع آوری و با نرم افزار آماری spss آنالیز و تحلیل گردید.
    یافته ها
    میانگین پسماندهای تولیدی در بیمارستان های شهر گرگان 2143 کیلوگرم در روز بود، که این مقدار برای پسماندهای عفونی، نوک تیز و برنده، و معمولی به ترتیب برابر 42/47%، 2/1% و 38/51% بود. نرخ تولید پسماند بیمارستانی به ترتیب برای پسماند کل، عفونی، نوک تیز و برنده، و عمومی برابر 53/2، 21/1، 015/0 و3/1 کیلوگرم به ازای هر تخت در روز بود.
    نتیجه گیری
    درصد بالای پسماندهای عفونی نشان می دهد که علی رغم تلاش فراوان در مدیریت پسماندهای پزشکی، هنوز مشکلاتی در فرآیند مدیریت پسماندهای پزشکی، به ویژه در تفکیک پسماند وجود دارد، که نیازمند توجه بیشتر می باشد. توصیه می شود برای افزایش آگاهی پرسنل در خصوص تفکیک صحیح پسماندهای پزشکی، سیمنارهای آموزشی ترتیب داده شود. یادآوری این نکته مهم است که موفقیت در مدیریت پسماندهای پزشکی بدون همکاری و تشریک مساعی گروه های مختلف حرف پزشکی امکان پذیر نمی باشد.
    کلیدواژگان: مواد زائد جامد، پسماند پزشکی، مدیریت پسماند، گرگان
  • غلامرضا شریفی راد، عبدالرحمان چرکزی، مرتضی منصوریان صفحه 56
    زمینه و هدف
    مصرف دخانیات بعنوان یکی از عوامل افزایش دهنده بار کلی بیماری ها مطرح می باشد که سالانه باعث مرگ 4 میلیون نفر در جهان می شود. هدف این مطالعه دسته بندی دانشجویان سیگاری بر اساس مدل فراتئوری و تحلیل رابط بین متغیرهای مورد بررسی بر اساس سازه های این مدل، در بین دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 89-1388 بود.
    روش کار
    نوع مطالعه توصیفی تحلیلی و روش نمونه گیری، افراد در دسترس بود. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه فرم کوتاه سیگار کشیدن بر اساس سازه های مدل فراتئوری بود. آنالیز داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس انجام قرار گرفت.
    یافته ها
    131 نفر (2/66%) در مرحله پیش تفکر، 30 نفر (2/15%) در مرحله تفکر، 26 نفر (1/13%) در مرحله آمادگی، 8 نفر (4%) در مرحله عمل و 3 نفر (5/1%) در مرحله نگهداری بودند. با عبور از مرحله پیش تفکر به مرحله نگهداری، میزان خودکارآمدی افراد افزایش و میزان وسوسه سیگار کشیدن کاهش یافت(p<0.05). با عبور از مرحله پیش تفکر به سمت مرحله نگهداری، فوائد مصرف سیگار اگرچه کاهش نشان داد، اما این کاهش معنی دار نبود (p<0.05). اما مضرات مصرف سیگار از مرحله پیش تفکر تا مرحله نگهداری، افزایش نشان داد (p<0.05). همچنین در طی عبور از مراحل، افراد بیشتر از فرآیندهای رفتاری و کمتر از فرآیندهای شناختی استفاده کرده اند.
    نتیجه گیری
    اکثر دانشجویان در مرحله پیش تفکر قرار دارند و مداخلات لازم جهت ترغیب آنان به ترک سیگار با استفاده از سازه های مدل فراتئوری ضروری است. افزایش خودکارآمدی و تاکید بر مضرات مصرف سیگار، باعث حرکت به سوی مراحل آخر و ترک مصرف سیگار می شود.
    کلیدواژگان: مصرف سیگار، مدل فراتئوری، مراحل تغییر، خودکارآمدی، موازنه تصمیم گیری، فرآیندهای تغییر
  • سید احمد مختاری، مهدی فضل زاده دویل، بهنام دراجی * صفحه 66
    زمینه و هدف

    تامین آب آشامیدنی سالم یکی از اهداف مهم در جوامع بشری است و دست یابی به توسعه و پیشرفت در سایه سلامت افراد جامعه امکان پذیر است. واضح است که سلامتی افراد در گرو تامین آب شرب مطلوب است. هدف این مطالعه تعیین کیفیت میکروبی آب آشامیدنی روستاهای اردبیل و میزان بهره‎مندی جمعیت این روستاها از آب سالم از نقطه ‎نظر کیفیت میکروبی، در ماه های آبان و آذر سال 1389 می‎باشد.

    روش کار

    در این مطالعه توصیفی- مقطعی، کیفیت میکروبی آب 30 روستای اردبیل، 2 مرتبه بر اساس 3 معیار کل کلیفرم ها، کلیفرم مدفوعی و کلر آزاد باقیمانده مورد سنجش قرار گرفت.

    یافته ها

    میزان کلرآزاد باقیمانده 66/26 درصد جمعیت روستایی در ماه آبان و 33/33 درصد جمیعت روستائی در ماه آذر در گستره 8/0- 2/0 میلی گرم بر لیتر بوده است. در 66/96 درصد نمونه های مورد آزمون در ماه آبان و 100 درصد نمونه های مورد آزمون در ماه آذر، میزان کل کلیفرم ها منفی بوده است. میانگین شاخص مطلوبیت آزمون فقدان باکتری اشریشیاکلی گرماپای در آب آشامیدنی روستاهای مورد بررسی در اردبیل در بازه زمانی آبان ماه 66/96 درصد و در بازه زمانی آذر ماه 100 درصد شد. میزان pH آب شرب روستاهای مورد بررسی نیز در ماه های آبان و آذر در محدوده 7-8/7 می باشد.

    نتیجه گیری

    بر اساس رهنمود سازمان جهانی بهداشت در سال 2006 برای ارزیابی سلامت میکروبی آب، میانگین شاخص مطلوبیت فقدان باکتری کلیفرم گرماپای در روستاهای مورد بررسی 66/96 درصد در ماه آبان و 100 درصد در ماه آذر بوده که هر دو در محدوده عالی قرار دارد.

    کلیدواژگان: آب شرب روستایی، کلیفرم گرماپای، کل کلیفرم ها، کلر آزاد باقیمانده، کیفیت میکروبی
  • فاطمه رحیمی، داود شجاعی زاده، حجت زراعتی، مهدی اکبریان صفحه 74
    زمینه و هدف
    بیماری های دهان و دندان منجر به از دست رفتن دندان ها می شوند، شرایطی که ظاهر، کیفیت زندگی، تغذیه و در نهایت رشد و نمو کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. سلامت دهان و دندان می تواند عملکرد کودکان را در مدرسه و موفقیت شان را در آینده تحت تاثیر قرار دهد، بطوری که بیش از 50 میلیون ساعت در مدرسه، هر ساله به دلیل مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان از دست می رود. هدف از این مطالعه بررسی اثر آموزش بهداشت بر مراقبت های دهان و دندان بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بود.
    روش کار
    در این مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی) 125 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی به طریق تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و مشاهده عملکرد مسواک زدن بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در دو مرحله قبل و بعد از اجرای برنامه آموزشی صورت گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد افزایش ادراکات فردی از طریق آموزش گروهی و خودآموزی در بروز و بهبود رفتار پیشگیری کننده از بیماری های دهان و دندان موثر می باشد. این مطالعه، افزایش سطح عملکرد مسواک زدن دانش آموزان جامعه مورد پژوهش را در اثر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی نشان داد (001/0>P).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصل، الگوی اعتقاد بهداشتی می تواند در افزایش مراقبت های دهان و دندان با تکیه بر ابعاد ادراکات فردی در جامعه مفید باشد. استفاده از وسایل کمک آموزشی مناسب در هنگام آموزش مشارکتی و فراهم نمودن تجارب یادگیری چند حسی به صورت انفرادی (بر اساس توانایی های شخصی) در آموزش دانش آموزان پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: مراقبت های دهان و دندان، الگوی اعتقاد بهداشتی، ادراکات فردی، آموزش بهداشت
|
  • Nabizadeh R., Nemati R., Aslani H., Alimohammadi M Page 7
    Background And Objectives

    The use of ascorbic acid together with copper ions as disinfectant is based on the findings that during oxidation of ascorbic acid in the presence of copper ions, some compounds with antibacterial properties are produced which are able to inactivate some bacterial spores. Further investigation showed that the presence of dissolved oxygen is essential in this process. The aim of this study is to evaluate performance of copper - ascorbic acid and dissolved oxygen combination in disinfection of secondary treated wastewater.

    Methods

    this study performed with injection of different doses of disinfectants in presence and absence of pressurized oxygen. Iranian environment protection agency and world health organization (WHO) standards and guidelines for concentration of Thermotolerant Coliforms in discharged effluents are used as disinfection target level.

    Results

    the results of this study showed that using copper ions in combination with ascorbic acid in conventional doses meets the determined disinfection target level. Applying pressurized dissolved oxygen fundamentally increased the system. 3Cu + 50AA mg/L in both presence and absence of pressurized dissolved oxygen met the WHO guideline; however, Iranian EPA standard was met only in last dose (5Cu + 100AA) in presence of O2.

    Conclusion

    This study was done in pilot scale. Application of copper-ascorbic acid in presence of pressurized dissolved oxygen can inactive Termotelorant Coliforms of natural samples of secondary wastewater to acceptable level.

    Keywords: Ascorbic acid, Thermotolerant Coliforms, Secondary Effluent, Disinfection
  • Zarrabi M., Samarghandi M. R., Noori Sepehr M., Mohammadi Kalhori E., Noroozi M., Jafari S. J., Fazl Zadeh M Page 19
    Background and Objectives
    Textile wastewater is known as environmental pollutant. The main characteristic of textile wastewater is presence of non-used color and various organic or inorganic pollutants. Therefore it is necessary to be treated before discharging to the environment using effective methods.
    Methods
    Pumice was obtained from Tikmeh Dash Region of East Azerbaijan and was treated by HCL for improvement of its adsorption capacity before using as an adsorbent. Themorphology of the medium used was investigated by XRF and SEM technology. Removal ofAcid Red 14 and Acid Red 18 was investigated as a function of initial dye solution and contact time. In addition, equilibrium data was fitted onto Langmuir and Freundlich isotherm model. Furthermore, experimental data was fitted onto three kinetic models.
    Results
    Removal of both dyes was increased by increasing of contact time and initial dye solution. The results of linear regression analysis show that removal of Acid Red 14 and Acid Red 18 follow the Freundlich (r2>0.99) and Langmuir (r2>0.99) model, respectively. Adsorption capacity was 29.7 and 3.125 mg/g for Acid Red 18 and Acid Red 14, respectively. The fitting of experimental data onto kinetic models shows the best fitting of obtained data onto pseudo-second order for Acid Red 14 and Acid Red 18.
    Conclusion
    The result of present work shows that the effective removal of two azo dyes occurs in pumice stone modified by HCL.
    Keywords: Pumice, Adsorption, textile effluents, Azo dye, batch system
  • Kamran A., Sharghi A Page 31
    Background and Objectives
    One the most undeniable ways in improving education quality is lesson planning and having a lesson plan. Lesson planning is a process for determining appropriate educational objectives, identifying problems, needs, facilities, and limitations which may present in achieving educational objectives. The aim of this study was to determine the knowledge and attitude of the instructors in Ardabil University of Medical Sciences about lesson planning.
    Methods
    Samples included all the instructors working in Ardabil University of Medical Sciences. The instrument for data collection was a researcher made questionnaire whose dependability was confirmed by some instructors at the University and its reliability was 0.75 (Alpha cronbach test). The data were gathered through completing the questionnaire by instructors. The data were analyzed using SPSS 15 by Pearson correlation, one-factor variance analysis, Tukey and T-test.
    Results
    The majority of 81 instructors participated in the study (76.5%) were male. Most of them were specialists or sub specialists. The mean score for knowledge was evaluated as below average (17.18±4.18) and for attitude as good (39.37±9.7). The results showed a significant difference in the mean of knowledge score and the mean of attitude score. Moreover, mean knowledge on course objectives writing showed significant difference between genders.
    Conclusion
    Considering the importance of lesson planning in improving the educational objectives, it is necessary to pay more attention, do more studies in order to find out the factors affecting instructors lesson planning.
    Keywords: Lesson Planning, Teachers, Knowledge, Attitude
  • Miranzadeh M. B., Hassani A. H., Iranshahi L., Ehsanifar M., Heidari M Page 40
    Background And Objectives
    Nowadays, demand for bottled water consumption is growing in most countries especially in Iran. Over 100 different brands of bottled water are produced and distributed in Iran. In order to protect consumer health, the microbial and chemical quality monitoring of such water has great importance. This study aimed to survey the quality of 15 high consumed brands of bottled water in Iran.
    Methods
    This research is a descriptive-analytical and cross- sectional study which carried out on 15 brands of bottled water during 2009-2010. As a whole 60 samples (1.5 liter) were purchased randomly from supermarkets during four seasons. Samples were analyzed to determine residual chlorine, microbial quality and heavy metal concentrations according to standard methods.
    Results
    No total and fecal Coliform were found in all samples. Concentration of chromium, cadmium, lead, nickel, copper, zinc, and silver in all examined samples ranged from 0.24 to 2.77, 0.15 to 6.00, 0.37 to 10.4, 0.13 to 2.01, 0.24 to 3.21, 0.55 to 2.03, and 0.12 to 1.55 μgl-1, respectively.
    Conclusion
    Microbial quality and heavy metal concentration in all studied brands were in compliance with Iranian and US EPA standards, and WHO guidelines, so there is no public health concerns regarding consumption of bottled water.
    Keywords: Bottled water, Heavy metals, Microbial quality, Residual chlorine
  • Shahryari A., Nooshin S., Borghei P. S Page 49
    Background and Objectives
    Medical waste, a special subcategory of waste, is highly hazardous due to its infectious or toxic characteristics. Planning of medical waste management is necessary to prevent waste from adversely affecting human and environmental health. The objectives of this study were to determine quantity of different types of waste and clarifying existing situation of waste management in Gorgan Hospitals.
    Methods
    This descriptive cross-sectional study was performed in 8 hospitals of Gorgan in 2010. Data were collected using a checklist and a questionnaire and their validity and reliability were verified. The data were analyzed using SPSS software.
    Results
    Average waste production in Gorgan Hospitals was 2143 kg/day and infectious, medical sharps, and general waste accounts for 47.42, 1.2, and 51.38%, respectively. Respective values for waste production rates for total waste, infectious, medical sharps, and general wastes were 2.53, 1.21, 0.015, and 1.3 percent.
    Conclusion
    The high percentage of infectious waste indicate that despite the plentiful efforts for managing of medical wastes, the current waste management system in the hospitals of Gorgan city is well below the standard criteria particularly in segregation procedures. Training seminars for hospital personnel is recommended in order to promote personnel awareness on medical waste segregation. t is important to emphasize that the medical waste management cannot succeed without cooperation and participation of all relevant parties.
    Keywords: Solid Waste, Medical Waste, Waste Management, Gorgan
  • Sharifirad G. R., Charkazi A., Mansourian M Page 56
    Background and Objectives
    Cigarette smoking is one the causes of disease burden accounting for annual death of 4 million around the world. The aim of current study was categorizing ofstudents smoking based on transtheoretical model and analyzing relationships of variables studied among male Students in Isfahan Medical Sciences and Isfahan University in 2009-2010 Academic year.
    Methods
    In this Cross-Sectional study convenience sampling method was used. Data gathering instrument was the short form questionnaire based on transtheoretical model. Data was analyzed by ANOVA test.
    Results
    131 people (66.2%) were in precontemplation, 30 (15.2%) in contemplation, 26 (13.1%) in preparation, 8 people (4%) in action, and 3 (1.5%) in maintenance stages. Advancing across the stages from precontemplation to maintenance, self efficacy was increased and temptation decreased (p<0.05). Although, the pros of smoking increased through the stages, however, it was not statistically significant (p>0.05). The cons of smoking behavior significantly decreased through the stages from contemplation to maintenance (p<0.05). Meanwhile, during the moving through the stages, students used more behavioral and less cognitive process.
    Conclusion
    Majority of the subjects was in precontemplation stage and it is necessary to apply interventions based on transtheoretical model constructs in order to encourage them to cease smoking. Increasing of self-efficacy and emphasizing on the cons of smoking causes to move in later stages and smoking cessation.
    Keywords: Smoking, Transtheoretical Model, Stages of Change, Self, Efficacy, Decisional, Balance, Process of Change
  • Mokhtari S. A., Fazlzadeh Davil M., Dorraji B Page 66

    Backgrounds and

    Objectives

    Providing safe drinking water is one of the main purposes in the community and achieving development and improvement of community is related to the public health. It is clear that people health depends on desirable drinking water supply. The objectives of this study are determining microbial quality of drinking water in Ardabil’s villages and determination of safe water usage of rural population in terms of microbial quality in the months of October and November 1389.

    Methods

    In this cross-sectional study microbial water quality in 30 villages of Ardabil was measured in 2 times based on 3 criteria, i.e. Total Coliform (TC), Fecal Coliform (FC), andresidual free chlorine.

    Results

    Results show that residual free chlorine concentrations in 26.66and 33.33% of rural population drinking water were in a range of 0.2-0.8 mg/l in the months October and November, respectively. Total Coliform levels in 99.66% of the sample tested in October and 100% of them in November were negative. Average indicator in Desirability level for lack of heat-resistant E.coli test in surveyed areas in October was 96.66% and in November was 100%. Also pH levels in these months ranged from 7 to 7.8.

    Conclusion

    According to 2006 guidelines of WHO on evaluation of microbial safety of drinking water, the average desirability indicator for lack of E. coli in studied areas were 96.66% in October and 100% in November, both being in excellent range.

    Keywords: Rural Drinking Water, Heat Resistant Coliform, Residual Free Chlorine, Microbial Quality
  • Rahimi F., Shojaeezade D., Zeraati H., Akbarian M Page 74
    Backgrounds and
    Objectives
    Oral disease may lead to pain and teeth loss, a condition that affects appearance, quality of life, nutritional intake, and consequently the growth and development of children. More than 50 million school hours are lost annually because of oral health problems that may affect children education and success in later life. This study was performed to determine the effect of health education on oral health care based on health belief model in primary boy's school of Tehran in 1385.
    Methods
    In a cross sectional study, 125 students were selected using stratified random sampling method. Data were collected using questionnaires and observation of teeth brushing performance before and after oral health training program.
    Results
    the results indicate that increasing in individual perception through self education and public training may be effective in improving the oral health preventive behaviors. The oral health education program based on health belief model improved correct tooth brushing practices (p<0.001).
    Conclusion
    Health belief model may be useful in improving oral health care with emphasize on individual perceptions. Application of appropriate training aid in teaching process and provision of multi sensory experiences based on personal abilities are recommended.
    Keywords: Individual perceptions, education, Health belief model, Tooth brushing practice