فهرست مطالب

War and Public Health - Volume:3 Issue: 11, 2011

Iranian Journal of War and Public Health
Volume:3 Issue: 11, 2011

  • تاریخ انتشار: 1390/04/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • وحید نجاتی، رضا امینی، عباس ذبیح زاده، مهدی معصومی، قیصر ملکی، فاطمه شعاعی صفحه 1
    مقدمه
    ذهن آگاهی یک سازه شناختی قابل پایش و مداخله در روان شناسی است. هدف از این مطالعه برررسی ارتباط بین ابعاد مختلف کیفیت زندگی با ذهن آگاهی است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی- مقایسه ای در 93 جانباز نابینای دو چشم کشور انجام شد. ابزارهای مورد استفاده، پرسش نامه 36 سوالی کیفیت زندگی و مقیاس ذهن آگاهی می باشد. از آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    ذهن آگاهی با ابعاد نشاط و سلامت روانی در سطح 0.01 و با ابعاد درک کلی از سلامتی، ایفای نقش جسمی و ایفای نقش عاطفی در سطح 0.05 ارتباط معنی دار داشت و با ابعاد فعالیت فیزیکی، فعالیت اجتماعی و درد جسمی رابطه معنی دار نداشت (آماره پی بزرگتر از 0.05).
    بحث و نتیجه گیری
    ذهن آگاهی شاخص مهمی در کیفیت زندگی در جانبازان نابینا است. می توان به کمک پژوهش های مداخله ای آتی پیشنهاد نمود برای ارتقاء کیفیت زندگی در جانبازان نابینا از تمرینات تقویتی ذهن آگاهی بهره گرفت.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، ذهن آگاهی، جانبازان نابینا
  • فرهاد جعفری، لیلا معین، محمدرضا سروش، بتول موسوی صفحه 8
    مقدمه
    کیفیت زندگی جانبازان شیمیایی جنگ ایران و عراق پایین تر از نرمال جامعه است. اما در مورد کیفیت زندگی همسران جانبازان اطلاعات محدودی وجود دارد.
    هدف
    در این مطالعه برآن شدیم تا کیفیت زندگی همسران جانبازان شیمیایی شدید چشمی را بررسی کنیم.
    مواد و روش ها
    کیفیت زندگی 108 نفر از همسران جانبازان با آسیب شیمیایی شدید چشمی با استفاده از پرسشنامه SF-36 در این مطالعه مورد بررسی قرارگرفت. میانگین نمرات کیفیت زندگی این گروه با جمعیت نرمال جامعه ی زنان ایرانی مقایسه شد و عوامل اثرگذار بر روی آن نیز مورد ارزیابی قرارگرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی همسران جانبازان شیمیایی شدید چشمی 40.9 سال با انحراف معیار 8.48 بود. کمترین میانگین در کیفیت زندگی همسران جانباز در حیطه ی درد جسمانی (23.70 ± 45.78) و بیشترین میانگین درحیطه ی عملکرد جسمانی (23.29 ± 66.05) دیده شد. کیفیت زندگی همسران در هشت حیطه به طور معناداری از جامعه ی نرمال زنان ایرانی پایین تر بود(0.05> p). آزمون رگرسیون خطی ارتباط هیچ یک از متغیرهای مورد بررسی را بر کیفیت زندگی همسران جانباز معنادار نشان نداد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد سطح کیفیت زندگی همسران جانبازان شیمیایی شدید چشمی پایین است و به نظر می رسد ارائه ی خدمات مشاوره ای به همسر جانباز می تواند در ارتقاء کیفیت زندگی وی مؤثر باشد.
    کلیدواژگان: مراقب، شیمیایی چشمی، کیفیت زندگی، SF، 36
  • قنبر روحی، حمید آسایش، علی عباسی، مصطفی قربانی صفحه 13
    مقدمه
    رضایت از زندگی حاصل فرایند ارزیابی شناختی هر فرد از زندگی براساس معیارها و شرایط منحصر به فرد خود می باشد. هدف این مطالعه بررسی میزان رضایت از زندگی جانبازان و عوامل موثر بر آن در جانبازان شهرستان گرگان می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی294 نفر از جانبازان شهرستان گرگان به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه های اطلاعات جمعیت شناختی و رضایت از زندگی دینر را تکمیل کردند. داده ها در محیط نرم افزار آماری SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. در تمامی آزمون ها سطح معنی داری 0.05 در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار سن جانبازان 5.47 ± 45.39 بود. میانگین نمره رضایت از زندگی 7.88 ± 21.85 بود و 49.9 درصد از ایشان دارای رضایت زندگی متوسط به بالا بودند. مدل چند متغیره رگرسیون لجستیک نشان داد منزل مسکونی استجاری در مقایسه ملکی با رضایت زندگی ارتباط دارد(0.63-0.18: 95%CI: 0.34: OR) و داشتن آسیب های شیمیایی و اعصاب و روان(4.85-1.14: 95%CI: 0.44: OR) و یا دارای هر سه نوع آسیب جسمی، روانی و شیمیایی(1.38-0.13: 95%CI: 3.08: OR) نیز در مقایسه با آسیب جسمی رضایت زندگی را کاهش می داد.
    نتیجه گیری
    براساس یافته های این مطالعه، تلاش در جهت تامین مسکن مناسب و اقدامات اختصاصی برای ارتقای سلامت جسمی و روانی جانبازان دارای مصدومیت های شیمیایی و اعصاب و روان ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: رضایت از زندگی، جانباز، گرگان
  • علی مصطفی لو، حسن دانشمندی، فرهاد رحمانی نیا، مرتضی اکبر، سمیه خسروجردی صفحه 19
    هدف
    بسیاری از افراد مانند جانبازان شیمیایی دراثر قرارگیری در معرض گازهای شیمیایی ممکن است اختلالاتی در دستگاه تنفسی داشته باشند که فعالیت ورزشی و حتی روزمره آن ها را دچار اختلال می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تغییرات برخی از پارامترهای تنفسی جانبازان شیمیایی در وضعیت های مختلف بدنی (ایستادن، نشستن روی صندلی، طاقباز و درازکشیدن به پهلو) انجام شد.
    مواد و روش ها
    10 جانباز شیمیایی (سن 5 ± 42.7 سال، قد 5.4 ± 174.8 سانتی متر و وزن 6 ± 80.8 کیلوگرم) در این پژوهش شرکت کردند. پارامترهای تنفسی شامل ظرفیت حیاتی با فشار (FVC)، حجم بازدمی با فشار در یک ثانیه (FEV1)، حجم جاری (TV)، اوج جریان بازدمی (PEF)، تهویه دقیقه ای (VE)، تواتر تنفسی (FB) و نسبت FEV1 به FVC در وضعیت های مختلف بدنی به وسیله دستگاه اسپیرومتری مورد اندازه گیری قرارگرفت. به منظور بررسی تفاوت میانگین هر یک از متغیرها بین وضعیت های مختلف، از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که حجم های ریوی در وضعیت ایستادن نسبت به بقیه وضعیت ها تمایل به بالاتربودن دارند هرچند این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود (0.05 ≤ p).
    نتیجه گیری
    تغییرات اندک مشاهده شده در پارامترهای تنفسی مصدومان شیمیائی در وضعیت های مختلف بدنی، می تواند از لحاظ بالینی مهم باشد و پیشنهاد می کند که بهترین وضعیت برای انجام فعالیت های بدنی و ورزشی در حالت ایستاده است و حتی المقدور از قرارگرفتن در دیگر وضعیت هایی که ممکن است عملکرد ریوی آن ها را کاهش دهد اجتناب کنند.
    کلیدواژگان: پارامترهای تنفسی، عملکرد تنفسی، وضعیت های مختلف بدنی، جانبازان شیمیایی
  • محمود نجفی، محمد علی محمدی فر، سولماز دبیری، نصر الله عرفانی، علی عباس کمری صفحه 27
    مقدمه
    هدف پژوهش حاضر، مقایسه کیفیت زندگی خانواده جانبازان با و بدون اختلال استرس پس از سانحه بود.
    مواد و روش ها
    بدین منظور 300 خانواده جانباز از بین خانواده های جانبازان استان همدان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی (36 SF-)پرسشنامه جمعیت شناختی بود.
    یافته ها
    نتایج آزمون t نشان داد که جانبازان دارای اختلال استرس پس از سانحه در مقایسه با سایر جانبازان در زیرمقیاس های عملکرد جسمانی، دردبدنی، سلامت عمومی، سرزندگی، عملکرد اجتماعی و سلامت روان نمرات پایین تری را گزارش نمودند. بین همسران جانبازان دارای اختلال استرس پس از سانحه وهمسران سایر جانبازان در تمام زیر مقیاس های کیفیت زندگی تفاوت معنی داری یافت شد. بین فرزندان جانبازان دارای اختلال استرس پس از سانحه و فرزندان سایر جانبازان تنها در زیر مقیاس سلامت عمومی تفاوت معنی داری به دست آمد.
    نتیجه گیری
    این نتایج بیانگر آن است که توجه به سلامت نظام خانواده به خصوص همسران جانبازان دارای اختلال استرس پس از سانحه امری مهم است و می تواند در برنامه ریزی، سیاست های آموزشی، مشاوره ای و درمانی سودمند باشد.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، اختلال استرس پس از سانحه، جانباز
  • فاطمه سادات مجیدی، سیاوش تیموری صفحه 36
    مقدمه
    شهروندان روزانه از مسیرهای مختلفی عبور می کنند که گاهی اوقات به دلایل گوناگون دچار سانحه و تصادف شده و صدماتی را متحمل می شوند. حال آن که جانبازان و معلولین جسمی- حرکتی به دلیل ناتوانی، بیش از سایرین دچار این مشکلات شده و از طراحی نامناسب گذرها رنج می برند. این مقاله از حیث تبیین این که گذر مناسب برای عبور جانبازان و معلولین چه مشخصاتی را باید دارا باشد، تهیه و ارائه شده است که در این راستا مشکلات حرکتی جانبازان و معلولین جسمی- حرکتی به عنوان یکی از گروه های آسیب پذیر جامعه مد نظر قرار گرفته است.
    هدف
    ضرورت نیاز به طراحی مناسب گذرها برای عبور این دسته از شهروندان و همچنین معرفی استانداردهای این فضاها به منظور سازگار کردن آن ها برای حرکت ایشان و تطبیق فضاهای ساخته شده موجود با نیازهای آنان است که در این زمینه مطالعاتی در مورد مشکلات معلولین برای عبور از گذرها و معرفی استانداردهایی برای طراحی آن مطرح شده است.
    روش
    مطالعه حاضر یک مطالعه موردی است که به بررسی موانع عبور و مرور جانبازان و معلولین جسمی - حرکتی در خیابان چهارباغ اصفهان پرداخته است.
    نتیجه گیری در این مقاله خیابان چهارباغ عباسی در شهر اصفهان به عنوان یکی از خیابان های اصلی و پر رفت و آمد این شهر مورد بررسی و تحلیل میدانی قرارگرفت که بیش تر موانع و مشکلات افراد معلول در خیابان چهارباغ به شبکه معابر و مبلمان شهری باز می گشت. موانع موجود در شبکه دسترسی پیاده شهری و قطع ادامه حرکت راحت در مسیرهای پیاده، برای افراد مختلف می توانست دشواری ایجاد کند به ویژه برای افرادی که برای حرکت، به وسایل کمکی نیازداشتند.
    کلیدواژگان: گذر، قابل دسترس، معلولین جسمی حرکتی، آسایش حرکتی
  • محمد حق پناهی، محمد سعید سلمان زاده صفحه 45
    سوسپانسون حاوی نانو ذرات سوپر پارامغناطیس، اگر تحت اثر میدان مغناطیسی متناوب واقع شود، بر اساس دو مکانیزم رهایش نیل و چرخش براونی، ایجاد حرارت می کنند. این اثر گرمایی می تواند روش مناسبی جهت درمان سرطان از طریق ایجاد ناحیه گرم در بافت باشد.
    در این مطالعه، اثر حرارتی سیال مغناطیسی در بافت کبد گوساله به صورت عددی تحلیل شده و تحت آزمایش قرارگرفت. تحلیل گزارش شده در این مقاله براساس یک شبیه سازی سه بعدی و گذرا گرمایش با سیال مغناطیسی، در بافتی مشتمل بر عروق کوچک، و همچنین در نزدیکی یک رگ خونی بزرگ می باشد.
    کلیدواژگان: گرمایش با سیال مغناطیسی، رهایش نیل، چرخش براونی، نانوذرات سوپر پارامغناطیس
  • محمدرضا خدایی اردکانی، سعید فرجی، آرش میراب زاده، امید رضایی، محمد کفاشی صفحه 54
    هدف
    این پژوهش میزان تاثیر پرازوسین بر روی علائم کلینیکی اختلال استرس پس از سانحه جنگ را در موارد مزمن این اختلال بررسی می کند.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مداخله ای تک گروهی از نوع قبل وپس از آزمون می باشد و نمونه گیری آن نیز به صورت تصادفی ساده بوده است و برروی 20 نفر از کسانی که در معرض حادثه جنگ قرارگرفته بودند تاثیر داروی پرازوسین که یک داروی آنتاگونیست آلفا یک آدرنرژیک است را برروی علائم اختلال استرس پس از سانحه مورد مطالعه قرارداده است، آزمودنی ها تحت درمان با روزانه 5 میلی گرم پرازوسین به مدت 6 هفته قرارگرفتند. قبل و پس از مداخله داروئی شدت علائم به طورکلی و در سه دسته علائم تجربه مجدد، اجتناب/کرختی و بیش برانگیختگی توسط چک لیست PTSD (PCL) اندازه گیری شد و نتایج توسط آزمون t زوجی تحلیل شد.
    یافته ها
    با مقایسه بین دو میانگین علائم تجربه مجدد پیش از مصرف و پس از مصرف دارو برابربا (2.45-) اختلاف معنی داری وجوددارد. (0.008= p) همچنین میانگین علائم اجتناب/کرختی پس از مصرف دارو نسبت به قبل از آن 2.4 کاهش یافت و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (0.004= P). بین دو میانگین بیش برانگیختگی پیش از مصرف و پس از مصرف دارو نیز اختلاف (3.05-) وجوددارد، که معنی داری می باشد (0.004= P). همچنین با مقایسه میانگین شدت کلی علائم قبل و پس ازمداخله، 7.9 کاهش یافته بود،که این مقدار نیز از نظر آماری معنی دار می باشد (0.002= P) بحث: باتوجه به نتایج این پژوهش داروی پرازوسین 5 میلی گرم روزانه در سه قسمت منقسم می تواند شدت علائم کلی اختلال استرس پس از سانحه را و همچنین شدت هر سه دسته علائم تجربه مجدد، اجتناب/کرختی و بیش برانگیختگی را در مبتلایان به اختلال سانحه پس از جنگ کاهش دهد.
    کلیدواژگان: ختلال استرس پس از سانحه جنگ، پرازوسین، چک لیست PTSD (PCL)
|
  • Vahid Nejati, Reza Amini, Abbas Zabihzadeh, Mehdi Masoumi, Gheisar Maleki, Fatemeh Shoaie Page 1
    Objective
    The purpose of present study is evaluation of correlation of quality of life dimension with mindfulness in blind veterans.
    Methods
    In this cross sectional study 93 blind veterans were participated. SF36 and mindfulness scale are used for evaluation. Pearson correlation test is used for data analysis.
    Results
    Mindfulness is correlated with vitality (P<0.01), mental health (P<0.01), general health (P<0.05), physical role (P<0.05) and emotional role (P<0.05). Findings do not show any correlation between mindfulness and physical activity, social functioning and physical pain (p>0.05).
    Conclusion
    Mindfulness is an important factor quality of life in blind veterans. This project with support of additional interventional study proposes mindfulness training for promotion of quality of life in blind veterans.
  • Ödr Farhad Jafari, Dr Leila Moien, Dr Mohammad Reza Soroush, Dr Batol Mosavi Page 8
    Background And Objective
    Iraq-Iran war has been negatively affected the victims and their family members’ quality of life. Especially the victims’ spouses who provide care and give assistance to them who suffer from different difficulties due to living with persons with disability. The aim of this study was to assess health related quality of life in chemical warfare victims with ophthalmic damage' spouses.
    Materials and Methods
    A group consisting of 149 female was surveyed. The 36-item short-form health survey (SF-36) questioner was used to measure quality of life. Demographic data was collected using another questionnaire.
    Results
    the average of the chemical warfare victims with ophthalmic damage' spouses were 40.9 ± 8.48. The highest and lowest mean scores in the study population were found for physical functioning (66.5 ± 23.29) and body pain(45.78 ± 23.70) respectively. The qualities of life of the spouses were significantly lower than Iranian female normal population (p< 0.05). Unemployment other injuries in survivors were significantly accompanied with poorer health related quality of life in the spouses.
    Conclusion
    The spouses’ quality of life is negatively affected by the victims’ chemical injuries. To orient the services regarding to long-term effects of chemical warfare injuries can improve the quality of life in this group. To provide better social support for the victims’ spouses -as their main caregivers- can improve both the victims’ and their spouses’ quality of life.
  • Ghanbar Roohi, Hamid Asayesh, Ali Abbasi, Mostafa Ghorbani Page 13
    Introduction
    life satisfaction comes from personal cognitive evaluation of life circumstance based on individual unique condition and criteria. The purpose of this study was survey life satisfaction of Gorgan veterans and some Influential factors.
    Methods
    In this descriptive and analytical study 294 Gorgan veterans were selected via random sampling. Demographic data questionnaire and satisfaction with life scale were used for date gathering. Data analysis was performed by SPSS 16 software with independent t test, one wey ANOVA and Pearson correlation coefficient. P-value less than 0.05 were considered as statistically significant.
    Results
    the participants age mean and standard deviation was 45.39 ± 5.47. Life satisfaction in 50 present of veterans was upper than mean (21.85±7.88). Among participants, veterans with chemical and psychiatric type injuries and veterans with three types of injuries (chemical, psychiatric and physical) had the lowest mean of life satisfaction (P<0.05). There was no significant correlation between age, injuries percent, educational level, occupational state and child number with life satisfaction (P>0.05).
    Conclusion
    according to this finding design special intervention for promotion mental and physical health between veterans especially veterans with chemical and psychiatric type injuries is necessary.
  • Mr Ali Mostafaloo, Dr Hasan Daneshmandi, Dr Farhad Rahmaninia, Mr Morteza Akbar Somaye Khosrojerdi Page 19
    Purpose
    The purpose of this investigation was to study the respiratory parameters in different body positions (standing, chair-sitting, supine and side-lying) in chemical veterans.
    Methodology
    10 chemical veterans (age 42.7±5 yrs; height 174.8±5.4 cm; weight 80.8±6 kg) participated in this study. Respiratory parameters such as Forced Vital Capacity (FVC), Forced Expiratory Volume in 1 second (FEV1), Tidal Volume (TV), Peak Expiratory Flow (PEF), Minute Ventilation (VE), Breathing Frequency (fb) and FEV1/FVC ratio were measured by spirometer in different body positions. ANOVA with repeated measure was used to show the mean difference in each parameter between body positions.
    Results
    The results showed no significant difference in any respiratory parameters between different body positions.
    Conclusions
    Educating chemical veterans and they putting in proper body position can have a positive effect on pulmonary function and also, putting in improper body positions lead to occur variety of musculoskeletal problems that can have more effect on pulmonary system in chemical veterans.
  • Page 27
    Introduction
    The aim of current study was comparison of the quality of life of the war veteran’s families with/without PTSD.
    Method
    In this purpose 300 war veteran's families were selected by clustering random sampling in Hamedan province. The measures of this research were quality of life questionnaire 28 items and demographic inventory. Results The results of independent samples t-test have shown the war veterans with PTSD reported lower scores on Physical Function, Bodily Pain, General Health, Vitality, Social Functioning, and mental health in comparison of the war veterans without PTSD. The spouses of the war veterans with PTSD also have reported lower quality of life in all subscales in comparison of the spouses of war veterans without PTSD. The children of the war veterans with PTSD have reported lower scores only on general health in comparison of the children of the war veterans without PTSD.
    Conclusion
    In respect to results, it appears that consideration of family's health in war veteran's families is necessary with special attention to war veterans with PTSD. However, planning, and instructional, therapeutic policies can be useful
  • Fatemeh Majidi, Siavash Teimouri Page 36
    During a day, citizens pass through different pats and sometimes face an accident and be injured by it. Meanwhile war invalids and disabled people suffering from inappropriate designs, experience such situation more because of their disabilities. Considering the definition of disability as any limitation or impairment of sensorimotor system causing deficiency in motion or participation with others, and of the physically disabled as people who have physical impairments or weaknesses by any reason, and who have to use mobility aids, this article presented to clarify the features of appropriate paths for war invalids and disabled people, also take their problems as vulnerable groups in society into account. The aim of this study was to confirm the necessity to design appropriate paths, and to identify improvements required to bring available paths up to standards for disabled. In this regard, the problems of disabled people investigated, and after that some standards to design safe paths presented. In practice, it is conducted a field research on chaharbagh abasi avenue as a main and busy one in Isfahan, in order to find the physical disabled problems. Resulting in the form of proposals is presented in most tables.
  • Mr Mohammad Haghpanahi, Mr. Mohammad Saeed Salmanzadeh Page 45
    Exposed to an alternating magnetic flied, suspension of superparamagnetic nanoparticles begins heating due to two mechanisms: Neel relaxation and Brownian rotation. This heating effect is an appropriate candidate to be used in hyperthermia treatments of cancer. In this paper the heating effect of magnetic fluid in a porcine liver tissue is numerically analyzed and experimentally validated. Analysis reported in this paper is a three dimensional and transient simulation of magnetic fluid hyperthermia process for a tissue having a micro perfusion and also is near a large blood vessel. The temperature distribution in tissue is calculated for various micro and macro perfusion rates and their effects on the temperature profile are considered.
  • Dr Mohammadreza Khodaii Ardekani, Dr Saeed Faraji, Dr Arash Mirabzadeh, Dr Omid Rezai, Dr Mohammad Kafashi Page 54
    Objective
    This study effects of prazosin on the clinical symptoms of chronic combat related posttraumatic stress disorder, into the cases of chronic disorder
    Methods
    The study group of one type of intervention before and after sampling and testing is also random and has been on the 20 people who were exposed to disasters of war, prazosin an alpha- adrenergic antagonist drug effect on the post traumatic stress disorder symptoms studied. The subjects treated with 5 mg per day(1-2-2mg) prazosin were 6 week and after pharmaceutical intervention intensity and at three categories of symptoms generally re-experiencing symptoms, avoidance/numbness and hyper arousal by the PTSD Checklist- Military(PCL-M) measured, and data were analyzed by paired t test.
    Results
    Comparison between the average experience symptoms before taking this medication after was(-2.45) there are significant differences.(p=0.008)also mean to the avoidance/ numbness symptoms after taking the drug than before 2.4 decreased and difference was statistically significant(p=0.004)Between mean hyper arousal before taking over and after taking the difference was(-3.05), there is a statically significant(p=0.004).Also mean overall severity of symptoms after intervention 9.7 reduced was that this amount also is statistically significant.(p=0.002)
    Discussion
    Regarding the results of this study, alpha- adrenergic antagonists prazosin 5 mg daily in three dose divided can reduce severity of symptoms overall posttraumatic stress disorder and ameliorate intensity in all three categories symptoms re experience, avoidance/ numbness and hyper arousal in patients with posttraumatic stress disorder