فهرست مطالب

مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم
سال چهاردهم شماره 1 (پیاپی 52، بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • لیلا دشمنگیر، آرش رشیدیان، فروهر معیری، علی اکبری ساری صفحه 1
    مقدمه
    در صورتی که ارزش گذاری خدمات مختلف بالینی به صورت اصولی و با استناد صحیح به منابع موجود تعرفه گذاری صورت نگیرد، باعث ایجاد آثار نامطلوب بر استمرار خدمات بالینی می گردد. در این مطالعه پژوهشگران با مقایسه ارزش های نسبی تعرفه های تخصص های بالینی موجود در کتاب مرجع تعرفه کشور تدوین شده در سال 1372 (موسوم به کتاب کالیفرنیا) با تغییرات نسبی پیشنهاد شده بر ارزش های تعرفه ای ارایه شده در کتاب ارزش های نسبی خدمات تشخیصی و درمانی تدوین شده در سال 1384، به بررسی تاثیر تغییرات پیشنهادی بر وزن پرداختی به تخصص های بالینی کشور و به تبع آن بر هزینه های نظام سلامت، پرداخته است.
    روش کار
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی می باشد. ارزش های نسبی تعرفه های تخصص های مختلف بالینی در دو کتاب تعرفه ای، بر اساس کدهای مشترک دو تخصص و پس از لحاظ نمودن تعداد اعمال جراحی انجام شده مربوط به هر کد، با یکدیگر مقایسه گردید. در مرحله نهایی مطالعه تعدادی از اعمال بالینی به طور هدفمند انتخاب و میزان تغییر هزینه نسبی آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های حاصل از پژوهش بیانگر بی تناسبی و عدم تعادل میان ارزش های نسبی فعلی خدمات مختلف بالینی در کشور می باشد. در صورت اعمال ارزش های نسبی پیشنهادی، وزن پرداختی تخصص های مختلف بالینی به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.
    نتیجه گیری
    در صورت اعمال ارزش های نسبی تدوین شده در کتاب تعرفه ای تدوین 1384 بی تناسبی و عدم تعادل میان ارزش های نسبی درون رشته ای و بین رشته ای رفع می شود، ولی (درصورتی که تغییر دیگری در این نظام پرداخت ایجاد نشود) هزینه های نظام سلامت افزایش قابل توجهی می یابد.
    کلیدواژگان: تعرفه های بالینی، هزینه های نظام سلامت، وزن پرداخت
  • آیدین ماهتابی، منصور بیات، سید ابراهیم حسینی، مهدی امین افشار، حمیدرضا توکلی صفحه 10
    مقدمه
    قارچ ها قادر به ایجاد آلودگی در اندام های زنده و مرده گیاهان و جانوران می باشند. به همین علت امکان آلوده شدن محصولات کشاورزی در مزرعه وجود دارد. آفلاتوکسین ها، مایکوتوکسین هایی هستند که عمدتا به وسیله چندین گونه از قارچ های آسپرژیلوس شامل فلاووس، پارازیتیکوس، نومیوس، اریزئوس، اریزه آو پنی سیلیوم پابرکولوم و اکراتوکسین توسط آسپرژیلوس اکراسئوس تولید می شوند. در تحقیق حاضر میزان نفوذ سموم آفلاتوکسین و اکراتوکسین به غلات صبحانه موجود در فروشگاه های شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.
    روش کار
    تعداد 18 نمونه به طور تصادفی انتخاب شدند و پس از یکنواخت کردن، در 3 مرحله استخراج، تخلیص و تعیین مقدار سموم مورد بررسی قرار گرفتند. سپس تشخیص با دتکتور فلورسانس 333 = meλ و 460 = xeλ و 1000 Gain = و 16 Attn = و تعیین مقدار از طریق مقایسه سطح زیر منحنی تک تک نمونه ها و استاندارد ها با احتساب ضریب رقت انجام شد.
    یافته ها
    این مطالعه نشان داد که در هیچ یک از نمونه های مورد آزمایش اکراتوکسین A یافت نشد و مقدار آن در همه نمونه ها 0/0 بود. آفلاتوکسین B1 و B2 در برخی از نمونه ها یافت شد. اما در همه آنها زیر حد استاندارد ایران، اروپا و امریکا بود. مقدار آفلاتوکسین های G1 و G2 در کلیه نمونه ها 0/0 بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به حضور قارچ های مولد آفلاتوکسین و عوامل کنترل کننده این قارچ ها در محل تولید، همبستگی مثبتی بین کاهش جمعیت قارچ های مولد آفلاتوکسین و عوامل کنترل کننده با کاهش میزان آفلاتوکسین دیده شد. از پتانسیل عوامل کنترل کننده می توان برای جلوگیری از آلودگی غلات به آفلاتوکسین به خوبی استفاده نمود.
    کلیدواژگان: اکراتوکسین، آفلاتوکسین، HPLC، غلات صبحانه، شهر تهران
  • سمانه اکبرپور، حمید سوری، اردشیر خسروی، خسرو قاسمپور، علی دیوسالار صفحه 16
    مقدمه
    با توجه به همجواری استان مازندران با دریای خزر و ورود مهمان های زیاد به این استان برای استفاده از دریا، و از طرفی کمبود اطلاعات موجود در خصوص غرق شدگی، به نظر می رسد بررسی وضعیت اپیدمیولوژیک غرق شدگی در استان مازندران برای برنامه ریزی صحیح تر در زمینه پیشگیری و کنترل آن ضروری باشد.
    روش کار
    این بررسی توصیفی با کمک گرفتن از منابع اطلاعاتی مختلف غرق شدگی در استان مازندران انجام شده است. بعد از استخراج اطلاعات از منابع مختلف و خارج کردن موارد تکراری، نتایج گزارش شد.
    یافته ها
    بعد از در کنار هم قرار دادن اطلاعات سازمان های مختلف مشخص شد که تعداد 273 نفر (2/91% مرد و 8/8% زن) در طول سال 1387 در استان مازندران به علت غرق شدگی فوت شده اند. میانگین سنی افراد 3/25 سال (انحراف معیار 7/11) بود. 175 نفر مهمان و مابقی از ساکنین استان بوده اند. در بررسی زمان و مکان رخداد حادثه مشخص شد که بیشترین موارد (4/93%) در دریای استان و در ماه مرداد (33%) رخ داده اند. میزان مرگ غرق شدگی در ساکنین استان با خارج کردن میزان مربوط به افراد مهمان برابر با 3/3 در هر 100هزار نفر محاسبه شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه بیشترین مکان برای رخداد خطر مناطق خارج از طرح دریای استان می باشد، به نظر می آید باید تلاش بیشتری برای بهسازی و گسترش سواحل محافظت شده دریا صورت گیرد. هم چنین آموزش افراد برای عدم شنا در مناطق خارج از طرح دریا، نصب علایم هشدار دهنده خطر نیز می توانند پیشگیری کننده باشند.
    کلیدواژگان: غرق شدگی، مازندران، اپیدمیولوژی
  • حسام الدین مدنی، محمدحسن شاه حسینی، عباس خمسه صفحه 23
    مقدمه
    پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، گام های بلندی در زمینه خودکفایی دارویی برداشته شد که یکی از مهم ترین آنها استقرار نظام نوین دارویی (طرح ژنریک) در کشور بود. اما این طرح نتوانست موقعیت تولید مواد اولیه دارویی، تولید داروهای گیاهی، تولید داروهای برند دار و تولید داروهای صعب العلاج را کسب کند. هدف این مطالعه بررسی 1- علت اجرای طرح ژنریک 2- بازتاب های اجرا و روند طرح ژنریک در صنعت دارو و3- مشکلات طرح ژنریک است.
    روش کار
    این یک مطالعه پیمایشی و شامل مطالعه اسناد و مدارک، مصاحبه و استفاده از پرسش نامه می باشد. جامعه آماری مجموعا30 شرکت بود که از این تعداد، 17 شرکت به پرسش نامه ها پاسخ دادند. آمارها به صورت توصیفی بیان شدند و با توجه به داده های توصیفی از نرم افزار Excel و SPSS استفاده گردید.
    یافته ها
    این طرح از طرح هایی بوده که توانسته در موقعیت های حساس، به رفع نیاز در تولید داروهای ضروری و اساسی با قیمت کم بپردازد و همچنین سبب به وجود آمدن برخی زیرساخت ها نظیر مهارت نیروی انسانی و متخصص در امر فرمولاسیون، تا حدودی بهینه سازی مدیریت و ایجاد خطوط تولید جدید دارو شود. اما همزمان به دلیل سیاست های حمایتی یارانه ای و بینش های درون گرایانه توسعه ای و همچنین عدم ارتباط مؤثر با مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی، این طرح تا دهه 80 در سطح تولید داروهای ژنریک متوقف ماند. این توقف سبب شد تا صنعت داروسازی به فکر طرح های نوآوری و سیستم های تحقیق و توسعه R&D نباشد و بدنه صنعت داروسازی بی تحرک باقی ماند و بنابراین صنعت دارو نتوانست از دانشگاه برای توانمندی تحقیق و توسعه سود برد. طرح های داروهای تحت لیسانس نیز به دلیل عدم وجود زیر ساخت های مناسب نتوانست موقعیتی را در کسب توانمندی های R&D در صنعت دارو کسب کند.
    نتیجه گیری
    اجرای طرح ژنریک در کشور، به موقع شروع شد و توانست در موقعیت های حساس به رفع نیاز در تولید داروهای ضروری و اساسی با قیمت کم بپردازد و همچنین سبب به وجود آمدن برخی زیرساخت ها شود. اما همزمان به دلیل سیاست های حمایتی تا مدت ها در سطح تولید داروهای ژنریک متوقف ماند. این روند سبب شد تا صنعت داروسازی به فکر طرح های نوآوری و سیستم های تحقیق و توسعه نباشد و عملا بدنه صنعت داروسازی بی تحرک باقی بماند.
    کلیدواژگان: طرح ژنریک، تحقیق و توسعه، صنعت دارویی، توانمندی های فناوری
  • فهیمه رمضانی تهرانی، معصومه سیمبر، مهراندخت عابدینی صفحه 32
    مقدمه
    گستردگی و تاثیر عوارض باروری بر سلامت و کیفیت زندگی زنان در کشورهای در حال توسعه مستند شده است اندازه گیری شاخص عوارض باروری علاوه بر شاخص مرگ مادران، به عنوان شاخص دستیابی به هدف ارتقاء سلامت مادران و باروری مطرح گردیده است. هدف از این مطالعه تعیین میزان شیوع عوارض باروری شامل عوارض رحمی در ایران است تا گامی برای طراحی خدمات سلامت باروری باشد.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی مبتنی بر جامعه، بخشی از یک مطالعه وسیع که برای تعیین میزان شیوع عوارض باروری در زنان ایرانی در سال 1388 در چهار استان منتخب انجام شد می باشد. شرکت کنندگان 1239 زن 18 تا 45 ساله بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایوارد مطالعه شدند. ابزار مطالعه پرسش نامه ای مشتمل بر سؤالات دموگرافیک، باروری و انجام معاینات بالینی بود.
    یافته ها
    نتایج حاکی از شیوع عفونت های سیستم تناسلی 6/37%، شلی های لگنی 4/40%، خونریزی غیر طبیعی رحمی 31% بود. نتایج همچنین نشان داد که 1/35، 5/34 و 6/9 درصد از زنان به ترتیب مبتلا به 1، 2 و 3 مورد از عوارض باروری فوق هستند و فقط 6/20% از زنان مورد مطالعه مبتلا به هیچ یک از این عوارض نبودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع عوارض باروری در زنان، لزوم غربالگری و تشخیص، درمان و پیگیری این عوارض مورد تاکید قرار می گیرد. رسیدن به توافق های بین المللی در تعریف شاخص های مربوط به عوارض باروری نیز ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: شیوع، عوارض باروری، عفونت های دستگاه تناسلی، شلی های لگنی، خونریزی های غیرطبیعی رحمی
  • محمودرضا قدیمی، محبوبه رسولی، محمود محمودی، کاظم محمد، حجت زراعتی صفحه 41
    مقدمه
    سرطان مری جزء هشت سرطان شایع در جهان و ششمین علت مرگ از سرطان می باشد و به عنوان یکی از مهم ترین سرطان های دستگاه گوارش مطرح می باشد. روش تحلیل بقاء استاندارد، مدل مخاطره متناسب کاکس، بر این فرض استوار است که همه افراد مطالعه پیشامد مورد نظر را تجربه می کنند، اما در عمل به دلیل ماهیت اطلاعات و نوع پیشامد، در نظر گرفتن این فرض غیرواقع بینانه خواهد بود. لذا تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش های متداول بقاء موجب استنباط های اشتباه و گمراه کننده خواهد شد. به همین دلیل در این مواقع از مدل های شفایافته استفاده می کنند. مطالعه حاضر با هدف تعیین ریسک فاکتورها و عوامل دموگرافیک مؤثر بر بقاء بیماران مبتلا به سرطان مری با استفاده از مدل های شفایافته انجام شد.
    روش کار
    اطلاعات این بررسی از طریق مرکز ثبت سرطان بابل که زیر نظر دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار دارد جمع آوری شد. در این تحقیق، اطلاعات 359 بیمار به همراه مشخصه های فردی به مطالعه وارد شدند و برای یک دوره 15 ساله مورد پیگیری قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج حاصل نشان داد که 7/62% از بیماران مرد و3/37% زن بودند. میانگین سنی در بیماران مرد 0/60 سال و در زنان 3/55 سال بود. احتمال بقاء یک، سه و پنج ساله بیماران به ترتیب23%، 15% و 13% می باشد و میانه زمان بقاء بیماران نیز 9/8 ماه بود. برای بررسی عوامل مؤثر بر بقاء بیماران از مدل های شفایافته آمیخته پارامتریک (وایبل و لگ نرمال) استفاده شد، که در هر دو مدل وجود سابقه فامیلی سرطان، اختلاف معنا داری را نشان می داد.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه پیشنهاد می کند غربالگری افرادی که دارای سابقه خانوادگی سرطان می باشند (به ویژه در مردان) می تواند به عنوان یک عامل مهم در کاهش خطر مرگ بیماران مبتلا به سرطان مری مؤثر باشد. همچنین لازم است برنامه های کنترل و پیشگیری سرطان مری مورد بررسی جدی قرار گیرد. با توجه به این که فرض متناسب بودن خطرات در مورد داده های مورد مطالعه رد می شود و نیز مقایسه های انجام شده، مدل شفایافته آمیخته لگ نرمال با تابع ربط لجیت می تواند به عنوان جایگزین مدل کاکس و وایبل در تحلیل بقاء بیماران مبتلا به سرطان مری که کسری از آنها بقا ء طولانی مدت دارند، بکار رود.
    کلیدواژگان: آنالیز بقاء، سرطان مری، مدل های شفایافته آمیخته، مدل لگ نرمال، ملاک آکائیکه
  • محمدرضا ملکی، سید داوود نصرالله پورشیروانی، محمداسماعیل مطلق، شهرام توفیقی، محمد جواد کبیر، ناهید جعفری صفحه 50
    مقدمه
    ارزیابی عملکرد یکی از وظایف اصلی مدیران می باشد. مدل های تعالی سازمانی که از تکنیک های نوین ارزیابی عملکرد می باشد، به منظور شناسایی نقاط قوت و طراحی پروژه های بهبود مورد استفاده قرار می گیرد. این مطالعه با هدف بررسی شیوه های رایج ارزیابی عملکرد در معاونت بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام گرفت.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی در بهار 1389 انجام گرفت. جامعه پژوهش، حوزه ستادی معاونت بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور بودند. 13 دانشگاه به روش نمونه گیری آسان و به صورت طبقه ای و تصادفی منظم، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته بوده که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. داده ها با مراجعه حضوری و مصاحبه با مدیران و کارشناسان مسؤول و مشاهده مستندات جمع آوری گردید.
    یافته ها
    معاونت بهداشتی هر 13 دانشگاه مورد مطالعه، خودارزیابی سالانه انجام می دهند، ولی هیچ کدام شان هنوز از مدل علمی بهره مند نشده اند. هر 13 دانشگاه تا حدودی دارای شاخص های مدون می باشند که عمدتا فرایندها و نتایج کلیدی عملکرد را پوشش می دهد. نتایج حاصله تا حدودی با اهداف، روند و سایر تحلیل می گردد ولی با علت بررسی نمی شود. شاخص های مورد ارزیابی پنج دانشگاه تا حدودی وزن دهی شده است و هشت دانشگاه دیگر در این خصوص هیچ اقدامی نکرده اند.
    نتیجه گیری
    چون با شاخص های موجود نمی توان همه عوامل تاثیرگذار بر عملکرد سازمانی را ارزیابی و جایگاه واقعی سازمان را مشخص و آن را با دیگر سازمان ها مقایسه نمود، بکارگیری یکی از مدل های تعالی سازمانی پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، تعالی سازمانی، شاخص
  • محمدهادی دهقانی، قاسمعلی عمرانی، کاظم ندافی، محمد ماروسی، کمال اعظم صفحه 57
    مقدمه
    پسماندهای پزشکی تولیدشده از مطب های پزشکی یکی از مهم ترین مشکلات زیست محیطی کشورهای در حال پیشرفت هستند. چون پسماندهای پزشکی از نظر ماهیت ناهمگون بوده و حاوی ترکیبات عفونی اند. در شهر سبزوار روش مناسبی برای جداسازی پسماندهای پزشکی در مطب های پزشکی وجود ندارد. این مطالعه با هدف تعیین کمیت و ترکیب انواع پسماندها در مطب های پزشکی و مدیریت آن درسال 1387انجام گردید.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی، از هر مطب پزشکی سه نمونه در انتهای سه روز کاری بررسی شد. مطب هایی که از آنها نمونه برداری شد، شامل مطب های عمومی و تخصصی بودند. ترکیبات پسماند مطب های پزشکی بر اساس طبقه بندی سازمان جهانی بهداشت آنالیز شدند. کیسه های مخصوص تفکیک به مطب ها داده شد. پسماندها در محل به چهار دسته (شبه خانگی، عفونی، نوک تیز و دارویی) جداسازی و توزین شدند.
    یافته ها
    بر اساس این نتایج، در مجموع میزان تولید سالیانه پسماندهای پزشکی در مطب های پزشکی شهر سبزوار 37276 کیلوگرم می باشد. مطب های عمومی وتخصصی به ترتیب 18965 و 18311 کیلوگرم در سال پسماند تولید می کنند. بر اساس آنالیز آماری، پسماندهای شبه خانگی، بالقوه عفونی و نوک تیز به ترتیب 70، 14 و 16 درصد از کل تولید پسماند مطب های پزشکی را تشکیل می دهد. بر اساس آزمون آماری میانگین کل پسماندها (نوک تیز، عفونی و شبه خانگی) برای هر دو گروه مطب ها به ترتیب 29/45 ±99/185 و 99/35 ±52/165 و 32/114 ±75/818 برآورد گردید.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که در بیشتر مطب های پزشکی، عملیات جداسازی پسماندهای پزشکی کامل نیست. لذا به منظور کاهش آلودگی در این مراکز بایستی فعالیت هایی را در مورد دفع پسماندهای پزشکی در محل تولید و به صورت متمرکز در محدوده مطب ها انجام داد. همچنین کارکنان شاغل در امر جمع آوری و حمل و نقل پسماندها بایستی کلیه اقدام های حفاظت شخصی را رعایت نمایند.
    کلیدواژگان: پسماند پزشکی، مطب پزشکی، سبزوار، مدیریت پسماند
|
  • Doshmangir L., Rashidian A., Moaeiri F., Akbari Salari A Page 1
    Introduction
    If relative values for services are not determined correctly, they might have negative consequences on availability of care. In this study, we aimed to compare relative values of medical tariffs determined in 1993 (known as the 'California' book) with proposed changes to relative values in 2005 (clinical and diagnosis relative values); and assess the effects of the proposed changes on payment weights of different clinical specialties and costs of health system.
    Methods
    In this descriptive cross-sectional study, we conducted a situational analysis, compared the codes, and assessed the potential effects on costs. We, also, investigated views of different experts on relative value changes of some medical tariffs in the proposed book.
    Results
    Findings showed imbalance between different relative values of clinical services in the country. If the proposed relative values were implemented for different clinical services, payment weights for different services would have changed considerably.
    Conclusion
    If the proposed relative values were implemented, the present imbalances between the relative values within and between different fields of clinical services would have been reduced; however, the total healthcare cost would have been increased.
  • Mahtabani A., Bayat M., Hosseini Se, Aminafshar M., Tavakoli H Page 10
    Introduction
    Fungi have ability to attack and contaminate plants and animal's dead or alive organs; therefore, possibility of contamination of agricultural products is high. Alfatoxins and Ochratoxins are mostly produced by Aspergillus species such as A.flavus, A.parasiticus, A.nomius, A.orhizeus, A.orhizea, A.ochraceus and penicillium puberculum. In this study, we aimed to assess the rate of fungal Aflatoxins and Ochratoxin in breakfast grains presented in supermarkets in Tehran.
    Methods
    Eighteen samples were randomly selected. The samples were grinded and separately packed. Then, they were assessed during three stages of extraction, purification, and determination. The diagnosis was done using fluorescence detector: λme: 333, λxe: 460 and grain: 1000, Attn: 16. The rate was determined comparing the under curve level of each sample and the standards.
    Results
    No Ochratoxin was found in the samples (rate= 0.0). Aflatoxin B1, B2 were found in some samples; however, the rates were below the standards of Iran (5 ppb), Europe (2- 4 ppb) and the US. (2ppb). The Aflatoxin G1 and G2 rates were 0.0 in our samples.
    Conclusion
    There was positive correlation between reduced amount of fungi generating Aflatoxin and controlling factors with reduced Aflatoxin rates. The control factors can be used to prevent grain contamination to Aflatoxin.
  • Akbarpour S., Soori H., Khosravi A., Ghasempouri Kh, Divsalar A Page 16
    Introduction
    Regarding proximity of Caspian Sea to Mazandaran province and lack of information on magnitude of drowning in this province, it seems to be necessary to determine the epidemiologic pattern of drowning in Mazandaran to make efficient planning and intervention programs.
    Methods
    Various data sources on drowning in Mazandaran province have been used in this study. After extracting information from various sources and checking for duplications, we reported the results.
    Results
    Results showed that during 2008, 273 individuals (91.2% male and 8.8% female) died due to drowning. The mean age of the drowned was 25.3 (SD=11.7) years. Of all, 175 individuals were visitors. Regarding time and place, most of drownings (93.4%) occurred in the sea in August (33%). The drowning death rate in residents was 3.3 per 100,000 populations in the province.
    Conclusion
    Considering that the majority drowned in the unproteceted areas, more efforts should be placed to improve and expand protected beaches. Moreover, establishing warning signs might be helpful.
  • Madani H., Shahhosseiny Mh, Khamse A Page 23
    Introduction
    After Islamic revolution in Iran, huge steps were taken towards self-sufficiency in drug production among which was the establishment of novel drug system (generic project). However, this project could not reach the rank of designated projects for production of raw material, herbal medicine and drugs for treatment of obstinate diseases. This paper aims to provide analysis of the following issues: 1) The reason for carrying out generic project; 2) The outcome of the generic project performance and its status in the current drug industry; and 3) Obstacles to generic project.
    Methods
    In order to gather data in this survey, we used documents, records, interviews, and questionnaires. Of 30 companies recruited to the study, 17 completed the questionnaires. Data were presented using descriptive analyzes methods.
    Results
    Generic project has been able to meet the needs of low-cost and essential drug production in vulnerable situations. In addition, it has created infrastructures such as highly skilled human resources in formulation processes, management improvement and establishment of production lines for new drugs. However, due to the subsidy protective policies and lack of effective collaboration with national and international research centers, this project was confined to only generic drug reproductions until 2008. Absence of innovative projects and Research and Development (R&D) systems has made the pharmaceutical industry stagnant, and hence industrial R&D could not benefit from academic research. Furthermore, licensed projects could not increase the capabilities of R&D systems due to the lack of fundamental pharmaceutical disciplines for innovations.
    Conclusion
    Generic project has been started at appropriate time and was able to meet the needs for low-cost and essential drug production in vulnerable situations and also built up infrastructures. Monopolistic conditions has stopped generic plan in the level of brand generic drugs production. This trend resulted in limited activities in innovative projects and R&D systems and made the pharmaceutical industry stagnant.
  • Ramezani Tehrani F., Simbar M., Abedini M Page 32
    Introduction
    The extent and effects of reproductive morbidities on health and quality of life of women in developing countries are evident. Measuring maternal and reproductive morbidities are suggested to be considered as indicators of maternal and reproductive health. This study aimed to assess prevalence of reproductive morbidities including reproductive tract infections (RTIs), pelvic organ relaxation (POR), and abnormal uterine bleeding (AUB) in Iran, to be a base for planning of necessary reproductive health care and education services.
    Methods
    In this community-based descriptive study, 1239 women aged 18-45 years were recruited using a randomized cluster sampling method from four selected provinces in Iran. Data were collected using a questionnaire with demographic and fertility sections and an observational checklist for physical examination. Face and content validities as well as test-retest and inter-rater reliability of these tools had been assessed beforehand.
    Results
    The prevalence of RTIs, POR, and AUB were 37.6%, 40.4%, and 31%, respectively. Results demonstrated that 35.1, 34.5 and 9.6 percent of women experienced one, two, and three kinds of morbidities, respectively. Only 20.6% of participants had none of above-mentioned reproductive morbidities.
    Conclusion
    Reproductive health screening programs are necessary for prevention, diagnosis, and treatment of reproductive morbidities. Achieving global definitions of reproductive indexes is necessary for estimating the prevalence of reproductive morbidities in order to planning health care programs.
  • Ghadimi Mr, Rasouli M., Mahmoodi M., Mohammad K., Zeraati H Page 41
    Introduction
    Esophageal cancer is one of the eight common cancers in the world and the sixth cause of cancer death. The standard survival analysis, Cox proportional hazard model, is based on the assumption that all individuals in study experience the desired event; however, due to the nature of information and type of event, this assumption would be unrealistic. Naive use of Cox regression analysis can be misleading. In this study, we aimed to determine impact of risk factors and demographic factors on survival and cure fraction of patients with esophageal cancer using cure parametric models.
    Methods
    Data were collected from the cancer registry of Babol affiliated to Tehran University of Medical Sciences, School of Public Health. A total of 359 patients were recruited to the study and were followed for a period of 15 years.
    Results
    Results showed that 62.7% of patients were men and 37.3% were women. The mean age was 60.0 year for men and 55.3 years for women. Estimated survival rates in one, three, and five years following diagnosis were 23%, 15%, and 13%, respectively. The median of survival time was 8.9 months. To assess the impact of personal factors on survival of patients, we used the mixture cure parametric (weibull and Log-normal). In both models, family history of patients was statistically significant.
    Conclusion
    The results of this study suggest that screening of individuals who have family history of cancer (especially in men) can be an effective factor in reducing the risk of death in patients with esophageal cancer. Preventive programs and monitoring should be greatly considered. Since proportional hazards assumption is rejected in this study, log normal Mixture Cure Model with Logit link function could be used instead of Cox and Weibull models in survival analysis of patients with esophageal cancer.
  • Maleki Mr, Nasrollahpour Shirvani Sd, Motlagh Me, Tofighi S., Kabir Mj, Jafari N Page 50
    Introduction
    Performance evaluation is a major task for management of organizations. Models of organizational excellence, modern techniques of performance evaluation, are used to identify strengths and to design improvement projects. This study aimed to assess current methods of performance evaluation in health departments of medical sciences universities in 2010.
    Methods
    In this cross-sectional study, 13 universities were recruited using systematic randomization and stratified sampling. Performance evaluation methods of the health departments of these universities were assessed. Data were collected using a self- structured valid and reliable questionnaire. The questionnaires were completed face to face through interviewing with executives and experts in charge.
    Results
    T he health departments of all 13 universities had annual self-assessment program. However, none of them took advantage of scientific models. All 13 universities had a few compiled indicators that mainly covered processes and key results of the performance. The results of performance evaluations were analyzed using purposes, trends and others; however, they were not analyzed using reason. The assessment indicators in five universities were somewhat weighted. The other eight universities did not take any action in this regard.
    Conclusion
    Existing indicators are not able to determine true position of organization and compare it with similar organizations. Application of one of the organizational excellence models is suggested.
  • Dehghani Mh, Omrani Gh A., Nadafi K., Marosi M., Azam K Page 57
    Introduction
    Medical wastes produced in physicians’ offices are one of the most important environmental problems in developing countries. Medical wastes are heterogeneous in nature and contain infectious compounds. There is no appropriate strategy to separate medical wastes of physicians’ offices in Sabzevar. The aim of this study was to assess quantity, composition, and the way of management of wastes of physician's offices in Sabzevar in 2009.
    Methods
    In this descriptive study, we collected three samples of wastes at the end of working day from both GP's and specialist's offices. The waste components were classified based on the category proposed by World Health Organization. The wastes were separated into four categories (domestic, infectious, sharp devices, and pharmaceuticals) and were weighted.
    Results
    According to the results, total annual wastes produced from physician's offices were 37276Kg/yr. Offices of the GP's and specialists produced 18965 and 18311 Kg/yr wastes, respectively. The amounts of domestic type, potentially infectious, and sharp wastes were 70%, 14% and 16%, respectively. The statistical analyses showed that the mean ± SD weight of wastes (sharps, infectious, and domestics) for both types of medical offices were 185.99 ± 45.29, 165.52 ± 35.99 and 818.75 ± 114.32, respectively.
    Conclusion
    This study indicated that separation procedures of medical wastes were incomplete in Sabzevar. In order to reduce these kinds of pollutants, appropriate measurements should be taken to deal with the pollutants at their source of generation. The staff members involved in waste collection and transport should apply all personal protection measures.