فهرست مطالب

مدیریت بازرگانی - سال سوم شماره 7 (بهار 1390)

فصلنامه مدیریت بازرگانی
سال سوم شماره 7 (بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/03/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • هاشم آقازاده، مینا مهرنوش صفحه 1
    ایجاد ارزش به عنوان مقوله ای اساسی در بازاریابی مبتنی بر ارزش، در بانک‎های تجاری کشور به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته و مقیاسی بومی برای سنجش آن توسعه نیافته است. در این مطالعه مقیاسی بومی برای سنجش ایجاد ارزش در بانک‎های تجاری کشور و همچنین بررسی وضعیت این بانک‎ها بر اساس این مقیاس توسعه یافته است. اعتبار مقیاس طراحی شدهاز سوی 50 نفر از خبرگان تایید شده است. مقیاس تایید شده از سوی خبرگان، در قالب یک پرسشنامه دو صفحه ای از 300 نفر از مدیران و کارشناسان بخش بین المللی بانک‎های تجاری کشور نظرسنجی شده است. یکی از یافته های این مطالعه «مقیاس بومی سنجش ایجاد ارزش در بانک‎های تجاری کشور» است که در آن نقش و اهمیت مؤلفه های اصلی به ترتیب (1) ارزش ادراکی درون سازمانی، (2) ارزش ادراکی رقبا، (3) ارزش ادراکی مشتری و (4) ارزش ادراکی بازار است. یافته دیگر این مطالعه نشان دهنده یوضعیت این مقیاس در بانک‎های مورد بررسی است. بدین ترتیب که وضعیت این مقیاس در بانک‎های تجاری ملی ایران، صادرات، ملت و سپه مناسب بوده و تنها در بانک تجارت نامناسب است.
    کلیدواژگان: ایجاد ارزش در بانک‎ها، ذی نفع، ایجاد ارزش، ارزش، ایجاد ارزش در بنگاه های خدماتی، مزیت رقابتی پایدار
  • لعیا الفت، فرزانه خسروانی، رضا جلالی صفحه 19
    امروزه،تجارت الکترونیک یکی از مسائل مطرح در کسب وکار است. تجارت الکترونیک عبارتست از؛ مبادلات میان اطراف، اعم از سازمان و افراد که بر مبنای تکنولوژی اطلاعات انجام می شود. تجارت الکترونیکی موجب ارتقای ارتباطات و گشودگی اقتصادی در سطوح ملی و بین المللی،تغییر روش کسب وکار و تبدیل بازارهای سنتی به شکل های جدیدتر آن می شود. یکی از شیوه های جدید خرید که مزایای گسترده ای دارد؛خرید اینترنتی است. در حال حاضر، حجم زیادی از خریدوفروشدر سراسر دنیا به این شیوه انجام می گیرد. از آنجا که کشور ما نیز حرکت به سمت این نوع خرید را آغاز نموده است، شناسایی عوامل مؤثر بر خرید اینترنتی می تواند به بهبود این روش مبادله کمک کند. پژوهش حاضر، شاخص های مؤثر بر خرید اینترنتی را معرفی نموده و با استفاده از روشANP فازی،اولویت این شاخص ها را مشخص می کند. یافته های این پژوهش نشان می دهد در جامعه پژوهش،شاخصریسک خرید مهم ترین عامل مؤثر بر خرید اینترنتی است و مصرف کنندگان،خرید اینترنتیرا مفید دانسته،نسبت به آن اعتماد دارند.
    کلیدواژگان: تجارت الکترونیک، ANP فازی، خرید اینترنتی، اولویت بندی
  • مجتبی امیری، محمود رضا اسدی، فاطمه راغب صفحه 37
    فرسودگی شغلی موضوعی است که نه تنها با بهداشت روانی کارکنان بلکه بامیزان بهره وری آنان نیز رابطه دارد؛ بنابراین، به‎همین سبب آشنا شدن با روش‎های مقابله مؤثر با فشارهای روانی، شناخت، پیشگیری وغلبه برفرسودگی شغلی،ضمن ارتقای بهداشت روانی دربهبود اثربخشی و بهره وری نیروی انسانی وارتقایسطحکیفیتخدمات نیزنقش بسزاییخواهد داشت. هدف از این پژوهش سنجش وضعیت فرسودگی شغلی و ابعاد آن در میان کارکنان یکی از بانک‎های تجاری کشورو ارایه راه کارهای پیشگیری از بروز و مقابله با آن است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و به شیوه‎ی توصیفی- پیمایشی انجام شده است. ابزار گرداوری داده ها مصاحبه و پرسشنامه بوده و نمونه‎گیری از جامعه‎ی آماری به روشی ترکیبی (خوشه‎ای، طبقه‎ای متناسب و تصادفی) انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می‎دهد،متغیر مورد بررسی در وضعیت تامل برانگیز قرار داشته و ضرورت دارد مدیریت به عوامل ایجاد این وضعیت که احساس خستگی و فشار شغلی و ارزیابی منفی از عملکرد خود از مهم‎ترین آ‎ن‎ها هستند توجه نماید.همچنین نتایج پژوهش نشان می‎دهد،متغیرهای جنسیت، وضعیت تاهل، تعداد فرزندان، مدرک تحصیلی، استان محل خدمت و سابقه‎ی کار نیز بر میزان فرسودگی شغلی کارکنان تاثیر دارند.
    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، مسخ شخصیت، تحلیل عاطفی، کاهش موفقیت فردی
  • بهرام رنجبریان، مهدی کیا صفحه 43
    امروزه مصرف کننده برای انتخاب محصول با انبوه نام های تجاری روبه رو است. اما آن‎ها تنها تعداد محدودی از نام های تجاری را به‎عنوان گزینه های اصلی خرید در ذهن خواهد داشت. پژوهشگران بازاریابی در پی یافتن عواملی هستند که بفهمند چگونه یک نام تجاری در ذهن مصرف کننده جز این مجموعه محدود قرار می گیرد. پژوهش‎های روانشناسی نشان داده است که شخصیت افراد بر فرآیند تصمیم گیری آن‎ها تاثیرگذار است؛ بنابراین، در این پژوهش تاثیر پنج خصیصه ای که توسط گلدبرگ به‎عنوان ویژگی های عمده شخصیتی افراد مطرح شده بر تعداد مجموعه نام های تجاری مورد توجه محصول شامپو با درنظر گرفتن متغیر تعدیل کننده درگیری ذهنی در جامعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان بررسی شده است. اندازه‎ی نمونه156 نفر برآورد شده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه RPII و پرسشنامه ای برای اندازه گیری خصیصه های شخصیتی، بوده است. نتایج نشان داد؛ در جامعه‎ی مورد بررسی خصیصه های شخصیتی رابطه ی معناداری با اندازه‎ی مجموعه موردتوجه ندارند و تنها متغیر تعدیل کننده درگیری ذهنی شناختی با اندازه مجموعه ی مورد توجه رابطه معنادار مستقیم داشته است.
    کلیدواژگان: خصیصه های شخصیتی، مجموعه موردتوجه، درگیری ذهنی
  • بهرام خیری، احمد ودادی، معصومه قریشی صفحه 57
    هدف این پژوهش بررسی تاثیرگذاری اعتماد بر اساس دو بعد شناخت و احساس، با توجه به تاثیرهای سه ویژگی شخصی تفاوت های روان شناختی، تجربه بازاریابی و سطح تحصیلات مدیر فروش بر تعارض مخرب، تعارض سازنده و اثربخشی رابطه درک شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و ابزار اصلی پرسشنامه است، که بین مدیران فروش صنعت کالاهای سریع المصرف توزیع شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش حداقل مربعات جزیی استفاده شده است. نتایج نشان می دهد؛ دو بعد اعتماد بین فردی تاثیر مثبتی بر اثربخشی رابطه درک شده و تاثیر منفی بر تعارض مخرب دارند. اعتماد مبتنی بر شناخت هیچ تاثیری بر تعارض سازنده ندارد؛ اما اعتماد مبتنی بر احساس تاثیر مثبتی بر تعارض سازنده دارد. شباهت-های بین دو مدیر باعث افزایش اعتماد می شود. تجربه بازاریابی و سطح تحصیلات مدیر فروش هیچ تاثیری بر اعتماد بین فردی ندارد.
    کلیدواژگان: اعتماد مبتنی بر شناخت، تعارض مخرب، اعتماد مبتنی بر احساس، تعارض سازنده، اثربخشی رابطه درک شده
  • رضا زعفریان، فاطمه میرزایی رابر میرزایی رابر صفحه 91
    صنعت بیمه از صنایع خدماتی است که همواره در آن رقابت و نوآوری معنادار بوده است. نظر به اهمیت مسئله نوآوری برای مدیران ارشد بنگاه های ایرانی فعال در صنعت بیمه و ضرورت داشتن درک صحیح برای کسب موفقیت در این عرصه طی فعالیتی پژوهشی تلاش شده است. بر مبنای رویکرد کیفی، یک مدل مفهومی برای تبیین توان نوآوری بنگاه های فعال در صنعت بیمه توسعه داده شود. در این مقاله، که بخشی از نتایج پژوهش گفته شده را ارایه می نماید، پس از بیان موضوع پژوهش در بخش مقدمه، ابتدا مفهوم نوآوری تبیین شده است. سپس روش پژوهش مورد استفاده برای مدل سازی توان نوآوری تشریح شده است. در ادامه مقاله فرآیند اجرایی به‎کار گرفته شده برای مدل سازی توان نوآوری در سطح بنگاه به طور مختصر مورد بحث قرار گرفته است. نتایج فرآیند مدل سازی طی سه بخش اصلی شامل توافق در خصوص فهرست مفاهیم مرتبط با توان نوآوری بنگاه، استخراج و تحلیل نقشه علی خبرگان، و استخراج و مدل سازی نقشه ادغامی صنعت بیمه در بخش پایانی مقاله ارایه شده است. خروجی نهایی این پژوهش مدل مفهومی توان نوآوری بنگاه در صنعت بیمه است.
    کلیدواژگان: نگاشت علی، مدل سازی کیفی، صنعت بیمه، نوآوری
  • سید رضا سید جوادین، محمد علی شاه حسینی، سید وحید حسینی پور صفحه 109
    مقوله‎ی انرژی در دهه های اخیر به عنوان یکی از مهم‎ترین حوزه ها در مباحث و گفتمان‎های سیاسی و اجتماعی مطرح بوده است. وابستگی بیش از حد درآمدهای کشور به منابع نفت و گاز از یک طرف و مقام دومی کشورمان در دارا بودن ذخایر غنی نفت و گاز در دنیا از سوی دیگر مقوله انرژی را به یکی از مهم‎ترین و استراتژیک ترین حوزه ها در سیاست‎گذاری کلان کشور و دستیابی به توسعه پایدار تبدیل کرده است. این مقاله به بررسی روند مصرف گاز در کشور در سنوات گذشته پرداخته و سپس رفتار مصرفی گذشته در حوزه های مختلف را برای افق برنامه پنجم توسعه پیش‎بینی کرده و آن را با برنامه های مصوب وزارت نفت تحلیل می نماید. به‎دلیل اینکه تخصیص گاز از سوی مبادی عرضه و مصرف آن از جانب بخش تقاضا به متغیر‎هایی مانند شرایط جوی و آب و هوایی، امنیت داخلی، قیمت گاز و سایر حامل‎های انرژی، مباحث امنیت بین المللی و.. . وابستگی شدیدی دارد؛ بنابراین، برای درک بهتر این رفتار، داده ها به‎صورت ماهانه گردآوری و تحلیل شده‎اند. نتایج به‎دست آمده با استفاده از نرم افزار EVIEWS 6 نشان می‎دهد، شرایط آب و هوایی در مصرف گاز در بخش خانگی و عمومی بسیار تاثیرگذار بوده و رفتار مصرف بخش نیروگاهی و بخش خانگی مکمل یکدیگر ولی در دو بازه زمانی مقابل هم است.
    کلیدواژگان: امنیت عرضه، تزریق به مخزن، مصرف گاز، پیش‎بینی، سیاست‎گذاری انرژی، تخصیص
  • سید مرتضی صالحی، غلامحسین نیکوکار، ابوالفضل محمدی، غلامحسن تقی نتاج صفحه 127
    موضوع ارزیابی عملکرد در سازمان تا آن حد اهمیت یافته است که صاحب نظران دانش مدیریت معتقدند: «آنچه را که نتوان اندازه گیری نمود، نمی توان مدیریت کرد» امروزه مدیران بانک ها جهت برنامه ریزی و اداره امور شعب خود نیاز به اندازه گیری و ارزیابی عملکرد شعب دارند تا بتوانند شعب خود را با یکدیگر مقایسه کرده و از نقاط ضعف و قوت آنان آگاه شوند. بنابراین، بانک ها، به خصوص بانک های دولتی که ازنظرساختاری حجیم هستند و بعضا مسئولیت گردش وجوه دولت نیز بر عهده آنان است، ارتقاءحتی یک درصد در برنامه های بهبودشان،کمک شایان توجهی به امرخدمات رسانی به مردم و هم مدیریت بانک می نماید. بانک قوامین نیز در این راستا همواره سعی در پایش عملکرد خود داشته اما تاکنون فاقد یک مدل ارزیابی عملکرد مبتنی بر پژوهش های انجام شده بوده است. در این مقاله قصد بر آن است تا مدلی جامع برای ارزیابی عملکرد بانک قوامین ارایه شود و پس از تایید مدل به ارزیابی عملکرد شعب شهر تهران پرداخته شود. این مدل در سه بعد ارایه شده است اما در نهایت دو بعد آن مورد تایید قرار گرفت. از مهم ترین جنبه های نوآوری این مقاله، توجه به بعد رضایت مشتری و کارکنان همراه با شاخص هایی است که به نوعی کمتر در صنعت بانکداری کشوراستفاده شده است و به آن ها توجه شده است.
    کلیدواژگان: تکنیک های ارزیابی عملکرد، ارزیابی عملکرد، تحلیل پوششی داده ها، مدل های ارزیابی عملکرد
  • محمود محمدیان، امیر ختایی صفحه 143
    هدف این پژوهش بررسی رابطه میان عوامل روانی، اجتماعی و رفتار مصرف کننده سبز(حامی محیط زیست) در شهر تهران است. با نمونه ی آماری 316 نفری، 15 فرضیه مورد آزمون قرار گرفت و رابطه نگرش های زیست محیطی، هنجارهای فردی، اثر بخشی ادراک شده توسط مصرف کننده سبز و هنجارهای اجتماعی (بازدارنده) با ابعاد رفتاری مصرف کننده سبز (رفتار خرید مصرف کننده سبز، رفتارحفاظتی نسبت به محیط زیست و پشتیبانی از اقدامات زیست محیطی) تایید شد؛ ولی شواهدی مبنی بر رابطه مستقیم قوی تری میان نگرش های زیست محیطی و ابعاد رفتاری مصرف کننده سبز با درگیری ذهنی بالا نسبت به مصرف کننده سبز با درگیری ذهنی پایین یافت نشده است. بعد از آزمون فرضیه ها، این عوامل و ابعاد رفتاری از نظر اهمیت اولویت بندی شدند. برای عوامل روانی و اجتماعی اولویت ها عبارتند از: نگرش‎های زیست محیطی، هنجارهای اجتماعی(بازدارنده)، هنجارهای فردی، اثربخشی ادراک شده توسط مصرف کننده و اولویت ابعاد رفتاری مصرف کننده سبز عبارتند از: رفتار خرید مصرف کننده سبز، پشتیبانی از اقدامات زیست محیطی، رفتارهای حفاظتی نسبت به محیط زیست.
    کلیدواژگان: رفتارحفاظتی نسبت به محیط زیست، پشتیبانی از اقدامات زیست محیطی، مصرف کننده سبز، رفتار خرید سبز، نگرش های زیست محیطی
  • فاطمه نبی زاده شهربابکی، حسن صفرنیا، عباس عباسی صفحه 161
    این پژوهش جایگاه عوامل مؤثر در کیفیت خدمات ارایه شده توسط بانک‎های دولتی شهرستان کرج را برروی رضایتمندی مشتریان کلیدی آن ها، مورد ارزیابی قرار می دهد. طرح مفهومی این پژوهش نشان دهنده ی تاثیر معیارهای همدلی، اطمینان خاطر، پاسخ گویی، اعتماد و ملموسات فیزیکی بر روی رضایتمندی است که با استفاده از ابزار پرسشنامه و به روش توصیفی پیمایشی بر روی یک نمونه ی آماری مشتمل بر 390 نفر از مشتریانی که سابقه ی افتتاح حسابشان در شعبه تحت بررسی کمتر از یک سال نبوده و حداقل موجودی حسابشان نیز از یک درصد کل موجودی حساب های جاری و پس انداز شعبه کمتر نیست، مورد آزمون قرار گرفته است. نتیجه تحلیل استنباطی داده ها که با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون انجام شده نشان می دهد؛ با اطمینان 99% می توان گفت با افزایش هر یک از معیارهای مورد بررسی، رضایتمندی مشتریان کلیدی نیز افزایش می یابد. همچنین کمترین تا بیشترین ضریب همبستگی به ترتیب متعلق است به معیارهای همدلی، عوامل محسوس فیزیکی، پاسخ گویی، اعتماد و اطمینان خاطر که با تاکید هر چه بیشتر بر روی عوامل دارای ضریب همبستگی بالاتر، می توان رضایتمندی مشتریان کلیدی را بیشتر بالا برد.
    کلیدواژگان: مشتریان کلیدی، رضایتمندی، کیفیت خدمات
|
  • Page 1
    Value creation as an essential concept of value-based marketing has not been studied in Iran commercial banks with no native measuring scale. This study aimed at develops a native scale for measuring value creation and the measures index’s amount in Iran commercial banks. Accordingly as a result of theoretical and exploratory studies a comprehensive scale was developed which shows dimensions of value creation based on stakeholder approach. Validity of the scale is confirmed by 50 experts. The confirmed scale is questioned from 300 managers and officers of international department of commercial banks through a 2-page questionnaire. The findings are: (1) native scale for measuring value creation in Iran commercial banks in which the importance of dimensions are enterprise perceived value, competitor perceived value, customer perceived value, market perceived value respectively; (2) value creation in Melli, Saderat, Mellat and Sepah Banks is appropriate and in Tejarat Bank is inappropriate.
  • Page 19
    Today, electronic commerce is one of the key issues of almost any business. Electronic commerce is defined as the exchange between surroundings Including organization and people; the exchange which is based on information technology. Electronic commerce promotes communication and economic openness in national and international levels; electronic commerce changes the way a business works and therefore transforms traditional markets into new forms. Internet shopping is one of the new methods of purchasing. This method entails so many advantages and includes a great amount of buying and selling all around the world. Since our country has moved toward that way, identification of factors influencing buying on the internet would help fulfilling this movement. In this paper, effective factors on the internet shopping would be introduced and then by use of Group Fuzzy ANP Technique, the factors’ priorities will be defined. We concluded that risk of shopping is the most important factor identified. Among other important conclusions we came to is that consumers consider it useful internet shopping and confide in it.
  • Page 37
    Burnout is related not only with mental health staff but also with their productivity levels, so to become familiar with effective methods of coping with psychological pressure and recognition, prevention and overcoming burnout, while improving mental health improvement, will also play an important role in effectiveness and productivity of human resources and improve service quality.The purpose of this study is measured burnout status and its dimensions among one of employees commercial country’s banks and providing prevention and mechanisms to deal with it.Methods of research is practical and was conducted in manner of descriptive-survey. For data gathering are used Interviews and questionnaire and sampling is done in a combines manner (cluster, stratified and random sampling) Research results indicate that burnout is at a consideration situation and it’s necessary topmanagers had been noted to this condition that fatigue, job stresses and negative self-assessment of performance are most important to causes. Also research results indicate variables of gender, marital status, number of progeny, Education, province of work place and Work Experience affect the amount of burnout.
  • Page 43
    Nowadays customer are confronted with plenty of choices of different brands with in a product category. But since they allocate limited cognitive capacity to different information process, they can maintain only a few numbers of brands in their memory as the shopping main set. Marketing researchers wanted to know how a brand highlight in the customers mind as a member of this limited set that come to a consumers mind for a final purchase decision. Studies in psychology indicate that personality is an important indicator in a decision process of an individual. So in this article the influence of five major personality traits on size of customers’ consideration set is studied. The product involvement also is considered as a moderating variable in this relation. The statistical population of the present study was students of University of Isfahan. The sample size has been estimated 156 and it is used RPII questionnaire and one else questionnaire for data collection.The results indicate that with in the population studied the Big Five has no significance effect on consideration set size. But cognitive dimension on product involvement has positive and direct relation with consideration set size.
  • Page 57
    The key objective of this research is to test the effect of trust based on cognition and affection aspect, regard to 3 main issues as psychological differences, sale manager's marketing experience and sale manager's education level on perceived relationship effectiveness, dysfunctional conflict and functional conflict. The methodology based on descriptive researches and main tool for gathering data was questionnaire which distributed random between sale managers of FMCG industry. Partial Least Squares was used for analyzing the data and estimate the structural method. Results show that two aspects of interpersonal Trust (Affect-based and Cognition-based) have a positive effect on perceived relationship effectiveness. Also interpersonal trust has a negative effect on dysfunctional conflict. Cognition-based trust has no effect on functional conflict and Affect-based trust has a positive effect on functional conflict. Psychological differences between two managers have negative effect on both aspect of trust and results show that similarities between them would increase trust. Experience in marketing and sale manager's education level has no effect on interpersonal trust.
  • Page 91
    The inssurance industry is one of the service industries has significant competition and innovation. With regard to importance of innovation issue for top managers of Iranian insurance companies, a conceptual model has been developed for Corporate Innovation Capability concept. In this paper, after describing the research problem, innovation concept with comparative review of recent theories of innovation have been presented. Then, with a detailed review of literature and previous research papers, an initial research framework and applied research method has been proposed. The main and final section of paper assigned to describing the result of research in different steps of qualitative modeling process. The agreed concepts those are related to corporate innovation capability, the elicited and analyzed experts Cause Map, the elicited collective causal maps, and the final proposed model for insurance industry are the modeling results for this paper.
  • Page 109
    In recent decades energy sector has been most important division in sociopolitical national and international dialogs. Policy making in energy sector in Iran is a strategic subject because of independency of our national revenue to oil & gas export in one way and huge oil & gas reservoirs in Iran (137 billion barrel in oil and 28.3 million cubic meter in gas) in other hand. This paper investigates the gas consumption in home/business, power plant, industry, injection to reservoirs and export sector at the past years and then forecast it in any sectors.gas allocation affected by some variables such as weather, national stability, gas price and so on. Data gathered and analyzed monthly by EVIEW6 software. Results shown that gas consumption in any section affected by home/business consumption.
  • Page 127
    Evaluation in organizations has been important to the extent that knowledge management experts say: "what cannot be measured, cannot be managed" bank managers today for planning and administrative needs as its branches Making and performance assessment are the branches so they can compare their branches and of their strengths and weaknesses to be aware.So, the banks, specially state banks that are structurally massive flow of funds and sometimes the responsibility of their responsibility is the administration, promotion, even one percent improvement in their programs, assistance to the remarkable service to the people Bank management and offersQvamyn banks in this regard, always try to monitor their performance, but have so far lacked a performance evaluation model based research has been done.This article is intended to model its comprehensive database to evaluate the performance Qvamyn be given after verification model to assess the performance of branches in Tehran to be paid. This model is presented in three dimensions but ultimately it was approved in two dimensions.The most important aspects of innovation in this article, after considering customer satisfaction and staff with some components that somehow lower in the banking industry and the country has been used it has been noted.
  • Page 143
    In this research, we have investigated the relationship between psychological and social factors and green consumer behavior in Tehran. With a sample size of 316, we have examined 15 hypotheses. The positive significant relationship between environmental attitudes, personal norms, perceived consumer effectiveness, and social (injunctive) norms with green consumer behavior dimensions (Green purchase, supporting intent of green consumers and green conserving behavior) have been confirmed. But there was no evidence of strong relationship between environmental attitudes and behaviors of high involvement green consumers in comparison with low involvement consumers. After hypotheses testing, we ranked the psychological and social factors and behavioral dimensions. For psychological and social factors the ranks at descending order are: environmental attitudes, social norms, personal norms, perceived consumer effectiveness. For behavioral dimensions the ranks at descending order are: green purchase behavior, environmental supporting intent, environmental conserving behavior.
  • Page 161
    This paper investigates the role of factors affecting the quality of the service provided by state banks in Karaj in their key customers’ satisfaction. The conceptual framework of this research shows the effect of factors such as empathy, assurance, responsiveness, reliability and physical realities on customer satisfaction. Using a descriptive method, this idea has investigated through using a questionnaire on a sample consisting of 390 customers who has opened their account less than a year ago and whose minimum bank account is not less than one percent of that branch’s total current and saving accounts.The results of the inferential analysis of the data using a Pearson correlation coefficient shows that it can be said with 99%confidence that as each of the investigated criteria increases, key customer satisfaction also increases. The study also shows that the lowest to the highest correlation coefficient is due to the following factors, respectively: empathy, physical realities, responsiveness, reliability and assurance. It is concluded that the key customer’s satisfaction can be increased by emphasizing each of the factors that have a high correlation coefficient with customer satisfaction.