فهرست مطالب

پژوهش پرستاری ایران - پیاپی 21 (تابستان 1390)

مجله پژوهش پرستاری ایران
پیاپی 21 (تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/05/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سودابه مهدی زاده، محمد مهدی سالاری، عباس عبادی، جعفر اصلانی، نسرین جعفری صفحات 6-14
    مقدمه
    برونشیولیت تاثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره بیماران دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی کیفیت زندگی مصدومین شیمیایی مبتلا به برونشیولیت انسدادی انجام گرفت.
    روش
    در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، 93 مصدوم شیمیایی مبتلا به برونشیولیت انسدادی به روش در دسترس از بین مراجعین به درمانگاه فوق تخصصی ریه بیمارستان بقیه الله (عج) جهت شرکت در پژوهش انتخاب گردیدند. اندازه گیری کیفیت زندگی با استفاده از پرسشنامه اختصاصی کیفیت زندگی بیماران ریوی (SGRQ) صورت گرفت.
    یافته ها
    میانگین نمرات حیطه های علایم، فعالیت، تاثیر و نمره کلی کیفیت زندگی واحدهای پژوهش به ترتیب 56/85، 38/77، 5/68 و 25/74 به دست آمد. بین نمره کیفیت زندگی با درصد جانبازی ارتباط آماری معنادار مستقیم و با FEV1 ارتباط معکوس وجود داشت. افراد با تحصیلات دیپلم و بالاتر و همچنین گروه شغلی کارمندان از کیفیت زندگی مطلوب تری برخوردار بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج فوق نشان دهنده افت شدید کیفیت زندگی در جمعیت مورد بررسی است. کیفیت زندگی نامطلوب تر در ارتباط با کاهش FEV1 و ابتلای هم زمان به اختلالات چشمی، پوستی و اعصاب و روان، ضرورت توجه همه جانبه را در راستای ارتقای کیفیت زندگی مصدومین شیمیایی مبتلا به برونشیولیت انسدادی می طلبد.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی، مصدومین شیمیمایی، برونشیولیت انسدادی
  • معصومه لطیفی، مرضیه شبان، علیرضا نیکبخت، عباس مهران، زهره پارسایکتا صفحات 15-18
    مقدمه
    انجام ارزشیابی بالینی از مشکل ترین نقش های مدرسان پرستاری است. در سال های اخیر لزوم بازنگری در روش های فعلی و استفاده از راهبردهای فعال و دانشجو محور در ارزشیابی بالینی مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این پژوهش پس از طراحی و به کارگیری روش ارزشیابی پورت فولیو در کارآموزی بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری، رضایتمندی آنان از روش ارزشیابی بالینی با دانشجویان گروه متداول مقایسه گردید.
    روش
    در این پژوهش نیمه تجربی، کلیه دانشجویان ترم پنجم کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی تهران در گروه های 7 و 8 نفری تقسیم و به مدت 4 هفته در کارآموزی بالینی حضور یافتند. پس از تشریح اهداف پژوهش و دریافت رضایتنامه، گروه های مذکور به صورت تصادفی به دو گروه تخصیص یافتند. ارزشیابی بالینی دانشجویان گروه پورت فولیو (21نفر) به روش پورت فولیو و با استفاده از فهرست وارسی طراحی شده و در گروه متداول (20 نفر) با فرم ارزشیابی بالینی متداول در دانشکده انجام شد. رضایتمندی دانشجویان با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS v.11.5 و آزمون های آماری فیشر، من ویتنی و اسپیرمن تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    نتایج بیانگر آن بود که رضایتمندی دانشجویان گروه پورت فولیو در سه مورد ذیل از گروه متداول با اختلاف معناداری بیشتر بود: همسو بودن موضوعات موجود در روش و فرم ارزشیابی با اهداف کارآموزی بالینی (04/0=p)، ایجاد علاقه و انگیزه برای مشارکت دانشجویان در یادگیری (005/0) و ایجاد انگیزه برای استفاده از کتاب ها و سایر منابع علمی (01/0=p). همچنین رضایت دانشجویان گروه متداول از منصفانه بودن روش ارزشیابی بیشتر از گروه پورت فولیو بود (017/0=p). در سایر موارد تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    رضایت بیشتر در برخی زمینه ها در روش پورت فولیو، می تواند نشان دهنده استقبال دانشجویان از شیوه های نوین و فعال یادگیری و ارزشیابی باشد لذا، پیشنهاد می گردد تا روش پورت فولیو به عنوان یکی از بهترین روش های ارزشیابی عملکرد بالینی در پرستاری مورد توجه قرار گیرد. انجام پژوهش های گسترده تر در این زمینه ضروری می نماید.
    کلیدواژگان: ارزشیابی بالینی، پورت فولیو، رضایتمندی، دانشجویان پرستاری
  • سیده سولماز موسوی، سکینه سبزواری، عباس عباس زاده، فاطمه حسن نخعی صفحات 29-38
    مقدمه
    اضطراب و افسردگی از جمله مشکلات روحی متعاقب جراحی های قلبی و بستری شدن در بیمارستان است. از این رو ارایه اطلاعات و آموزش به بیمار را می توان به عنوان جز حیاتی مراقبت های پرستاری در جهت کاهش افسردگی و اضطراب نام برد آموزش بیمار به شیوه های مختلفی صورت می گیرد که نوع انفرادی و چهره به چهره یکی از شیوه های مؤثر در این زمینه است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش چهره به چهره در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران بزرگسال تحت عمل جراحی قلب باز بیمارستان شفا کرمان در سال 87-86 انجام شد.
    روش
    این مطالعه نیمه تجربی روی 120 بیمار که به طور تصادفی و پس از همسان سازی از نظر سن، جنس، وضعیت اشتغال، وضعیت تاهل، نوع جراحی به دو گروه 60 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند انجام شد. افرادی که آموزش چهره به چهره و کتابچه آموزشی را دریافت کردند در گروه تجربی قرار گرفتند و در گروه کنترل فقط آموزش معمول بخش ارایه گردید. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه افسردگی و اضطراب بیمارستانی (HADS) جمع آوری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر محاسبه میانگین و انحراف معیار از آزمون های t و ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون با نرم افزار SPSS v.14 استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد میانگین افسردگی و اضطراب دو گروه بعد از عمل کاهش یافته است (0001/0>p). به این صورت که نمره اضطراب در گروه تجربی از 63/11 قبل از عمل به 68/6 بعد از عمل رسیده است این در حالی است که نمرات در گروه کنترل به ترتیب 3/13 و 6/9 بوده است. در مورد افسردگی نیز نمره قبل از عمل در گروه تجربی 33/10 به 85/5 بعد از عمل رسیده است که در گروه کنترل به ترتیب 28/11 و 16/9 بوده است. در مورد ارتباط بین افسردگی و اضطراب و ویژگی های فردی نتایج نشان داد افسردگی در زنان و افراد معتاد بالاتر و میزان اضطراب در بی کارها بیشتر از شاغلین بوده است (05/0p<).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که بیماران تحت عمل جراحی قلب باز فشار روانی را قبل و بعد از عمل تجربه می کنند، که می تواند اثرات منفی بر بیمار بگذارد علی رغم وجود تفاوت در نمرات قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه، در گروه تجربی این تفاوت قبل و بعد بسیار چشمگیرتر بوده و همچنین در مقایسه نمرات بعد از مداخله نیز بین دو گروه تجربی و کنترل تفاوت وجود داشت از آنجا که آموزش به بیمار به عنوان یک روش ساده، ارزان، کارآمد و مقرون به صرفه، می تواند در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران به کار رود، روش آموزش انفرادی به دلیل امکان توجه به رفتار فراگیران و تعامل متقابل و دریافت بازخورد و توجه به نیازهای فراگیران و به عنوان روشی سودمند در این زمینه توصیه می شود همچنین به نظر می رسد که گروه های زنان، افراد معتاد و بی کاران در این زمینه نیازمند توجه خاص می باشند.
    کلیدواژگان: جراحی قلب باز، افسردگی، اضطراب، آموزش چهره به چهره
  • مجید نجفی کلیایی، فرخنده شریف، مرضیه معطری، ناهید جمشیدی، شهناز کریمی صفحات 39-47
    مقدمه
    انگیزه به عنوان یکی از مهم ترین عوامل جهت دهنده فعالیت های انسان شناخته شده است. فقدان یا کاهش انگیزه بر تمامی عملکردهای فرد اثر گذاشته و سبب تاثیرات منفی زیادی می شود. با توجه به اهمیت انگیزه در دانشجویان پرستاری، این مطالعه با هدف تبیین درک دانشجویان پرستاری از کاهش انگیزه انجام شد.
    روش
    این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام شده است. در این مطالعه 12 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی فسا بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و در سه مصاحبه گروهی متمرکز مشارکت نمودند. پس از جمع آوری اطلاعات، کلیه مصاحبه های ضبط شده بر روی کاغذ پیاده و مرور گردیدند و تم ها یا درون مایه ها استخراج گردیدند. سپس فهرستی از این تم ها تهیه گردید و شباهت ها در معنا و مفهوم آن ها مرور شدند. بر اساس محوریت، تم ها در یک زیر طبقه قرار گرفتند و سپس با مرور مجدد زیر طبقه ها، زیر واحدهای مربوط به هم در یک طبقه قرار گرفتند.
    یافته ها
    با استفاده از تجزیه و تحلیل دست نوشته ها تعداد قابل توجهی درون مایه اولیه و شش درون مایه اصلی که هر یک دارای چند درون مایه فرعی داشتند، استخراج شد. درون مایه های اصلی به دست آمده در مورد کاهش انگیزه دانشجویان پرستاری شامل فرهنگی - اجتماعی، آموزشی، مدیریتی، پژوهشی، ارتباطی و زمینه ای بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد که مشکلات ارتباطی با دانشجویان از عوامل بسیار مهم در کاهش انگیزه و علاقه آن ها به رشته پرستاری است. با توجه به نتایج به دست آمده، توصیه می شود سیاست گذاران سیستم بهداشتی و درمانی، اساتید و مدیران پرستاری به منظور افزایش انگیزه دانشجویان از موارد فوق در برنامه ریزی های خود استفاده نمایند.
    کلیدواژگان: انگیزه، دانشجوی پرستاری، مطالعه کیفی، فسا
  • فروزان اتش زاده، پرخیده حسنی صفحات 48-58
    ارتقای کیفیت مراقبت از اولویت های مهم بهداشتی است. اما، پژوهش ها نشان داده اند که روش های تغییر رفتار متخصصان بالینی و اجرای تغییرات سازمانی اغلب ناموفق هستند. اقدام پژوهی به عنوان روش موفقیت آمیز منجر به تسهیل تغییر و ارتقای خدمات در صنعت، آموزش و اخیرا در بهداشت شده است. در این مقاله، روش اقدام پژوهی و علت موفقیت آمیز بودن آن در بهبود تغییر و کیفیت خدمات پرستاری توضیح داده می شود. مطالعات اخیر در رابطه با اقدام پژوهی نشان داده اند که این روش سبب بهبود مراقبت های بالینی، کار گروهی، ارتباط و مدیریت بالینی می شود. همچنین، اقدام پژوهی گروه بالین را به حسابرسی عملکرد خود و شناخت نیازهای آموزشی خویش تشویق می نماید. اقدام پژوهی اگر به طور وسیعی به کار گرفته شود، می تواند سبب ارتقای کیفیت در مراقبت بهداشتی گردد. همچنین اقدام پژوهی می تواند به عنوان روش مفیدی به منظور به کار گرفتن نظریه ها در بالین مطرح گردد.
    کلیدواژگان: اقدام پژوهی، مراقبت های پرستاری، کیفیت
  • پونه یوسفی، سکینه سبزواری، سکینه محمدعلیزاده، علی اکبر حقدوست صفحات 59-67
    مقدمه
    نارسایی قلبی بیماری مزمن و ناتوان کننده ایست که محدودیت های جسمی و علایم پیشرونده ناشی از آن سبب کاهش کیفیت زندگی می شود. به دلیل اهمیت ویژه ارتقای کیفیت زندگی در سیستم های مراقبتی و بهداشتی، ارزیابی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلب به پرستاران کمک می کند تا مراقبت های اصولی تری را ارایه دهند. پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلب انجام شد.
    روش
    این پژوهش مطالعه ای توصیفی - تحلیلی است بر روی 200 بیمار مبتلا به نارسایی قلب بستری در بخش های داخلی قلب و سی سی یو بیمارستان های شفا و افضلی پور کرمان برای بررسی کیفیت زندگی بیماران از ابزار استاندارد عمومی SF36 استفاده شد. پرسشنامه ها از طریق مصاحبه برای بیماران تکمیل گردید به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری شاخص های مرکزی و پراکندگی و من ویتنی یو، کروسکال والیس و رگرسیون با کمک نرم افزار آماری SPSS v.13 استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که 5/57% از بیماران در نمونه مورد مطالعه را زنان تشکیل دادند میانگین سنی بیماران 02/12± 43/65 بود. در بررسی ابعاد کیفیت زندگی با ابزار SF36 بیشترین و کمترین نمره به ترتیب به ابعاد سلامت روان و مشکلات جسمی تعلق گرفت. بررسی ارتباط ویژگی های فردی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلب نشان داد که بیماران گروه سنی کمتر از 60 سال و متاهل از کیفیت زندگی بهتری برخوردارند. زنان بیمار در ابعاد متعددی از کیفیت زندگی نسبت به مردان ضعیف تر بودند (05/0p<) و بیماران بی سواد نیز کیفیت زندگی پایین تری داشتند. بررسی ارتباط بیماری های همراه و کیفیت زندگی در بیماران حاکی از آن بود که بیماران با سابقه سکته قلبی، آنژین صدری، فشار خون بالا، دیابت، بیماری های تنفسی و انجام عمل CABG از کیفیت زندگی ضعیف تری برخوردارند. در مورد سابقه مصرف سیگار و مواد مخدر و ابتلا به بیماری های کلیوی و سکته مغزی بین گروه ها ارتباط معنادار مشاهده نشد (05/0p>).
    نتیجه گیری
    به طور کلی نتایج این مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به نارسایی قلب از کیفیت زندگی مطلوب برخوردار نیستند. از این رو پیشنهاد می شود ارایه دهندگان خدمات بهداشتی از جمله پرستاران با فراهم کردن زمینه های لازم برای مراقبت های پیگیر، درمان مناسب و امکانات مورد نیاز، شرایط لازم را برای برخورداری بیماران از کیفیت زندگی مطلوب مهیا نمایند.
    کلیدواژگان: نارسایی قلب، کیفیت زندگی، بخش داخلی قلب، سی سی یو
  • پوران حیدری، تهمینه فرج خدا، زهره خاوری، مهشید بکایی، نیره ناصری صفحات 68-78
    مقدمه
    استرس جزء لاینفک زندگی انسان است اما میزان بیش از حد یا طولانی مدت آن مضر بوده و سبب تغییر در رفتار، حالات هیجانی و بحرانی می شود که در بروز و افزایش رفتارهای منجر به خودکشی نقش عمده ای دارد. زنان دلیل این که با تنش و استرس های متعددی در سطح جامعه مواجه بوده، افرادی آسیب پذیر محسوب می شوند، بلکه به دلایل متعدد با تنش و استرس های بیشتری در سطح جامعه مواجه اند. شناخت ماهیت تجارب این افراد در پی بردن به نیازهای سلامتی و ایمنی، حمایت و پیشگیری از عواقب مخرب ناشی از آن ضروری است. یکی از افرادی که نقش مهم و کلیدی در تامین، حفظ، ارتقا و یاری نمودن زنان و ایفاء نموده، پرستاران می باشند. پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب استرس در زنان نجات یافته از خودکشی انجام گرفته است.
    روش
    این پژوهش از نوع توصیفی بوده که به روش کیفی و به روش پدیدارشناسی انجام گرفت. مشارکت کنندگان در تحقیق را 10 نفر از زنان نجات یافته از خودکشی بستری در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می دادند. نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف انجام و تا اشباع داده ها ادامه یافت. جهت گردآوری داده ها از مصاحبه عمیق استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها به روش کلایزی انجام گرفت. به منظور دستیابی به موثق بودن داده ها از معیارهای بازنگری ناظرین و مشارکت کنندگان در پژوهش استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های این پژوهش مشتمل بر، مفاهیم متعددی بودند که در دو مفهوم اصلی پدیدار گردیدند: 1- زندگی در استرس که شامل زیر مفهوم های، استرس های بیرونی و درونی و 2- مقابله با استرس که حاصل زیر مفهوم های، رفتارهای سازگارانه و رفتارهای ناسازگارانه بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های پژوهش، تجارب افراد برای مقابله با شرایط پر استرس نشان می دهد در مواقعی که رفتارهای سازگارانه مؤثر به خصوص با توسل به معنویات شرایط بحرانی را با کمترین آسیب پشت سر گذاشته اند. در شرایط زندگی پراسترس کنونی نه تنها باید به فکر کاهش استرس ها بود، بلکه با افزایش مهارت های سازگارانه نظیر اعتقادات مذهبی می توان شرایط را به سمت مطلوب تغییر داد. آشنایی با شیوه های سازگاری مناسب به خصوص در پیشگیری از خودکشی مستلزم برنامه ریزی های وسیع و جامعی است.
    کلیدواژگان: خودکشی، استرس، زنان، نجات یافته از خودکشی، پدیدارشناسی
  • فریده رضایی ابهری، زینب حمزه گردشی، نیره اعظم حاجی خانی گلچین، مجید ذبیحی، لیلا حمزه گردشی صفحات 79-87
    مقدمه
    یکی از مسایل اساسی نوجوانان و جوانان امروز مصرف مواد مخدر و رفتارهای جنسی پر خطر می باشد. رفتارهای نوجوانان تحت تاثیر آگاهی، نگرش، عقاید و نرم های اجتماعی شکل می گیرد. مطالعه رفتارهای پرخطر جنسی نوجوانان می تواند در طراحی برنامه های پیشگیری از ایدز و بیماری های مقاربتی مؤثر باشد. شناخت عوامل مؤثر در تصمیم گیری جنسی در نوجوانان و جوانان مصرف کننده مواد در طراحی مداخلات برای کاهش رفتارهای جنسی پر خطر کمک کننده است. بنابراین ما نیازمند درک چگونگی تصمیم گیری این گروه در مورد شروع فعالیت جنسی و تداوم آن هستیم. هدف از این مطالعه درک تجارب ذهنی دختران مصرف کننده مواد مخدر در ارتباط با تصمیم گیری جنسی ایشان می باشد.
    روش
    در این تحقیق برای به دست آوردن اطلاعات عمیق از مصاحبه های فردی عمیق، باز و نیمه ساختار یافته استفاده شد. با روش نمونه گیری گلوله برفی 9 دختر نوجوان 22-18 ساله مصرف کننده مواد مخدر در استان مازندران انتخاب شدند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا داستان زندگی خود را در مورد وقایع اطرافشان که بر تصمیم گیری آن ها در مورد شروع فعالیت جنسی و تداوم آن اثرگذار بوده است را تعریف کنند. همچنین برای به دست آوردن اطلاعات عمیق از مصاحبه های فردی عمیق نیز استفاده شد.
    یافته ها
    از داستان گویی و مصاحبه های فردی عمیق شرکت کنندگان شش مضمون اصلی استخراج شد. این مضامین شامل: عوامل فردی و عوامل خارجی، هنجارهای اجتمایی مورد انتظار، باورهای مذهبی، رضایت جنسی، فقدان مهارت نه گفتن و فقر و اعتیاد به عنوان خط پایان زندگی است.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه شواهدی را ارایه می دهد که تصمیم گیری فعالیت جنسی دختران نوجوان مصرف کننده داروهای مخدر یک فرایند پیچیده بوده و تحت تاثیر عوامل متعدد است. از طریق داستان گویی و مصاحبه های فردی عمیق درک جامعی از تصمیم گیری جنسی این دختران نوجوان و ارتباط آن با رفتارهای جنسی به دست آمد. این مطالعه می تواند راهنمایی برای طراحی مداخلات مناسب و ارایه راهبردهای ارتقادهنده سلامت برای این گروه از دختران در معرض خطر باشد. این مداخلات شامل طراحی برنامه های آموزش سلامت جنسی و تدوین سیاست هایی برای رسیدگی به نیازهای این گروه از نوجوانان و پیشگیری از رفتارهای جنسی پر خطر در آن ها می باشد.
    کلیدواژگان: تصمیم گیری جنسی، دختران مصرف کنندگان مواد مخدر، مطالعه کیفی
|
  • Mrs Sodabeh Mehdizadeh, Mr Mohammad Salaree, Dr Abbas Ebadi, Dr Jafar Aslan, Mrs Nasrin Jafari Pages 6-14
    Introduction
    Bronchiolitis has the major effect on patient's daily living. This study applied in order to the assessment of the quality of life in chemical warfare victims with bronchilitis obliterans.
    Methods
    In this descriptive cross-sectional study, were selected 93 chemical warfare victims with bronchiolitis obliterans referred to respiratory clinic of Baqyatallah hospital by convenience sampling method for research. Quality of life was measured with St George’s Respiratory Questionnaire.
    Results
    Mean of scores of symptoms, activity and impact domains and global scores was 85.56, 77.38, 68.5 and 74.25 ordinary. Quality of life was significantly correlated with percent of chemical injury and reverse correlation with FEV1. Persons with diploma and up education and employees have better quality of life.
    Conclusion
    This findings show sever decrease of quality of life in this individuals. Lower quality of life related to decrease of FEV1 and affected to eye, skin and psychology disorders show global attention to promotion of the quality of life in chemical warfare victim with bronchilitis obliterans.
  • Mrs Masomeh Latifi, Mrs Marzieh Shaban, Dr Alireza Nikbakht, Mr Abbas Mehran, Dr Zohreh Parsa Yekta Pages 15-18
    Introduction
    Clinical evaluation is one of the important factors in nursing education, and there are some difficulties in evaluation of clinical skills, representing more practical and effective ways in this field is the topic of many researches. So, in this research we designed a lesson plan based on portfolio evaluation method and used it in nurse student's clinical courses. Then we compared their satisfaction from clinical evaluation with popular method.
    Methods
    In this experimental research, students in fifth semester of nursing at Tehran University of Nursing and Midwifery are participated. These students were divided into subgroups of 7 and 8. Each of these subgroups passed the clinical probationary in cardiac unit. After explaining the research goals, these subgroups were put in two research groups randomly. In portfolio group (n=21) students evaluated by using portfolio method and portfolio evaluation tool. And in other group (n=20), popular form of clinical evaluation in university was used. Both groups answered the satisfaction questionnaire in last day. Content validity and reliability of questionnair was tested. Data analyzed by SPSS software and with Chi square, Fisher Exact, Mann Whitney, Wilcoxon and spearman's rho tests.
    Results
    Findings showed that students had 21.5±1.36 years of old and most of them was female and married. Satisfaction in portfolio group was meaningfully greater than popular group in three aspects: alignment of subjects in evaluation method and form with clinical course objects (P=0.04), creating interest and motivation for participation of students in learning (P=0.005), motivating students to use books and other scientific references (P=0.01). Satisfaction of popular group from fairness of evaluation method was greater than portfolio group (P=0.017). There was no meaningful results in other aspects.
    Conclusion
    More satisfaction in some aspects from portfolio method represents acceptance of new active methods of learning and evaluation by students. so, using portfolio as one of the best method of clinical evaluation in nursing and doing more researches advised.
  • Mrs Solmaz Mosavi, Mrs Sakineh Sabzevari, Dr Abbas Abbaszadeh, Dr Fatemeh Hasan Nakhaee Pages 29-38
    Introduction
    Depression and anxiety are psychological problems after cardiac surgery and hospitalization. Patient education and giving information has important role in nursing care in reducing anxiety and depression. In different methods individual and face to face teaching is an effective method. The main purpose of this study was the preparatory face to face education to reduce depression and anxiety in open heart surgery patients.
    Methods
    This was a quasi-experimental study on one-hundred and twenty patients dividing into two groups of sixty members, chosen at random and matched by age, sex, marital status employment status and type of surgery. The patients receiving information booklet and educational program were put in the experimental group and other patients were put in the control group only receiving normal education. The information was gathered by the standard questionnaire of Hospital Anxiety Depression Scale (HADS). For data analysis in spite of mean and standard deviation, correlation, T, ANOVA with SPSS 14 were used.
    Results
    According to the findings of the study the anxiety and depression in both groups were reduced after the surgery (P-value<0.0001). But in experimental group was significantly less than control group. The anxiety scores before and after the surgery in experimental group was 11.63 and 6.68 and in control group was 13.3 and 9.6.For the depression the scores was 10.3and 5.85, and for the control group was 11.28, 9.16.According to the result of the study about the relationship between anxiety, depression and demographic variables, the amount of depression in women and addicted subjects were more than the rest of the group, furthermore jobless subjects had more anxiety (P<0.05).
    Conclusion
    The result of the study showed that undergoing heart surgery patients, experienced anxiety and depression that can negative effect on them. Despite of difference between pre and postoperative scores, in experimental group was significant. Furthermore education specially face to face educational program and giving information was very effective method in reducing their depression and anxiety. This teaching method for better interaction with client and its simply is useful for nurses. Also attention to female, addicted and jobless is recommended.
  • Mrs Majid Najafi Kolyaee, Dr Farkhondeh Sharif, Dr Marzieh Moatari, Mrs Nahid Jamshidi, Mrs Shahnaz Karimi Pages 39-47
    Introduction
    Motivation has been known as a most important factor in directing people for doing activities. Lack or low of motivation affect all domains of human functions and caused negative effects. The aim of this study was identifying perception of nursing students from decrease in theirs motivation to nursing.
    Methods
    This study done with qualitative approach and using thematic analysis method. Twelve nursing students from the Fasa University of Medical Sciences were selected through purposive sampling and interviewed in three focus group interview. After data collection, all interviews were transcribed and reviewed and themes extracted. Then a list of themes prepared and similarity in meaning and concept were reviewed and based on centralization arranged in a sub-category. Then with reviewing again relevant sub-categories arranged in a category.
    Results
    Using analysis of transcribes a significant number of preliminary themes and 6 main themes that each having few other sub-themes were extracted. The main themes included Socio-cultural, educational, managerial, research, communicational and contextual.
    Conclusion
    The results of this study revealed that communication problems with students are the most important factor in lack or low motivation toward nursing. It is recommended that nursing instructors and managers considered above items for promoting motivation of students toward nursing.
  • Mrs Forozan Atashzadeh, Dr Parkhideh Hasani Pages 48-58
    Improving the quality of health care is an important priority. However, research has shown that methods of altering clinician’s behavior or implementing organizational change are often ineffective. Action research has been used successfully to facilitate change and improve service provision in industry, education and more recently in health care. In this paper action research methodology and why it could be successful in promoting change and quality of nursing services are outlined. Recently published studies using action research demonstrate that action research improves clinical care, teamwork, communication and administration. It also encourages practice teams to audit their work and identify their educational needs. Action research should be a useful means of improving quality in health care and could be used more widely. Action research could be a useful method of transforming theory to practice.
  • Pooneh Yousefi, Mrs Sakineh Sabzevari, Mrs Sakineh Mohammad Alizadeh, Dr Aliakbar Haghdoost Pages 59-67
    Introduction
    Heart failure is a chronic and weakening disease. The physical restrictions and advanced symptoms which are derived from this disease cause the decrease quality of life. Since the promotion of quality of life plays a noteworthy role, assessment of quality of life in patients with heart failure, helps nurses to have more doctrinaire surveillances in health - care systems.
    Methods
    This is a descriptive-analytic study that has been done on 200 hospitalized patients with heart failure in cardiac and C.C.U wards of Shafa and Afzalipour hospitals (located in Kerman) to study the quality of life in patients with heart failure. General and special standard tools of SF36 was used to assess the quality of life in patients with heart failure. Questionnaires were filled by researcher with interviewing patients. For data analysis Mann-whitney, Kruskal-wallis tests and regression by spss 13were used.
    Results
    The results indicated that women have formed 57.5 percents of affected patients. The average age of patients was 65.43±12.o2. In aspects of quality of life by means of SF36 tool the maximum and minimum point related to mental health and physical problems respectively. The patients who were younger than 60 years old and married had better quality of life. Women had the weaker quality of life in various aspects than men (P<0.05), and illiterate patients also had the lower quality of life. Studying the relation between attendant diseases and quality of life in patients showed that the patients with history of myocardial infarction, unstable angina, hypertension, diabetes mellitus, and respiratory diseases and also the patients who had CABG operation had the weaker quality of life. There was not any significant relationship between quality of life and history of cigarette smoking, opium addiction, renal diseased and stroke (P>0.05).
    Conclusion
    On the whole, the results of this study showed that the patients with heart failure haven’t desired quality of life, thus, nurses who works for health service wards should try to obtain all essential basis for appropriate care and necessary possibilities for continuous supervisions, follow up, in order to prepare the conditions for patients to enjoy superior quality of life.
  • Pooran Heidari, Mrs Tahmoneh Farajkhoda, Mrs Zohreh Khavari, Mrs Mahshid Bokaie, Mrs Nayereh Naseri Pages 68-78
    Introduction
    Long term or excessive stress is harmful for human life. It causes behavior and emotional changes. It plays a main role in people suicide. Women not only are vulnerable in society but also face more stresses. Recognizing the nature of these experiences is necessary to find health and safety needs, also prevention of suicide effects. Experiences of stress in rescued from suicide and the nurses play a basic role to support the women to maintenance and promote their health. The study aimed to explore experiences of stress in rescued women from suicide.
    Methods
    This is a qualitative study with a phenomenological approach. Information resources include women saved from suicide who were confined to bed in hospitals of Isfahan Medical Sciences University. Purposive Sampling had been continued to saturate information. Finally 10 people had participated in this study. Data was collected by using in-depth interviewing and was analyzed by “Colaizy” method. We tried to analyze qualitative data based on valid criteria.
    Results
    The findings of this research were summarized into four core concepts: life in stress that created from two cluster of internal and external stress, confront against stress have two clusters that included of adaptation and in adaptation behavior.
    Conclusion
    Findings of this study showed that participants by using effective adaptation behaviors in critical conditions or confront against tremendous stresses (specially, resorting to spirituality's experiences) had lower injuries than the others. In stressful life condition, we should not only decrease stresses but also increase adaptation skills such as spirituality's belief. Learning suitable adaptation methods and preventing suicide, needs wide and comprehensive programming in social, family and economical fields.
  • Pages 79-87
    Introduction
    A critical issue for today’s youth is developing drug user and high risk sexual behaviors. High risk sexual behavior is considered to be a process by which knowledge, attitudes, values, beliefs, and societal norms about sexuality are acquired. The study of adolescent risk behavior has been motivated by public health Concerns such as the prevention of pregnancy and sexually transmitted infections (STIs). Then, we need to understand how decision making about the initiation of sexual activity and persistence of this group. The purpose of this research was Drug User Girls’ Perceptions of Factors That Influenced Their Sexual Decision Making.
    Methods
    Using a qualitative approach, narrative stories, in depth interview, open and semi- structural interviews. We asked for drug user girl late adolescent participants to tell their stories about the events surrounding their decision to become sexually active, and how this initial decision affected subsequent decision making. We recruited a snowball sampling of 9 drug user girls in late adolescents between the ages of 18 and 22 years in the North Iran.
    Results
    Six main themes emerged. These themes included the personal factors, external environmental factors, expected social norms, religious beliefs, implied sexual consent, absent of life skill regard to telling NO skill, poverty and addiction is the termination line of life.
    Conclusion
    The results of this study show that drug user girl adolescent sexual decision making is a complex process with multiple factors of influence. Through the story and in-depth interview of the participants, we have constructed a more comprehensive understanding of drug user girl adolescent sexual decision making and related factors of their perception. This will guide the development of interventions to improve health care for these adolescents. These interventions include expanding health provider knowledge to inform research, sexual health education, and designing policies for addressing user drug girl adolescents’ needs.