فهرست مطالب

پژوهش های فقه و حقوق اسلامی - سال هفتم شماره 2 (پیاپی 24، تابستان 1390)

فصلنامه پژوهش های فقه و حقوق اسلامی
سال هفتم شماره 2 (پیاپی 24، تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/07/03
  • تعداد عناوین: 8
|
  • دکترعلی اکبرایزدی فرد، حمیدابهری، جواد هاشمی صفحه 9
    عقد معلق تا زمان تحقق معلق علیه وضعیت نامعلومی دارد و شاید اینگونه تصور شود که قبل از تحقق معلق علیه، عقد معلق هیچگونه اثرحقوقی ندارد. بامراجعه به دیدگاه فقها وصاحبنظران حقوق می توان قائل شد به اینکه دراین وضعیت گونه ای حق ابتدایی مسلم نه احتمالی وجود دارد. این حق که تحت عنوان حق آلی خوانده می شود آثاری در روابط طرفین معامله و همچنین در رابطه با اشخاص ثالث دربر دارد که در این مقاله به بحث و بررسی پیرامون آن می پردازیم.
    کلیدواژگان: تعلیق، عقدمعلق، معلق علیه، شرط، حق آلی
  • احمدبهشتی، وحید واحدجوان * صفحه 27

    یکی از مسائلی که اذهان متشرعین را به خود مشغول کرده حکم شرعی ریش تراشی می باشد. مساله حلق لحیه در میان فقهای امامیه اولین بار در اواخر قرن هفتم مطرح شد اما تصریح به حرمت از قرن دهم یا یازدهم هجری قمری در کتب فقهی شیعه آغاز شده است. قائلین به حرمت ریش تراشی به ادله مختلف - کتاب، روایات، اجماع، شهرت، سیره مسلمین، ارتکاز متشرعین و عقل- استدلال کرده اند که با بررسی دقیق آنها روشن می گردد که هیچ یک از آن مستندات، صلاحیت وافی برای اثبات حرمت ریش تراشی را ندارد و ادله اصل برائت مقتضی جواز حلق لحیه می باشد اما چون از طرفی دیگر، هیچ یک از انبیا و اولیا (معصومین) و علمای اسلام از صدر تا به حال ریش تراشی نکرده اند مقتضای احتیاط، نتراشیدن ریش خواهد بود.

    کلیدواژگان: ریش، ریش تراشی، لحیه، حلق، اعفاء، تراشیدن صورت
  • دکترزهرافهرستی، منصوره فصیح رامندی صفحه 51
    بحث از خسارت معنوی و مصادیق مختلف آن و روش محاسبه و جبران زیان های معنوی و در نهایت رویه محاکم قضایی، در مقام رسیدگی به دعاوی راجع به اینگونه خسارات از موضوعات جالب و در عین حال نسبتا پیچیده ی علم حقوق و تحقیقات حقوقی است. با وجود زمینه های مناسب درمتون قانونی جهت امکان جبران خسارت معنوی، هنوز اکثریت قریب به اتفاق محاکم از صدورحکم در مورد دعاوی که موضوع آن مطالبه ی خسارت های معنوی است امتناع می ورزند.
    یکی از مصادیق خسارت معنوی خسارت مازاد بر دیه است. زیرا هر فرد بر اثر صدمات جسمی منافع و خسارت های مختلف مادی و معنوی را نیز از دست می دهد که بعضا پرداخت دیه مقرر برای جبران بسیاری از این صدمات کفایت نخواهد کرد. بررسی چگونگی جبران اینگونه خسارات به ویژه خسارت های معنوی که دیه مقرر برای جبران آن کافی نیست ازجمله مباحث قابل بررسی در محاکم حقوقی و مباحث فقهی است.
    کلیدواژگان: خسارت، خسارت معنوی، دیه، خسارت مازاد بر دیه، مسؤولیت مدنی
  • دکترکیومرث کلانتری، نصیبه ابراهیمی صفحه 77
    با پیشرفت علم و فنآوری مسائل جدیدی به وجود آمده که همواره مورد بحث و بررسی کارشناسان می باشد. یکی از این مسائل که مورد توجه پزشکان و حقوقدانان قرار گرفت، وجود افراد ترانس سکسوال(transsexaul)است. اینها افرادی هستند که از نظر جسمی دارای اندام های جنسی سالم ولی از نظر روحی دارای مشکل می-باشند؛ به این معنی که از لحاظ روحی و روانی نمی توانند جنسیت خودشان را قبول کنند، مردانی که دنبال زندگی زنانه هستند و زنانی که می خواهند مثل مردان زندگی کنند. ترانس سکسوالیسم یک بیماری روانی است که در نهایت منجر به تغییر جنسیت می شود. تغییر جنسیت ترانس سکسوال ها دارای اثراتی می باشد. به همین دلیل این بیماری، تغییر جنسیت و عواقب و اثرات آن مورد بررسی فقها، حقوقدانان و پزشکان قرارگرفته است. در این مقاله ضمن بررسی تغییر جنسیت و مباحث فقهی مربوط آن، به مسائلی از این دست پرداخته می شود. این که ترانس سکسوالیسم چیست؟ آیا امکان تغییر جنسیت وجود دارد؟ آیا تغییر جنسیت از نظر فقها امری جایز است یا خیر؟
    کلیدواژگان: ترانس سکسوالیسم، تغییر جنسیت، ممنوعیت مطلق، مشروعیت مطلق، مشروعیت مشروط
  • سیدعلی جبار گلباغی ماسوله صفحه 93
    در گستره ی فقه و حقوق، نظریه ها و نهادهای فقهی حقوقی گوناگونی وجود دارند که در ارتباط معنادار با یکدیگر، سازمان یک نظام فقهی حقوقی را به سامان می آورند. تاکنون، در پرتو مساعی دانشمندان فقه وحقوق شیعه، بسیاری از این نظریه ها و نهادها شناسایی و مورد نقض و ابرام قرار گرفته اند، لیک نگاه سازمان گرایانه، تطبیقی و مقارنه ای به فقه و حقوق شیعه، اذعان می دارد که هنوز نظریه ها و نهادهایی هستند که همچنان ناشناخته مانده اند و یا بحث چندانی درباره ی آنها صورت نپذیرفته است. در سطح حقوق داخلی، نگاه به قوانین مدنی برخی از کشورهای بیگانه و در سطح بین المللی، بررسی مفاد برخی از پیمان نامه ها، از وجود نهادی برای انحلال قرارداد خبر می دهد که ماهیت آن، تعلیق انحلال قهری قرارداد، در آینده می باشد. لذا مقاله ی حاضر، بر آن است که در پژوهشی بنیادی، به روش توصیفی و با اتکاء به مطالعات کتابخانه ای در محدوده ی مکاتب فقهی شیعه، به این پرسش پاسخ دهد که آیا فقه و حقوق شیعه، با این نهاد انحلال قرارداد آشنا بوده است؟ فقه و حقوق شیعه چه تبیینی را برای این نهاد انحلال قهری قرارداد ارائه می دهد؟
    کلیدواژگان: تعلیق انحلال قرارداد، انحلال قهری قرارداد، انفساخ قرارداد، شرط فاسخ
  • عباس گوهری، مهدی بیژنی صفحه 113
    موضوع تخریب محیط زیست از مسائل مهم و جدید در عرصه فقه و حقوق اسلامی به شمار می رود که زوایای آن به خوبی برای مجامع علمی و دینی روشن نشده است. بدیهی است با معلوم نبودن حدود و نیز اهمیت موضوع، نباید انتظار عکس العمل مناسب از ماخذ تصمیم گیری و صدور احکام شایسته داشت. از نظر فقهی، پذیرش مسؤولیت بدون اثبات تقصیر و به عبارت دیگر، وضع مسؤولیت مطلق برای تخریب گران محیط زیست، بی مانع است ولی متاسفانه مبنای عملی دادگاه های ایران که براثبات تقصیر مبتنی است، از تخریب های روزمره محیط زیست نمی تواند جلوگیری کند، در حالی که مبنای مسؤولیت مطلق در فقه امکان پذیرش و کارایی لازم را دارد. تلف مال غیر، از ارکان تحقق مسؤولیت مدنی است. اتلاف مواهب مشترک و مصادیق انفال از مصادیق اتلاف مال غیر است، گرچه در واقع، مفهوم مال را در عرصه محیط زیست باید اندکی گسترش داد تا مصادیقی چون هوا نیز در محدوده این تعریف وارد شوند. در حقیقت مال غیر را فقط اموال خصوصی و مصادیق موجود در آن عرصه نباید دانست، از سویی حیطه اموال خصوصی در ارتباط با نظریه برگزیده، گاهی بهره برداری از دو قاعده سلطنت بر اموال و اباحه استفاده از انفال، به دلیل تعارض با منافع عمومی، در حیطه قاعده لاضرر محدود گردیده است، چنانکه «لا ضرر» فقط نفی حکم نمی کند و در موارد تحقق ضرر به دلیل عدم حکم، اثبات حکم نیز می نماید. البته محروم کردن نسل های بعدی از انتفاع از محیط زیست نیز از مصداق های مشخص ضرر است. گفتنی است که گزینش مبنای مسؤولیت مدنی درباره ی تخریب محیط زیست نخست در راستای پیشگیری از ورود زیان است نه مجازات‎؛دوم فلسفه ی حمایت از محیط زیست در برابر تخریب، علی رغم دیدگاه طبیعت محور (بیوسنتریک) و دیدگاه انسان محور (آنترپوسنتریک)، از منظر فقهی، دیدگاه انسان طبیعت محور (آنترو بیوسنتریک) است.
    کلیدواژگان: مسؤولیت مدنی، مسؤولیت مطلق، اسلام، روایات، فقها، ضرر، محیط زیست
  • همایون مافی، سید کمال حسینی صفحه 147
    یکی از تسهیلات و حمایت هایی که قانونگذار برای محکوم علیه در نظر گرفته است تا مدیونی که حقیقا در تنگنا قرار دارد به عسر و حرج شدید نیفتد و از یک حداقل زندگی نیز محروم نگردد تاسیس عنوان مستثنیات دین است. یعنی برخی از حداقل اموالی که برای ادامه حیات ضروری است از دسترس محکوم له به دور باشد. این تاسیس قبل از این که وارد متون قانونی شود در فقه اسلامی توسط فقهای بزرگ بیان شده است. در این مقاله بر آن هستیم تا بعد از بیان مفاهیم به بررسی مبانی فقهی مستثنیات دین بپردازیم و در پایان نظر مختار خود را تبیین نماییم
    کلیدواژگان: مستثنیات دین، فقه، مبانی فقهی، عسر و حرج، لاحرج
  • مریم نقدی صفحه 175
    انسان با تولد خویش از همه ی حقوق الهی برخوردار می گردد. حقوقی که بنا به انسان بودن، هر انسانی حق بهره مندی از آنان را دارا می شود حقوق مدنی و طبیعی که در قالب دین مبین اسلام برای افعال و اعمال مسلمانان قرار داده شده است روابط انسان ها را با خدا و انسان ها را با یکدیگر تنظیم می نماید. روابط مدنی انسان ها شامل روابط عاطفی، اجتماعی، اقتصادی و غیره می باشد. در بانکداری اسلامی روابط اقتصادی مردم براساس قراردادهای اسلامی است. از جمله ی روابط اقتصادی دوجانبه که بین مردم با یکدیگر از یک سو و ازسوی دیگر با بانک ها در جامعه ی اسلامی وجود دارد جعاله می باشد. اعطای تسهیلات در بانک ها به مردم تحت عناوین عقوداسلامی می باشد که یکی از این عقود جعاله می باشد. جعاله یک معامله ی فقهی بوده که در قانون مدنی ایران به عنوان یکی از عقود معین معرفی شده و در قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب 8/6/62 مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از ابزارهای اعطای تسهیلات بانکی به مردم در نظر گرفته شده و طی آیین نامه ی فصل سوم قانون مذکور و همچنین دستورالعمل اجرایی جعاله مصوب شورای پول و اعتبار شرایط و احکام آن بیان شده است.
    کلیدواژگان: جعاله، ماهیت فقهی، نظام بانکداری، حقوق مدنی
|
  • Dr. Ali Akbar Izadifard, Dr.Hamid Abhari, Javad Hashemi Page 9
    The status of suspended contract is unclear. Perhaps it can be conceived that suspended contract won’t affect legally if the suspension act con’t be occurred. Based on jurists’ viewpoints, there is an original right which is obvious not probable in this regard. This right which called “ALI Right” affect on both parties’ relation of transaction and relations of the third persons too. In this article, the authors analysed the above mentioned subject completely.
  • Dr. Ahmad Beheshti, Vahid Vahed Javan Page 27

    One of the main issues that engaged the mind of religious persons is the command of religion about shave. The issue of shaving among Shiite jurists was first introduced at the end of seventh century but specifying its legality was started in the tenth or eleventh century in shiite’s jurisprudence books.According to the different reasons, Quran, traditions, consencus, fame, wisdom and etc, the believers in shave legality deduced some documents, but by reviewing them exactly it can be found that none of them has enough competence to prove shave legality.On the other hand, from the early to now, none of our prophets, jurists and Islamic law scientists has not shaved their beard. So based on the precaution condition it should not be shaved.

  • Dr. Zahra Fehresti, Mansoreh Fasih Ramandi Page 51
    Discussing about spiritual loss and its calculation and compensation method is one of the most interesting matters and intricate issues of law and legal researches too.In spite of suitable background in legal texts for the possibity of compensating spiritual loss, the majority of law courts avoid to judge about spiritual losses demand.One of the cases of spiritual losses is the loss surplus to blood-money, since each person loses different physical and spiritual benefits due to physical damages. It should be mentioned that paying blood-money is not sufficient for compensation of some damages. It would be a disputable issue in the legal law courts.
  • Dr Kiumars Kalantari, Nasibeh Ebrahimi Page 77
    With the progress of science and technology, there have been new problems that experts always arguing and studying about it. One of these problems is the presence of transsexual individuals that physicians and lawyers have taken into consideration. These are persons who have healthy sex organ physically but their mental status is unhealthy, that is to say, they can’t accept their sexuality mentally; Men who follow ladies life and womens who want to live like men. Transsexualism is a mental illness that leads to Sexuality change finally. Sexuality change of Transsexuals has effects that the jurists, lawyers and physicians are studying about Transsexualism illness, sexuality change and its results.In this article, the authors consider examination of sexuality change and its judicial examination.It means what is Transsexualism? Is there possibility of sexuality change? and Is sexuality change a permissible matter or not based on jurist’s viewpoint?
  • Seyyed Ali Jabbar Golbaghi Masouleh Page 93
    In the Jurisprudence and law, there are different legal theories and institutions; They’ll organize a jurisprudence-law system altogether. Yet jurists violate most of these theories and institutions. Hence, according to comparative and simultaneous viewpoint of the Shiite jurisprudence and law, there are some unknown theories and institutions.In internal law, it is considered civil law of some foreign countries and in international law examination of some treaties concept introduces an institution for cancelling the contract.The present article aims to answer the following questions:-Is this institution of contract cancellation known for shiite’s jurisprudence and law?-What is the policy of shiite’s jurisprunce and law for contract cancellation of this institution?
  • Dr. Abbas Gohari, Mehdi Bijani Page 113
    Destruction of environmental is one of the most important subjects in the Islamic jurisprudence and law. In jurisprudence view, it is accepted that the destructors of environment have strict liability but unfortunately practical procedure of the courts is based on proving of Fault.The wasting of common natural heritage is one of the types of the wasting of another person’s property, although in environment case the concept of property should be extended to encompass the matters such as air. Acceptance of civil responsibility for destructors of environment is based on the impediment of the damages, by contrast the biocentric and Antrocentric approaches in the field of the protection of environment, jurisprudence approach is a Antro-biocentric approach.
  • Dr. Homayoun Mafi, Seyyed Kamal Hosseini Page 147
    One of the facilities that legislator is considered for the condemned party until insolvent debtor not stand to hardship & difficulty and also deprive of a least life is "debt exceptions". Namely, some of those properties which are essential for the survival be far from judgment creditor. This legal institution before that entered in law texts has been expressed in Islamic jurisprudence by great jurists. In this article, we survey the judicial bases of debt exceptions and explain our own comment finally.
  • Mary Naghdi Page 175
    Human being enjoy all divine rights after birth. Everybody is deserved to enjoy these rights including civil and natural rights which described in Islam. Civil relationships of human being involve emotional, social and economic, relations.In Islamic banking, economic relationships of people are based on Islamic contracts. One of these mutual economic relationships between people in one side and banks in the other is "Jealeh". Loans are given to people in banks under the title of Islamic contracts which one of them is Jealeh.Jealeh is a judicial deal which is known in Iranian civil code as a definite contract.It is regarded as a way of giving loan in usury-free banking law of Islamic parliament. According to the third chapter of the above-mentioned law and the practical instruction of Jealeh clarified by the council of money and credit, the author presents its precepts.