فهرست مطالب

علوم و تکنولوژی محیط زیست - سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 49، تابستان 1390)

نشریه علوم و تکنولوژی محیط زیست
سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 49، تابستان 1390)

  • 120 صفحه، بهای روی جلد: 18,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/07/05
  • تعداد عناوین: 8
|
  • افشین تکدستان، ناصر مهردادی، علی ترابیان، علی اکبر عظیمی، غلامرضا نبی بیدهندی صفحه 1
    بسیاری از کشورهای صنعتی ونیمه صنعتی تجربه استفاده از راکتور ناپیوسته متوالی (SBR) جهت تصفیه فاضلاب های شهری و صنعتی را با موفقیت پشت سر گذاشته اند. سادگی، انعطاف پذیری و مقرون به صرفه بودن این روش تصفیه بیولوژیکی باعث اهمیت استفاده از آن در تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی شده است.هدف از این تحقیق ارزیابی کارایی راکتور ناپیوسته متوالی در تصفیه فاضلاب شهری در شرایط مختلف بهره برداری و راهبری می باشد.
    برای انجام مطالعه از دو عدد راکتور ناپیوسته متوالی استوانه ای شکل، از جنس پلکسی گلس، به حجم 20 لیتر، استفاده شد.. جهت تغذیه راکتور از فاضلاب مصنوعی با ‍‍COD=600 و BOD5=420 میلی گرم بر لیتر استفاده شد. راکتور در پنج زمان ماند سلولی 5، 10،15، 20 و 25 روز بهره برداری شد.
    پس از ایجاد شرایط پایدار در راکتورها در طول 8 ماه تحقیق، نمونه برداری و آزمون پارامترهایی از قبیل COD، BOD، MLSS، MLVSS، MLNVSS، PH، DO، SV1، SOUR و F/M انجام یافت.
    نتایج نشان داد که در بین زمان ماند سلولی مختلف (5، 10، 15، 20 و 25 روز) در زمان ماند سلولی 10 روز بهترین بازده حذف COD (95%) بدون مشکلات پدیده بالکینگ، پدیده نوک سوزنی فلوک و همچنین تولید کف و رشد پراکنده ایجادگردید. در این زمان ماند سلولی SVI=90 ml/gبود. در این زمان ماند سلولی سیتم در فاز کاهش رشد بهره برداری شد و F/M=0.25 1/d بود. در زمان ماند سلولی پایین تر از 5 روز بازده حذف مواد آلی به دلیل ایجاد کف سفید پرحجم ناشی از پایین بودن MLSS و همچنین ایجاد لخته ریز به دلیل رشد پراکنده پایین بودو خاصیت ته نشینی لجن(ml/g SVI=60) پایین بود وبنظرمی رسد سیتم در فاز رشدلگاریتمی بهربرداری شد و F/M=1.8 1/d بود. در زمان ماند سلولی بیش از 25 روز نیز پدیده بالکینگ رشته ای تشدید یافت و بازده سیتم به دلیل خاصیت بد ته نشینی لجن (ml/g SVI=215) پایین بود و لجن به دلیل رشد بیش از حد میکروارگانیسم های رشته ای به راحتی ته نشین نمی شد.در این شرایط F/M=0.05 1/d بود.
    با افزایش زمان ماند سلولی (بالاتر از 20روز) به دلیل ورود به فاز خودتخریبی، و افزایش باکتری های غیر فعال و پیر، نرخ مصرف اکسیژن پایین و میزان SOUR به 7 میلی گرم اکسیژن در ساعت به ازای هرگرم مواد معلق فرار رسید. اما در زمان سلولی پایین (5 روز) به دلیل فاز رشد لگاریتمی، و افزایش باکتری های فعال و جوان نرخ مصرف اکسیژن بالاو میزان SOUR به 22 میلی گرم اکسیژن در ساعت به ازای هرگرم مواد معلق فرار رسید.
    کلیدواژگان: SBR، زمان ماند سلولی، نرخ مصرف اکسیژن، رشد میکروارگانیسم ها، SVI
  • مهدی برقعی، امیرحسام حسنی، رویا شریفی صفحه 13
    فاضلاب صنایع نساجی یکی از آلاینده های اساسی محیط زیست می باشد که در صورت عدم تصفیه و تخلیه به محیط زیست مشکلات زیادی را ایجاد می نماید. غلظت بالای رنگ به علت اثرات نامطلوب آن بر فعالیت حیاتی میکروارگانیسم ها به طور قابل توجهی بازده تصفیه را در فرایند های بیولویکی تصفیه کاهش می دهد.حذف بیولویکی مواد آلی از فاضلاب های صنعتی، با کاهش سمیت تمامی زایدات، اثرات زیست محیطی دفع فاضلاب های صنعتی را کم می کند.
    هدف از انجام این تحقیق بررسی عملکرد سیستم تصفیه بیولوژیکی بستر متحرک (MBBR) در تصفیه فاضلاب صنایع نساجی می باشد. برای این منظور یک راکتور MBBR به حجم 26 لیتر و از جنس پلکسی گلاس با فاضلاب مصنوعی با ترکیبی از ملاس، اوره، نمک های با فرفسفات و غلظت های مختلف رنگ، تغذیه گردید. محدوده تغییرات غلظت رنگ استفاده شده در این تحقیق، 1، 10 و 15 میلی گرم در لیتر با COD برابر 1000 میلی گرم در لیتر و غلظت رنگ 15 و25 میلی گرم در لیتر با COD برابر 2000 میلی گرم در لیتر می باشد. پس از راه اندازی راکتور با فاضلاب مصنوعی با COD ورودی معادل 1000 میلی گرم در لیتر و انطباق و سازگاری میکروارگانیسم ها با شرایط موجود، رنگ با غلظت ورودی 1، 10 و 15 میلی گرم در لیتر طبق یک دوره زمانی مشخص به سیستم اضافه شد. مشخص شد که با راهبری راکتور در دمای C 0 28-23، زمان ماند هیدرولیکی 24 ساعت و COD ورودی 1000 میلی گرم در لیتر، بازده حذف سوبسترا به ترتیب به میزان 5/68 %، 15/89 % و 46/90 % می رسد. این میزان برای بازده حذف رنگ به ترتیب به 56/61 %، 85/75% و 05/80% تغییر یافت که نشان از افزایش بازدهی حذف COD و رنگ با افزایش غلظت رنگ ورودی می باشد. با راهبری راکتور با COD معادل 2000 میلی گرم در لیتر و با غلظت رنگ ورودی 15 و 25 میلی گرم در لیتر، بازده حذف COD برابر 78/91 % برای رنگ 15 میلی گرم و 50/79 % برای رنگ 25 میلی گرم در لیتر به دست آمد. این مقدار برای درصد حذف رنگ به ترتیب 7/79 % و 21/64 % بود که نشان از کاهش بازده درصد حذف COD و رنگ با افزایش مقدارCOD ورودی و غلظت رنگ به کار رفته می باشد. همچنین بر اساس نتایج حاصل مشاهده شد که در یک غلظت ثابت رنگ ورودی، با افزایش COD ورودی از 1000 به 2000 میلی گرم در لیتر بازده و کارایی سیستم در حذف سوبسترا و مواد آلی تغییر چندانی نمی کند.
    نتیجه
    نتایج به دست آمده از این تحقیق بیان می دارد که راکتور MBBR، هم از نظر حذف مواد آلی و هم از نظر حذف رنگ در تصفیه فاضلاب صنایع نساجی می تواند کاملا موفق باشد و پساب تصفیه شده دارای کیفیت نسبتا یکنواخت می باشد.
    کلیدواژگان: راکتور بیوفیلمی با بستر متحرک، فاضلاب نساجی، حذف رنگ، اکنه
  • فریده عتابی، مصطفی خضری، حمید ایرانی صفحه 27
    یکی از بزرگ ترین منابع آلاینده هوا در شهرهای بزرگ، خودروهای در حال تردد در خیابان ها می باشد که هزینه های کلانی اعم از جانی و مالی را بر شهروندان تحمیل می نماید. به منظور کاهش این خسارات، خودروسازان پیوسته فن آوری های جدیدی را به خدمت می گیرند، تا میزان آلاینده های خروجی محصولات خود را کم تر نمایند. در سال های اخیر با تولید خودروهای مجهز به موتورهای انژکتوری که کنترل پاشش سوخت آن ها به صورت الکترونیکی توسط واحد کنترل موتور (ECU) صورت می پذیرد، دستیابی به این اهداف تا حدود زیادی میسر شده است. در این میان نحوه تنظیم و کالیبره کردن سیستم مدیریت موتور (EMS) اهمیتی روزافزون یافته است. مهم ترین وظیفه تنظیم کننده سیستم مدیریت موتور، رسیدن به نقطه بهینه آلاینده خروجی، مصرف سوخت و عملکرد خودرو است.
    در این تحقیق از طریق مدل سازی به روش DoE ضمن کالیبره کردن بهینه سیستم مدیریت موتور، هزینه و زمان انجام این کار نیز کاهش یافته و تاثیر پارامترهای مختلف بر عملکرد آن مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور با علم به ورودی های موجود نظیر دور و بار موتور و خروجی های مطلوب مانند آلاینده های خروجی و گشتاور موتور از نرم افزار MBC MODEL استفاده گردیده که از زیر مجموعه های نرم افزار MATLAB می باشد. سپس برای بهینه کردن مدل فوق و اعمال تنظیمات مورد نظر از نرم افزار CAGE استفاده شده است.
    نتایج این تحقیق نشان می دهد که با استفاده از این روش می توان تاثیر کالیبراسیون سیستم مدیریت موتور را بر پارامترهای مختلف بررسی نمود و بسته به نیاز، هر کدام از آن ها را تغییر داد تا با اعلام آن به واحد کنترل موتور بسته به شرایط موجود، فرمان لازم توسط این واحد به عملگرهای موتور داده شود. بدین ترتیب دسترسی به وضعیت بهینه موتور از لحاظ عملکرد، آلاینده های خروجی و مصرف سوخت، با کم ترین هزینه و زمان با دقت زیاد حاصل می گردد.
    کلیدواژگان: عملکرد بهینه موتور، سیستم مدیریت موتور (EMS)، واحد کنترل موتور (ECU)، روش DoE، کالیبراسیون نرم افزار MBC، MODEL
  • بیتا کریم سلمانی، محمدعلی آموزگار، جواد حامدی صفحه 41
    جذب زیستی جایگزین مناسبی برای روش های فیزیکی و شیمیایی مرسوم برای حذف فلزات سمی از آب های زیرزمینی و پساب ها است. در این تحقیق، 99 سویه باکتری از 3 نمونه پساب از یکی از صنایع پتروشیمی ایران جداسازی شد. بررسی توان این جدایه ها برای تحمل سرب با استفاده از محیط کشت PYT agar حاوی غلظت های مختلف از 4 تا 15 میلی مول از Pb(NO3)2 انجام گرفت. جدایه های KAH1، KAH2 و KAH3 قادر به تحمل به ترتیب 15، 5/6 و 5/6 میلی مول نیترات سرب بودند. این سویه های با تحمل بالا برگزیده شده و توانایی جذب زیستی سرب آن ها با استفاده از اسپکتروفتومتر جذب اتمی بررسی شد. بیشترین توان در سویه KAH1 دیده شد و این سویه بعد از 48 و 96 ساعت به ترتیب غلظت سرب را از mg/l80 به 2/48 و 4/44 mg/l کاهش داد. نتایج آزمایش ها نشان دادند که جذب سرب تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله pH، غلظت اولیه محلول سرب و زمان تماس است. بر اساس ویژگی های ریخت شناسی، فیزیولوژی و بیوشیمیایی سویه و مقایسه آن با صفات سویه های معتبر، این سویه به طور موقت درجنسsp. strain KAH1 Bacillus قرارداده شد. حداکثر ظرفیت جذب زیستی سرب جدایه KAH1 برابر با mg/g 25/48(67/97%) در pH 4، با غلظت mg/l 150 در زمان تعادل 4 ساعت بوده است.
    کلیدواژگان: Bacillus sp، پساب پتروشیمی، جذب زیستی، سرب
  • علی ترابیان، امیرحسام حسنی، سمیرا ایزدپناه صفحه 55
    با توجه به این که رودخانه های کرج و جاجرود نه تنها به عنوان منابع مهم تامین کننده آب شرب مصرفی تهران به شمار می ایند، بلکه به دلیل مناسب بودن آب و هوای منطقه و موقعیت جغرافیایی آن و استقبال روزافزون مردم برای انجام مسافرت های تفرجی، این دو رودخانه محل مناسبی برای انجام فعالیت های تفرجی محسوب می شوند.
    در این تحقیق، با بررسی نتایج حاصل از آزمایش های فیزیکی، شیمیایی، باکتریولوژیکی، آلاینده های کمیاب (فلزات سنگین) آب رودخانه های کرج و جاجرود در طول سال های مطالعاتی (فروردین 81 لغایت اسفند 82) در بیست ایستگاه از مسیر رودخانه کرج و بیست و سه ایستگاه از مسیر رودخانه جاجرود که تقریبا هر ماه طبق یک برنامه منظم توسط آزمایشگاه اب و فاضلاب تهران انجام می گیرد و نیز بررسی استانداردهای فعالیت های تفرجی در کشورهای مختلف و مقایسه تطبیقی پارامترهای موجود در هر کدام از استانداردها با داده های موجود در هر ایستگاه، وضعیت کیفیت آب این دو رودخانه در مورد فعالیت های تفرجی مختلف، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق مبین این نکته است که شاخص های مورد توجه در اکثر استانداردها برای تفرج تماسی اولیه و ثانویه، دما، pH، اکسیژن محلول، BOD، کلیفرم مدفوعی و کلیفرم کل می باشد. این بررسی نشان می دهد که این دو رودخانه از نظر پارامترهای فیزیکی، شیمیایی در فعالیت های تفرجی اولیه و ثانویه مشکل قابل ملاحظه ای ندارند.
    در بررسی های انجام یافته مشخص شد که معضل مهم هر دو رودخانه بالابودن میزان کلیفرم مدفوعی، کلیفرم کل و استرپتوکوک های مدفوعی نسبت به مقادیر موجود در استانداردهای تفرجی کشورهای مختلف می باشد و مقدار آن در رودخانه جاجرود به مراتب بیشتر است. این مساله بیانگر تخلیه بیش از حد فاضلاب های انسانی است. بنابراین مقادیر بسیار بالای شاخص های ذکر شده باعث می شود تا این دو رودخانه بزرگ عملا برای مصارف تفرجی اولیه مانند شنا، آبتنی، غواصی و... و مصارف تفرجی ثانویه مانند موج سواری، قایقرانی و ماهیگیری و... غیر قابل استفاده باشد.
    کلیدواژگان: تفرج، تماس اولیه، تماس ثانویه، کلیفرم مدفوعی، کلیفرم کل
  • زهرا عابدی، فریده عتابی، محمد صوفی صفحه 67
    حرکت به سوی استفاده از سوخت های پاک در بخش حمل و نقل می تواند راهکاری موثر برای رفع مشکلات آلودگی محیط زیست ناشی از وسایط نقلیه موتوری به خصوص در شهرهای بزرگ باشد. در این تحقیق سودآوری (یا عدم سودآوری) گازسوز نمودن تاکسی های شهر تهران از دیدگاه کاهش هزینه های اجتماعی که می توان آن را به افزایش منافع اجتماعی تعبیر نمود، مورد بررسی قرار گرفته است.
    نتایج این مطالعه نشان می دهد جایگزینی CNG به جای بنزین در تاکسی ها شهر تهران با کاهش هزینه های اجتماعی انتشار آلاینده ها به میزان 8/63 میلیون دلار، در واقع افزایش منافع اجتماعی به همین میزان را تحقق می بخشد. لذا مزایای جایگزینی گاز طبیعی (CNG) به جای بنزین تنها ناشی و محدود به تفاوت هزینه های بنزین و گاز طبیعی نیست.
    همچنین اجرای این طرح در مقیاس کلان می تواند در ابعاد قابل ملاحظه ای به کاهش هزینه های اجتماعی در بخش حمل و نقل منجر شود. از سوی دیگر فرآیندهای تامین مالی طرح های زیست محیطی در بسیاری از کشورها از مدت ها پیش آغاز شده است. بر این اساس به نظر می رسد با توجه به توجیه پذیری این طرح در حوزه زیست محیطی می توان نسبت به پیش بینی راهکارهای متناسب در کشور از طریق سازمان های ذیربط مانند سازمان حفاظت محیط زیست اقدام نمود.
    کلیدواژگان: هزینه اجتماعی، منافع اجتماعی، CNG، خودروهای گازسوز، تاکسی های تهران
  • بهمن رمضانی، اعظم حنیفی صفحه 79
    شرایط محیطی و اقلیمی در هر منطقه زمینه را برای بروز و شیوع برخی بیماری ها مساعد می کند. سرطان نیز از جمله بیماری هایی است که عوامل عمده تاثیر گذار بر این بیماری را عوامل محیطی می دانند. میزان بروز انواع آن، در نواحی جغرافیایی مختلف، متفاوت است. در سال های اخیر در کشورمان این میزان افزایش پیدا کرده است. به خصوص در استان گیلان، سرطان معده شیوع فراوان دارد و سالانه جان صدها نفر را به خطر می اندازد. استان گیلان، از نظر فراوانی سرطان معده مقام اول را در کل کشور دارد. در این تحقیق هدف، شناخت پراکندگی جغرافیایی شیوع سرطان معده در استان گیلان و میزان شیوع آن در مناطق مختلف استان و تطابق آن با شرایط جغرافیایی و ارایه آن به صورت نقشه می باشد. روش تحقیق توصیفی - تحلیلی بوده و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و مشاهده مستقیم پرونده های پزشکی بیماران به تحلیل جامعه آماری بیماران از سال 1380 تا 84 با نرم افزارهای Excel و Minitab و تهیه نقشه پراکندگی جغرافیایی سرطان معده با نرم افزار Win Surfer 7پرداخته شد. بر اساس نتایج حاصل مشخص شد که سرطان معده در نواحی شمالی، شمال غربی و شمال شرقی استان پراکنده می باشد و گسترش جغرافیایی آن منطبق با نوع خاک حاوی عنصر مولیبدن بوده و ناحیه شهرستان تالش و رشت بیشترین فراوانی را دارا می باشد.
    کلیدواژگان: سرطان معده، گیلان، جغرافیای پزشکی، جغرافیای سلامت
  • حمید ماجدی، شبنم شاملو کیا صفحه 93
    موسیقی بیانگر پیوند جسم و روح انسان با محیط اطراف وی و نیز نمایانگر هماهنگی و هارمونی بین اجزای مختلف طبیعت است. موسیقی در ذات خود برگرفته از اصوات طبیعی است و به هر میزان که به طبیعت نزدیک شود، در واقع به ذات خود نزدیک شده است، زیرا اصوات چیزی نیستند جز روح طبیعت. در تهیه این مقاله تاثیر طبیعت و محیط زیست در کلیه جنبه های موسیقی کنونی ایران مورد بررسی قرار گرفته است و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، بررسی منابع صوتی و مطالعات میدانی در نواحی مختلف ایران، مشخص گردیده است که در موسیقی کنونی ایران آنچه تاثیر طبیعت و محیط زیست بر آن ها بیشتر مشهود است، موسیقی سنتی، موسیقی ملی و موسیقی محلی است.
    موسیقی سنتی ایران بر اساس موسیقی دستگاه ها و ردیف که در اصل مجموعه ملودی هایی است که به وسیله افراد مختلف در زمان های گوناگون جمع آوری شده، شکل گرفته و از دیدگاهی دیگر، منظومه ای از قطعات موسیقی نواحی مختلف ایران است که پاره ای از عام ترین ویژگی های فرهنگی و طبیعی ایران را دارا می باشد. در موسیقی ملی ایران که شامل آهنگ ها، تصانیف و ترانه های ایرانی است، جلوه های زیست محیطی طبیعی ایران منعکس شده که در این مقاله پس از بررسی نمونه های مرتبط، جدولی از آن ها تهیه گردیده است.
    هر ناحیه از ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی، بافت فرهنگی اجتماعی و آیین های محلی، موسیقی مخصوص خود را دارد. طبیعت و محیط زیست بر رفتار و ذهنیت مردم مناطق مختلف و در نتیجه موسیقی آن ها تاثیر متفاوتی می گذارد. مردم هر منطقه بر اساس شرایط اولیه محیطی خود به انتخاب ساز و نغمه های موسیقی می پردازند. موسیقی محلی مانند موسیقی خراسان، گیلان، مازندران، کردستان، لرستان، بلوچستان، آذربایجان و ترکمن صحرا، از طبیعت بیشتر وام گرفته است و نقش طبیعت و محیط اطراف در آن بیشتر مشهود است.
    کلیدواژگان: محیط زیست، الحان طبیعی، موسیقی سنتی، موسیقی ملی، موسیقی محلی
|
  • Afshin Takdastan, Ali Torabian, Naser Mehrdadi, Aliakbar Azimi, Gholamreza Nabi Bidhendi Page 1
    Many industrial & semi industrial countries manage to use SBR in order to industrial & municipal wastewater treatment. Simplicity, flexibility & being economical of this technical biological treatment, lead it to its significance in utilizing for treating of industrial & municipal wastewater.To study this procedure, two units of SBR reactor's cylinder made of poly glass with 20 liter volume are used. For seeding the reactors, artificial wastewater with COD of 600 mg/l & BOD of 600 mg/l is used. Reactors with different solid retention time (SRT) (5, 10, 15, 20 & 25 days) are operated.After providing the steady state in the reactors, during 8 months research, sampling and testing parameters such as COD, BOD, MLSS, MLVSS, MLNVSS, pH, DO, SVI, SOUR & F/M were done.The results show that SRT (5, 10, 15, 20 & 25 days) for 10 days duration is the best results for COD removal efficiency without existence of any bulking, pin point flocks and also foaming & dispersed growth difficulties. In this SRT duration, the amount of SVI has been up to 90 mg/l. This SRT system has been used in growth phase and the amount of F/M is 0.25. In the SRT less than 5 days, inorganic material removal & sludge volume index efficiency (SVI=215 mg/l) due to voluminous foaming generation & also fine coagulation generation resulted from lowness MLSS and dispersed growth occurrence respectively was low and it which shows that the system was operated in log growth phase & the amount of F/M has been1.8. Also in the SRT more than 25 days filamentous bulking phenomenon was aggravated and system efficiency due to bad sludge settle ability (SVI=215 mg/l) was low & because of over growth of filamentous bacteria, sludge can not be settled easily.With the increasing of SRT (more than 20 days), due to entrancing to declining phase and increase of inactive & old bacteria, the rate of oxygen consumption & SOUR reached to 7(mgo2/hr/grVSS), however in a low SRT (5 days), due to entrancing log growth phase & increase of active & young bacteria, the rate of oxygen consumption increased & SOUR reached up to 22 (mgo2/hr/grVSS).
    Keywords: SBR, Sludge age, Oxygen consumption rate, growth of microorganisms, SVI
  • Mehdi Borghei, Amir Hesam Hasani, Roya Sharifi Page 13
    This research investigates the performance of Moving Bed Biological Reactor (MBBR) for treatment of Textile of wastewater. For this purpose a MBBR reactor was used, fed with synthetic wastewater which was a combination of molasses, urea, salts of buffer phosphate and various concentrations of different days.After starting up the reactor by synthetic wastewater with a COD concentration of 1000 mg/L and adjustment of microorganisms according to the existing condition, wastewater with dye concentrations of 1, 10, 15 mg/L at certain periods of time, was added to the reactor. Under the conditions of 23-28°c and hydraulic retention time of 24 ht and, COD concentration of 1000 mg/lit, COD removal efficiency was 68.5%, 89.15%, 90.46% respectively. The color removal was 61.56%, 75.85%, 80.05% accordingly, which showed an increase in COD and color removal efficiency by increasing the color concentration. By feeding the reactor with a COD of 2000 mg/L with color concentration of 15 and 25 mg/L, the COD removal efficiency was 91.78% and 79.50 respectively. Under these conditions the percentage of color removal was 79.7% and 64.21%, respectively. It is concluded that a decrease in COD and color removal efficiency with increasing the COD load is attained. Moreover according to the results, it was observed that under constant concentration of dye, by increasing COD from 1000 to 2000 mg/L, efficiency in substrate and organic removal does not change.The obtained results in this study state that MBBR reactor can be used for removing organics and color in treatment of textile of wastewater.
    Keywords: Moving Bed Biofilm Reactor (MBBR), Textile Wastewater, Color Removal, Packing
  • Farideh Atabi, Mostafa Khezri, Faramarz Moattar, Hamid Irani Page 27
    One of the major contributors of air pollution in large cities is the urban car traffic which imposes a huge financial and life expenses to the society. In order to reduce these expenses, car manufacturers keep adopting new innovation to decrease pollutants` level.In recent years, direct injection engines have been introduced which electronically control fuel flow using Engine Control Unit (ECU). This goal has been achieved to some degree. Adjusting and calibrating the Engine Management System (EMS) becomes more important day by day. The most important task of EMS is to reach the optimum point in pollutant, fuel consumption and vehicle performance.In this study while calibrating EMS efficiently, the cost and time spent is reduced using DoE simulating techniques and the effects of various parameters on its performance are studied. Hence knowing all inputs such as speed, load and desired outputs such as pollutants and engine torque, MBC Model – module from MATLAB software – has been used. Another next module from MATLAB that is named CAGE is implemented to improve the above mentioned model. By using this method, the effects of EMS` calibration can be studied on different parameters and upon needs, change them. The new parameters are entered into ECU and from there new commands are released to actuators. Therefore achievement to optimal engine function like vehicle performance, pollutant and fuel consumption by minimum expenses and time with high accuracy will be performed.
    Keywords: Optimal Engine Function, Engine Management System (EMS), Engine Control Unit (ECU), DoE, Calibration, MBC, MODEL Module
  • Bita Karim Salmani, Mohammad Ali Amozegar, Javad Hamedi Page 41
    Bio-absorption is presented as an alternative to traditional physicochemical means for removing toxic metals from ground water and wastewater. In this research 99 bacterial strains were isolated from three wastewater samples from one of Iran petrochemical industries. Examination of these isolated for Pb2+ tolerance were carried out by using PYT agar medium containing different concentrations of Pb (NO3)2 from 4 to 15 mM. The isolated KAH1, KAH2 and KAH3, had tolerance to Pb 15, 6.5 and 6.5 mM respectively. These high tolerant strains were selected and their ability of lead bio-absorption, were investigated by atomic absorption spectrophotometer. The highest ability was observed in the strain KAH1 and this strain decreased Pb concentration from 80 mg/l to 44.4 and 48.2 mg/l after 48 and 96 hours incubation, respectively. The results of the experiments showed that bio-absorption was affected by the initial pH of the medium, initial metal ion and exposure time. According to the morphological, physiological and biochemical characterizations of the strain with that of valid strains, the strain was tentatively identified as Bacillus sp. strain KAH1. The maximum Lead bio-absorption capacity of KAH1 isolate was determined to be 48.25 mg/g (97.67%) at pH 4.0 with 150 mg/l concentration in 4 hours equilibrium time.
    Keywords: Bacillus sp., Petrochemical wastewater, Bio, absorption, Lead
  • Ali Torabian, Amir Hessam Hassani, Samira Izad Panah Page 55
    Karaj and Jajrood rivers are two major rivers in our country and they are suitable for fishing, swimming and other water sports activities. In recent year, young enthusiasts of water sports have been increased because of young generation of our country.In this research, the results of monthly tests reports (Tehran wastewater and water laboratory) including physical, chemical, bacteriological, rare pollutants (heavy metals) tests surveyed in twenty stations of Karaj River and twenty-three stations of Jajrood River from April 2002 to March 2003. On the basis of comparing of stations data with approved recreation activities standards in different countries and current comparative parameters, determining recreational status of mentioned rivers due to water quality has been achieved. The researches on recreational activities have recognized considerable indices of the related standards for primary contact (direct) and secondary contact (indirect) such as temperature, pH, dissolved oxygen, BOD, excrement coli form and total coli form. In general, this study shows that physical and chemical parameters seem to have fewer problems than the others. It is important to note that contamination of both rivers such as excremental coli form, total coli form and excremental streptococcus is higher than recreation standards. In fact, the maximum contaminant level has detected in Jajrood River because of the municipality waste water (household toilets) discharges. The mentioned indices are the measurement resources for recreational activities in the world especially in Iran. The level of contaminants in the water of both rivers exceeds the related standards which results not being suitable and applicable for primary recreation (swimming, bathing and diving) and secondary recreation (Windsurfing, Power Boating, and fishing).
  • Zahra Abedi, Farideh Atabi, Mohammad Soofi Page 67
    Environmental pollution in metropolitans due to rapid growth of using gasoline as the main fuel in transportation sector has become one of the most important problem in national level, so substituting clean fuels in this sector could be one of the most effective options.The main question which this research is going to answer is the beneficiary (non-beneficiary) of converting Tehran's taxis from gasoline to Compressed Natural Gas (CNG) in order to decrease social costs that should be interpreted as increasing social benefit's factor. In this article, after reviewing the current concepts and principles of social costs and their measuring methods, social benefits of substituting gasoline with CNG are evaluated. Considering the existing figures, reduced social costs as a result of this substitution are calculated.The results of this research suggests that substituting gasoline with CNG in Tehran's taxis reduces the social costs of using gasoline (about 63.8 Million US $). As a matter of fact this substitution increases the social benefits equivalent at mentioned figure.
    Keywords: Social Costs, Social Benefits, CNG, Gaseous Vehicles, Tehran's taxis
  • Bahman Ramezani Gourabi, Azam Hanifi Page 79
    Environmental and climatically conditions in each region could have effects on diffusion and out breaking diseases such as stomach Cancer. Rate of appearing of this disease in recent years in Iran and especially in Gilan province (the biggest rates in Iran) has supported the hypotheses that this problem could be very important and the cost of treatment is another major issue.The aim of this paper is recognition of geographically diffusion of Stomach Cancer in Gilan province which its dispersal has been presented on the map.The research method of this paper is medical documents from hospital, library documents, Medical studies and the period of the research is from 2000 till 2006 years.Results of this paper has shown that Stomach Cancer (the biggest rates) has diffusions in the North and Northwest and Northeast areas of Gilan province and its geographical diffusion is depended on soil combination (Molybdenum element) and the biggest rate of this cancer has been observed in Rasht and Talash township.
    Keywords: Gilan, health of geography, medical geography, Stomach Cancer
  • Hamid Majedi, Shabnam Shamlou, Kia Page 93
    Music implicates a bond between body and spirit of the human being and the surrounding environment, and also addresses a coordination and harmony established among all different elements of the nature. What the whole world composed of is sound or music. In fact the nature thoroughly is filled with music, and the music can be considered as a prominent instance of expression and manifestation of natural sounds.In this paper, impression of nature and environment on every aspect of Iranian Music has been considered. And, library studies, studying audio sources, and doing field works in different regions of Iran indicate that among different genres of Iranian music, “Traditional music”, “National music” and “Folklore music” all are influenced by nature and environment.The Iranian traditional music has been developed based on “Dastgah-s” (modes and rhythms systems of the ancient Iran) and “Radif” (the repertory of Persian music), that is included a collection of melodies which they have been collected by different people and added to the repertory at different times and having the most public cultural and natural characteristics of Iran.The Iranian national music, which is consist of Iranian songs, ballads and tunes, has been influenced by environmental factors and these influences, after a thorough research, presented in a table.Each region of Iran, with regard to its geographical status, its unique socio-cultural texture and its special own customs necessitates an exceptional music to itself. Nature and environment have different effects on the behavior and ideology of people in different regions, and definitely on the music. People of each region select their instrument and songs based on their initial environment. Folklore music such as music of Khorasan, Gilan, Mazandaran, Kordestan, Lorestan, Balouchestan, Azarbaijan, Torkaman Sahra and so on; are mostly inspired from the nature, and greatly evidencing the role of relevant nature and surrounding environment on them.
    Keywords: Environment, Natural Tones, Traditional Music, National Music, Folklore Music