فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل - سال دوم شماره 3 (زمستان 1389)

فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل
سال دوم شماره 3 (زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1390/07/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عباسعلی رمضانی، سید پوریا هدایتی، عبیداللهفرجی، مریم خمسایی، محسن حیدری مکرر صفحه 11
    مقدمه و هدف
    انگیزه، موتور محرکه یادگیری در انسان است و برای تغییر رفتار در فراگیران باید به عوامل مرتبط با انگیزه و میزان تاثیر آنها پی برد. لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان انگیزه تحصیلی دانشجویان و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل طراحی و اجرا گردید.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی _ تحلیلی از نوع مقطعی جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در نیمسال اول تحصیلی 89-88 بودند. تعداد 400 نفر از ایشان که حداقل یک ترم تحصیلی را گذرانده بودند با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب ومورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری داده های مربوط به انگیزش تحصیلی از مقیاس انگیزش تحصیلی(AMS)، ترجمه نمونه انگلیسی دارای 27 پرسش هفت گزینه ای از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم است استفاده گردید. برای تعیین عوامل مرتبط از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر سه بخش رفاه دانشجویی دانشگاه، آموزش دانشکده و آینده شغلی حاوی 27 سوال 5 گزینه ای (هر بخش 9 سوال) که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تایید شده بود، استفاده گردید. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS وبا استفاده از آمارهای توصیفی و تحلیلی و آزمون های آماری ضریب همبستگی اسپیرمن، t مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه در سطح معنی داری 05/0 > p مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میانگین انگیزه تحصیلی افراد مورد مطالعه 57/17 32/131 (از مجموع حداکثر 189 امتیاز) بود و 8/17 درصد (71 نفر) دارای انگیزه تحصیلی ضعیف، 5/68 درصد (274 نفر) دارای انگیزه تحصیلی در حد متوسط و 7/13 درصد (55 نفر) دارای انگیزه تحصیلی خوب بودند. بین انگیزه تحصیلی و هریک از متغیرهای آینده شغلی ودانشکده محل تحصیل اختلاف معنی داری مشاهده شد (p<0/05) ولی بین انگیزه تحصیلی دانشجویان و هریک از متغیر های امور رفاهی، امورآموزشی و دموگرافیک(جنس، سن،وضعیت تاهل،وضعیت محل سکونت مقطع، رشته وترم تحصیلی)اختلاف آماری معنی داری مشاهده نگردید (p>0/05).
    بحث و
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج مطالعه دانشجویان از وضعیت انگیزش متوسطی برخوردار بودند. لذا توجه بیشتر مسئولین دانشگاه به عوامل مرتبط با انگیزه تحصیلی دانشجویان احساس می شود تا ضمن بررسی این عوامل و رفع موانع با افزایش انگیزه دانشجویان زمینه رشد وشکوفایی آنها فراهم گردد.
    کلیدواژگان: انگیزه تحصیلی، دانشجو، عوامل مرتبط، دانشگاه علوم پزشکی
  • بتول کیخا، ایمان تهمتن، محمدحسن محمدی صفحه 20
    مقدمه و هدف
    دگرگونی های شگرف آموزش عالی تحت تاثیر فناوری های اطلاعاتی، منجر به افزوده شدن وجهی جدید به منشور آموزش عالی شده که توسعه سواد اطلاعاتی مدرسین نظام آموزش عالی از ضروریات آن است. از آنجاییکه سواد اطلاعاتی نقش بسیار موثری در فعالیت های آموزشی و پژوهشی دارد؛ هدف این پژوهش این است تا دریابد که وضعیت سواد اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زابل در چه حدی است.
    مواد و روش ها
    روش این پژوهش از نوع پیمایشی مقطعی است، که در نیمه دوم سال تحصیلی89- 88 انجام گرفته است. یک پرسشنامه که روایی آن را چند نفر از صاحب نظران حوزه سواد اطلاعاتی تایید کرده اند و پایایی آن نیز با روش آزمون-آزمون مجدد محاسبه شده و 85/0=r به دست آمده، ابزار جمع آوری داده ها بوده است. جامعه این پژوهش کلیه اعضای هیات علمی تمام وقت جغرافیایی دانشگاه علوم پزشکی زابل، (مجموعا 48 نفر) می باشد که همگی با رضایت کامل به پرسشنامه ها پاسخ داده اند. برای آنالیز داده ها نسخه 16 نرم افزار SPSS مورد استفاده قرارگرفته است.
    یافته ها
    6/64درصد جامعه پژوهش را مردان، و 4/35 درصد را زنان شامل می شوند که از این تعداد، رتبه علمی1/77 درصد مربی، و 9/22 درصد استادیار می باشد. بیشترین درصد فراوانی مربوط به دانشکده بهداشت با 6/39درصد افراد جامعه و کمترین درصد مربوط به دانشکده پیراپزشکی با 2/4 درصد از افراد جامعه می باشد. با توجه به نتایج حاصل از توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش برحسب میزان تحصیلات، مقطع کارشناسی ارشد با 1/77 درصد فراوانی بیشترین، و فوق تخصص با 1/2 درصد فراوانی کمترین توزیع را دارد. توزیع فراوانی میزان تحصیلات در مقاطع دکتری و تخصص نیز با 4/10 درصد فراوانی، یکسان می باشد.
    با توجه به نتایج حاصل از مقایسه سنوات تدریس و سن جامعه پژوهش، کمترین سابقه تدریس 6 ماه و بیشترین 19 سال، با میانگین4/5 سال و کمترین سن 27 و بیشترین سن 52 سال با میانگین 8/34 سال گزارش شده است. و نتیجه نهایی این که میزان شناخت و میزان استفاده جامعه مورد پژوهش از منابع اطلاعاتی در حد متوسط می باشد و نتیجه اینکه وضعیت سواد اطلاعاتی جامعه مورد مطالعه در حد متوسط ارزیابی گردید.
    نتیجه گیری
    طبق نتایج پژوهش حاضر، جامعه مورد پژوهش از نظر مهارت های سواد اطلاعاتی، در وضعیت متوسطی قرار دارند و با توجه به اینکه جامعه مورد پژوهش از نظر دو متغیر سن و سابقه تدریس در زمره نیروهای جوان به شمار می آیند و هنوز در سال های اولیه تدریس در دانشگاه قرار دارند، تسلط به مهارت های سواد اطلاعاتی به منظور استفاده در امر آموزش و پژوهش برای آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین برگزاری کارگاه های توانمندسازی پژوهشی و آموزشی و ارتقای سواد اطلاعاتی برای اعضای هیات علمی این دانشگاه توصیه می شود.
    کلیدواژگان: سواد اطلاعاتی، شناخت منابع اطلاعاتی، استفاده منابع اطلاعاتی، اعضای هیات علمی، دانشگاه علوم پزشکی زابل
  • فاطمه محبتی، عباسعلی رمضانی، سید پوریا هدایتی، ناهید حاتم، آذر میدخت فیروز جهان تیغی صفحه 34
    مقدمه و هدف
    بدون شک در جو رقابتی سازمان های معاصر، سازمان هایی می توانند به ادامه حیات و توسعه دست یابند که محور اساسی آنان، مبتنی بر کیفیت صحیح و رضایت مشتری باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی فرهنگ مشتری مداری از دیدگاه پرستاران بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی _ تحلیلی از نوع مقطعی می باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه پرستاران بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل بود. در این پژوهش از روش سرشماری استفاده گردید. نمونه آماری با جامعه آماری برابر بود (150 نفر). ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود که با مقیاس پنج گزینه ای لیکرت نمره دهی شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون آماری کای اسکوئر در SPSS:13مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    یافته ها نشان می دهد از میان متغیرهای مورد بررسی، میانگین میزان تمرکز بر بیمار و خواسته ها یش 977/3 ±146/23 می باشد که بیشتر پرستاران دارای تمرکزی در حد خوب (3/63درصد) بودند. همچنین بین میزان تمرکز بر بیمار و خواسته هایش با عوامل دموگرافیکی پرستاران اختلاف معنی داری مشاهده نشد ولی بین مهارت پرستاران در حل و فصل شکایات بیماران با سنوات خدمت آنها اختلاف معنی داری وجود داشت (05/0 p<).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج مطالعه، جهت ارتقا مهارت پرستاران در حل و فصل شکایات بیماران و تمرکز آنها بر بیمار و خواسته های وی، تامین شرایط و امکانات آموزشی مناسب، کارساز به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: فرهنگ، پرستار، مشتری مداری، بیمارستان
  • عبید الله فرجی، عباسعلی رمضانی، منیره عزیزی فدافن صفحه 44
    مقدمه و هدف
    یکی از معیارهای عمده در زمینه کیفیت و بهبود مستمر آن ایجاد و حفظ مشتری ست که در سازمان های آموزشی به عنوان مخاطبان اصلی فرایند آموزشی تلقی می شوند.لذا این پژوهش با هدف تعیین میزان رضایتمندی با توجه به معیار نتایج مشتری مدل اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل در سال 1388، طراحی و اجرا گردید.
    مواد و روش ها
    دراین مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی جامعه آماری دانشجویان مشغول به تحصیل که حداقل یک ترم تجربه حضور در دانشگاه علوم پزشکی زابل را داشتند بود که بر روی 361 نفر از ایشان انجام شد. ابزار مورد استفاده جهت گرد آوری اطلاعات پرسشنامه ای با تاکید بر مدل EFQM بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تایید شده بود. و داده ها به وسیله نرم افزار SPSS11/5 و با استفاده از آمارهای توصیفی و تحلیلی و استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و پس آزمون Tukey مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین رضایت از خدمات آموزشی افراد مورد مطالعه 36/9±9140 از مجموع 92 امتیاز بود.سطح رضایت 8/84 در صد افراد متوسط به پایین بود. مشتری محورترین دانشکده و گروه آموزشی به ترتیب دانشکده بهداشت و گروه مدارک پزشکی بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده جهت افزایش مشتری مداری، برگزاری کارگاه های آموزشی نحوه خدمت به مشتریان و افزایش ارتباط با مشتریان ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: رضایتمندی، مدل اروپایی مدیریت کیفیت(EFQM)، دانشجو
  • علی اصغر نشاط محمد جواد دستورانی، عباسعلی رمضانی، حمید چنگیزی، مجتبی جبار زارع صفحه 52
    مقدمه
    توجه به مسائل و عوامل فیزیکی، بهداشتی و ایمنی در محیط های آموزشی موثرترین و اساسی ترین عامل رشد طبیعی از نظر جسمی،روانی وفراگیری مطالب در دانش آموزان است. لذا این مطالعه به منظور تعیین وضعیت بهداشت محیط و ایمنی مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر زابل در سال 1389 طراحی و اجرا گردید.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، تعداد 37 مدرسه در دو مقطع ابتدایی و راهنمایی پسرانه شهر زابل در سال تحصیلی 90-1389 به روش سرشماری از نظر متغیر های بهداشت محیطی که شامل 11 مورد مانند وضعیت ساختمان، کلاس، ابخوری، دفع زباله، دفع فاضلاب و... بودند و متغیر های ایمنی شامل 8 مورد مانند کپسول آتش نشانی، ایمنی راه پله ها و ایمنی برق و... مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها، از فرم ارزیابی وضعیت بهداشت محیط مدارس با توجه به آیین نامه بهداشت محیط مدارس، مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده گردید. پس از تکمیل فرم ها، داده ها وارد نرم افزار SPSS و با استفاده از آمارهای توصیفی و تحلیلی و آزمون اماری کای دو در سطح معنی داری 05/0 P≤ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    با توجه به نتایج بدست آمده به طور متوسط 38/49 درصد از مدارس از لحاظ بهداشت محیطی و 30/63 درصد مدارس از نظر ایمنی از وضعیت مطلوبی برخوردار بودند. بیشترین مشکلات مشاهده شده بهداشت محیطی مربوط به وضعیت دستشویی ها با 2/68 درصد وضعیت نامطلوب و در مورد ایمنی بیشترین مشکلات مربوط به راه فرار اضطراری با 7/88 درصد وضعیت نامطلوب بودند. در مدارس ابتدایی و راهنمایی بر حسب متغیر های ساختمان، تعداد دانش آموز به تعداد دستشویی، ایمنی راه پله ها، اتاق بهداشت و حفاظ پنجره ها اختلاف معنی داری وجود داشت(05/0 (P≤.
    نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت مسائل بهداشتی و ایمنی در مدارس بهتر است توجه بیشتری به این دو مقوله مخصوصا در مناطق محروم کشور مبذول گردد.
    کلیدواژگان: مدرسه، بهداشت محیط، ایمنی، شهرستان زابل
  • کامیار توکلی طبسی، رحیم تقوی رضوی زاده، شبنم محمدی، محمد جواد براتیان صفحه 62
    مقدمه
    آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) یک تومور مارکر مفید برای تشخیص، مرحله بندی و پی گیری عود کانسر پروستات می باشد. هدف از این مطالعه مقایسه ی سطح سرمی PSA و Free PSA در نمونه های خون تازه و یخ زده (72 ساعت در 20 درجه سانتیگراد) بود.
    روش کار
    از میان مراجعین به درمانگاه اورولوژی با علائم ادراری تعداد 111 بیمار که نیازمند بررسی سطح سرمی PSA بودند به عنوان جمعیت هدف در نظر گرفته شدند. برای سنجش سطح سرمی PSA و Free PSAنمونه خون در دو حالت تازه و منجمد شده در دمای 20- درجه سانتیگراد به مدت 72 ساعت همزمان در دو آزمایشگاه مستقل اندازه گیری شده است. داده ها با نرم افزار SPSSآنالیز شد.
    نتایج
    در هر دو آزمایشگاه میزان PSA قبل و بعد از انجماد نمونه خون اختلاف معنی داری نشان نداد P>0.05)). بین FreePSA نمونه خون تازه و منجمد اختلاف معنی داری وجود داشت (P=0.01). همچنین بین نسبت FreePSA/PSA در خون تازه و منجمد تفاوت معنی داری مشاهده شد (P=0.01).
    نتیجه گیری
    می توان از نمونه خون منجمد به جای نمونه خون تازه در سنجش PSA استفاده کرد ولی در صورت نیاز به سنجش FreePSA بهتر است آزمایش روی خون تازه انجام شود.
    کلیدواژگان: آنتی ژن اختصاصی پروستات، نمونه خون تازه، نمونه خون منجمد
  • عباسعلی رمضانی، محمدحسن ایزد خواه، بهمن قلی نژاد، حسن امیرآبادی زاده صفحه 71
    مقدمه و هدف
    در جهان هر ساله بیش از 5 میلیون نفر در نتیجه آسیب های ناشی از حادثه ها می میرند که یک دهم همه مرگها را تشکیل می دهند و ده ها میلیون نفربه این دلیل به مراکز فوریت های پزشکی مراجعه می نمایند. اگر چه سوانح و حوادث خارج از خانه سهم قابل توجهی از کل سوانح را شامل می گردد ولی میزان وقوع حوادث و سوانح خانگی و عوارض ناشی از آن نیاز به تامل و بررسی دارد. لذا این مطالعه به منظور بررسی اپیدمیولوژیک حوادث و سوانح خانگی در مراجعه کنندگان بیمارستانهای بیرجند در سال 1383 طراحی و اجرا گردید.
    مواد و
    روش
    در این مطالعه گذشته نگر مقطعی تعداد 3090 نفر از جمعیت تحت پوشش شهرستان بیرجند که به علت سوانح و حوادث خانگی در سال 1383 به اورژانس بیمارستانهای بیرجند مراجعه نموده اند مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج به دست آمده عمدتا به وسیله آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و از آزمون برآزندگی X2 استفاده گردید.
    نتایج
    بر اساس نتایج به دست آمده بیشترین درصد فراوانی حوادث در بین افراد مورد مطالعه به ترتیب ضربه (8/32درصد)، سقوط (18 درصد)، مسمومیت (17 درصد) ورود اجسام نوک تیز (9/9 درصد)، سوختگی (8/7 درصد) گزارش گردید و بین نوع حادثه و جنس افراد رابطه معنی داری وجود داشت (P<0.001). شایع ترین نوع صدمه در بین سوانح و حوادث خانگی به ترتیب مربوط به زخم (9/32 درصد)، بریدگی (19 درصد) و سوختگی (4/10 درصد) بود و ارتباط معنی داری بین سن، منطقه جغرافیایی، فصل سال و نتیجه حادثه با نوع حادثه وجود داشت (P<0.001). آسیب پذیرترین گروه سنی 14-0 سال و 24-15 بود و بیشترین حوادث در فصل بهار و تابستان رخ داده بود.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده درصد قابل توجهی از حوادث مربوط به ضربه و زمین خوردن و درصد قابل توجهی از صدمات منجر به زخم و بریدگی می شود که در این مورد توصیه می شود برنامه های آموزشی جهت کاهش این نوع صدمات و پیامد آن انجام شود.همچنین این برنامه ها با توجه به اکثریت موارد درگروه سنی زیر 24 سال در گروه های سنی جوان و مادران تمرکز داشته باشد.
    کلیدواژگان: سوانح - حوادث خانگی - بیمارستان - اپیدمیولوژیک - عوامل مرتبط، بیرجند
  • محمد عباس زاده، مهدی بهی، محمدعلی دربندی، محمود یوسفی، فیصل جمال زاده صفحه 80
    زمینه وهدف

    دستیابی به سعادت و شادکامی در زندگی زناشویی به آسانی ممکن نیست. زوجها باید جهت نیل به این هدف پیشاپیش سرمایه گذاری های لازمه را به عمل آورند، در غیر این صورت این مهم در زندگی زناشویی میسر نمی شود. این مطالعه با هدف بررسی معیارهای انتخاب همسر در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی زابل در سال 1387 انجام شده است.

    مواد و روش ها

    این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی بوده و جامعه این پژوهش 384 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی زابل که در سال تحصیلی 87-1386 در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی و دکتری عمومی مشغول به تحصیل بوده اند، می باشد. در این مطالعه پاسخ دانشجویان به معیارهای انتخاب همسر همچون تحصیلات، زیبایی ظاهری، پایبندی به اعتقادات، درآمد، شغل، میزان مهریه و موقعیت اجتماعی بین زوجین جمع آوری گشته و نتایج آن از نظر آماری و به تفکیک جنسیت مورد بررسی قرار گرفت. روش جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته حاوی 21 سوال بود. داده ها با آزمون کای اسکوئر توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

    یافته ها

    آزمون آماری کای اسکوئر نشان داد که بین اکثر معیارهای انتخاب همسر با جنس دانشجویان ارتباط معنی داری وجود داشت (05/0p<)؛ وفقط معیار پایبندی به اعتقادات دارای ارتباط معنی داری با جنس دانشجویان نبود. بیشترین اختلاف در پاسخ ها در زیبایی ظاهری و شغل همسر بوده که به ترتیب برای پسران و دختران از اهمیت بیشتری برخورداربوده است.

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته های پژوهش، تحصیلات بالا به عنوان معیاری برای انتخاب همسر نزد دختران با بالا رفتن مقطع تحصیلی، از اهمیت کمتری برخوردار بود. در حالی که این معیار نزد پسران از روند خاصی پیروی نمی کرد. زیبایی ظاهری نزد دختران با بالا رفتن مقطع تحصیلی از اهمیت کمتری برخوردار بود، در حالی که این معیار نزد پسران با بالا رفتن مقطع تحصیلی از اهمیت بیشتری برخوردار بود. پای بندی به اعتقادات یکی از مهمترین معیارهای همسرگزینی دانشجویان مورد مطالعه بود؛ لذا شناخت کامل و تطابق فرهنگی بین دو خانواده ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: ازدواج، معیارهای انتخاب همسر، دانشجو، زابل
|
  • Ramazani Aa, Hedayati Sp, Faraji O., Khamsaii M. Heydari Mokarrar M. Page 11
    Introduction
    motivation is the learning incentives in human. In order to change the trainees’ behavior، the factors related to motivation and the degree of their impacts should be identified. So the present research was designed to determine the degree of the university student''s educational motivation and their related factors in Zabol University of Medical Sciences Students.
    Methods
    This is a descriptive analytical cross-sectional research with 400 students. In order to collect the data educational motivation questionnaire (AMS)، English samples translation with 27 questions of seven option is fully disagree to fully agree were used. to determine related Factors of questionnaire included three parts -university student welfare، faculty education and job futurethat its validity and reliability were tested in the previous studies. Finally، the data were analyzed by SPSS software using descriptive and analytical statistics and the independent t tests، one-way variance analysis and Pierson correlation. p<0. 05 was considered significant.
    Findings
    According to the results، educational motivation mean of the students was 131. 32 17. 57 (total maximum of 189 scores) and 17/8% (71 peoples) having weakness educational motivation،68/5% (274people) moderate educational motivation and 13/7% (55 people) good educational motivation. There was significant difference between the students educational motivation and each of the welfare، educational and job future levels (p<0/05)، but there was not significant difference between the educational motivation and each demographic and educational variables except residence status and faculty (p>0. 05.)
    Discussion
    In regard with the results and the indication of the moderate educational motivation among the students، it is necessary that more attention be paid to the factors through the officials in order to determine these factors and obviate the welfare and educational obstacles، it finally ending in promoting the students motivation and the actualization of their potentials.
  • Keikha Batool. Tahamtan Iman, Mohammadi Mh Page 20
    Introduction
    The impact of information technology on higher education in Iran caused the need for the development of information literacy skills among faculty members. As information literacy affect research and educational activities، this research aimed to survey information literacy skills of faculty members.
    Material And Methods
    This cross-sectional study is carried out in 2009-2010 at the Zabol University of medical sciences. The population of this study was 48 full time Faculty members who filled out the information literacy questionnaire. Content Reliability of questionnaire was verified by experts and we used test and re-test method to ensure validity that leads to 0. 85. SPSS 16 software was used for data analyzing، and we used descriptive statistics for presenting findings.
    Results
    64. 6 percent of participants were men and others women. 77. 1 percents were instructors and 22. 9 percent were assistant professors. School of public health with 39. 6 percent and paramedical school with 4. 2 percent had the most and the least frequency of faculty members. The most faculty members with 77. 1 percent had Master of Science degree and 2. 1 percent were fellowships. Frequency distribution of PHD and medical specialist With 10. 4 were the same. The comparison of years of teaching and faculty ages showed that the least teaching year was 6 months and the most was 19 years. The youngest faculty was 27 and the oldest was 52 years old.
    Conclusion
    The population of this study has moderate information literacy skills. As the average age of faculty members is young and they are in the first years of teaching، learning information literacy skills for using in education and research activities is very important for them. So organizing workshops to educate information literacy skills for faculty members of this university is necessary.
  • Fateme Mohabbati, Abas Ali Ramazani, Seyed Pouria Hedayati, Nahid Hatam, Azarmidokht Firuzjahantighi Page 34
    Introduction
    The prosperity of any organization depends on the selection of the people carrying out important tasks. Since nurses are the largest professional group in medical and health organizationsusing their knowledge and skills for delivering services to the patients، the present research assumed itnecessary to design a study aimed at assessing the degree of client – orientation among nurses so that the nurses motivation could be determined and promoted، resulting in the hospital efficiency and productivity.
    Methods
    This is a descriptive analytical cross-sectional study. The research universe includes all the Zabol educational hospital nurses. The data were collected by questionnaires the stability and reliability of which was tested before. Sampling method used was census sampling. The collected data were analyzed by the SPSS software and chi square.
    Results
    The findings showed that of the demographic variables، the nurses average age was 29. 65+/- 5. 954، 22% (32 nurses) were men and 78% (117) were women. Of the studied variables the averageemphasis on patient and his or her demands was 23. 146+/-3. 977 indicating most of the nurses had a good emphasis on patients (63. 3%) and the average nurses ability in dealing with the patients complaints was 31. 786+/-5. 82، showing most of the nurses had desirable skills in this regard. There was no significant difference between the focus on the patient and his or her demands and the nurses demographic factors but there was a significant difference between the nurses working duration and their ability in dealing with the patients complaints (p<. 05).
    Conclusion
    Based on the findings in order to promote the nurses skills in dealing with patients complaints it is necessary to provide the nurses with educational means and facilities.
  • Faraji O., Ramazani Ab, Azizi M Page 44
    Introduction
    One of the main criteria about Continuous Quality Improvement (CQI) is to create and maintain of consumers which they are in the educational organizations as a main audience o educational process. Objective of this research is assignment of satisfaction based on criteria of EFQM model‘s client results in students of Zabol University of Medical Sciences in 2009.
    Material And Methods
    This is descriptive-analytical cross-sectional research with 361 students. Instrument of collecting data was a questionnaire based on EFQM model. The validity and reliability of this questionnaire is approved. Data of this research analyzed by SPSS software using statistical tests such as one-way ANOVAs and Tukey test.
    Results
    The rate of mean satisfaction of educational services was 40/91. The most client-oriented faculty and educational group were Health Faculty and Medical Records group respectively.
    Conclusion
    Based on the results، the most students were dissatisfied of delivered services. It is proposed for increasing client-orientation to constitute educational workshops about how must services delivered and increasing relationship with clients.
  • A.A. Neshat M.J. Dastoorani A.A. Ramazani H.Changizi M.Jabbarzare Page 52
    Introduction
    Attention to physical، healthy، and safety objects in acknowledgement learning places is the most effective agent in natural growth of students. In point of importance، present study investigated the Environmental Health and Safety situations in elementary and guide schools of Zabol، 2010.
    Materials And Method
    In this descriptive and cross sectional study 37 schools were chosen and their Environmental Health variables such as building، classes، solid waste disposal، wastewater disposal and etc. were investigated. The whole Environmental Health variables were 11 and the safety were 8 such as; Fire capsules، stairs safety and Electricity power safety. For data collection we used «schools Environmental Health investigation forms» that were according to schools Environmental Health law. After completing the forms data were inputted to SPSS، version 17، and statistically were analyzed. p<0. 05
    Results
    Results show that 49. 38 percent of schools had suitable Environmental Health situation and 63. 30 percent of them had also good safety. The biggest problem in view of Environmental Health was about lavatory with 68. 2 percent unsuitable situation. The 88. 7 percent of schools had not good safety and their main problem was emergency exit door.
    Conclusion
    The Environmental Health and safety are two important subjects and we must attend them especially in poor areas like Zabol.
  • Kamiar Tavakoli Tabassi, Rahim Taghavi Razavizadeh, Shabnam Mohammadi, Mohammad Javad Baratian Page 62
    Introduction
    Prostate specific antigen (PSA) is a useful tumor marker in diagnosis، staging، monitoring and determining the recurrence prostate cancer. This study was design to compare the serum level of PSA in fresh and frozen (at -20C for 72 hrs) blood samples.
    Methods
    111 Patients referring to the urology clinic of Imam Reza hospital، having voiding symptoms، and in need of testing their PSA serum level were selected as the study population. For these patients the PSA was measured stimulataneously in fresh and frozen (at -20C for 72 hrs) blood samples in two independent labs. Then data analyzed using SPSS soft ware.
    Results
    In two labs، there was not any significant difference between the levels of PSA (in fresh and frozen blood sample (P>0. 05). Significant correlation was found between the level of Free PSA (P=0. 001). Besides، significant difference was observed between FPSA/PSA ratio in fresh and frozen samples (P=0. 01).
    Conclusion
    Using of frozen blood samples is useful instead of fresh blood samples in evaluation PSA but not for Free PSA.
  • Ramazani Ab, Izad Khah Mh, Gholeenejad B., Amirabadizadeh H Page 71
    Introduction
    every years over than 5 million people as a result of injury and accident are dead that it make 1/10 all of deaths and 10 millions to this reason clientele to the medical emergency centers. Although accidents and injuries of out house have noticeable share of all accidents but accident and injuries housing rates need to more survey. this study conducted to epidemiological study of home injuries to clienteles hospital of Birjand in 2004.
    Material And Methods
    in a cross-sectional retrospective study، 3090 persons of Birjand population that referred to hospitals emergencies as a result of injury of accidents housing in 2004 were studied. Data were analyzed by SPSS and descriptive and analytic statistics and used of x2 test and p<0. 5 was considered significant.
    Results
    our finding revealed that highest percent of accident between persons who was studied regularly blunt trauma (32. 8%)، fall (18%)، poisoning (17%)، collision to sharp substances (9. 9%)، burn (7. 8%)، reported. there was a significant relation ship between accident and sex and this number was more in men (p<0. 5). the most common accident in among of injury housing regularly is related to the wound (32. 9%)، cut (19%)، burn (10. 4%)، fracture (9. 6%)، and poisoning (7. 2%). as well as the results there was a significant relation ship between accident and age، geography area، year season and out com (p<0. 5). 0-14 and 15-24 groups were the most vulnerable and the most accident was happened in spring and summer seasons.
    Conclusion
    according to the results، the considerable percents of accident related to blunt trauma and fall and considerable percents of injury related to wound and cut. In this case recommended educational program for reduce of this accident and their out comes. so that this programs should concentrate on younger age and mothers groups with regard to the fact that the majority of cases are in under 24 years old age groups.
  • Mohammad Abbaszadeh, Mehdi Behi, Mohammad A. Darbandi, Mahmood Yusefi Feysal Jamalzadeh Page 80
    Introduction

    In marriage life welfare is not easily accessible. To achieve this goal، couples have to invest in advance in this matter; otherwise، happiness is not achievable. In these study criteria of spouse selection has been determined in the boy and girl students in the Zabol University of Medical Sciences in 2008.

    Materials And Methods

    This research is a descriptive، cross-sectional study. Population of this research was 384 boy and girl students of Zabol University of Medical Sciences in the academic year of 2008. Students are selected from different academic. The answers of students to questions regarding factors that influence the spouse selection have been collected. Investigated factors were education، beauty، religious beliefs، income، spouse occupation، and the amount of dowry. The results of the study analyzed in two genders separately. Data collection was prepared by researcher-made questionnaires that composed from 21 questions. Data were statistically analyzed by Chi-square test using SPSS software.

    Results

    chi-square test showe that almost all of the criteria of spouse selection were significantly were correlated to the gender of the students، else religious beliefs)p<0. 05). The most significant difference between answers was found in the beauty and the spouse occupation that were more important for boys and girls، respectively.

    Conclusion

    Results obtained in this study demonstrate that in girl groups، criteria of spouse selection changed with level of education. In more educated girls، the importance of partner education level is less. Conversely، in boy group no correlation found between education levels of this group and selection criteria. In more educated girls، the impotence of beauty as a partner selection criteria has not been significant. However، in more educated boys، beauty was a significant selection criteria for spouse selection. Similar religious believes in partners was one of the important criteria in spouse selection.