فهرست مطالب

نشریه علوم باغبانی
سال بیست و پنجم شماره 1 (پیاپی 9، بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/05/05
  • تعداد عناوین: 14
|
  • معصومه عباسی، عبدالرسول ذاکرین، مختار حیدری صفحه 1
    انبه یکی از میوه های مهم گرمسیری ایران است و شوری یک مشکل مهم در تولید انبه در استان هرمزگان و سایر مناطق تولید انبه در ایران می باشد. در آزمایش حاضر اثر شوری آب آبیاری با غلظت های مختلف کلرید سدیم بر رشد رویشی و غلظت یون ها در انبه مورد بررسی قرار گرفت. تیمارها شامل دو رقم (سندری و چارک) و سطح شوری آب آبیاری (5/1، 3، 5/4 و 6 دسی زیمنس بر متر) بودند. نتایج نشان داد شوری بطور معنی داری موجب کاهش وزن خشک شاخساره و ریشه و میزان آب بافت گردید ولی نسبت ریشه به شاخساره را افزایش داد. هم چنین شوری بطور معنی داری موجب افزایش غلظت سدیم و کلر در بخش هوایی و ریشه ها و کاهش غلظت پتاسیم ریشه ها گردید. هم چنین شوری نسبت پتاسیم به سدیم را در ریشه و شاخساره کاهش داد. نتایج نشان دادند رقم سندری تحمل به شوری بیشتری نسبت به رقم چارک دارد.
    کلیدواژگان: انبه(Mangifera indica L، )، دانهال، شوری، رشد رویشی، غلظت یون
  • سید حسین نعمتی، علی اکبر اسماعیلی، غلامحسین داوری نژاد، محمد فارسی صفحه 9
    مقایسه عملکرد کمی و کیفی سه رقم خیار گلخانه ای شامل سینا (Sina)، آمیرال (Amyral) و نگین (Negin) به صورت آزمایش فاکتوریل 3×3×3 در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با سه نوع هرس (الف- حذف تمام ساقه های فرعی از روی ساقه اصلی، ب- باقی گذاشتن یک گره و یک برگ بعد ازآن روی تمام شاخه های فرعی و ج- باقی گذاشتن دو گره و یک برگ بعد از آن روی تمام شاخه های فرعی) و سه سطح تراکم (الف-8/1 بوته در متر مربع، ب- 1/2 بوته در متر مربع و ج- 4/2 بوته در متر مربع) در شش تکرار برای صفات عملکرد، تعداد میوه در بوته، تعداد میوه نافرم در بوته و متوسط وزن میوه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که اثر هرس روی همه صفات مرتبط با عملکرد در سطح احتمال 1 درصد معنی دار بود. میانگین عملکرد در متر مربع برای سطوح مختلف تراکم اختلاف معنی داری را در سطح احتمال 1 درصد نشان داد. همچنین اثر متقابل هرس و رقم بر روی شاخص های عملکرد در سطح احتمال 1 درصد معنی دار بود. بیشترین عملکرد در متر مربع و عملکرد در هر بوته مربوط به تیمار هرس نوع سوم (باقی گذاشتن دو گره و یک برگ بعد از آن روی شاخه های فرعی) به ترتیب با 2/16 کیلوگرم در متر مربع و 75/7 کیلوگرم در هر بوته بود. از طرفی تراکم 4/2 بوته در متر مربع نیز، بالاترین عملکرد در متر مربع را با میانگین 6/15 کیلوگرم در متر مربع به خود اختصاص داد. اثر رقم نیز روی تمام صفات مورد مطالعه، به جز تعداد میوه نافرم در بوته، معنی دار شد. مقادیر عملکرد در متر مربع و عملکرد بوته به ترتیب در رقم نگین 2/15 کیلوگرم در متر مربع و 27/7 کیلوگرم در بوته بود که نسبت به دو رقم دیگر برتری معنی داری داشت. در رقم آمیرال این مقادیر به ترتیب 5/13 کیلوگرم در متر مربع و 45/6 کیلوگرم در بوته و در رقم سینا 14 کیلوگرم در متر مربع و 66/6 کیلوگرم در بوته بوده است. تعداد میوه نافرم با باقی گذاشتن گره های بیشتر روی شاخه های فرعی افزایش معنی داری را نشان داد که نشان می دهد میوه های نافرم بر روی شاخه های فرعی نسبت به ساقه اصلی بیشتر تشکیل می شوند. همچنین تفاوت در نوع هرس نشان داد که متوسط وزن میوه های قرار گرفته بر روی ساقه اصلی بیشتر از میوه های تشکیل شده روی ساقه های فرعی بود.
    کلیدواژگان: خیار گلخانه ای، هرس، تراکم، رقم، عملکرد
  • مجتبی دلشاد، رقیه علفتاحی، تکتم سادات تقوی، مسعود پارسی نژاد صفحه 18
    ظرفیت نگهداری پایین آب بسترهای مورد استفاده در سیستم های کشت بدون خاک باعث افزایش هدررفت آب و تنش در این کشت ها می شود. تنظیم دور آبیاری و مدیریت محلول رسانی می تواند سبب کاهش مشکلات احتمالی گردد. در این تحقیق مدیریت آبیاری (محلول دهی) در کشت بدون خاک توت فرنگی گلخانه ای مورد مطالعه قرار گرفت تا واکنش گیاه به شیوه محلول رسانی ارزیابی گردد. بدین منظور مقدار کل آب مورد نیاز گیاه محاسبه شد و به دو صورت یکباره در اول صبح و تقسیم به دفعات مکرر (آبیاری تدریجی) طی چهار مرحله ساعات 8، 10، 12، و14 در اختیار گیاهان قرار گرفت. نتایج نشان داد آبیاری تدریجی در روز باعث بهبود رطوبت بستر، کاهش مقاومت روزنه ای و بهبود پتانسیل آب برگ و در نتیجه افزایش عملکرد توت فرنگی می شود. با استفاده از این تکنیک کارایی مصرف آب توت فرنگی در کشت بدون خاک بهبود یافت.
    کلیدواژگان: محلول دهی، مقاومت روزنه ای، پتانسیل آب برگ، عملکرد توت فرنگی
  • روح الله مرادی، مهدی نصیری محلاتی، پرویز رضوانی مقدم، امیر لکزیان، عزیز الله نژاد علی صفحه 25
    به منظور بررسی تاثیر کودهای بیولوژیک و آلی بر کمیت و کیفیت اسانس گیاه دارویی رازیانه، آزمایشی بصورت طرح بلوک های کامل تصادفی در 3 تکرار انجام شد. تیمارهای آزمایش شامل 4 کود بیولوژیک و تلفیق های دوگانه آنها به شرح زیر بود: 1- تیمار شاهد (بدون هیچ تیمار کودی)، 2- باکتری سودوموناس (گونه Pseudomonas putida)، 3- باکتری ازتوباکتر (گونه Azotobacter chroococcum)، 4- کمپوست، 5- ورمی کمپوست، 6- ترکیب سودوموناس و ازتوباکتر، 7- ترکیب سودوموناس وکمپوست، 8- ترکیب سودوموناس و ورمی کمپوست، 9- ترکیب ازتوباکتر و کمپوست، 10- ترکیب ازتوباکتر و ورمی کمپوست، 11- ترکیب کمپوست و ورمی کمپوست. کلیه تیمارهای مورد آزمایش از نظر درصد و عملکرد اسانس و میزان آنتول، لیمونن، فنکون و استراگول موجود در اسانس اختلاف معنی داری نشان دادند. نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد که بیشترین و کمترین درصد اسانس به ترتیب در تیمارهای شاهد (9/2) و ورمی کمپوست+ازتوباکتر (2/2) حاصل شد. بیشترین عملکرد اسانس (9/29 لیتر در هکتار) و میزان آنتول در اسانس (7/69%) و کمترین میزان لیمونن (84/4%)، فنکون (14/6%) و استراگول (78/2%) در اسانس در تیمار مخلوط کمپوست و ورمی کمپوست بدست آمد. کلیه تیمارهای کودی مورد استفاده عملکرد و درصد آنتول را نسبت به تیمار شاهد بصورت معنی داری افزایش دادند. بیشترین میزان لیمونن، فنکون و استراگول موجود در اسانس و کمترین میزان آنتول در تیمار شاهد حاصل شد.
    کلیدواژگان: رازیانه، آنتول، ازتوباکتر، استراگول، سودوموناس، لیمونن، فنکون، کمپوست، ورمی کمپوست
  • ایمان روح اللهی، محسن کافی صفحه 34
    اطلاعات کمی در خصوص پاسخ های مرفولوژیکی کولتیوارهای چچم دائمی L. perenne (نومن و اسپیدی گرین) در برابر سطوح متفاوت شوری و ترینگزاپک اتیل در مراحل اولیه رشد وجود دارد. به منظور بررسی اثر تیمارهای شوری در چهار سطح (0، 2000، 4000 و 6000 میلی گرم در لیتر) و ترینگزاپک اتیل در سه سطح (0، 50 و 100 گرم در هکتار) روی خصوصیات مورفولوژیکی دو کولتیوار نومن و اسپیدی گرین آزمونی به صورت آزمایش فاکتوریل در غالب طرح کامل تصادفی در سه تکرار در مراحل اولیه رشد انجام شد. سطوح شوری به نحو معنی داری طول ریشه و ارتفاع کانوپی را در این آزمایش تحت تاثیر قرار دادند ولی هیچ گونه تاثیر معنی داری از ترینگزاپک اتیل در مراحل اولیه رشد مشاهده نشد. ترینگزاپک اتیل و سطوح شوری هیچ تاثیر متقابلی در مراحل اولیه رشد این دو کولتیوار نداشتند. ترینگزاپک اتیل در مراحل اولیه رشد در غلظت های بیان شده حتی در شرایط آبیاری با آب شور تاثیری بر عملکرد چمن L. perenne نداشت.
    کلیدواژگان: چچم دائمی، کولتیوار، تنش شوری، ترینگزاپک اتیل
  • صفیه وطن دوست جرتوده، غلامحسین داوری نژاد، علی تهرانی فر، حامد کاوه صفحه 38
    به منظور بررسی اثرات عوامل هورمون ایندول بوتیریک اسید، ترکیب آن با نفتالین استیک اسید و محل قلمه گیری از روی شاخه بر روی ریشه زایی سه رقم گلابی نطنز، سبری و شکری، آزمایشاتی در اسفند ماه سال 1386 و بهمن ماه 1387 در گلخانه تحقیقاتی دانشگاه فردوسی مشهد اجرا گردید. در این آزمایشات از درختان گلابی پیوند شده برروی پایه کوئینز بعنوان گیاه مادری برای تهیه قلمه استفاده شد. با استفاده از آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی اثرات دو عامل شامل غلظت های مختلف هورمون ایندول بوتیریک اسید در 4سطح همراه با ترکیب آن با نفتالن استیک اسید و محل قلمه گیری در دو سطح سر شاخه و بن شاخه از روی شاخه در ریشه دار شدن قلمه های چوبی سه رقم گلابی ذکر شده در دو سال متوالی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمایش سال اول نشان داد که ایندول بوتیریک اسید با غلظت 3 قسمت در میلیون در رقم نظنز بطور معنی داری موجب افزایش درصد ریشه زایی، طول و تعداد ریشه در قلمه های سر شاخه و درصد ریشه زایی و طول ریشه در قلمه های بن شاخه رقم نطنز می شود. در قلمه های بن شاخه تیمار 3 قسمت در میلیون ایندول بوتیریک اسید بهمراه 100 قسمت در میلیون نفتالین استیک اسید باعث کاهش ریشه زایی نسبت به شاهد شد.تیمار های هورمونی منجر به ایجاد کالوس و ریشه زایی در ارقام سبری و شکری نگردید.نتایج آزمایش در سال دوم نیز مشخص نمود که قلمه های بن شاخه رقم سبری فقط در غلظت 500 میلی گرم در لیتر IBA، 40 درصد کالوس تولید کردند. همچنین مشخص شد که تیمار 100 میلی گرم در لیتر IBA برای رقم نطنز منجر به ریشه زایی حدود 75 درصد قلمه ها می شود. بیشترین میزان برای صفات تعداد و طول ریشه برای رقم نطنز در این غلظت مشاهده شد.
    کلیدواژگان: خود ریشه، نطنز، سبری، شکری، ایندول بوتیریک اسید، قلمه
  • کمال پیغام زاده_سید کمال کاظمی تبار - امیر محتشم امیری صفحه 45
    در این آزمایش اثر دو نوع محیط کشت، اسید جیبرلیک و شرایط تاریکی/سرما و روشنایی/گرما بر روی جوانه زنی جنین های بالغ یک گونه بومی گردو بررسی شد. میوه های بالغ 22 هفته پس از گرده افشانی انتخاب شدند و پس از ضد عفونی جنین های بالغ همراه با قسمتی از قطعات کوتیلدونی استخراج شدند و سپس بر روی محیط کشت MT و DKW تغییر یافته که با غلظت های مختلفی از اسید جیبرلیک تهیه شده بود کشت شدند. سپس کشت ها به موقعیت های مختلف فیزیکی از جمله موقعیت کشت تاریکی با تیمار سرمایی (دمای 2±4 درجه سانتیگراد) و موقعیت کشت روشنایی با تیمار حرارتی (5/16 ساعت دوره نوری و دمای 2±25 درجه سانتیگراد) منتقل شدند. اختلاف معنی داری بین محیط های کشت مختلف، غلظت های اسید جیبرلیک و فاکتورهای فیزیکی مشاهده شد. درصد جوانه زنی جنین ها و طول شاخه اصلی در محیط کشت DKW تغییر یافته، موقعیت کشت تاریکی با تیمار سرما و 2 میلی گرم بر لیتر اسید جیبرلیک نسبت به تیمارهای دیگر بیشتر بود. محیط کشت MT و موقعیت کشت تاریکی با تیمار سرمایی برای تکثیر ریشه نسبت به محیط کشت DKW تغییر یافته و موقعیت کشت روشنایی با تیمار گرمایی بسیار موثر بود. در این آزمایش اسید جیبرلیک اثر منفی بر روی رشد ریشه داشت، بطوریکه طول ریشه اصلی در صفر میلی گرم در لیتر اسید جیبرلیک نسبت به 2 میلی گرم در لیتر اسید جیبرلیک بیشتر بود. درصد جوانه زنی جنین ها هنگامی که تیمار سرمایی و اسید جیبرلیک به طور همزمان به کار برده شدند در مقایسه با هنگامی که آنها به طور جداگانه به کار برده شدند بیشتر بود (با 17/63 درصد جوانه زنی).
    کلیدواژگان: Juglans regia L، جوانه زنی جنین، محیط کشت MT، محیط کشت DKW تغییر یافته، اسید جیبرلیک
  • محمدتقی عبادی، مجید عزیزی، رضا امیدبیگی، محمدحسن زاده خیاط صفحه 55
    به منظور بررسی تاثیر تاریخ کاشت و میزان بذر مصرفی بر درصد و اجزای اسانس بابونه آلمانی رقم پرسو (Presov)، بذر رقم مذکور از کشور اسلواکی تهیه گردید و آزمایشی بصورت کرت های خرد شده و در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار انجام پذیرفت. فاکتور اصلی شامل سه تاریخ کاشت (15 آبان، 15 اسفند و 15 فروردین ماه) و فاکتور فرعی شامل سه میزان بذر مصرفی (2/0، 4/0 و 8/0 گرم در متر مربع که معادل 2، 4 و 8 کیلوگرم در هکتار می باشد) بود. صفات مورد بررسی شامل درصد اسانس و درصد اجزای اصلی اسانس شامل بتا-فارنزن، آلفا-بیسابلول اکسید B، آلفا-بیسابلول، کامازولن و آلفا-بیسابلول اکسید A بود. نتایج نشان داد که محصول حاصل از تاریخ کاشت های بهاره (اسفند ماه و فروردین ماه) نسبت به تاریخ کاشت پاییزه (آبان ماه) دارای میزان اسانس بالاتری بودند. تیمار تاریخ کاشت 15 اسفند ماه به همراه استفاده از 4/0 گرم بذر در متر مربع دارای بیشترین میزان اسانس (63/0 درصد وزنی بر اساس وزن خشک) بود ولی بیشترین میزان آلفا-بیسابلول و کامازولن (به ترتیب 99/75 و 31/17 درصد) در تیمارهای تاریخ کاشت فروردین ماه به همراه استفاده از 2/0 و 4/0 گرم بذر در متر مربع بدست آمد. با توجه به درصد اسانس بالا و میزان مطلوب آلفا-بیسابلول و کامازولن در تیمار تاریخ کاشت 15 اسفند ماه به همراه استفاده از 4/0 گرم بذر در متر مربع، به نظر می رسد این تاریخ کاشت و میزان بذر مصرفی جهت کاشت بابونه آلمانی رقم پرسو در محل مورد تحقیق مناسب باشد
    کلیدواژگان: بابونه آلمانی، تاریخ کاشت، میزان بذر مصرفی، درصد و اجزای اسانس
  • آسیه سیاهمرگویی، گلثومه عزیزی، احمد نظامی، مریم جهانی کندری صفحه 64
    به منظور بررسی تحمل به یخ زدگی رازیانه) Foeniculum vulgare mill.) رشد یافته در مزرعه تحت شرایط آزمایشگاهی، آزمایشی در سال 1383 در دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد به صورت فاکتوریل و در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار به مرحله اجرا در آمد. تیمارهای مورد بررسی شامل دو توده بومی رازیانه (خراسان و کرمان)، 6 سطح تنش یخ زدگی (0، 3-، 6-، 9-، 12- و 15- درجه سانتی گراد) و دو سطح تاریخ کشت (17 مهر و 8 آبان ماه) بودند. گیاهان در تاریخ 16/9/1383 از مزرعه برداشت، به آزمایشگاه منتقل شده و در معرض تیمارهای دمایی در شرایط کنترل شده قرار گرفتند. سپس درصد بقاء و رشد مجدد گیاهان پس از بیست و یک روز در شرایط گلخانه و پس از شش روز در شرایط آزمایشگاه در داخل لوله آزمایش، به صورت دو آزمایش مجزا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در شرایط گلخانه، دو توده خراسان و کرمان از نظر درصد بقا، ارتفاع و تعداد گره اختلاف معنی داری با هم نداشتند، اما توده کرمان دارای تعداد برگ بیشتری در مقایسه با توده خراسان بود. تاریخ کاشت تاثیر معنی داری بر درصد بقا، ارتفاع، تعداد برگ، تعداد گره و درصد وزن خشک گیاه داشت، بطوریکه تاریخ کاشت 8 آبان ماه در کلیه خصوصیات مذکور در مقایسه با تاریخ کاشت 17 مهرماه برتری داشت. همچنین با کاهش دما، درصد بقا، ارتفاع، تعداد برگ، تعداد گره و وزن خشک رازیانه روند کاهشی داشت. در شرایط آزمایشگاه میزان نکروز شدن گیاهان در روز ششم بعد از یخزدگی، در تاریخ کاشتهای مختلف، از نظر آماری اختلاف معنی داری داشت و در تاریخ کاشت 17 مهرماه و 8 آبان ماه به ترتیب 4/3 و 8/2 بود. درجه نکروز شدن در تیمارهای مختلف دمایی در روز ششم نیز از نظر اماری معنی دار.
  • مهدی محمدی مقدم، حسین افشاری، ابراهیم محمدی گل تپه، حسین حکم آبادی، سینا راد صفحه 73
    به منظور ارزیابی تاثیر پوسته مغز پسته(Testa) درکاهش میزان رشد قارچ A. flavus آفلاتوکسین زا و تولید آفلاتوکسین B1، ده رقم پسته در زمان برداشت پسته از مناطق مختلف کشور جمع آوری گردید. قسمتی از پوسته مغز پسته بهمراه یک میلیمتر از لپه ها یا مغز پسته تراشیده شد. مقدار 20 گرم مغز پسته سالم و 20 گرم مغز پسته زخمی، پس از ضدعفونی سطحی درون تشتکهای جداگانه قرار داده شد (طرح کاملا تصادفی در سه تکرار).یک میلی لیتر از سوسپانسیون اسپور قارچ Aspergillus flavus آفلاتوکسین زا (به غلظت 106×2 اسپور در میلی لیتر) به هر یک از تشتکها اضافه و تشتکها درون ظروف پلاستیکی حاوی آب مقطر سترون (برای تامین رطوبت در حد اشباع) در انکوباتور در دمای 26 درجه سانتی گراد نگهداری گردید. 5/2، 5 و 8 روز بعد از مایه زنی، میزان درصد رشد و کلونیزاسیون قارچ در روی مغز پسته سالم و زخمی ارقام مختلف اندازه گیری شد. آفلاتوکسین تولید شده در پسته های آلوده نیز به روش BF استخراج و با استفاده از روش کروماتوگرافی لایه نازک (TLC) و دانسیتومتر، میزان کمی آفلاتوکسین B1 نمونه ها محاسبه گردید. در پایان اختلاف میانگین درصد کلونیزاسیون قارچ A. flavus بر روی پسته های سالم و زخمی ارقام مختلف توسط آزمون t-student مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج بررسی های آماری نشان دهنده معنی دار بودن اختلاف میانگین درصد کلونیزاسیون و اسپورزایی قارچ بر روی مغز پسته های سالم در مقایسه با پسته های زخمی ارقام مختلف، در سطح 1درصد می باشد. بررسی ها نشان دادن که اختلاف میزان تولید آفلاتوکسینB1 در پسته های سالم و زخمی نیز در سطح 5درصد معنی دار است. به عبارت دیگر در پسته های سالم، پوسته می تواند به عنوان سدفیزیکوشیمیای مقاوم در برابر نفوذ قارچ به داخل مغز پسته عمل کرده و باعث کاهش رشد و اسپورزایی قارچ و تولید آفلاتوکسینB1 در مقایسه با پسته های زخمی گردد.
    کلیدواژگان: پسته، رقم، آسپرژیلوس فلاووس، آفلاتوکسین، پوسته مغز
  • خسرو پرویزی، جهانبخش سوری، راحله محمودی صفحه 82
    به منظور بررسی واکنش ارقام مختلف سیب زمینی به تاریخ کاشت در استان همدان، این آزمایش به صورت اسپلیت پلات (طرح کرتهای خرد شده) با طرح پایه بلوکهای کامل تصادفی با 3 تکرار با فاکتور اصلی آزمایش در 6 سطح تاریخ کاشت، شامل 20 فروردین ماه، 5 اردیبهشت، 20 اردیبهشت، 5 خرداد، 20 خرداد و 5 تیرماه و فاکتور فرعی 3 رقم سیب زمینی شامل ارقام آگریا، مارفونا و سانته در طی سالهای 1386 و 1387 در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی همدان به اجرا درآمد. در طول اجرای طرح از 11 صفت کیفی و کمی و در مراحل داشت و برداشت اندازه گیری بعمل آمد. صفات مورد اندازه گیری عبارت بودند از: تعداد روز تا کسب 50 درصد سبزکرد، تعداد روز تا پوشش کامل، متوسط ارتفاع گیاهان در گلدهی، زمان غده زایی، تعداد ساقه اصلی، طول دوره رسیدگی، عملکرد کل، عملکرد قابل فروش (قابل عرضه به بازار)، عملکرد غیر قابل فروش، درصد ماده خشک غده و طول دوره خواب غده ها، نتایج تجزیه واریانس مرکب دو ساله نشان داد که اثرات سالهای آزمایش در زمان غده زایی (در سطح 1 درصد)، عملکرد قابل فروش و غیر قابل فروش تفاوت معنی دار (در سطح 5 درصد) نشان داد. اما در سایر صفات اثر سال معنی دار نشد. اثرات رقم و تاریخ کاشت در تمامی صفات مورد اندازه گیری معنی دار شد. اثرات متقابل رقم×تاریخ کاشت به غیر از 3 صفت تعداد ساقه، طول دوره خواب و ارتفاع در زمان گلدهی، در صفات دیگر معنی دار شد. با مقایسه میانگین داده ها در طی دو سال مشخص شد که از نظر عملکرد قابل فروش، دو تاریخ کاشت 20 اردیبهشت و پنجم خرداد ماه در هر 3 رقم وضعیت مطلوبتری داشتند، رقم مارفونا در بیشتر تاریخهای کاشت عملکرد قابل فروش بیشتری نسبت به دو رقم دیگر داشت.
    کلیدواژگان: سیب زمینی، تاریخ کاشت، رقم، عملکرد قابل فروش، درصد ماده خشک غده
  • سید جواد موسوی زاده، کامبیز مشایخی صفحه 94
    رویا ن زایی رویشی از روش های مدرن تکثیر درون شیشه ای گیاهان است. اساس این تکنیک به دست آوردن سلول بنیادی گیاه و تمایز آن به یک گیاه کامل است. از عوامل مؤثر در این امر، ترکیب مواد محیط کشت می باشد. لذا، تغییرات بافت شناسی رویان زایی رویشی دمبرگ هویج در سه محیط کشت MS، B5 و NL مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، قطعات یک سانتیمتری از دمبرگ هویج در محیط های کشت مذکور در حالت مایع مستقر گردیدند. برای القای رویان رویشی، غلظت های مختلف هورمون توفوردی و ایندول استیک اسید به کار رفتند. جهت بررسی های بافت شناسی، بعد از مرحله القاء، نمونه گیری از دمبرگ های کشت شده انجام گرفت و سپس نمونه ها در محلول فیکساتور تثبیت شدند. در ادامه پس از طی مراحل آبگیری، پارافین دهی، قالب گیری، برش دهی و رنگ آمیزی، از نمونه ها عکس برداری شد. بر اساس نتایج به دست آمده، تفاوت معنی-داری بین سه محیط کشت MS، B5 و NL از لحاظ تشکیل رویان های رویشی گیاه هویج مشاهده گردید (01/0>P). به طوری که بیشترین و کمترین تعداد رویان به ترتیب در محیط های کشت B5 و MS تشکیل شد. بیشترین تعداد رویان نیز با کاربرد 904/0 میکرومولار توفوردی در محیط کشت B5 به دست آمد (01/0>P). بررسی های بافت شناسی دمبرگ هویج در محیط B5، سلول های کوچک حاوی سیتوپلاسم زیاد و در محیط NL هسته های درشت به همراه فراوانی دانه های نشاسته که از علائم سلول رویان زا است، را نشان داد. همچنین در محیط MS، توده سلول های پیش رویان زای تمایز نیافته در زیر اپیدرم دمبرگ مشاهده شد.
    کلیدواژگان: هویج، رویان زایی رویشی، بافت شناسی، محیط کشت
  • مهنا ملاولی، صاحبعلی بلندنظر، سید جلال طباطبایی صفحه 101
    نیتروژن یکی از عناصر ضروری برای رشد گیاهان بوده و برای بیوسنتز اسیدهای آمینه ضروری می باشد. گوگرد نقش مهمی در بیوسنتز پیش سازهای طعم و بوی آلیوم ها دارد و پتاسیم عملکرد و کیفیت محصول را افزایش می دهد. به منظور مطالعه اثر نیترات آمونیوم و سولفات پتاسیم بر غلظت عناصر معدنی در پیاز خوراکی قرمز آذرشهر، آزمایش گلدانی در سال زراعی 1387، در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی با دو عنصر نیتروژن در چهار سطح (5/22، 45، 5/67 و 90 کیلوگرم در هکتار) از منبع نیترات آمونیوم و سولفات پتاسیم در سه سطح (0، 3/78و 6/156 کیلوگرم در هکتار) در دوازده تیمار و چهار تکرار روی پیاز خوراکی رقم قرمز آذرشهر به اجرا درآمد. بدین منظور، نشاهای چند هفته ای، پس از تهیه در خزانه به تعداد 3 بوته در هر واحد آزمایشی که شامل یک گلدان 7 کیلوگرمی بود منتقل شدند و در مجموع 48 گلدان، 144 گیاه پرورش داده شد. در مرحله پیازدهی، یکی از بوته ها از گلدان خارج شده و غلظت عناصر نیتروژن، فسفر، پتاسیم و گوگرد برگ و همچنین بعد از برداشت، غلظت نیتروژن و گوگرد در سوخ اندازه گیری شد. نتایج بدست آمده نشان داد که همراه با افزایش سولفات پتاسیم تا 6/156 کیلوگرم در هکتار، غلظت فسفر، پتاسیم، گوگرد برگ و سوخ افزایش یافته، اما بالاترین میزان غلظت نیتروژن برگ و سوخ با کاربرد 3/78 کیلوگرم در هکتار سولفات پتاسیم به دست آمد. کاربرد نیترات آمونیوم تا90 کیلوگرم در هکتار سبب روند افزایشی در میزان غلظت نیتروژن برگ و سوخ و گوگرد و فسفر در برگ شد، در حالیکه بالاترین غلظت گوگرد در سوخ و پتاسیم در برگ با مصرف 5/67 کیلو گرم در هکتار از این کود مشاهده شد. بنابراین، با توجه به مقدار جذب عناصر و ماده خشک تولیدی، مقادیر 6/156 کیلوگرم در هکتار سولفات پتاسیم و 5/67 کیلوگرم در هکتار نیترات آمونیوم به منظور تولید بالاتر پیاز خوراکی قابل توصیه است.
    کلیدواژگان: پیاز خوراکی، نیترات آمونیوم، سولفات پتاسیم، نیتروژن، پتاسیم، گوگرد
  • امیرغفار شهریاری، عبدالرضا باقری، احمد شریفی، نسرین مشتاقی صفحه 109
    آلسترومریا به عنوان یکی از گل های مهم شاخه بریده در دنیا عمدتا به روش این ویترو و با استفاده از ریزنمونه ریزوم تکثیر می شود. مشکل اصلی استفاده از این ریزنمونه، آلودگی بالای قارچی و باکتریایی می باشد بطوری که تهیه ریزنمونه استریل را با مشکل مواجه می کند. از این رو در این پژوهش تاثیر ترکیبات ضد عفونی کننده مختلفی چون هیپوکلریت سدیم، کلرید جیوه، نانو ذرات نقره، آنتی بیوتیک های استرپتومایسین، پنی سیلین، سفوتاکسیم و قارچ کش کاربندازیم بر کنترل آلودگی ریزنمونه های حاصل از ریزوم ارقام کارالیس و بردئوکس مورد بررسی قرار گرفت. ریز نمونه ها پس از ضدعفونی با ترکیبات مختلف در محیط کشت MS حاوی 2 میلی گرم در لیتر بنزیل آدنین (BA) و 2/0 میلی گرم در لیتر نفتالین استیک اسید (NAA) کشت شدند. بعد از سه هفته درصد آلودگی ریزنمونه ها برای تیماری های مختلف اندازه گیری شد. نتایج نشان داد تیمار ریزنمونه ها با استفاده از قارچ کش کاربندازیم به میزان 4/0 درصد و ضد عفونی با استفاده از الکل 70 درصد به مدت یک دقیقه وهیپوکلریت سدیم 3 درصد به مدت 20 دقیقه برای رقم کارالیس و ترکیب ضد عفونی با الکل 70 درصد به مدت یک دقیقه و هیپوکلریت سدیم 3 درصد به مدت20 دقیقه و سپس انتقال به محیط کشت حاوی 200 میلی گرم در لیتر پنی سیلین و استرپتومایسین برای رقم بردئوکس دارای کمترین میزان آلودگی بود. کنترل آلودگی در هر دو رقم بردئوکس وکارالیس تحت تاثیر کاربرد نانو ذرات نقره قرار نگرفت.
    کلیدواژگان: آلسترومریا، هیپوکلریت سدیم، کلرید جیوه، آنتی بیوتیک، کاربندازیم
|
  • M. Abbasy, A. Zakerin, M. Heidari Page 1
    Mango is one of the most important tropical fruits in Iran and salinity is an important problem to mango production in ‘Hormozgan’ province and other mango growing areas in Iran. At present experiment the effects of saline irrigation water of different sodium chloride concentration on vegetative growth and ion content of mango was evaluated. Treatments comprised two type of cultivars (‘Sendry’ and ‘Charak’) and four water irrigation salinity regimes (1.5, 3.0, 4.5 or 6.0 ds/m). Results showed that salinity significantly decreased shoot and root dry weight, water content and increased root/ shoot dry weight ratio. Salinity significantly increased the sodium and chloride ions in shoot or roots and decreased the potassium content in roots. Also, salinity decreased the potassium/ sodium ratio in roots and shoots. The results demonstrated that ‘Sendry’ cultivar was slightly more tolerant to salinity than ‘Charak’.
  • S.H. Nemati, A.A. Esmaili, Gh. Davarynejad, M. Farsi Page 9
    The quantative and qualitative yield comparison of three cucumber F1 cultivars including' Sina, Amyral, and Negin was evaluated using 3×3×3 factorial experimental design with six replication. Three types of pruning treatments were applied; cutting down all branches on main stem (b1), leaving one node and the leaf next to it on all branches (b2), leaving two node and the leaf next to them on all branches (b3) and three plant spacing levels (a1: 1.8 plant / m², a2: 2.1 plant / m², a3: 2.4 plant / m²) were studied. The effect of different pruning treatment on yield related traits was highly significant. The average yield with different plant density showed highly significant differences. The interactive effect of pruning and cultivars on yield related traits was also significant. The highest yield per m² and production per plant were found in third pruning treatment (leaving two nodes and the leaf next to them on all branches) with 16.2 kg/m² and 7.75 kg /pl., respectively. On the other hand, spacing of 2.4 plant /m² was the highest yield of 15.6 kg/m². The effect of cultivar on all studied traits in this experiment was significant differences except for number of diformed fruits per plant. The resalt showed that negin cultivar produced the highest yield per m² and production per plant with 15.2 kg/m² and 7.27 kg/pl. respectively. The number of diformed fruits was higher on lateral branches than those on main stems. The fruit on main stems were also found heavier than those on lateral branches.
  • M. Delshad, R. Alfatahi, T.S. Taghavi, M. H. Parsinejad Page 18
    Low water holding capacity of soilless substrates increases water stress and waste of nutrient solution. Irrigation time management can reduce such problems. In this research, responses of hydroponically cultured greenhouse strawberries were evaluated under different irrigation schedules. In first step, plant daily water need was estimated and then delivered to plants through two
    Methods
    One time irrigation (total amount delivered to plants at early morning) and multiple irrigation in which the amount of nutrient solution divided in to 4 parts and delivered to plants during day. Result showed that graduate irrigation could improve medium moisture status, reduce stomatal resistance, improve leaf water potential and finally increase yield and plant water use efficiency.
  • R. Moradi, M. Nasiri Mahallati, P. Rezvani Moghaddam, A. Lakzian, A. Nezhadali Page 25
    In order to evaluate the effects of different organic and biological fertilizers on quantity and quality of essential oil of Fennel an experiment was conducted in a completely randomized block design with three replications. The experimental treatments were two organic (compost and vermicompost) and two biological (Pseudomonas putida and Azotobacter chroococcum) fertilizers, their all twin combinations (Ps. putida + A. chroococcum, Ps. putida + compost, Ps. putida + vermicompost, A. chroococcum + compost, A. chroococcum + vermicompost and compost + vermicompost) and control (without any fertilizer). There were significant differences between different treatments in terms of seed essential oil percentage, essential oil yield; anethole, fenchone, limonene and estragole content in seed essential oil. Results showed that the highest and lowest percentage of essential oil contents were obtained in control (% 2.9) and A. chroococcum + vermicompost (% 2.2) treatments, receptivity. The highest essential oil yield (29.9 l/ha) and anethole content of essential oil (69.7%) and the lowest fenchone (6.14%), limonene (4.84%) and estragole (2.78%) contents of essential oil were obtained in compost + vermicompost treatment. Essential oil yield and percentage of anethole content in essential oil were significantly higher in all organic and biological treatments compare with control. The highest of fenchone, limonene and estragole essential oil content were obtained in control treatment.
  • I. Roohollahi, M. Kafi Page 34
    Little information is available concerning morphological responses of Lolium perenne cultivars (Numan and Speedy green) to salinity and trinexapac-ethyl treatment in initial growth. In order to evaluate the effect of salinity treatment (0, 2000, 4000 and 6000 mg/lit) and trinexapac-ethyl levels (0, 50, 100 gr/ha) on morphological responses of 'Numan' and 'Speedy green' in initial growth stage, an experiment was conducted in a factorial experiment based on completely randomized design with three replications. Sodium chloride levels significantly affected shoot and root length, but no significant trinexapac-ethyl treatment was found in initial growth of Lolium perenne cultivars. Trinexapac-ethyl and salinity treatment has no intraction effect in initial growth of this two cultivars. Lolium perenne performance was not affected by trinexapac-ethyl in all concentration in initial growth of this experiment when irrigated by salinity water.
  • S. Vatandoost Jartoodeh, Gh. Davarynejad, A. Tehranifar, Sh. Kaveh Page 38
    An investigation was accomplished during 2007 and 2008 to test effect of hormonal treatment and cutting position on rooting of Sebri, Shekari and Natanz Cultivars of Pear (Pyrus pyrifolia.) The experimental design was a two way factorial in a completely randomized method and with PGR5 treatment (IBA and IBA with NAA in four levels in the first year and four higher levels of IBA in second year) and Position of cuttings on stem (in Two levels: terminal and basal) in three cultivars with six replications per treatment. Analysis of data in the first year of experiment shown that the concentration of 3 ppm IBA was statistically increased rooting percentage and root length in both terminal and basal cuttings of Natanz cultivar. It also increased root number per cutting only in terminal cuttings of Natanz cultivar. Hormonal treatments did not shown any significantly callusing and rooting of Sebri and Shekari cuttings. Also observation of experiment in second year denote that basal cuttings of Sebri cultivar only in 500 mg/l IBA had a callus production of 40 %. Analysis of data for this year revealed that treatment of 100 mg/l IBA induce 75 % of rooting in Natanz cultivar and had the most value in both root number and root length.
  • K. Payghamzadeh, S.K. Kazemitabar, A.M. Amiri Page 45
    In this experiment the effects of two type of medium cultures, gibberellic acid and dark/cold and light/warm culture conditions on mature embryos germination of a local cultivar of walnut were investigated. The mature fruits were collected at 22 weeks postanthesis and after disinfection the mature embryo along with cotyledon pieces were excised and then were cultured on MT and modified DKW medium cultures supplemented with different concentration of gibberellic acid. Then, cultures were transferred on different culture conditions such as dark/cold (4±20C) and light/warm (25±20C with 16.5 h photoperiod) culture conditions. Significant differences were observed between different medium cultures, gibberellic acid and physical factors. Percentage of embryo germination and main shoot length was higher in modified DKW medium, dark/cold culture condition and 2 mgL-1 gibberellic acid than other treatments. The MT medium and dark/cold culture condition was very efficient for root proliferation than modified DKW medium and light/warm culture condition. In this experiment gibberellic acid have a negative effect on root growth, wherein main root length in 0 mgL-1 gibberellic acid was more than 2 mgL-1 gibberellic acid. Percentage of embryos germination was higher when gibberellic acid and dark/cold treatments were simultaneously applied (%63.17 germination) as compared to those when applied separately.
  • M.T. Ebadi, M. Azizi, R. Omidbaigi, M. Hassanzadeh Khayyat Page 55
    In order to study the effect of sowing date and seeding rate on essential oil content and composition of chamomile (Matricaria recutita L.) CV. Presov, prepared from Slovakia, an experiment was conducted. The experimental design was split-plot in the basic of randomized complete blocked design (RCBD) with three replications. Main plots consisted of three sowing dates (6 Nov, 5 Mar, and 4 Apr) and sub-plots included three seeding levels (0.2, 0.4 and 0.8 g/m2). Evaluated traits were essential oil content and percent of -farnesene, -bisabolol oxide B, -bisabolol, chamazulene, -bisabolol oxide A. The results showed that spring sowing (Mar and Apr) produced chamomile with high level of essential oil content. On the basis of the results, the highest essential oil content (0.63 w/w percent) was obtained from the plots were sown on 5 of Mar with 0.4 g/m2 but the highest -bisabolol and chamazulene content (75.99 and 17.31 percent respectively) were obtained from the plots were sown on 4 of Apr with 0.2 and 0.4 g/m2. According to the results, because of high percent of essential oil and desirable content of -bisabolol and chamazulene, the most suitable sowing date and seeding level in Mashhad condition is 5 of Mar with 0.4 g/m2 seeds respectively.
  • A. Siahmarguee, G. Azizi, A. Nezami, M. Jahani Kondori Page 64
    In order to investigate the freezing tolerance of field grown Fennel (fueniculum vulgare mill) under controlled conditions, a factorial experiment based on completely randomized design was conducted with three replications in Agricultural College, Ferdowsi University of Mashhad in 2004. Treatments were two fennel ecotypes (Khorasan and Kerman), two planting dates (Oct 8th and 29th) and six temperatures (0,-3,-6,-9,-12,-15°C). Plants were harvested from the field on Des 7th in controlled conditions exposed to the freezing temperature. Plant survival percentage and re growth after 21 days under the greenhouse and plant necrosis degree after the six days under the lab condition were evaluated. Greenhouse results showed that there wasn’t significantly different between Khorasan and Kerman ecotypes for survival percentage, height and number of nod but Kerman ecotype had the higher leaf number than Khorasan ecotypes. Planting date had significantly effect on survival percentage, height, number of leaf, number of nod and percentage of plant dry weight. So 29 October planting date was higher than 8 October in the entire measured criteria. With lowering the temperature, survival percentage, height, number of leaf, number of node and dry weight had decreased trend. There was significantly different between planting dates on plant necrosis degree of plant in 6th day under the lab conditions. Necrosis degree for 29 October and 8 October. planting date was 3.4 and 2.8% respectively. The highest necrosis degree was shown in -150C freezing treatment that it was twice than necrosis degree in 00C.
  • M. Mohammadi Moghadam, H. Afshari, - E. Mohammadi Goltabeh, H. Hokmabadi, S. Rad Page 73
    In order to evaluate the effect of testa on reduction of fungal growth and aflatoxin B1 producthon, ten cultivars of pistachio were collected from different parts of pistachio belt i-e Rafsanjan, Damghan and Ghazvin of Iran. A section of testa and one mm of endosperm were scraped. 20 gr. of wounded kernels and 20 gr. of unwounded kernels were surface sterilized and then placed in petri dishes separately (completely randomized design in 3 replications). One ml of the spore suspension of aflatoxigenic Aspergillus flavus was added to each petri dish. (spore suspension was adjusted to contain 2×106 spore per ml). The plates were placed over water in plastic boxes and these were then placed in an incubator at 26ºC for 2.5, 5 and 8 days. After inoculation, growth rate and colonization of A. flavus on wounded and unwounded pistachio kernels in different cultivars were measured. Also aflatoxin content of inoculated kernels was extracted by BF method and estimated by TLC and densitometer. Average of A. flavus growth percentage on surface of wounded and unwounded kernels was compared with t-student test. The results of this research indicated a significant difference in fungus growth rate and aflatoxin B1 production between wounded and unwounded kernels of pistachio cultivars. In other words, testa in unwounded kernels could be considered as a resistant barrier against the fungus penetration into kernels and reduced A. flavus growth and aflatoxin B1 production as compared with wounded kernels.
  • Kh. Parvizi, J. Souri, R. Mahmoodi Page 82
    This Research was conducted in Hamadan province for evaluation of potato cultivars reaction to cultivation date. This experiment was performed in split plot design based on randomized complete block in thee replication with two factors, containing, I. main plots are planting date including: 9 April, 25 April, 10May, 26May, 10 June, 26 June 2. And subplots are Cultivar with three Levels, Agria, Marfona and Sante. In developing period of growing time and harvesting date we measured 1l traits, including, days after planting to fifty percent germination 2. overlaping time 3. plant height 4. tuberization time s. main stem No 6. ripening time 7. total yield 8. marketable yield 9. Nonmarketable yield, 10. dry matter of tuber 11. long of tuber dormancy. Conclusion of multiple analysis variance demonstrated that year effect was significantly different at 1% level in tuberization also, was significantly different at 5% level in total yield and marketable yield. but hadn`t any significant difference with other traits. Cultivation date with cultivar reaction had significant difference in all traits. Cultivation date and cultivar had significant difference at 1% level with all traits other than main stem and plant height. Comparison of means showed that two dates of cultivation containing 10 May and 26 May with three cultivars had better marketable yield. Cultivation in 9 April produced highest total yield but was low quality in tuber production with marketability range. In totally, Marfona produced higher marketable yield In all cultivation date with comparison of two other cultivars.
  • S.J. Musavizadeh, K. Mashayekh Page 94
    Somatic embryogenesis is a new approach to in vitro plant propagation. This technique is based on stem cell obtain and its differentiation to a complete plant. This is affected by components of media culture. So, the effects of MS, B5 and NL media on carrot petiole somatic embryogenesis investigated via histological experiment. To do this, carrot petioles (with 1 cm dimension) cultured in liquid phase of these media. Different concentrations of IAA and 2,4-D were used for induction of somatic embryogenesis. For histological study, after induction phase, sampling from cultured petioles was done and fixed in FAA solution. After dehydration, paraffin embedding, blocking, sectioning and staining, samples were used to examine the specimen for the documentation. Results indicated that there is significant differences among MS, B5 and NL media with respect to carrot somatic embryogenesis.
  • M. Mollavali, S. Bolandnazar, S.J. Tabatabaei Page 101
    Nitrogen is a key nutrient in plant growth and it is necessary for amino acid synthesis. Sulfur has very important role in the biosynthesis of the Alliums flavor and pungency precursors and Potassium improve crop yield and quality. In order to study the effect of ammonium nitrate and potassium sulfate on concentration some of the mineral elements in onion (Allium cepa L. Azar Shahr cv.) a pot experiment was carried out with two factors, comprised nitrogen and sulfur, in a randomized complete block design with four replications. Nitrogen and sulfate were supplied as NH4NO3 (50, 100, 67.5 and 90kg ha-1) and K2SO4 (0, 78.3 and 156.6 kg ha-1) respectively. Three 8 weeks old onion seedlings were transplanted to pots with 7 kg soil as a experimental unit so, 144 plant were performed in 48 pots. At bulbing stage, one plant were sampled per pot and N, P, K and S concentration in leaves were determined and after bulb harvesting, also N and S in bulbs were measured. The result indicated that, by increasing K2SO4 to 156.6 kg/ha P, K and S concentration in leaves and bulb increased, however the highest N concentration in leaves and bulb were observed by application 78.3 kg/ha K2SO4. Increasing trends in leaves and bulb N and leaves K were observed by 67.5 kg/ha NH4NO3. In conclusion, by considering of nutrient absorption and dry matter production 156.6 kg/ha K2SO4 and 67.5 kg/ha NH4NO3 for better onion bulb production is recommended.
  • A. Ghaffar Shahriari, A. Bagheri, A. Sharifi, N. Moshtaghi Page 109
    Alstroemeria is one of the most important cut flowers in the world which is multiplicated by rhizome explants in in vitro conditions. The major problem in using rhizome explants is fungal and bacterial contamination which inhibit the preparation of strill explants. Therefor in this experiment, the effect of disinfecting compounds like sodium hypochlorite, mercury chloride, nano silver particles, the antibiotics of streptomycin, penicillin, cefotaxime and carbendazim fungicide were examined on controlling of contamination. After disinfection, the explants were cultured on MS medium supplemented with 2 mg/L BA and 0.2 mg/L NAA. Contamination percentage was measured after three weeks. The results showed that the treatment of plants with 0.4% carbendazim fungicide and disinfection by 70% ethanol for one minute and %3 sodium hypochlorite for 20 minutes for caralis cultivar, and disinfection by 70% ethanol for one minute and %3 sodium hypochlorite for 20 minutes follow by culturing in medium with 200 mg/l either of streptomycin and penicillin in Bordeaux cultivar had the lowest contamination percentage. Contamination was not controlled by nano silver particles in studied plants.