فهرست مطالب

نشریه طب کار
سال سوم شماره 2 (پیاپی 4، تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/08/22
  • تعداد عناوین: 10
|
  • امیرهوشنگ مهرپرور، سیدجلیل میرمحمدی، محمدعلی قوه، محمدحسن لطفی، شکرالله رضاپورشاه آبادی، راضیه نبی میبدی* صفحه 4
    مقدمه

    یکی از مهمترین بیماری های ریوی در ارتباط با الیاف طبیعی بیسینوزیس می باشد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی میزان تغییرات شاخص های اسپیرومتریک در طول شیفت کاری در اولین روز هفته در کارگران با مواجهه و بدون مواجهه با الیاف طبیعی و مقایسه آنها در صنعت نساجی بود.

    روش بررسی

    در این مطالعه 320 نفر از کارگران صنعت نساجی در دو گروه در مواجه با الیاف طبیعی(گروه مورد) و بدون مواجهه با الیاف طبیعی(گروه شاهد) وارد مطالعه شدند. بعد از تکمیل پرسشنامه استاندارد علایم تنفسی برای همه افراد، اسپیرومتری در شرایط استاندارد و یکسان پیش از شروع به کار و پس از اتمام کار در اولین روز کاری هفته انجام شد و شاخص های اسپیرومتریک اندازه گیری و بین دو گروه مقایسه گردید.

    یافته ها

    طبق نتایج به دست آمده در تمام کارگران این صنعت افت شاخص های اسپیرومتری در طول شیفت کاری دیده شده است، با این تفاوت که افرادی که مواجهه با الیاف طبیعی دارند میزان افت این شاخص ها بسیار چشمگیرتر از افراد غیر مواجه است. در افرادی که با الیاف طبیعی مواجهه دارند افت FVC 91/16 درصد و افرادی که مواجهه ندارند این افت به 11/3 درصد تقلیل یافته است. افتFEV1 در افرادی که مواجهه دارند 12/13درصد و در افراد بدون مواجه 51/0درصد می باشد.

    بحث و نتیجه گیری

    نتایج نشان داد که افت قابل ملاحظه ای در شاخص های اسپیرومتریک FVCوFEV1 در طول شیفت کاری در بین کارگران نساجی در مواجهه با الیاف طبیعی وجود دارد، که سابقه کار و سن افراد روی چنین افتی دخالت چشمگیری داشت.

    کلیدواژگان: اسپیرومتری، الیاف طبیعی، صنعت نساجی
  • خسرو صادق نیت حقیقی، ارشاد نوری، غلامرضا حسین زاده، احمدرضا دهپور صفحه 11
    مقدمه
    زندگی امروزی کار کردن با ساعات طولانی و شیفت کاری را اجتناب ناپذیر کرده است که با عوارض گوناگون جسمی و روانی همراه می باشد ویکی از عوارض شایع جسمی، شکایات گوارشی است. مطالعات نقش محافظتی ملاتونین در دستگاه گوارش را نشان داده اند. در این مطالعه قصد داریم آسیب مخاط معده ناشی از محرومیت از خواب نسبی در رت و نقش احتمالی ملاتونین را در آن بررسی کنیم.
    روش بررسی
    24 رت نر را در دو گروه 12تایی کنترل که خواب طبیعی داشتند و گروه محرومیت از خواب نسبی تقسیم کردیم. برای ایجاد محرومیت از خواب نسبی از یک قفس استوانه ای ویژه که به آرامی، 23 ساعت در روز، به مدت 14روز می چرخید استفاده کردیم. در 24ساعت نهایی حیوانات از غذا محروم بودند. نهایتا معده حیوانات تحت بررسی ماکروسکوپیک و میکروسکوپیک قرارگرفت و نمونه سرم نیز جهت بررسی میزان ملاتونین بروش ELISA گرفته شد.
    یافته ها
    آسیب مخاطی کم و بیش در هر دو گروه مشاهده شد. شدت آسیب در گروه محرومیت از خواب نسبی بطور معنی داری از گروه کنترل بیشتر(001/0P<) و سطح ملاتونین در گروه محرومیت از خواب نسبی بطور معنی داری از گروه کنترل کمتربود(001/0P<).
    بحث و نتیجه گیری
    می توان گفت که محرومیت از خواب نسبی در رت ها می تواند منجر به آسیب مخاط معده و افزایش استعداد به بروز آن شود. از طرف دیگر ملاتونین سرم در گروه محرومیت از خواب نسبی کاهش یافته بود. بدینبه نظر می رسد کاهش ملاتونین سرم در ایجاد این آسیب نقش داشته باشند.
    کلیدواژگان: آسیب مخاط معده، محرومیت از خواب نسبی، ملاتونین
  • مهرزاد ابراهیم زاده، غلامحسین حلوانی، مرتضی مرتضوی، رضیه سلطانی گردفرامرزی صفحه 16
    مقدمه
    روش تجزیه و تحلیل حالات خطر و اثرات ناشی از آن روشی است که به طور سیستماتیک به شناسایی دلایلی که یک محصول یا یک فرآیند می تواند با آن مواجهه داشته باشد و نتایج و اثرات ایجاد شده آن می پردازد. هدف این مطالعه ارزیابی خطرات بالقوه موجود در بخش های مختلف پالایشگاه شیراز با استفاده از این تکنیک ارزیابی ریسک می باشد.
    روش بررسی
    در یک مطالعه مقطعی، فعالیت های فرزکاری، جوشکاری، حمل و نقل و جابجایی اجسام و غیره در پالایشگاه شیراز با استفاده از رابطه نمره اولویت خطر پذیری (RPN: Risk Priority Number) برای تک تک فعالیت های فوق مورد بررسی قرار گرفت سپس نتایج حاصله با استفاده از نرم افزار Excel مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بالاترین سطح نمره RPN در فعالیت های حمل و جابه جایی اجسام و قسمت تراشیدن سطوح خارجی به ترتیب قبل و بعد از اقدامات اصلاحی دارای عدد RPN(200 و210) و (72 و84) می باشد. در حالی که نمره اولویت پذیری خطر در فعالیت های جوشکاری و مته کاری خارجی به ترتیب قبل و بعد از اقدامات اصلاحی دارای عددRPN(144و120) و (24و36) می باشد ولی یافته ها نشان می دهند که فعالیت هایی که نمرهRPN پایینی دارند دارای اولویت بیشتری نسبت به فعالیت های با نمره دهی بالاتر از نظر شدت آسیب می باشند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به بالا بودن نمرهRPN در برخی از فعالیت ها مانند جابجایی و حمل و نقل اجسام و فرزکاری می توان با به کارگیری اقدامات کنترلی مناسب به سطح ریسک قابل قبولی رسید که نشان دهنده مفید و کارا بودن روشFMEA می باشد.
    کلیدواژگان: پالایشگاه، خطرات بالقوه، FMEA
  • زیبا لوک زاده، فرشاد فروغی نسب، بهزاد سرانجام، احمد شجاع الدینی*، رضیه سلطانی گردفرامرزی صفحه 24
    مقدمه

    سر و صدا می تواند باعث کاهش شنوایی، وزوز گوش، افزایش فشار خون، افزایش حوادث شغلی و در نتیجه کاهش تولید شود. میزان تاثیر این عامل بر کاهش شنوایی بستگی به عواملی از جمله جنس، سن، طول مدت تماس با صدا دارد. با در نظر گرفتن این مطلب که دستگاه های به کاربرده شده در صنایع مختلف صداهایی را با شدت و فرکانس متفاوتی تولید می کنند، هدف ما در این پژوهش بررسی نقش صدا در صنعت کاشی بر وضعیت شنوایی می باشد.

    روش بررسی

    دراین مطالعه که به صورت مقطعی انجام شد 372 کارگر کارخانه کاشی که در معرض صدایی با شدت بیش از 85 دسی بل بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. پس از معاینه و تکمیل پرسشنامه، آزمون شنوایی سنجی توسط ادیولوژیست برای هر فرد انجام شد، سپس داده ها با کمک نرم افزار SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    نتایج نشان داد میانگین سن و سابقه کار افراد مورد بررسی به ترتیب 9/6 ± 2/32 و 4/6 ± 5/9 سالمی باشد. میانگین آستانه شنوایی برای هر کدام از گوش ها، در فرکا نس 4000 هرتز و سپس 8000 هرتز و همچنین در فرکانس های زیرنسبت به فرکانس های بم بیشتر از سایر فرکانس ها بود. بین سن، سابقه کار و آستانه شنوایی (001/0>P) نیز ارتباط معنی داری مشاهده شد.

    بحث و نتیجه گیری

    در تماس با صدای موجود در صنعت کاشی میانگین آستانه شنوایی در فرکانس های زیر به خصوص 4000 هرتز افزایشیافته که البته سن و سابقه کار نیز فاکتورهای تاثیرگذار می باشند،همچنین نتایج نشان می دهد در مواجهه با صدا،گوش چپ حساسیت بیشتری نسبت به گوش راست دارد.

    کلیدواژگان: کاهش شنوایی شغلی، سروصدا، آستانه شنوایی
  • سید جلیل میر محمدی، امیر هوشنگ مهرپرور، زهره کمالی*، مهرداد مستغاثی صفحه 31
    مقدمه

    نوبت کاری و به خصوص نوبت کاری شبانه باعث اختلال در ریتم طبیعی بدن بالاخص ریتم خواب و بیداری فرد می شود. پرستاران به عنوان کارکنان مراقبت های بهداشتی (HCW) برای فراهم نمودن نیازهای بیماران مجبور به انجام کار در تمام ساعات شبانه روز هستند. نوبت کاری علاوه بر تاثیر در زندگی خصوصی باعث کاهش هوشیاری و بهره وری در شغل نیز می شود که می تواند زندگی سایر انسانها که به عنوان بیمار تحت خدمت اینگونه پرستاران هستند را به خطر اندازد.

    روش بررسی

    این مطالعه به روش مقطعی انجام شد، پرستاران شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به دو گروه شاهد (ثابت صبح) و مورد (نوبت کار) تقسیم شدند. این دو گروه از لحاظ سن و سابقه کاری با هم همسان شدند. هر دو گروه از بخشهای مختلف بیمارستان انتخاب شدند. دو پرسشنامه تهیه شد، یکی پرسشنامه اطلاعات عمومی و دیگری پرسشنامه استاندارد Epworth (ESS) برای خواب آلودگی. پرسشنامه ها توسط خود پرستاران و با نظارت مجری طرح تکمیل گردید. داده ها با استفاده ازنرم افزار (SPSS (ver. 17 و بر اساس آزمونهای کای دو و مجذور تی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    55 نمونه در هر گروه انتخاب و بررسی شدند. میانگین نمره ESS در افراد گروه مورد و شاهد به ترتیب 07/8 و 80/6 و اختلاف بین این دو معنادار بود. در گروه مورد 1/29% و در گروه شاهد 5/14% خواب آلودگی مشاهده شد که اختلاف بین آنها از نظر آماری معنا دار نبود.

    بحث و نتیجه گیری

    در مجموع در پرستاران مطالعه شده فراوانی خواب آلودگی قابل توجه نبود و با وجود بالاتر بودن این فراوانی در گروه شاهد، اختلاف مشاهده شده از نظر آماری معنادار نبود.

    کلیدواژگان: نوبت کاری، ثابت صبح، اختلال خواب، پرستار
  • مریم ملک، میرسعید عطارچی، ماشاله عقیلی نژاد، صابر محمدی، ضرغام صادقی، سعید خدادادیان صفحه 39
    مقدمه
    چشم یکی از حساس ترین ارگان های بدن است، مسلما آسیب به آن علاوه برعارضه جسمی می تواند شخص را برای دوره ای طولانی و یا حتی تا آخر عمر از کار مفید باز دارد. با توجه به اهمیت حوادث چشمی ناشی از کار، دراین مطالعه به بررسی فراوانی این آسیب درکارگران معدن پرداخته شده است.
    روش بررسی
    طی مطالعه ای از نوع توصیفی گذشته نگر، پرونده پزشکی تمامی کارگران معدن کاردر معادن تحت نظارت سازمان توسعه نوسازی معادن کشور در فاصله سال های 1387-1382 بررسی شد. سابقه ترومای وارده تمامی کارگران بررسی و از میان آنان کسانی که دچار ترومای ناحیه اربیت بودند انتخاب شدند. علاوه بر شیوع ترومای چشمی، تاثیر سن و روند بروزوفراوانی ترومای چشمی در طی سالهای1387-1382 ارزیابی و توسط آنالیز کیفیCHI –SQUAREبا هم مقایسه شد.
    یافته ها
    ازمیان 7100 مورد حادثه شغلی، 377 مورد (3/5%) ترومای چشمی گزارش شد. بیشترین شیوع ترومای چشمی در گروه سنی 59-50 سال (3/25%) و سپس در گروه سنی کمتراز 20 سال(4/20%) و کمترین شیوع ترومای چشمی نیز در گروه سنی بالای 60 سال دیده شد. تفاوت آماری معنی داری درفراوانی آسیب های چشمیبین سال های مختلف مشاهده نشد(05/0>P). شایع ترین زمان رخداد حادثه نیز در فصل تابستان و بین ساعات 8 الی 10 صبح بود.
    بحث و نتیجه گیری
    نیروی بدنی کمتردرسنین بالاتروتجربه کاری کمتردرسنین پایین تر می تواند ازدلایل بروز حوادث چشمی دراین رده های سنی باشد. عدم کاهش تروماهای چشمی از سالی به سال دیگر نشان از عدم بهبود سیستم های ایمنی محیط کار دارد.
    کلیدواژگان: حوادث شغلی، ترومای چشمی، معدن کاران
  • غلامحسین حلوانی، مهرزاد ابراهیم زاده، حمید حبوباتی، رضا جعفری ندوشن صفحه 46
    مقدمه
    کارگران شاغل در کارخانجات چینی بهداشتی استان یزد در تماس با گرد و غبار می توانند در معرض عوارض ریوی متعددی قرارگیرند. هدف از این مطالعه بررسی و ارزیابی شکایات تنفسی و ظرفیت های ریوی کارگران شاغل در کارخانجات چینی می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع مقطعی بوده که جامعه مورد پژوهش متشکل از 350 نفر از کارگران شاغل در کارگاه های مختلف چینیبهداشتی می باشند.در این مطالعه شکایات تنفسی و کاهش ظرفیت های عملکرد ریوی کارگران مورد بررسی قرار گرفته و پس از گردآوری داده ها توسط نرم افزارSPSSو آزمونهای آماریT-TESTوANOVAتجزیه و تحلیل داده ها انجام شد.
    یافته ها
    براساس یافته های این پژوهش در بین شکایات تنفسی، تنگی نفس در کارگران با فراوانی 9/22٪ بیشتر از سایر شکایات بود، سرفه با فراوانی 1/13٪ و خلط با فراوانی 4/5٪ نیز در ردیف های بعدی شکایات قرار گرفتند. بین کاهش ظرفیت های عملکرد ریویو تنگی نفس(05/0>P) و همچنین بین شکایات تنفسی با نوع شغل کارگران ارتباط معنی دار وجود داشت و در کارگران ریخته گری مشکلات تنفسی بیشتر از سایر مشاغل بود.
    بحث و نتیجه گیری
    از آنجا که اثرات مضر آلاینده های شغلی بر عملکرد ریوی در دراز مدت مشخص شده، انجام این آزمون ها در سالیان بعد میتواند اثرات دراز مدت این شغل بر عملکرد ریوی را نمایان سازد.
    کلیدواژگان: شکایات تنفسی، ظرفیت عملکرد ریوی، کارگران چینی بهداشتی
  • امیرهوشنگ مهرپرور، سمیرا رنجبر، مهرداد مستغاثی، مریم صالحی صفحه 54
    مقدمه
    امروزه در بسیاری از کشورها پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار به صورت یک ضرورت و اولویت ملی در آمده است.این مطالعه با هدف تعیین فراوانی اختلالات اسکلتی –عضلانیدرصنعت تولید مواد غذایی انجام شده است.
    روش بررسی
    در این پژوهش مقطعی، 10 گروه مختلف شغلی کارخانه به عنوان نمونه انتخاب شدند. در هر واحد، 50 درصد نیروی کار شاغل که حداقل یکسال سابقه کار داشتند به طور تصادفی انتخاب و به مطالعه راه یافتندو درمجموع، تعداد 92 نفربررسی شدند. به منظور تعیین میزان شیوع علایم اختلالات اسکلتی عضلانی در اندام های گوناگون بدن کارگران از پرسشنامه نوردیک وبه منظور ارزیابی خطر ابتلا به اختلالات اسکلتی –عضلانیازروشQuick Exposure Checkاستفاده شدو برای این منظور در هر ایستگاه کاری از کارگر فیلم گرفته شد.
    یافته ها
    میانگین سن کارگران مورد مطالعه 50/8±36/36 سال و محدوده آن 55-23 سال بود. میانگین سابقه کار کارگران مورد مطالعه 17/11 سال بود که کمترین سابقه کار 1 سال و بیشترین سابقه کار 30 سال بود. براساس نتایج به دست آمده از پرسشنامه نوردیک، 7/21% افراد مورد مطالعه در طی 12 ماه گذشته حداقل در یکی از نواحی چهارگانه(گردن، شانه، کمر و دست) دستگاه اسکلتی عضلانی دچار درد و ناراحتی بوده اند. نتایج نشان داد که بین اختلالات اسلکتی عضلانی کمر درد و درد شانه با سابقه کار کارکنان ارتباط معنی داری وجود دارد(01/0=P).
    بحث و نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که اختلالات اسکلتی عضلانی در نواحی کمر و دست از بیشترین شیوع برخوردار است.
    کلیدواژگان: اختلالات اسکلتی، عضلانی، QEC، صنعت تولید مواد غذایی، پرسشنامه نوردیک
  • صابر محمدی، ماشاء الله عقیلی نژاد، یاسر لبافی نژاد، میرسعید عطارچی صفحه 61
|
  • Page 1
  • Mehrparvar Ah, Mirmohammadi Sj, Ghovve Ma, Lotfi Mh, Rezapour Hahabadi Sa, Nabi Meybodi R Page 4
    Background

    Occupational exposures are among the common causes of respiratory diseases. Exposure to the natural fibers as cotton, hemp, flax, and jute can lead to some acute and chronic respiratory diseases among textile workers. One of the most important diseases related to natural fibers is byssinosis. This study was performed to assess and compare spirometric indices between textile workers with or without exposure to natural fibers in during a shift-work on the first day of the work week after a period of absence from work.

    Methods

    This is a cohort study on 320 textile workers in two groups: 160 textile workers exposed to natural fibers (case group) and 160 textile workers without exposure to natural fibers (control group). After filling a demographic questionnaire for all subjects, Across-shift change in spirometric indices was measured and compared between two groups.

    Results

    According to the results of this survey, in all workers who are working in the textile industry has seen a drop in indices of spirometry during shift work. With the difference that rate decline in these indices in people with face to natural fibers is very significant. In these people decrement of FVC is 16.91% and in people who are not faced is 3.11%, and decline of FEV1 in people exposed is 3.12% while in people without exposure is 0.51%.

    Conclusion

    Results of this study was demonstrated that more decline in spirometric indices FVC, FVC%, FEV1, FEV1% among textile workers who exposed with natural fibers and two parameters include age and employment duration had significant effect on changes in spirometric indices.

  • Sadeghniiat Haghighi Kh, Noori E, Hassanzadeh Gh(Md , Dehpour Ar Page 11
    Background
    Nowadays, working long hours and shift work are inevitable, even though these working schedules are associated with several physical and mental effects. Gastrointestinal complaints are common among their physical effects. Recent studies have shown organoprotective effect of melatonin in gastrointestinal tract. In this study we investigated gastric mucosal damage due to partial sleep deprivation and the possible role of melatonin in this damage.
    Methods
    24 male rats were assigned in two groups: 12 rats in control group with normal sleep and 12 rats in partial sleep deprivation group. For partial sleep deprivation, we used a slowly rotating cylindrical cage, which was rotating 23 hours a day for 14 days. Animals were food deprived in the last 24 hours of study. Finally, their stomachs were assessed grossly and histologically. We also performed ELISA assay for measurement of their serum melatonin.
    Results
    Mucosal damage was seen to some extent in both groups. Damage severity was significantly higher in partial sleep deprivation group (P<0.001). In addition, serum melatonin was significantly lower in partial sleep deprivation group (P<0.001).
    Conclusion
    We conclude that partial sleep deprivation could induce gastric mucosal damage in rats. Even though serum melatonin was lower in partial sleep deprived rats. So we could propose that decreased serum melatonin might have a role in this damage.
  • Ebrahimzadeh M, Halvani Gh, Mortazavi M, Soltani R Page 16
    Background
    Failure Modes and Effect Analysis (FMEA) is a systematic method for identifying the factors that a product or process encounter with them, and identifying their results and effects. The aim of this study is to evaluate the potential risks in different parts of the Shiraz refinery by using risk assessment techniques.
    Methods
    This cross- sectional study was conducted in Shiraz Refinery and relationship RPN(Risk Priority Number) with tasks e.g. milling, welding, transportation handling and etc. were studied in this company, then results analysis by Excel software.
    Results
    The findings showed that transportation and handling and then external surface scraping achieved the highest of RPN before and after corrective measures (200,210) and (72, 84) respectively. While RPN for welding and drilling (punching the external surfaces) before and after corrective measures are (144,120) and (24, 36) respectively. But hazard severity curve show tasks with lower RPN in comparison with those have higher RPN are more important of injury severity.
    Conclusion
    some of tasks e.g. handling, transportation and milling have high RPN and by using effective control measures can eliminate or control hazards. Then Failure Modes and Effect Analysis is a useful and efficient for hazard assessment.
  • Loukzadeh Z, Foroughinasab F, Saranjam B, Shojaaddiny Ardekani A, Soltani R Page 24
    Background

    Noise is a harmful environmental factor which may cause hearing loss, hypertension, and higher rates of occupational accidents and reduced production. Considering the various intensities and frequencies produced by industrial equipments, we assessed the effects of noise on hearing of tile industry workers.

    Methods

    This cross-sectional study was done on 372 workers exposed to noise level of ≥85 dB in a tile factory in Yazd. After clinical examination and completing the questionnaire, audiometry was done by an audiologist for all. Data was then analyzed using SPSS software.

    Results

    Our data showed mean age and work duration was 32.2 ± 6.9 and 9.5 ± 6.4 years respectively. Mean hearing thresholds for both ears were higher in 4000 and then 8000 Hz, as well as in higher frequencies rather than lower ones. Also, left ear showed more sensitivity than right ear. There was a significant relationship between hearing threshold and age and work duration (p<0.001).

    Conclusion

    Our findings showed that exposure to noise in tile industry increases mean hearing thresholds in higher frequencies especially for 4000 Hz, while age and work duration are important factors.

  • Mirmohammadi Sj(, Mehrparvar Ah(, Kamali Z(, Mostaghaci M( Page 31
    Background

    A large number of workers all over the world work in shift work schedules. Shift work and especially night work can disturb normal body rhythm especially sleep-wake cycle. Nurses as a member of health care workers should work in days and nights. Shift work in addition to its effect on nurse’s personal life can affect his (her) alertness and can decrease productivity and eventually endangers patients’ life.

    Methods

    In this cross-sectional study nurses working in the hospitals of Shahid Sadoughi University of medical sciences were divided into two groups: shift workers (case) and fixed day workers (control). These groups were matched for age, and employment duration. All subjects were selected from different hospital wards. We used two questionnaires, a questionnaire about demographic data and Epworth sleepiness scale. Questionnaires were filled by the nurses under direct supervision of the researcher. Data were analyzed using SPSS (ver. 17) by T test and chi square test.

    Results

    55 subjects were assessed in each group. Mean ESS point was 8.07 and 6.80 in case and control groups, respectively. This difference was statistically significant. Sleepiness was observed in 29.1% and 14.5% of cases and controls, respectively, but this difference was not statistically significant.

    Conclusion

    In all, sleepiness was not so common among nurses and in spite of higher frequency of sleepiness among cases; the difference was not statistically significant.

  • Malek M, Attarchi Ms, Aghilinejad M, Mohammadi S, Sadeghi Z, Khodadian S Page 39
    Background
    Workـ related traumas could involve thousands of workers worldwide, especially in developing countries. These injuries may lead to incapacitation of work forces and ultimately impose a large economic load on industry. Due to the lack of statistics about the orbital trauma incidence among Iranian workers, we decided to evaluate the effects of age on the incidence of the ophthalmic trauma.
    Methods
    In a retrospective descriptive study, all medical files of the miners between 2003 and 2008 were assessed, and workـ related injuries were recorded. These with ophthalmic trauma entered the study. Finally the relationship between age and incidence of the trauma was evaluated. Chi- square was used for analysis.
    Results
    From 7100 occupational accidents, 377 cases (5. 3%) suffered from ophthalmic trauma. Ophthalmic trauma had been most frequently occurred among 50-59 year old. Subjects (25. 3%) and subjects under 20 years old were the second group (20. 4%). The lowest frequency observed in subjects older than 60 year old. These wasnt any statistically significant difference in the frequency of ophthalmic injuries in different years (P>0. 05). Accidents had been occurred mostly in the summer and between 8-10 A. M. Chi-square analysis showed a significant association between the age and frequency of trauma among miners (P<0. 05).
    Conclusion
    More frequent ophthalmic trauma in aforementioned age groups may be due to lower physical strength in older ages and lower job experience in year ages. These were no reduction in the frequency of trauma in different years which may be due to failure in the development of safety in the workplace.
  • Halvani Gh, Ebrahimzadeh M, Hoboubati H, Jafari Nodoushan R Page 46
    Background
    Tile workers are exposed to a lot of dusts and are susceptible to various pulmonary complications. This study was designed to evaluate the respiratory symptoms and lung capacities of tile workers.
    Methods
    This was a retrospective, cross sectional study on 350 workers in different factory workshops. We assessed respiratory complaints and pulmonary function tests. Data were analyzed by SPSS using T-Test and ANOVA.
    Results
    Among respiratory complaint, dyspnea was the most frequent(22.9%), and cough(13.1%) and sputum production(5.4%) were in the 2nd and 3rd orders. There was a significant relationship between dyspnea and reduction in spirometric indices(P< 0.05),and there was a significant relationship between respiratory complaint and job title, frequency of respiratory symptoms were higher among foundry workers.
    Conclusion
    It is clear that occupational exposures affect pulmonary function, performing pulmonary function tests may show lung term effect of these exposures.
  • Mehrparvar Ah, Ranjbar S, Mostaghaci M, Salehi M Page 54
    Background
    Researches have shown that musculoskeletal disorders are among the most important occupational problems. Nowadays prevention of work-related musculoskeletal disorders is a necessity and national priority. This study was designed to identify the frequency of musculoskeletal disorders in food industry.
    Methods
    In a cross-sectional study, workers from 10 job categories in a food industry were selected. 50% of workers in each job category were randomly selected and at last 92 subjects entered the study. Nordic questionnaire was used to assess the frequency of work-related musculoskeletal complaints and QEC method was used for job analysis.
    Results
    Mean age of workers was 36.36 ± 8.50 (range: 23-55) years. Mean employment duration was 11.17 (range: 1-30) years. 21.7% of subjects had experienced pain and discomfort in at least one of the 4 areas (neck, shoulder, low back, and hand) in the last 12 months. Among all musculoskeletal disorders, those presented in low back and shoulder had a significant relationship with employment duration (p = 0.01).
    Conclusion
    This study showed that musculoskeletal disorders were more frequent in low back and hand regions.