فهرست مطالب

مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم
سال چهاردهم شماره 2 (پیاپی 53، تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/08/30
  • تعداد عناوین: 8
|
  • امیرحسین امامی، آیین محمدی *، ریتا مجتهدزاده، مرجانه دهپور صفحه 66
    مقدمه

    آموزش، عنصری کلیدی در موفقیت برنامه های بهداشتی و درمانی به شمار می رود. در این میان یکی از روش های آموزشی غیرحضوری، پمفلت است. با توجه به اینکه تجویز صحیح و منطقی دارو یکی از عوامل مهم تامین کننده امنیت سلامت جامعه است، در این پژوهش تاثیر ارسال یک پمفلت آموزشی به پزشکان در بهبود عملکرد پزشکان عمومی در نسخه نویسی بررسی شده است.

    روش کار

    پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله ای تصادفی با گروه کنترل است. در اولین قدم با بررسی 600 نسخه که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، خطاهای نسخه نویسی پزشکان عمومی استخراج شد و براساس شایع ترین مشکلات محتوایی استخراج شده و همچنین بررسی متون و مطالعات قبلی و نیز مشاوره با متخصصان فارماکولوژی بالینی، یک پمفلت آموزشی مطابق با اصول علمی تهیه شد. پژوهش بر روی 100 نمونه در گروه مداخله و 100 نمونه در گروه کنترل که به طور تصادفی از بین پزشکان عمومی طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی تهران انتخاب شده بودند انجام شد. ابتدا نسخه های مورد مطالعه در یک دوره یک ماهه بررسی شدند و سپس پمفلت تهیه شده از طریق پست برای پزشکان گروه مداخله ارسال شد. بعد از گذشت سه ماه مجددا نسخه های هر دو گروه مورد بررسی قرار گرفتند و تغییرات ایجاد شده در نسخه نویسی در دو مقطع قبل و بعد از مداخله شناسایی شدند.

    یافته ها

    در گروهی که پمفلت آموزشی دریافت کرده بودند، میانگین اقلام دارویی تجویز شده بعد از مداخله به طور معناداری نسبت به قبل از مداخله کاهش یافت (از 87/0± 61/3 به 95/0± 50/3). در حالی که این کاهش در گروه کنترل مشاهده نشد. همچنین کاهش میانگین اقلام تزریقی (024/0= p)، کاهش تعداد اقلام ضد التهابی های استروئیدی (036/0= p)، کاهش تعداد اقلام سفالوسپورین تزریقی (017/0= p) و کاهش تعداد اقلام ضد التهابی های غیراستروئیدی (005/0= p)، در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل، پس از ارسال پمفلت آموزشی، از دیگر یافته های این پژوهش بود.

    نتیجه گیری

    با توجه به اینکه پزشکان عمومی، اغلب تمایلی به شرکت در کلاس های آموزش حضوری ندارند، این بررسی نشان داد که استفاده از یک پمفلت آموزشی مناسب، تاثیر قابل توجهی در بهبود عملکرد نسخه نویسی آنان داشته و می تواند برای آموزش مداوم این گروه مورد استفاده قرار گیرد.

    کلیدواژگان: رسانه آموزشی، پمفلت، تجویز منطقی دارو، آموزش مداوم، پزشکان عمومی
  • معصومه رحیمی، پرویز احمدی، سید حمید خدادادحسینی صفحه 73
    مقدمه

    جهانی شدن، موضوع روز ادبیات سیاسی، تجاری و فرهنگی جهان شده است و بازار سلامت از این امر مستثنی نیست. در این بازار، دارو و نقش آن در توسعه، بیش از گذشته مورد توجه قرار می گیرد و به جهت جنبه استراتژیک، چه از لحاظ سلامتی و چه از لحاظ امنیت ملی همواره مورد توجه سیاست گذاران بوده است.

    روش کار

    این پژوهش توصیفی جهت بررسی تاثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر صنعت دارویی کشور، چهار فرضیه با متغیرهای مرتبط با آن را مورد بررسی قرار می دهد. بدین منظور کل افراد (50 نفر) صاحب نظر، مدیران و کارشناسان بازرگانی و مسوولین شرکت های دارویی شهر تهران (که در حدود 80% از تولید و فروش دارو را در سال 1387 عهده دار بودند) انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه و از طریق طیف لیکرت اندازه گیری شد. برای سنجش اعتبار پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت آزمون فرضیه از آزمون t تک نمونه استفاده گردید.

    یافته ها

    براساس نتایج به دست آمده، میانگین تاثیر عضویت در سازمان تجارت جهانی بر صادرات دارویی ایران در هفت متغیر مورد بررسی قبل و بعد از پیوستن به سازمان تجارت جهانی به ترتیب 24/30 و 28/48 با انحراف معیار 64/7 و 35/5 می باشد. این تاثیر در مورد واردات دارویی با 12 متغیر مورد بررسی 4/20 و 96/22 با انحراف معیار 1/3 و 81/3 و در مورد تاثیر بر کیفیت داروی ایران با سه متغیر مورد بررسی، میانگین امتیازات 76/7 و 68/12 با انحراف معیار 34/2 و 07/2 به دست آمد. در نهایت نتایج تاثیر عضویت در سازمان تجارت جهانی بر بقای صنعت دارویی ایران با 13 متغیر مورد بررسی با میانگین امتیازات 96/3 و 16/50 و انحراف معیار 5/8 و 46/6 به ترتیب قبل و بعد از پیوستن به سازمان تجارت جهانی حاصل گردید.

    نتیجه گیری

    عضویت در سازمان تجارت جهانی بر صادرات، واردات، کیفیت و بقای صنعت دارویی کشور تاثیر مثبت دارد. این چهار فرضیه با 95% اطمینان تایید گردید. ولی باید توجه داشت که الحاق به سازمان تجارت جهانی مستلزم یکسری بسترسازی و مدیریت بهینه قبل از ورود به بازار جهانی در دو حوزه درون بنگاهی و برون بنگاهی می باشد.

    کلیدواژگان: سازمان تجارت جهانی(WTO)، دارو، بازار سلامت، صنعت داروسازی
  • محمدرضا واعظ مهدوی، محمدحسین سالاریان زاده، فرهاد صدر صفحه 78
    مقدمه

    مناطق کم برخوردار شهری، نماد های عینی بی عدالتی محسوب می شوند. این موضوع حاصل برآمد سیاست ها و ساز و کارهای موجود اقتصادی- اجتماعی و ناکارآمدی نظام و ساختار مدیریت شهری است. نبود ساز و کار عملی برای سنجش عدالت و شناسایی و انتخاب مداخلات مناسب برای رفع بی عدالتی، توسعه شهری را با مشکل و سیاست گذاران را با عدم اطمینان از درستی انتخاب خود و مشارکت ذی نفعان را با موانعی روبرو ساخته است. این مطالعه با هدف افزایش مشارکت مردم، توسعه همکاری بین بخشی و تقویت توان سیاست گذاران برای شناخت دقیق مخاطرات اجتماعی و پیامدهای آنها به ویژه آثار بی عدالتی و رفع آن، به بررسی شاخص های حاکمیت شهری شهر تهران پرداخته است تا زمینه تغییرات در فرآیندها و ترتیبات نهادی به منظور نیل به حاکمیت خوب و عادلانه شهری را مهیا سازد.

    روش کار

    این پژوهش توصیفی بر اساس رویکرد حکم روایی در الگوی Urban HEART به عنوان چارچوب سنجش عدالت در شهر و عملکرد مناطق 22گانه شهرداری تهران در زمینه های پاسخگویی نظام مند و شفاف به شهروندان، مشارکت اجتماعی آنان، میزان فعالیت های استاندارد و رضایت مندی شهروندان با استفاده از تحلیل ثانویه اسناد و داده های شهرداری های مناطق، معاونت های کل و سازمان های وابسته و نظرسنجی ها و افکارسنجی های صورت گرفته در سال 1386 توسط مراکز رسیدگی به درخواست ها و شکایات و پایگاه های تحقیقاتی صورت گرفت. سنجش معیار میزان فرآیندهای استاندارد، به شیوه پیمایشی صورت گرفت.

    یافته ها

    مطالعه نشان داد میزان رضایت شهروندان از عملکرد شهرداری تهران حدود 57% یعنی در حد متوسط رو به پایین، مشارکت اجتماعی آنها در ارتقای خدمات شهرداری معادل 1/87%، گزارش دهی نظام مند شهرداری برابر 37/3 از 10 یعنی ضعیف، و ارزیابی وضعیت شش فرآیند استاندارد «نه چندان مناسب» بوده است.

    نتیجه گیری

    بررسی شاخص های حیطه حاکمیت از منظر عدالت به تفکیک مناطق 22گانه شهرداری تهران نشان می دهد که عملکرد کلی شهرداری در سال 1386 در محورهای پاسخگویی، مشارکت با مردم، رضایت مندی شهروندان و استاندارد عمل کردن، حدود 32/55% بوده که بیانگر عملکرد متوسط است.

    کلیدواژگان: حاکمیت، عدالت، شهرداری، ارزیابی
  • اکرم بیاتی، فرانک سلطانیان، پرویز کمالی، محسن شمسی صفحه 89
    مقدمه
    ارزش گذاری واقعی و منطقی خدمات بهداشتی و درمانی همواره به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر اجزای نظام سلامت در مبحث اقتصاد و درمان مطرح بوده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرعوامل مختلف بر واحد ارزش نسبی (RVU) خدمت ویزیت پزشکان عمومی در مطب در شهر تهران صورت پذیرفته است.
    روش کار
    پژوهش حاضر یک مطالعه تحلیلی می باشد که طی آن دیدگاه سه گروه مشتمل بر پزشکان عمومی (668 نفر)، مراجعین به مطب های پزشکان عمومی (583 نفر) و کارشناسان (22 نفر) در خصوص تاثیر عوامل مختلف بر ارزش ویزیت پزشکان عمومی در مطب شهر تهران از طریق پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    در پژوهش حاضر در رابطه با عوامل موثر بر تعیین ارزش نسبی ویزیت پزشکان عمومی، مهارت پزشک از نظر کارشناسان، شدت بیماری از نظر مراجعین، مدت زمان ویزیت از نظر پزشکان، خطای پزشکی از نظر مراجعین، خطر برای پزشک از نظر کارشناسان و ویزیت پزشکان از دیدگاه کارشناسان بیشترین امتیاز را داشت. بین دو متغیر مدت زمان ویزیت و مهارت پزشکی از دیدگاه پزشکان ارتباط معناداری مشاهده نشد (01/0-= r و 72/0= p). بین مهارت پزشک و خطای پزشکی نیز ارتباط معنادار نبود (01/0= r و 78/0= p).
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش حاضر می تواند راهنمایی برای تعیین ارزش واحد نسبی سایر خدمات پزشکی باشد و مدیران در سطوح مختلف وزارت بهداشت، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سایر سازمان های مربوطه می توانند در تعیین تعرفه های واقعی مطابق با شرایط اقتصادی و محیطی کشورمان با توجه به نتایج پژوهش حاضر برنامه ریزی به عمل آورند.
    کلیدواژگان: واحد ارزش نسبی، ویزیت، پزشک عمومی، مطب
  • احمد فیاض بخش، راضیه خواجه کاظمی، مرضیه سلیمانی نژاد، فاطمه رحیمی، لیلا جهانگیری، سمانه حیدری، محسن شمس صفحه 96
    مقدمه
    در سالیان اخیر استفاده از اینترنت به بخش مهمی از زندگی ایرانیان به ویژه نسل جوان کشور تبدیل شده است. با ورود این فناوری و تغییرات ناشی از آن در زندگی کاربران ایرانی، این پرسش مطرح است که آیا استفاده از اینترنت تاثیری بر سبک زندگی کاربران دارد یا نه. مطالعه حاضر با هدف بررسی سبک زندگی دانشجویان و ارتباط آن با استفاده از اینترنت طراحی و اجرا شده است.
    روش کار
    این بررسی یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی است. نمونه های پژوهش، دانشجویان کاربر اینترنت دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خودساخته ای بود که برای تعیین پایایی و روایی آن از آزمون مقدماتی استفاده شد و سپس با انجام آزمون- بازآزمون و محاسبه آلفای کرونباخ، سازگاری درونی آن بررسی شد. تحلیل نهایی داده ها با کمک آزمون دقیق فیشر و آزمون های من- ویتنی و کروسکال والیس انجام شد.
    یافته ها
    بررسی سبک زندگی شرکت کنندگان در پژوهش مشخص کرد که بیشتر از 50% آنان سبک زندگی نامطلوبی داشتند. تنها 4/4% شرکت کنندگان آگاهی مطلوبی نسبت به تاثیر اینترنت بر سلامت خود داشتند. در بررسی نگرش نسبت به تاثیر اینترنت بر سبک زندگی مشخص شد که 70% دانشجویان قبول داشتند کار با اینترنت می تواند سبب کاهش فعالیت بدنی شود و 47% با این موضوع که استفاده از اینترنت تمایل افراد را برای کشیدن سیگار افزایش می دهد موافق نبودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به گسترش روزافزون اینترنت در بین جوانان و پایین بودن سطح آگاهی دانشجویان نسبت به تاثیر اینترنت بر سلامت، طراحی، اجرای برنامه های آموزشی مناسب و استفاده از مداخلات اثربخشی مبتنی بر اینترنت با هدف افزایش سطح آگاهی و اثرگذاری بر رفتار گروه های مختلف جوانان به ویژه دانشجویان ایرانی ضروری است.
    کلیدواژگان: اینترنت، دانش، نگرش، سبک زندگی، دانشجویان
  • مریم یعقوبی، زهرا آقارحیمی، سعید کریمی، مرضیه جوادی صفحه 106
    مقدمه
    مدیران و برنامه ریزان مراقبت های بهداشتی، درمانی باید بتوانند منابع موجود را با کاراترین و موثرترین وجه ممکن و در راستای پذیرش تعداد بیماران مناسب به کار برند. هدف این مطالعه، بررسی عوامل موثر بر ترجیح بیماران در انتخاب یک بیمارستان بر اساس عوامل آمیخته بازاریابی خدمات می باشد.
    روش کار
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی بود که در سال 1389 انجام شد. جامعه مورد پژوهش بیماران بیمارستان های منتخب شهر اصفهان بودند. نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای صورت گرفت (350 نفر). ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته عوامل آمیخته بازاریابی بود که اعتبار و روایی آن مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد.
    یافته ها
    بالاترین نمره از نظر بیماران در انتخاب بیمارستان، عامل کارکنان (پزشک و پیراپزشک) (4/18 ± 2/72) بود و کمترین نمره مکان (فضای بیمارستان) (1/19 ± 5/44) بود. در بیمارستان های دولتی، قیمت خدمات از مهم ترین عوامل انتخاب بیمارستان بود؛ ولیکن در بین بیمارستان های خصوصی، کارکنان (پزشک و پیراپزشک) مهم ترین عامل در انتخاب بیمارستان از طرف بیماران بود.
    نتیجه گیری
    پیشرفت های اخیر و ماهیت خدمات فراهم شده در مراقبت های بهداشتی، نیاز به اجرای تکنیک های بازاریابی مبتکرانه را ایجاد نموده است. از طرفی مصرف کنندگان مراقبت های بهداشتی از دیگر مصرف کنندگان متفاوت بوده، نوعی روابط متفاوت را طلب می نمایند. از این رو در ارایه خدمت، توجه به اصول بازاریابی به ویژه عوامل آمیخته بازاریابی ضروری است.
    کلیدواژگان: عوامل آمیخته بازاریابی، بیمارستان، اصفهان
  • آیدین آرین خصال، سمیرا علی حسینی صفحه 115
    مقدمه
    امروزه جامعه جهانی شاهد علاقه روزافزون به استفاده از سنجش عملکرد و انتشار نتایج آن به منظور بهبود کیفیت مراقبت می باشد. سیستم ارزشیابی بیمارستان ها از سال 1377 تمام بیمارستان های کشورمان را مورد ارزشیابی قرار داده است ولی تاکنون تاثیر آن بر انتخاب بیمارستان سنجیده نشده است.
    روش کار
    در این مطالعه مقطعی، آگاهی و نگرش 104 مراجعه کننده سرپایی به هشت بیمارستان منتخب تهران و نیز 103 پزشک عمومی شاغل در این شهر در مورد سیستم ارزشیابی بیمارستان ها به وسیله پرسشنامه بررسی شد.
    یافته ها
    تنها 8/5% مراجعه کنندگان سرپایی (3/10 -3/1% با حدود اطمینان 95%) و 7/11% پزشکان عمومی (9/17 -5/5% با حدود اطمینان 95%) از نتایج ارزشیابی بیمارستان ها آگاه بودند. بین آگاهی مراجعه کنندگان سرپایی و سطح تحصیلات آنان رابطه مثبت معنادار وجود داشت (016/0= p). هیچ یک از مراجعه کنندگان سرپایی در انتخاب بیمارستان به نتیجه ارزشیابی بیمارستان توجه نکرده بودند و تنها یکی از پزشکان عمومی (2 -0% با حدود اطمینان 95%) در ارجاع بیمارانش به درجه ارزشیابی بیمارستان توجه می نمود. مراجعه کنندگان سرپایی برای انتخاب بیمارستان بیشتر به شهرت عمومی بیمارستان و شهرت پزشکان متخصص شاغل در بیمارستان توجه داشتند. پزشکان عمومی معتقد بودند نتایج ارزشیابی، سطح کیفیت مراقبت های بیمارستان را منعکس نمی کند.
    نتیجه گیری
    سیستم ارزشیابی تقریبا هیچ تاثیری بر انتخاب بیمارستان به وسیله بیماران و پزشکان عمومی نداشت. در تاسیس سیستم های سنجش عملکرد، انتشار نتایج باید با ارزیابی تاثیر آن بر آگاهی و انتخاب صورت پذیرد.
    کلیدواژگان: ارزشیابی بیمارستان، انتشار نتایج عملکرد، بیماران و پزشکان عمومی، آگاهی، نگرش
  • رضا چمن، محمد امیری*، مهدی راعی، محمد علی نژاد، سید داود نصرالله پور شیروانی صفحه 123
    مقدمه

    از مهم ترین وظایف پزشک خانواده، ارایه مراقبت های اولیه بهداشتی است که در برنامه پزشک خانواده به جمعیت تحت پوشش به شکل فعال ارایه می شود. این مطالعه به منظور تعیین سطح کیفیت اجرای طرح ملی پزشک خانواده در شهرستان شاهرود در سال 1389 انجام شد.

    روش کار

    این پژوهش، یک مطالعه کاربردی است که به روش مقطعی انجام شد. در این مطالعه، کلیه مراکز بهداشتی درمانی (19مرکز) که طرح پزشک خانواده در آنها اجرا شده است به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند و برای آنان چک لیست و پرسشنامه 164 سوالی تکمیل شد. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS16 استفاده شد و نتایج به صورت جداول توزیع فراوانی به نمایش درآمد.

    یافته ها

    3/39% پزشکان خانواده مرد و 7/60% زن بودند. 6/53% (13نفر) متاهل بودند. میانگین سابقه خدمت به عنوان پزشک خانواده 91/18±05/22 ماه بود. در2/84% مراکز هیات امنا تشکیل شده بود. 4/47% از پزشکان خانواده مشخصات بیماران ارجاع شده و نتایج پیگیری آنان را به طور کامل ثبت نموده بودند. تفاوت معناداری بین کیفیت ثبت داده ها با سن، جنس، وضعیت تاهل، سابقه خدمت در طرح پزشک خانواده و کل سابقه کار مشاهده نگردید. بین امکانات رفاهی مراکز و فاصله آنها تا مرکز شهرستان تفاوت معناداری مشاهده گردید.

    نتیجه گیری

    بسیاری از مولفه های پزشک خانواده از جمله ملزومات و تجهیزات اداری و پزشکی، ارجاع بیماران و پیگیری آنها، تکمیل پرونده سلامت جمعیت تحت پوشش و جامعه، تشکیل هیات امنا، ارایه پس خوراند ارجاع از سطح دو و صدور گواهی فوت کمتر از حد انتظار بوده است. بازنگری در برنامه پزشک خانواده و رفع موارد فوق کمک شایانی به اجرای بهتر طرح خواهد نمود.

    کلیدواژگان: پزشک خانواده، کیفیت، پزشک
|
  • Emami Ah, Mohammadi A., Mojtahedzadeh R., Dehpour M. Page 66
    Introduction

    Education is a key element for the success of health services delivery. Pamphlet is a distance learning method of education. Regarding the critical role of correct and reasonable prescriptions by physicians, we aimed to investigate the effect of sending an educational pamphlet to general practitioners on their prescribing skills.

    Methods

    This study is a randomized controlled trial. We randomly assessed 600 prescriptions of general practitioners to identify their errors. Based on the most common content errors and literature review, we developed an educational pamphlet under supervision of clinical pharmacology professors. A total of 200 general practitioners (100 individuals in each intervention and control groups) were randomly selected from the general practitioners in contract with the Social Security Organization of Tehran; and their prescriptions were assessed in a one-month period. The pamphlets were sent to the intervention group. The prescriptions of both groups were assessed after three months.

    Results

    A significant decrease was evidenced in the number of prescribing medicines (p=0.014) (from 3.61±0.87 before the intervention to 3.50±0.95 after the intervention) in the intervention group. Decreases in prescription of injections (p=0.024), Corticosteroids (p=0.036), the 3rd generation of Cephalosporin (p=0.017) and Non steroidal inflammatory drugs (p=0.005) were also observed in the prescriptions of the intervention group after the intervention.

    Conclusion

    As general practitioners are often unwilling to participate in face to face teaching programs, the results of this study showed that a suitable educational pamphlet has significant effects on GPs’ prescribing skill. Pamphlets should be used as a means of continuous medical education.

  • Rahimi M., Ahmadi P., Khodadad Hosseini Sh Page 73
    Introduction

    Globalization is an important issue in political, business, and cultural domains worldwide. It also affects health market. There are more attentions on drugs and their effects on sustainable development nowadays. Because of the strategic effects of medications on health and national security, the politicians pay more attention on drugs issues.

    Methods

    We aimed to assess business effects of Iran’s membership in the WTO on drug industries through four hypotheses. We recruited all 50 business experts, and managers of drug companies in Tehran. The participants had the responsibility of 80% of drug production and sales. Data was gathered using a validated questionnaire and analyzed using statistical t test.

    Results

    The results showed that the effect of WTO membership on drugs export before and after membership was 30.24 (7.64) and 48.28 (5.35), respectively. The effect on drugs import was also 20.4 (3.1) and 22.96 (3.81), respectively. For assessing the impact of WTO membership on quality of drugs, we included three variables; the mean score was 7.76 (2.34) and 12.68 (2.07), respectively. Regarding the survival of Iran’s drugs industry before and after WTO membership, the mean score was 3.96 (8.5) and 50.16 (6.64), respectively.

    Conclusion

    The results showed that membership in WTO may have positive effects on the country’s drug export and import. It may also have positive effects on quality of the country’s drug production and the survival of the country’s drug industries.

  • Vaezmahdavi Mr, Salarianzadeh Mh, Sadr F. Page 78
    Introduction

    Urban deprived area can be considered as a symbol of inequity. It can be appeared as result of wrong politics, socioeconomic structures, and inefficient urban management. Lack of practical and suitable system for equity measurement and indentifying and selecting the interventions in order to elimination of inequity has encountered Urban developing with problem, policy makers with uncertainty about the appropriate choices and stakeholders with obstacles. The aim of this study was to assess the systematic accountability to citizens in Tehran "Urban HEART" study.

    Methods

    In this descriptive study, we used Urban HEART method in order to measure equity in Tehran. We used second data to assess systematic responsibility, active participation in municipal activities, rate of standard activities and citizen's satisfaction in the 22 regions of Tehran. We gathered data from municipals, its affiliated organizations, and research institutions. In order to assess the rate of standard processes, we conducted a survey.

    Results

    The average value of citizen's satisfaction (57%) was laid in low middle range. Participation in improvement of municipal services was 87/1%. Reporting to citizens was 3/37 out of 10 and finally, standard processes were not fully appropriate.

    Conclusion

    The assessment of equity in governance indicated that the total performance of the municipal in all areas of governance such as responsibility, citizen satisfaction, participation in improvement of municipal services, and standard performing (55.32%) was laid in average range.

  • Bayati A., Soltanian F., Kamali P., Shamsi M. Page 89
    Introduction
    The real and reasonable valuation of health care services is one of the most important factors affecting several components of health system, especially economic and treatment issues. This study aimed to define the effective different factors on relative value units (RVU) of GP’s visit in private offices in Tehran.
    Methods
    This is an analytical study. The views of three groups including 668 general practitioners, 583 patients referred to general practitioners, and 22 national experts regarding the factors that affect the relative value unit of general practitioners visit in their private offices in Tehran were gathered using a self-structured questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistical methods and Pearson correlation coefficient.
    Results
    Regarding factors influencing relative value unit of GP's visits، physician's skills, severity of illness, duration of visits, medical errors, risk for physicians, and physician's visits were most influential. There was no significant relationship between the duration of visits and the physician's skills from the physicians point of view (r= -0. 01, p= 0. 72). There was also no significant relationship between physician's skills and medical errors (r= 0. 01, p= 0. 78).
    Conclusion
    The findings can help determining the relative value units applied to other medical services and management levels. The Ministry of Health, Management and Planning Organizations and other relevant organizations can use the results of this study to determine the real costs.
  • Fayaz-Bakhsh A., Khajeh- Kazemi R., Soleymani Nejad M., Rahimi F., Jahangiri L., Shams M. Page 96
    Introduction
    The Internet using has become an important part of individuals, especially youth's daily life activity in recent years. Regarding changes due to using this technology, the question comes to mind is which effects internet using has on life style of its users. The aim of this study was to evaluate student’s life styles and its relationship with using the Internet.
    Methods
    The students of Tehran University of Medical Sciences were recruited to this cross-sectional research using multistage sampling. Data were collected using a self-structured questionnaire developed based on a pilot study. Data were analyzed using Fisher's exact test, Man Whitney, and kruskalwalis tests.
    Results
    The results showed that more than half of the participants had unhealthy life style. Only 4.4% of the students had appropriate knowledge on the Internet's effect on their health. Most of the students (70%) believed that using internet had decreased their physical activity. About half of the students (47%) did not believe that smoking would be affected by using the Internet.
    Conclusion
    Regarding the increasing pattern of the Internet using among youth and knowledge insufficiencies among them about the effect of the Internet on health, proper educational programs should be designed and implemented among youth. Moreover, effectiveness Internet-based intervention should be applied to increase knowledge students.
  • Yaghoubi M., Agharahimi Z., Karimi S., Javadi M. Page 106
    Introduction
    Health care managers and planners should be able to use resources with the most effective and efficient ways. The purpose of this study was to investigate the factors affecting in patient's preferences for choosing a hospital based on the mix marketing components in Isfahan in 2010.
    Methods
    In this cross-sectional study, 350 patients were selected from Isfahan's hospitals based on random sampling. Data were collected using a questionnaire including the mix marketing components. The validity and reliability of the questionnaire was confirmed. We analyzed the data in the SPSS.
    Results
    The highest score in choosing a hospital belonged to "staff" (doctors and paramedical personnel) (72.2± 18.4) and the lowest score belonged to the "location" (hospital environment) (44.5±19.1). The "cost of services" was the most important factor in choosing a hospital in public hospitals; however, in private hospitals, the "personnel" (doctors and paramedical personnel) was the most important factor.
    Conclusion
    Recent advances in health care have created needs for innovative marketing techniques. Because health care consumers differ from other domains consumers; and the nature of services provided makes different kinds of relationships, it is necessary to notice to marketing principles, especially the mix marketing components in providing services.
  • Aryankhesal A., Alihosseini S. Page 115
    Introduction
    There are increasing international interests in the use of performance measurement and their public release in order to improve the quality of care. However, few studies have assessed stakeholders’ awareness and use of performance data. Iranian hospitals have been graded annually since 1998 and hospital hotel charges vary by grades; however, system has never been evaluated.
    Methods
    We conducted a cross-sectional survey of 104 outpatients at eight Teheran hospitals, and 103 general practitioners (GPs) to assess the awareness of and attitudes towards hospital grading system.
    Results
    Only 5.8% of patients (95% CI: 1.3–10.3%) and 11.7% of GPs (95% CI: 5.5–17.9%) were aware of grading results. Patients’ awareness was positively associated with their education level (P-value = 0.016). No patient used the grading results for choosing a hospital; and only one GP (1%, 95% CI: 0–2%) reported using hospital grade to decide on referrals. Patients were more influenced by hospitals’ public reputation and that of their specialists. GPs believed that the grading system did not reflect the quality of care in hospitals.
    Conclusion
    The hospital grading system had nearly no effect on choosing hospital among patients and GPs. When developing performance measurement systems, public release of data should be accompanied by evaluation of its impact on awareness and health-care choices.
  • Chaman R., Amiri M., Raei M., Alinejad M., Nasrollahpour Shirvani Sd Page 123
    Introduction

    One of the most important duties of a family physician is to provide primary health care. This is completely considered in the family physician program for a target population. This study aimed to assess quality of implementation of the national family physician program in Shahroud in 2010.

    Methods

    In this cross-sectional study, all health care centers (n=19) in where the family physician program was implemented were studied. A checklist and a 164-item questionnaire were filled out for each center. The data were analyzed using SPSS 16.

    Results

    Most of the physicians were female (60.7%). More than half (53.6%) were married. The duration of employment as a family physician was 22.05±18.91 months. In 84.2% of the centers, a board of trustees was formed. About half of the physicians (47.4%), had fully registered the referred patients’ characteristics and the results of the follow-ups in the recording system. No significant relationships were observed between the quality of the data registration with age, gender, marital status, and duration of working as family physician and general practitioner. There was a significant relationship between the welfare facilities of heath care centers and the distance of the centers from city.

    Conclusion

    Many components of the family physician program such as supplies, office, medical equipments, patient referral and follow-up, filling out health files of the target population, forming boards of trustees, providing reference feedbacks from level two, and issuing death certificates were lower than the expected level. Thus, revising and improving the family physician program will greatly help to a better implementation of the program.