فهرست مطالب

Dental School - Volume:29 Issue: 4, 2011

Journal of Dental School
Volume:29 Issue: 4, 2011

  • تاریخ انتشار: 1390/10/04
  • تعداد عناوین: 9
|
  • اصغر عبادی فر، مهرناز مرادی نژاد، سید خطیب الاسلام صدرنژاد صفحه 219
    سابقه و هدف
    آلیاژهای نیکل تیتانیوم با توجه به دارا بودن خواص مکانیکی مطلوب، مناسبترین گزینه برای کاربرد گسترده در ارتودنسی می باشند. هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه خصوصیات نیرو- خمش سیم های نیکل تیتانیوم در ارتباط با آنالیز عنصری آنها می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی، 65 قطعه سیم از 13 مارک تجاری سیم نیکل تیتانیوم با سطح مقطع گرد و با اندازه 014/0 اینچ، جهت مقایسه خواص نیروخمش تحت آزمون خمش سه براکتی در دمای 37 درجه سانتی گراد قرار گرفتند. برای انجام این آزمون مدلی شامل دو استوانه طراحی شد که روی هر یک، یک براکت مربوط به دندان سانترال بالا چسبانده شد به نحوی که فاصله نقطه میانی براکت ها از هم 5/15 میلی متر بود. برای هر سیم میانگین نیرو در خمش های 1، 5/1، 2 و 5/2 میلی متری در ناحیه باربرداری تعیین شد. سپس نمونه ها جهت آنالیز عنصری تحت بررسی با (Scanning Electron Microscopy) SEM مجهز به سیستم EDX، قرار گرفتند.
    یافته ها
    منحنی های بدست آمده در این تحقیق، شکل کلی منحنی های سوپرالاستیک را دارا بودند، هرچند میزان اعمال نیرو توسط سیم های متفاوت در خمش های مختلف از نظر آماری معنی دار بود. براین اساس 13 سیم فوق برحسب میزان اعمال نیرو به 4 گروه سنگین (Ortho Force)، سیم های متوسط (Proflex، ORG، Ortho Technology، IMD، GAC و Force I)، سیم های سبک (Smart، Nitanium، Nitinol SE، SE NITI، Rematitan Lite) و سیم خیلی سبک ((Imagination تقسیم شدند. به علاوه معلوم شد که حتی سیم های مربوط به یک کارخانه کاملا یکسان عمل نمی کنند؛ به صورتی که بیشترین ضریب تغییرات نیرو در سیم های ساخت کارخانه Ortho Force و کمترین ضریب تغییرات نیرو در سیم های ساخت کارخانه ORG مشاهده شد. در آنالیز عنصری با SEM نسبت نیکل به تیتانیوم در سیم های مختلف، متفاوت بود. به نظر می رسد بالا بودن درصد اتمی تیتانیوم در آلیاژ به Load-deflection rate کمتر می انجامد.
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد سیم های مورد بررسی علیرغم داشتن منحنی های کمابیش مشابه سوپرالاستیک، در میزان شیب منحنی دارای اختلاف معنی دار بوده، با مقایسه ضریب پراکندگی حتی در محصولات یک کارخانه نیز تنوع مشاهده گردید؛ بنابراین تبلیغات ارائه شده از سوی کارخانه های سازنده سیم ها، صد در صد قابل اعتماد نبوده، بایستی در کاربرد این محصولات به نتایج تحقیقات علمی توجه کافی مبذول داشته و میزان کراودینگ و ترکیب عنصری این سیم ها را نیز مد نظر قرار داد.
    کلیدواژگان: سیم نیکل تیتانیوم، نسبت نیرو - خمش، آنالیز عنصری
  • سید مهدی هاشمی، عاطفه عطوفی، محمدرضا بدیعی*، زهرا عبدالعظیمی، فرناز یونسیان صفحه 230
    سابقه و هدف

    مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی برای درمان دردهای مرتبط با درمان ارتودنسی می تواند سبب کاهش حرکات دندانی گردد. امروزه مهارکننده های اختصاصی COX2 جایگزینی برای داروهای ضد التهاب رایج می باشند. بنابراین هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر سه دوز متفاوت داروی Celecoxib بر حرکت ارتودنسی و تحلیل ریشه دندانی در Rats بود.

    مواد و روش ها

    در تحقیق تجربی آزمایشگاهی حاضر40 عددRat نر به صورت تصادفی به گروه های کنترل D (استفاده از دستگاه ارتودنسی و عدم مصرف دارو) و E(بدون هیچ گونه اعمال مداخله) و گروه های آزمایشی A (با دوز مصرفی mg/kg25)، B (با دوز مصرفی mg/kg50) و C (با دوز مصرفی mg/kg100) از داروی celecoxib تقسیم شدند. فنر نیکل تیتانیوم بین مولراول و انسیزور سمت راست ماگزیلا تعبیه شد. پس از 2 هفته حیوانات قربانی شدند و فاصله میلیمتری بین دو دندان توسط کولیس اندازه گیری شد. پس از تهیه مقاطع بافت شناسی، میزان تحلیل ریشه، تعداد و حداکثر عمق بزرگترین لاکوناهای تحلیلی در سطوح ریشه مزیال مولر تعیین گردید. از آزمون های ANOVA LSD وTukey HSD جهت آنالیز آماری استفاده گردید.

    یافته ها

    بیشترین میانگین حرکت دندانی در گروه A mm) 8537/0) و سپس به ترتیب در گروه های D، C، B و E مشاهده شد. تجزیه و تحلیل های آماری نشان داد که دوزهای مختلف داروی Celecoxib دارای اثر تداخلی در حرکت دندانی نبودند. مصرف داروی Celecoxib به ویژه با دوز mg/kg 100 سبب کاهش معنی دار تعداد لاکوناهای تحلیلی در ریشه مزیالی مولر اول گردید (05/0>P).

    نتیجه گیری

    دوزmg/kg 100 داروی Celecoxib با کمترین تداخل در حرکت دندانی و بیشترین محافظت در برابر تحلیل ریشه در نمونه Rat، به عنوان دوز اپتیمم بود.

    کلیدواژگان: حرکت ارتودنتیک دندانی، تحلیل ریشه، Celecoxib، Rat
  • مهستی سحابی، ساره حبیب زاده، فاطمه سادات میرهاشمی صفحه 241
    سابقه و هدف

    در سال های اخیر نظریه Platform Switching با استفاده از اجزای پروتزی با قطر کمتر از گردن ایمپلنت، به منظور کاهش تحلیل استخوان کرستال اطراف ایمپلنت های دندانی ارائه شده است. برخی از محققین معتقدند که با کمک این طراحی می توان تجمع تنش را در اینترفیس استخوان- ایمپلنت کاهش داد. بنابراین هدف از مطالعه حاضر بررسی و مقایسه تنش ها در اینترفیس استخوان کرستال-ایمپلنت و نیز اینترفیس ایمپلنت- اباتمنت در ایمپلنت های سیستم (Biomet 3i،USA) 3i، در رابطه با تکنیک Platform Switching به کمک روش المان محدود سه بعدی بود.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه المان محدود سه بعدی از تصاویر توموگرافی کامپیوتری (CT) فک پایین یک انسان بالغ، برای ایجاد یک مدل هندسی سه بعدی از ناحیه خلف مندیبل بی دندان استفاده شد. مدل ها به صورت 3i-a: ایمپلنت 3i با قطر 1/4 میلی متر- اباتمنت با قطر1/4 میلی متر، مدل 3i-b: ایمپلنت با قطر5 میلی متر- اباتمنت با قطر1/4 میلی متر(Platform-Switched Configuration)، مدل 3i-c: ایمپلنت با قطر 5 میلی متر– اباتمنت با قطر5 میلی متر بودند. در دو مرحله مختلف در مرکز اباتمنت ها، نیروهای 100 و 250 نیوتنی با زاویه 15 درجه در جهت لینگوباکوال اعمال شد. سپس تحلیل استاتیک خطی روی مدل انجام گرفت ونتایج براساس پخش تنش های Von Mises در اینترفیس استخوان- ایمپلنت و اینترفیس ایمپلنت-اباتمنت آنالیز شدند.

    یافته ها

    در این تحقیق مشاهده شد که حداکثر تنش های Von Mises در استخوان کرستال اطراف ایمپلنت، در مدل Platform Switch شده کمتر از مدل های معمولی است. همچنین در بررسی تنش ها دراینترفیس ایمپلنت– اباتمنت مشخص شد که میزان تنش های Von Mises در مدل Platform Switch شده بیش از دو مدل دیگر است و پس از آن ایمپلنت با قطر کوچک تر قرار دارد.

    نتیجه گیری

    طراحی Platform Switching، مزیت بیومکانیکال انتقال تنش ها از ناحیه کرستال ایمپلنت به داخل آن را دارد. این تاثیر مثبت طراحی Platform Switching در کاهش تنش های استخوان کرستال، در محدوده این مطالعه غیر وابسته به تاثیرافزایش قطر ایمپلنت بود.

    کلیدواژگان: المان محدود سه بعدی، Platform Switching، ایمپلنت های دندانی، Crestal bone resorption
  • عزت الله جلالیان، ندا سادات آل طه، آنا میهمی، مونا صادق، شهریار جلالیان صفحه 249
    سابقه و هدف
    جهت بازسازی تاج از دست رفته دندان از پست به عنوان عامل گیر استفاده می شود. امروزه با وجود فایبر پست ها بسیاری از معایب پست های فلزی برطرف شده است. اما خود این پست ها نیزموجب انتقال تنش به دندان درمان ریشه شده می گردند. هدف از انجام این تحقیق مقایسه نحوه توزیع تنش در اطراف 2 نوع پست (ریختگی و کوارتز فایبر) در داخل ریشه دندان به روش فتو الاستیک بود.
    مواد و روش ها
    درتحقیق تجربی حاضرازپست های کوارتز فایبر و ریختگی با طول 15 میلی متر و قطر 9/0 میلی متر استفاده گردید. چهار مدل اپوکسی رزین (10×20×40 میلی متر) شامل 2 عدد پست ریختگی و 2 عدد پست کوارتز فایبر ساخته شدند. سپس برای هر کدام از نمونه ها کور ساخته شد. نیروی 100 نیوتن عمودی و 150 نیوتن با زاویه 30 درجه بر کور وارد شده، از حلقه های رنگی تشکیل شده در اطراف پست در دستگاه پلاریسکوپ عکس برداری گردید.
    یافته ها
    در نیروهای عمودی کمترین میزان تنش در ناحیه سرویکالی مربوط به پست ریختگی و معادل حلقه 22/1 بود (این میزان در پست کوارتز فایبر معادل حلقه 65/2 بود). اما در ناحیه اپیکال بیشترین میزان تنش مربوط به پست ریختگی و معادل حلقه 63/1 بود (این میزان درپست کوارتز فایبر معادل حلقه 38/1بود). در نیروهای طرفی، پست ریختگی تنشی معادل 39/1 در نواحی سرویکالی نشان داد که کمترین میزان بود (درپست کوارتز فایبر معادل حلقه 35/2بود) و بازهم درنواحی اپیکالی، پست ریختگی بیشترین میزان تنش که معادل حلقه 68/1 بود را نشان داد (درپست کوارتز فایبر معادل حلقه 1بود).
    نتیجه گیری
    در نیروی عمودی و طرفی، پست ریختگی بیشترین میزان تنش را در نواحی اپیکالی نشان داد که غیر قابل ترمیم ترین شکست را در دندان ایجاد می کند اما در پست کوارتز فایبر بیشترین میزان تنش در نواحی سرویکالی بود که در صورت شکست دندان اغلب قابل ترمیم می باشد.
    کلیدواژگان: فایبر پست ها، کوارتز فایبر پست، پست ریختگی، photo elastic stress analysis
  • مریم معزی زاده، شیرین معتمدی صفحه 259
    سابقه و هدف

    کازیین فسفوپپتید- آمورفوس کلسیم فسفات(CPP-ACP) از مواد مورد استفاده درحساسیت های دندانی است که با ایجاد گرادیان غلظت بالای فسفات کلسیم در سطح، عمل می کنند. ازطرفی ماده گلاس آینومر در ترمیم ضایعات سرویکالی غیرپوسیده به دلیل قابلیت باند شیمیایی، گزینه مناسبی تلقی می شود. از این رو هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر خمیرCPP-ACP براستحکام اتصال گلاس آینومر به سطح دندان بود.

    مواد و روش ها

    در مطالعه تجربی حاضر، تعداد40 عدد مولر سالم که درجهت باکولینگوالی به دو نیم شده، سطح اکلوزال آنها درسطح میناوعاج برش خورده بود، در مولدهای اکریلی مانت شدند. دندان ها به 4 گروه10 تایی (A تا D) تقسیم شدند. در گروه های A و B طی 5 روز از خمیر حاوی CPP-ACP (Tooth Mousse)، روزی یک ساعت استفاده شد. سپس در گروه های A و C پلی اکریلیک اسید 10 درصد به مدت 20 ثانیه به کار برده شد. در تمامی نمونه ها استوانه های گلاس آینومر لایت کیور با قطر 2 میلی متر قرار گرفته، نمونه ها پس از 1± 24ساعت قرارگیری در انکوباتور تحت تست برشی قرار گرفتند.

    یافته ها

    میانگین استحکام باند به ترتیب 79/4 ± 87/11، 0، 5/3 ± 07/12 و 13/5 ± 77/11 مگا پاسکال گزارش شد. اختلاف معنی داری میان گروه ها بجز در گروه B با سایر گروه ها مشاهده نشد. همچنین الگوی شکست در اکثر نمونه ها به صورت ادهزیو بود و اختلاف معنی داری بین گروه ها وجود نداشت.

    نتیجه گیری

    کاربرد خمیر CPP-ACP روی سطح عاج، باند گلاس آینومرنوری را کاهش می دهد مگر اینکه قبل از کاربرد گلاس آینومر از اسید پلی اکریلیک استفاده شود. اعمال کاندیشنر اسید پلی اکریلیک روی سطح عاجی در نمونه هایی که از CPP-ACP استفاده نشده است، اثری بر افزایش استحکام باند ندارد.

    کلیدواژگان: گلاس آینومر نوری، CPP، ACP
  • محمد باقر رضوانی، مهشید محمدی بصیر، زهره مرادی، فاطمه ملاوردی صفحه 267
    سابقه و هدف
    از دیر باز ایجاد گیر جهت ترمیم پوسیدگی های وسیع از مشکلات دندانپزشکی به شمار می رفته است. جهت حل این مشکل، راه حل های مختلفی چون قراردادن پین در داخل عاج ارائه شده اند که خود می توانند مشکلاتی نظیراحتمال سوراخ شدن پالپ و سطح خارجی دندان را افزایش دهند.با معرفی سیستم های باندینگ و کامپوزیت نیاز به ایجاد گیر مکانیکی حذف گردید. با توجه به امکان باند کامپوزیت ها به دندان، به نظر می رسد با قراردادن یک لایه کامپوزیت قبل از ترمیم دندان با آمالگام و قراردادن پین در آن به گونه ای که هم در لایه کامپوزیتی و هم در عاج قرار گیرد، بتوان از مخاطرات احتمالی نفوذ نامطلوب پین در دندان پیشگیری نمود. بنابراین هدف از انجام این تحقیق، بررسی گیر حاصل از یک روش ابداعی پین گذاری با استفاده از کامپوزیت در مقایسه با روش معمول بود.
    مواد و روش ها
    سه گروه در مطالعه تجربی حاضر مورد بررسی قرار گرفتند. گروه های A و B شامل 15 نمونه دندان های مولر مندیبل وگروه Cشامل 15 نمونه کامپوزیتی بودند. در گروه های A و B تاج نمونه های دندانی تا 3 میلی متری C EJ، به شکل مسطح قطع شدند. در گروه A پینT.M.S minim به عمق 2 میلی متر درون عاج قرار گرفت. در گروه B، پس از قطع دندان ها یک لایه کامپوزیت 1 میلی متری روی دندان قرار داده شد. سپس پین T.M.S minim درون آن قرار گرفت به گونه ای که 1 میلی متر در عاج و 1 میلی متر در کامپوزیت استقرار یافت. در گروه C، 15 قطعه استوانه کامپوزیتی به ارتفاع 5 میلی متر و قطر 8 میلی متر تهیه و پین T.M.S minim به عمق 2 میلی متر درون آنها قرار داده شد. سپس نمونه ها توسط دستگاه universal testing machine تحت نیروی کششی قرار گرفتند. برای هر یک از نمونه ها توسط نرم افزارXpert.10-11 Test، نمودار رسم گردید. اطلاعات خام توسط آنالیز واریانس(ANOVA) با استفاده از نرم افزارspss و آزمون آماری L.S.D مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    در مطالعه حاضر، بر اساس نتایج حاصل از آنالیز واریانس، اختلاف آماری معناداری بین میانگین گروه ها وجود داشت (05/0≥P). همچنین بر اساس نتایج حاصل از آزمون L.S.D. مشخص شد که گروه A و B از نظر آماری اختلاف معنی داری نداشتند (05/0P>). همچنین گروه C با هر دو گروه A و B از نظر اماری دارای اختلاف معنی داری بود (05/0P<).
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر نشان داد بالاترین نیروی کششی جهت خروج پین مربوط به گروه A می باشد. قراردادن پین 1 میلی متر در عاج و 1 میلی متردر کامپوزیت می تواند گیری برابر با روش معمول قراردادن پین در عاج ایجاد نماید. همچنین کمترین نیروی کششی لازم جهت خروج پین مربوط به گروه C بود.
    کلیدواژگان: پین دندانی، کامپوزیت، گیر ترمیم
  • جابر یقینی، احمد مقاره عابد*، مائده کاوه، حسن موسوی زاده، مولود رضوانی صفحه 273
    سابقه و هدف

    مسواک زدن همراه با خمیردندان رایج ترین و مهم ترین روش حفظ بهداشت دهان و دندان به شمار می رود. با این وجود استفاده از این محصولات مضرات و عوارضی از جمله سایش بافت های دندانی نیز به دنبال دارد. با توجه به دامنه وسیع خمیردندان های در دسترس و به ویژه کمبود مطالعات در مورد آن ها در کشور ما مطالعه حاضر با هدف بررسی و مقایسه دو نوع خمیردندان سفید کننده و ضدحساسیت داخلی و دو نوع خمیردندان مشابه خارجی طراحی گردید.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی نمونه های مینایی آماده سازی شده و در آکریل مدفون شدند. پروفایل سطحی اولیه نمونه ها با دستگاه پروفیلومتر اندازه گیری شد و سپس نمونه ها در دستگاه سایش V8cross brushing قرار گرفته و با استفاده از حرکت جلو و عقب مسواکهایی که درون دستگاه و در مجاورت محلول خمیردندان بودند،تحت سایش قرار گرفتند. بعد از شستن و خشک کردن نمونه ها، این بار پروفایل سطحی ثانویه آنها با دستگاه پروفیلومتر اندازه گیری شد. اختلاف اعداد بدست آمده قبل و بعد از سایش نشان دهنده میزان سایش خمیر دندانها بر حسب واحد میکرون بود. در پایان نتایج با کمک نرم افزار SPSS توسط آزمون One-way ANOVA و Repeated Measure ANOVA مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

    یافته ها

    میزان سایش 4 خمیردندان مورد آزمایش اختلاف معنی داری با یکدیگر نشان دادند (p=0.039). با این وجود بررسی دو به دو این گروه ها نشان داد تفاوت معنی داری بین خمیردندان سفید کننده پونه با Crest 3D White وضدحساسیت پونه با Sensodyne وجود ندارد (P>0.05). تنها اختلاف معنی دار میان دو خمیردندان ایرانی وجود داشت (P=0.005).

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته های مطالعه حاضر تفاوت قابل توجهی میان میزان سایندگی خمیردندان های ایرانی با خارجی وجود ندارد. با این وجود انجام مطالعات مشابه در زمینه اثرات خمیردندان ها و به ویژه مطالعات نزدیک به شرایط کلینیکی و همچنین با استفاده از وسایل اندازه گیری دیگر در کشور ما ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: خمیردندان، مینای دندان، سایش، پروفیلومتری
  • ماندانا ستاری، بیتا جزء خواجه نوری، محمدباقر موزه، شیده مهرمفخم، مصطفی حاجی ملاحسینی، فرشید یگانه صفحه 282
    سابقه و هدف

    یکی از عملکردهای مهم لپتین در بدن، تنظیم پاسخی ایمنی و التهابی است. در تحقیقی که اخیرا بر روی ارتباط لپتین با بیماری پریودنتال انجام پذیرفته، هیچ ارتباطی گزارش نشده است. بر این اساس ، این تحقیق با هدف تعیین رابطه لپتین و پریودنتیت مزمن متوسط و پیشرفته در مراجعه کنندگان به بخش پریودنتیکس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صورت پذیرفت.

    مواد و روش ها

    در مطالعه تحلیلی (Analytical) حاضر،20 نمونه بافت سالم لثه (گروه شاهد) و 20 نمونه بافت مبتلا به پریودنتیت مزمن متوسط و پیشرفته (گروه مورد)، همچنین 5 میلی لیتر نمو خون از هر یک از بیماران مراجعه کننده به بخش پریودنتیکس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شامل 55% زن و 45% مرد با میانگین سنی 25/42 سال جمع آوری شد. نمونهی بافت لثه که ضمن جراحیی پریودنتال خارج میند، مورد کشت 72 ساعته بافت قرار گرفتند. در مورد نمونهی خون، بلافاصله اقدام به جداسازی سرم و فریز کردن بعدی آن در دمای 20- درجه سانتیاد شد. سپس با استفاده از روش ELISA، غلظت لپتین و IL-6 در مایع رویی کشت نمونه ها و غلظت لپتین در نمونه های سرم تعیین گردید. جهت انجام آنالیزهای آماری از آزمونی Paired T و wilcoxon signed Ranks test استفاده شد.

    یافته ها

    در بافت سالم و بیمار لثه به لپتین برخورد نشد. میانگین غلظت IL-6 در بافت سالم و بیمار لثه به ترتیب عبارت بود از pg/ml 72/36 ± 08/81 و pg/ml 71/29 ± 35/90. با وجود آن که غلظت IL-6 در گروه مورد بیش از گروه شاهد بود اما با انجام آزمون T Paired مشخص گردید که اختلاف غلظت IL-6 بین دو گروه مورد و شاهد از نظر آماری معنیار نیست که این نتایج مجددا با استفاده از آزمون آماری wilcoxon مورد یید قرار گرفتند.

    نتیجه گیری

    براساس یافتهی به دست آمده از این تحقیق چنین نتیجهی میود که لپتین به عنوان یک پروتئین التهابی نقشی در بیماریای پریودنتال ندارد. با توجه به عدم حضور لپتین در هر دو گروه از نمونهای بافت سالم لثه (از لحاظ بالینی) و بافت مبتلا به پریودنتیت مزمن متوسط و پیشرفته، نمیوان لثه را به عنوان یک منبع احتمالی جهت تولید لپتین در نظر گرفت.

    کلیدواژگان: لپتین، اینترلوکین، 6، پریودنتیت مزمن
  • زهره طبیب زاده نوری، سحر عطاپور، آرزو ابن احمدی * صفحه 289
    سابقه و هدف

    بیماران شبیه سازی شده نقش مهمی در آموزش های پزشکی داشته، به نظر می رسد بتوان از آن ها برای بهبود مهارت های مشاوره ای گوناگون نظیر ترک سیگار نیز استفاده کرد. علیرغم اینکه برخی تحقیقات منافع این روش در ارتقای آموزش های مرتبط با مشاوره های ترک سیگار را مورد تاکید قرار داده اند، هنوز جنبه های مثبت آن دقیقا شناسایی نشده است. تحقیق حاضر با هدف تعیین اثر آموزش در مشاوره ترک سیگار از طریق بیمار شبیه سازی شده بر روی اعتماد به نفس و مهارت دانشجویان سال آخر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 90-1389 انجام گردید.

    مواد و روش ها

    در یک کارآزمایی نیمه تجربی شاهددار، 28 دانشجوی ترم 11 (گروه کنترل) و 39 دانشجوی ترم 12 (گروه آزمون) انتخاب و میزان اعتماد به نفس و مهارت های آنان در ارائه مشاوره های ترک سیگار در ابتدا از طریق پرسشنامه ارزیابی شد. سپس، آموزش مشاوره ترک سیگار از طریق بیمار شبیه سازی شده و بر اساس دستورالعمل مبتنی بر شواهد 5A’s & 5R’s تنها در گروه آزمون ارائه گردید. دانشجویان دو گروه در انتهای تحقیق نیز با همان معیارهای اولیه ارزیابی شده، تغییرات اعتماد به نفس و مهارت های دو گروه با آزمون های Student t و آنالیز کوواریانس (ANCOVA) بررسی شد.

    یافته ها

    میانگین امتیاز مهارت افراد در گروه آزمون، پیش و پس از آموزش برابر 10/5 و 05/13 به دست آمد، در حالی که این مقادیر در گروه کنترل برابر 14/5 و 25/5 بود. همچنین، میانگین امتیاز اعتماد به نفس افراد گروه آزمایش در پیش و پس از آموزش معادل 19/43 و 13/47 بوده و همزمان، این مقادیر در گروه کنترل برابر 75/43 و 32/43 برآورد شد. تفاوت معنی داری بین افراد دو گروه از نظر میزان افزایش نمرات اعتماد به نفس (001/0p<) و مهارت (001/0p<) دیده شده و بعد از تعدیل اثر متغیرهای سن، جنسیت، وضعیت تاهل یا مهارت و اعتماد به نفس زمان پایه، آنالیز کوواریانس نیز نشان داد آموزش از طریق بیمار شبیه سازی شده اثر آماری معنی داری بر امتیاز مهارت و اعتماد به نفس نهایی دانشجویان داشته است (در هر دو مورد: 001/0p<).

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج تحقیق، آموزش مشاوره ترک سیگار از طریق بیمار شبیه سازی شده توانسته بود منجر به بهبود مهارت های مشاوره ترک سیگار و افزایش اعتماد به نفس دانشجویان در مقایسه با افراد بدون آموزش گردد.

    کلیدواژگان: بیمار شبیه سازی شده، اعتماد به نفس، مهارت های مشاوره ترک سیگار
|
  • Dr. A. Ebadifar, Dr. M. Moradinejad, Dr. Skh. Sadrnejad Page 219
    Background and Aim
    Ni-Ti alloys are widely used in orthodontics. The aim of this study was to evaluate & compare the load- deflection properties of Ni-Ti wires.
    Materials and Methods
    In this experimental study, 65 Ni-Ti round wire (0. 014 inch) from 13 different brands were subjected to a 3-bracket bending test at 37ºc using an upper central bracket attached to rod in a manner the distance between the midpoint of brackets was 15. 5mm. For each wire, the average force was determined at 1, 1. 5, 2 & 2. 5 deflections in unloading area. Then, SEM equipped with EDX system was used to asses element composition of each brand of wire.
    Results
    The drawing graphs had the overall shape of superelastic graphs; however, the amount of force applied by different wires at different deflections were significantly different, so 13 wires was divided to 4 categories according to their force delivary: high force (orthoforce), moderate force (Proflex، ORG، Ortho technology، IMD، GAC & Force I), Low force (Smart،Nitanium،Nitinol SE،SE NITI،Rematitan Lite) & very low force (Imagination). Additionally it was revealed that wires belong to one manufactory doesn’t act similarly. The maximum & minimum Coefficient of Vriation belonged to Ortho Force & ORG, respectively. In element analysis, the ratio of Ni/Ti was not similar in different wire brands. It seemed likely that wires with higher Ti atomic percentage show lower load- deflection rate.
    Conclusion
    It is revealed by this study that although studied wires almost showed superelastic graphs, the slope of the graph showed significant difference among the wires. So in this regard, the manufacturers’ propagations are not reliable completely. The general recommendation is application of caution & precision in wire selection and attention to study results, element analysis & amount of crowding.
  • Dr. Seyyed Mahdi Hashemi, Dr. Atefe Otoofi, Dr. Mohammadreza Badiee, Dr. Zahra Abdolazimi, Dr. Farnaz Younesian Page 230
    Background and Aim

    Non- Steroidal Anti Inflammatory (NSAIDs) medications used for treatment of pain related to orthodontic treatment could slow down tooth movements. Selective cyclooxigenase- 2 inhibitors are alternatives to conventional non steroidal drugs. The aim of this study was to compare three different doses of Celecoxib on orthodontic tooth movement and root resorption in Rats.

    Materials and Methods

    Forty male Rats randomly divided in to the following groups; D (the application of orthodontic appliance with taking medications); E (without any intervention) and experimental groups included A (received 25 mg/kg), B (received 50 mg/kg) and C (received 100 mg/kg) dose of Celecoxib. NiTi coil spring was ligated between the right side maxillary incisor and 1st molar. The animals were sacrificed after two weeks and distance between 2 teeth was measured with Caliper. After preparation of histological sections, amount of root resorption, numbers and maximum depth of resorption lacunae in mesial root surfaces of molar was measured. Data were analyzed with ANOVA, LSD and Tukey HSD.

    Results

    The maximum tooth movement was found in group A (0.8537 mm), D, C, B and E respectively. Statistical analysis did not show any significant difference between the different doses of Celecoxib drug in tooth movement. The usage of Celecoxib (particularly in higher doses; 100 mg/kg) decreased the number of resorption lacaunae in mesial root of first maxillary molar (P< 0.05).

    Conclusion

    100 mg/kg dose of celecoxib was found to be optimum for the lowest effect on tooth movement and the most protection against root resorption.

  • Dr. M. Sahabi, Dr. S. Habibzadeh, Fs. Mirhashemi Page 241
    Background and Aim

    Over the last few years, concept of platform switching has gained popularity for reducing degree of crestal bone resorption. Many researchers believe that, this theory can be used for improving stress distribution in implant-bone interface. The purpose of this three dimensional Finite Element Analysis (FEA) was to study and compare stress distribution in implant-bone interface and implant-abutment interface of 3i implants (Biomet 3i, USA) in mandibular molar area.

    Materials and Methods

    For this FEA, computed tomography (CT) images of an adult human mandible was used to make the three-dimensional model of posterior edentulous mandible. The implant systems which used was the 3i system consisted of 3i fixtures: 4 and 5 mm in diameter and 11.5 mm in length, and 3i Certain abutment 4.1 and 5mm (Biomet 3i, USA). This implant systems were assembled on the mandible model in 3 different designs: a platform-switched configuration; MODEL 4: 4-mm 3i fixture, 4.1-mm abutment; MODEL 5: 5-mm 3i fixture, 5-mm abutment; MODEL 6: 5-mm 3i fixture, 4.1-mm abutment, a platform-switched configuration. A linear static analysis was performed on the prepared 3D solid models with two different oblique load of 100 and 250 N in the lingobuccal direction with 15 degrees of inclination on the center of the abutment.

    Results

    Regardless of the implant system used, maximum Von Mises stresses in cortical bone around implants were lower in platform switched models compared to matching diameter implant-abutment. This effect was not related to the usage of larger implant diameters in these models. However, Von Mises stresses in implant-abutment interface were the lowest in models with larger implant diameter.

    Conclusion

    The platform switching technique reduces the stress concentration in the area of crestal bone-implant interface and shifted it to the area of implant-abutment interface. In the present study, this stress reduction was not related to increasing Implant diameter.

  • Dr. E. Jalalian, Dr. Ns. Ale Taha, Dr. A. Meihami, Dr. M. Sadegh, Dr. Sh. Jalalian Page 249
    Background and Aim
    Intrapulpal posts are used as retention for reconstructing of missed crown. Today fiber posts eliminated most of disadvantages of metal posts. The purpose of this study is a comparison of stress distribution in these types of posts (casting and Quartz fiber post) on root canals of teeth with photo elastic method.
    Materials and Methods
    In this experimental study Quartz fiber and casting posts with length of 15mm and diameter of 0.9mm were used. Four epoxy resin models (10×20×40mm) were made that two of them include casting posts and two other include Quartz fiber posts. Then, cores were prepared for each model. Vertical force of 100N and oblique force with 30' and 150 N were applied on cores and isochromatic fringe patterns around post were recorded in the field of Polariscope.
    Results
    In the vertical loads the minimum cervical stress was observed in casting post that was 1.22 (in Quartz fiber post it was 2.65) But in apical region maximum stress was recorded in casting post that was 1.63(in Quartz fiber post it was 1.38). In the oblique load, casting post showd 1.39 stress in cervical that was the minimum (in Quartz fiber post it was 2.35) and in the apical region, casting post showed the maximum stress that was 1.68 (in Quarts fiber post it was 1) display more critical stress pattern (1.63).
    Conclusion
    In the vertical and oblique loads casting posts shows the maximum stress in the apical region that makes the worse fracture in tooth that couldn’t be prepared but in Quartz fiber post maximum stress was in cervical region so it is more repairable.
  • Dr. M. Moezzyzadeh, Dr. Sh. Motamedi Page 259
    Background and Aim

    CPP-ACP is one of the numerous materials which is used in dental hypersensitivity and works through changing Cagradient in tooth surface, besides glass ionomer is a selective material in restoring non -carious cervical lesions because of chemical bonding. In this study we evaluate the effect of CPP-ACO on shear bond strength of glass ionomer to dentine.

    Materials and Methods

    In this experimental study, 40 third molar teeth were sectioned to obtaine dentine with tubule orientation perpendicular to the surface. The specimens were divided into 4 groups (A to D).Groups A and B were treated with CPP-ACP paste for 60 min × 5 days. Groups A and C were treated with polyacrylic acid 10% for 20 min before glass ionomer adhesion. All specimens were bonded with glass ionomer. After 24±1 hours water storage, the bonded specimens were sectioned with universal testing machine.

    Results

    There was no significant effect in shear bond strength to dentine in groups except groups B.There was no significant effect in failaure pattern. Most of the failure patterns were adhesive mode.

    Conclusion

    CPP-ACP application in dentine surface reduces the shear bond strength of glass ionomer except the preconditioning of dentine with polyacrylic acid 10%. Preconditioning in dentine surface nontreated with CPP-ACP paste, does not affect the shear bond strength of glass ionomer.

  • Dr. Mb. Rezvani, Dr. M. Mohammadi Basir, Dr. Z. Moradi, Dr. F. Mollaverdi Page 267
    Background and Aim
    Extensive caries restoration has always been considered as one of dental issues. To resolve this problem different methods have been suggested such as dentinal pins.Previous clinical studies revealed that the use of retentive pins, faces numerous risks (pulp exposure, dentin cracks, root perforations, etc). Introducing of bonding and composite systems, resulted in minimized mechanical retention for cavity preparation. Advantages of amalgam restorations such as simplicity of use, better mechanical properties, suitable clinical longevity and being less costly sustained its use in practice. On the other hand, caries removal usually results in a cavity form with small undercuts. So if we fill these small undercuts with “Bonding & Composite ", then insertion of pins in this base, could be considered as a safe way for obtaining retention. The purpose of this study was comparing the retention of creative pin placement (using composite) to the retention of traditional method.
    Materials and Methods
    In this experimental study thirty sound human mandibular molar teeth free from decay and restoration were selected. The occlusal surface of samples was removed up to 3mm above CEJ. Teeth were divided in 2 groups: Group A: (N=15) T.M.S Minim pin inserted in dentin at 2mm depth. Group B: (N=15) One layer of composite (1mm) bond to flat occlusal surface of teeth and then the pin was inserted in it at 2mm depth so only 1mm of pin placed into dentin. Group C: (N=15) cylinders of composite were prepared (height=5mm, dimension= 8mm) and pin was inserted in them at 2mm depth. The retention of pins was determined under tensile force with Zwick universal testing machine and data was charted by Test Xpert. 10-11 program.
    Results
    Data were analyzed by variance analysis (ANOVA) and L.S.D test. The ANOVA showed: a statistically significant difference between all groups. (p≤ 0.05) The L.S.D test showed: - No significant difference between A and B. (p> 0.05) - Significant difference between A, B and C (p<0.05).
    Conclusion
    The highest tensile strength belonged to group A. there was no significant difference between group A & B. So by using this technique 1mm depth of pin in dentin can result as same retention as 2mm depth. The lowest tensile strength belonged to group C.
  • Dr. J. Yaghini, Dr. A. Mogharehabed, Dr. M. Kaveh, Dr. H. Mousazadeh, Dr. M. Rezvani Page 273
    Background and Aim

    Tooth brushing along with a toothpaste is the most frequent and important method in managing a healthy oral hygiene. However, using such products also has its side-effects and shortcomings. Considering the large range of toothpastes available and the insufficiency of proper researches in this area in Iran, this study was designed to evaluate the abrasiveness of a toothpaste for sensitive teeth and a whitening one with two similar Iranian brands.

    Materials and Methods

    This was an invitro experimental study. Four groups of enamel samples consisting of each 6 specimens were prepared and embedded in acrylic blocks. The initial surface profile for each specimen was calculated using a profilometer. The samples undertook the wear phase in a V8 Cross Brushing machine using toothbrushes and a toothpaste solution. The samples were then dried and the surface profile was again calculated. The variation of the first and second profilometer calculations demonstrate the amount of wear for each specimen. Data was analyzed using the SPSS program by means of One way ANOVA and Repeated Measure ANOVA tests.

    Results

    The amount of wear recorded for the 4 experimental groups was significantly different (p=0.039). However, the two by two comparision tests showed that the Iranian brands did not appear to have a significant difference with their foreign counterparts (p>0.05). The only difference was apperant between the two Iranian brand groups.

    Conclusion

    According to the present study, it seems that there is no significant difference in the abrasive properties of the Iranian and foreign made toothpastes. However, similar researches considering different effects of toothpastes and especially in more clinical conditions and by utilizing different measurement methods appears to be necessary in Iran.

  • Dr. M. Sattari, Dr. B. Khaje, Noori, Dr. Mb. Moozeh, Sh. Mehrmofakham, Dr. M. Mollahosseini, Dr. F. Yeganeh Page 282
    Background and Aim

    One important function of leptin is the regulation of immune or inflammatory responses. Moreover, in a recent study no correlation between leptin and periodontal diseases was found. Therefore the aim of this study is to determine the correlation between leptin concentration and chronic periodontitis.

    Materials and Methods

    In this analytical study, 20 healthy gingival tissue samples (control group) and 20 gingival tissues with advanced and moderate chronic periodontitis (case group) and 20 blood samples were taken from 20 patients. Patients were consisted of 55% females and 45% males with average age of 42.25 yrs. Tissue samples were cultured for 72 hours. In the case of blood samples, the serum was immediately collected. Then ELISA was used for detecting of leptin and IL-6 in supernatant fluids of explant cultures and leptin in serum samples. Statistical analysis was made by Paired T-test and Wilcoxon signed Ranks test.

    Results

    There was no leptin in gingival samples of both cases and control groups. The mean concentration of IL-6 in control and case groups was 81.08±36.72 and 90.35±29.71 pg/ml, respectively. Statistical analysis has shown no difference between case and control groups regarding IL-6 concentration.

    Conclusion

    It is concluded that leptin does not have any role as an inflammatory protein in chronic periodontitis and regarding the absence of leptin in all of gingival samples, we could not consider gingiva as a possible source of leptin.

  • Dr. Z. Tabibzadeh Nouri, Dr. S. Atapour, Dr. A. Ebn Ahmady Page 289
    Background and Aim

    Simulated patients are highly effective in the medical education and are potentially useful to present tobacco cessation counseling. Although, some studies have reported the advantages of this method in TCC, different aspects of it did not clarified yet. The present study assessed the effects of training by the standardized patients on the confidence and skills of dental students in Shahid Beheshti Medical Sciences University to provide TCC on 2010-2011.

    Materials and Methods

    In this controlled non randomized trial, 28 students of semester 11 (controls) and 39 students of semester 12 (cases) were selected and their confidence and skills in providing TCC were determined using a questionnaire. Case students received training by means of standardized patients and TCC was presented according to WHO guidelines of 5A’s & 5R’s. Finally, confidence and TCC skills of the students were assessed using the same measures. The changes occurred in the confidence and TCC skills of both groups were statistically analyzed using student t and ANCOVA tests.

    Results

    The mean skills scores of the case participants were 5.10 and 13.05 before and after training while the values were 5.14 and 5.25 for the controls. Furthermore, the mean confidence scores were 43.19and 47.13 for the cases with the means of 43.75 and 43.32 for the control participants before and after the training. Significant differences were noted between two groups regarding the increased confidence (p<0.001) and skills scores (p<0.001) while ANCOVA test showed training via standardized patients significantly affected the final confidence and skills of the participants after adjustment for age, gender, marriage status and the primary confidence and skills (both: p<0.001).

    Conclusion

    According to the results, TCC training via standardized patients improved the dental students’ confidence and skills as compared to the control participants.