فهرست مطالب

Journal of Kermanshah University of Medical Sciences
Volume:15 Issue: 6, 2012

  • تاریخ انتشار: 1390/11/24
  • تعداد عناوین: 13
|
  • حبیب الله خزایی، ماندانا اسدی، هیوا محمدی * صفحه 408
    زمینه

    کنترل و اداره خشم به روشی مثبت و بی ضرر بسیار مهم است. این پژوهش به منظور مقایسه تاثیر دو روش رفتار درمانی «تقویت و پاداش» و شناخت درمانی «الیس» بر میزان پرخاشگری کودکان بی سرپرست 18-10 ساله سازمان بهزیستی شهر کرمانشاه انجام پذیرفت.

    روش ها

    از بین 89 نفر از کودکان 18-10 ساله ساکن در 6 مرکز شبانه روزی نگه داری از کودکان بی سرپرست سازمان بهزیستی، 57 نفر(31 پسر و 26 دختر) بعد از تکمیل پرسشنامه پرخاشگری (AGQ) به عنوان افراد پرخاشگر تشخیص داده شده و وارد مطالعه شدند. سپس هرکدام از مراکز نگه داری به روش تصادفی در یکی از گروه های «تقویت و پاداش»، «الیس» و کنترل قرار گرفتند. پس از آن بر روی هر کدام از گروه ها روش موردنظر به مدت 10 جلسه 2 ساعته اجرا شد. گروه کنترل در این مدت هیچ تقویت یا روشی را دریافت نکردند. سپس پرسشنامه پرخاشگری (AGQ) دوباره اجرا و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های تی و آنالیز واریانس یک طرفه تحلیل شد.

    یافته ها

    نمره پرخاشگری گروه تقویت و پاداش در پس آزمون به طور معنادار کم تر از پیش آزمون بود (011/0P=). تفاوت معنادار آماری بین میانگین نمره پرخاشگری گروه «الیس» قبل و بعد از اعمال روش مشاهده نشد (258/0=P). نتایج آنالیز واریانس، تفاوت معناداری بین سه گروه مورد مطالعه در پیش آزمون و پس آزمون نشان نداد (691/0P=).

    نتیجه گیری

    دو روش رفتاردرمانی تقویت و پاداش و شناخت درمانی الیس در مقایسه با گروه کنترل، تاثیر معناداری بر کاهش پرخاشگری کودکان بی سرپرست ساکن در مراکز نگه داری شبانه روزی ندارد. احتمالا شرایط خاص زندگی این کودکان باعث می شود که برنامه های کوتاه مدت درمانی موثر واقع نشود.

    کلیدواژگان: پرخاشگری، روش تقویت، روش الیس
  • فرهاد هژیر، حسن احدی، عباس پورشهباز، منصور رضایی صفحه 415
    زمینه
    بازنمایی های ادراکی از بیماری (مدل لونتال) با بازده و سازگاری با بیماری همبسته اند. پیشنهاد شده مداخلاتی که با هدف ارتقاء بازده بیماران صورت می گیرند، تغییر این ابعاد شناختی از بیماری را هدف قرار دهند. بیماری مالتیپل اسکلروزیس، یک بیماری مزمن مشترک بین سیستم ایمنی و عصبی است که دارای پیامدهای جسمی و روان شناختی می باشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثرمندی (درمان شناختی-رفتاری) بر تغییر بازنمایی های ادراکی این گروه بیماران و ارتقاء حالات عاطفی آنان بود.
    روش ها
    در این طرح مداخله ای، 35 بیمار متمایل به شرکت در پژوهش از بین 52 بیمار انتخابی، به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل اختصاص داده شدند. یک برنامه مداخله ای چندوجهی بر پایه رویکرد شناختی- رفتاری استفاده شد. گروه آزمایش، 10 جلسه هفتگی تحت مداخله قرار گرفتند. گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفته و در 5 جلسه ملاقات گروهی شرکت کردند. پرسشنامه های روان شناختی IPQ-R و DASS-42 اجرا شد. آزمون های آماری لون و تی به کار بسته شد.
    یافته ها
    در بازنمایی های ادراکی از بیماری در چهار بعد هویت، کنترل شخصی، درک روشن و پیامدهای بیماری، تغییرات مثبت حاصل گردید، به موازات آن در افسردگی، اضطراب، استرس و بازنمایی عاطفی از بیماری نیز ارتقاء صورت گرفت.
    نتیجه گیری
    درمان شناختی- رفتاری بر مبنای ساخت نظری مونی و پادسکی بر تعدیل بازنمایی های ادراکی از بیماری و ارتقاء حالات عاطفی بیماران موثر است. نتیجه این پژوهش به میزان کم تری با نتایج مداخله گودمن در بیماران (لوپوس اریتماتوس) و به میزان بیشتری با نتایج مداخله پتری در بیماران قلبی مشابه است.
    کلیدواژگان: درمان شناختی رفتاری، مالتیپل اسکلروزیس، بازنمایی های ادراکی از بیماری، حالات عاطفی
  • یحیی پاسدار، ثریا مریدی، پریسا نیازی، محمد حیدری، فرید نجفی* صفحه 427
    زمینه

    با تغییر الگوی مصرف مواد غذایی و زندگی ماشینی، اضافه وزن و چاقی رو به افزایش است. رژیم درمانی می تواند در کاهش وزن افراد نقش مهمی داشته باشد. هدف از این مطالعه، تعیین تاثیر رژیم درمانی بر کاهش وزن و تناسب اندام بود.

    روش ها

    افراد مورد مطالعه این کارآزمایی بالینی به روش نمونه گیری دردسترس از مراجعین کلینیک تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که به مدت 6 ماه متوالی پیگیری شده بودند انتخاب شدند. افراد واجد شرایط استفاده از رژیم لاغری و کاهش وزن، تحت درمان رژیم کم کالری و افزایش فعالیت فیزیکی قرار گرفتند. با استفاده از دستگاه بیوامپدانس، میزان وزن، توده چربی، توده بدون چربی بدن، نسبت دورکمر به دور باسن و درصد چربی در فواصل زمانی اندازه گیری و با استفاده از تست های آماری ANOVA و آنالیز واریانس اندازه گیری تکراری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    216 نفر شامل 190 زن با میانگین سنی 1/12±5/37 سال و 26 مرد با میانگین سنی 3/15±18/38 سال، تمام مراحل مطالعه را تکمیل نمودند. میانگین وزن افراد در اولین مراجعه 94/17±73/84 کیلوگرم بود که بعد از 6 ماه به 18/3±27/77 کیلوگرم کاهش یافت (003/0>P). میانگین نمایه توده بدنی (BMI) در اولین مراجعه از 58/5±7/31 به 32/4±43/28 کیلوگرم/مترمربع در پایان ماه ششم رسید (003/0>P). وزن در ماه چهارم نسبت به اولین مراجعه، بیش از 10 درصد کاهش داشت (01/0P

    کلیدواژگان: چاقی، افزایش وزن، BMI، فعالیت فیزیکی، رژیم درمانی
  • مسعود غریب، سیدعلی حسینی، نازیلا اکبر فهمیمی، مسعود صالحی صفحه 435
    زمینه
    محدودیت درمانی، مداخله ای است که با محدودیت در عملکرد اندام سالم، سبب افزایش به کارگیری اندام مبتلا می شود. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر روش محدودیت درمانی تعدیل یافته بر تحمل وزن و باز کردن حفاظتی در کودکان فلج نیمه بدن بود.
    روش ها
    دراین مطالعه کارآزمایی بالینی، 21 کودک در دسترس به طورتصادفی تعادلی به دوگروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. تمرینات متداول کاردرمانی طی 6 هفته برای هر دو گروه به طور یکسان انجام شد و گروه مداخله روزانه به مدت 3 ساعت از روش محدودیت درمانی تعدیل یافته نیز استفاده کرد. به منظور ارزیابی تحمل وزن و بازکردن حفاظتی از آزمون کیفیت مهارت های اندام فوقانی و از آزمون های آماری کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون دقیق فیشر، تی- مستقل و تی زوجی جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید.
    یافته ها
    11 کودک در گروه آزمایش (7 دختر و 4 پسر) با میانگین سنی 47/17±55/46 ماه و10 کودک در گروه شاهد (5 دختر و 5 پسر) با میانگین سنی 19/19±10/48 ماه مورد بررسی قرارگرفتند. تفاوت معناداری در مقایسه دو گروه قبل و بعد از شش هفته مشاهده نگردید (05/0P>) و تنها در مقایسه دو گروه به صورت هر دو هفته، مقدار احتمال خرده مقیاس تحمل وزن 093/0P= بود ولی معناداری به صورت درون گروهی قبل و بعد از شش هفته در هر دو خرده مقیاس در هر دو گروه مداخله و کنترل مشاهده شد (004/0 P≤).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که محدودیت درمانی تعدیل یافته ممکن است بر تحمل وزن تاثیر داشته باشد اما بر بازکردن حفاظتی تاثیری ندارد.
    کلیدواژگان: فلج مغزی نیمه بدن، محدودیت درمانی تعدیل یافته، تحمل وزن، باز کردن حفاظتی
  • مریم خاندان، عصمت نوحی، علی میرزازاده صفحه 443
    زمینه
    شیوع و عوارض بیماری دیابت نوع 2 نشان می دهد که این بیماران علاوه بر آموزش های سنتی، به روش جدیدی از آموزش خودمراقبتی و پیگیری نیازمندند.
    روش ها
    با توجه به معیارهای انتخاب، 170 بیمار دیابت نوع 2 به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. به مدت 3 ماه، گروه شاهد (84 نفر) طبق روال معمول و گروه مورد (86 نفر) به صورت الکترونیک، آموزش و پیگیری را دریافت نمودند. قبل و بعد از مداخله، قندخون ناشتا و شاخص توده بدنی هر دو گروه اندازه گیری و اطلاعات مربوط به عملکرد به وسیله پرسشنامه جمع آوری گردید.
    یافته ها
    میانگین نمره عملکرد گروه مورد قبل و بعد از آموزش به ترتیب 1/7±1/24 و 5/9±2/32 و گروه شاهد 3/6±4/25 و 6/11±5/24 بود. میانگین قندخون ناشتا در گروه مورد قبل و بعد از آموزش 2/77±8/223 و 2/55±5/167 و در گروه شاهد 50/64±2/175 و 5/76±3/208 میلی گرم در دسی لیتر بود. میانگین شاخص توده بدنی در گروه مورد به مقدار 23/1 واحد کاهش داشت درحالی که در گروه کنترل، افزایش 55/0 را نشان داد (05/0>P).
    نتیجه گیری
    آموزش خودمراقبتی به صورت الکترونیک و مداخلات پیگیر موجب بهبود عملکرد، میانگین قندخون ناشتا و شاخص توده بدنی در بیماران گروه مورد گردید.
    کلیدواژگان: آموزش الکترونیک، خودمراقبتی، دیابت نوع 2
  • ولی الله دبیدی روشن، معصومه نوبهار صفحه 450
    زمینه
    تمرینات استقامتی می تواند چگالی استخوان های متحمل وزن را در انسان و حیوان تغییر دهد، اما تاثیر آن بر ریزساختارهای استخوان کاملا مشخص نیست. هدف این مطالعه تعیین تغییرات اسکلتی ناشی از دویدن استقامتی روی نوارگردان در موش های بالغ اوراکتومی شده بود.
    روش ها
    27 سر موش صحرایی ماده بالغ نژاد اسپراگ دالی به دو گروه 9 تایی تجربی و کنترل تقسیم شدند و 9 سرموش دیگر جهت تعیین مقادیر پایه کشته شدند. گروه تجربی، پروتکل دوی پیشرونده را به مدت 8 هفته، با سرعت 20-12 متر در دقیقه، به مدت 59-10 دقیقه و 5 جلسه در هفته اجرا کردند. ریزساختارهای بافت استخوانی متراکم و اسفنجی اپیفیز بالایی استخوان درشت نی با دستگاه آنالیز تصویربرداری نیمه اتوماتیک اندازه گیری شد. داده ها با آزمون t در سطح 05/0>P تحلیل شد.
    یافته ها
    دویدن روی نوارگردان باعث افزایش معنادار فاصله بافت اسفنجی و همچنین ضخامت و حجم بافت های استخوانی متراکم و اسفنجی اپیفیز بالایی استخوان درشت نی شد. همچنین تنها تفاوت ضخامت و فاصله بافت اسفنجی در گروه تمرین در مقایسه با گروه کنترل معنادار بود.
    نتیجه گیری
    اوارکتومی با کاهش ریزساختارهای بافت استخوانی متراکم و به ویژه اسفنجی در استخوان های متحمل وزن بدن همراه است. به علاوه، افزایش استحکام ناشی از تمرین استقامتی احتمالا به واسطه تغییرات ریزساختارهای بافت استخوانی است.
    کلیدواژگان: تمرینات تحمل وزن، ریز ساختار استخوان، اوارکتومی
  • محمد طاهری، شهاب منصوری، ابراهیم زارعی، خلیل قاسمی، سعید سلطانی بهرام، بهار عرشی صفحه 458
    زمینه
    یکی از اضطراب های دوران کودکی، اضطراب مدرسه می باشد. در نظریه دلبستگی اضطراب کودک و اختلال های ناشی از آن مبتنی بر اختلال های دلبستگی تعریف می شود. این پژوهش با هدف بررسی رابطه سبک دلبستگی مادر و اضطراب مدرسه دانش آموزان پسر عقب مانده ذهنی آن ها انجام شد.
    روش ها
    این پژوهش از نوع همبستگی می باشد. نمونه پژوهش با استفاده از تمام شماری 127 دانش آموز پسر عقب مانده ذهنی دوره راهنمایی شهر شیراز در هر سه پایه اول، دوم و سوم که در سال تحصیلی 88-1387 به تحصیل اشتغال داشتند، به همراه مادران آن ها به دست آمد. برای جمع آوری داده های مربوط به سبک دلبستگی مادر از پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسالان (AAS) (1987) و داده های مربوط به اضطراب مدرسه دانش آموزان پسر عقب مانده ذهنی به وسیله آزمون اضطراب مدرسه (SAS-TR) استفاده شد. در این مطالعه از آزمون کلموگروف اسمیرنوف و همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
    یافته ها
    اضطراب مدرسه دانش آموزان پسر عقب مانده ذهنی با سبک دلبستگی ایمن در مادران، ارتباط منفی معنادار (001/0P
    کلیدواژگان: سبک دلبستگی، اضطراب مدرسه، عقب ماندگی ذهنی آموزش پذیر
  • فاطمه اکبری زاده، فریبرز باقری، حمیدرضا حاتمی، عبدالله حاجیوندی صفحه 466
    زمینه
    یکی از مشاغل پرتنشی که بر سلامت عمومی افراد تاثیر می گذارد حرفه پرستاری است. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین هوش معنوی، سخت رویی و سلامت عمومی در بین پرستاران بیمارستان های دولتی شهر بوشهر در سال 1388 انجام شد.
    روش ها
    واحدهای پ‍ژوهش در این تحقیق توصیفی- مقطعی، تعداد 125 نفر از کارشناسان پرستاری شاغل در بخش های مختلف بیمارستان بودند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های هوش معنوی، سخت رویی و سلامت عمومی و مشخصات جمعیت شناختی جمع آوری شده و با روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t-test، تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه و توکی با استفاده از نرم افزار SPSS-16 تحلیل شدند.
    یافته ها
    بین هوش معنوی و سخت رویی (005/.P
    کلیدواژگان: هوش معنوی، سخت رویی، سلامت عمومی، پرستاران
  • علیرضا جانبخش، فیض الله منصوری، سیاوش وزیری، بابک صیاد، ماندانا افشاریان، سعید سلیمان میگونی صفحه 473
    زمینه
    در کنار عوامل متعدد عوامل مستعدکننده بروز دیابت نوع دو، هپاتیت مزمن C، عفونت همزمان HIV وHCV و مصرف داروهای آنتی رتروویرال، به خصوص رژیم های حاوی مهارکننده پروتئاز نیز ممکن است زمینه ساز بروز دیابت باشند. مطالعه با هدف تعیین شیوع دیابت در بیماران مبتلا به عفونت HIV و HCV انجام شد.
    روش ها
    در این بررسی توصیفی تحلیلی (مقطعی) به روش آسان و در دسترس، اطلاعات موجود در پرونده بالینی150 بیمار HCV مثبت، 50 بیمار HIV مثبت و 90 بیمار مبتلا به عفونت همزمان HIV/HCV تحت پوشش کلینیک های تخصصی هپاتیت و مرکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درسال 1387 جمع آوری گردید. بیمارانی که در دو نوبت، قند خون ناشتای FBS بیشتر یا مساوی 126 و یا قند خون راندوم BS بیشتر یا مساوی 200 داشتند دیابتیک در نظر گرفته شدند. اطلاعات به کمک نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مربع کای و فیشر تحلیل شد.
    یافته ها
    شیوع دیابت در بیماران مبتلا به عفونت HCV 7/2، در بیماران مبتلا به عفونتHIV 4 و در بیماران مبتلا به عفونت همزمان HIV/HCV 2/2 درصد بود. هیچ یک از متغیرهای سن، جنس، سطح آنزیم های کبدی، مصرف تزریقی مواد مخدر، CD4، درمان آنتی رتروویرال و اینترفرون عامل خطرساز دیابت نبودند.
    نتیجه گیری
    به نظر نمی رسد هپاتیت C زمینه ساز بروز دیابت باشد. ممکن است عواملی مانند اختلاف در میانگین سنی و اندکس توده بدنی (BMI) دلیل کم تر بودن بروز دیابت در این بیماران در مقایسه با جمعیت کرمانشاه باشد. همچنین ابتلا به عفونت HIV و عفونت همزمان HIV/HCV و دریافت داروهای آنتی رتروویرال هم با افزایش خطر بروز دیابت همراه نبود.
    کلیدواژگان: HIV، HCV، دیابت، کرمانشاه
  • کورش نیکزاد، ماندانا افشاریان، محمد قادری، سیاوش وزیری، زهرا لقایی، کیقباد قدیری، علیرضا جانبخش، بابک صیاد، فیض الله منصوری صفحه 481
    زمینه
    واکسیناسیون بر علیه هپاتیت که موجب پیشگیری از هپاتو سلولر کارسینوما و هپاتیت مزمن می گردد در 90 درصد افراد، موجب ایجاد پاسخ ایمنی می شود و درجات این پاسخ با فاکتورهای مختلفی ارتباط دارد. این پژوهش به منظور ارزیابی این پاسخ ایمنی در کودکان 7-6 سال شهر کرمانشاه که به طور روتین در بدو تولد، واکسینه شده بودند طراحی شد.
    روش ها
    در مطالعه ای توصیفی-مقطعی در سال 1386، تعداد 196 کودک 7-6 ساله که طبق برنامه کشوری در بدو تولد، دو ماهگی و شش ماهگی، علیه هپاتیت B واکسینه شده بودند به روش خوشه ایانتخاب شدند و آزمایش HBS-Antibody به روش ELISA روی نمونه سرمی آن ها انجام شد. نتایج بر حسب سن، جنس، وزن و توده بدنی مورد بررسی آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    از 196 کودک مورد مطالعه، تست مثبت سرمی در مجموع 3/69 درصد بود. میزان ایمنی حاصل در دختران 4/71 و در پسران 3/67 درصد بود که تفاوت آماری معناداری نداشتند. وزن بر اساس BMI (body mass index) نیز تاثیری روی مثبت بودن آنتی بادی نداشت.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه، میزان پاسخ آنتی بادی بر علیه HBS-Antibody کم تر از مطالعات مشابه بود. پیشنهاد می شود مطالعات مشابهی برای ارزیابی علت آن و بررسی پاسخ واکسن، بلافاصله پس از انجام واکسیناسیون انجام گیرد.
    کلیدواژگان: واکسیناسیون، هپاتیت B، کودکان
  • پرویز مهاجری، بابک ایزدی، منصور رضایی، بدیعه فلاحی، ژاله مرادی، محمدعرفان زارع صفحه 485
    زمینه
    ناقلین بینی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم متی سیلین (MRSA) به واسطه نقشی که در گسترش عفونت های بیمارستانی و افزایش هزینه های درمانی دارند همواره مدنظر بوده اند. این ایزوله ها علاوه بر بتالاکتام ها، اغلب به سایر داروها نیز مقاوم اند. آگاهی از فراوانی ناقلین و طیف حساسیت دارویی ایزوله ها در انتخاب روش های کنترل و درمان موثرتر مفید خواهد بود.
    روش ها
    از بخش قدامی بینی 160 بیمار همودیالیزی بیمارستان امام رضا نمونه گیری شد. پس از تشخیص استافیلوکوکوس اورئوس، میزان حساسیت آن ها نسبت به 11 آنتی بیوتیک مختلف به روش کیربای بایر و اگزاسیلین با استرپ تعیین شد. MIC ایزوله های MRSA به روش میکرودایلوشن اندازه گیری شد.
    یافته ها
    13/28 درصد بیماران، حامل استافیلوکوکوس اورئوس در بینی بودند و 31 درصد از این ایزوله ها از نوع MRSA بود. بیشترین مقاومت نسبت به پنی سیلین (96%) و کم ترین مقاومت به ونکومایسین (0%) تعیین شد. فراوانی مقاومت به آزیترومایسین، سیپروفلوکساسین، کلوگزاسیلین، داکسی سایکلین، جنتامیسین و کوتریموکسازول، 29-20 درصد و نسبت به کلرامفینکل، کلیندامایسین و ریفامپین کم تر از 10 درصد بود. 86 درصد از ایزوله های MRSA نیز MDR تشخیص داده شدند. MIC اگزاسیلین برای تمامی ایزوله های MRSA بیش از 64 میکروگرم بر میلی لیتر بود.
    نتیجه گیری
    الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی ایزوله های MRSA و MSSA کاملا متفاوت از یکدیگر است به طوری که ایزوله های MSSA برخلاف MRSA نسبت به اکثر آنتی بیوتیک ها حساسند. پنی سیلین، داروی کاملا بی اثر و ونکومایسین، کماکان به عنوان موثرترین آنتی بیوتیک در میان داروهای مورد بررسی شناخته شد.
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس اورئوس، MRSA، ناقل بینی، همودیالیز، مقاومت آنتی بیوتیکی
  • فروغ سادات مرتضوی، مریم دامغانیان، زهرا متقی، محمد شریعتی صفحه 492
    زمینه
    علی رغم پوشش وسیع تنظیم خانواده، حاملگی ناخواسته یکی از مشکلات شایع در کشور می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی تجربیات زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان شاهرود از پدیده حاملگی ناخواسته بود.
    روش ها
    این مطالعه، از نوع کیفی است. نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف و به روش مصاحبه متمرکز گروهی و فردی و براساس پرسش های نیمه ساختارمند صورت گرفت. 5 مصاحبه گروهی با 23 زن باردار در سه ماهه سوم بارداری و 4 مصاحبه فردی با زنانی که سابقه سقط عمد داشتند، انجام شد. از تحلیل محتوا، جهت تجزیه و تحلیل این بررسی استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج در چهار طبقه علل ناخواسته دانستن بارداری، علل بروز بارداری ناخواسته، واکنش اطرافیان و روند پذیرش بارداری ناخواسته دسته بندی شدند. عدم برنامه ریزی در امور به دلیل عدم آمادگی فیزیکی، روحی روانی و اقتصادی برای بارداری و اعتقاد به کافی بودن دو بچه از علل ناخواسته دانستن بارداری بود. روند پذیرش بارداری ناخواسته شامل عدم پذیرش بارداری، تلاش برای سقط جنین، پذیرش جنین و احساسات منفی نسبت به افکار مربوط به سقط بود. همسر و مادر نقش مهمی در تصمیم به ادامه بارداری داشتند.
    نتیجه گیری
    زنان با بارداری ناخواسته دچار فشارهای روحی و روانی شدید در بارداری هستند. ضروری است مراقبین بهداشتی به این زنان و همسرانشان در گذر از این دوره بحرانی کمک کنند.
    کلیدواژگان: حاملگی، ناخواسته، برنامه ریزی نشده، تجربه، تحقیق کیفی
  • طراوت فاخری، سارا دایی چین، حمیدرضا سعیدی بروجنی، منصور رضایی، فروغ مهدویان صفحه 504
|
  • Habibollah Khazaie, Mandana Asadi, Hiwa Mohammadi Page 408
    Background

    Control of angry in effective manner is very important. In present study we compared the effect of reinforcement behavioral therapy and Ellis cognitive therapy on decreasing of aggression in derelict children aged 10 to 18 years old at hostelry care center of Welfare Organization of Kermanshah.

    Methods

    Fifty-seven out of 89 children (31 male, 26 female) was diagnosed as aggressive according to the AGQ results from six hostelry care center of welfare organization of Kermanshah, were selected and participated in the study. Participants allocated in to reinforcement behavioral therapy, Ellis cognitive therapy or control group randomly. Each groups received two hours therapeutic teaching for 10 sessions during 10 weeks. The control group had not been received any intervention. After 10 weeks, the posttest AGQ was performed on participant. The results of pretest and posttest were compared using T-test and ANOVA.

    Results

    The posttest aggression score in reinforcement behavioral therapy group was decreased significantly after intervention (P=0.011). We didn’t find significant differences between pre and post tests aggression score in Ellis cognitive therapy (P=0.258). Result of ANOVA show that there was no significant difference between three group after intervention (P=0.691)

    Conclusion

    Reinforcement behavioral therapy and Ellis cognitive therapy did not change the aggression score in derelict children. This may relate to specific hard and stressful life of these children due to ineffectiveness of these short-term methods.

  • Farhad Hazhir, Hasan Ahadi, Abbas Pourshahbaz, Mansour Rezaei Page 415
    Background
    Illness representations (based on Leventhal's model) are associated with chronic illness outcomes. It has been suggested that targeting these cognitive components improves illness outcomes. Multiple sclerosis is a common disorder between neural and immune systems that creates physical and psychological consequences. There are few pre psychological trails on these patients. The aim of this study was to determine effectiveness of cognitive-behavior therapy on altering illness representations and improving emotional states of the patients.
    Methods
    By using a randomized controlled trial design, among 52 selected patients, 35 volunteers randomly were allocated into intervention and control groups. An extensive interventional cognitive behavior therapy based package was conducted to intervention group in 10 weekly sessions. The control group stayed in waiting list and participated in 5 group meeting sessions. (IPQR) and (DASS-42) psychological scales were administered, Leven and T statistical tests were applied for dat analysis.
    Results
    The results showed positive changes in four illness representation components of patients including illness (identity, consequences, coherence) and personal control. Associated improvement occurred in depression, anxiety, stress and emotional representations.
    Conclusion
    Mooney and Padeskey's theoretically based cognitive-behavior therapy, is effective on illness representations modification and improving emotional states of the patients. The findings are less similar to Goodman's trial on Systemic Lupus Erythematosus patients and more similar to Petrie's trail on cardiac patients.
  • Yahya Pasdar, Soraya Moridi, Farid Najafi, Parisa Niazi, Mohammad Heidary Page 427
    Background

    Overweight and obesity increasing world wide because of changing life style and dietary habits. Diet therapy plays an important role to prevent obesity outcomes. The aim of this study was determining the effects of diet therapy on weight reduction and fitness.

    Methods

    A clinical trial study was conducted using convenient sampling method and 216 subjects (190 female and 26 male) were recruited using BMI > 27 cut-off. After primary examinations all subjects received a low calorie diet for six months. Weight, height, BMI, percent of body fat, fat free mass and total body water were determined and body composition were measured and recorded following six months nutritional intervention. Data was analyzed using repeated measure ANOVA.

    Results

    The mean age of participants was 37.5+12.1 in women and 38.18+15.3 year in men. There was significant weight reduction between admission and six months after treatment 84.7+17.9 vs. 77.3+3.2kg (p

  • Masoud Gharib, Sayed Ali Hosseyni, Nazila Akbar Fahimmi, Masoud Salehi Page 435
    Background
    Constraint induced movement therapy is one of the new therapeutic interventions that limits the performance of intact upper limb with increased use of the affected limb. Aim of this study was to investigate the effects of modified constraint induced movement therapy on weight bearing & protective extension in children with hemiplegic cerebral palsy.
    Methods
    21 hemiplegic children were selected and randomly divided into experimental and control groups. Common Practices of Occupational Therapy applied for 6 weeks in both groups equally and test group received constrain induced movement therapy for three hours every day. Weight-bearing and protective extension was measured based on quality of test skills of upper limbs (QUEST). Data analyzed using appropriated statistical methods.
    Results
    11 children in the experimental group (7 girls, 4 boys) with mean age 47.2 ± 55.5 months and 10 children in the control group (5 girls, 5 boys) with mean age 19.2 ± 10.5) months were studied. No significant difference observed before and after six weeks intervention between two groups (P>0.05). There was a significant change before and after six weeks intervention in both subscales (P
  • Mariam Khandan, Esmat Noohi, Ali Mirzazadeh Page 443
    Background
    The prevalence and complications of type2 diabetes showed that traditional educations are not effective. In this trial, we evaluated the effect of electronic self-care education and continue case in compare to the traditional training methods on the practice and fasting blood sugar of diabetic patients.
    Methods
    170 type 2 diabetic patients were randomly allocated into two groups and followed for three months. The control group received routine follow up and the intervention group received electronic education plus routine follow up. The baseline and post-follow-up FBS, BMI and Practice score were collected and analyzed based on intention to treat protocol.
    Results
    The baseline and post-intervention practice score was 24.1 ± 7.1 vs. 32.2 ± 6.5 for the intervention and 24.5±11.6 vs. 25.4±6.3 for the control group. The mean FBS before and after education was 223.8± 77/2 vs. 167/5 ± 55/2 mg/dl in intervention and 175.2±76.5 vs. 208.3±76.5 mg/dl in control group. BMI decreased 1.23 kg/m2 in intervention group while its increased 0.55 kg/m2 in the control group (P
  • Valiollah Dabidy Roshan, Masomeh Nobahar Page 450
    Background
    Appropriate endurance exercise can change bone mass density and strength of weight-bearing bones in both animals and humans, but its effects on the microstructure are not known. This study aimed to determine skeletal changes induced by the treadmill running endurance in ovariectomized adult mice.
    Methods
    twenty-seven adult female rats were divided into experimental and control groups.(Each group consisted of 9 rats) and 9 rats were killed to determine baseline values. Experimental group performed the progressive running exercise for 8 weeks, 12 to 20 m/min, 10 to 59 min, 5 times per week. Microarchitecture of dense and spongy bone tissues in the proximal tibia epiphysis were measured by using a semi-automated image analysis system. Data was analyzed using t-student tests (P
  • Mohammad Taheri, Shahab Mansouri, Ebrahim Zarei Page 458
    Background
    According to the attachment theory, anxiety disorders due to the child and based on attachment disorders are defined. This study examined the relationship between mother's attachment style and school anxieties of mentally retarded male students.
    Methods
    All mentally retarded male students of secondary schools during academic year of 2008-2009 in Shiraz were studied (127 students). The adult attachment style questionnaire (AAS -1987) used to assess maternal attachment and school anxiety test (SAS-TR) was applied to assess school anxiety of mental retarded students. The Spearman correlation and Kelomogrof- Smirnoff statistical tests used for data analyses.
    Results
    Secure attachment style of mothers had a negative significant correlation with school anxiety (p
  • Fatemeh Akbarizadeh, Fariborz Bagheri, Hamid Reza Hatami, Abdollah Hajivandi Page 466
    Background
    Nursing is one of the stressful jobs that affect nurse's general health. The aim of this study was assessment relationship between Spiritual intelligence, Hardiness and General health among nurses in the hospital of Bushehr in 1388.
    Methods
    Cross- sectional study designed and 125 nurses who have been working in different wards of the hospital enrolled in the study. Data was collected using Spiritual intelligence, Hardiness, General health and characteristics demographic questionnaires. Correlation, t-test, ANOVA, Tukey and regression analysis was applied using SPSS-16 soft ware.
    Results
    The results showed there was significant relationship between spiritual intelligence and hardiness (P
  • Alireza Janbakhsh, Feizollah Mansouri, Siavash Vaziri, Babak Sayad, Mandana Afsharian, Saeed Soleiman Meigouni Page 473
    Background
    Beside various factors for producing diabetes, it seems that chronic hepatitis C, HIV/HCV co-infection, and anti-retroviral treatment especially including protease inhibitors may predispose to diabetes. This study conducted to determine prevalence of diabetes in HIV and HCV patients.
    Methods
    The registries of 150 HCV patients, 50 HIV patients and 90 HIV/HCV co-infected patients in Hepatic Clinics and consulting center for behavioral disorders in Kermanshah Western Iran was studied. The patients selected using convenience sampling method. Variables including age, sex, duration of disease, injecting drug usage, liver enzymes level, CD4 count, treatment with anti retroviral, treatment with interferon and blood sugar level were collected. Subjects with FBS≥126 or BS≥200 mg/dl described as diabetic. Data analyzed using chi-square and Fisher tests and SPSS software.
    Results
    The prevalence of diabetes was 2.7%, 4% and 2.2% among patients infected with HCV, HIV and HIV/HCV co infection respectively. None of the variables such as age, sex, liver enzymes, injecting drug usage, CD4 count, antiretroviral treatment and interferon determined as risk factors for diabetes.
    Conclusion
    Our finding showed that hepatitis C is not a definitive risk factor for diabetes. Although prevalence of diabetes in these patients was determined lower than general Kermanshah population, but factors such as difference in mean age and body mass index (BMI) may contribute in diabetes incidence. Infection with HIV and co-infection with HIV/HCV and treatment with anti retroviral drugs were not risk factors for diabetes.
  • Kourosh Nikzad, Mandana Afsharian, Mohammad Ghaderi, Siavash Vaziri, Zahra Leghaei, Keighobad Ghadiri, Alireza Janbaksh, Babak Saiad, Feizollah Mansouri Page 481
    Background
    Hepatitis- B infection is one of the infectious diseases that transmits via blood transfiosion, blood product, injection, mother to fetus and sexual contact. Protective anti hepatitis-B titer are observed in more than 90% of healthy children. The aim of this study was to evaluate seroconversion rates in children who received routine vaccination program.
    Methods
    A cross sectional study was designed. 196 children who received routine hepatitis-B vaccine (at birth, 2 and 6 months old) were selected. Anti hepatitis-B titer was measured using ELISA method in 6-7 years old children. Data was analyzed using chi-square and fisher exact tests.
    Results
    69 % of all participants (98 boys and 98 girls) showed protective antibody titer (71.4% in girl and 67% in boys). There was no significant correlation between sex, weight and BMI and antibody response.
    Conclusion
    Seroconversion rate after hepatitis–B vaccination was lower than the semilar studies. The etiology of low seroconversion rate needs to do further study in Kermanshah.
  • Parviz Mohajeri, Babak Izadi, Mansour Rezai, Badie Falahi, Zhaleh Moradi, Mohammad Erfan Zare Page 485
    Background
    Methicillin resistant Staphylococcus aureus (MRSA) nasal carriers play role in development of nosocomial infections and may increase treatment costs and mortality rate. These isolates, in addition to beta lactamase, is resistant to other drugs. Carrier frequency and spectrum awareness of drug sensitivity in these isolates will be useful in choosing more effective methods of control and treatment.
    Methods
    Nasal anterior parts samples collected from 160 hemodialysis patients in Imam Reza hospital. After diagnosis of Staphylococcus aureus, their sensitivity to 11 different antibiotics was determined using Kirby-bauer method and oxacillin strips. MRSA isolates, MIC was determined by microdilution method.
    Results
    Twenty-eight percent of hemodialysis patients were Staphylococcus aureus nasal carriage and 31% of the isolates were MRSA type. Penicillin was the most resistance (96%) and vancomycin was the lowest resistance (0%) antibiotics. Frequency of resistance to azithromycin, ciprofloxacin, cloxacillin, doxycycline, gentamicin and co-trimoxazole was 20-29% and chloramphenicol, clindamycin and rifampin was less than 10%. Most of MRSA isolates were resistance than MSSA isolates. 86% of MRSA isolates were identified as MDR. Oxacillin MIC for all MRSA isolates was more than 64 micg/ml.
    Conclusion
    Antibiotic resistance patterns of isolated MRSA and MSSA was intirely different from each other so unlike MRSA, MSSA isolates were sensitive to the most antibiotics. Penicillin was totally ineffective and vancomycin was recognized as the most effective antibiotic in this study.
  • Page 492
    Background
    Despite expanded coverage of family planning in Iran, unwanted pregnancy is a common problem. The aim of this study was to explore women’s experiences of unwanted pregnancy in Shahroud public health centers.
    Methods
    Purposive Sampling was conducted by means of focus group discussions (FGDs) and in-depth interviews and by a semi-constructed questionnaire in this qualitative research. Five (FGDs) with 23 women in third trimester in pregnancy and 4 in-depth interviews with women with history of induced abortion were done. The method of Content analysis was used to analyze the data.
    Results
    Results of the study can be divided into 4 categories: causes of naming pregnancy as an unwanted pregnancy, causes of unwanted pregnancy; husband, family and relatives’ reaction to unwanted pregnancy and the process of acceptance of unwanted pregnancy. Not planning for pregnancy due to physical, emotional and financial non-readiness for pregnancy and believe in two child policy were the main causes of naming pregnancy as unwanted by women. Process of adapting to pregnancy included not accepting pregnancy, trying abortion, accepting fetus and finally negative emotions towards past thoughts about abortion. Fathers and mothers had important roles in acceptance and continuation of pregnancy.
    Conclusion
    Women with unwanted pregnancy face emotional and psychological problems. Health care providers need to support couples to combat this critical period.