فهرست مطالب

پرستاری ایران - پیاپی 73 (دی 1390)

نشریه پرستاری ایران
پیاپی 73 (دی 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/12/27
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فروغ رفیعی، لادن ناصح، سرور پرویزی، حمید حقانی صفحه 8
    زمینه و هدف
    جراحی استومی یکی از رویداد هایی است که زندگی فرد را به شدت تحت تاثیر قرار داده و منجر به تغییرات اساسی در شیوه زندگی می شود و خودکارآمدی به عنوان یک منبع مقابله ای شخصی می تواند فرآیند تطابق با این تغییرات را تسهیل نماید. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی خودکارآمدی بیماران دارای استومی و عوامل مرتبط با آن صورت گرفت.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی بود. 84 بیمار دارای استومی مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران و انجمن استومی ایران با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها به وسیله فرم مشخصات فردی و مقیاس خودکارآمدی استومی جمع آوری گردیده و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 15 و آزمون های آماری تی مستقل، آنالیز واریانس و آنالیز رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نیمی از شرکت کنندگان حداقل 50% نمره خودکارآمدی کل (نمره 84) را کسب کردند. همچنین در بیماران مورد مطالعه میانگین نمره خودکارآمدی اجتماعی کمتر از میانگین نمره خودکارآمدی مراقبت از استومی بود. خودکارآمدی با وضعیت تاهل، وضعیت استومی و مدت داشتن استومی مرتبط بود (0.05 P-value<) ولی با سن، جنس، سطح تحصیلات، نوع استومی و دلیل استومی ارتباط معناداری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری کلی: این مطالعه اطلاعات ارزشمندی را درباره خودکارآمدی استومیت ها و عوامل مرتبط با آن فراهم نمود که با بهره گیری از این اطلاعات می توان مداخلات پرستاری مناسبی را جهت ارتقای خودکارآمدی این بیماران به خصوص در بعد اجتماعی که اکثریت افراد در آن ضعیف تر هستند، طراحی و اجرا کرد.
    کلیدواژگان: خودکارآمدی، استومی، استومیت
  • سید محمد زاهدی، فرزاد قاجاریه صفحه 19
    زمینه و هدف
    باتوجه به اهمیت منابع انسانی، ماندگاری آن ها در سازمان یکی از مهم ترین دغدغه های مدیریت منابع انسانی است. این مطالعه به بررسی رابطه تعهد سازمانی با تمایل به ماندگاری پرستاران مراکز بهداشتی درمانی تابعه اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی – همبستگی و از نوع مقطعی بود. جامعه پژوهش پرستاران شاغل در مراکز بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش بودند. یکصد و چهل پرستار به روش سهمیه ای از مراکز تابعه انتخاب شدند. برای سنجش تعهد سازمانی از پرسشنامه لی و مای و جهت بررسی تمایل به ماندگاری از پرسشنامه ای به همین نام استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و با نرم افزار SPSS نسخه 11 انجام گرفت.
    یافته ها
    تمایل به ماندگاری با تعهد عاطفی (44/0= r) و تعهد هنجاری (38/0= r) (000/0= p) دارای ارتباط معنی دار آماری بود.
    نتیجه گیری کلی: با توجه به یافته های تحقیق انجام اقداماتی که منجر به بهبود سطح تعهد عاطفی و هنجاری پرستاران شود در جهت افزایش تمایل به ماندگاری پرستاران شاغل در نیروی زمینی ارتش توصیه می شود.
    کلیدواژگان: تعهد سازمانی، تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری، تمایل به ماندگاری در شغل
  • لیلا صاحبی، رعنا غلامزاده نیکجو صفحه 27
    زمینه و هدف
    خشونت شغلی یکی از مخاطرات جدی است که کارکنان بیمارستانها را تهدید می کند، به طوری که بیشترین فراونی خشونت کاری در بیمارستانها رخ می دهد. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت خشونت شغلی در کارکنان بالینی بیمارستانهای تبریز بود.
    روش بررسی
    یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی با شرکت400 نفر از کارکنان بالینی بیمارستانها (13%حجم جمعیت) با استفاده از پرسشنامه ای نیمه ساختاری انجام شد. پس از خوشه بندی تخصصهای مختلف بیمارستانی در تبریز، به طور تصادفی حداقل یک خوشه از هر گروه انتخاب و در نهایت 7 بیمارستان به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب گردید. روش نمونه گیری از هر خوشه به صورت طبقه بندی) بر اساس پست های مختلف (و نحوه انتخاب از هر گروه به روش آسان بود. داده ها از طریق مصاحبه رو در رو جمع آوری گردید. از آزمون رگرسیون لوجستیک تک متغیره و چندگانه در برنامه SPSS نسخه 16جهت تحلیل استفاده شد.
    یافته ها
    21درصد از کارکنان بالینی در طی یکسال اخیر تجربه خشونت فیزیکی و 3/64درصد تجربه خشونت کلامی داشتند و همبستگی قوی بین خشونت فیزیکی و کلامی وجود داشت(35/0= Kendall''s tau -b 0001/0 ≥ P). میزان گزارش دهی خشونت تنها 6/23درصد بود. بیشترین دلایل عدم گزارش دهی به ترتیب اتفاق نیافتادن مورد قابل گزارش دهی با 9/31 درصد و سپس ترس از شناخته شدن به عنوان فرد مشکل ساز و بی صلاحیت با 9/18% بود. کارکنان مرد شانس مواجه بیشتری با خشونت فیزیکی نسبت به زنان داشتند (009/0 > p، 82/0-26/0: CI).
    نتیجه گیری کلی: انجام اقداماتی از جمله برگزاری دوره های آموزشی چگونگی پیشگیری از خشونت و فرو نشاندن خشم طرف مقابل و شفاف سازی حقوق و قوانین جهت گروه کارکنان و گیرندگان خدمت توصیه می شود.
    کلیدواژگان: خشونت شغلی، کارکنان بالینی بیمارستان، تبریز
  • زهرا عابدینی، هدی احمری طهران، مینا گایینی، اشرف خرمی راد صفحه 36
    زمینه و هدف
    تغذیه مادران در طول بارداری عامل کلیدی در تضمین سلامت مادر و کودک است. دریافت انواع مواد غذایی به میزان مناسب جهت تامین نیازهای مادر و جنین ضروری است. هدف از این پژوهش تعیین وضعیت تغذیه مادران باردار به تفکیک گروه های غذایی و عوامل مرتبط با آن بود.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی بود و به روش مقطعی انجام شد. گروه هدف 1036 مادر باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر قم بود که به روش سهمیه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بسامد خوراک 24 ساعته بود. کفایت دریافت گروه های غذایی با استفاده از شاخص [100 (تعداد واحد مصرف شده تقسیم بر تعداد واحد توصیه شده)] محاسبه شد. مقادیر کمتر از 80، 100-80 و بالای 100 به ترتیب کمتر، برابر و بیشتر از نیاز روزانه در نظر گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 5/11 با روش های آمار توصیفی و آزمون مربع کای صورت گرفت.
    یافته ها
    در (3/65 درصد) مادران باردار مصرف نان و غلات، در(7/45 درصد) دریافت گوشت و حبوبات، تخم مرغ، مغزها، در(5/68 درصد) مصرف شیر و لبنیات و در(4/57 درصد) آنان مصرف مواد متفرقه کمتر از میزان سفارش شده بود.استفاده از میوه ها و سبزیجات در 8/65 درصد مادران بالاتر از میزان مورد نیاز روزانه بود. مصرف میوه و سبزیجات در سه ماه دوم بارداری (01/0= p) بالاتر بود. بین دریافت گوشت و حبوبات، شیر و لبنیات و میوه ها و سبزیجات با شغل و سطح تحصیلات رابطه معنی دار وجود داشت(05/0 > p).
    نتیجه گیری کلی: آموزش و حمایت مادران باردار برای دریافت کافی مواد غذایی خصوصا در گروه های شاغل و خانواده های کم درآمد ضروری است.
    کلیدواژگان: تغذیه، بارداری، هرم غذایی، گروه غذایی
  • دریادخت مسرور رودسری، مریم چهره گشا*، مهناز سید الشهدایی، آغا فاطمه حسینی صفحه 47
    زمینه و هدف

    تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان در کشور مبتلا به صرع هستند. این بیماری کیفیت زندگی و عملکرد اجتماعی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف این مطالعه ارزیابی و تعیین کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به صرع و عوامل مرتبط با آن بوده است.

    روش بررسی

    در این مطالعه توصیفی مقطعی، 180 نوجوان 20-11 ساله مبتلا مراجعه کننده به انجمن صرع ایران و کلینیک مغز و اعصاب بیمارستان لقمان حکیم، با استفاده از نمونه گیری مستمر طی 4 ماه وارد مطالعه شدند. داده ها از طریق پرسشنامه QOLIE2-AD-48 جمع آوری شد. نتایج با استفاده از روش های آمار توصیفی و تحلیلی(آزمون کای اسکوئر، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل، آنالیز رگرسیون چندگانه) و SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها

    نمره کلی کیفیت زندگی(58/11 ± 9/43) بدست آمد، بیشترین امتیاز در حیطه کارکرد مدرسه (09/18 ± 79/80) و کمترین در حیطه نگرش(76/15 ± 65/15) بوده است. در بررسی عوامل مرتبط با کیفیت زندگی، در بین عوامل مرتبط با بیماری، دفعات صرع (002 /0 P=) و آخرین زمان بروز حمله صرع(001/0 P <) با کیفیت زندگی، ارتباط معنادار داشت و در بررسی عوامل دموگرافیک، قومیت (042/0 P=)، محل سکونت (032 /0 P=)، تحصیلات نوجوان(001/0 P=)، تحصیلات مادر(002/0 P=)، سطح درآمد (001/0 P=)، تعداد فرزندان (001/ 0 P <)، آگاهی همکلاسی ها (006/0 = P) ارتباط معناداری با کیفیت زندگی داشته اند.
    نتیجه گیری کلی: توجه به سطح کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن در مراقبت از این بیماران در سطح جامعه توصیه می شود.

    کلیدواژگان: صرع، کیفیت زندگی، نوجوانی، QOLIE2، AD، 48
  • یوسف ترکی، فریده باستانی، حمید حقانی، افتخار سادات حاجی کاظمی* صفحه 55
    زمینه و هدف

    خودکارآمدی با ابعاد مختلف زندگی سالمندان از جمله سلامتی و کیفیت زندگی آنان ارتباط نزدیکی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین خودکارآمدی عمومی سالمندان ساکن سرای سالمندی و ارتباط آن با برخی مشخصات فردی آنان در غرب تهران انجام شده است.

    روش بررسی

    این مطالعه توصیفی و از نوع مقطعی بود. نمونه مورد مطالعه 100نفر از زنان و مردان سالمند بالای 60 سال بودند که حداقل 6 ماه متوالی در سرا های سالمندان غرب تهران سکونت دائم داشتند. داده ها در سال 1389 جمع آوری شد. جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه دو بخشی شامل مشخصه های فردی و پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی عمومی (GSE-10)، به صورت خودگزارش دهی استفاده گردید. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، به منظور بررسی رابطه بین متغیر ها، آزمون تی، ANOVA، شفه و آنالیز رگرسیون مورد استفاده قرار گرفت.

    یافته ها

    بر اساس یافته ها میانگین نمره خودکارآمدی عمومی ساکنین سرای سالمندان از 40-10 بر اساس نمره قابل اکتساب از پرسشنامه، 83/3 ± 44/21 بود. نتایج آزمون ANOVA نشان داد که تفاوت میانگین نمره خودکارآمدی سه گروه سنی (70-60، 80-71 و بالاتر از 81 سال سن) سالمندان معنی دار می باشد(001/0 P =)، خودکارآمدی مردان ساکن سرای سالمندان بیش از زنان بود(003/0 P =)، همچنین نمره خودکارآمدی عمومی سالمندان با سطح تحصیلات (05/0= P) و مدت اقامت در سرا رابطه معنی دار داشت(011/=0 P)، اما خودکارآمدی با وضعیت تاهل رابطه نداشت. آنالیز رگرسیونی خطی نشان داد که نمره خودکارآمدی عمومی در بین متغیر های مورد بررسی بیش از همه با جنس ارتباط داشته است.(04 0/ = P 54/1= B).
    نتیجه گیری کلی: از آنجایی که میانگین نمره خودکارآمدی عمومی ساکنین سرای سالمندانی پائین می باشد لزوم توجه بیشتر به تقویت خودکارآمدی عمومی سالمندان ساکن در سرای سالمندان با استفاده از تجارب متخصصین و مشاوران رشته سالمندی توسط مسئولین امر و مدیران سراها ضروری می باشد، همچنین با توجه به اینکه زنان دارای خودکارآمدی پایین تری نسبت به مردان بودند، به کارگیری راهبردهایی جهت ارتقاء خودکارآمدی زنان نیازمند توجه بیشتری می باشد. انجام مطالعات مداخله ای به دلیل پائین بودن خودکارآمدی سالمندان ساکن این سراها پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: خودکارآمدی، سالمندان، سرای سالمندی
  • عزت پاریاد، نازیلا جوادی، زهرا عطرکار روشن، کلثوم فداکار، شهلا اسیری صفحه 63
    زمینه و هدف
    تفکر انتقادی معرف توانایی شناختی است و توانایی های شناختی پرستار، به خصوص توانایی وی برای پردازش اطلاعات و تصمیم گیری از اجزائ کلیدی عملکرد پرستار می باشد. هدف از انجام این پژوهش تعیین ارتباط تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی دانشجویان سال آخر پرستاری بوده است.
    روش بررسی
    مطالعه انجام شده یک طرح توصیفی از نوع همبستگی بود که در آن 50 نفر از دانشجویان پرستاری ترم آخر دانشکده های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان- با استفاده از شیوه سرشماری – شرکت کردند. با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش مشخصات دموگرافیک و سوالات آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا و هم چنین با استفاده از شیوه کیوسورت و با استفاده از کارت های تصمیم گیری بالینی، اطلاعات جمع آوری گردید و با استفاده از روش های آمار توصیفی و آزمون های مجذور کای و فیشر تحت نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته ها ارتباط معنی دار آماری بین تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی را نشان نداد. آزمون آماری کای دو ارتباط معنی دار آماری (001/0= p) بین نمره تفکر انتقادی و میانگین معدل ترم های گذشته و هم چنین بین تصمیم گیری بالینی و سابقه برخورد با بیمار تحت عمل جراحی بیلروت 2 را نشان داد (008/0= p).
    نتیجه گیری کلی: با توجه به عدم ارتباط تفکر انتقادی با تصمیم گیری بالینی، انجام این پژوهش با حجم نمونه بالاتر و استفاده از ابزارهای متنوع توصیه می شود. از یافته های این مطالعه می توان در برنامه ریزی آموزشی پرستاری استفاده نمود.
    کلیدواژگان: آموزش پرستاری، دانشجوی پرستاری، تفکر انتقادی، تصمیم گیری
  • وحید قنبری، سادات سید باقر مداح، حمیدرضا خانکه *، مسعود کریملو، علی اردلان صفحه 72
    زمینه و هدف

    پرستاران بعنوان افراد پیش گام در بهداشت و درمان جامعه، نقش مهمی در قبل، حین و پس از بلایا دارند. ارتقاء توان حرفه ای این افراد جهت کمک به افراد آسیب دیده از اصول اولیه مدیریت سلامت در حوادث و بلایا می باشد. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر اجرای برنامه مدیریت آمادگی مقابله با بلایا در ارتقاء آمادگی پرستاران در پاسخ به بلایای احتمالی است.

    روش بررسی

    پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی تک گروهی به روش پیش آزمون- پس آزمون است. 113 نفر از پرسنل پرستاری بیمارستان روان پزشکی رازی، بصورت تمام شماری انتخاب و سپس تمامی افراد پرسشنامه محقق ساخته«آمادگی مقابله با بلایا» را تکمیل نمودند، برنامه آمادگی که شامل کارگاه یک روزه مدیریت بلایا همراه با مانور رومیزی و مانور عملیاتی بود، برای شرکت کنندگان اجرا گردید. سپس آمادگی کلیه افراد یک هفته و یک ماه بعد توسط پرسشنامه اولیه مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس برای داده های تکراری با استفاده از SPSS نسخه 17 انجام گردید.

    یافته ها

    نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمرات دانش پرستاران از 55/5 به 88/19و نگرش آنان از 18/66 به 41/72 و عملکرد از 36/3 به 48/12 در پیگیری نسبت به پیش آزمون تغییر یافته اند که به لحاظ آماری تفاوت معنی دار ایجاد شده است (001/0 p<). همچنین میانگین نمره کل آمادگی افراد از 14/75 در پیش آزمون به 77/104 در پیگیری ارتقاء یافت، که از لحاظ آماری معنی دار است(001/0 p<).
    نتیجه گیری کلی: طبق نتایج بدست آمده از این پژوهش، توصیه می گردد؛ به منظور ایجاد و حفظ آمادگی پرسنل پرستاری، آموزش واجرای برنامه های آمادگی مقابله با بلایا جزء مباحث آموزش مداوم این افراد قرار گیرد.

    کلیدواژگان: بلایای طبیعی، مدیریت بحران، آمادگی، برنامه آمادگی، پرستار، آموزش، مانور
|
  • Rafii F., Naseh L., Parvizy S., Haghani H. Page 8
    Background and Aims
    Stoma surgery is one of the events that strongly influences individual life and causes major changes in life style. Self-efficacy as a personal coping resource can facilitate adaptation with these changes. So the aim of this study was to assess self-efficacy and the related factors in ostomates.
    Material and Methods
    It was a cross-sectional study. Eighty four patients with ostomy who were referred to selected educational centers of Tehran University of Medical Sciences and Iranian Ostomy Association (IOA) were selected through convenience sampling. The data were collected using personal information form and Stoma Self-Efficacy Scale (Stoma SE Scale). Data was analyzed by SPSS 15 using descriptive statistics, independent t-test, ANOVA and regression analysis.
    Results
    Half of the participants gained at least half of the overall self-efficacy scores. The mean score of social self-efficacy was lower than the mean score of stoma care self-efficacy. Self-efficacy was associated with marital status, stoma status and stoma duration (P<0.05) but the relationship between self-efficacy and age, gender, educational level, type of stoma and reason of stoma was not statistically significant.
    Conclusion
    the Present study provided useful information about self-efficacy and its related factors in stoma patients. This information can be used for designing and performing appropriate nursing interventions to promote these patients’ self-efficacy, especially in the social dimension which is weaker in most ostomates.
  • Zahedi Sm, Ghajarieh F Page 19
    Background and Aim
    Human resources are one of the most assets of organizations, and their intention to remain at organization is very important. This paper aims to examine the relationship between organizational commitment and nurse's intention to remain at health centers affiliated to Army of the Islamic Republic of Iran.
    Material and Method
    It was a descriptive correlational Study. The research population consisted of nurses working in health centers affiliated to Army of the Islamic Republic of Iran. One hundred and forty nurses were recruited by quota sampling. Data was collected by questionnaire and analyzed by Pearson Correlation Test using SPSS-PC (v.11).
    Results
    There was a significant association between intention to remain and affective commitment (r=0.44) and also normative commitment (r=0.38) (P<0.001).
    Conclusion
    considering the findings, using approaches to enhance the level of affective and normative commitment would increase the possibility of intention to remain at work in nurses working in health centers of the Army of the Islamic Republic of Iran.
  • Sahebi L., Gholamzadeh Nikkjoo R. Page 27
    Background and Aims
    Workplace violence is one of the most complex and dangerous occupational hazards facing nurses working in today's health care environment and it has been noted that workplace violence most frequently occurs in hospitals. The purpose of this study was to assess the situation of workplace violence committed against healthcare workers in Tabriz.
    Materials and Methods
    It was a descriptive, cross- sectional study. Clinical personel (n 400) of Tabriz educational hospitals (%13 of study population) were recruited by cluster sampling of hospitals, and randomly selection of one cluster in each group (seven hospitals were selected) considering their position. Data was collected using a questionnaire through face- to- face interviews and analyzed by logistic regression using SPSS-PC (v.16).
    Results
    Twenty-one percent and 64.3 percent of workers reported experiencing physical and verbal workplace violence during the last year respectively. The frequency of reported violence was %23.6. There was a strong correlation between physical and verbal violence (p<0.001).Avoidance of reporting violence was occurred because of shrug violence off (%31.9) or to be known as an offending or problematic person (%18.9). Men had more chance to confront with violence than women (CI: 0.26-0.82, p<0.009).
    Conclusion
    Performing some measures such as educational courses about prevention of violence, repression of the opponent’s anger explanation of rules and regulations for workers and clients are recommended.
  • Abedini Z., Ahmari Tehran H., Gaini M., Khorami Rad A. Page 36
    Background and Aims
    Women’s nutrition during their pregnancy is considered as the key factor in mother and fetus health. Adequate nutrients of different types are required to meet the increased demands of mother and the developing fetus. This study aims to determine the nutritional status of pregnant women considering different food groups and its related factors.
    Material and Methods
    In this cross sectional study 1036 pregnant woman were selected from health centers of urban areas in Qom by quota sampling. Personal interviews using the questionnaire method, 24h dietary recall were used to elicit data. Efficiency of food groups was Calculated by [(reported dietary intake – Predicted dietary requirement)/100]. Food consumption was compared with food guide pyramid.
    Results
    Consumption of bread and cereal (%65.3), meat, egg, nuts and legume (%45.7), milk and milk products (%57.4) was lower than recommended values. Fruits and vegetables were consumed more than daily requirements for pregnant women (%65.8). Consumption of fruits and vegetables was higher in the second trimester of pregnancy (p=0.01). Significant association was found between consumption of meat, legume, milk, milk products, fruits and vegetables and mothers occupation and their educational level (p<0.05).
    Discussion
    Nutritional education and support for pregnant women especially, low income and employed groups are recommended.
  • Masrour Roudsari D., Chehrehgosha M., Seyyedolshohadayee M., Hosseini Af Page 47
    Background and Aims

    Many children and adolescents with epilepsy live in Iran. This disease affects their quality of life and their social performance. Accordingly this study aims to determine the quality of life of adolescents with epilepsy and its related factors.

    Material and Methods

    It was a descriptive cross- sectional study. One hundred and eighty 11-20 years old adolescents referring to Iran epilepsy society and Loghman-e- Hakim hospital were recruited by continuous sampling during a four months period. Data was collected by QOLIEZ- AD- 48 and Analyzed using SPSS-PC (v.16).

    Results

    Total score of Quality of life was (43/97 ± 11/58). The highest score was related to school performance (80/79 ± 18/09) and the lowest score was related to attitude towards epilepsy (15/65 ± 15/76).Among the studied factors, the number of epileptic seizures (p=0.002) and the last time of experiencing seizure (p<0.001) had significant association with quality of life. There was also a significant relationship between ethnicity (p=0.042), the place of residency (p=0.032), adolescents’ education (p=0.001), mother’s education (p=0.002), income (p=0.001), number of children (p<0.001), awareness of peer group (p=0.006) and quality of life.

    Conclusion

    Considering the level of quality of life and its related factors is recommended in caring about these adolescents in the community.

  • Torki Y., Hajikazemi E., Bastani F., Haghani H Page 55
    Background and Aims

    Self- efficacy is closely related with different dimensions of the elderly life such as their health and quality of life. This study was conducted with the aim of determining the self- efficacy of the elderly living in rest homes and its relationship with their personal characteristic in west Tehran.

    Material and Methods

    It was a descriptive, cross- sectional study. The sample consisted of 100 above 60 years old males and females elderly who were living in rest- homes of west Tehran for six consecutive months at least. Sample selection was done using stratified sampling with proportionate allocation during 2010. Data collected with GSE-10 and analyzed using T-test, ANOVA, Shefe exact test, and Regression analysis with SPSS (v.16).

    Results

    The mean score for general self- efficacy was 21.44±3.83 (of maximum of 40 according to GSE-10). ANOVA showed that the difference between the three age groups of 60-70, 71-80, and about 81was significant (p=0.001). Self- efficacy of men was more the women (p=0.003). There was a significant relationship between the elderly self- efficacy and their education (p=0.05), and duration of living in rest- homes (p=0.011). Linear regressions showed that the general self- efficacy was mostly related with sex (β1.54, p=0.004).

    Conclusion

    Regarding the low level of self- efficacy of the elderly living in the rest- homes, especially the women, more attention should be paid to promotion of their self- efficacy, by heath care professionals. Interventional studies is recommended to assess the effect of appropriate programs on the elderly self- efficacy.

  • Paryad E., Javadi N., Atrkar Roshan Z., Fadakar K., Asiri Sh Page 63
    Background and Aims
    critical thinking is an index of cognitive ability. The nurses’ cognitive ability, specifically their ability for information processing and decision making, is the key component of nursing practice. The aim of this study was to determine the relationship between critical thinking and clinical decision making in nursing students of Guilan University of Medical Sciences.
    Material and Methods
    Fifty senior nursing students from Guilan University of Medical Sciences participated in this descriptive –correlational study by census. Data was collected using California Critical Thinking Questionnaire and clinical decision making cards by Q-Sort and analyzed by Chi- Square and Fischer Exact tests using SPSS- Pc (v.14).
    Results
    Findings did not show a significant relationship between critical thinking and clinical decision making. Chi square test showed a significant relationship between critical thinking and educational average score (p==0.001) and between decision making and history of exposing to patients undergoing Billrut 2surgery (p=0.008).
    Conclusion
    Conducting the same research with a larger sample using multiple tools is recommended. The findings could be used as a guide to nursing educational planning.
  • Ghanbari V., Maddah S.S., Khankeh Hr, Karimloo M., Ardalan.A. Page 72
    Background and Aims

    Nurses, as the pioneers of healthcare in societies, play an important role before, during, and after disasters. Enhancement of their professional skills for the purpose of helping the injured is one of the basic principles in health management in accidents and disasters. The aim of this study is to investigate the effects of a disaster nursing education program on the improvement of nurses’ preparedness.

    Material and Methods

    It was a quasi-experimental, single group study. The sample including 113 nurses working in Razi psychiatric hospital were selected by census and asked to fill out the “preparedness for confronting disasters” questionnaire, which was developed by the authors. The preparedness program, which consisted of a one-day workshop on disaster management, top-table maneuver, and an operational maneuver, were performed for the participants. The preparedness of all participating nurses was measured one week and also one month after the program. Data were analyzed ANOVA for repeated measures by SPSS-PC (v.17).

    Results

    Our results showed that the mean scores of knowledge, attitude, and performance improved from 5.55 to 19.88, from 66.18 to 72.41, and from 3.36 to 12.48, respectively in pretest and follow up measurements, which indicated a statistically significant difference (p<0.001). In addition, the mean score for total preparedness was increased from 75.14 in pretest to 104.77 in follow up, which is statistically significant (p<0.001)

    Conclusions

    According to the findings in order to promote and maintain the preparedness of nursing staff, inclusion of disaster programs in their academic educational curriculum and as a continued educational program is recommended.