فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال یازدهم شماره 1 (پیاپی 42، فروردین و اردیبهشت 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/01/07
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محسن رضاییان، زینت سالم، فاطمه بشارت، مریم هادوی، رضا وزیری نژاد صفحه 1
    زمینه و هدف
    ارزیابی مداوم روند چاپ مقالات در مجلات علمی- پژوهشی، راهگشای فعالیت های پژوهشی آینده خواهد بود. مطالعه حاضر، به عنوان دومین خودارزیابی مجله علمی- پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، در راستای بررسی اثربخشی سیاست های اعمال شده پس از انتشار نتایج اولین خودارزیابی، طرح ریزی گردیده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی، کلیه مقالاتی که در فاصله سال های 1386 تا 1390 در مجله علمی- پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به چاپ رسیده اند، بررسی گردیدند. اطلاعات با استفاده از چک لیست طراحی شده برای اولین خودارزیابی، که بر اساس سیاست گزاری جدید مجله گزینه های بودجه، کمیته اخلاق و تعارض در منافع به آن اضافه شده بود، جمع آوری و با استفاده از آزمون های توصیفی t مستقل و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    از مجموع 948 مقاله ارسال شده به دفتر مجله، 208 مقاله (22%) به چاپ رسیده بودند که بیشتر آنها را مطالعات توصیفی (2/30%) تشکیل می دادند. بیست و هفت نفر (5/22%) از نویسندگان نامه پذیرش را 6 ماه بعد از ارسال مقاله خود دریافت کرده اند.
    نتیجه گیری
    اگر چه در مواردی پیشرفت هایی حاصل شده است، اما روند چاپ مقالات بیش از حد انتظار می باشد. لازم است هماهنگی های لازم جهت کاهش مدت زمان بین ارسال مقاله به دفتر مجله تا پذیرش آن و همچنین کاهش تعداد کلمات چکیده های انگلیسی و فارسی صورت گیرد.
    کلیدواژگان: روند چاپ، کیفیت، مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
  • نادر شاهرخی، محمد خاکساری، غلامعباس محمدی، رضا عباسی، علی سیاه پشت، رضا محمودی صفحه 21
    زمینه و هدف
    آسیب مغزی ناشی از تروما معمول ترین علت مرگ در تصادفات می باشد. مطالعات متعدد نقش محافظت نورونی برای استروژن و پروژسترون پس از ضربه مغزی را پیشنهاد کرده اند. در مطالعه حاضر، نقش مقادیر مختلف استروئیدهای جنسی بر تغییرات غلظت پروتئین اکواپورین 4 بافت مغزی در موش های صحرایی ماده فاقد تخمدان پس از ضربه مغزی بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مداخله ای- تجربی، از 140 سر موش صحرایی ماده نژاد آلبینو N – ماری که به طور تصادفی به 7 گروه و هر گروه خود به دو زیر گروه تقسیم شدند، استفاده گردید. گروه های مورد مطالعه عبارت بودند از: 1- شم، 2- شم اوارکتومی شده، 3- حلال، 4 و 5- مقدار فیزیولوژیک و فارماکولوژیک استروژن (به ترتیب 3/33 میکروگرم بر کیلوگرم و 1 میلی گرم بر کیلوگرم)، 6 و 7- مقدار فیزیولوژیک و فارماکولوژیک پروژسترون (به ترتیب 7/1 و 8 میلی گرم بر کیلوگرم). در گروه های 3 تا 7، جراحت تروماتیک مغزی به روش مارمارو القا شد و 30 دقیقه بعد از ضربه، هورمون ها به صورت داخل صفاقی تزریق شدند و 24 ساعت بعد از ضربه محتوای آب، میزان غلظت اکواپورین 4 و 5 ساعت بعد از ضربه محتوای آبی ایوانز مغز ارزیابی شد.
    یافته ها
    مقدار فیزیولوژیک و فارماکولوژیک استروژن نسبت به حلال، بیان اکواپورین 4 (01/0 p<)، محتوای آب مغز (01/0 p<) و نفوذپذیری سد خونی- مغزی (001/0 p<) را به طور معنی داری کاهش داد. مقدار فیزیولوژیک و فارماکولوژیک پروژسترون محتوای آب مغز را در مقایسه با حلال به طور معنی داری کاهش داد (001/0 p<) ولی بر بیان آکواپورین 4 اثرات معنی داری نشان نداد. مقدار فیزیولوژیک پروژسترون محتوای آبی ایوانز مغز را کاهش داد، اما مقدار فارماکولوژیک آن موجب افزایش محتوای آبی ایوانز مغز شد (001/0 p<).
    نتیجه گیری
    مقادیر فیزیولوژیک و فارماکولوژیک استروژن، بیان آکواپورین 4 را در مغز تروماتیک کاهش داد ولی پروژسترون چنین اثری نشان نداد. برای استروژن این اثرات شاید یکی از سازوکار های موثر در بهبود آسیب مغزی باشد.
    کلیدواژگان: استروژن، پروژسترون، اکواپورین 4، آسیب تروماتیک مغز
  • زهرا هاشمی، مریم هادوی*، محسن رضاییان صفحه 37
    زمینه و هدف

    انگیزه، متغیری است که در مقوله یادگیری از آن به عنوان یک رکن اساسی یاد می شود. صاحبنظران، آن را به دو گونه انگیزه یک پارچه (Integrative) و انگیزه ابزاری (Instrumental) طبقه بندی می کنند. در این مطالعه، انگیزه دانشجویان رشته های پزشکی و دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در یادگیری زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفته است.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1388 انجام شد و کلیه دانشجویان رشته های پزشکی و دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که در مقطع علوم پایه مشغول به تحصیل بودند (200 نفر)، مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه استاندارد انگیزه های یادگیری و نگرش Gardner بود. اطلاعات با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی از جمله t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    از دانشجویان مور د بررسی، 5/35% در رشته دندان پزشکی و 5/64% در رشته پزشکی تحصیل می کردند. از این تعداد، 8/44% پسر و 2/55% دختر بودند. میانگین کلی نمره بدست آمده از بررسی سوالات مربوط به سنجش انگیزه های یک پارچه (83/3) و ابزاری (21/4)، به ترتیب نشان دهنده انگیزه زیاد و خیلی زیاد دانشجویان در یادگیری زبان انگلیسی بود. مقایسه میانگین کلی نمرات انگیزه های یک پارچه و ابزاری، تفاوت معنی داری بین این دو انگیزه نشان نداد.

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان دهنده انگیزه بالای دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در یادگیری زیان انگلیسی، و افزایش این انگیزه در طول دوران دانشگاه نسبت به دوران دبیرستان می باشد. لذا بایستی دانشجویان را با برنامه ریزی صحیح در جهت یادگیری بیشتر، یاری نمود.

    کلیدواژگان: انگیزه یکپارچه، انگیزه ابزاری، زبان دوم، زبان انگلیسی، دانشجویان
  • محمد محمدزاده، اکبر پژهان، سیدجواد میرنجفی زاده، رخشانی محمدحسن صفحه 47
    زمینه و هدف
    داروهای شیمیایی موجود تاکنون نتوانسته اند درمان کاملا مطمئنی برای انواع صرع باشند. با توجه به عوارض کمتر گیاهان دارویی، در این تحقیق اثر عصاره شوید (Anethum graveolens L. ) بر تشنجات ناشی از تزریق پنتیلن تترازول (Pentylentetrazol; PTZ) مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق تجربی از 110 موش سوری نر استفاده شد. پس از تعیین حداکثر مقدار قابل تحمل غیرکشنده، مقادیر 250، 400 و 500 میلی گرم بر کیلو گرم عصاره آبی و 250، 1000، 2500 و 3500 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره هیدروالکلی انتخاب و 30 دقیقه قبل از تزریق PTZ به صورت داخل صفاقی تزریق شد. مدت زمان تاخیری تا مرحله اول (Stage 1 Latency; S1L)، مدت زمان تاخیری تا مرحله پنجم تشنج (Stage 5 Latency; S5L) و مدت زمان تاخیری تا زمان مرگ حیوان (Dead time latency; DTL) پس از تزریق PTZ در گروه های مورد بررسی ثبت شد. اطلاعات با استفاده از آزمون های ANOVA یک طرفه و دو طرفه تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    تزریق داخل صفاقی 500 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره آبی، S1L، S5L و DTL را به طور معنی داری افزایش داد (به ترتیب 01/0 p<، 05/0> p و 01/0> p). غلظت 400 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره آبی موجب افزایش معنی دار، S1L و DTL شد (به ترتیب 05/0> p و 01/0> p). غلظت 250 میلی گرم بر کیلوگرم کمیت های اندازه گیری شده را افزایش معنی داری نداد. تزریق داخل صفاقی عصاره هیدروالکلی با غلظت های 1000، 2500 و 3500 میلی گرم بر کیلوگرم کمیت های اندازه گیری شده را به طور معنی داری افزایش داد اما با غلظت 250 میلی گرم بر کیلوگرم فقط S1L و DTL افزایش معنی دار نشان داد (به ترتیب 05/0> p و 01/0> p). تفاوت معنی داری بین گروه های عصاره آبی و هیدروالکلی به جز در DTL مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این تحقیق به نظر می رسد که عصاره آبی و هیدروالکلی شوید اثرات محافظتی بر سیستم عصبی دارد و شدت تشنجات صرعی ناشی از پنتیلن تترازول را کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: تشنج، صرع، پنتیلن تترازول، عصاره شوید، موش سوری
  • فریبا حکم اللهی، حسن رفعتی، حسین ریاحی، محمدحسین حکیمی، هاجر حیدری، فاطمه حقیرالسادات، مصطفی عظیم زاده، عبدالرضا فروتن، سعیدعلی موسی زاده صفحه 55
    زمینه و هدف
    قارچ Phellinus که انتشار گسترده ای در دنیا دارد متعلق به خانواده Hymenochaetacea با بیش از 359 گونه با خواص دارویی مختلف می باشد. مطالعه حاضر با توجه به اهمیت موضوع و کمبود تحقیقات پیرامون گونه های Phellinus ایرانی انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه پژوهشی – کاربردی در تابستان و پاییز سال 1387 جمع آوری و شناسایی گونه مذکور با استفاده از خصوصیات ماکرومورفولوژیکی و میکرومورفولوژیکی، روابط میزبانی، پراکنش انجام گرفت. سپس عصاره گیری، جهت بررسی خواص آنتی اکسیدانتی عصاره متانولی تام و عصاره های فرکشنی (کلروفورمی، بوتانولی و آبی) آن به دو روش تخریب رادیکالهای آزاد DPPH و قدرت آنتی اکسیدانتی کاهش یون های فریک (Ferric reducing antioxidant power) انجام شد. همچنین مقدار کل ترکیبات فنولی به روش Folin-Ciocalteu سنجیده شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که در هر دو آزمون آنتی اکسیدانتی، عصاره متانولی تام و به خصوص جزء بوتانولی آن فعالیت قابل ملاحظه ای در تخریب رادیکال های آزاد و کاهش یون های فریک داشته است. غلظت های موثر از عصاره های مختلف (متانولی تام، کلروفورمی، بوتانولی و آبی) که 50% رادیکال های آزاد را تخریب می کنند (IC50)، به ترتیب07/2 ± 87/30، 56/2 ± 87، 32/0 ± 98/11 و 94/0 ± 67/229 میکروگرم بر میلی لیتر بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان دهنده خواص آنتی اکسیدانی قوی عصاره های مختلف به ویژه عصاره بوتانولی قارچ دارویی Phellinus torulosus می باشند. فعالیت آنتی اکسیدانی این قارچ با توجه به سهولت دسترسی و همچنین هزینه بسیار پایین تر در مقایسه با سایر منابع طبیعی و مصنوعی موجود برای مواد آنتی اکسیدانی، قابل توجه بوده و توجیه اقتصادی چشم گیری دارد.
    کلیدواژگان: Phellinus، خواص آنتی اکسیدان، ترکیبات فنولی، قارچ های دارویی، بومی ایران
  • مریم بحرینیان_محمدحسن انتظاری_الها م عادل نیا_فاطمه شیرانی_مجید یاران_اکبر حسن زاده صفحه 69
    زمینه و هدف
    پرفشاری خون یکی از علل اصلی مرگ و میر است. طبق مطالعات کنترل شده، کاهش فشارخون دیاستولی با کاهش سکته مغزی و بیماری های قلبی همراه است. مطالعات موجود نشان داده اند پلی فنول های موجود در انگور می توانند پیشرفت آترواسکلروز را به تعویق اندازند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر مصرف انگور قرمز بر تغییرات فشارخون در افراد سالم بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مداخله ای همراه با گروه کنترل بود. 40 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به طور مساوی در دو گروه مورد و شاهد قرار گرفتند. گروه مورد روزانه 500 گرم انگور قرمز طی یک ماه مصرف نمودند. فشارخون دانشجویان در ابتدا و انتهای مطالعه تعیین شد. جهت مقایسه میانگین تغییرات فشارخون قبل و بعد از مطالعه و مقایسه میانگین فشارخون بین دو گروه به ترتیب از آزمون های t زوجی و t مستقل استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین تغییرات فشارخون سیستولی در گروه مورد و شاهد به ترتیب 3 ±71/12 و 66/1±07/7 میلی متر جیوه بود و اختلاف معنی دار مشاهده نشد. تغییرات حاصل در فشارخون دیاستولی از نظر آماری معنی دار بود (04/0= p).
    نتیجه گیری
    مصرف انگور قرمز باعث کاهش معنی دار فشار خون دیاستولی شد. شاید علت معنی دار نبودن یافته های مربوط به فشار خون سیستولی مدت کوتاه مطالعه و بررسی افراد سالم باشد که معمولا سازوکار های موثرتر و کارآمدتری در هموستاز بدن، جهت مقابله با هر گونه افزایش یا کاهش فشار خون دارند. از طرفی، بهبود پروفایل متابولیکی علاوه بر رژیم غذایی، که معمولا تاثیراتش در دراز مدت قابل مشاهده است، نیازمند شیوه زندگی سالم و عوامل دیگر نیز هست.
    کلیدواژگان: انگور قرمز، پرفشاری خون، پلی فنول ها
  • عزیزالله دهقان، لیلا قوامی، فریبا قهرمانی، محمدرفیع بذرافشان، سارا نام آور صفحه 81
    زمینه و هدف
    افسردگی از شایع ترین اختلالات خلقی است. یکی از مهم ترین عوارض افسردگی، کاهش میل به کار و فعالیت می باشد. هدف این مطالعه تعیین شیوع افسردگی در بهورزان شهرستان لارستان و ارتباط آن با عملکرد آنان است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی 99 نفر از بهورزان شاغل در خانه های بهداشت لارستان انجام گرفت که به صورت آگاهانه در مطالعه شرکت کردند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه اطلاعات فردی و آزمون سنجش افسردگی بک استفاده گردید. عملکرد آنان نیز توسط چک لیست تهیه شده توسط کارشناسان بهداشتی سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های مجذور کای، من- ویتنی، ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون خطی استفاده شد.
    یافته ها
    شیوع افسردگی در بهورزان 43/43% بود. افسردگی در بهورزان زن و بهورزان مجرد از شیوع بیشتری نسبت به بهورزان مرد و بهورزان متاهل برخوردار بود (05/0 p<). میانگین نمره عملکرد در بهورزان افسرده 72/17±21/44 و در دیگر بهورزان 46/17±84/57 بود (05/0 p<). همچنین تحلیل رگرسیون خطی نشان داد که افسردگی بر عملکرد بهورزان تاثیرگذار است.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه مشخص گردید که تعداد بسیاری از بهورزان علایم افسردگی دارند و این افسردگی بر عملکرد آنان تاثیر منفی گذاشته است و بایستی در جهت برطرف نمودن علایم افسردگی در این گروه تلاش کرد تا منجر به بهبود عملکرد بهورزان و در نتیجه ارتقاء سلامت جامعه گردد.
    کلیدواژگان: افسردگی، بهورزان، آزمون بک، شیوع
  • محمد اسدپور، غفرانی پور فضل الله ، حسن افتخاراردبیلی، شمس الدین نیکنامی، ابراهیم حاجی زاده صفحه 87
    زمینه و هدف
    کارکنان مراقبت های بهداشتی در معرض خطر آلودگی با ویروس هپاتیت B و ویروس نقص ایمنی انسانی از طریق تماس حرفه ای با خون و برخی از مایعات خاص بدن قرار دارند و لازم است احتیاط های استاندارد در مواقع ضروری به کار گرفته شوند. این مطالعه با هدف ارتقای پذیرش احتیاط های استاندارد در کارکنان خدمات پرستاری در کارکنان خدمات پرستاری بیمارستان های رفسنجان انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش، مطالعه ای پیش تجربی از نوع قبل و بعد می باشد. جامعه پژوهش را کلیه کارکنان، خدمات پرستاری بالینی (91 نفر) تشکیل می دادند. اطلاعات اولیه به وسیله پرسش نامه جمع آوری شد و بر اساس اطلاعات، مداخله آموزشی با روش بحث گروهی، پرسش و پاسخ و استفاده از پمفلت و جزوه آموزشی صورت گرفت. اطلاعات بلافاصله و شش ماه بعد از مداخله جمع آوری و با استفاده از آزمون فریدمن و آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین سنی نمونه های پژوهش91/7±93/35 سال بود. میانگین نمره آگاهی در قبل، بلافاصله و شش ماه بعد از مداخله آموزشی به ترتیب 16/3±60/22، 28/1±05/26 و 15/1±17/26، میانگین نمره نگرش و به ترتیب 41/4±28/44، 98/3±84/50 و 79/3±93/50 و میانگین نمره رفتار پذیرش احتیاط های استاندارد به ترتیب 84/4±77/30، 17/2±26/33 و 25/2±41/33 بود.
    نتیجه گیری
    برنامه آموزشی روی آگاهی، نگرش در رابطه با احتیاط های استاندارد و رفتار پذیرش احتیاط های استاندارد نمونه های پژوهش تاثیر مثبت داشت. این نتایج می تواند در برنامه های آموزش رفتار ایمن و ارتقای سلامت کارکنان خدمات بهداشتی درمانی و پیشگیری از بیماری های منتقله از راه خون کاربرد داشته باشد.
    کلیدواژگان: ارتقای رفتار، احتیاط های استاندارد، کارکنان خدمات پرستاری، مداخله آموزشی
|
  • M. Rezaeian, Z. Salem, F. Besharat, M. Hadavi, R. Vazirinejad Page 1
    Background And Objectives
    Continuous appraisal of the publication process of articles is warranted for developing future research activities. The aim of the present study was the determination of the publication process of articles published in the Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences (JRUMS).
    Materials And Methods
    In this descriptive study, all published papers in the JRUMS through the years 2006-2011 were examined. Data collecting tool was a pre-designed checklist for the first self-appraisal which was based on the new strategies of editorial boards. A number of items were added to this checklist including: funding, conflict of interest, and ethical approval. Data were then analyzed by Chi- Square and independent t-tests.
    Results
    Out of 948 submitted articles, 208 articles (%22) had been published. The most frequent types of study was related to the descriptive ones (30.2%). Twenty seven (22.5%) of authors had received the acceptance letters six months after the submission of their articles.
    Conclusion
    Although the results indicated improvements in some areas, more cooperation among authors with referees and editorial staff is needed to reduce the acceptance time.
  • N. Shahrokhi, M. Khaksari, Gh.A. Mohammadi, R. Abassi, A. Siahposht, R. Mahmoodi Page 21
    Background And Objectives
    The brain damage caused by trauma is the most common cause of death. The neuroprotection effects of estrogen and progesterone have been reported in numerous studies. In the present study, the role of different doses of sex steroids has been investigated on the aquaporin 4 protein concentration changes in brain tissue of ovariectomized (OVX) rats after traumatic brain injury (TBI).
    Materials And Methods
    In this experimental interventional study, 140 female rats N-MRI were randomly divided into seven groups and each group group further subdivided into two subgroups as follows; sham group, ovariectomized sham group, vehicle, physiologic and pharmacologic estrogen at doses 33.3 µg/kg, and 1 mg/kg respectively, physiologic and pharmacologic progesterone at doses 1.7 mg/kg and 8 mg/kg group. TBI was induced for groups 3-7 by Marmarou method. Thirty minutes after TBI, the hormones were intraperitoneally injected. Parameters such as Evans blue content, and water content and aquaporin 4 concentration were determined 5h and 24h after TBI respectively.
    Results
    Compared to the vehicle group, physiologic and pharmacologic doses of estrogen could significantly diminish the aquaporin 4 expression and water content (p<0.01), and permeability of blood - brain barrier (p<0.001). While physiologic and pharmacologic doses of progesterone had a same effect as estrogen on brain water content (p<0.001), this effect was not observed on aquaporin 4 expression. The brain Evans blue content at physiologic dose of progesterone was significantly lower than vehicle group, but it was higher at pharmacologic dose (p<0.001).
    Conclusion
    We concluded that only physiologic and pharmacologic doses of estrogen reduce d the aquaporin 4 expression in OVX rats after TBI. Based on our results, estrogen may have a therapeutic effect on brain injury.
  • Z. Hashemi, M. Hadavi, M. Rezaeian Page 37
    Background And Objectives

    Motivation is an important aspect of language acquisition. Researchers have classified motivation into two types of integrative and instrumental. Based on the importance of these two kinds of motivations, this study has been devised to determine the motivations of medical and dentistry students of Rafsanjan University of Medical Sciences on language learning.

    Materials And Methods

    In this cross- descriptive study, 200 students of the dentistry and medical schools were chosen by random sampling in 2009. The data gathering method was the integrative and instrumental motivation scale of Gardner. The data were then analyzed using t test.

    Results

    Out of the participants; 35.5% were dentistry and 64.5% were medical students: 44.8% were male, and 55.2% were female. The mean of the total points of the integrative motivation was 3.83, while the mean of the instrumental motivation was 4.21. Results indicated that the students had a high motivation and positive attitudes towards learning English. There was no statistical difference between the two types of motivations.

    Conclusion

    This study indicated that there is a high motivation among the medical and dentistry students of Rafsanjan University of Medical Sciences in learning English. Their motivation had also increased since the highschool period, therfore Students should be encouraged to become more motivated inorder to learn the English language fluently.

  • M. Mohammadzadeh, A. Pajhhan, S.J. Mirnajafizadeh, M.H. Rakhshani Page 47
    Background And Objectives
    In this study, the effect of Anethum graveolens L. extract on pentylenetetrazol- (PTZ) induced seizures was investigated.
    Materials And Methods
    Present Chemical drugs cannot completely be safe treatment for all kinds of epilepsy. In this experimental study, 110 male mice were included. Firstly, the maximum non-lethal doses for aqueous (500 mg/kg) and alcoholic extract (4000 mg/kg) of Anethum graveolens L. were determined. Three doses of aqueous (250, 400, and 500 mg/kg) and four doses of alcoholic extracts (250, 1000, 2500, and 3500 mg/kg) which were lower than the non-lethal dose were intraperitoneally injected 30 minutes before PTZ injection. Seizure stage 1 latency (S1L), seizure stage 5 latency (S5L) and dead time latency (DTL) were recorded after PTZ injection in both control and treatment groups. One-way ANOVA was used for comparing different doses of alcoholic and aqueous extracts and two-way ANOVA was used for comparing the the results of the two types of extracts.
    Results
    Aqueous extract of Anethum graveolens L. at 500 mg/kg increased S1L, S5L and DTL significantly (p<0.01, p<0.05 and p<0.01 respectively). Also S1L and DTL parameters were significantly increased at 400 mg/kg (p<0.05 and p<0.01 respectively). But increment of these parameters were not significant at concentration of 250 mg/kg. Injection of the alcoholic extract at concentrations of 1000, 2500 and 3500 mg increased S1L, S5L and DTL significantly. However, concentration of 250 mg/kg increased S1L and DTL significantly (p<0.05 and p<0.01 respectively). There was no significant between aqueous and alcoholic extract except in DTL.
    Conclusion
    The results indicated that the aqueous and alcoholic extractions of Anethum graveolens L. have protective effects on nervous system and also decrease seizure induced by PTZ.
  • F. Hokmollahi, H. Rafati, H. Riahi, M.H. Hakimi, H. Heydari, F. Haghirosadat, M. Azimzade, A. Frotan, S.A. Mossazade Page 55
    Background And Objectives
    Phellinu s Quel is a large and widely distributed genus of the family Hymenochaetaceae under the class of Basidiomycetes with more than 359 species. The Phellinu s species have anticancer, antioxidant and antibacterial effects. Hitherto, 12 Phellinus species have been reported from the north of Iran. Due to their great medicinal effects and lack of investigation on Iranian species, this study was performed to investigate the host dispersal behaviour, macro- and micro-morphological properties of the species, and antioxidant activities. using the total methanol extract and it’s fractional extracts (chloroform, butanol and water extracts).
    Materials And Methods
    In this experimental study, the macro- and micro-morphological properties of the species were determined using the total methanol extract and it’s fractional extracts (chloroform, butanol and water extracts). The antioxidant assays were then performed. The radical scavenging capacity of fractional extracts of this fungus were evaluated by using 2,2-diphenyl-1-picrylhydrazyl (DPPH) scavenging activity and Ferric reducing-antioxidant power (FRAP) assays. Also, the total phenol content (TPC) of each extract was measured using Folin-Ciocalteau method.
    Results
    The results indicated that the total methanol extract showed a significant antioxidant activity. Further fractionation indicated that the butanol fraction had a stronger activity than the total methanolic extract in both antioxidant assays. The effective concentrations of the different extracts (total methanol, chloroform, butanol and water), for scavenging of 50% of generated radicals (IC50), was 30.87±2.07, 87.22±2.56, 11.98±0.32 and 229.67±0.94 µg/ml, respectively.
    Conclusion
    The results showed that different extracts, especially butanol extract have high antioxidant activities which indicate the presence of active components in this fraction. Considering these great antioxidant effects and its low expense, it is recommended to use this fungus in more clinical trial researches and drug manufacturing industry.
  • M. Bahreynian, M.H. Entezari, E. Adelnia, F. Shirani, M. Yaran, A. Hasanzadeh Page 69
    Background And Objectives
    High blood pressure is among the main causes of death. Controlled studies show that 5 mmHg decrease in diastolic blood pressure lowers the risk of stroke up to 40% and cardiovascular disease. (CVD) up to 15%. The aim of this study was to examine the effect of red grape consumption, a major source of flavonoieds, on blood pressure in normotensive persons.
    Materials And Methods
    This prospective study was a clinical trial with a control group. Among the students of Isfahan university, we chose 40 individuals who were randomly divided into two equal groups case and control. The case group received 500g red grape per day for one month. Blood pressure was measured at baseline and at the end of trial. Mean blood pressures changes before and after study among two groups were compared using paired and independent t-tests.
    Results
    The mean variation of Systolic Blood Pressure (SBP) for case and control groups was 12.71±3 (p<0.05) and 7.07±1.66 (p>005) respectively. These values for diastolic Blood Pressure were significant (p=0.04).
    Conclusion
    Red grape consumption decreases DBP. Short-term stusdy and/or working on healthy young people with more effective haemostatic mechanisms may account for the lack of effect of red grape on SBP. Since daily diets can impose their effects during life and for improving the metabolic profile a healthy diet and a balanced lifestyle are needed.
  • Page 87
    Background And Objectives
    Healthcare workers are at risk for occupational exposure to blood-borne pathogens, including hepatitis B virus (HBV) and human immunodeficiency virus (HIV) via blood or bodily fluids. Accordingly, the standard precautions should be implemented in health-threatening circumstances. The purpose of this study was to improving compliance with the standard precautions among nursing care workers in the hospitals of Rafsanjan city.
    Materials And Methods
    In this quasi-experimental study, all 91 hospital nurses working at the hospitals of Rafsanjan city were included. Pre-designed questionnaires were distributed to the participants before, shortly after and 6 months after the training courses presented as group discussion, problem-based learning, pamphlets and booklets. Data was analyzed by Friedman and repeated measure ANOVA.
    Results
    Results showed that the mean age of the participants was 35.93±7.91. The mean scores of knowledge related to the standard precautions before, shortly after and 6 month after the training intervention were 22.60±3.16, 26.05±1.28 and 26.17±1.15 respectively. Mean scores of attitude for these three time series were 44.28±4.41, 50.84±3.98 and 50.93±3.79 and finally these values for the compliance behavior were 30.77±4.84, 33.26±2.17 and 33.41±2.25 respectively..
    Conclusion
    The results showed that training intervention had a positive effect on knowledge, attitude and compliance behavior of the nurses regarding the s tandard precautions. These findings may be applicable for development of similar training programs.