فهرست مطالب

Journal of Medicinal Herbs
Volume:1 Issue: 4, 2011

  • تاریخ انتشار: 1389/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • الهام شادمهر، احسان حکمتیان، غلام رضا اصغری صفحه 1
    مقدمه و هدف
    بسیاری از کارهای دندان پزشکی باعث تحریک رفلکس گگ (gag reflex) می شوند که از شایع ترین مشکلات دندانپزشکی و از عوامل نارضایتی بیماران می باشد. در این مطالعه تاثیر عصاره میوه خرمالو در کاهش رفلکس گگ ارزیابی شده استروش تحقیق: این مطالعه تجربی به شیوه کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور انجام گرفت. نمونه ها از بین بیماران مراجعه کننده به دانشکده ی دندان پزشکی اصفهان انتخاب شدند. در این مطالعه 84 بیمار به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و مورد بررسی شدند. عصاره گیاه تغلیظ شد و با غلظت 80% به شکل دارویی لازنج تهیه گردید و به همراه دارونما به بیماران داده شد. قبل از مداخله وجود یا عدم وجود رفلکس گگ برای هر بیمار در ناحیه کام نرم و لوزه به کمک تحریک با آبسلانگ اندازه گیری شد و نتایج آن ثبت گردید. آن گاه در هر گروه نمونه ها قرص های مکیدنی تهیه شده را به مدت پنج دقیقه مکیدند تا دارو کاملا در دهان حل شود. سپس شدت رفلکس گگ در هر گروه مجددا با آبسلانگ سنجیده و ثبت شد. داده ها در SPSS ver11وارد شدند و توسط آزمون های آماری کای اسکور و Mcnemar مورد تجزیه آماری قرار گرفتند.
    نتایج و بحث: کلیه ی بیماران قبل از مصرف دارو در نواحی کام نرم و لوزه ها رفلکس گگ داشتند. پس از انجام مداخله در گروه خرمالو کاهش در رفلکس گگ در ناحیه کام نرم و لوزه ها به ترتیب در 6/97 و 100% بیماران مشاهده شد. در گروه شاهد پس از انجام مداخله کاهش در رفلکس گگ در ناحیه کام نرم و لوزه ها به ترتیب در 19% و 6/16% بیماران مشاهده شد. کاهش رفلکس گگ در دو ناحیه ی کام نرم و لوزه ها در گروه شاهد و مورد تفاوت معنی دار آماری داشتند (001/0 p<).
    توصیه کاربردی/ صنعتی: این مطالعه نشان داد که عصاره ی خرمالو باعث کاهش رفلکس در ناحیه کام نرم و لوزه ها می شود به طوری که شاید بتوان آن را در اکثر اقدامات بالینی بدین منظور به کار گرفت.
  • غلام رضا قلم کار، نصیر لندی، مجید طغیانی، فریبرز معطر، عباس عابد اصفهانی، مریم اعرج شیروانی صفحه 7
    مقدمه و هدف
    این آزمایش جهت ارزیابی تاثیر سطوح مختلف سرخارگل در مقایسه با یک آنتی بیوتیک (فلاووفسفولیپول) در فعالیت ضد اکسیدانی تام سرم خون جوجه های گوشتی انجام شد.
    روش تحقیق: در این آزمایش 240 جوجه گوشتی یک روزه (راس 308) وزن شدند و به صورت تصادفی به 5 تیمار، با 4 تکرار شامل 12 جوجه اختصاص داده شدند. 5 تیمار شامل: 1. جیره پایه، 2. جیره پایه حاوی آنتی بیوتیک (5/4 میلی گرم فلاووفسفولیپول بر کیلوگرم جیره)، 3. جیره ی پایه حاوی 5 گرم پودر اندام هوایی سرخارگل در کیلوگرم جیره، 4. جیره پایه حاوی 10 گرم پودر اندام هوایی سرخارگل در کیلوگرم جیره، 5. جیره پایه حاوی 25/0 گرم عصاره سرخارگل در کیلوگرم جیره، بودند. میزان فلاونول –o – گلیکوزید تام بر حسب کورستین در پودر اندام هوایی و عصاره اندازه گیری شد و فلاونول –o – گلیکوزید تام بر حسب کورستین در جیره حاوی 5 گرم سرخارگل بر کیلوگرم جیره و جیره حاوی عصاره مساوی بود. در 42 روزگی نمونه خون گرفته شد و جهت اندازه گیری فعالیت ضد اکسیدانی تام سرم خون مورد تجزیه قرار گرفت.
    نتایج و بحث: نتایج نشان داد استفاده از 10 گرم سرخارگل بر کیلوگرم جیره بالاترین فعالیت ضد اکسیدانی تام سرم را در مقایسه با دیگر گروه ها داشت. عصاره الکلی نیز فعالیت ضد اکسیدانی بالاتری در مقایسه با گروه کنترل و آنتی بیوتیک داشت، اما این تفاوت معنی دار نبود. استفاده از 5 گرم سرخارگل بر کیلوگرم جیره باعث افزایش فعالیت ضد اکسیدانی تام سرم نسبت به گروه های کنترل، آنتی بیوتیک و عصاره ی الکلی گردید، اما این تفاوت معنی دار نبود. نتایج این تحقیق نشان می دهد که استفاده از 10 گرم سرخارگل بر کیلوگرم جیره فعالیت ضد اکسیدانی تام سرم خون را در جوجه های گوشتی بهبود بخشید.
    توصیه کاربردی/ صنعتی: با توجه به خطر به وجود آمدن جمعیت های میکروبی مقاوم به آنتی بیوتیک در اثر استفاده مداوم از آنتی بیوتیک ها در جیره ی دام و با توجه به نتایج حاصله از این آزمایش و سایر مطالعات می توان از پودر سرخارگل به عنوان یک جایگزین برای آنتی بیوتیک در جیره ی غذایی طیور استفاده نمود
  • غلام رضا بخشی خانیکی، الهام مقسمی صفحه 15
    مقدمه و هدف
    مریم گلی لوله ایSalvia macrosiphon)) از گونه های مهم جنس سالویا بوده که متعلق به تیره نعناع (Lamiaceae) می باشد. در ایران 57 گونه از این جنس در مناطق مختلف رویش دارند. هدف از این پژوهش بررسی ویژگی های آناتومیکی و مورفولوژیکی گیاه دارویی مریم گلی لوله ای می باشد.
    روش تحقیق: نمونه هایی از گونه ی فوق در سال 1386 از ارتفاعات منطقه زواریجان و دودانگه شهرستان بروجرد جمع آوری شدند و از بخش های مختلف گیاه مذکور قطعاتی جدا و درون ظروف شیشه ای که محتوی محلول های پایدار کننده (F.A.A) بودند ریخته و از آن ها برای مطالعات آناتومیکی و مورفولوژیکی توسط میکروسکوپ نوری استفاده گردید.
    نتایج و بحث: با توجه به بررسی های آناتومیکی انجام شده بر روی مریم گلی لوله ای که اکثر خصوصیات آن ها مشابه سایر گونه های سالویای موجود در ایران می باشند. در بررسی های ساقه ی گونه مورد نظر، در سطح خارجی اپی درم کوتیکول مشاهده شد. در بخش میانی دم برگ تعداد دستجات آوندی متفاوتی دیده شد که سه دسته آوند چوب و آبکش بزرگ در وسط و دو دسته در طرفین دیده شد. این تحقیق نشان داد که در چهار گوشه ساقه زیر اپی درم لایه هایی از بافت کلانشیم حفره ای قرار دارد که تعداد لایه های آن در گیاه مورد مطالعه شامل 3 تا 4 ردیف است. برش های عرضی دم برگ نشان داد که زیر اپی درم بیرونی و درونی آن ها بافت کلانشیم وجود دارد. هم چنین مشاهده شد که هر دو سلول پارانشیمی دارای تعداد زیادی کلروپلاست می باشند. در این گونه چند نوع کرک مختلف با منشا اپی درمی در روی برگ ها دیده شد که شامل کرک های غیر ترشحی و کرک های ترشحی بودند که هر دو نوع این کرک ها دارای یک ردیف سلول با اندازه متفاوت بودند و سلول تحتانی درشت تر بوده و به اپی درم مربوط می باشد.
    توصیه کاربردی/صنعتی: کاربرد اسانس گونه های مختلف مریم گلی در فرآورده های دارویی، غذایی و بهداشتی و فعالیت بیولوژیکی آن بستگی تام به ترکیب های شیمیایی موجود در اسانس دارد؛ لذا با توجه به اهمیت اسانس گونه های مختلف این گیاه توصیه می شود تا تحقیقات گسترده ای بر روی همه ی گونه های سالویای ایرانی انجام شود.
  • عبدالله قاسمی پیربلوطی، محسن جعفریان ده کردی، رحمان پورحکیم داودی، بهزاد حامدی، محمد ربیعی صفحه 25
    مقدمه و هدف
    با توجه به خواص دارویی بسیار ارزنده گیاه دارویی گل راعی، تاکنون تحقیقات چندانی در خصوص مسمومیت و عوارض جانبی غلظت های بالای گونه گل راعی دیهیمی نشده است. بنابراین با توجه به موارد فوق تحقیق حاضر جهت مطالعه اثرات مسمومیت ناشی از مصرف گل راعی دیهیمی بر خصوصیات بالینی و رفتاری در موش به مرحله اجرا در آمد.
    روش تحقیق: گونه مورد مطالعه از منطقه سبزکوه در استان چهارمحال و بختیاری جمع آوری شد. جهت بررسی مسمومیت عصاره گیاه گل راعی، 5 گروه آزمایشی هر گروه شامل 4 سر موش که به چهار گروه از آن ها غلظت های 100تا 1000 میلی گرم در کیلوگرم وزن زنده موش عصاره خورانده شد و به گروه شاهد عصاره ای خورانده نشد. در نهایت پس از 24 ساعت صفات مختلف خونی، وزنی و دمایی مورد ارزیابی قرار گرفت. هم چنین مطابق روش قبلی این صفات برای 14 روز بعد از خورانده شدن دزهای فوق مورد ارزیابی قرار گرفت.
    نتایج و بحث: در بررسی نتایج پاتولوژیک کلیه و کبد تفاوت آشکاری بین گروه های مختلف مشاهده نشد. در بررسی آماری انجام شده روی نتایج به دست آمده، در خصوص صفاتی نظیر HCT، Hb، RBC، Mono، MCV، Band، MCH، MCHC و pH تفاوت آماری معنی داری بین گروه های تیمار و شاهد به دست نیامد (p<0.05). در مورد شمارش گلبول های سفید، نوتروفیل و ائوزینوفیل تفاوت معنی داری بین گروه های تیمار با گروه شاهد مشاهده شد (p<0.05) به طوری که علت این افزایش، استرس فیزیولوژیک ناشی از دز بالای دارو می باشد، زیرا در میزان Band Cell (نوتروفیل نابالغ) که شاخصی جهت بروز عفونت و پاسخ مغز استخوان می باشد، افزایش مشاهده نمی گردد.
    توصیه کاربردی/ صنعتی : به طور کلی عصاره گل راعی دیهیمی در هیچ کدام از غلظت های استفاده شده دارای اثر سمیت زائی نمی باشد و تنها می تواند باعث ایجاد تابلو استرس در نمونه های مورد آزمایش شود. اما با نگاهی به وزن موش ها پس از دو هفته مطالعه و آزمایش، می توان افزایش وزن موش ها را در پایان مطالعه مشاهده کرد که گویی این گیاه باعث افزایش وزن شده است. در کل به غیر از تاثیرات پاتولوژیکی که در غلظت های بالا از خود نشان داد، گل راعی دیهیمی دارای اثر سوء دیگری نمی باشد.
  • احمدرضا گل پرور، عبدالله قاسمی پیربلوطی صفحه 33
    مقدمه و هدف
    بابونه آلمانی یکی از مهم ترین گیاهان دارویی در سرتاسر دنیاست. بهبود ژنتیکی درصد اسانس و عملکرد گل خشک و افزایش تولید در واحد سطح از اهمیت زیادی در اصلاح این گیاه مهم دارویی برخوردار می باشد. تعیین بهترین شاخص های انتخاب غیر مستقیم به منظور بهبود ژنتیکی درصد اسانس و عملکرد گل خشک جمعیت های بابونه آلمانی با استفاده از برخی از صفات مورفولوژیک، زراعی و فنولوژیک در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت.
    روش تحقیق: در این تحقیق از طرح آزمایشی بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار استفاده شد. صفات مورد اندازه گیری عبارت از تعداد گل در بوته، عملکرد گل تر در بوته، روز تا غنچه دهی، روز تا 50 و 100 درصد گل دهی، تعداد ساقه گل دهنده، ارتفاع بوته، تعداد پنجه در بوته، عملکرد گل خشک در بوته و درصد اسانس بودند.
    نتایج و بحث: نتایج تجزیه واریانس نشان دهنده تفاوت بسیار معنی دار بین جمعیت های مورد بررسی از نظر صفات مورد بررسی بود که حاکی از وجود تنوع ژنتیکی قابل ملاحظه برای این صفات در بابونه آلمانی و امکان بهبود ژنتیکی آن ها از طریق گزینش می باشد. بررسی ضرایب همبستگی نشان داد که اکثر صفات دارای همبستگی مثبت و معنی داری با عملکرد گل خشک می باشند. از سوی دیگر، درصد اسانس با تعداد کمتری از صفات دارای همبستگی مثبت و معنی دار بود.
    توصیه کاربردی/ صنعتی: با انجام تجزیه علیت مشخص شد که برای بهبود ژنتیکی عملکرد گل خشک در بابونه آلمانی می توان از انتخاب غیرمستقیم برای صفات روز تا 50 درصد گل دهی، تعداد گل در بوته، عملکرد گل تر در بوته و روز تا غنچه دهی به عنوان شاخص های انتخاب به ویژه در نسل های مقدماتی استفاده نمود. در مورد درصد اسانس نیز صفات روز تا 50 درصد گل دهی و تعداد گل در بوته به عنوان بهترین شاخص های انتخاب قابل توصیه می باشند.
  • علیرضا صفاهانی، مهرداد عطایی، محمد ربیعی، تینا دادگر، عزت الله قائمی صفحه 41
    مقدمه و هدف
    در طول تاریخ بشری، بسیاری از بیماری های عفونی به طور سنتی با داروهای گیاهی درمان شده اند، به طوری که امروزه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه داروهای گیاهی نقش اصلی را در درمان اولیه ایفا می کنند. این مطالعه نیز با توجه به تنوع زیستی گیاهان در استان گلستان به منظور بررسی اثر ضدباکتریایی عصاره الکلی، آبی و جوشانده تعدادی گونه از گیاهان دارویی استان علیه سویه های بالینی و استاندارد استافیلوکوکوس اورئوس حساس و مقاوم به متی سیلین و مقایسه بین آن ها و نیز تعیین گیاه مناسب جهت مطالعات بعدی انجام شده است.
    روش تحقیق: در این تحقیق عصاره الکلی به روش پرکولاسیون و عصاره آبی با استفاده از دستگاه بن ماری و جوشانده نیز به روش جوشاندن تهیه شد. بررسی اثر ضدباکتریایی عصاره گیاهان علیه سویه های MRSA و MSSA به روش انتشار در آگار و به کمک دیسک صورت گرفت و هر آزمون سه بار تکرار گردید. خاصیت ضدباکتریایی عصاره ها با هم مقایسه گردید. سپس با استفاده از روش حداقل غلظت بازدارنده از رشد (MIC) تعیین شد.
    نتایج و بحث: از بین 23 گونه گیاهی مورد بررسی عصاره اتانولی سیاه دانه Nigella sativa، اکالیپتوس Eucalyptus globulus، گل راعی Hypericum perforatum، انار Punica granatum، گز Tamarix aphylla، زرشکBerberis vulgaris، درمنه Atremisia dracunculus و اسپند Peganum harmala در روش انتشار دیسک بهترین اثر را نشان دادند و در بررسی عصاره آبی گیاهان بهترین اثر مربوط به عصاره آبی گیاهان انار، درمنه و اکالیپتوس و در مورد جوشانده گیاهان بهترین اثر ضدباکتریایی مربوط به جوشانده گیاهان انار، اکالیپتوس، درمنه، زرشک و گز می باشد. به طور کلی عصاره ی الکلی گیاهان اثر ضدباکتریایی بهتری را نسبت به سایر عصاره ها نشان دادند و در همه موارد اثر ضدباکتریایی عصاره ها با آنتی بیوتیک و وانکومایسین که به عنوان شاهد در نظر گرفته شده بود، مقایسه گردید که در مورد گیاهان موثر در اکثر موارد تاثیر ضدباکتریایی آن ها بیش از وانکومایسین 30 میکروگرمی بوده و در اغلب گیاهان فعالیت ضدباکتریایی آن ها علیه سویه های MRSA بیش از MSSA بود و در ارزیابی MIC، پوست میوه انار و پائین تر از سایر انواع عصاره ها بود(MIC=0.01 mg/ml).
    توصیه کاربردی/ صنعتی: با توجه به اثر ضد باکتریایی بسیار خوب تعیین اثرات بالینی آن ها در طرح های تجربی ضروری است. در نهایت عصاره ی پوست انار در دو روش بررسی، دارای خاصیت ضد باکتریایی مناسبی استافیلوکوکوس اورئوس بود.
  • نوشین بهشتی پور، ندا جمالی مقدم، سارا سلیمانی، علی حق نگهدار، علی رضا صالحی صفحه 53
    مقدمه و هدف
    مصرف گیاهان دارویی از دیرباز در بین مردم دنیا رایج بوده و در آمریکا طی دهه 90 پنج برابر شده است. با توجه به افزایش مصرف داروهای گیاهی و با هدف بررسی میزان آگاهی، اعتقاد و عملکرد بیماران نسبت به استفاده از آن ها پژوهش حاضر انجام پذیرفت.
    روش تحقیق: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که به صورت مقطعی بر روی 30 نفر از بیماران مراجعه کننده به درمانگاه انجام شده است. به این صورت که پژوهشگران به این مرکز مراجعه و پرسش نامه را که شامل اطلاعات جمعیت شناختی و سه حیطه آگاهی، اعتقاد و عملکرد افراد نسبت به استفاده از داروهای گیاهی بود را پر می کردند. سپس این اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج و بحث: دامنه سنی زنان 47-19 با میانگین 8±30 سال و در مردان 50-22 سال با میانگین12± 27 بود. 23 % افراد زیر دیپلم، 63 % دیپلم و فوق دیپلم و 10 % لیسانس و بالاتر بودند. 63 % از افراد در مورد داروهای گیاهی آگاهی داشتند و 93% آن ها گیاهان خاصی را برای درمان تعدادی از بیماری ها می شناختند. 73 % استفاده از داروهای گیاهی را بی خطر دانسته و 96 % به داروهای گیاهی اعتقاد داشتند. 76 % معتقد بودند که مصرف داروی گیاهی نباید تحت نظر پزشک باشد. 30% از افراد معتقد بودند که باید داروهای گیاهی را حتما از داروخانه تهیه کرد. عملکرد آن ها در بیشترین میزان استفاده از گیاهان دارویی شامل: آویشن (63%)، گل گاوزبان (56%)، عرق نعناع (40%)، عرق کاسنی (37 %)، بابونه (33%)، چهارتخمه (23%)، عرق شاه تره (20%)، عرق خارشتر، چای سبز و خاکشیر (17%) و اسطوخودوس (13%) بود. بیشترین علل مصرف داروها جهت رفع ناراحتی معده، تعریق و گرمی، سرماخوردگی، تمدد اعصاب، سنگ کلیه و اختلالات قاعدگی بود. 77 % اظهار داشتند که در صورت وجود داروی گیاهی، آن را به داروی شیمیایی ترجیح می دهند و بی عارضه بودن، موثر بودن و داشتن منشا گیاهی از دلایل آن ها بود.
    توصیه کاربردی/صنعتی: با توجه به این که 93 درصد بیماران مراجعه کننده به پزشکان از داروهای گیاهی استفاده می کردند و 73% آن ها را بی خطر می دانستند، ارائه اطلاعات مفید و همه جانبه در زمینه داروهای گیاهی و آگاهی پزشکان به منظور پیش گیری از تداخلات دارویی جهت ارتقای سطح آگاهی، اعتقاد و عملکرد و نهایتا حفظ سلامت آن ها ضروری به نظر می رسد.
  • تهمینه صالحیان، فرانک صفدری، آرزو پیرک، زهرا عطاردی صفحه 57
    مقدمه و هدف
    درمان با گیاهان دارویی در سراسر جهان بسیار مرسوم است. امروز استفاده از گیاهان دارویی به علت عوارض داروهای شیمیایی افزایش یافته است. بیش از ده هزار گونه گیاهی برای اهداف طبی به خصوص در درمان دیسمنوره کاربرد دارند. هدف این مطالعه تعیین میزان مصرف گیاهان دارویی در تسکین دیسمنوره در دانشجویان دانشگاه های ایرانشهر در سال89-1388 بود.
    روش تحقیق: این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی است که بر روی 1080 دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشگاه های ایرانشهر انجام شد. اطلاعات با یک پرسشنامه باز پاسخ جمع آوری شد. از شرکت کنندگان در مورد گیاه درمانی و سایر روش های تسکین درد قاعدگی سوال گردید. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج و بحث: 580 دانشجو از گیاهان دارویی در درمان دیسمنوره استفاده می نمودند، میانگین سن شرکت کنندگان 76/0± 14/23 سال و میانگین سن منارک 27/1±78/12 سال می باشد. نتایج این بررسی نشان داد که 29 داروی گیاهی مورد استفاده دانشجویان بوده است. 66 درصد نمونه ها معتقد بودند که دارو در تسکین درد قاعدگی موثر است. گیاهانی که بیشتر استفاده شدند دارچین، شوید، آویشن، رازیانه، بابونه، زیره، زعفران، بومادران و زنجبیل می باشند.
    توصیه کاربردی/ صنعتی: نتایج این مطالعه نشان داد که 8/69 درصد دانشجویان از داروهای گیاهی استفاده می نمایند. در مورد تاثیر برخی از داروهای گیاهی در درمان دیسمنوره نیاز به کار آزمایی های بالینی می باشد.
|
  • Elham Shadmehr, Ehsan Hekmatian, Gholam Reza Asghari Page 1
    Background and Aim
    A gag reflex (GR) can be a problem to compliance and delivery of dental treatment. The aim of this study was to evaluate the use of Diospyros kaki L. fruit extract in controlling gag reflex during dental treatment. Experimental: Our study was a randomized double blind controlled trial with convenient sampling on 84 patients that is candidate for radiographic procedures in Dental School, Isfahan University of Medical Sciences. Randomization procedure entered in each group of intervention with Diospyros kaki L. extracts or placebo. Before and after intervention gag reflex was categorized in 4 score (0 to 3) and evaluated. Data analysis and comparing performed with SPSS software and Chi-square and McNamara tests.
    Results and Discussion
    Gag reflex in soft palate region & tensile was found on all patients. After intervention the decrease on gag reflex was recorded 97.6 and 100 percent for case and 19.4 and 16.6 percent for control group on soft palate region and tensile respectively. Statistical significant decreased between intervention (case) & placebo groups (p<0.01) were observed.Industrial and practical recommendations: Our results indicate that consumption of Diospyros kaki L. extracts are seems to be an effective method of controlling gag reflex during dental treatment. It can be a confidence method to use on dental procedures especially radiographic
  • Nasir Landy, Gholam Reza Ghalamkari, Majid Toghyani, Fariborz Moatar, Abbas Abed Esfahani, Maryam Araj Shirvani Page 7
    Background and Aim
    This experiment was conducted to examine the effect of different levels of Echinacea purpurea (EP) in comparison with an antibiotic (flavofosfolipol) on total antioxidant activity (AOA) in serum of broiler chicks. Experimental: In this trial 240 one-day-old broiler chicks (Ross 308) were weighed and randomly assigned to the 5 treatment groups, each with 4 replicates with 12 broilers. The 5 treatments were as follows: 1. Basal diet (control); 2. Basal diet + antibiotic (4.5 mg flavofosfolipol/kg diet); 3. Basal diet + dried aerial part powder of EP (5 g/kg diet); 4. Basal diet + dried aerial part powder of EP (10 g/kg diet); 5. Basal diet + tincture extract (0.25 g/kg diet). The contents of Flavonol-o-glycosides as Quescetin was determined by spectrophotometer method, and the amount of Flavonol-o- glycosides as Quescetin in 5 g/kg diet EP to alcoholic extract was equal. At 42 days blood sample was taken and analyzed for total antioxidant activity (AOA) of serum blood.
    Results and Discussion
    The results showed that using of 10 g/kg diet EP led to the highest AOA (m mol/lit) compared to other groups. Alcoholic extract supplementation to diet resulted higher AOA than those control and antibiotic treatments but not significant. The AOA increased in broilers fed diet containing 5 g EP/kg diet than those control, Alcoholic extract and antibiotic treatments but not significantly. Industrial and practical recommendations: The results of this trial showed that, using of 10 g EP/kg diet improved total antioxidant activity in serum of broiler chicks. According to the risk of producing the microbial population resistant to antibiotic because of continuous use antibiotics in animals diet in fields and due to the findings of this experiment and other experiments, the powder of the top organs of Echinacea purpurea can be used as a suitable alternatives for antibiotic in food diet of the poultry
  • Gholamreza Bakhshi Khaniki*, Elham Moghassemi Page 15
    Background and Aim
    Salvia macrosiphon is one of the important species of Salvia which belongs to the Lamiaceae family. All 58 Iranian species of Salvia grow in different ecological places. The aim of this research is the investigation of morphological and anatomical characteristics of S. macrosiphon.Experimental: The above–mentioned species were collected from Zavarijan and Dodangeh region in Borojerd in 2007, and were transferred into a suitable place and then they have been determined systematically and they were used for morphological and anatomical studies by using light microscope.
    Results and Discussion
    The investigation shows the species are mostly similar to the other ones previously studied anatomically. There were many trichomes in epidermal layer of stem. There are also anantomically different bundle sheath in pedicles which is three in middle and two in surrounding area in S. macrosiphon. The collenchyma tissues were observed in corners of stem. Parenchyma cells have chloroplasts and there are also many trichomes in the surface of leaves which seems many of them are secretary. Industrial and practical recommendations: The usage of the extract of different species of Saliva macrosiphon in medicinal and food products and its biological activity totally depends on the chemical compounds of extract. So, according to the importance of these extracts, doing some extensive research on all Iranian species is recommended.
  • Abdollah Ghasemi Pirbalouti, Mohsen Jafarian Dehkordi, Rahman Poorhakim Davoodi, Behzad Hamedi, Mohammad Rabie Page 25
    Background and Aim
    Vast variety of plants in various regions of the country and lack of enough information on their chemical combinations, sometimes lead to triggering poisoning and unsatisfied complications. Regarding to fabulous herbal characteristics of Hypricum, many research about poisoning and side effects of high concentrations of H. scabrum have not taken place until now. Therefore regarding to above mentioned issues, current study has done due to evaluating poisoning effects of H. scabrum on behavioral properties of mice.Experimental: In an experimental study, first H. scabrum collected from Sabz-e-Kooh mountains, Chaharmahal va Bakhtiari province. There were five 4 mice-group that has taken 100, 250, 500 and 1000 mg/kg H. scabrum extract and one group didn’t get anything. Lastly, after 24 hours various hematologic, weight, and temperature characteristics have been evaluated. Also, like the past method these properties were evaluated for 14 days after taking extracts.
    Results and Discussion
    In pathologic evaluation of kidney and liver, no obvious difference was seen. In statistical analysis of the results about HCT, Hb, RBC, Mono, MCV, Band, MCH, MCHC and PH no significant differences obtained between case groups and control group. About WBC, neutrophils and eosinophils count significant difference was gathered (p<0.05), that the reason was physiologic stress due to high dosage of the drug; because band cells (immature neutrophils), marker of infection and bone marrow response, has not decreased.Industrial and practical recommendations: Totally in current study it seems that H. scabrum extract, in none of the concentration used, have poisoning effect and just can lead to stress profile in subjects. But regarding the body weights after 2 weeks of experiment, it can be concluded probably the plant was lead to weight gain. Entirely H. scabrum had not any harmful effects but pathologic ones on liver in high concentrations..
  • Ahmadreza Golparvar, Abdollah Ghasemi Pirbalouti Page 33
    Background and Aim
    German chamomile is one of the most important medicinal plants. So, assessment of genetic diversity and relationship among the traits are very essential in chamomile breeding programs. Determination of the best indirect selection criteria for genetic improvement of essence percent and dry flower yield of German chamomile (Matricaria chamomilla L.) populations was investigated using some morphological, agronomical and phonological characteristics.Experimental: In this experiment, statistical design of RCBD with three replications was used. Number of flower plant-1, fresh flower yield plant-1, days to budding, days to 50 and 100% of flowering, number of flowering stem, plant height, number of tiller plant-1, dry flower yield plant-1 and essence percent were measured.
    Results and Discussion
    Analysis of variance showed highly significant differences among chamomile populations for all the studied traits. This assigns genetic diversity for mentioned traits and possibility of genetic improvement of these via selection. Assessment of correlation coefficients revealed positive and significant relationship of the majority of traits with dry flower yield as well as some traits with essence percent. Path analysis indicated applicability of indirect selection through the traits days to 50% flowering, No. flower plant-1, fresh flower yield plant-1 and days to budding for genetic improvement of dry flower yield specifically in early breeding generations. Industrial and practical recommendations: The traits 50% flowering and No. flower plant-1 also were introduced as the best indirect selection criteria for improvement of essence percent based on path analysis results.
  • Alireza Safahani, Mehrdad Ataie, Mohammad Rabie, Tina Dadgar, Ezzatollah Ghaemi Page 41
    Background and Aim
    During human history, most of infectious diseases have been cured with herbal drugs traditionally so that, nowadays, in most developing countries, herbal drugs play an important role in primal remedy. This study has been done according to the appropriate climate and biodiversity of plants in Golestan province in order to investigate the antimicrobial activity of alcoholics, aqueous and boiling extracts of 23 medical plants species of Golestan province on clinical and standard stains of Staphylococcus aureus (MRSA and MSSA) and do comparison among them and determine the appropriate plant for next studies. Experimental: 23 medicinal plants were collected from their natural habitat in Golestan province in north of Iran. Their ethanolic and aqueous extracts were obtained by percolation methods. Antibacterial effects were assessed by disc diffusion method against 14 clinical and standard strains of methicillin resistant and sensitive strains of S. aureus.
    Results and Discussion
    The result of antibacterial activity of these plants revealed that, ethanolic, aqueous and boiling extracts of 8, 3and 5 plants showed best effect. The ethanolic extract of Artemisia herbaalba, Nigella sativa, Punica granatum posed the most outstanding in vitro antibacterial activity which the maximum inhibition zone was between 18-25 mm. Also, the results showed that ethanolic extract had better antibacterial effect than aqueous and boiling extracts and boiling extracts had better antibacterial effects than aqueous extract. Anti-staphylococcal activity of ethanolic extract of plants against MRSA was better than MSSA strains.
  • Nooshin Beheshti-Poor, Neda Jamali Moghadam, Sara Soleimani, Ali Haghnegahdar, Alireza Salehi Page 53
    Background and Aim
    Herbal medicine usage is prevalent among world people from a long time ago and, It has been five times from 90th to 97th in the USA. According to increasing usage of herbal drugs and investigating the knowledge, beliefs and function of patients to herbal drugs, this research was done.Experimental: It is a descriptive, cross sectional study which carried on 30 patients who referred to one of the clinic centers that researchers have referred to this center and have filled out questionnaires that consist of demographic and knowledge, beliefs, and function of patients to herbal medicines. Then data analyzed with SPSS version 15.
    Results And Discussion
    Range of woman age was 19-47 y/o with mean 30±8 and rang age of men was 22-50 y/o with mean 27.4±12. About 23.3% are under diploma, 63.3% are diploma and higher, 10% are graduate and higher. The results show that 63.3% of patients had knowledge about herbal medicines and 93.3% of them expressed that recognize special herbal medicines for some disease. Also, 73.3% expressed that herbal medicine use is safe and 96.7% believed herbal medicines. About 30% of them believed that medicinal herbs must be bought from pharmacy. In addition, 93.3% expressed that medicinal herbs use is not limited to Iran. The most prevalent herbs respectively are: thyme (63.3%), borage (56.6%), mint juice (36.6%), four seeds (23.33%), Fumitory juice (20%), camels-thorn juice, green tea, London rocket seeds (16.6%), and lavender (13.33%). The most cause of herbal medicine use is stomach illness, sweating, common cold, relaxing, kidney stones and menstrual disorders.Industrial and practical recommendations: Because 93.3% of the patient referring to clinics used herbal drugs and regarded them safe, giving useful and comprehensive information about herbal drugs and increasing the knowledge of herbalists to prevent from medicinal introduction in order to boost the awareness, belief and function of patients and finally their heath, is so necessary.