فهرست مطالب

فصلنامه سالمند
پیاپی 22 (زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • هادی پیمان، دکترمنیره یعقوبی، امین صیدمحمدی، دکترعلی دل پیشه * صفحه 7
    هدف

    چاقی و افزایش وزن مهم ترین عوامل خطر قابل پیشگیری بیماری های قلبی عروقی و دیابت به ویژه در افراد مسن می باشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین فراوانی بیماری های مزمن در سالمندان شهر ایلام انجام شده است.

    روش بررسی

    در یک مطالعه ی توصیفی تحلیلی 121 نفر سالمند (4/62% مرد) ساکن در شهر ایلام با میانگین سنی0/11±4/70 سال بصورت تصادفی وازطریق نمونه گیری خوشه ایوارد مطالعه گردیدند. اندازه گیری قد، وزن و فشار خون از همه ی واحدهای مورد پژوهش، توسط یک پرستارمجرب صورت گرفت.

    یافته ها

    میانگین شاخص توده بدنی kg/m2 2/4±3/25 بود. بیش از نیمی از زنان (1/56%) و 2/46% مردان، اضافه وزن یا چاقی داشتند. شیوع بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون و دیابت طبق تشخیص پزشک به ترتیب 53%، 8/36% و 4/17% بود. ارتباط معنی داری بین فشار خون، درد قفسه ی سینه و گروه های سنی با شیوع بیماری قلبی وجود داشت (001/0p<). فشار خون سیستولیک در افراد بالای 75 سال بصورت معنی داری از فشار خون سالمندان 75-60 سال بالاتر بود (002/0p<)، در حالی که چنین ارتباطی در خصوص فشار خون دیاستولیک و شاخص توده بدنی مشاهده نگردید. بین سطح سواد و سابقه ی ابتلا به دیابت ارتباط معنی داری وجود داشت (000/0p<). همچنین سالمندانی که به طور مداوم و پیوسته تلویزیون نگاه می کردند بیش از سایرین به اضافه وزن و چاقی مبتلا بودند (05/0p<).

    نتیجه گیری

    شیوع بیماری های مزمن در سالمندان مورد مطالعه با سن بالا، سواد و مدت زمان طولانی مشاهده تلویزیون مرتبط بود. شیوع چاقی و اضافه وزن در مطالعه ی حاضر در مقایسه با مطالعات صورت گرفته در سطح کشور همخوانی نزدیکی دارد. با این حال شیوع بیماری های قلبی و فشار خون بالاتر از سایر مطالعات کشوری بدست آمد. به منظور کاهش شیوع بیماری های مزمن در سالمندان برنامه های غربالگری و آموزش بهداشت پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: ایلام، سالمندان، وضعیت تغذیه، بیماری های مزمن
  • حسین رفیعی، محمد اسماعیلی آبدر، جعفر مقدسی، حسین رفیعی صفحه 14
    هدف
    مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان تداخلات دارویی بالقوه در بین بیماران سالمند بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شهید باهنر کرمان طراحی و انجام گردید.
    روش بررسی
    در مطالعه مقطعی حاضر نسخ 24 ساعت اول تمامی بیماران سالمند بستری در بخش مراقبت های ویژه از تاریخ 1/1/88 تا 1/1/89 از نظر تعداد و نوع تداخلات دارویی و عواملی از قبیل تعداد داروهای دریافتی، سن، جنس، مدت زمان بستری در بخش مراقبت های ویژه و تعداد پزشکان تجویز کننده دارو مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تعیین تعداد و نوع تداخلات داروی از کتاب مرجع تداخلات دارویی Facts استفاده گردید و به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده ها در نرم افزار آماری SPSS 18 متناسب با اهداف پژوهش از آمار توصیفی، آزمون های آماری همبستگی پیرسون، تی مستقل و آنالیز واریانس استفاده شد.
    یافته ها
    در مجموع 77 قلم داروی متفاوت در نسخ بیماران مشخص گردید و در کل 394 مورد تجویز دارو در نسخه ها یافت شد که به طور متوسط سهم هر بیمار، 62/ 5 دارو (5/1 SD=) بود. در مجموع بررسی داروهایی که بیماران بخش مراقبت های ویژه در 24 ساعت اول دریافت کرده بودند، 108 مورد تداخل دارویی یافت گردید. از نظر نوع تداخل تداخلات تاخیری (Delayed)، متوسط (Moderate) و امکان پذیر (Possible) بیشترین درصد تداخلات را به خود اختصاص داده بودند. چهار مورد تداخل دارویی ماژور رخ داده به ترتیب بین 1) سایمیتیدین و متادون 2) فورسماید و آمیکاسین 3) فنی توئین و دوپامین و 4) هپارین و آسپیرین رخ داده بود. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان دهنده ارتباط معنادار بین تعداد تداخلات دارویی با تعداد داروی تجویز شده بود. نتایج آزمون آنالیز واریانس یکطرفه نیز نشان داد که میانگین تعداد تداخلات دارویی در بیمارانی که با بهبودی از بخش مرخص شده بودند بیشتر از سایر بیماران بود.
    نتیجه گیری
    بیماران سالمند بستری در بخش مراقبت های ویژه در خطر بالایی از تداخلات دارویی قرار دارند که این امر مستلزم توجه بیشتر تیم درمانی به این موضوع می باشد.
    کلیدواژگان: بیماران سالمند، بخش مراقبت های ویژه، تداخلات دارویی
  • علی آقانوری، محمود محمودی، حمیده صالحی، کوروش جعفریان صفحه 20
    زمینه و هدف
    با افزایش رشد جمعیت سالمندان و تغییر ترکیب جمعیتی به سمت سالخوردگی از این پس نیازمند افزایش اطلاعات راجع به کیفیت زندگی مربوط به سلامت در این گروه سنی هستیم تا اگر چه نمی توانیم از این تغییر جمعیتی جلوگیری کنیم ولی با برنامه ریزی های مناسب کیفیت زندگی آنها را افزایش داده و با ایجاد سالمندی فعال مشارکت آنها را در فعالیت های خانواده و جامعه بیشتر کنیم و زمینه پیشرفت اقتصادی و رفاه کشورمان را فراهم کنیم. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت کیفیت زندگی و عوامل تاثیر گذار بر آن در سالمندان 60 ساله و بالاتر ساکن مناطق شهری استان مرکزی بوده است.
    مواد و روش کار
    این پژوهش از نوع مقطعی وتوصیفی- تحلیلی بود که بر روی 165 سالمند در مناطق شهری استان مرکزی انجام گرفته شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه عمومی و پرسشنامه 36 سوالی کیفیت زندگی بود. همچنین برای تجزیه و تحلیل نتایج از آزمون های آماری کای دو، فیشر، t مستقل، ANOVA یکطرفه، رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید.
    یافته ها
    میانگین سنی نمونه ها 70/7 سال بود و 44/8 درصد نمونه ها مرد و 55/2 درصد زن بودند. میانگین امتیاز کلی کیفیت زندگی برابر 22±55/66، میانگین امتیاز بخش جسمی 21±32/51 و میانگین امتیاز بخش روانی 25±57/30 و میانگین امتیاز 8 بعد کیفیت زندگی به این شرح بود: بعد عملکرد جسمی 26±45/56، کاهش عملکرد به علت مشکلات جسمی 27±60/50، درد جسمی 26±38/51، سلامت کلی 26±53/45، نشاط 24±09/53، عملکرد اجتماعی 27±85/67، کاهش عملکرد به علت مشکلات روانی 45±14/57، سلامت روانی 25±88/62. همچنین نمرات کیفیت زندگی با جنس، شغل قبلی، سواد، فعالیت های اوقات فراغت، درآمد، ورزش فعلی، ابتلا به بیماری و مصرف دارو ارتباط معنی دار داشت P<0/05)).
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد کیفیت زندگی سالمندان مورد بررسی در حد متوسط است و افراد از نظر سلامت روانی در مقایسه با سلامت جسمی وضعیت بهتری دارند. همچنین فاکتورهای مختلفی با کیفیت زندگی سالمندان در ارتباط هستند که بسیاری از آنها مانند رفع تبعیض های جنسیتی، فراهم نمودن تسهیلات برای فعالیت های اوقات فراغت و ورزش این گروه سنی است با برنامه ریزی های جامع قابل اصلاح می باشند.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، پرسشنامه فرم کوتاه 36، سالمندان
  • شایسته صالحی، سیدعلی ناجی، مریم سرگزی صفحه 30
    زمینه و هدف
    جمعیت سالمندان در ایران رو به افزایش است. تغذیه یکی از عوامل مهم تعیین کننده سلامت سالمندان است. شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد مصرف کم میوه و سبزیجات مهمترین عامل خطر برای بیماری های مزمن است. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان مصرف میوه و سبزیجات در سالمندان شهر زاهدان انجام گرفته است.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی دارای جنبه های تحلیلی بوده که بر روی 300 سالمند 60 سال و بالاتر بستری در بیمارستانهای شهر زاهدان انجام گرفته است. روش نمونه گیری در دسترس، ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته بوده که روایی محتوی و نیز پایایی آن تعیین و تایید گردید. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون کای دو) و با اطمینان بیش از 99% استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد میانگین سنی واحدهای مورد پژوهش7/5 ± 8/68 بود، واز نظر میزان تحصیلات 70درصد سالمندان مورد پژوهش بی سواد بودند. 6/69 درصد ساکن شهر و 4/30 در صد ساکن روستا بودند. از نظر وضعیت تاهل 7/69 درصد واحدهای مورد مطالعه متاهل و3/29 درصد همسر فوت شده بودند. همچنین 7/97 درصد واحد های مورد پژوهش کمتر از میزان توصیه شده از سبزیجات و 64درصد کمتر از میزان توصیه شده از میوه ها استفاده می کرده اند. بین تحصیلات (p=.001) و تاهل(p<.001) ومصرف سبزیجات همچنین بین شهری و روستایی بودن(p<.002)،وتحصیلات (p<.001)با مصرف میوه رابطه آماری معنادار وجود داشت و بین جنسیت و میزان مصرف میوه و سبزیجات رابطه آماری معناداری یافت نشد. مهمترین موانع عدم مصرف کافی میوه و سبزیجات عدم آگاهی، مشکلات اقتصادی و مشکلات دهانی و دندانی بوده است.
    نتیجه گیری
    میزان مصرف میوه و سبزیجات در سالمندان مورد مطالعه بسیار کم است و با توجه به اهمیت نقش مصرف کافی میوه و سبزیجات در سلامت سالمندان برنامه ریزی آموزشی و مداخلات تغذیه ای برای این گروه ضروری است.
    کلیدواژگان: میوه، سبزیجات، سالمند، سالمندان بستری
  • مجیده هروی کریموی، ناهید رژه، مهشید فروغان، علی منتظری صفحه 37
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان سوءرفتار اعضای خانواده نسبت به سالمندان عضو کانون های جهاندیدگان شهر تهران و شناسایی عوامل مرتبط با آن در سال 1390 صورت گرفت.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر مطالعه ای مقطعی است که با مشارکت 379 سالمند(254 زن و 125 مرد) ساکن شهر تهران در محدوده سنی 65 سال و بالاتر عضو کانون های جهاندیدگان شهر تهران انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه چهره به چهره با سالمندان در کانون های جهاندیدگان یا منازل سالمندان انجام شد. سالمندانی که بر اساس نسخه فارسی آزمون کوتاه وضعیت شناختی فاقد اختلال شناختی تشخیص داده شدند پس از کسب رضایت آگاهانه وارد پژوهش شدند. سپس، پرسشنامه بررسی سوءرفتار خانواده نسبت به سالمندان،مقیاس اندازه گیری فعالیت های روزمره زندگی و پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری اطلاعات دموگرافیک و فردی برای آنان تکمیل گردید. داده ها پس از جمع اوری با استفاده از آماره های مجذور کای و تی تست تحلیل شدند.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که 9/25 درصد از نمونه های پژوهش حداقل یکی از انواع سوءرفتار را تجربه کرده بودند. بیشترین میزان شیوع سوءرفتار مربوط به غفلت عاطفی(4/17درصد) و سوءرفتار روان شناختی(2/17درصد)، و کمترین آن مربوط به طردشدگی(7/3درصد) و سوءرفتار جسمی(7/4درصد) بود. بین میزان سوءرفتار و متغیرهای جنس(0001/0 p<)، بیمه درمانی(04/0 p<)، شغل(0001/0 p<)، کفایت منابع مالی(0001/0 p<)، وضعیت سوءمصرف مواد توسط سالمند(017/0 p<)، و میانگین متغیرهای سن(026/0 p<)، و تعداد فرزندان(03/0 p<)، وضعیت عملکردی(0001/0 p<) و تعداد بستری مجدد(0001/0 p<) بین دو گروه سالمندان تحت سوءرفتار قرار گرفته و تحت سوء رفتار قرار نگرفته تفاوت معناداری وجود دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به میزان بالای سوءرفتارنسبت به سالمندان، توجه ویژه و اتخاذ تدابیری به منظور پیشگیری از تبعات بلند مدت آن مورد نیاز است.
    کلیدواژگان: سوءرفتار، سالمند، خانواده، تهران
  • صغری قلی زاده، حمیدرضا خانکه، فرحناز محمدی صفحه 51
    هدف
    هدف اصلی این مطالعه، تعیین تاثیر کتاب درمانی بر میزان توانایی های خودمدیریتی سالمندان بود.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است. جامعه پژوهش شامل کلیه سالمندان 65 سال به بالای عضو کانون جهاندیدگان منطقه چهار شهر تهران بودند. نمونه شامل 60 نفر سالمند بود که با توجه به معیارهای ورود و خروج انتخاب شده بودند. اعضای نمونه با استفاده از جدول اعداد تصادفی در دو گروه مداخله(n=30) و گروه شاهد (n=30)قرارگرفتند. مداخله شامل پنج جلسه کتاب درمانی در طول ده هفته بود که برای گروه مداخله انجام شد. توانایی خودمدیریتی قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه اندازه گیری شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه SMSA-30بود)8/0 =α(. برای تجزیه و تحلیل داده ها از spss18 استفاده شد. داده ها با کمک آزمون های آماری کای اسکوئر، کلموگروف اسمیرنوف، دقیق فیشر، تی زوجی و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین نمرات توانایی خودمدیریتی قبل از مداخله، در گروه آزمون 77/70 و در گروه شاهد 46/68 بود. پس از مداخله میانگین نمره توانایی خودمدیریتی در گروه آزمون25/73 و در گروه شاهد 53/69 بود. نتایج در سطح 95% از لحاظ آماری معنادار بود. یافته های حاصل از پژوهش نشان می دهد که پس از انجام مداخله، نمره کلی توانایی های خودمدیریتی پس مداخله در دو گروه آزمون و شاهد، تفاوت معناداری از لحاظ آماری دارد (p=0.03) همچنین با توجه به یافته های مطالعه حاضر مشخص می شود که نمرات گروه آزمون در خرده مقیاس های سرمایه گذاری رفتاری، تنوع رفتاری و مثبت اندیشی بطور معناداری بالاتر از گروه شاهد است که نشان دهنده بهبود این خرده مقیاس ها در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد است (p<0/05) که تاثیر مثبت مداخله را نشان می دهد.
    نتیجه گیری
    یافته های پژوهش حاضر، ضمن حمایت از فرضیه تحقیق نشان داد که کتاب درمانی، موجب بهبود شاخص های توانایی های خودمدیریتی می شود که این امر بدان معنی است که این مداخله، می تواند سبب بهبود محسوس و معنادار توانایی های خودمدیریتی سالمندان و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی آنها شود. لذا انجام مداخلات غیرتهاجمی نظیر کتاب درمانی و سایر درمانهای شناختی-رفتاری، توسط پرستاران می تواند ضمن بهبود توانایی های خودمدیریتی سالمندان، زمینه را جهت ارتقاء کیفیت زندگی و حضور فعال تر آنها در جامعه فراهم کند، ضمنا این مطالعه یک حوزه جدید جهت پژوهش ها و خدمات پرستاری معرفی کرده است.
    کلیدواژگان: توانایی خودمدیریتی - کتاب درمانی، سالمندان
  • زهرا جعفری، فاطمه جعفرلو، شقایق امیدوار، محمد کمالی، ملیحه صبور صفحه 58
    هدف
    از جنبه تاریخی، اغلب مطالعات انجام شده در حیطه سالمندی و شنوایی بر اختلالات درک گفتار در سالمندان تمرکز دارند. بنابر مطالعات، اغلب اختلالات بازشناسی گفتار در سالمندان از نقص در پردازش زمانی شنوایی ناشی می شود. در مطالعه حاضر، توانایی سالمندان در بازشناسی گفتار با فشردگی زمانی مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    نسخه فارسی آزمون گفتار با فشردگی زمانی با 6 فهرست کلمات تک هجایی در سه نسبت فشردگی صفر، 40 و 60 درصد روی 36 جوان 18 تا 30 سال و 32 سالمند 60 تا 80 سال از دو جنس با شنوایی هنجار در هر گوش، انجام شد.
    یافته ها
    در هر دو گروه، بین امتیاز بازشناسی واژه ها در سه نسبت فشردگی، تفاوت معناداری وجود داشت. بین جوانان و سالمندان در هر سه نسبت فشردگی، تفاوت معناداری مشاهده شد (0001/0> p). بین دو گوش و دو جنس در نسبت های فشردگی مختلف، اختلاف معناداری مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    با افزایش سرعت گفتار، امتیاز بازشناسی کلمات به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد، و سالمندی به میزان چشمگیری بر توانایی پردازش محرکات گفتاری سریع، تاثیر دارد.
    کلیدواژگان: گفتار با فشردگی زمانی، امتیاز بازشناسی واژه، سالمندی
  • علی شجاعی، رضا فدای وطن، مجتبی عظیمیان، شهرام غفاری، محمدرضا جمالی صفحه 65
    مقدمه
    امروزه پدیده سالمندی و مسائل و مشکلات مربوط به آن موضوع بسیار مهمی می باشد که مورد توجه اندیشمندان علوم مختلف قرار گرفته است و پرداختن به این مسئله از جنبه های مختلف، اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده است. هر دوره ای از عمر بشر مشکلات خاص خود را دارد. در این مقطع جوامع سالخورده و سالمندان با مسائل و مشکلات خاص دوران سالمندی از قبیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، درمانی و... مواجه هستند. بنابراین بررسی بیماری های سالمندان و هزینه های درمانی بسیار بالای آنها به عنوان یک موضوع محوری ضرورت دارد.
    هدف
    تحقیق حاضر سعی دارد ضمن بررسی بیماری هائی که در افراد سالمند تحت پوشش سازمان بیمه خدمات درمانی استان تهران بروز می کند به بررسی هزینه های درمانی این بیماری ها بپردازد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک تحقیق توصیفی تحلیلی است که بصورت کتابخانه ای صورت گرفته است.در این مطالعه تعداد 183093 پرونده بستری مورد کنکاش قرار گرفته و با بررسی اطلاعات هزینه ای موجود در اداره کل بیمه خدمات درمانی استان تهران و بیماری های مرتبط با آن، هزینه ها، بیماری ها و اقدامات درمانی این گروه مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.
    یافته ها
    سالمندان (گروه سنی بالای 60 سال) علیرغم اینکه 31% مراجعات بستری به اداره کل را شامل می شوند لیکن 37% هزینه را بخود اختصاص داده است و موید هزینه های نسبتا بالای این گروه سنی از بیمه شدگان می باشد. به عبارتی میانگین هزینه هر بار بستری در گروه سنی بالای 60 سال بیشتراز مقدار میانگین کل و معادل 4634384 ریال می باشد، این در حالی است که میانگین هزینه در سایر گروه های سنی بجز گروه 45 تا 59 سال بسیار کمتراز میانگین کل می باشد. مبلغ کل هزینه ها در گروه بالاتر از 60 سال از همه گروه های سنی بیشتر است. بررسی کدهای تشخیصی ICD در گروه سنی بالای 60 سال نشان می دهد که کدهای سایر بیماری های قلبی ریوی(I27)، آنژین قلبی(I20) و کاتاراکت(H25)، بیماری های ایسکمیک قلبی (125)، و نارسایی قلبی (150)، شایعترین تشخیصها در بین سالمندان می باشد.
    شایعترین کدهای جراحی (کالیفرنیا) در گروه سنی بالای 60 سال، مربوط به آنژیوگرافی عروق کرونر با میانگین هزینه 9116371 ریال، و سپس کاتاراکت می باشد.
    15 درصد پرونده های گلوبال مربوط به گروه سنی سالمندان و از نظر هزینه ای معادل 23 % پرونده ها مربوط به این گروه سنی می باشد. درآوردن عدسی داخل و خارج کپسولی گذاشتن لنز (کد 57 گلوبال)، فتق اینگوینال یک طرفه از هر نوع یا بدون اکسیزیون هیدروسل یا اسپرماتوسل بجز فتق اینگوینال مختنق (کد 28 گلوبال)، کوله سیستکتومی یا بدون کلانژیوگرامی یا اکسپلوریزلسیون مجاری صفراوی (کد 27 گلوبال)، رتبه های اول تا سوم شایعترین اعمال گلوبال سالمندان را تشکیل می دهند.بعبارتی بررسی الگوی بیماری در این گروه سنی بیانگر وجود بیماری های قلبی عروقی در راس جدول بیماری های شایع می باشد که این بیماری ها از بار هزینه ای نسبتا بالایی برخوردار می باشند.آزمون همبستگی پیرسون بین سن و مدت اقامت وهزینه های درمان همبستگی مثبت نشان میدهد
    بحث و نتیجه گیری
    بیمه شدگان اداره کل در آینده نزدیک، دارای رشد روزافزون در جمعیت بالای 60 سال خواهند بود. بالا بودن هزینه های درمانی گروه های سنی بالای 60 سال باعث افزایش هزینه های درمانی سازمان های بیمه گر خواهد شد.روند پیر شدن جمعیت، موید این نکته است که سازمان های بیمه گر می بایست بشدت به فکر آمادگی لازم برای مدیریت بهینه منابع باشند.
    کلیدواژگان: سالمندان، بیماری ها، هزینه های درمانی، بیمه خدمات درمانی
|
  • Peyman H., Seydmohamadi A., Yaghoubi M., Delpisheh A Page 7
    Objective

    Overweight and obesity are the most important preventable risk factors for cardiovascular disease (CVD) especially in elderly. The present study aimed to investigate the prevalence and associated factors of obesity and hypertension (HTN) as well as cardiovascular diseases and diabetes mellitus (MD) amongst Ilamian elderly population.

    Material And Methods

    Using cluster sampling, a random sample of 121 elderly people (62.4% male) with a mean age of 70.4±11.0 years through a cross-sectional study in Ilam city were recruited. Height, weight and blood pressure of all samples were measured by an experienced nurse.

    Results

    Mean BMI was 25.3  4.2 Kg/m2. More than half of women (56.1%) and 46.2% of men were affected by either overweight or obesity. Prevalence of doctor-diagnosed CVD, hypertension and diabetes mellitus were 53%, 36.8% and 17.4%, respectively. There were no significant relationship between obesity and overweight with CVD, HTN and DM.

    Conclusions

    Prevalence of chronic diseases in studied elderly are associated with aging, literacy and prolonged watching TV times. In the present study, the prevalence of obesity and overweight but not cardiovascular diseases and hypertension were similar with other national studies. In order to decrease the prevalence of chronic diseases in elderly population, screening and health education programs are suggested.

  • Page 14
    Aim
    The aim of the research was to determine prevalence of potential drug interactions among elderly patients in Shahid Bahonar intensive care unit in Kerman.
    Methods
    In this cross sectional study, data about all elder patients who admitted in intensive care unit from 1. 4.2009 to 1.4. 2010 were retrieved from medical records. The extent of occurrence and number of potential drug interactions were investigated based on the reference textbook drug interaction facts. Descriptive test,pierson correlation test, independent T test and one way ANOVA test were used for deta analysing. All data were analysed using SPSS 18•00 statistical software.
    Results
    In total, 77 difference drug and 394drug prescription determined with mean of 5.6 (SD=1.5) for any patient. A total of 108 potential drug interactions were found in first twenty-four hour prescriptions. Four major interaction were between 1) cimetidine and methadone, 2) furosemide and Amikacine, 3) phenytoin and dopamine, and 4) heparin and aspirin. More form of potential drug interactions was delayed, moderate and possible. Results showed correlation between number of potential drug interaction with number of prescribed drugs(r =0.563, p<0.05). Results of one way ANOVA showed that mean numbers of potential drug interaction were significantly higher in died than other patients (p<0.05).
    Conclusion
    Elderly patients who admitted to intensive care unit are at high risk of potential drug interaction and need to more attention by therapeutic team members.
  • Aghanuri Ali, Mahmoudi Mahmoud, Salehi Hamideh¹, Kurosh Djafarian Page 20
    Background
    To improve quality of life in the elderly through proper plans and active involvement of elderly in their family and community, we should get a lot of information about health-related quality of life because the composition of our population has changed. Infact, the aged population is increasingly growing, that this will, in turn, have an effect on economic progression and well-being in the country. Thus, this study assessed quality of life and its determinants in the people aged 60 years and over living in the urban areas of Central Province.
    Methods
    This study was a cross-sectional descriptive-analytic survey that included 165 elderly peoples in the urban areas of Markazi Province. Data was obtained via a general and a quality of life (using SF-36) questionnaire. The results were analyzed by Chi-Square, Fisher, independent T-test, ANOVA, Regression, and Pearson correlation coefficient.
    Results
    The average age of the subjects was 70.7 years (men 44.8% and women 55.2 %). The mean of total SF-36, physical and mental component's scores were 55.66±22, 51.32±21 and 57.30±25 respectively. Additionally, the mean scores of eight health-related dimensions were as follows: physical functions 56.26±45, role limitations due to physical problems 50.60± 27, body pain 51.26±38, general health 45.26±53, vitality 53.24±09, social functioning 67.27±85, role limitations due to mental problems 57.45±14 and mental health 62.25±88. Also, the quality of life scores were significantly associated with sex, previous employment, leisure activities, income, current exercising, present disease and drug consumption (P<0/05).
    Conclusion
    Results showed that the elderly's quality of life in the urban areas in Markazi province is in the middle level and the individuals have better mental health compared to physical health. Moreover, various factors are associated with the elderly’s quality of life, which require comprehensive planning for eliminating gender discrimination and providing facilities for leisure activities and sports in this aged group.
  • Page 30
    Background And Objectives
    The population of the old people is increasing in Iran. Nutrition is one of the vital factors in the health of the elders. Remarkable evidence indicate that low consumption of fruit and vegetable are hazardous factors in chronic diseases. The present study aimed at investigation the amount of fruit and vegetable consumption among the people in Zahedan.
    Methodology
    This is an analytical –description study done on 300 old people over sixty or more who were hospitalized in the city of zahedan.The accessible sampling was used along with a researcher –made questionnaire whose validity and reliability had been established. Descriptive statistics (frequency and percentage) as well as inferential statistics (chi-square)with 99% confidence interval were used for the analysis of the data.
    Findings
    According to findings the average age of the research sample was 68.8±5.7. As for literacy rate 70% of the participants in the study were illiterate. 69.6% were urban dwellers. also, 69.7%of the participants were married. Moreover,97.7%of them consumed less than recommended and 64% less fruit than recommended. There was a statistically significant relationship among education (p<.001), ,being married or single(p<.001) and the recommended amount of vegetable consumption also being urban dwellers and rural dwellers(p<.002) and education (p<.001) and the recommended amount of fruit consumption. No statistically significant differences were observed between gender and the amount of vegetable and fruit consumption. The majer causes of low consumption of vegetable and fruit were ignorance, financial and mouth and teeth problems.
    Conclusion
    Consumption of fruit and vegetable is very low among the participants. Considering the role of adequate consumption of fruit and vegetable in the health of the old people, planning and nutrition interventions are needed in the old people.
  • Page 37
    Objective
    The aim of this study was to determine the frequency of elder abuse subtypes and related factors in the members of senior social clubs of Tehran City.
    Materials And Methods
    This was a cross-sectional survey including 379 elders 65 years or older (125 men and 254 women) elders presenting in the senior social clubs of Tehran city. A face-to-face interview was carried out with all participants at their homes or the clubs. First, their cognitive states evaluated using the Iranian version of Abbreviated Mental Test Score and if they obtained the score of 6 and over they entered the study, after taking informed consent. Then, the Domestic Elder Abuse Questionnaire, the Activities of Daily Living Scale for elderly people and a questionnaire designed by the authors for collecting demographic and personal data were completed. The gathered data analyzed using Chi square and T tests.
    Results
    The total frequency of elder abuse was 25.9%. The highest frequencies were related to emotional neglect (17.4%) and psychological abuse (17.2%) and the lowest ones were related to abandonment (3.7 %) and physical abuse (4.7%). Some factors including sex (P<0.0001), health insurance (P<0.04), occupation (P<0.0001), sufficient financial resources (P<0.0001), drug abuse (P<0.017), and the means of age (P<0.026), number of children (P<0.03), functional status (P<0.0001) and re - hospitalization (P<0.0001) were significantly different between the two groups of abused compared to non- abused.
    Conclusion
    There is a high extent of s elder abuse and the keyword in this respect is prevention.
  • Page 58
    Introduction
    Most of the studies performed on aging and auditory system have focused on speech perception disorders in elderly people, historically. According to studies, speech discrimination disorders in aged people usually result from auditory temporal processing impairment. Our study was done to determine the ability of aged people to discriminate time compressed speech.
    Methods
    Persian version of the time compressed speech test with 6 lists of monosyllabic words in 3 compression rates of 0, 40 and 60 percent was performed on 36 young adults with age range of 18 to 30 years old and 32 elderly people with age range of 60 to 80 years old with normal hearing in both genders monaurally.
    Results
    In both groups, there was a significant difference between word discrimination scores in three compression rates. Also, significant difference was shown between young and older adults in three compression rates (P <0.0001). No significant difference was found between two ears and two genders in different compression rates.
    Conclusion
    With increase of the speed of speech stimuli, the word discrimination score decreases remarkably, and aging has noticeable effect on processing of the fast speech stimuli.
  • Page 65
    Objective
    The current research in addition to study of the diseases in the elders, surveys the health costs of these diseases.
    Materials And Method
    Study of the cost information and related diseases in (MSIO)- Medical Services Insurance Organization, Tehran province, surveys costs and Medical Services of this group on 183093 hospitalized files.
    Results
    31% of hospital`s referrals and 37% of inpatient costs related to elders and display the expensive Services of this group of the Insured. The mean costs of every hospitalization in elderly groups were 4634384 rials, which was more than total mean costs, from all groups. Diagnostic code I27 (other cardio-vascular diseases), I20 (Angina pectoris), H25 (cataract), I25 (chronic IHD), I50 (heart failure), devote first to fifth grade of the prevalent Diagnosis cods (ICD) in the aged group older than 60 and displays the most prevalence of the cardio-vascular system diseases in the elders.The most common surgical Code (California code) in elderly (above 60 yrs.) was related to Coronary Angioplasty, with its mean cost of 9116371 rials. And then was Cataract. 15% of the Global files are related to the elders which is equal to 23% of the charges of these files in this group of the elders.Extraction of Lens (Intra-capsular and extra-capsular) Lens Insertion (57 code) One-lateral Inguinal Hernia with or without excision of Hydrocele or Spermatocele except Incarcerated Inguinal Hernia (Global code 28), cholecystectomy with or without cholangiography or exploration of Biliary ducts (Global code 27) from first to third grade of the prevalent Global surgeries of the elders. Statistical test displays the Pierson coherent between the age and residence period and paid costs, There is a little positive coherent between the age and residence period in hospital and paid costs.
    Conclusion
    These reviews show the results of the current study (the prevalent in-patient causes) are adapted to the performed studies in this field and cardio-vascular diseases are the most prevalent diseases of the elders with the most health costs.