فهرست مطالب

راهبرد توسعه - سال هشتم شماره 1 (پیاپی 29، بهار 1391)

نشریه راهبرد توسعه
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 29، بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/04/05
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سعید عیسی زاده، جهانبخش مهرانفر، مهدی مهرانفر صفحه 41
    این مقاله، با توجه به اهمیت موضوع جرم و اثرات زیانبار اجتماعی اقتصادی آن، به بررسی عوامل اقتصادی موثر بر جرم در ایران می پردازد. بدین منظور، با استفاده از الگوی تصحیح خطای برداری (VECM)، رابطه علیت گرنجری میان سه شاخص مهم اقتصاد کلان و نرخ جرم در طول سال های 1385-1345 و برای دوره های کوتاه مدت و بلندمدت مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج حاصله نشان می دهند که در کوتاه مدت و بلندمدت، رابطه علیت گرنجری یک طرفه از نرخ بیکاری، فقر و تورم به نرخ جرم وجود دارد. لذا با توجه به اینکه در طول چند سال اخیر، میزان تورم اقتصادی به شدت افزایش یافته، نرخ بیکاری به نحو نگران کننده ای بالا رفته و گرانی کالا ها و خدمات به یکی از بزرگترین مشکلات افراد و خانواده ها تبدیل شده است، جا دارد که فعالیت های مجرمانه فقط از حیث مفهوم مجرد قانونی ملاحظه نشوند، بلکه در برخورد با اینگونه جرائم، بایستی علل و عوامل ارتکاب آنها نیز که در واقع رشد نقدینگی، افزایش تورم، گرانی کالا ها و خدمات و بیکاری فزاینده است، مورد ملاحظه قرار گیرند.
    کلیدواژگان: جرم، فقر، بیکاری، تورم، علیت گرانجر
  • علیرضا عرفانی، الهام اسدی صفحه 58
    بنگاه های کوچک و متوسط، استخوان بندی اقتصاد هر کشوری را تشکیل می دهند. در اکثر کشورهای جهان، توسعه صنایع کوچک و متوسط جزء سیاست های اصلی و اولویت دار دولت ها به شمار می رود و رویکرد ویژه ای به منظور حمایت از ایجاد، رشد و بقای اینگونه واحدها اتخاذ می شود.
    در ایران، با وجود اینکه قریب 92 درصد بنگاه های اقتصادی کشور را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل می دهند، ولی سهم اندکی در ارزش افزوده و اشتغال کشور دارند، ضمن اینکه واحدهای صنعتی راکد و نیمه تمام بسیاری در کشور به چشم می خورد. در مطالعه حاضر عوامل موثر بر موفقیت بنگاه های کوچک و متوسط را به روش فرآیند تحلیل شبکه ای(ANP) اولویت بندی کردیم. نتایج بدست آمده نشان می دهد که قوانین و سیاست ها به عنوان مهمترین عامل تاثیرگذار بر موفقیت بنگاه های کوچک و متوسط می باشد و بعد از آن پیشرفت صنعت و شدت رقابت در بنگاه ها به عنوان مهمترین عوامل تاثیرگذار نشان داده شده است.
    کلیدواژگان: بنگاه های کوچک و متوسط، فرایند تحلیل شبکه ای، عوامل موفقیت بنگاه های کوچک
  • ترانه عنایتی، علیرضا عالی پور صفحه 84
    دانش، موتور محرکه توسعه داناییمحور بوده و توجه به آن، نقش فزاینده ای در رشد سازمان ها و جوامع خواهد داشت. برای ارائه تصویری از سازمان ها و جوامعی که بیشترین استفاده و بهره را از دانش در چرخه کامل آن می برند، از اصطلاحات سازمان فراگیر (یادگیرنده) و در مقیاس بزرگ تر، جامعه فراگیر و ملت فراگیر استفاده می شود. نظریه سازمان یادگیرنده در خصوص طراحی و مدیریت سازمان ها برای بقاء در دنیای به شدت در حال تغییر، ایده هایی ارائه می دهد که توانایی یادگیری و انطباق را ضرورتی اجتناب ناپذیر برای موفقیت سازمان ها می داند.
    آفرینندگی و کسب دانش به تنهایی برای آنکه سازمانی یادگیرنده قلمداد شود، کافی نیست؛ بلکه باید بتوان آن دانش را در رفتارها و عملکردهایش به کار گیرد و بهبود و اصلاح فعالیت هایش را به کمک آنها میسر سازد. دارایی های دانشی سازمان باید مدیریت شود تا سازمان یک سازمان دانش محور گردد و اعضای آن سازمان بتوانند دانش را کسب، تسهیم و تولید کنند که این مستلزم طراحی مدیریتی به نام مدیریت دانش می باشد.
    کلیدواژگان: دانش، مدیریت دانش، سازمان یادگیرنده
  • غلامعلی طبرسا، لیلا میرزاده صفحه 102
    با شناخت روزافزون اهمیت دانش به عنوان یک منبع استراتژیک برای سازمان های امروزی، جای تعجبی نیست که در دهه های اخیر بحث های یادگیری سازمانی و مدیریت دانش، کانون تمرکز بررسی های گسترده ای توسط محققان مدیریتی شده است. رشد روزافزون استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان های مدرن، محیط به شدت متغیر و رقابتی را برای آنها فراهم آورده و لزوم پویایی های دانش را افزایش داده است. یکی از این پویایی ها، تحت عنوان پدیده ای به نام فراموشی سازمانی مطرح شده است که می تواند به دو صورت تصادفی یا عمدی، زیانبار یا سودمند باشد؛ اما در همه موارد می تواند به طور چشمگیری بر توان رقابتی یک سازمان تاثیر بگذارد. این پدیده که در بحث های دانش و یادگیری سازمانی کمتر مورد توجه قرار گرفته، به عنوان چالشی فراروی مدیریت دانش محسوب شده و مدیریت موثر آن جهت یادگیری سازمانی و کسب دانش مفید، یک وظیفه حیاتی برای سازمان هاست. بدین منظور کسب و کارها در طی یادگیری سازمانی، نیازمند مدیریت دانش موثر می باشند تا بتوانند این فرایندها را به طور اثربخش مدیریت نموده و تضمین کنند، دانشی که موجب بی تحرکی سازمان می شود را کنار گذاشته و از فراموشی دانشی که موجب پیشرفت و افزایش توان رقابتی آن می شود جلوگیری نمایند. با توجه به اهمیت این مفهوم و لزوم مدیریت آن، در این مقاله به تشریح مفاهیم و پیامد های این مفهوم پرداخته و سپس نقش مدیریت دانش در نحوه مدیریت آن شرح داده می شود.
    کلیدواژگان: یادگیری سازمانی، فراموشی سازمانی، مدیریت دانش، فراموشی عمدی، فراموشی تصادفی
  • یحیی کمالی صفحه 117
    توسعه پایدار به دلیل اقبال گسترده در محافل دانشگاهی، سازمان های بین المللی و سطوح مختلف سیاستگذاری، به یکی از بالنده ترین مباحث روز دنیا تبدیل شده است. این مفهوم، چشم اندازی جدید در سیاستگذاری پیش روی دولت ها قرار می دهد. تحقق توسعه پایدار در درجه اول مستلزم شناخت دقیق این پدیده و در درجه دوم شناخت جدیدترین روش های تحلیل و مدل های اجرای سیاست های توسعه پایدار است. از این رو در این مقاله این پرسش ها مورد بررسی قرار گرفته است: توسعه پایدار چیست؟ چه دیدگاه هایی در این زمینه وجود دارد؟ و سیاستگذاری توسعه پایدار مستلزم کاربست کدام روش های تحلیل و مدل های اجرا است؟ جهت تبیین پاسخ این پرسش ها، مفروضات بنیادین توسعه پایدار و سه دیدگاه عمده درباره توسعه پایدار مورد بررسی قرار می گیرند؛ و روش های تحلیل سیاستگذاری مانند بازسازی نظریه سیاستگذاری، تحلیل ذینفعان، تحلیل گفتمان، تحلیل هزینه- فایده، ارزیابی تاثیرات و مدل های طرح اولیه، بالا به پایین، پایین به بالا، مدل فرآیندی، مشارکتی و بازنمایی به جلو و عقب در زمینه اجرای سیاست های توسعه پایدار به اختصار تحلیل می شوند.
    کلیدواژگان: توسعه پایدار، سیاستگذاری، تحلیل سیاست، پایداری، اجرا
  • محمدرضا شورورزی، محسن مرادی، جواد سلطانی صفحه 149
    این مطالعه، در راستای کمک به توسعه صادرات به بررسی تاثیر عدم اطمینان محیطی ادراک شده بر ارتباطات درون سازمانی و بهبود عملکرد صادراتی پرداخته است. همچنین تلاش شد تا با مطالعه ای جامع، ابعاد مختلف عدم اطمینان محیطی ادراک شده و روابط درون سازمانی شناسایی، و اثر هر یک از آن ها بر بهبود عملکرد صادراتی مورد ارزیابی قرار گیرد. برای گرد آوری اطلاعات مربوط به این عوامل، پرسشنامه محقق بین صادرکنندگان شهر مشهد توزیع و سپس به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری مختلف از جمله ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون طی دوره زمانی استفاده شد. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده نشان می دهد که عدم اطمینان محیطی ادراک شده در بازارهای صادراتی باعث گسترش روابط در میان اعضای زنجیره تامین می شود. همچنین مشارکت و افزایش تعهد در میان اعضا می تواند باعث بهبود عملکرد صادرکنندگان در بازارهای صادراتی شود. در این پژوهش رابطه معنی داری میان مولفه های عدم اطمینان محیطی ادراک شده و عملکرد صادراتی مشاهده نگردید.
    کلیدواژگان: عملکرد صادراتی، عدم اطمینان محیطی ادراک شده، روابط درون سازمانی
  • احمد عربشاهی کریزی صفحه 174
    دستیابی به تعالی و کمال از مهمترین اهداف جوامع بشری در سطوح مختلف فردی، گروهی و سازمانی به شمار می رود و در این راه باید به نحوی موثر از همه منابع و توانمندی ها بهره گرفت. در سطح سازمانی، یکی از مهمترین منابع در دسترس نیروی انسانی و یکی از روش های مهم بهره گیری از توانمندی های نیروی انسانی، اجرای نظام پیشنهادها و استفاده از نظرات مبتنی بر تجربه، دانش، نبوغ و خلاقیت آنان است که در این مقاله مورد بحث و بررسی واقع شده است. در ابتدا به بیان کلیاتی راجع به مدیریت مشارکتی خواهیم پرداخت و مزایای مدیریت مشارکتی و نظام پیشنهادها را یادآور شده و به رابطه طرح پیشنهاد کارکنان در بهبود بهره وری اشاره خواهیم نمود. در ادامه برای آشنایی بیشتر با نظام پیشنهادها؛ تاریخچه نظام پیشنهادها، تعریف نظام پیشنهادها، و تمایز سیستم پیشنهادها و صندوق نظرات را بررسی کرده و به بیان اهداف نظام پیشنهادها خواهیم پرداخت. سپس با بیان محدودیت ها و مزایای نظام پیشنهادها، عوامل موثر در موفقیت نظام پیشنهادها را برخواهیم شمرد و در ادامه درباره بحث اجرایی نمودن نظام پیشنهادها به بحث خواهیم پرداخت. با تمرکز بحث در مورد روش اجرای نظام پیشنهادها در یک سازمان و ارکان تشکیلاتی و اجرایی این نظام، مراحل اجرای آن را به صورت مرحله به مرحله مورد بررسی قرار می دهیم. در مباحث پیرامونی مربوط به اجرای نظام پیشنهادها، محدودیت ها و موانع اجرای نظام پیشنهادها و مزیت اجرایی آن را یادآور شده و با توجه به عوامل موثر در اجرای موفق چنین نظامی، به ویژگی های یک نظام موفق پیشنهادها خواهیم پرداخت و نهایتا با نتیجه گیری به بحث خاتمه می دهیم.
    کلیدواژگان: پیشنهاد، نظام پیشنهادها، مشارکت، مدیریت مشارکتی
  • سمیرا پور، فهیمه سادات سعادت یار صفحه 197
    توجه به مقوله محیط زیست و اهمیت آن در زندگی امروز نسل بشر امری است که نمی توان از آن به سادگی گذشت. از طرفی، گسترش دانش و توانایی بشر برای تصاحب و بهره برداری هر چه بیشتر از محیط و منابع آن از یک سو و از دیگر سو نگرانی از اتمام منابع طبیعی و برهم خوردن تعادل چرخه ها و فرایندهای حیاتی کره زمین، محققان را بیش از گذشته متوجه محیط زیست و عامل های اثرگذار و اثرپذیر آن ساخته است. بنابراین، در این مقاله تلاش شده است تا به نگرش ها و نگرانی های زیست محیطی موجود با توجه به مفهوم شهروند زیست محیطی پرداخته شود. همچنین، این مقاله رابطه میان نگرش های زیست محیطی و نیات رفتاری مسئولانه زیست محیطی را نیز در قالب مدلی از هینز، هانگرفورد و تومرا به طور خاص مورد بررسی قرار می دهد. این مقاله نشان می دهد که نگرش های زیست محیطی یک عامل پیش بینی کننده قوی از رفتار مسئولانه زیست محیطی می باشند. همچنین، مشخص گردید که رفتار مسئولانه زیست محیطی می تواند به حفاظت از محیط زیست کمک کند.
    کلیدواژگان: نگرش های زیست محیطی، نگرانی های زیست محیطی، رفتار مسئولانه زیست محیطی، شهروند زیست محیطی
  • جعفر بیکزاد، رقیه فتحی بنابی صفحه 215
    در دهه کنونی و در محیط بازرگانی پر رقابت، هر سازمانی که بخواهد به موفقیت کامل دست یابد ابتدا باید یک نکته اساسی را در نظر داشته باشد؛ موفقیت در بازار امروز کاملا به «یادگیری فردی و سازمانی» بستگی دارد. سازمانها، یادگیری را ابزاری می دانند که به کمک آن عملکرد خود را بالا ببرند و خود را بهتر با تغییرات محیطی وفق دهند. هدف این مقاله نیز ارزیابی میزان یادگیری سازمانی منطقه 8 عملیات انتقال گاز می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان و مدیران منطقه 8 عملیات انتقال گاز به تعداد 350 نفر می باشد که از این تعداد 33 نفر از مدیران و 185 نفر از کارکنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق روش پژوهش از نوع پیمایشی و ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد ویژگی های سازمان های یادگیرنده، ویک و لئون می باشد که در بین مدیران و کارکنان اجرا شده است. برای تجزیه و تحلیل سوالات پژوهش از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردیده است. یافته های پژوهش نشان دهنده اختلاف بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب یادگیری سازمانی در منطقه 8 عملیات انتقال گاز می باشد. به همین دلیل بیشترین فرصت یادگیری سازمانی برای این شرکت؛ مربوط به بعد «رهبری با بینش» با امتیاز 13/21 است. پس از آن به ترتیب در ابعاد کسب و نشر اطلاعات با امتیاز 25/20، خلاقیت با امتیاز 23/20، اجرا(عملگرایی) با امتیاز 07/19، و برنامه ریزی / ارزیابی با امتیاز 02/13، فرصت های یادگیری سازمانی نهفته است.
    کلیدواژگان: یادگیری سازمانی، فرصت یادگیری سازمانی، رهبری با بینش، اجرا، خلاقیت، کسب و نشر اطلاعات، برنامه ریزی، ارزیابی
  • مسعود پورکیانی، مهندس شیما فرح بخش صفحه 234
    به کارگیری فناوری اطلاعات در سازمانها، تغییرات بنیادین را در کلیه زمینه ها نوید می دهد. فناوری اطلاعات به سازمان ها کمک می کند تا اطلاعات منابع انسانی خود را به صورت امن تر، سهل الوصول تر وکامل تر ذخیره سازی نمایند و قابلیت تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری بهتر را در خصوص منابع انسانی سازمان در اختیار مدیران سازمان قرار دهند. با ورود فناوری اطلاعات به سازمان، عملکردهای مدیریت منابع انسانی دستخوش تغییر می شود. این تغییر در صورتی می تواند موثر باشد که ابتدا فعالیت هایی را که فناوری اطلاعات می تواند انجام دهد، شناخته و زمینه بروز این فعالیت ها را فراهم نماییم. متعاقب آن مدیریت منابع انسانی با شرایط جدید آشنایی لازم را پیدا نموده تا بتواند با بهره گیری از ظرفیت هایی که فناوری اطلاعات می تواند ایجاد کند، سبب ارتقاء عملکرد منابع انسانی سازمان شود.
    یکی از نمونه های فناوری اطلاعات که امروزه در سازمان ها کاربرد متداول و ضروری پیدا کرده است، سیستم برنامه ریزی منابع انسانی (ERP) می باشد. در این مقاله سعی شده است تا مقوله فناوری اطلاعات در مدیریت منابع انسانی مورد بررسی قرار گیرد. محقق ابتدا تعاریفی را از دو موضوع فناوری اطلاعات و مدیریت منابع انسانی ارائه داده و پس از بیان تاریخچه مختصر از این دو مقوله، به بررسی نقش فناوری اطلاعات به طور کلی و سیستم های برنامه ریزی منابع انسانی (ERP) به طور خاص تر در مدیریت منابع انسانی می پردازد.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، مدیریت منابع انسانی، سیستم برنامه ریزی منابع سازمان(ERP)
  • سنجر سلاجقه، سحر هنرآموز صفحه 248
    یکی از تحولات عمده و بسیار مهم، مطرح شدن اطلاعات و اهمیت نقش اساسی آن در سازمان ها و جوامع است. سیر تحول محیط به گونه ای بوده است که از عصر شکار که ابتدایی ترین حالت زندگی بشر بوده، به عصر اطلاعات رسیده است و حتی عده ای معتقدند که امروزه عصر فرا اطلاعات است. روند شتاب آلود تغییرات به گونه ای است که در آینده ای نه چندان دور شاهد به وجود آمدن سازمان هایی خواهیم بود که با تصورات کنونی ما از سازمان، تفاوت اصولی خواهند داشت. به کارگیری فناوری اطلاعات در بخش های مختلف دولت به منظور افزایش بهره وری و ارتقاء سطح خدمات رسانی را دولت الکترونیک گویند. مهمترین نتیجه این امر، افزایش رضایت مردم است؛ به شرطی که پیاده سازی دولت الکترونیک به صورت صحیح و با موفقیت انجام پذیرد. دولت الکترونیک به دلیل اینکه می تواند یک گام اساسی برای دولت ها باشد، چالش برانگیز است. پس از شکل گیری دولت الکترونیک در جهان از سال 1381 انجام آن در ایران به رسمیت شناخته شد، اما با گذشت چندین سال هنوز این مقوله به مرحله اجرای کامل نرسیده است. در این مقاله سعی شده است به تعاریف و مفاهیم دولت الکترونیک، تاریخچه شکل گیری آن در ایران و جهان، کارکردهای آن، ویژگی های سازمان های الکترونیک، پیش نیازها و ضرورت اجرای دولت الکترونیک، مزیت های بالقوه و اثرات آن، مراحل ایجاد، گام های ایجاد یک دولت الکترونیک موفق و وضعیت کنونی دولت الکترونیک در ایران پرداخته شود.
    کلیدواژگان: فناوری، ارتباطات، دولت الکترونیک
|
  • Dr. Saeed Isazadeh, Jahanbakhsh Mehranfar, Mahdi Mehranfar Page 41
    This study aims at investigating the nature of the causal relationship between crime and various economic indicators such as unemployment, poverty and inflation in Iran using autoregressive distributed lag (ARDL) bounds testing procedure and Granger-causality within vector error correction model (VECM) based on annual data spanning the period between 1966 and 2006. Results of the ARDL bounds test provide evidence of the existence of long-run cointegration relationship among crime, unemployment, poverty and inflation. On the other hand, Granger-causality results show that crime is Granger caused by unemployment, poverty and inflation in Iran, both in the long run and in the short run. In the light of the results of this study, to prevent crimes and reduce crime rate in Iran, all the major economic determinants of crime – unemployment, inflation, GDP growth etc. are needed to be adequately addressed by the policy makers.
    Keywords: Crime, Poverty, Unemployment, Inflation, Granger, Causality
  • Dr. Alireza Erfani, Elham Asadi Page 58
    The small and medium enterprises are the main structure of every country's economy. At most of the countries in world, developing small and medium enterprises is among the main strategies and priorities of the governments and a special procedure is considered for supporting the establishment, growth and continuance of these units.Event though, small and medium enterprises about 92 percent of economic institutes of Iran, but they have just a few portion in the added value and employment in the country; while, there are so many dull and half done industrial units in the country.In the present study, we have prioritized the effective factors on the success of small and medium institutes through the analyzing network procedure (ANP) method.The achieved results show that the regulations and strategies are the most important factors in the success of small and medium enterprises and then development of industry and Intensity of competition in enterprises are considered as the most important effective factors.
    Keywords: Small, Medium Enterprises, Analyzing Network Procedure, Success Factors of Small, Medium Enterprises
  • Dr. Taraneh Enayati, Alireza Alipoor Page 84
    Knowledge, knowledge-driven engine of development, given its increasing role in organizations and communities will rise. For an image of organizations and communities most the use of knowledge and interest, in terms of being inclusive of the full cycle (learning) and on a larger scale and inclusive society is sweeping the nation.Learning organization theory and management of organizations to survive in the changing world offers the ideas that Ability to learn and adapt the inevitable necessity for the success of the organization. Creativity and knowledge is not enough alone to be considered for the learning organization, But should the knowledge to work the attitudes and performance and improving its operations to help provide them. Organization's knowledge assets to be managed to a knowledge-based organization is organization and its members can gain knowledge, share and grow it. This requires is the design of management the name of “knowledge management”.
    Keywords: Knowledge, Knowledge Management, Learning Organization
  • Dr. Gholam Ali Tabarsa, Leila Mirzadeh Page 102
    Whit the growing recognition of the importance of knowledge as a strategic resource for the modern organizations, it is not surprising that in the last decades, Debates of organizational learning and knowledge management, has become center of focus of intensive investigations by management researchers. The growth of information and communication technology use in modern organizations has provided high competitive and changing environment for them and increases the necessity of dynamics of knowledge. One of this dynamics, discussed as organizational forgetting that can be accidental or intentional, detrimental or beneficial, but in all cases it can significantly affect the competitiveness of organizations. This phenomena that has become less attention in debates of organizational learning and knowledge management, is regarded as challenge facing to knowledge management. Although its effective management for organizational learning and accusation of useful knowledge is vital task for organizations until to forget the knowledge that causes inactivity in organization and to maintain the knowledge useful for improving of organization and increase its competitiveness. With regard to importance of this concept and necessity of its management, in this article, focus on concepts, consequences and how managing organizational forgetting and so role of knowledge management in this task.
    Keywords: Organizational Learning, Organizational Forgetting, Knowledge Management, Intentional Forgetting, Accidental Forgetting
  • Yahya Kamali Page 117
    Sustainable development has become to one of the most flourishing issues of the world because of the increasing interest in academic circles, international organizations and various levels of policy making. This concept is a new perspective on government policy. Achieving sustainable development primarily requires a detailed understanding of this phenomenon and secondly understanding of the latest analytical methods and implementation models for sustainable development policies. Hence, this paper explores these questions: what is sustainable development? What are the Viewpoints in this field? And what analytical methods and implementation models should be used in sustainable development policy? To answer to these questions, we examined the fundamental assumptions of the sustainable development perspective and three viewpoints on sustainable development, And analyzed the methods of policy analysis (such as reconstruction of policy theory, stakeholder analysis, discourse analysis, cost - benefit analysis, impact assessment) and implementation models (such as Blueprint model, top-down, bottom-up, process model, Backward and Forward Mapping and Participatory Approach) briefly.
    Keywords: Sustainable Development, Policy, Policy Analysis, Sustainability, Implementation
  • Dr. Mohammad Reza Shoorvarzy, Dr. Mohsen Moradi, Javad Soltani Page 149
    This study examines effect of perceived environmental uncertainty on inter-organizational relationships and export performance improvement in order to support export development. A comprehensive study was developed to identify different dimensions of environmental uncertainty and inter-organizational relationships and evaluated effect of each on export performance improvement. To gather data about these factors, researcher's questionnaire was distributed among exporters of Mashhad then, to analyze data, different statistics methods, such as Pierson correlation coefficient and regression analysis, were used during a period. Findings obtained from data analysis show perceived environmental uncertainty in export markets creates relationships development between apply chain members. Also, contribution and increase in obligation among members may develop export performance improvement in export markets. In this study, a meaningful relationship was not observed between environmental uncertainty and export performance components.
    Keywords: Export Performance, Perceived Environmental Uncertainty, Inter, Organizational Relationships
  • Ahmad Arabshahi Kerizi Page 174
    The main objective of human societies at different levels of individual, group or organization is to achieve the excellence and perfection. We need to effectively use all resources and capabilities. At the organizational level, one of the most important resources is manpower. An important method of using manpower’s capabilities is implementation of the Suggestion Systems that has been reviewed in this article. Participative management is mentioned at the beginning and we expressed the benefits of Participative management and Suggestion Systems. Then the history of the Suggestion Systems, the definition of Suggestion Systems and The objectives of the Suggestion Systems will be reviewed. The limitations and advantages of the system and Success factors of the Suggestion Systems will be expressed. The structure of Suggestion Systems, methods and procedures of implementation of the Suggestion Systems are examined. Due to factors in the successful implementation of the Suggestion Systems, We refer to the characteristics of successful Suggestion Systems. Finally, conclusions are discussed.
    Keywords: Suggestion, Suggestion Systems, Participation, Participative Management
  • Samira Pour, Fahime Sadat Saadatyar Page 197
    Regarding the environmental issue and its importance in today's human race is something that cannot be easily passed. Therefore, this study has attempted to environmental attitudes and concerns regarding the concept of environmental citizenship can be addressed.Finally, this study showed that environmental attitudes have to be a strong predictor of responsible behavior environmentally. Also, it was clear that responsible behavior environmental can help protect the environment.
    Keywords: Environmental Attitudes, Environmental Concern, Responsible Environmentally Behavior, Environmental Citizenship
  • Dr. Jafar Beikzad, Rogayeh Fathi Bonaby Page 215
    Organizations, the learning tool to help understand the performance of their own and adapt to environmental changes. This article aims to assess organizational learning as the process gas is 8.In this research, survey research methods and research tools were standard features of a learning organization, is one of Leon. Between managers and employees that have been implemented. Research questions for the analysis of descriptive statistics and inferential statistics were used. Findings indicate differences between current and desired state of organizational learning in natural gas transmission operation is 8. For this reason, most corporate learning opportunities for the company, about the "leadership with vision" with a score of 21.13. And then in the order of business publications, and with a score of 20.25, 20.23 with a score of creativity, execution (pragmatism) with a score of 19.7, and planning / evaluation with a score of 13.2, organizational learning opportunities lies.
    Keywords: Organizational Learning, Organizational Learning Opportunities, Leadership with Vision, Execution, Creativity, Business Publications, Planning, Evaluation
  • Dr. Masoud Pourkiani, Shima Farahbakhsh Page 234
    The use of Information Technology in organizations can make fundamental changes in all fields. It helps organizations to save information about their staffs more safe, easier to use and more complete. And helps managers to analysis these information and decide more better about human resources of the organization. With the entrance of IT, the organizations changed extremely. these changes can be efficient if, first of all, we know about what IT can do and then, provide the conditions under which It can develop, and after all these, managers will be familiar with new conditions and will be able to promote the performance of human resource in the organization.Nowadays, one of the samples of IT in organizations is ERP. This survey tries to study about the role of IT in human resource management. The researcher, first, presents some definitions of IT and human resource management, and after a short history of both subjects, the researcher notes the roles of it(totally) and ERP (more detailed) in human resource management.
    Keywords: Information Technology (IT), Human Resource Management, ERP
  • Dr. Sanjar Salajeghe, Sahar Honaramooz Page 248
    One of the major and most important evolutions is proposing information and its main role importance in organizations and societies. Environment’s evolution process has been so that has reached from hunting period, which has been the earliest status of human life, to information period and even some believe that nowadays is extra info period. Changes accelerated trend is so that in the not so far future, we will observe generating organizations that will have fundamental difference from our current perceptions of organization. Applying information technology in different parts of the government in order to increase productivity and promote services level is called electronic government. The most important result of this affair is increasing people’s satisfaction provided that electronic government implementation is done correctly and successfully. Electronic government is challenging because it can be a basic step for governments. After the electronic government formation in the world, its performance in Iran was recognized since 2002-2003. In spite of several years, this category has not been completely performed yet. In this paper, it is tried to deal with electronic government concepts and definitions, its formation history in Iran and in the world, its functions, electronic organizations features, prerequisites and necessity of performing electronic government, its effects and potential advantages, generation stages, generation steps of a successful electronic government and current status of electronic government in Iran.
    Keywords: Technology, Communications, Electronic Government