فهرست مطالب

پزشکی بالینی ابن سینا - سال نوزدهم شماره 2 (پیاپی 64، تابستان 1391)

مجله پزشکی بالینی ابن سینا
سال نوزدهم شماره 2 (پیاپی 64، تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/04/08
  • تعداد عناوین: 12
|
  • امیر ضیایی، سیما هاشمی پور، تکتم کریم زاده، شیوا شاه نظری، امیر جوادی صفحه 5
    مقدمه وهدف
    داروی آکاربوز مهارکننده آنزیم آلفاگلوکوزیداز می باشد که سبب تاخیر جذب گلوکز از دستگاه گوارش می شود. در بعضی مطالعه ها، آکاربوز در کنترل بهتر قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک موثر بوده است. بهمین منظور این مطالعه با هدف تعیین اثرآکاربوز در کنترل متابولیک بیماران با دیابت شیرین نوع یک انجام گردید.
    روش کار
    این کارآزمایی بالینی تصادفی شده دوسوکور بر روی بیماران با سن کمتراز 30 سال و ابتلا به دیابت نوع 1 به مدت حداقل یکسال و HbA1C بیش تر از 5/7% انجام شد. معیارهای خروج، کراتینین سرم بالاتر از mg/dl 2، انسداد نسبی دستگاه گوارش و بیماری التهابی روده بود. 45 بیمار به مدت 12 هفته و به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل تحت مطالعه قرارگرفتند، دوز شروع آکاربوز 25 میلی گرم سه بار در روز به مدت دو هفته و سپس 50 میلی گرم سه بار در روز به مدت 10 هفته بود.BMI، FBS، ،2hpp HbA1C، Total cholesterol، HDL، LDL، TG و دوزاژ انسولین هر ماه مورد ارزیابی قرارگرفت و آنالیز داده ها توسط آزمون مجذور کای، دقیق فیشر و آزمون تی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 13 انجام شد.
    نتایج
    پس از مداخله BMI، FBS، 2hpp،HbA1C، TG، Total cholesterol وهمچنین نیاز به انسولین NPH و انسولینRegular در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل کاهش بیش تری داشت که اختلاف از نظر آماری معنی دار بود. تغییرات LDL و HDL پس از مداخله نسبت به قبل از آن در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل از نظر آماری تفاوت معنی داری نداشت. در طی مطالعه در گروه مداخله 48% بدون عارضه بودند 44% دچار نفخ، 4% دچاراسهال، 4% دچار درد شکم شدند و در هیچ موردی هایپوگلیسمی دیده نشد.
    نتیجه نهایی: با توجه به یافته ها، مشخص شد که افزودن آکاربوز به انسولین می تواند در بهبود کنترل متابولیک و نیز کاهش شاخص توده بدن بیماران دیابتی نوع یک مفید باشد.
    کلیدواژگان: آکاربوز، دیابت شیرین نوع 1، کنترل متابولیک
  • حسین عماد ممتاز، فرزانه اثنی عشری صفحه 11
    مقدمه و هدف
    سنگهای مجرای ادراری یکی از شایعترین مشکلات نفرولوژی - ارولوژی می باشند. اگرچه سنگ مجرای ادراردر کودکان شیوع کمتری نسبت به بالغین دارد و تنها حدود 7% سنگهای ادراری در افراد زیر 16 سال دیده می شود، میزان تشخیص سنگ ادراری در کودکان در سالیان اخیر رو به افزایش بوده است. در برخی مطالعات در اکثر کودکان مبتلا به سنگ یک اختلال متابولیک زمینه ای یافته شده است و در تعدادی زمینه سنگ سازی انسداد مجاری ادراری، عفونت ادرار و یا مثانه نوروپاتیک گزارش شده است. ارزیابی اختصاصی هر اختلال متابولیک یک فاکتور کلیدی در درمان بیماران با سنگ مجرای ادرار می باشد. شایعترین اختلالات متابولیک زمینه ساز سنگ در کودکان عبارتند از: هیپرکلسی اوری، هیپر یوریکوزوری، هیپراگزالوری، اسیدوز توبولر کلیوی، سیستین اوری و هیپوسیترات اوری. در بررسی های مختلف نتایج متفاوتی در مورد ارزش بررسی متابولیک سنگ در کودکان و شیوع انواع این اختلالات متابولیک به دست آمده که می تواند انعکاس تفاوت در رژیم غذایی، منطقه جغرافیایی و زمینه های ارثی در افراد تحت مطالعه باشد در این مطالعه تلاش شده فراوانی اختلالات متابولیک زمینه ساز سنگ در کودکان مراجعه کننده به درمانگاه کلیه کودکان شهر همدان بررسی شود.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی – مقطعی 156 کودک ارجاع شده به درمانگاه کلیه کودکان با تشخیص سنگ مجرای ادراری بین سالهای 1385 تا 1388 مورد بررسی قرار گرفتند.ابتدا شرح حال کامل از نظر سن، جنس، محل زندگی و... از بیماران گرفته شد سپس برای تایید تشخیص سنگ بیماران توسط یک رادیولوژیست دیگر سونوگرافی انجام شد و در صورت تایید سنگ در سونوگرافی دوم تمامی بیماران مورد بررسی متابولیک قرار گرفتند. این بررسی شامل اندازه گیری کلسیم، فسفر، اسید اوریک، کراتینین سرم و آنالیز نمونه راندوم ادرار غیر ناشتا از نظر کلسیم، کراتینین، اسید اوریک، اگزالات، سیترات و سیستین بود.
    یافته های شرح حال، سونوگرافی و نتایج بررسی متابولیک و تفسیر آنها در فرمهای طراحی شده برای هر بیمار ثبت و مورد تجزیه و تحلیل اماری قرار گرفتند
    نتایج
    از 156 کودک مورد بررسی 136 نفر (2/87%) دارای اختلال متابولیک بودند. از 136 نفر 81 نفر (3/51%) دارای تنها یک اختلال متابولیک، 51 نفر (7/32%) دو اختلال متابولیک همزمان و 4 نفر(6/2%) سه اختلال متابولیک همزمان داشتند. شیوع انواع اختلالات متابولیک در بیماران به شرح زیر بود: هیپریوریکوزوری در 71 نفر(5/45%)، هیپرکلسی اوری در 41 نفر(3/26%)، هیپو سیترات اوری در 26 نفر (7/16%)، هیپراگزالوری در 16 نفر (3/10%)، سیستین اوری در 1 نفر (6/0%) و در 39 نفر (25%) نیز اسیدوز متابولیک دیده شد.
    نتیجه نهایی: در این مطالعه 2/87% بیماران اختلال متابولیک زمینه ای داشته اند که اهمیت و لزوم بررسی متابولیک را در کودکان نشان می دهد. شایعترین اختلال متابولیک در مطالعه ما هیپریوریکوزوری و سپس هیپر کلسی اوری بودند که این نتایج شاید به دلیل اختلاف جغرافیایی، رژیم غذایی و زمینه های ارثی باشد.
    کلیدواژگان: اختلالات سوخت و ساز، سنگ های ادراری، کودکان
  • ویدا شیخ، زهرا بصیری، فرزانه اثنی عشری، محمود جباری، یلدا پیشوا صفحه 16
    مقدمه و هدف
    بیماری ریوی یکی از مهمترین علل مرگ و میر در مبتلایان به اسکلرودرمی است. بنابراین تشخیص زود هنگام درگیری ریوی ضروری می باشد. این مطالعه برای ارزیابی شیوع اختلالات ریوی در مبتلایان به اسکلرودرمی به وسیله رادیوگرافی قفسه سینه(Chest X-Ray) و توموگرافی کامپیوتری با قدرت تحلیل بالا (High Resolution Computed Tomography) و توصیف علائم و یافته های این افراد صورت پذیرفت.
    روش کار
    در این مطالعه مقطعی 52 بیمار مبتلا به اسکلرودرمی که طی سالهای 1390-1389 به درمانگاه و کلینیک روماتولوژی مراجعه کردند تحت معاینه بالینی قرار گرفته و برای هر یک CXR و HRCT انجام شد و نوع درگیری ریوی آنان مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    اسکلرودرمی در 40 نفر(9/76%) منتشر و در12 نفر(1/23%) محدود بود. میانگین سنی افراد 73/9 ±5/39 سال بود. HRCT در 21 بیمار(4/40%) طبیعی، در 19 بیمار(5/36%) NSIP و در 12 نفر(1/23%) UIP گزارش شد. CXR نیز در 19 نفر(5/36%) طبیعی، در 15 نفر(8/28%) رتیکولار خفیف، در14 نفر(9/26%) رتیکولار واضح و در4 نفر(7/7%) نمای لانه زنبوری گزارش شد. در بین 6 نفر(5/11%) از بیماران بدون تنگی نفس،22 نفر(3/42%) بدون شکایت سرفه، 20 نفر(38.4%) فاقد کراکل در سمع ریه ها و 26 نفر(50%) فاقد کلابینگ در معاینه، HRCT نمای غیر طبیعی را نشان داد و به طور کلی در 2 بیمار(8/3%) بدون هیچگونه یافته و علائم ریوی UIP دیده شد.
    نتیجه نهایی:HRCT روشی غیر تهاجمی است که می تواند درگیری ریوی را در مراحل ابتدایی بیماری حتی در مواردی که هیچ علامت و یافته ریوی وجود ندارد نشان دهد.
    کلیدواژگان: بیماریهای بافت بینابینی ریه، تصلب پوستی، توموگرافی کامپیوتری با قدرت تحلیل بالا، رادیوگرافی قفسه سینه
  • محسن قراخانی، مهدی مرادی صفحه 23
    مقدمه و هدف
    پروتئین واکنشگر C (C-Reactive Protein; CRP) نقش ویژه ای را در غالب التهابات سیستمیک بدن ایفا می کند. نقش این مارکر در بیماری های قلبی جهت تشخیص حوادث قلبی دارای اهمیت بسیار است. در این مطالعه ارزش پیش بینی کنندگی hs-CRP در بیماران مبتلا به آنژین ناپایدار مطالعه و ارتباط آن با بروز سکته قلبی، مرگ و نیاز به جراحی در زمان بستری و یک ماه بعد از ترخیص بررسی شده است.
    روش کار
    در یک مطالعه همگروهی تعداد 180 بیمار مبتلا به آنژین ناپایدار بستری در بیمارستان اکباتان همدان مورد بررسی قرار گرفتند. بیماران بر اساس سطوح hs-CRP به دو گروه مواجهه با سطوح بالای CRP و گروه کنترل با سطوح پائین CRP تقسیم و بعد از پایان دوره بستری و 30 روز بعد از آن پیگیری و از نظر رسیدن به مرگ، نیاز به مداخله جراحی و بروز سکته قلبی (Myocardial Infarction; MI) بررسی شدند. اطلاعات توسط چک لیست استخراج و با نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری Chi square و t-test مورد مقایسه قرار گرفتند.
    نتایج
    تفاوت آماری مشخصی بین اطلاعات دموگرافیک دو گروه مشاهده نشد. در زمان بستری تفاوت معنی داری بین دو گروه از لحاظ رسیدن به عوارض مرگ، نیاز به مداخله جراحی و MI مشاهده نگردید (P>0.05) اما در پیگیری به عمل آمده یک ماه بعد از بستری، مشاهده شد که میزان بروز عوارض در گروه دارای مقادیر بالای CRP بیشتر و از نظر آماری معنی دار است (P=0.045). تعداد بروز عوارض در دو گروه دارای مقادیر بالای CRP و مقادیر پائین آن به ترتیب در 19 و 10 بیمار در زمان بستری و 29 و 19 بیمار در یک ماه بعد از بستری بود. نتیجه نهایی: مقادیر بالایhs-CRP توان پیش بینی بروز عوارض قلبی در بیماران را یک ماه بعد از ترخیص از بیمارستان دارد.
    کلیدواژگان: آنژین قفسه صدری، آنفارکتوس میوکارد، پروتئین واکنشگر C
  • سهیلا رشادت، داریوش شکیبایی، منصور رضایی، سیدرامین قاسمی صفحه 28
    مقدمه و هدف
    تب یکی از علل شایع مراجعات اطفال به کلینیک ها می باشد که اکثرا خوش خیم و خودمحدودشونده است. تحقیقات نشان می دهد که نحوه برخورد والدین با تب درجوامع مختلف ریشه در عوامل اجتماعی، فرهنگی و مذهبی دارد. همچنین نگرانی و اضطراب والدین منجر به مدیریت ناصحیح تب می شود. مطالعه حاضر به بررسی نحوه مدیریت والدین به هنگام تب طفل خود پرداخته است.
    روش کار
    دراین مطالعه مقطعی، 350نفر از والدین دارای طفل زیر 5 سال مراجعه کننده به واحدهای مختلف مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش عرصه جامعه نگر کرمانشاه وارد مطالعه شده و پرسشنامه ی پژوهش را تکمیل نمودند. پایایی ابزار به روش دونیمه کردن و روایی آن با روش اعتبار محتوا تعیین گردید. داده ها در نرم افزار SSPS و با استفاده از آزمون کای اسکوئر و آمار توصیفی مورد تحلیل قرار گرفتند.
    نتایج
    نتایج نشان داد که 1/53% والدین از پاشویه به عنوان اولین اقدام مراقبتی تب، 7/47% از آب و نمک و 6/4% از آب و الکل استفاده کرده بودند. در 90% موارد اولین داروی مورد استفاده استامینوفن بود که در 30% موارد بالاتر از دوز نرمال استفاده شده بود. رابطه بین حساسیت های بیش از حد در اداره و مراقبت از کودک تب دار در والدین با «سابقه بستری شدن کودک» (P=0.02)، «سطح تحصیلات بالا» (P=0.018)، و همچنین «اشتغال مادران» (P=0.005) معنادار بود.
    نتیجه نهایی: با توجه به نتایج این مطالعه، والدین مدیریت مناسبی در برخورد با تب کودکان نداشته و مداخلات موثر درجهت تغییر رفتار به منظور ارتقا سطح سلامت جامعه به طور جدی احساس می گردد.
    کلیدواژگان: تب، کودکان، مدیریت، والدین
  • عفت عبدلی، علیرضا راستگوی حقی، سعادت ترابیان صفحه 34
    مقدمه و هدف
    لنفوم هوچکین حدودا«یک درصد همه کانسرها را شامل می شود. سیکلواکسیژناز 2 (‍‍COX2) آنزیم سیتوپلاسمی است. انکوژن ها و فاکتور رشد باعث بیان بیش از حد COX2می شوند. COX2 مهار کننده آپوپتوز است. جهش در ژن سرکوب کننده تومور p53 شایعترین تغییر ژنتیکی در بین تومورهای انسانی است. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی COX2 و p53و مقایسه بیان آن در بین انواع مختلف زیرگروه های لنفوم هوچکین و بررسی بقاء 5 ساله انجام شده است.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی مقطعی 62 مورد لنفوم هوچکین از انواع مختلف نمونه های سنجش آسیب شناسی بیمارستانهای همدان قبل از سال 1384 مورد بررسی قرار گرفتند، در مورد هر نمونه سن، جنس و زیر گروه تومور ثبت شد. بیان p53 و COX2 به روش ایمونوهیستیوشیمی ارزیابی گردید و شدت درجه بیان در موارد مثبت بررسی شد.
    نتایج
    میانگین سنی بیماران مبتلا به لنفوم هوچکین 16±41 سال بود. 79% بیماران مبتلا به لنفوم هوچکین برای p53 ایمونوراکتیو بودند. در این مطالعه میانگین سنی افرادیکه فوت کرده اند بیشتر از میانگین سنی افراد یست که زنده بوده اند که این تفاوت از نظر آماری معنی دار بوده است. سیکلواکسیژناز 2 در 24% افراد مبتلا به لنفوم هوچکین کلاسیک ایمونوراکتیو بوده است.
    نتیجه نهایی: با توجه به بیان p53 و COX2 در انواع مختلف لنفوم هوچکین و عدم تفاوت معنی دار در بیان مارکرp53 و COX2 بین انواع مختلف آن، چنین برداشت می شود که نقش مهمی در پیش آگهی لنفوم هوچکین ندارند.
    کلیدواژگان: بیماری هوچکین، ژن p53، سیکلواکسیژناز
  • امیر اسکندرلو، وحید سرتیپی، کریم قاضی خانلو ثانی صفحه 39
    مقدمه هدف
    سوراخ چانه ای به عنوان بخشی از فک پایین که دارای دسته جات عصبی و عروق خونی می باشد، دارای اهمیت بیولوژیک خاصی است. بررسی پیش از جراحی تصاویر بدست آمده از سی تی اسکن با باریکه مخروطی (Cone Beam Computed Tomography; CBCT) می تواند در پیشگیری از بروز صدمات احتمالی به سوراخ چانه ای و ساختارهای همراه موثر باشد. لذا این مطالعه در نظر دارد موقعیت آناتومیک و شکل هندسی دهانه سوراخ چانه ای در تصاویر CBCTرا مورد بررسی قرار دهد.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی تعداد 85 تصویرCBCT اخذشده از بیماران(توسط دستگاه های Planmeca promax 3DوNew Tom) مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی یا مراکز خصوصی شهر همدان مورد بررسی قرار گرفت. تصاویر مورد مطالعه شامل موارد بدون سابقه کشیدن دندانهای پرمولر اول و پرمولر دوم درهر دوسمت راست و چپ بود که از نظرشکل هندسی دهانه سوراخ چانه ای، زاویه کانال منتهی به سوراخ چانه ای نسبت به پلیت باکال فک پایین، فاصله بردر تحتانی سوراخ چانه ای تا بردر تحتانی فک پایین، موقعیت سوراخ چانه ای نسبت به ریشه دندانهای مجاور و میزان شیوع سوراخ فرعی سوراخ چانه ای بررسی شدند.
    نتایج
    میانگین زاویه کانال منتهی به سوراخ چانه ای سمت راست در مردان و زنان به ترتیب1/130 و 3/123 درجه و سمت چپ در مردان و زنان به ترتیب 7/133 و 8/123 درجه محاسبه شد. میانگین فاصله بردر تحتانی سوراخ چانه ای تا بردر تحتانی فک پایین سمت راست در مردان و زنان به ترتیب3/13 و4/12 میلیمتر و سمت چپ در مردان و زنان به ترتیب 6/13 و 7/12 میلی متر تعیین شد. همچنین ارتباط معنی دار آماری بین جنس و زاویه کانال منتهی به سوراخ چانه ای نسبت به پلیت باکال مشاهده شد.
    نتیجه نهایی: با توجه به تنوع، موقعیت و شکل سوراخ چانه ای، زاویه کانال منتهی به سوراخ چانه ای نسبت به پلیت باکال و وجود سوراخ فرعی سوراخ چانه ای، بررسی تصاویرCBCT پیش از قرار دادن ایمپلنت ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی، دندانپزشکی، سوراخ چانه ای
  • اسحق رحیمیان بوگر، محمدرضا مهاجری تهرانی صفحه 44
    مقدمه و هدف
    بررسی نقش عوامل زیستی، روانی و اجتماعی در بروز نفروپاتی به عنوان یکی از مهلک ترین عوارض دیابت نوع 2 مهم است. هدف از مطالعه حاضر تعیین عوامل خطر همراه با نفروپاتی در بیماران دیابتی نوع II طبق مدل زیستی، روانی- اجتماعی بود.
    روش کار
    در یک مطالعه توصیفی مقطعی، تعداد 295 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 به شیوه نمونه گیری در دسترس در درمانگاه های سرپایی بیمارستان شریعتی تهران انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و خصوصیات بیماری، مقیاس های افسردگی، اضطراب و استرس (DASS)، مقیاس کیفیت زندگی (WHO- QOL- BREF)، مقیاس خودمدیریتی دیابت (DSMS) و مقیاس دانش دیابتی (DKS) جمع آوری شدند و به کمک آزمون مجذور کای، آزمونt مستقل و رگرسیون لوجستیک با نرم افزارPASW تحلیل گردیدند.
    نتایج
    یافته های بدست آمده نشان داد که فشارخون (841/3 & OR= 003/0P<)، هموگلوبین گلیکوزیله (898/7 & OR= 001/0P<)، شاخص توده بدن (488/5 OR= & 001/0P<)، خود مراقبتی دیابت (102/3 & OR= 001/0P<)، افسردگی (574/2 & OR= 007/0P<)، کیفیت زندگی (836/2 OR= & 001/0P<)، و دانش دیابتی (941/2 & OR= 001/0P<)، قادر بودند به طور معناداری بروز نفروپاتی دیابتی را پیش بینی نمایند (001/0P<). جنسیت، سن، مدت دیابت و استرس سهم معناداری در پیش بینی بروز نفروپاتی در این مدل نداشتند (05/0P>).
    نتیجه نهایی: توجه به فشارخون، هموگلوبین گلیکوزیله، شاخص توده بدن، خود مراقبتی دیابت، افسردگی، کیفیت زندگی و دانش دیابتی در طراحی مداخلات درمانی و برنامه های کنترل عوارض دیابت بیماران دبابتی واجد اهمیت می باشند.
    کلیدواژگان: دیابت شیرین نوع 2، کیفیت زندگی، مدیریت، نفروپاتی
  • خاتون کریمی، مارال ارکانی، اکرم صفایی*، محسن واحدی، سید رضامحبی، سید رضافاطمی، محمد وفایی، محمدرضا زالی صفحه 54
    مقدمه و هدف

    آدیپونکتین، فعالیت ضد سرطانی خود را از طریق اتصال به گیرنده ا ش انجام می دهد. مطالعات نشان داده اند که پلی مورفیسم در گیرنده آدیپونکتین باعث مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2 و سرطان روده ی بزرگ می شود. هدف از این مطالعه، ارزیابی میزان شیوع آلل موتانت پلی مورفیسم گیرنده ی 1 آدیپونکتین2275738 rs در یک جمعیت از ایران و بررسی نقش این پلی مورفیسم در افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

    روش کار

    مطالعه انجام شده از نوع مورد- شاهدی بود. با استفاده از روش PCR-RFLP، 106 نفر بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ و و 106نفر گروه شاهد تعیین ژنوتایپ شدند.جهت تحلیل آماری و محاسبه ی نسبت شانس و فاصله ی اطمینان از آزمون مجذور کای و نرم افزار16 SPSS استفاده شد.

    نتایج

    فراوانی ژنوتیپ های CC،CT،TT برای2275738 ADIPOR1 rs در بیماران به ترتیب 4/27، 50، 6/22 درصد بود. فراوانی ژنوتیپ های CC،CT،TT برای2275738 ADIPOR1 rs در گروه شاهد به ترتیب6/22، 8/36، 6/40 درصد مشاهده شد. فراوانی آلل هایT، C به ترتیب41% و 59% در شاهدان و4/52% و6/47% در بیماران تعیین گردید شیوع آلل موتانت در دو جمعیت بیمار و شاهد اختلاف معنی داری نشان داد (57/1= نسبت شانس، 31/2- 07/1= فاصله اطمینان95%، 01/0=P). ارتباط معنی داری بین پلی مورفیسم گیرنده ی آدیپونکتین و افزایش ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ مشاهده شد (01/0(P=.
    نتیجه نهایی: نتایج مطالعه ی حاضر نشان می دهد که پلی مورفیسم در گیرنده ی آدیپونکتین، می تواند فاکتور مستعد کننده برای ابتلا به سرطان روده ی بزرگ باشد.

    کلیدواژگان: پلی مورفیسم، ژن گیرنده ی آدیپونکتین، سرطان کولون و راست روده
  • بیژن حیدری، فریبرز وفایی، علی ترکان صفحه 58
    مقدمه هدف
    انطباق رنگ بین رستوریشن های دندانی و دندانهای طبیعی یکی از شایع ترین مشکلات کلینیکی است. علیرغم انتخاب دقیق رنگ، رنگ نهایی سرامیک های دندانی ممکن است تحت تاثیر پروسه ساخت از جمله تعداد پخت قرار گیرد. همچنین ثبات رنگ نیز یک فاکتور مهم جهت موفقیت طولانی مدت رستوریشن های سرامیکی از لحاظ کلینیکی می باشد. اطلاعات کمی در مورد تغییر رنگ رستوریشن های سرامیکی تحت تاثیر نوشیدنی های رنگ زا مانند قهوه وجود دارد. هدف از این مطالعه ارزیابی اثر پخت مکرر و نوع سیستم سرامیکی بر روی ثبات رنگ سرامیک های دندانی در مواجه با نوشیدنی قهوه می باشد.
    روش کار
    دراین مطالعه تجربی آزمایشگاهی تعداد 90 دیسک)با قطر10میلی متر، core با ضخامت 5/0میلی متر و پرسلن پوشاننده با ضخامت 5/1 میلی متر (برای سه سیستم سرامیکی]یک نمونه متال- سرام و دو نمونه تمام سرام(IPS، Zirconia)[فراهم می شود (هر سیستم 30 دیسک). هرسیستم بر اساس تعداد پخت (3و 5 و7 بار) به سه گروه تقسیم می شوند سپس بعد از پختهای مکرر، نصف هر گروه در آب مقطر قرار می گیرند و نصف دیگر در قهوه (n=5). رنگ هر دسته قبل و بعد از پختهاو قرارگیری در محلول ها توسط دستگاه colorimeter انداره گیری می شود. شاخص های استاندارد l*a*b و تغییرات رنگ(ΔE) آنالیزمی شوند. (ΔE) با استفاده از فرمول DE= (DL2 +Db2 + Da2) 1⁄2 محاسبه می شود. از اندازه گیری مکررANOVA جهت آنالیز داده ها و از تست Tukey HSD برای مقایسه آنها استفاده می شود.
    نتایج
    تغییر رنگ سرامیکها تحت تاثیر تعداد پخت (3و 5 و7) (P <0.005) و نوع سیستم سرامیکی(P <0.005) می باشد. همچنین اثر متقابل تعداد پخت و نوع سرامیک نیز از لحاظ آماری معنی دار است(P=0.000). با افزایش تعداد پخت ΔE بیشتر می شود ولی فقط برای سیستم IPS بین پخت 5-3 از لحاظ کلینیکی مشخص است (ΔE > 3). متوسط تغییرات ΔE در بین پخت های پایین تر (5-3) نسبت به پخت های بالاتر(7-5) بیشتر می باشد.نوشیدنی ها و اثر متقابل آن با تعداد پخت و سیستم سرامیکی، تغییر رنگ مشخصی از لحاظ آماری ایجاد نکردند.
    نتیجه نهایی: نوع سیستم پرسلن وتعداد پخت بر رنگ سرامیک های تست شده موثر هستند. نوشیدنی قهوه تغییر محسوسی بر رنگ نهایی ایجاد نکرد(ΔE< 3).
    کلیدواژگان: ترمیم دندان، ثبات رنگ، سرامیک ها، قهوه
  • علیرضا راستگوی حقی، محمد امین فریدونی، آرش دهقان، محمد شایانی نسب، مقدسه شمس صفحه 66
    مقدمه
    کارسینوم مدولاری تیروئید یک تومور نورواندوکرین از سلول های پارافولیکولار غده تیروئید است که تهاجم بالا و پروگنوز بدی دارد ودر اکثرموارد تیروئیدکتومی در مورد آن انجام میشود، بیماری کاسلمن یا هایپرپلازی غده لنفاوی آنژیوفولیکولار یک اختلال لنفوپرولیفراتیو خوش خیم نادر محسوب می شود و باتوجه به فرم غالب آن یعنی هیالن واسکولار در اکثرموارد بدون نشانه می باشد و درمان انتخابی آن هم جراحی می باشد.
    معرفی بیمار: بیمار مردی 38 ساله می باشد که با توجه به معاینه، سونوگرافی انجام شده و وجود توده تحت تیروئیدکتومی قرار گرفت، در بررسی پاتولوژی کارسینوم مدولاری تیروئید تایید نهایی شد. با مراجعه ثانویه بیمار با تنگی نفس و با توجه به گرافی قفسه سینه و سی تی، توده ای در مدیاستن مشخص شد که با بیوپسی انجام شده وبررسی پاتولوژی در نهایت تشخیص بیماری کاسلمن داده شد.
    نتیجه نهایی: بروز این 2 بیماری به طور همزمان از موارد بسیار نادر محسوب میگردد و در بررسی متون شواهدی بنفع اینکه کارسینوم مدولاری تیروئید زمینه ساز بروز بیماری کاسلمن و یا بالعکس شود پیدا نشده است. همچنین با توجه به پاتولوژی متاستاز لنفاوی نیز محتمل به نظر نمی رسد. ممکن است بررسی ژنتیکی و مولکولی بیشتر ارتباطی را بین این دو بیماری نشان دهد.
    کلیدواژگان: بیماری کاسلمن، کارسینوم مدولاری تیروئید، مدیاستن
  • معصومه ابراهیمی، زهرا محمدزاده، فرامرز بابازاده صفحه 69
    مقدمه
    سنترال ژانت سل گرانولوما تومور نسبتا ناشایع و غیر نئوپلاستیک با اتیولوژی نامشخص می باشد که معمولا در کودکان گزارش شده است. در سالهای اخیر استفاده از تکنیک تصویربرداری توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی (Cone Beam Computed Tomography; CBCT)، درتشخیص دقیق ضایعات فکین توصیه شده است. هدف از مطالعه حاضر گزارش یک مورد از کاربرد تکنیک CBCT در تشخیص و درمان سنترال ژانت سل گرانولوما می باشد.
    معرفی بیمار: پسری 6 ساله با شکایت از تورم بدون درد در سمت راست صورت که از سه ماه قبل ایجاد شده بود، به بخش دندانپزشکی کودکان دانشکده دندانپزشکی مشهد ارجاع داده شد. ضایعه دارای قوامی سخت و سطحی صاف بود. برای بررسی دقیق تر ناحیه، تصویر برداری CBCT از ناحیه انجام شد که در تصاویر حاصل اتساع کورتکس استخوان و وسعت ضایعه در ابعاد باکالی- لینگوالی و مزیالی-دیستالی به طور دقیق نمایان شد.
    نتیجه نهایی: در نمای رادیوگرافی که 12 ماه بعد از عمل جراحی تهیه گردید، بازسازی و رشد استخوانی و عدم وجود علائمی از عود مشاهده گردید.
    کلیدواژگان: توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی، دندان پزشکی کودکان، ژانت سل گرانولوم
|
  • A. Ziaee, S. Hashemipoor, T. Karimzadeh, S. Shahnazari, A. Javadi Page 5
    Introduction &
    Objective
    Acarbose is an intestinal alpha-glucosidase inhibitor that delays absorption of carbohydrates. Findings of some studies show that it has been effective in better control of blood glucose in patients with diabetes type 1. The goal of this study is to investigate the effect of administration of acarbose on glycemic & lipid parameters and daily insulin requirements and tolerability in type 1 diabetic patient.
    Materials and Methods
    This was a clinical trial randomized double blind placebo controlled study. Performed on patients with history of at least 1 year diabetes type 1 and had HbA1c≥7.5%. Patients with Cr≥2, partial GI obstruction or IBD were excluded from the study. 45 patients were randomized to be administered acarbose or placebo for 12 weeks. Initial dose of acarbose was 25 mg T.D.S for 2 weeks, and then it was increased to 50 mg T.D.S for 10 weeks. BMI, FBS, 2hpp, HbA1c, Total cholesterol, HDL, LDL, TG and Insulin dosage were investigated monthly.
    Results
    The values of BMI, FBS, 2hpp, HbA1c, Total cholesterol, and TG & Insulin requirements decreased significantly in the case group compared to the controls (P=0.003, P=0.005, P<0.001, P=0.001, P=0.003, P<0.001, P<0.001, respectively); but no significant changes were observed in HDL &LDL levels.
    Conclusion
    Administration of acarbose together with insulin to type 1 diabetic patient can be valuable in improving metabolic control (BMI, FBS, 2hpp, HbA1c, Total cholesterol and TG).
    Keywords: Acarbose, Metabolic Control, Diabetes Mellitus, Type 1
  • V. Sheikh, Z. Basiri, F. Esna Ashari, M. Jabari, Y. Pishva Page 16
    Introduction &
    Objective
    Interstitial lung disease is the leading cause of mortality and morbidity in patients with scleroderma. For this reason an early diagnosis of lung involvement is warranted. The best approach to detect pulmonary disease particularly alveolitis (inflammatory NSIP) as a reversible phase is controversial. The aim of this study is estimating the advantage of HRCT as a noninvasive screening test to detect the pattern of ILD related to systemic sclerosis.
    Materials and Methods
    In this cross sectional study, 52 patients with scleroderma who referred to rheumatologic medical center from 2010 to 2011 were evaluated for ILD by the use of history, physical examination, CXR and HRCT. Finally, all the data were analyzed using SPSS13 software.
    Results
    HRCT was normal in 21 patients (40.4%), and NSIP in 19 patients (36.5%) and UIP in 12 patients (23.1%) were reported. CXR was normal in 19 (36.5%) and mild reticular pattern in 15 (28.8%), overt reticular pattern in 14 (26.9%) and honey combing in 4 (7.7%) were seen. HRCT findings were abnormal in 6(11.5%) patients without dyspnea, 22(42.3%) without cough, 20(38.4%) without crackle in lung auscultation and 26(50%) without clubbing in physical examination. In 2(3.8%) patients no pulmonary signs and symptoms UIP were reported.
    Conclusion
    HRCT is a noninvasive method to detect lung involvement in early phases independent of presence or absence of pulmonary signs and symptoms.
    Keywords: Lung Disease, Interstitial, Radiography, Thoracic, Scleroderma, Systemic, Tomography, High Resolution Computed
  • M. Gharakhani, M. Moradi Page 23
    Introduction &
    Objective
    C-reactive protein plays a special role in systemic inflammation of the body. Its predictive value in cardiac events is highlighted. In this study, the predictive value of CRP was studied in patients with unstable angina and its relation with MI, death, and intervention was assessed on admission and one month later.
    Materials and Methods
    In a cohort study, 180 patients with unstable angina admitted in Hamadan Ekbatan Hospital were evaluated. The patients were divided into a group with high level of hs-CRP and a group with low level of hs-CRP as an exposure and control groups respective and were evaluated on admission and one month later according to MI, death and needs for intervention. The data was extracted with check list and analyzed with a chi square and t-test by SPSS software.
    Results
    We couldn’t find any significant difference according to demographic data in both groups. There was no significant difference in MI, death, and intervention needs between two groups on admission (P>0.05), but in one month follow up we found higher incidence of complications in the group with high level of hs-CRP (P=0.045). The incidence of complication was 19 and 10 patients in the exposure and control group respectively on admission and 29 and 19 patients in the exposure and control group respectively one month later.
    Conclusion
    We can conclude that the high level of hs-CRP can be predictive factor for cardiac complication one month after the admission.
    Keywords: Angina Pectoris, C, Reactive Protein, Myocardial Infarction
  • S. Reshadat, D. Shakibaei, M. Rezaei, S.R. Ghasemi Page 28
    Introduction &
    Objective
    Fever is very common in children and is usually due to self-limiting viral infections. Management of fever is based on culture, community and religion of people all over the world. Parental concerns arise in part because of the belief that fever is a disease rather than a symptom or sign of illness. Misconceptions about childhood fevers heighten parent's concerns leading to inappropriate use of antipyretic drugs or overdosing may cause drug toxicity and frequent use of health care services. This study aimed to identify parental views of fever management in their children aged 0-5 yr.
    Materials and Methods
    In this cross sectional study, 350 parents with children less than 5 years referred to various units of clinics covered by community oriented center of Kermanshah, completed the research questionnaire. Validity and reliability of the questionnaire were determined and the data was analyzed by SPSS Software.
    Results
    Findings showed that the first medical care was sponging (53.1%). Sponging with saltwater was common (47.7%) and Over - the - counter medications were (30%). Acetaminophen was the first drug in 90% of the cases. However, many parents express high levels of anxiety so that they seek for self-medication with antibiotic 34% of the cases. Our study showed that correlation between over concern about fever management and parents who had a positive past medical history in their children with P=0.02, parents education (P=0.018) and in employed mothers (P=0.005) was statistically significant.
    Conclusion
    Considerable efforts will be required to educate parents about fever and its management.
    Keywords: Children, Fever, Management, Parents
  • E. Abdoli, A.R. Rastgoo Haghi, S. Torabian Page 34
    Introduction &
    Objective
    Hodgkin lymphoma accounts for about 1% of all cancers. Cyclooxygenase 2 (COX2) is a cytoplasmic enzyme. Oncogene, and growth factor induce over expression of COX2. COX2 is apoptotic inhibitor. Mutation of the p53 tumor suppressor gene represents the most common genetic alternation in human tumors. This study aimed to evaluate the expression of COX2 and p53 in subtypes of Hodgkin's lymphoma.
    Materials and Methods
    In this cross- sectional study,62 Hodgkin's lymphomas were studied in admitted samples of pathology departments of Hamadan hospitals before 2005.Age,sex and type of HL were recorded in each case. p53 and COX2 expression was investigated immunohistochemically and expression intensity. The comparison of p53 and COX2 between subtypes of HL was evaluated with SPSS v13 soft ware and chi-square test.
    Results
    The mean age of the patients of HL was 41±16 and 79% if HL immunoreactive for p53. In this study the mean age of the patients of HL who died was more than the mean age of the patients of HL who survived which is statistically considered significant (P<0.003). 24% of the patients of HL were immunoreactive for COX2.
    Conclusion
    Regarding to p53 and COX2 in subtypes of HL and insignificant difference in p53 and COX2 expression between subtypes of HL. We concluded that p53 and COX2 have not an important role in the prognosis of HL, but it is recommended to do more universal studies in the immunohistochemical level of P53 and COX2 to attain perfect results.
    Keywords: Cyclooxygenase, Genes, p53, Hodgkin Disease
  • A. Eskandarlo, V. Sartipi, K. Ghazikhanlou Sani Page 39
    Introduction &
    Objective
    The mental foramen is a part of lower jaw which has neurovascular bundles and also is important in biology. 3D imaging of this area by cone beam computed tomography (CBCT) before surgery can prevent some problems. This study aims to evaluate the anatomic position and geometrical shape of the mental foramen by CBCT images
    Materials and Methods
    In this research, the CBCT images (by NewTom and Planmeca promax 3D set) of 85 patients referred to dentistry school clinic or other clinics in Hamadan city were studied. These patients did not have their first and second premolar teeth extracted in both right and left sides. The geometrical shape of mental foramen, the canal angle connecting to mental foramen compared to the buccal plate of lower jaw, distance from the lower border of mental foramen to the lower border of lower jaw, position of mental foramen relating to the root of adjacent tooth and the incidence of accessory mental foramen were studied.
    Results
    The means of canal angle connecting to mental foramen in the right side in men and women were 123.3 and 130.1 and in the left side were 123.8 and 133.7, respectively. The mean distance from the lower border of mental foramen to the lower border of lower jaw in the right side in men and women were: 12.4 and 13.3 mm and in the left side were: 12.7 and 13.6 mm, respectively. Also, there is a meaningful statistical relation between gender and the angle of canal of mental foramen, regarding to the buccal plate in both sides.
    Conclusion
    Regarding to the variations in the position and shape of mental foramen and the angle connecting to the mental foramen related to the buccal plate and accessory mental foramen, investigation of CBCT images before placement of implants is necessary.
    Keywords: Tomography, Cone Beam Computed, Dentistry, Mental Foramen
  • I. Rahimian Boogar, M.R. Mohajeri Tehrani Page 44
    Introduction &
    Objective
    The study of biopsychosocial factors influencing nephropathy as a most serious complication of type II diabetes is important. This study aimed to investigate risk factors accompanied with nephropathy in patients with type II diabetes based on the biopsychosocial model.
    Materials and Methods
    In a cross-sectional descriptive study, 295 patients with type II diabetes were selected by convenience sampling in Tehran Shariati hospital outpatient clinics. The data were collected by demographical information questionnaire along with disease characteristics and depression anxiety stress scales (dass), quality of life scale (who- qol- bref), diabetes self-management scale (dsms), and diabetes knowledge scale (dks), then analyzed by chi-square, independent t-test and logistic regression with pasw software.
    Results
    Hypertension (OR=3.841 & P<0.003), glycated hemoglobin (OR =7.898 & P<0.001), body mass index (OR=5.488 & P<0.001), diabetes self-management (OR=3.102 & P<0.001), depression (OR=2.574 & P<0.007), quality of life (OR=2.836 & P<0.001), and diabetes knowledge (OR=2.941 & P<0.001) can significantly help differentiate diabetic patients with nephropathy from diabetic patients without nephropathy (P<0.001). Sex, age, diabetes duration and stress do not play any significant role in the prediction of nephropathy incidence in this model (P>0.05).
    Conclusion
    It is important to pay attention to hypertension, glycated hemoglobin, body mass index, diabetes self-management, depression, quality of life, and diabetes knowledge for therapeutic intervention programming and diabetes complications control protocols for diabetic patients.
    Keywords: Diabetes Mellitus, Type 2, Management, Nephropathy, Quality of Life
  • Kh. Karimi, M. Arkani, A. Safaei, M. Vahedi, S.R. Mohebi, S.R. Fatemi, M. Vafaei, M.R. Zali Page 54

    Introduction &

    Objective

    Adiponectin exerts anti-tumor effect through connection to its receptor. Some studies have shown that polymorphism in Adipor1 results in insulin resistance, diabetic type 2 and colorectal cancer (CRC). The purpose of this study is to investigate the incidence mutant allele of adiponectin receptor 1 polymorphism rs2275738 and to examine the association of genetic variant in ADIPOR1 rs 2275738 with the risk of colorectal cancer.

    Materials and Methods

    This study was a case-control type. Genotyping of adiponectin receptor 1 gene was determined in series of 106 colorectal cancer patients and 106 controls by the use of polymerase chain reaction and restriction fragment length polymorphism genotyping assay (PCR-RFLP). We calculated odd ratio and confidence interval (CI) of ADIPOR1 genotypes by SPSS 16 and χ2 to examine if this polymorphism is associated with colorectal cancer.

    Results

    The frequency of TT,CT,CC genotype for adiponectin receptor polymorphism rs2275738 in the patients was 27.4, 50, 22.6 percents, respectively. Frequency of TT,CT,CC genotype in the controls was 40.6,22.6,36.8, respectively. Allele frequency of T,C was 41 and 59 percents in the controls respectively and 52.4 and 47.6 in the patients. Incidence of mutant allele among the patients and the controls shows significant differences (OR=1.57 CI=1.07-2.31 P=0.01).

    Conclusion

    These findings suggest that polymorphism Adipor1 rs 2275738 is associated with increased risk of CRC.

    Keywords: Adiponectin Receptor Gene, Colorectal Neoplasms, Polymorphism
  • B. Heydari, F. Vafaee, A. Torkan Page 58
    Introduction &
    Objective
    Color matching between restoration and natural teeth is a common clinical problem. Despite careful shade selection, color of the restoration may be affected by fabrication procedures such as number of firing. Moreover, color stability is an important factor to ensure the long-term clinical success of ceramic restorations. There is a lack of information about color change of ceramic restoration affected by colored beverages, such as coffee colorants. The purpose of this study was to evaluate the effects of repeated firings and type of ceramic system on the color stability of dental ceramic exposed to a coffee beverage.
    Materials and Methods
    In an experimental in vitro study, ninety disc-shaped specimens (10 mm in diameter with 0.5 mm core thickness and 1.5 mm dentin veneering thickness) from three ceramic system(PFM, IPS Empress 2, Zirconia-based) were made. Each system, based on the number of firings(3,5,7) was divided into 3 groups, then after repeated firings, half of each group was immersed in distilled water and another half in coffee (n=5). Color readings were determined with a colorimeter before and after firings and immersion in solutions, and L*, a*, and b* coordinates and total color variation (ΔE) were analyzed. ΔE was calculated using the formula ΔE* = [(ΔL*)2 + (Δa*)2 + (Δb*)2]1/2. A repeated measure ANOVA was used to analyze the data. The Tukey HSD test were performed for multiple comparisons (α=0.5).
    Results
    The ΔE values of the ceramic system were affected by the number of firings (3, 5, 7) (P<0.005) and the type of porcelain system (P<0.005). Significant interactions were present among the number of firings and the type of porcelain system (P=0.000). An increase in the number of firings produced an increase in the ΔE values but only for IPS system, the number of firings (3-5) was clinically significant (ΔE > 3).The average ΔE values were higher for those with less firings(3-5) than for those with more firings(5-7).The beverages and it’s interaction by the number of firings and type of porcelain system did not cause significant changes statistically(P> 0.005).
    Conclusion
    The type of porcelain system and number of firings affected the color of the ceramic material tested. Coffee beverage did not produce any perceptible changes on the final color (ΔE< 3).
    Keywords: Ceramics, Coffee, Color Stability, Dental Restoration
  • A.R. Rastgoo Haghi, M.A. Fereiduni, A. Dehghan, M. Shayani Nasab, M. Shams Page 66
    Introduction
    Medullary thyroid cancer (MTC) is a neuroendocrine tumor which originates from the parafollicular cells. The prognosis of MTC is poor and thyroidectomy can be effective. Castleman's disease or angiofollicular lymph node hyperplasia is an uncommon benign lymphoproliferative disorder. The most common form is hyaline vascular type which is usually asymptomatic and surgical resection often cures it. Case Report: The case was a 38-year-old male with a thyroid mass resected by surgery. The pathology of the mass was MTC. He returned with dyspnea and imaging revealed a mediastinal mass that was Castleman's disease as reported by pathology. MTC lesions can metastasize to regional lymph nodes but the pathology of the mediastinal mass was not metastatic.
    Conclusion
    According to the literature, medullary thyroid cancer and Castleman's disease are not predisposing factors for each other up to now. This is the first case with simultaneous occurrence of these two diseases that might help to find a new etiology for them.
    Keywords: Castleman's Disease, Mediastinum, Medullary Thyroid Carcinoma
  • M. Ebrahimi, Z. Mohammadzadeh, F. Babazadeh Page 69
    Introduction
    Central giant cell granuloma(CGCG) is a relatively rare and non neoplastic tumor with unclear exact etiology that is reported in children. Cone beam computed tomography (CBCT) technique for precise diagnosis and treatment of the jaw lesions is recommended in the recent years. The object of this case-report study is to use CBCT in the diagnosis and treatment of CGCG. Case Report: A 6-year-old boy with a painless swallowing at the right side of the lower face had been arisen 3 months before referring to the pediatric department of Mashhad dental school. The lesion had bony hard consistency and smooth surface. For more accurate examination of the region CBCT radiographs were recommended. According to CBCT radiographic sections, expansion of cortical plates and precise extension of the lesion in buccal-lingual and mesial-distal aspects were distinctly observed.
    Conclusion
    A 12 month follow up after the surgery showed reconstruction and growth of the bone and no sign of recurrence.
    Keywords: Tomography, Cone Beam Computed, Pediatric Dentistry, Granuloma, Giant Cell