فهرست مطالب

هوش مصنوعی و ابزاردقیق - سال ششم شماره 2 (پیاپی 32، تیر 1391)

دو ماهنامه هوش مصنوعی و ابزاردقیق
سال ششم شماره 2 (پیاپی 32، تیر 1391)

  • بهای روی جلد: 17,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/04/15
  • تعداد عناوین: 11
|
  • محمد فیوضی، جواد حدادنیا، نسرین ملانیا صفحه 2
    در این تحقیق، روش جدیدی برای تشخیص بیماری دیابت ارائه شده است. یکی از مشکلات اساسی مربوط به این بیماری عدم تشخیص به هموقع و درست آن است. امروزه پزشکان بیش از هر چیز با تکیه بر تجربیات و دانسته های خود و آزمایشهای پیچیده و وقتگیر، به وجود این بیماری پی می برند. با این وجود خطاهای انسانی اجتناب ناپذیر است؛ در این تحقیق داده های 768 نفر زن با 8 ویژگی مورد ارزیابی قرار گرفت. با استفاده از فرایندهای پردازش و هوش مصنوعی شامل SVM1 به منظور کاهش و مدیریت داده، الگوریتمهای تکاملی (BPSO2) برای انتخاب بهترین جواب، سامانه های دقیق (Fuzzy) برای افزایش دقت، سرعت، صحت الگوریتم تکاملی و شبکه های مصنوعی عصبی (Neural Network) به منظور برآورد، آموزش، انطباق پذیری و یادگیری ماشینی در جهت شناسایی و تشخیص بیماری، استفاده شده است. سامانه پیشنهادی با استفاده از ترکیب روش های مذکور موفق شد با تکیه بر ویژگی های پایگاه داده در قالب ترکیب و تعامل به دقت شناسایی 95.81% دست یابد. روش های حاضر با وجود دقت بالا، هزینه بر و وقتگیرند که با مقایسه این روش با روش های مذکور به دقت و کارایی آن پی خواهیم برد.
    کلیدواژگان: بیمار، دیابت، پردازش، سامانه های هوشمند
  • محمد ریاحی، نفیسه ابراهیمی صفحه 9
    مشکلات به وجود آمده در لوله کشی فلزی اعم از پوسیدگی، زنگ زدگی و تشکیل لایه هایی از انواع رسوبات در داخل لوله و همچنین افت فشار بالا، همواره متخصصان را در جهت جایگزینی لوله های مناسب به جای لوله های مذکور، تشویق کرده است. با توجه به مزایای لوله های چندلایه نسبت به لوله های فلزی و پلیمری تک لایه و کاربرد جدید و روز افزون آن در صنعت ساختمان، آزمایش این لوله ها که منجر به تضمین کیفیت لوله و به تبع آن افزایش عمر و کیفیت ساختمان می گردد، مورد توجه قرار گرفته است. از جمله موارد مهم مربوط به لایه آلومینیوم در لوله های تلفیقی، درزجوش طولی آن است. اگر لایه آلومینیوم بدون جوش استفاده شود تاثیر مهمی در استحکام لوله ها نخواهد داشت. این جوش غالبا به صورت لب به لب یا روی هم و با روش لیزر یا اولتراسونیک انجام می گردد. بی نقص بودن درزجوش، نقش مهمی در استحکام لایه آلومینیوم دارد. آزمایش جوش لایه آلومینیوم در این لوله ها از جمله موارد مهم در کیفیت آن است. در این مقاله، روش آزمایش جریان گردابی با استفاده از حسگر مجاورتی القایی پیشنهاد گردیده است و نتایج حاصل از آزمایش لوله پنج لایه و تشخیص عیب، ارائه شده است.
    کلیدواژگان: لوله پنج لایه PEX، AL، PEX، آزمایش جریان گردابی، حسگر القایی آنالوگ
  • صفحه 13
    با استفاده از این مدار می توانید سرعت فن خنک کننده را با توجه به درجه حرارت محیط به صورت خودکار تنظیم نمایید. نقشه شماتیک در ابعات بزرگتر آمده است.
  • فرزاد پشم فروش، محمد فتوحی، محمدرضا شبگرد صفحه 14
    انجام بهینه یک فرایند ماشینکاری مستلزم انتخاب درست پارامترهای ورودی آن فرایند است. در این میان، انتخاب پارامترهای ورودی فرایند ماشینکاری تخلیه الکتریکی (EDM) به دلیل طبیعت پیچیده این فرایند و تاثیر پارامترهای فراوان در عملکرد آن، امری دشوار است. بدین منظور استفاده از الگوریتمهای فرا ابتکاری در انتخاب پارامترهای بهینه این فرایند از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مقاله از الگوریتم مورچگان برای بهینه سازی ماشینکاری تنگستن کارباید (WC-10% CO) از طریق فرایندهای EDM و US-EDM استفاده شده است. نتایج به دست آمده بیانگر عملکرد مطلوب این الگوریتم فرا ابتکاری در انتخاب بهینه پارامترهای ورودی شدت جریان جرقه و زمان روشنی پالس به منظور دستیابی به بیشینه سرعت براده برداری ممکن است.
    کلیدواژگان: ماشینکاری تخلیه الکتریکی، بهینه سازی، الگوریتم فرا ابتکاری، تنگستن کارباید
  • عباس طباطبایی، سینا خالدی صفحه 18
    در عصر ارتباطات و فناوری، استفاده از ارزان ترین و سریع ترین روش های ارتباطی و اطلاع رسانی به منظور کاهش هزینه ها و زمانهای تلف شده برای کشورها بسیار مهم است. یکی از روش های ارتباطی استفاده از گوشی های تلفن همراه است که در کشور ما جایگاه ویژه ای در امر ارتباطات میان مردم به دست آورده است. همین امر سبب می شود که بتوان از این گزینه در عرصه های مختلف، بهره برداری های مفیدی انجام داد. یکی از مسائلی که همواره گریبانگیر کشورهاست مسئله ترافیک سطح شهرها و مسائل مربوط به حمل ونقل است. در صورتی که این گزینه در کنار علوم دیگری همچون GIS و ابزارهای برگرفته از آن ازجمله فناوری Web GIS قرار گیرد در بستر شبکه های GPRS و WAP بستر مناسبی برای اطلاع رسانی وضعیت راه ها و ارائه خدمات به شهروندان را فراهم می نماید. همچنین از این طریق می توان با توجه به مسیر عبور و مرور شهروندان گزینه های مناسبی را به عنوان مسیر پیشنهادی در اختیار آنها قرار داد.
    کلیدواژگان: ITS، GPRS، Web GIS، تلفن همراه
  • حسین لاچینی صفحه 23
    اگر این مدار را با خود سری قرار دهید (مثل حالتی که از فازمتر استفاده می کنید) باز هم مدار با توجه به مقاومت زیاد بدن و جریان بسیار کم عبوری کار می کند! به دلیل کوچک بودن این مدار از آن در جاهای مختلف بنا به سلیقه و نیاز خود استفاده کنید. مثلا این مدار را در دوشاخه برق قرار دهید و به عنوان آزمونگر برق شهر استفاده کنید.
  • ابوالفضل ناصری صفحه 24
    طراحی، ساخت و تحلیل مهندسی محصول در یک محیط با نرم افزارهای جامع CAD/CAM/CAE انجام می شود. شرکتهای بزرگی که سالانه پروژه های سنگینی را از فاز طراحی مفهومی تا فاز ساخت، به سرانجام می رسانند، از یک نرم افزار جامع برای کمک به فرایندهای خود استفاده می کنند. به دلیل وفور این گونه نرم افزارها در بازار ایران و قیمت بسیار پایین آنها، تمامی شرکتها و افراد می توانند از بیشتر قابلیتهای این گونه برنامه ها استفاده کنند.