فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی
پیاپی 33 (تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/07/12
  • تعداد عناوین: 10
|
  • فاطمه رمضانی، مسعود حیدری صفحه 1
    تربیت یکی از مباحث مورد توجه ادیان و مکاتب مختلف در طول قرون و اعصار بوده است. تربیت ابعاد مختلفی را داراست که یکی از مهمترین این ابعاد، بعد تربیت اجتماعی است. برای تربیت اجتماعی نیز بهترین دوران، دوران کودکی است. زیرا این دوران زمان و فرصتی بسیار مناسب برای انواع یادگیری های اجتماعی است و روند اجتماعی شدن در سال های کودکی از سرعت بیشتری برخوردار است. اسلام به عنوان دین کامل و اکمل، آیین الهی زندگی انسان هاست که از آموزه های آن می توان به عنوان منبعی ارزشمند و کارآمد برای استخراج و تبیین مفاهیم و روش های تربیت استفاده نمود. بر این اساس هدف این پژوهش «تعیین روش های تربیت اجتماعی کودک بر اساس قرآن و نهج البلاغه» است. پس از تحقیق و جستجو در منابع موجود که با روش توصیفی تحلیلی صورت پذیرفته است، در مجموع 6 روش برای تربیت اجتماعی کودک مورد بررسی و تبیین قرار است و نیز به توصیه هایی با توجه به هر روش برای مربیان و والدین جهت بهره گیری و استفاده اشاره واقع شده است. روش های بررسی شده عبارتند از: الگویی، پیشگیری، عبرت آموزی، تشویق، تنبیه، تعلیم.
    کلیدواژگان: تربیت اجتماعی، روش ها، قرآن، کودک، نهج البلاغه
  • غلامحسین اعلایی هره دشت، سید هاشم گلستانی، نرگس کشتی آرای صفحه 20
    این پژوهش به بررسی اهداف برنامه های درسی تربیت دینی مبتنی بر معرفت عقلانی مطرح شده در آیات قرآن کریم و با توجه به تفسیرالمیزان پرداخته است. جامعه آماری آن کل قرآن کریم بوده که پس از معین کردن آیات مرتبط با معرفت عقلانی و بررسی تفسیر هر یک از آیات استخراج شده در تفسیرالمیزان به روش تحلیل محتوای کیفی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و اهداف برنامه های درسی به صورت نظام مقوله بندی قیاسی، استخراج شده است. بر اساس یافته های این پژوهش، اهداف برنامه های درسی تربیت دینی مبتنی بر معرفت عقلانی مطرح شده در آیات قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان به ترتیب عبارتند از: خداشناسی و خداپرستی (دعوت به توحید)، معرفی و تایید نبوت، معرفی قرآن و آموزه های آن، معرفی صاحبان خرد و ویژگی های آنان، یادآوری معاد، روز جزا و حیات اخروی، عبرت آموزی، تربیت افراد باتقوا، آموزش احکام الهی، ایجاد تفکر انتقادی و انتقاد از تفکر نادرست، مقایسه و تطبیق ارزش ها (پاکی ها و ناپاکی ها، افراد مومن و مشرک و...).
    کلیدواژگان: معرفت عقلانی، قرآن کریم، اهداف برنامه درسی، تربیت دینی
  • مهدی لقمان نیا، احمد خامسان، طیبه احمدی یگانه صفحه 38
    با توجه به اهمیت هویت ملی، به لحاظ وحدت و انسجام ملی و با توجه به نقش آموزش و پرورش در جامعه پذیری، لازم است به تعمیق هویت ملی در این نظام اهمیت زیادی داده شود. هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان توافق و عدم توافق در مورد مولفه های هویت ملی و تلویحات آن در نظام آموزش و پرورش ایران است. روش تحقیق از نوع فراتحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است. همه کتاب ها و پایان نامه های مرتبط با هویت ملی به عنوان جامعه آماری و نمونه برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. نتایج داده های حاصل از 43 کتاب و 46 پایان نامه نشان داد که در پایان نامه ها، 38 مولفه برای هویت ملی مشخص شده که از این تعداد 79/65% تنها یک یا دو بار تکرار شده است. در کتب مرتبط با موضوع نیز، 48 مولفه آورده شده که از این تعداد 83/70% از مولفه ها تنها یک بار تکرار شده است. این پراکندگی در مولفه ها نشان داد که بر خلاف تصور رایج، میان مولفه های هویت ملی در ایران توافق کلی وجود ندارد و هر یک از صاحب نظران از دیدگاه خود مولفه هایی را در نظر گرفته اند. همچنین بررسی مولفه های هویت ملی در اهداف نظام آموزش و پرورش نمایانگر این بود که مولفه ها در کتاب های درسی فاقد یکپارچگی بوده، همه جنبه ها را در بر نمی گیرد. نتایج بررسی پژوهش های انجام شده پیرامون هویت ملی در کتاب های درسی سه مقطع نیز نشان داد که ذکر مولفه ها بدون استفاده از منبع خاص و با توجه به نظر شخصی بوده است. بنابراین پیشنهاد می شود تا در پژوهش ها جهت تعیین مولفه های هویت ملی با نگرشی فرا رشته ای اقدام شود.
    کلیدواژگان: هویت، مولفه های هویت ملی، هویت ملی، اهداف نظام آموزشی، تحلیل محتوا، نظام آموزش و پرورش
  • عباس قلتاش، حسین فیاض بخش، پریسا فرخی نژاد، صدیقه محمدجانی صفحه 58
    تربیت شهروندی پیشرفت گرا یکی از رویکردهای تربیت شهروندی است که بر تدارک فرصت ها جهت کسب و ارتقای پتانسیل های مشارکت فعال در زندگی اجتماعی تاکید دارد. این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه به رویکرد تربیت شهروند پیشرفت گرا در کتب درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی ایران انجام شده است. در این پژوهش مطالعه اسنادی و کتابخانه ای جهت مشخص نمودن مولفه های تربیت شهروندی پیشرفت گرا و از روش تحلیل محتوا به منظور بررسی و تحلیل کتب درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی مورد استفاده قرار گرفته است. جامعه آماری این تحقیق در بخش تحلیل محتوا، کتب درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی است که کل جامعه، برای مطالعه انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، سیاهه های تحلیل محتوای کتب درسی است که پس از مطالعه مبانی نظری و بسترهای قانونی و بر اساس طرح پیشنهادی، تهیه و تدوین و روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی و جامعه شناسی تعیین شده است. واحد تحلیل، جملات مندرج در متن کتب درسی است. مهمترین یافته های این پژوهش در بخش تحلیل محتوا عبارت است از اینکه به تربیت شهروندی پیشرفت گرا در مجموع در کتب تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی به میزان 04/20 درصد در پایه اول راهنمایی، 22 درصد در پایه دوم راهنمایی، 14/20 درصد در پایه سوم راهنمایی، توجه شده است که نشان از عدم توجه کافی و شایسته به مولفه های تربیت شهروند پیشرفت گرا در کتب درسی مذکور دارد.
    کلیدواژگان: تربیت شهروندی، رویکرد تربیت شهروندی پیشرفت گرا، کتاب های درسی تعلیمات اجتماعی، دوره راهنمایی
  • عباس شکاری، زکیه نجاریان صفحه 71
    هدف از انجام این پژوهش، دست یابی به میزان سطح خوانایی کتاب های هدیه های آسمانی پایه چهارم و پنجم ابتدایی، بررسی تفاوت سطح خوانایی کتاب های هدیه های آسمانی چهارم و پنجم ابتدایی از نظر تناسب با سطح سنی و درک و فهم دانش آموزان و مقایسه آنها با سطح توانایی خوانایی دانش آموزاناز نظر میزان تناسب متون است. انتخاب روش پژوهش بر اساس تحلیل محتوا و با استفاده از فرمول تعیین شاخص های سطح خوانایی گانینگ است. موضوع مورد مطالعه کتاب هدیه های آسمانی چهارم ابتدایی شامل23 درس در 80 صفحه و کتاب هدیه های آسمانی پایه پنجم ابتدایی در برگیرنده 23 درس در 103 صفحه است.یافته های به دست آمده از این پژوهش نمایانگر آن است کهدر میزان سطح خوانایی بخش های اول و دوم کتابپایه چهارم با بخش سوم تفاوت محسوسی وجود دارد. و هر سه بخش در سطحی بالاتر از سطح توانایی دانش آموزان این پایه قرار دارد. همچنین میان سطح خوانایی بخش های دوم و سوم کتاب پنجم با بخش اول تفاوت وجود دارد و هر دو متن از نظر سطح خوانایی بالاتر از سطح توانایی دانش آموزان کلاس پنجم است. بنابراین هیچ یک از این دو کتاب متناسب با سطح سنی و درک و فهم دانش آموزان این دو مقطع تحصیلی نیستو دارای میزانی از درجه دشواری در خوانایی است.
    کلیدواژگان: تحلیل محتوا، سطح خوانایی، فرمول گانینگ، کتاب هدیه های آسمانی، دوره ابتدایی
  • فاطمه بهجتی اردکانی، محمدحسین یارمحمدیان، احمدعلی فروغی ابری، کوروش فتحی واجارگاه صفحه 80
    امروزه بحث جهانی شدن در بخش آموزش عالی ونظام تعلیم وتربیت، مسائل جدیدی را مانند تغییرات سریع، بازسازی برنامه ها، از بین رفتن مرزهای جغرافیایی، در دسترس بودن اطلاعات وساخت شکنی پدید آورده است. هدف اصلی و کانون توجه برنامه ریزان درسی در هنگام برخورد با مسائل فوق، اساسا طراحی اهداف و برنامه های آموزشی مطلوب و کار آمد بوده است. این پژوهش نوعی مطالعه تطبیقی تحلیلی به منظور توصیف رویکردهای بین المللی سازی برنامه های درسی آموزش عالی در کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا و ژاپن است. یافته های تحقیق شامل راهبردها، برنامه ها وفعالیت های مناسب برای بین المللی کردن برنامه های درسی وروش های تدریس و یادگیری آموزش عالی در کشورهای مذکور است. مقایسه راهبردهای چهار کشور آمریکا، کانادا، استرالیا و ژاپن نشان داد که مهمترین راهبرد این کشور ها بین المللی کردن برنامه درسی و یادگیری و الحاق محتوای بین المللی به برنامه های درسی موجود است و تغییر مکان فیزیکی استاد و دانشجو در قالب برنامه های مبادله کمتر مورد توجه می باشد. امروزه بین المللی سازی برنامه های درسی بومی، ملی و محلی داخل هر کشور ارجحیت دارد.
    کلیدواژگان: بین المللی کردن، آموزش عالی، برنامه درسی، روش تدریس و یادگیری
  • مرتضی کرمی، اعظم محمدزاده، معصومه افشاری صفحه 93
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روش تدریس مشارکتی بر گروهگرایی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دوره متوسطه صورت پذیرفت.روش پژوهش، شبه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون پس آزمون با دو گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر پایه اول دوره متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 90 89 و حجم نمونه تحقیق 77 نفر بود که 24 نفر در گروه آزمایش، 26 نفر در گروه کنترل 1 و 27 نفر در گروه کنترل 2 قرار گرفتند. در گروه آزمایش، تدریس به روش مشارکتی انجام شد و در گروه های کنترل از روش تدریس سنتی(روش سخنرانی) استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه گروهگرایی ایوانز و جارویس(1986) و آزمون های پیشرفت تحصیلی محقق ساخته بود که کلیه آزمون ها از لحاظ روایی و ضریب پایایی (86/0) مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، از روش آمار استنباطی (MANCOVA) نیز استفاده شد. نتایج آزمون مانکوا نشان داد که بین سه گروه از جهت متغیر گروهگرایی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P=)و نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نمایانگر این بودکه گروه آزمایش در متغیر گروهگرایی نسبت به هر دو گروه (گروه کنترل یک 004/0(P= و گروه کنترل دو) 005/0(P= از شیوه تدریس کار مشارکتی، تاثیر بیشتری پذیرفته است. ولی بین سه گروه از جهت متغیر پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری وجود نداشت (646/0P=) با وجود اینکه این تفاوت از لحاظ آماری معنادار نیست اما مقایسه میانگین ها در پیشرفت تحصیلی سه گروه، عملکرد بهتر گروه آزمایشی نسبت به دو گروه کنترل را نشان داد. معلمان باید روش های فعال تدریس را به خوبی فرا گرفته و این روش ها را در کلاس های درس اجرا کنند و همچنین در جهت تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به کار گروهی نیز گام بردارند
    کلیدواژگان: روش تدریس مشارکتی، گروهگرایی، پیشرفت تحصیلی، آموزش متوسطه، برنامه درسی
  • مجتبی رضایی راد صفحه 106
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موفقیت در اجرای برنامه آموزش الکترونیکیو با روش توصیفی، پیمایشی (زمینه یابی) و مقطعی در سال 1389 انجام شد. جامعه آماری متشکل از مدیران، استادان،کارشناسان و متخصصان و دست اندرکاران آموزش های الکترونیکی در دسترس شهر تهران به تعداد384 نفر بودکه از این جامعه192 نفر به صورت تصادفی با استفاده از جدول کرجسی مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته مورداستفاده قرار گرفت. به منظور تعیین روایی (محتوایی) از قضاوت استادان این رشته استفاده شد و میزان پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS معادل87/0 حاصل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با آمار توصیفی و استنباطی کای مربع (آزمون خی دو و آزمون فریدمن) انجام گرفت. نتایج حاصل نشان دادکه با توجه به فراوانی مشاهده شده عامل محتوای برنامه، دسترسی به وب، دخالت و مشارکت فراگیران، امنیت و پشتیبانی وب سایت، تعهد موسسه، محیط یادگیری تعاملی، صلاحیت مربی وارائه وطراحی به ترتیب اولویت به عنوان عوامل موفقیت در اجرای برنامه آموزش الکترونیکی در آموزش عالی شناسایی شده است.
    کلیدواژگان: یادگیری، آموزش الکترونیکی، محیط یادگیری، آموزش از راه دور
  • حسین استاد حسنلو، زلیخا فرجی خیاوی، رقیه شکراللهی صفحه 117
    هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های علوم تجربی چهارم و پنجم براساس اهداف آموزشی مریل است. هدف پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق آن، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا می باشد. جامعه آماری و جمعیت نمونه در این پژوهش یکی و جامعه آماری، کتاب های علوم تجربی چهارم و پنجم ابتدایی در سال 1388 است. نتایج پژوهش نشان می دهدکه نقاط قوت کتاب علوم تجربی پنجم این است که اصل تفکیک و تنوع در این کتاب کاملا رعایت شده است، این ویژگی کتاب علوم تجربی چهارم عبارت است از این که در بیشتر دروسی که موضوع آنها روش کار است، عملکرد مورد انتظار کاربرد است. در نحوه ارائه و ارزشیابی اصل تفکیک، تنوع و سطح دشواری رعایت شده است، نقاط ضعف کتاب علوم تجربی چهارم این است که کمتر به دانش عملی پرداخته، در نوع موضوع، با توجه به تاکید علوم بر روش کار و قوانین،کمتر به این موضوع دقت شده و در نوع عملکرد کمتر به کشف و ابداع پرداخته شده است. در شیوه ارائه و ارزشیابی اصل همتا سازی رعایت نشده است، نقاط ضعف کتاب علوم تجربی پنجم این است که کمتر به دانش عملی پرداخته، در نوع موضوع که به روش کار پرداخته شده، با نوع عملکردکه کاربرد است سنخیت ندارد. با توجه به تاکید علوم بر روش کار و قوانین،کمتر به این موضوعات، به ویژه قوانین پرداخته و در نوع عملکرد کمتر به کشف و ابداع پرداخته شده است. در نحوه ارائه و ارزشیابی اصل همتا سازی رعایت نشده است. در اصل سطح دشواری،کمتر به این اصل پرداخته شده است. یافته های این پژوهش می تواند به دست اندرکاران امر آموزش و پرورش در زمینه ارائه محتوی مناسب در کتاب های درسی علوم تجربی یاری برساند.
    کلیدواژگان: کتاب های درسی، علوم تجربی، اهداف آموزشی، تحلیل محتوا، الگوی مریل
  • جهانبخش رحمانی، مینا ازلی صفحه 131
    هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین سبک یادگیری دانش آموزان دبیرستانی و پیشرفت تحصیلی آنان بود. جامعه آماری پژوهش شامل 3483 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی ناحیه 5 اصفهان در سال تحصیلی89 88 می شود که تعداد 350 نفر آنان با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگانبه عنوان نمونه و به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه شاخص سبک های یادگیری فلدر و سولومان بود. ضرایب پایایی پرسشنامه به روش باز آزمایی برای بعد حسی شهودی 86/0،بعد فعال تاملی 84/0، بعد دیداری کلامی 86/0 و برای بعد متوالی کلی 82/0 به دست آمد. روایی پرسشنامه توسط فلدر و ساپرلین تایید شده است. با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که سبک یادگیری شهودی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رشته ادبیات، و سبک یادگیری کلی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رشته تجربی رابطه معنادار دارد. سایر سبک های یادگیری رابطه معناداری را با پیشرفت تحصیلی نشان نداد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که بهترین پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در رشته ادبیات، سبک یادگیری شهودی و در رشته علوم تجربی سبک یادگیری کلی است.
    کلیدواژگان: پیشرفت تحصیلی، سبک یادگیری، حسی، شهودی، دیداری، کلامی، فعال، تاملی، متوالی، کلی
|
  • Fatemeh Ramezani, Masoud Heidari Page 1
    Education has been a focus of attention of various religions and schools of thought for centuries. There are different dimensions to education. A leading dimension is social education. For social education, too, the best period is childhood since it is a very good time and opportunity for every type of social learning. The socialization trend is faster in childhood. As a self-contained religion, Islam is the divine way of living to people. Its teachings can be used as a valuable and efficient source of extracting and explaining educational methods. Accordingly, the aim of this study was to develop child social education methods based on the Quran and Nahjulbalaghah. Subsequent to explorations and scrutiny of the existing sources accomplished both descriptively and analytically, a total of six methods for child education emerged. Further, recommendations commensurate with each method were made to teachers and parents to help use the findings. The methods explored were exemplar, preventive, admonitory, incentive, punitive and educative.
    Keywords: Social education, methods, Quran, children, Nahjul Balagha
  • Gholamhossein Alaei Haradasht, Seyed Hashem Golestani, Narges Keshtiaray Page 20
    This research aimed to study religious education curriculum goals based on considered intellectual knowledge in verses of the Holy Quran using Tafsire Almizan. Statistical population was total verses of the Holy Quran. After determining related verses related to intellectual knowledge and investigating each of the extracted verses in Tafsire Almizan through qualitative content analysis, the aims of religious education curriculum was extracted as priori categorization system. According to findings of this research, the aims of religious education curriculum regarding considered intellectual knowledge in verses of the Holy Quran based on Tafsire Almizan respectively were: Theology and monotheism, introduction and verification of prophecy, introduction of the Quran and its teachings, introduction of owners of wisdom and their characteristics, remembrance of resurrection, day of judgment and hereafter life, lessons, training of virtuous people, divine commands teaching, encouraging critical thinking and discouraging incorrect thinking, comparing and matching of values (purity and impurity, the faithful and the heathen and…)
    Keywords: intellectual knowledge, Holy Quran, curriculum aims, religious education
  • Page 38
    It is essential for National identity (NI) to be given utmost importance in order to deepen and internalize it in educational systems.Thus,this research investigated the components of Iranian NI and its implications for Iranian educational system. In addition, a review on researches is presented and studied. This was a meta-analytical research and the data were collected through library method. 43 books and 46 dissertations and theses were analyzed.Thirty eight components were identified in theses and dissertations. 79.65% of the components were repeated only once or twice. In the related books, 48 components were named for NI. 70.83% of the components were repeated only once.The differences on the components of NI showed there was not an agreement on the components of Iranian NI. Also, the review of components of Iranian NI in the educational objectives showed there is a lack of sufficient collectivity and integrity.These results show insufficient attention paid to components of Iranian NI in educational objectives.The objectives need to be revised.In addition, the results of a survey on the research about NI in school's textbooks, showed the components were selected based on personal taste rather than scientifically reliable criteria. The results show a meta-disciplinary and comprehensive approach is needed to determine the components of NI.
    Keywords: Identity, National Identity, Components of National Identity, Cumulative Identity, Goals of Educational System, Curriculum
  • Abbas Gholtash, Hossein Fayazbakhsh, Parisa Farokhinejad, Sedigheh Mohammadjani Page 58
    Progressive citizenship education approach is one of the approaches that emphasize on the preperation of oppartunities to achieve potentials for active participation in social life. The main purpose of this research was to study progressive citizenship education approach in social studies textbooks in middle school. In this research, the library and documents were used to study and clarify the progressive citizenship education approach. Also content analysis was used to analyze social studies curriculum in middle school. Statistical samples of content analysis are social studies textbooks taught in middle school.Data collection instruments included lists of content analysis of textbooks. The data were collected by preparing content lists following a thourpugh investigation of theoretical principles and related legal issues. The validity was confirmed by 10 experts. The analysis unit was the sentences of textbooks. Content analysis of the textbooks showed different levels of attention to citizenship rights in different grades in middle school: 20.04% in social studies in the first grade; 22% in the second grade and 20.14% in the third grade
    Keywords: Citizenship Education, Progressive Citizenship Education Approach, Social Studies Textbooks, Middle School
  • Page 71
    The purpose of the present study was to investigate the readability of textbooks for grades four and five in primary schools _Hedyehaye Asemani_ in Iran to see how appropriate they are for the intended grades. The study used a content analysis approach using the indicators defined by Gunning. The textbook for grade four includes 23 lessons in 80 pages whereas the textbook for Grade Five includes 23 lessons in 103 pages. Our analysis shows that the readability of the books vary significantly in different parts and are well above the levels of the students in both grades. The analyses indicate the books are not at appropriate readability levels for the grades.
    Keywords: Content Analysis, Gunning, Hedyehaye Asemani Textbooks, Primary school
  • Fatemeh Behjati Ardakani, Mohammad Hossein YarMohammadian, Ahmadali Foroughi Abari, Kourosh Fathi Vajargah Page 80
    Today internationalization of higher education has been accompanied with issues such as rapid changes, rebuilding of programs, elimination of geographical borders, and access to the new information and technology. The aim of this article is to study and compare the efforts made by curriculum planners in different universities around the world for the internationalization of the higher education. This comparative – analytical study investigates different approaches for the internationalization of curriculum of the higher education (including strategies, programs, activities and methods of teaching and learning) in countries like the United States of America, Canada, Australia, and Japan. Findings include strategies, programs, activities for internationalization of higher education curriculum learning and teaching methods in each country. Comparison of four strategies of the United States, Canada, Australia, and Japan showed that internationalizing the curriculum and learning strategies by embedding international content into their existing curricula is their most important strategy and teacher and student exchange programs receive less attention. Today, the internationalization of local and national curricula is of great importance.
    Keywords: Internationalization, higher education, curriculum educational systems, comparative study
  • Morteza Karami, Azam Mohammadzade, Masomeh Afshari Page 93
    This quasi-experimental study with pretest – posttest and two control groups investigated the impact of cooperative learning on group tendency and academic achievement of high school students in Mashhad, Iran.The study population was high school first-grade female students of Mashhad in academic year 2010-2011. The sample size was 77, in which 24 were in the experimental group, 26 in control group 1 and 27 in control group 2. In the experimental group cooperative teaching method was used and in control groups the traditional teaching method. The tools were Evans and Jarvis’ group tendency questionnaire (1986) and researcher-made academic achievement tests.All the tests were consistent in terms of validity and reliability coefficient (0.86). To analyse data, both descriptive and inferential statistics (MANCOVA) were used.MANCOVA test showed significant differences among the tendencies of the three groups (P=0.001). Benfroni’s post hoc test results showed that the experimental group was affected more by cooperative teaching method compared with the other two groups (control group 1 with (P= 0.004) and control group 2 with (P=0.005)). But there wasn’t any significant diffenrence among the three groups considering academic achievement (P=0.646). Although this difference is not statistically significant, comparison of the averages of academic achievement in three groups showed better performance of experimental group. Teachers should learn active teaching methods and apply them in their classes. Also they should take measures to change students’ attitudes toward group work.
    Keywords: Cooperative leaning, Group attitude, Academic acheivement, High school education, Curriculum
  • Mojtaba Rezaei Rad Page 106
    This descriptive and cross-sectional study was conducted in 2010 to identify success factors in e-learning programs. Statistical population consisted of 384 managers, professors, experts, practitioners of e- learning in Tehran from whom 192 samples were randomly selected through using Morgan-Krjsy table. A researcher-made questionnaire was applied for data collection. The validity was confirmed by experts. The reliability of the questionnaire was calculated 0.87 through Cronboch’s alpha by using SPSS. Descriptive and inferential statistics and chi square (chi2 test and Friedman tests) were performed for data analysis. The results showed that program content, web access, learners involvement and participation, security and support of web site, the institute’s commitment, interactive learning environment, instructors skills, and design and presentation were the highest frequent success factors in e-learning programs
    Keywords: learning, e, learning, learning environment, distance learning
  • Hossein Ostadhasanloo *, Zoleykha Faraji Khiyavi, Roghaye Shokrollahi Page 117
    This descriptive and analytical research aimed to analyze the content of 4th and 5th grades elementary science books based on Merrill instructional objectives. To do so, the 4th and 5th grades elementary textbooks of natural sciences as well as the teacher’s manuals were analyzed; the statistical sample and the statistical population_ science textbooks of 4th and 5th grades_ were the same. The most important conclusions of analysis are as follow: a) Considering problem solving and procedure aspects of functional sciences in books, some attention is given to functional sciences. b) Access to innovation and discovery procedure should be emphasized more than other functions for the creation of problem solving capacity in students. c) There are some problems regarding design, for the correction of which some suggestions have been proposed to the authors of natural science books at the end of the survey.
    Keywords: Textbooks, Analysis of the content, Science books, Educational objectives, Merrill design
  • Page 131
    The purpose of this research was to investigate the relationship between learning styles of female high school students and their academic achievement. The target population was female high school students of educational district No.5 of Esfahan including 3483 students. Trough multi- stage random sampling method, 350 individuals were selected as the research sample. Research method was descriptive – survey method and data collecting was a questionnaire named Felder and Solomon Learning Style Index (FLSI). Using test-retest method, the reliability of questionnaire was calculated and obtained coefficients were: 0.86 for sensory-intuition domain,0.84 for active-reflective domain,0.86 for visual-verbal domain,0.82 for sequential-global domain. Felder and Solomon have verified validity of the questionnaire. Collected data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple regressions. Results showed that in human science courses, intuitive learning style, and in empirical science courses, global learning style correlated to academic achievement of students. Other styles showed no significant correlation with academic achievement. Multi regression analysis revealed that intuitive learning style of students of human science courses and global learning style of students of empirical science courses can predict academic achievement.
    Keywords: academic achievement, learning style, sensory, intuition domain, visual, verbal domain, active, reflective, consecutive, wholly domain