فهرست مطالب

حکومت اسلامی - سال شانزدهم شماره 4 (پیاپی 62، زمستان 1390)

نشریه حکومت اسلامی
سال شانزدهم شماره 4 (پیاپی 62، زمستان 1390)

  • ویژۀ اندیشه و فقه سیاسی اسلام
  • تاریخ انتشار: 1390/10/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مصطفی جعفرپیشه فرد صفحه 6
    «ولایت» از واژگان کلیدی و اساسی در اندیشه سیاسی اسلام محسوب می شود. فهم دقیق و صحیح این مفهوم، کلید اصلی فهم نظام سیاسی اسلام و به ویژه نظریه ولایت فقیه، محسوب می شود. در سالیان اخیر، شبهات فراوانی علیه اندیشه و نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه مطرح شده که ناشی از عدم تلقی صواب از مفهوم ولایت بوده است.
    مقاله پیش رو، پژوهشی علمی در راستای فهم صحیح این مفهوم در منظومه مفاهیم اسلامی و سپهر اندیشه سیاسی اسلام می باشد.
    کلیدواژگان: ولایت، نظام سیاسی اسلام، اندیشه سیاسی، ولایت فقیه
  • ابراهیم موسی زاده صفحه 34
    مصادیق، خصوصیات، آثار و غایات حقوق انسان، جزء لاینفک اندیشه های فلسفی اعتقادی و مفروضات نظری بوده و مبنای حقوق انسان نیز بر آن برداشت ها و نگرش های نظری استوار می باشد. نگرش شریعت اسلامی به حقوق انسان، ضمن اعتنا به عقل برهانی و ابزارهای حسی و تجربی معرفت شناسی، به منبع لایزال وحیانی نیز اهتمام می ورزد و به لحاظ اینکه هدف دین و شریعت اسلامی، برآوردن منافع بزرگ بشریت و تامین مصالح اوست، لذا مابین «تکلیف مداری» و «حق مداری» در اسلام، وفاق کامل وجود داشته و همه دستورات آن جنبه «حق» و «آزادی» به خود می گیرد؛ در حالی که اتکای دیدگاه غرب گرا به تفکر اومانیستی، در تعیین نظام حقوق بشر و حقوق انسان، هیچ معنای حقیقی برای عنوان«حق» در ادعای «حق محوری» بر جای نگذاشته است و حقوق و آزادی های موجود در غرب، صوری یا سلبی هستند. این حقوق، در عین حال که امکاناتی نظری به انسان ارائه می دهند، اما وسایل و ابزارهای رسیدن به این حقوق و آزادی ها را در اختیار وی نمی گذارند
    کلیدواژگان: حقوق بشر، انسان، حق مدار، تکلیف مدار، غرب گرا، شریعت گرا
  • محسن ملک افضلی اردکانی صفحه 52
    صدور حکم حکومتی، یکی از اختیاراتی است که بر اساس مبانی حکومت اسلامی برای والی و رهبر سیاسی جامعه یا ولی فقیه به رسمیت شناخته شده است؛ اما اینکه آیا این اختیار در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برای ولی فقیه شناسایی شده یا خیر و اصولا جایگاه این دسته از احکام ولی فقیه در نظام حقوقی و حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران چگونه است، موضوعی است که در این مقاله بدان پرداخته شده است.
    این تحقیق بر این فرض استوار است که نه تنها حکم حکومتی در قانون اساسی، نهادینه شده است، بلکه به مقتضای اسلامی بودن نظام، این گونه احکام، یکی از منابع حقوق اساسی شمرده شده و خود امتیازی است که دیگر نظامهای حقوقی؛ مثل نظامهای لیبرال دموکراتیک از آن بی بهره اند؛ امتیازی که به وسیله آن، نظام سیاسی از بن بست های پیش رو و بحرانهای براندازانه به سلامت، عبور می کند.
    کلیدواژگان: حکم حکومی (حکم حکومتی)، ولی فقیه، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، منابع حقوق اساسی، حالت فوق العاده
  • محمدحسین طالبی صفحه 76
    آموزه قانون طبیعی، یکی از بنیادی ترین تعالیم فلسفی گفتمان حقوق بشر (حقوق طبیعی) در فلسفه سیاسی است. دوره جدید مطالعات قانون طبیعی که با عصر روشنگری آغاز شد و تاکنون ادامه دارد، حاوی نظریه های گوناگون در باب قانون طبیعی است. نظریه های «نوتومیستی» و «غیر نوتومیستی» قانون طبیعی، شاکله نظریه های قانون طبیعی را در دوره جدید تشکیل می دهد. نظریه های نوتومیستی به دوشاخه نظریه های سنتی و جدید تقسیم می شوند. همه این نظریه ها دارای کاستی های متعددی است که در این نگارش به آنها پرداخته شده است.
    مهمترین نظریه جدید نوتومیستی در باب قانون طبیعی، قرائت «فینیس» از این نظریه است. تمرکز ویژه بر نظریه فینیس، به دلیل اهمیت آرای این فیلسوف در باب قانون طبیعی در مغرب زمین است. بیان ویژگی ها و نیز نقد و ارزیابی نظریه فینیس در این نگارش، حاصل سالها مطالعات نگارنده در آثار این فیلسوف است که چکیده آن در این مقاله آمده است
    کلیدواژگان: قانون طبیعی در دوره جدید، نوتومیسم، نوکانتی ها، فولر، فینیس، خیرهای اصیل
  • قاسم شبان نیا صفحه 104
    از جمله موضوعات حائز اهمیت در مباحث مربوط به حقوق بشر، نوع حکومت مطلوبی است که می تواند حقوق بشر را تحقق بخشد. حکومت اسلامی، به دلیل ویژگی های منحصربه فردی که دارد، مطلوب ترین نوع حکومت برای تحقق حقوق بشر است. از جمله مشخصه های حکومت اسلامی که آن را از سایر حکومت ها متمایز می سازد، ابتنای آن بر مشروعیت الهی است. اعتقاد به مشروعیت الهی حکومت، متضمن حاکمیت مطلق خداوند، نفی حکومت های طاغوتی، کنترل زمامداران و نظارت بر ایشان، به منظور عدم دخالت اغراض و منافع شخصی، مسوولیت پذیری زمامداران و صاحب منصبان و مواردی نظیر آن است. تمام این امور، کمک شایانی به تحقق حقوق بشر در جوامع بشری خواهد نمود. در این نوشتار، تلاش کردیم این رابطه متقابل را تبیین نموده و با استناد به منابع اصیل فقه اسلامی و همچنین برخی متون برگرفته از آن منابع، این مساله را به اثبات رسانیم.
    کلیدواژگان: حکومت اسلامی، حقوق بشر، مشروعیت، طاغوت، کنترل حاکمان، مسوولیت پذیری حاکمان
  • مجید بابایی صفحه 130
    حکم در لغت، دارای معانی زیادی از قبیل منع، علم و قضاوت می-باشد. اما معنای آن در ترکیب «حکم حکومتی»، همان تصمیماتی است که حاکم شرع به منظور اداره جامعه و رسیدن به مصالح مردم در زمینه های مختلف قضایی، سیاسی، نظامی، احکام جزایی و غیره صادر می کند. چنین حکمی؛ خواه از پیامبر9، یا امام7 و یا فقیه صادر شود، مانند حکم الهی که از جانب خداوند متعال صادر می شود، شرعی است و آثار و لوازم شرعی دارد. در این مقاله با ادله ای همچون آیه «افتراء» و آیه «اطیعوا الله » و غیره این ادعا را اثبات خواهیم کرد. بعضی از علما، مانند علامه طباطبایی، حکم حکومتی را مطلقا خواه از پیامبر9، یا امام7 و یا ولی فقیه صادر شود شرعی ندانسته اند؛ اما به نظر می رسد این ادعا قابل قبول نبوده و مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: حکم، حکم حکومتی، حکم شرعی، امام، فقیه
  • حبیب الله بابایی صفحه 156
    این نوشته، در صدد تطبیق عقل عملی بر عقلانیت تمدنی (عقل عامل در عرصه تمدن) است تا راه را برای رویکردهای عملی در ساحات متعالی، هموار کرده و تحقق عملی آموزه های دینی را ممکن سازد. از رهگذر چنین عقل فعالی در اندیشه دینی، نه فقط مقابله با سکولاریزاسیون (نفی آتوریته دین از صحنه زندگی) سهل می شود، بلکه کارآمدی دنیوی و تمدنی علوم دینی؛ مانند الهیات و اخلاق در عرصه های کلان اجتماعی، امکان پیدا می کند.
    کلیدواژگان: حکمت عملی، حکمت نظری، عقل نظری، عقل عملی و حکمت تمدنی
  • صفحه 183
|
  • Mustafa Jafar Pishe Fard Page 6
    Wilayah (guardianship) is considered one of key words of Islamic political thought. Having a clear and proper understanding of the meaning of this term is the key to understanding the political system in Islam and the theory of the guardianship of Islamic jurist in particular. So many doubts have, in recent years, been raised against the political thought and system which are based on the guardianship of Islamic jurist, which is an outcome of lack of of proper understanding of the meaning of this term.This article seeks through a scientific study to expound and bring out the proper meaning of the term in question in the light of Islamic political thought.
    Keywords: wilayah(guardianship), political system in Islam, Islamic thought, guardianship of jurist
  • Ibrahim Mosazadeh Page 34
    The instances, characteristics, effects and objectives of human rights are an indispensable part of the ideological-political thought and theoretical assumptions, and the basic principles of human rights are founded on these theoretical perceptions and perspectives.In addition to its observance of the intellectual reasoning and tangible and empirical tools of epistemology, the perspective of Islamic law on human rights pays special attention to revaltory resources, considering safeguarding paramount interests of mankind as one of the aims of Islamic law.So, there is a complete comformity between duty-centredness and right-centredness in Islam whose all injunctions assume to have "right" and "freedom".As for the western view, which relies on humanism in determining the system of human rights, it provides no real meaning of "right" in its claim of "right-centredness", and the rights and kinds of freedom that the West assumes are either superficial or negative. These rights do give a person theoretical facilities, but they do not provide him/her with the means by which he/she can obtain these rights and kinds of freedom.
    Keywords: human rights, mankind, right, centredness, duty, centredness, advocate of Western thought, advocate of Islamic law
  • Muhsin Malek Afdali Ardakani Page 52
    According to the basic princples of Isalmic government, a political leader and governor of a society or guardian jurist has the authority to issue governmental judgement. The present essay elaborates on whether or not this jurisdiction of the guardian jurist is recognized in the constitution of the Islamic Repubic of Iran and on what, in principle, the status which the judgements taken by a guardian jurist has in the legal system and basic rights of the Islamic Repulic of Iran.This research is based on the assumtion that not only the governmental judgement is instituted in the consititution, but also such judgements, due to the Islamic identity of the system, represent one of the sources of the basic rights which is, in itself, a priviledge from which other legal systems including liberal democratic systems deprived, and a priviledge by means of which any political system can stand against serious challenges and coup plots and come out safe.
    Keywords: governmental judgement, guardian jurist, the consititution of the Islamic Repubilc of Iran, sources of basic rights, state of emergency
  • Muhammad Hussein Talibi Page 76
    The doctrine of natural law is one of the fundamental philosophical teachings of the discourse on human rights (natural right) in political philosophy. The new period of the studies about natural law, which statred with the Enlightenment and is still going on, witnessed the development of a variety of theories about natural law. Neo-Thomistic and non Neo-Thomistic theses of natural law constitute the scheme of the theories of natural law of the new era. Neo-Thomistic theses are divided into two kinds: traditional and modern. All these theses have a number of shortcomings which are dealt with in this paper.The most important of the new Neo-Thomistic theses of matural law is Finnis's interpretation of this theory. Finnis’s theory is given special emphasis because the views he presented about natural law in the western world are consideved to be of great importance. This article expounds and comments on the main features of Finnis's theory. The author's observations are the outcome of years of investigation and study into the works of this philosopher.
    Keywords: natural law of the new era, Neo, Thomism, Neo, Kantians, Fuller, Finnis, genuine good deeds
  • Qasem Shaban Nia Page 104
    Among the important subjects related to human rights is the question of the good government which can safeguard human rights. Islamic government is the best type of government that can safeguard human rights becaue of the unique characteristics it enjoys. One of the distinctive characteristics of Islamic government which distinguishes it from other types of governments is its being based on the legitimacy granted by God.The belief in the God-given legitmacy of government includes absolute divine authority, negation of tyrannical governments, statesmen's taking control over it and supervising its work to prevent involvement in personal interests and accomplishment of personal objectives, statesmen's readiness of assuming responsibility and so on. All these cantribute to establishing human rights for human societies.We have tried in this article to prove this mutual relationship by relying on the authentic sources of Islamic fiqh and some texts taken from these sources.
    Keywords: Islamic government, human rights, legitmacy, tyrant, ruler's control, readiness of assuming responsibility
  • Majid Babai Page 130
    Judgement literally means prohibition, knowledge and decision making. But in the expression "governmenttal judgement'', this word refers to the decisions made by a jurist of Islamic law (hākim-e shar‘) for managing the affairs of society and furthering people's interests in various aspects; like judicial, political, military affairs, penal laws, etc.Such a judgement, though made by the Prophet, an Imam or a faqih, is like a divine injunction made by God, and so it has a shar‘i property and shari essentials. Citing the Quranic verse of “iftira’”and the verse “ati‘ullāh” (obey Allah…), the author provides evidence to support this claim. Some religious scholars such and ‘Allāmah Tabātabā’ī, does not regard a governmental judgment absolutely as shar‘i (legitimate), even though it is given by the Prophet, an Imam or guardian jurist, but this view of ‘Allāmah Tabātabā’ī does not seem acceptable and it is open to criticism.
    Keywords: judgemant, governmental judgement, shari injunction, Imam, faqih
  • Habibullah Babai Page 156
    The present essay seeks to compare practical intellect with civilized rationalily (the intellect which functions in the area of civilization) to prepare the grounds for the constant functioning of practical approaches in transcendent spheres and for realization of religious doctrines. By means of an active intellect in religious thought, not only encountering secularization (negating the authority of religion from arena of life) becomes easy, but also the worldly and civilized efficiency of religious knowledge including theological studies and morality can be found in wide social arenas.
    Keywords: practical wisedom, theoretical wisdom, theoretical intellect, practical intellect, civilized wisdom